Löytyykö Sodankylästä

Mocko

vilä sukuja jotka käyttävät sukunimeä KALLATZ.
Tutkin sukua jne..

KALLATZ on mm. vanha saksalainen suku. 1200 luvulla
perustetussa vanhssa kaupungissa on ollut KALLATZ nimisiä.

Olisi kiva tietää mahdeltaanko me suomen Kallatzin olla tuota samaa sukua?

28

4578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mocko

      Tuo vanha kulttuurikaupunki on nimeltään Stralsund, jossa on Kalltz sukuja ollut jo kauan kauan sitten....

      • Sodankyläläinen

        Kallatsa-sukunimi juontuu saamensanaan kallats, joka tarkoittaa ukkoa, ukkelia. Saksaan nimi tuskin viittaa.


      • Mocko
        Sodankyläläinen kirjoitti:

        Kallatsa-sukunimi juontuu saamensanaan kallats, joka tarkoittaa ukkoa, ukkelia. Saksaan nimi tuskin viittaa.

        väittänyt, mutta äitini suku on jostain Muonio, Kittilä, ja siitä Ruotsinpuolelle ja Norjaan jne.. kulkeutunut suku.

        Meidän suvusta löytyy Johan Kallatz, joka on tullut Ruotsin kautta Suomen Lappiin, ja hänen 1600 luvulta olevista esivanhemmistä saan Valtionarkistosta kirkonkirjat luettavakseni maakunta-arkistoon tänä kesänä.


      • Mocko
        Mocko kirjoitti:

        väittänyt, mutta äitini suku on jostain Muonio, Kittilä, ja siitä Ruotsinpuolelle ja Norjaan jne.. kulkeutunut suku.

        Meidän suvusta löytyy Johan Kallatz, joka on tullut Ruotsin kautta Suomen Lappiin, ja hänen 1600 luvulta olevista esivanhemmistä saan Valtionarkistosta kirkonkirjat luettavakseni maakunta-arkistoon tänä kesänä.

        1700 luvulla esim on ollut : Pehr Johansson Kallatz ja vaimo Caisa pehrintytär Seipäjärvi.

        1754 Isäntä Johan Kallatz, ja vaimo Elin 1757.

        !829 on ollut Nils Petter Pehesson Kallatz. ja vaimo Brita Johanintytär jne..

        Myöhemmin tämä suku ottii käyttöön sukunimen PÄÄKKÖ !!

        Jostain nämä Kallatzin on joskus ennen 1700 lukua tulleet Suomeen sanoi Valtionarkiston tutkija. ?
        Todennäköisesti Ruotsista.


      • .............. .........
        Sodankyläläinen kirjoitti:

        Kallatsa-sukunimi juontuu saamensanaan kallats, joka tarkoittaa ukkoa, ukkelia. Saksaan nimi tuskin viittaa.

        Näin kolme opiskelijaa tehneet ja väittäneet opinnäytetyössään, eli kyhäelmässään, joksus kymmeniä vuosia sitten, kun itsetunto olikorkealla, ja kirja piti saada aikaseksi vaikka mistä aiheesta..

        Ajat muuttuu ja asiat tarkentuu!

        Olen selannut tuon kirjan läpi ja nauranut makeasti.

        Kirjassa väitetään monesta muustakin sukunimestä vaikka ja mitä.


      • juu tai ei
        .............. ......... kirjoitti:

        Näin kolme opiskelijaa tehneet ja väittäneet opinnäytetyössään, eli kyhäelmässään, joksus kymmeniä vuosia sitten, kun itsetunto olikorkealla, ja kirja piti saada aikaseksi vaikka mistä aiheesta..

        Ajat muuttuu ja asiat tarkentuu!

        Olen selannut tuon kirjan läpi ja nauranut makeasti.

        Kirjassa väitetään monesta muustakin sukunimestä vaikka ja mitä.

        Siis mihin väitteesi perustuu. Kyllä Pääkköjen ja Kallatsojen sukujuuret Keskieurooppaan näyttäisivät juontavan. Tietenkin matkanvarrella on geeniperimä rikastunut niin Suomen heimoista kuin lappalaisistakin.


      • #"#"#"#
        juu tai ei kirjoitti:

        Siis mihin väitteesi perustuu. Kyllä Pääkköjen ja Kallatsojen sukujuuret Keskieurooppaan näyttäisivät juontavan. Tietenkin matkanvarrella on geeniperimä rikastunut niin Suomen heimoista kuin lappalaisistakin.

        mielenkiinoiset juuret ovatkin. en vielä uskalla sanoa sen enempää, ennekuin saan lisää tietoa ja vahvistusta muilta tutkijoilta.

        Voi kunpa ihmiset tietäisivät ketä oikein ovat ja mistä tulleet...


      • juu tai ei
        #"#"#"# kirjoitti:

        mielenkiinoiset juuret ovatkin. en vielä uskalla sanoa sen enempää, ennekuin saan lisää tietoa ja vahvistusta muilta tutkijoilta.

