Olen pari viikkoa sitten aloittanut rullaluistelun ja luistelu sujuu tasamaastossa ja ylämäissä oikein moitteettomasti, mutta alamäet tuottavat suurta tuskaa!
Vauhti kiihtyy niin nopeaksi, että tuntuu ettei ole mitään hallintaa luistimiin eli se on sitten sellaista syöksylaskua pelkästään! ja pelkällä takajarrulla en saa kovin hyvin pysymään vauhtia kurissa varsinkaan jyrkissä alamäissä!
Tällä hetkellä menen alamäet hitaampaa kuin hidas hidas kävelytyyli. Jos menen nopeampaa, niin vauhtini on ihan holtitonta!
Olen katsellut kun muut menevät ihan rennosti alas vaikka millaisia alamäkiä, mutta miksi minä en osaa? Mikä on tämä jippo?
Syöksylaskia on kuitenkin suhteellisen vaarallinen kaikille, itselle sekä muille.
Alamäet ongelmana:( help!
19
5278
Vastaukset
- my
opettelet vaan ensin jarruttamaan kunnolla.alamäessä jarrutus koko ajan, ei liian myöhään. ei muuta!!
- -aloittelija.
Jarrupalani pitää vielä ihan hirveää kirskuntaa, joten senkään puolesta ei ole kiva koko aika jarruttaa(uudet luistimet, että voi johtua siitä)
Tosiaan, kai se on osalta sitä rohkeudenkin puutetta, kun pelkään joka ikistä pientä mäen nyppylää:/
Mutta onko se joku jarrutustyyli, että laittaa takimmaisen rullaluistimen silleen poikittain ja laahaa sitä maassa ja sitten vauhti pysähtyy? Olen nähnyt kun varsinkin jotkut miehet tekee niin ja näyttää vain tosi tehokkaalta pysähtymiskeinolta! En ole vielä koittanut, sillä lennän varmasti ensimmäisillä kerroilla! - alamäkiin
-aloittelija. kirjoitti:
Jarrupalani pitää vielä ihan hirveää kirskuntaa, joten senkään puolesta ei ole kiva koko aika jarruttaa(uudet luistimet, että voi johtua siitä)
Tosiaan, kai se on osalta sitä rohkeudenkin puutetta, kun pelkään joka ikistä pientä mäen nyppylää:/
Mutta onko se joku jarrutustyyli, että laittaa takimmaisen rullaluistimen silleen poikittain ja laahaa sitä maassa ja sitten vauhti pysähtyy? Olen nähnyt kun varsinkin jotkut miehet tekee niin ja näyttää vain tosi tehokkaalta pysähtymiskeinolta! En ole vielä koittanut, sillä lennän varmasti ensimmäisillä kerroilla!Jos et tosiaankaan ole saannut opastusta jarrutukseen, niin mene www.katukiitajat.fi
Osallistuin heidän kurssiin ja wot. kantajarrutus onnistuu. Olen niin nuuka ihminen, etten halua käyttää sitä ns. T-jarrutusta. Siinä kuluu pyörät ja kun on tuo jarrupalakin.
Kait se T on ainoa tapa pysähtyä kilpaluistimilla, joissa ei ole jarrupalaa.
Siellä kurssilla opastettiin myös rauhallisen vauhdin ankka-jarrutusta, vai mikä se nyt olikaan nimeltään. Tosi tehokas sekin eikä pyörät eikä jarrupala kulu. - jarrupalamies
alamäkiin kirjoitti:
Jos et tosiaankaan ole saannut opastusta jarrutukseen, niin mene www.katukiitajat.fi
Osallistuin heidän kurssiin ja wot. kantajarrutus onnistuu. Olen niin nuuka ihminen, etten halua käyttää sitä ns. T-jarrutusta. Siinä kuluu pyörät ja kun on tuo jarrupalakin.
Kait se T on ainoa tapa pysähtyä kilpaluistimilla, joissa ei ole jarrupalaa.
Siellä kurssilla opastettiin myös rauhallisen vauhdin ankka-jarrutusta, vai mikä se nyt olikaan nimeltään. Tosi tehokas sekin eikä pyörät eikä jarrupala kulu.ja siksi jään. Menkää suolle. Mutta ottakaa pyörät pois ettei kulu.
Opetelkaa luistelu ensin tasaisella. Niin ei jarrupala kulu. Ja jos osaa luistelun kunnolla varsinaisia jarrutuksia ei tarvita. Olit sitten asfaltilla tai pikajäällä.
Onko joku pakko aloittaa luistelu mäestä ---> luiden paloittelu onnistuu.
Rullamäkilasku eli downhill on lajinsa, jossa on täyssuojavarustus. Siltikin saa varautua pahoihinkin vammoihin. - jarrupalamies
ensin luistelemaan. Kuka täällä antaa paskoja neuvoja?
- -aloittelija.
jarrupalamies kirjoitti:
ensin luistelemaan. Kuka täällä antaa paskoja neuvoja?
Toi katukiitäjät-sivusto vaikutti tosi kivalta ja ehdottomasti menisin, mutta valitettavasti asun 100km päässä Helsingistä:/ Toisaalta voisi kyllä joskus ihan kokeilemaan, vaikka asunkin kaueampana, sillä sen verran hyödyllinen taito tuo jarrutus olisi:)
Huomasin myös, että ehken ole tarpeeksi paljon koukistanut polviani jarruttaessa vaan olen mennyt suorilla jaloilla! Joten täytyykin tässä heti kun kerkeää, niin lähteä uudelleen arvioimaan jarrutustaidot! - kaks misuu
alamäkiin kirjoitti:
Jos et tosiaankaan ole saannut opastusta jarrutukseen, niin mene www.katukiitajat.fi
Osallistuin heidän kurssiin ja wot. kantajarrutus onnistuu. Olen niin nuuka ihminen, etten halua käyttää sitä ns. T-jarrutusta. Siinä kuluu pyörät ja kun on tuo jarrupalakin.
Kait se T on ainoa tapa pysähtyä kilpaluistimilla, joissa ei ole jarrupalaa.
Siellä kurssilla opastettiin myös rauhallisen vauhdin ankka-jarrutusta, vai mikä se nyt olikaan nimeltään. Tosi tehokas sekin eikä pyörät eikä jarrupala kulu.Menin www.katukiitajat.fi. Se oli nappisivu. Koutsaus on taas sinulla kohdallaan kuin ruskeat nappisilmät meillä misuilla.
- K2
Harjoittele enemmän jarrutuksia ja luistinten hallintaa tasaisella maalla, näin saat varmuutta rullien päällä olemiseen. Jos löydät jostain matalamman mäen niin käy harjoittelemassa siellä laskemista.
Yksi hyvä keino on jyrkässä mäessä jarruttaa välillä kunnolla (kun vauhti alkaa kiihtyä kovasti) eli ns. vauhtipiikki pois, jolloin koko aikaa ei tarvitse jarruttaa ja kuluttaa jarrupalaa. Ainakin itsellä jarrupalalla jarruttaminen on tehokkaampi keino kuin pelkästään renkailla jarruttaminen eli T-jarrutus. Tosin pyrin aina ennakoimaan tilanteita ja hidastamaan muilla keinoin vauhtia (mm. mutkittelu tms), jotta ei tarvitsisi sen kummemmin jarrutella vaan vauhti on hiipunut, kun saavutaan esim. risteykseen.
Käytäthän kaikkia suojia eli kyynär-, ranne- ja polvisuojat sekä kypärä? Jos et niin kiireen vilkkaan kauppaan ostamaan ne ja heti käyttöön.- -aloittelija.
Tuo mutkittelu oli loistava vinkki, samoin tuo kunnoon jarrutus kerralla alamäessä!
Käytän ainoastaan kypärää ja rannesuojia, vaikka toki tiedän että olisi ihan tarpeen käyttää kaikkia mahdollisia. Pyrin muutenkin käyttämään pitkähihaisia ja pitkälahkeisia housuja, niin kaaduttaessa ei ole kaikki paikat ainakaan ihan näkyvästi verillä. - jarruta
-aloittelija. kirjoitti:
Tuo mutkittelu oli loistava vinkki, samoin tuo kunnoon jarrutus kerralla alamäessä!
Käytän ainoastaan kypärää ja rannesuojia, vaikka toki tiedän että olisi ihan tarpeen käyttää kaikkia mahdollisia. Pyrin muutenkin käyttämään pitkähihaisia ja pitkälahkeisia housuja, niin kaaduttaessa ei ole kaikki paikat ainakaan ihan näkyvästi verillä.Kannattaisi kypärän ja rannesuojien lisäksi edes polvisuojat laittaa. Ei tarvitse olla edes rulliksilla... vauhdista kun lennät on housut rikki ja polvet jokatapauksessa verillä.
Tosiaankin muita mukaillen; harjoittele tasamaalla vauhdista kunnon jarrutuksia. Aloita pienistä mäistä ja isommissa mäissä jarruttelet sieltä ylhäältä saakka. Muista, että liikenteessä on myös muita kuin sinä. Et riskeeraa vain omaa turvallisuutta jättämällä jarruttamatta vaan myös muiden. Lisäksi näin kesällä on paljon työmaita ja saattaa olla mäessä pikku kaistale asfalttia repästy pois... osaatko hypätä yhtäkkiä rulliksilla?? Jopa tämän vuoksi suosittelen, että tulet mieluummin jarraten alas.
Älä häpeä sitä, että muut menee alamäet vauhdikkaammin. He ovat ehkä käyneet läpi samat ongelmat aiemmin ja siksi tulevat rennommin ja osaavat reagoida nopeammin.
Ei muuta kuin intoa rullailuun ja muista turvallisuus!
- Olin minäkin
Ihan sama juttu oli minulla, kun aloitin.
Aloitin luisteluharrastuksen vanhalla iällä, enkä koskaan ole osannut luistella jäällä. Haasteita olla pitää ;-))
Aloitin harjoittelun paikallisen katsastuskonttorin pihassa, joka oli puomilla suljettu alue, elli varsin turvallinen treenata. Siinä oli hieman alamäkeä, joten jarrutusta pystyi vähän opettelemaan. Opettelin siis jarrutusta, jarrutusta, jarrutusta ja varsinkin pystyssä pysymistä sepelin, kivien ja erilaisisten asfaltin jurmujen ja naarmujen kanssa. Sellaistenkin kanssa pärjää, lihasten hallinta kun paranee niin yllättävät tilanteet menee paremmin kuin alussa.
Eka kesä meni tuollaisissa hiljaisissa paikoissa, mutta toisena kesänä kun jo uskalluin kevyenliikenteen väylille, kannoin muutaman mäen luistimet kainalossani, kun en kertakaikkiaan uskaltanut laskea alas. Vaikka nyt lasken samat mäet jarruttamatta....
Pikkuhiljaa taitosi karttuu. Älä häpeä opetella. Mutta opettele ja osaa ennekuin lähdet liikenteen sekaan.
Myös konkariin sattuu pirusti, kun heittää vauhdista yllättävän kasois-slotsin muutamalla kierähdyksellä. Siksi suojat päällä! - alaspäin
Minulla oli aluksi sama ongelma.
Miten nämä saa pysähtymään!
Siitä on 10 vuotta.
Sitten se rohkeus vain vähitellen kasvoi. Luisteluasentoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Ennakointia. Ihmiset ei kyllä tavallisesti tee alamäen pohjalla tavallisesti mitään tyhmää, edes lapset, koirista ei aina tiedä, eikä niiden omistajista.
Jarrutus on tärkeä hallita, mutta myös väistäminen. Slalomia alamäessa. Se voisi olla hyvä harjoitus, ja siinä voi kokeilla miltä tuntuu kun vatsalihakset ovat jännittyneinä piukkaan ja miten menee kun ne ovat rentoina.
Alamäki kannattaa kyllä sitten laskea asennossa, ettei pystyssä. Selälleen kaatuminen on paha juttu, ja kannattaisi varmistaa ettei ainakaan sitä pääse tapahtumaan. Naisilla taitaa olla perisyntinä tuo istahtaminen paniikissa, jolloin jäljet voiivat olla pahat.
Pienestä mäestä isompaan vähitellen ja kaikkein isoimmat kannattaa jättää nuorille huimapäille! Se olisi neuvoni. - mzxv
kaatoi minut 90-luvun alussa:katselin rintakaarella vastaan tulevia naisia ja unohdin jarruttaa,vauhti kiihtyi älyttömäksi ja laitoin t-jarrutuksen päälle ja luistin
pyörähti ikäänkuin yli ja taakse,siitä sitten asfaltille kädet edellä:rannetuet meni rikki,polvisuojia ei ollut:polvet ruvelle.Sittenpä oli messevää luistella verta valuvien polvien kanssa Helsingin kaduilla kotia päin.
Lopetin luistelun siihen paikkaan.Pari vuotta sitten ostin uudestaan rullaluistimet,koska etelän talvet alkoi olla niin vähälumisia,tarkoituksena sauvojen kanssa matkia luisteluhiihtoa.En tiedä johtuuko 90-mm renkaista vai
maastopyöräilystä,mutta nyt rullaluistelu on paljon helpompaa ja varmenpaa.Ennen oli paljon enemmän vaaratilanteita liikentessä(minusta johtuvia)kuin nyt.Olen myös hommannut turvaliivin:yritän varmistaa oman näkyvyyteni liikenteessä:joskus jopa tuntuu,että se auttaa!Jarrupalalla otan kovimman nopeuden pois alamäessä ja raskaasti painamalla ja se kyllä jarruttaa.- -aloittelija.
Oi, on hienoa kuulla etten ole tosiaan ainut tämän ongelman kanssa!
Tässä on vain tosi paha, kun kotioveltani lähtee äkkijyrkkä alamäki ja sen jälkeen se onkin melko jyrkähköä alamäkeä vajaat kaksi kilometriä:s Joissain kohtia tuntuu, että tämä on jo hengenvaarallista, kun täysin aloittelijana joudun laskemaan kyseiset mäet. Tietysti voisin laittaa kengät reppuun ja vaihtaa luistimet vasta tasamaastossa, mutta mieli on malttamaton:p
Nyt en ole päässyt harjoittelemaan hirveästi jarrutuksia, kun täällä on ollut hyvin sateista viime päivinä, joten taitaa jäädä luistelut ensi viikkoon jos saisi hieman aurinkoisempaa ilmaa!
Kiitos hei vielä teille, kun kerroitte omia kokemuksianne! On tosiaan hienoa lukea niitä. - RollerGirl
-aloittelija. kirjoitti:
Oi, on hienoa kuulla etten ole tosiaan ainut tämän ongelman kanssa!
Tässä on vain tosi paha, kun kotioveltani lähtee äkkijyrkkä alamäki ja sen jälkeen se onkin melko jyrkähköä alamäkeä vajaat kaksi kilometriä:s Joissain kohtia tuntuu, että tämä on jo hengenvaarallista, kun täysin aloittelijana joudun laskemaan kyseiset mäet. Tietysti voisin laittaa kengät reppuun ja vaihtaa luistimet vasta tasamaastossa, mutta mieli on malttamaton:p
Nyt en ole päässyt harjoittelemaan hirveästi jarrutuksia, kun täällä on ollut hyvin sateista viime päivinä, joten taitaa jäädä luistelut ensi viikkoon jos saisi hieman aurinkoisempaa ilmaa!
Kiitos hei vielä teille, kun kerroitte omia kokemuksianne! On tosiaan hienoa lukea niitä.Joku puhui jostain hitaasta ankkajarrutuksesta.. Mikä se on? Tiedän vain t-jarrutuksen (ei hyväksi pyörille) ja jarrupalalla jarruttamisen (jota en hallitse). Sit on tietysti hitaassa vauhdissa "auraaminen" mutta se vaan väähn hidastaa vauhtia.
- Kysyn taas
-aloittelija. kirjoitti:
Oi, on hienoa kuulla etten ole tosiaan ainut tämän ongelman kanssa!
Tässä on vain tosi paha, kun kotioveltani lähtee äkkijyrkkä alamäki ja sen jälkeen se onkin melko jyrkähköä alamäkeä vajaat kaksi kilometriä:s Joissain kohtia tuntuu, että tämä on jo hengenvaarallista, kun täysin aloittelijana joudun laskemaan kyseiset mäet. Tietysti voisin laittaa kengät reppuun ja vaihtaa luistimet vasta tasamaastossa, mutta mieli on malttamaton:p
Nyt en ole päässyt harjoittelemaan hirveästi jarrutuksia, kun täällä on ollut hyvin sateista viime päivinä, joten taitaa jäädä luistelut ensi viikkoon jos saisi hieman aurinkoisempaa ilmaa!
Kiitos hei vielä teille, kun kerroitte omia kokemuksianne! On tosiaan hienoa lukea niitä.Onko tossiaan tullu kaikki jarrutustavat mainittua.
Jos on puutteita vastaan mielelläni.
Vastaan tosin automaattisesti omiin viesteihini, käyn vaan välillä tuolla Uiva-avanto- vai mikä Avanto-uintipalstalla.
Se on helpompi palsta, sillä ei tarvitse jarrupalaa. Eikä takakäpäläjarrutusta. - soomes huijata
RollerGirl kirjoitti:
Joku puhui jostain hitaasta ankkajarrutuksesta.. Mikä se on? Tiedän vain t-jarrutuksen (ei hyväksi pyörille) ja jarrupalalla jarruttamisen (jota en hallitse). Sit on tietysti hitaassa vauhdissa "auraaminen" mutta se vaan väähn hidastaa vauhtia.
Soome ankkajarrutsu sillä ankat luisu loppumäki oma pyrstöllä. eik ole muka ole näkemä vaalisine tapaus monta... ja vie kehtaata tänne tulla esittelemä ankkajarrutsu.
Hirmusoppiva olis käärmejarrutsu-wa jarrutsu. Lukema juuri tama jarrutsuva karate-wa-kirjasta. Perustuma kiinalaase maratonilohikäärmetanssimaan. Mäki valaistetotaan kiinalasel paperilyhdygäisel (soppi kaikkina kevät ja syys yöaigana ku olema pimeaega). Kaikki kylä naapurit mukaan, rullisksia lainataan tai voi tulla mäelle ilmankin pelkissä saappaissakkii.
Monta lagana värillisä tietysti mukka ja ne yhdistelema kiinni toisistnne. kaikki aserttuu peräkana eli siis lohikäärmemuodostelmaan peräkkäin toisinstanne takinperähelmast kiinnipidatellen. anta ma sano lisa. Lakanat heiluen päänpäällä mnennää alas m´äkkee käärmejarrutsua-wa. Kukkan ei tiennyt koko alamäestä mithän. Kova puhina ja pärinä yleens kullu ilmoille kaikkas.
Eik aikaak ku kaik on alhalla täysinä, siis kokonaisina palasina. Naurut ja pierut pääsilöi sit aina ilmoi käärmejarrutsu-su jälkke. Akat ja ukot vielä päästävät viru kansallishymni ilimoille lopuks. Tama o vua lyhykäne pohjustus peräaatteestamma.
Tätä harjotella ja tella ja tella jatkuva joka yö. Huomaama!! Yks kerta ja pierut päälle riitta per yö. Lakanapuhdistus talkoo sit seurava paega. Seurava yö sama jatku vaa.
Nyt on sateistakin ollut ja se on haitannu. Sit vaan harjoittelee ison navetan vintille siis ylihisillle. Näin täällä Narvan poolessa, pörnussa on auriko yölläki keskitaivahall.
Siksi Pörnussa olla ´joka yö kuivin jaloin navetahan ylihisillä. mutta Pörnulaase voittapi narva-asukit siks ku pieru on kovempi laajempi sekä pitmpi kitkerämäisemp ja hirmumelusamp . Narva-asuki vöittavat vain luonnoss, metsäss ja oikeass mäki harjotteluss luonnonpimeäss.
Minä rulltreener vie opetama ja treenama Pihlandi asukit. Pihlandi asukit voittama mäkipelko ja maailma mestaruus. Pihlandi tietaa oikea maratoonistrookkijarru osamisene.
Soome kepardi ei näy missä, ilmapyörre on lopettanu, roopeankka lihoo rahoissa, valtsu on jäykkä ku jääpukero, K-kaksi puuttu kilpaluistimea, ja k-kaksi sivut on huijuas.
blokis kirjotama roope ilmapyörteellem ja valtsu vastaa roopelle, viimenäkema kirjoittiv ett eivät taitaa maratonijarrutsu a vot kunnon takapotkull ja päättäpierune kuihtu plörinaan, oma virumaa o maa-ilma mestari vöittö on varmuus.
Elläköö Pihlandi jarrutsu-metsaruus elakoo Virumaa oma maa. Kohottakaama oma maamme hymnikus ilmaloiille! Elakoo elakoo ja veel kerta Elaakooooo!!! - luulin et
-aloittelija. kirjoitti:
Oi, on hienoa kuulla etten ole tosiaan ainut tämän ongelman kanssa!
Tässä on vain tosi paha, kun kotioveltani lähtee äkkijyrkkä alamäki ja sen jälkeen se onkin melko jyrkähköä alamäkeä vajaat kaksi kilometriä:s Joissain kohtia tuntuu, että tämä on jo hengenvaarallista, kun täysin aloittelijana joudun laskemaan kyseiset mäet. Tietysti voisin laittaa kengät reppuun ja vaihtaa luistimet vasta tasamaastossa, mutta mieli on malttamaton:p
Nyt en ole päässyt harjoittelemaan hirveästi jarrutuksia, kun täällä on ollut hyvin sateista viime päivinä, joten taitaa jäädä luistelut ensi viikkoon jos saisi hieman aurinkoisempaa ilmaa!
Kiitos hei vielä teille, kun kerroitte omia kokemuksianne! On tosiaan hienoa lukea niitä.mäki on ainut mäkionkelmaine. Mull on tietty mäkifobiaa. se tulee esille siinä, että mun täytyy jatkuvasti kirjotella mäki asiaa .
Psykiatri kyllä sano oikein hienon määritelmän, mut en muista mikä se hieno sana...
Nyyt muistan se oli oikein tietoperäinen termi eli syntymärauma. Mäki oon syntynytnyt Raumalla alamäessä. Huomatkaa jo että karahvi ja kenkuru ki syntyy tasasella ja kenkurukkin täyssatasella suoraan emonsa vatsapussiin. Ei tullut mitään raumaa, siksi kenkuru uskaltaa hypätä vapaasti. Mut mäki synnyin alam´äessä ja kovassa vauhdissa.
Ku se mäki tulee mieleenkin niin mäki näen heti jarrupaloja silmissä pyörimässä. Ei mitään tähtiä vaan ja ainoastaan jarrupaloja. Mut ku mäki saan kirjoitella mäkiasiaa tällä asiantuntijapalstalla nii heti helpottaa.
Nytkin helepooootti. Ny mäki näen vaa tähtiä. Mäkiaika muuttuu mukavasti tähtiajaksi. Se on täyttä TOP-20 aikaa.
Epäilen että rullakoutsilla on sama onkelma. Korjaan sama syntymaonkelma. Ehkä tästä on pienenpieni pikkarainen apu henkiseen tasapainoon. Rullakoutsi on ensinnäki syntyny mäessä äärettömän kovassa vauhdissa varmaan lähes valon nopeudella. Kulkuvälineestä on mennyt mäessä jarrut eli täydelline mahalasku heti alkuunsa. Tämä mäki on sijainnut selvästi Virossa.
Siksi rullakoutsi tuntee helpotusta voidessaan kirjoittaa jarruista ja hengenvaarallisista mäistä. Ymmärrän, ymmärrän täysin rullakoutsia.
Kirjotetanko soome keeless karahvi vai kirahvi?
Ai kiraffi oige. Njut ma teaga ett mina luulema algussa tema lugema et karahvi elukka sjynty satasella, kirahvi sjynty tosi jyrgä mägilöis.
Mutta tema kiraffi nimine elu sjuntu oige köyhänä Afrika maa.
- mennäkin
ylämäkeen jos alamäet on ongelmana.
Jos on edessa ylämäki-alamäki-ylämäki-alamäki-ja niin edelleen kannatta aina valita ylämäki.
Armeijassa oli tuossa äskettäin ongelmana alamäki, jossa oli niin tiheä
pöhheikkö et ei läpi päässyt
Tuntureille ei kannata mennä jos on lumivyöryvaara
Silloin ei saa menettää hermojaan vaan kannatta kirjoittaa vain Avantouinti tai Amerikkalainen fudis palstoille
Siellä saa omassa rauhassa kirjoitella sillä vain rullakoutsi käy "joskus" noilla palstoilla
Sen sijaan kannattaa säästää *Rullapalsta toiseen kertaan, sillä rullakoutsi ei ymmärrä alamäki-philosofiiaa ollenkaan vaan paisuttaa sitä kuin omaa mahaansa
Tämähän johtaa siihen että jarrupalat loppuu Suomesta
Pitäskö sit mennä Viroon muka vai mitä hän ajaa takaa
Lisää alamääki-onkelmaa: oikeissa autoissa on käsijarru emem. alamäkipysäköintiin. Jos tositosi paha mäki, voi laitta toisen pyörän kivetystä vasten vinoon
Sen jälkeen on pal huolettomampi kirjoitella tänne tai hakee uusi virusivu
Kirjoitan uudestaan kun alamäkiasiaa tulee mieleen. Voin samalla vastata ohimennen vanhaan jarruviestiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1596997Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334123Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1152171- 621946
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1961454Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225957