        Voi kunpa ihmiset tietäisivät ketä oikein ovat ja mistä tulleet...

        esimerkiksi ei ole olemassakaan. Saamelainen tarkoittaa suomeksi suomalainen. Nimitystä alkoivat käyttää vasta hiljattain norjalaiset suomen puolelle muuttaneista maanmiehistään, jotka vain osittain olivat lappalaisia. Osaksi he muuten olivat viikinkien jälkeläisiä.
        Ja mitä poronhoitoon tulee, sitä eivät lappalaiset harrastaneet ollenkaan suuressa mittakaavassa. Tämä nykyinen luontoa tuhoava suurporonhoito on uusi asia.
        Ottakaapa juuristanne selvää, erityisesti "saamelais"vouhottajat.


      • ####
        juu tai ei kirjoitti:

        esimerkiksi ei ole olemassakaan. Saamelainen tarkoittaa suomeksi suomalainen. Nimitystä alkoivat käyttää vasta hiljattain norjalaiset suomen puolelle muuttaneista maanmiehistään, jotka vain osittain olivat lappalaisia. Osaksi he muuten olivat viikinkien jälkeläisiä.
        Ja mitä poronhoitoon tulee, sitä eivät lappalaiset harrastaneet ollenkaan suuressa mittakaavassa. Tämä nykyinen luontoa tuhoava suurporonhoito on uusi asia.
        Ottakaapa juuristanne selvää, erityisesti "saamelais"vouhottajat.

        Ihmiset vouhottaa ajattelematta, ja ottamatta selvää asioista.


      • Anonyymi
        Mocko kirjoitti:

        väittänyt, mutta äitini suku on jostain Muonio, Kittilä, ja siitä Ruotsinpuolelle ja Norjaan jne.. kulkeutunut suku.

        Meidän suvusta löytyy Johan Kallatz, joka on tullut Ruotsin kautta Suomen Lappiin, ja hänen 1600 luvulta olevista esivanhemmistä saan Valtionarkistosta kirkonkirjat luettavakseni maakunta-arkistoon tänä kesänä.

        Mokko suku on myös mielenkiintoinen suku. Saksalaisen sotapäällikön sukua.. Paasilinnan veljekset samaa sukua, Erno, Arto , Reino jne.


    • k.k.p

      Moi! Itse olen eräiden kallatsojen tyttären tytär ja olen saanut käsityksen, että kallats tarkoittaisi Lapin ukkoa tai akkelia? en ole varma, mutta koko suku kiehtoo minua hyvin paljon!! Mutta kaikille sanoisin, että kirjastosta uimaniemi kirja niin löytää ainakin vähän tietoa, kun viime kesänä tutkeimmet tuota kirjaa niin siellä oli nimi kallats tai kallatz, en ole ihan varma.

      • raimorento

        Lars Johan Pulli on muinoin muuttanut nimensä Kallatsaksi unarin Uimaniemessä. s.1787. Roju-Elli on ollut ensimmäisen kerran naimisissa Kyrön kanssa ja häneltä on lapset Uimaniemi, Vierelä Martin, Heleena Stina Matilda Topiaksen dr joka on mennyt naimisiin Sassalin Simon Johan Juhonpojan kanssa joka on ottanut sukunimekseen Uimaniemi. Halosen Juho Reeti on mennyt naimisiin Uimaniemi-Mäntylän Kaisa-Marian kanssa joka on Mäntylän Heikin tytär. Reetin pojan isän Augustin (Halonen) tytär Sisko on minun äitini. Simon Johanilla on ollut lapsia mm. Nestori, Vilhelm ja Anselmi jotka ostivat myöhemmin tilans isältään. Näitä muodostuu suvut Kuusela, kallatsa ja Uimaniemi tuohon kylään.


      • 441

        Hei Raimo!

        Olen Reijo Kiviniemi Rovaniemeltä. Viitsikö ottaa minuun yhteyden, jotta voimme vaihtaa tietoja Roju-Ellin jälkeläisistä. Sähköpostini on [email protected]


      • Uimaniemisiä_minäkin
        raimorento kirjoitti:

        Lars Johan Pulli on muinoin muuttanut nimensä Kallatsaksi unarin Uimaniemessä. s.1787. Roju-Elli on ollut ensimmäisen kerran naimisissa Kyrön kanssa ja häneltä on lapset Uimaniemi, Vierelä Martin, Heleena Stina Matilda Topiaksen dr joka on mennyt naimisiin Sassalin Simon Johan Juhonpojan kanssa joka on ottanut sukunimekseen Uimaniemi. Halosen Juho Reeti on mennyt naimisiin Uimaniemi-Mäntylän Kaisa-Marian kanssa joka on Mäntylän Heikin tytär. Reetin pojan isän Augustin (Halonen) tytär Sisko on minun äitini. Simon Johanilla on ollut lapsia mm. Nestori, Vilhelm ja Anselmi jotka ostivat myöhemmin tilans isältään. Näitä muodostuu suvut Kuusela, kallatsa ja Uimaniemi tuohon kylään.

        Isoisäni isä oli tuli Uimaniemestä Rovaniemen maalaiskuntaan ja oli ottanut akaksi Mäntylän Priitan kotikylästä. Paras vitsi oli se, että Sodankylän elokuvajuhlille mentäessä pistäydyin Uimanimessä ja törmäsin mieheen, joka oli pikkupoikana nähnyt isoisäni 60 vuotta sitten ja muisti, että navetan vintillä oli nahka, joka oli varattu myytäväksi papalle, joka oli Karja-Pohjolan hankintamies. Nahka oli päässyt jo vähän huonoksi, kun pappa lopetti ne hommat.


    • KarlKalleHerrpoike

      Tuoltahan niitä Riipejä,Kallatsoja,Lintuloita ym löytyy järvikylät täynnä.Professori ex Kustulan Maria Syväjärveltä kertoo aika elävästi kylien vanhastakin historiasta,sukujutuista kirjoissaan mm.
      JÄNKÄJÄÄKÄREITÄ JA PARAKKIPIIKOJA - LAPPILAISTEN SOTAKOKEMUKSIA 1939-1945
      Tekijä: Maria Lähteenmäki,o.s. Kustula
      Kirja on luettavissa netissäkin https://helda.helsinki.fi/handle/10138/16047

      Velipoika joskus katseli ja kokeilikin löytää morsiamen järvikyliltä,mutta totesi homman toivottomaksi kun kaikki keskenään sukulaisia.Niinpä muutti muille seuduille jotta ei serkkuja hässis.

      Ne nimimuutokset nyt juontaa kun kirkkoherrat hienostelivat nimet ruotsalaismallisiksi sen aikaisen muodin mukaan.

    • Hei. Löysin tämän keskustelun vasta nyt. Ja tuo Nils Petter Kallatz on iso×4 isäni. Ja juurikin tullut Saksan suunnalta.

      • Anonyymi

        Sakemanniltahan tuo kuulostaa eikä suinkaan muumipapalta...


      • Anonyymi

        Saksasta ovat tulleet, ensin Ruotsiin, Tukholmaan. Löysin vanhoja saksalaisia sukunimiä listan. Kallatz löytyy listasta. Äitini äitin suku on Kallatz.


    • Anonyymi

      Josse tarkottaakin että on Kallassa Unarijärvellä vetelemässä ahvenoita ja siikoja repun täyteen.Tiiä oikein niistä saksalaisista tässä tappauksessa.
      Nimimerkki: Aloitteleva sukututkija

    • Anonyymi

      kyllä se on varmaa tietoa että ihminen on tullu AFRIKASTA ko ensin jumala oli luonu Aatamin ja sitte se loi Eevan Aatamin kylkiluusta ja net asuit paratiisissa , sitte net toopet menit ja söit sen kielletyn hedelmän oliko se omena vai appelsiini vai mikä se hetelmä oli , ja siitä se ihmisen suku on lähteny ja leviny joka puolele maapalloa ko jumala oli sanonu että " lisääntykää ja täyttäkää maa" että silleen.

    • Anonyymi

      Mistä se jumalaki tähän putkahti.Tyhyjästä on paha nyhyjästä

      • Anonyymi

        Hei! Itse olen vanhantestamentin Aatamin tyttären pojanpojan jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa ja olen saanut sen käsityksen, että Eeva olisi sittenkin kylkiluusta luotu akka ? olen melko varma, mutta tuo Aatamin suku kiehtoo minua aika paljon ! Mutta mutta totisesti totisesti sanoisin teille silloin kun Aatamin jälkeläiset yritti löytää puolison peräkylätä, mutta totesivat homman toivottomaksi kun kaikki olivat keskenään serkkuja .Niinpä muutti suomen lappiin jotta ei serkkuihin sekaantuis.


    • Anonyymi

      Ihmeellisiä sukuja nuo jotka polttelevat tupakkaa .
      innostuin sukututkimisesta jne..
      Oliko S-kylässä mm. vanhan viidakon sukuja jo 5000v. ekr.
      perustetussa vanhssa kongolaisessa valtion viidakossa on ollut gorillojen heimoon kuuluneita otuksia.
      Olisi kiva tietää mahdeltaanko me sodankylässä asuvat miehet olla tuota samaa sukua?

    • Anonyymi

      Jos kakattaa, silloin on syytä rientää kirjastoon.
      riipissä emme pyyhi koskaan.

      • Anonyymi

        Matti Riipi oli Lapin ensimmäinen valtiopäivämies, ja kävi Tukholmassa istumassa valtiopäiviä.


    • Anonyymi

      Riipissä net ei pyyhi 🤢💩

    • Anonyymi

      Anal-Lube 🤪

    • Anonyymi

      valio psaeanen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe