Ilta- ja lauantailisät

...

Tietäisikö joku, että onko kaikissa työpaikoissa työntekijöille maksettava ilta- ja lauantailisiä? Olen aloittamassa työt film townissa ja nyt olen kuullut huhuja ettei 6,40 tuntipalkan lisäksi tulisi mitään lisiä!

25

15413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahdollista*

      Jos työantaja ei kuulu mihinkään liittoon niin ei tarvitse maksaa edes lomarahoja niinkuin omalle vaimolle kävi.

      Otappa selvää.

      Lauantailisiä en edes usko...Niitä saa vain hoitajat ja kaupanmyyjät ja onhan vielä joitain.
      Teollisuus ei maksa lauantailta mitään eikä moni muukaan ala.

      • puppua..

        "Teknologiateollisuuden työehtosopimus (aiemmin Metalliteollisuuden työehtosopimus)"
        "kultakin lauantaityövuorokauden aikana tekemältään säännöllisen työajan tunnilta erillinen lisä, jonka suuruus on 196 senttiä/tunti"

        Eli teollisuudessa maksetaan lauantailisiä.

        En tiedä noudatetaanko videovuokraamoissa jotain tessiä, mutta jos noudatetaan niin se on ihan yksi ja sama että kuuluuko työnantaja liittoon vai ei, yleissitovaa tessiä on noudatettava. Olettiasin että vidovuokraamot sisältyy johonkin palvelualan tessiin.


      • Juppe I
        puppua.. kirjoitti:

        "Teknologiateollisuuden työehtosopimus (aiemmin Metalliteollisuuden työehtosopimus)"
        "kultakin lauantaityövuorokauden aikana tekemältään säännöllisen työajan tunnilta erillinen lisä, jonka suuruus on 196 senttiä/tunti"

        Eli teollisuudessa maksetaan lauantailisiä.

        En tiedä noudatetaanko videovuokraamoissa jotain tessiä, mutta jos noudatetaan niin se on ihan yksi ja sama että kuuluuko työnantaja liittoon vai ei, yleissitovaa tessiä on noudatettava. Olettiasin että vidovuokraamot sisältyy johonkin palvelualan tessiin.

        Ei tod. makseta metallilla mitään lauantai lisää tai mitään 1.96€/h lisää.. la. ei mitään ja ilta lisä muuuten on alle euron.

        Näin on metallilla...

        Tiedän hoitsut saa sen la. 20% ja sit sen 100%... kun oma vaimo on hoitaja..
        Muutenkin hänen vuosiansio on n.7000-120000€ parempi kuin minulla molemmat 3-vuorotöissä minulla tosin paljon enemmän yövuoroja sekä n.20 työpäiviä/vuosi on minulla enemmän ... eli on se kunta-alan ansiot aikapaljon isommat/tehty tunti... palvelusvuodet molemmilla n.18-v..


      • 87k

        Kyllä myöskin kuljetusalalla saa lauantailta 100% palkan korotuksen viikkoylityöt jos on jo tehnyt sitä ennen 5 päiväisen viikon


    • ... ...

      Eikös siellä noudateta kaupan työehtosopimusta? Tarkista työsopimuksestasi.
      Kaupan työehtosopimus on yleissitova. Sitä on noudatettava myös järjestäytymättömän työnantajan työpaikoilla.

      Lisät löytyvät tes-kirjan lpussa olevasta palkkalitteestä
      http://www.finlex.fi/data/tes/stes343-PT50Kaupan0710.pdf

      • Kysyn ja ei

        Mitä mieltä olet esim. näistä ns. kuntosalipaikoista joissa ollaan esim. vastaanotossa !
        Niin silloin ei tarvitse kun tämä työnantaja ei kuulu mihinkään..
        Oma vaimoni ei saanut iltalisää eikä lomarahoja ja otettiin sen verran selvää ettei tarvitse maksaa.
        Ottakaa ihmiset selvää näistä paskoista paikoista...Sitä ajattelee et ei haittaa vaikka palkka on pieni ,mut kun ei saa mitään lisää mitä muut saavat illoista yms. niin tietää et kaikesta tingitään ja tulee tonni tolkulla tappiotata vrt. kunnon työnantajiin.
        Nämä työnantajat pitäs pistää aidan taa ja nappi PAM.


      • - -
        Kysyn ja ei kirjoitti:

        Mitä mieltä olet esim. näistä ns. kuntosalipaikoista joissa ollaan esim. vastaanotossa !
        Niin silloin ei tarvitse kun tämä työnantaja ei kuulu mihinkään..
        Oma vaimoni ei saanut iltalisää eikä lomarahoja ja otettiin sen verran selvää ettei tarvitse maksaa.
        Ottakaa ihmiset selvää näistä paskoista paikoista...Sitä ajattelee et ei haittaa vaikka palkka on pieni ,mut kun ei saa mitään lisää mitä muut saavat illoista yms. niin tietää et kaikesta tingitään ja tulee tonni tolkulla tappiotata vrt. kunnon työnantajiin.
        Nämä työnantajat pitäs pistää aidan taa ja nappi PAM.

        http://www.etry.fi/ajankohtaista/uutiset/ensimmainen-yrityskohtainen-tyoehtosopimus
        Linkki palkkasuositukseen em. sivulla.


      • ....

        Ei noudateta kaupan alan työehtosopimusta vaan videovuokrausalan, jonka työehtosopimus on täysi peestä. Palkat saattavat olla todella alhaisia, esimerkiksi vuonna 2002 kesätyöntekijälle ollaan voitu maksaa 4e/h. Ja tuskinpa ne siitä ovat ihan kauheasti nousseetkaan. Mitä joskus keskustelupalstoja selasin niin aloittava kokoaikainen taitaa tienata nykyäänkin vain n. 6e/h.

        Itse en menisi kyseiseen riistofirmaan mistään hinnasta.


      • Nimimerkki:
        .... kirjoitti:

        Ei noudateta kaupan alan työehtosopimusta vaan videovuokrausalan, jonka työehtosopimus on täysi peestä. Palkat saattavat olla todella alhaisia, esimerkiksi vuonna 2002 kesätyöntekijälle ollaan voitu maksaa 4e/h. Ja tuskinpa ne siitä ovat ihan kauheasti nousseetkaan. Mitä joskus keskustelupalstoja selasin niin aloittava kokoaikainen taitaa tienata nykyäänkin vain n. 6e/h.

        Itse en menisi kyseiseen riistofirmaan mistään hinnasta.

        Kannatta olla tarkkana, koska osassa makuuneistä on käytössä PAM:n neuvotelema tes, ja muissa voidaan käyttää tuota "Videoalan tes:ä".


        http://www.pam.fi/pam-lehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=85071


        Videoalan TES löytyyy finlex:stä, mutta en tiedä onko se voimassa oleva, koska se on päivätty päättyneeksi 30.9.2009.

        http://www.finlex.fi/pdf/tes/stes2862-MU61video0502.pdf


      • Bolse
        Kysyn ja ei kirjoitti:

        Mitä mieltä olet esim. näistä ns. kuntosalipaikoista joissa ollaan esim. vastaanotossa !
        Niin silloin ei tarvitse kun tämä työnantaja ei kuulu mihinkään..
        Oma vaimoni ei saanut iltalisää eikä lomarahoja ja otettiin sen verran selvää ettei tarvitse maksaa.
        Ottakaa ihmiset selvää näistä paskoista paikoista...Sitä ajattelee et ei haittaa vaikka palkka on pieni ,mut kun ei saa mitään lisää mitä muut saavat illoista yms. niin tietää et kaikesta tingitään ja tulee tonni tolkulla tappiotata vrt. kunnon työnantajiin.
        Nämä työnantajat pitäs pistää aidan taa ja nappi PAM.

        kusetettu. Ja tämä on fakta.


    • gsfgs

      eiköhän tuollakin noudateta kioskialan työehtosopimusta?

    • tyydy siihen

      työsi vaatimustaso on sitä luokkaa, että 6,40 on aika pirun hyvin. kymmenen kertaa raskaampaa ja haastavampaa työtä (metallikarusellisorvaaja) tekevänä tienaan 6,90 tunnilta!

      • duunarinperkele

        olipa homma mikä tahansa niin suomen kustannustasoon tuollaiset kuutosella alkavat tuntipalkat on erittäin heikkoja. Työntekijöille firmat esittävät köyhää mutta sijoittajille ja pörssipelureille maksetaan lihavia osinkoja eikä köyhyydestä ole merkkiäkään, rahaa riittää maksaa aina vaan enemmän ja enemmän osinkoja. Kaksinaamaista menoa!
        Jos ei olisi duunareita, ei firma saisi aikaan mitään mistä maksaa niitä osinkojakaan joten kannattaisi ehkä miettiä kummatko on tärkeämpiä toiminnalle ja kummatko todella ansaitsevat rahansa!


    • moponaama

      Moro,
      Itse olen töissä kyseisessä puljussa ja vastaus on. Aloitus palkka on 6,39 ja iltalisät on 0,69 ma-pe ja su klo 20.00 jälkeen ja lauantaina klo 18.00 jälkeen.

      t vastuumyyjä, 2vuotta töissä = palkka 7,82

    • täh34

      tuo palkka mene reilusti jo alle sen, mitä suomen valtio maksaa minimi palkkaa???? siivoojatkin saavat enemmän

      • ihmetys23

        Siis eihän noi palkat millään voi pitää paikkansa. Kaupan alan pelkät lisät on ilta 4,09 klo 18.00-00.00, yölisä 00.00-06.00 6,14, la lisä 5,34 13.00-00.00, su lisä 100%. Miten kukaan voi tehdä töitä tuolla palkalla?


      • mmmnnn

        ""eikös täh3431.7.2010 09:29 tuo palkka mene reilusti jo alle sen, mitä suomen valtio maksaa minimi palkkaa???? siivoojatkin saavat enemmän ""

        "MITEN NIIN SIIVOJATKIN SAAVAT ENEMMÄN" TUO KUULOSTI TAAS SILTÄ ETTÄ SIIVOJAN TYÖTÄ EI ARVOSTETA (ONHAN DUUNI RANKKUUS TASOLTA RANKEMPAA KUIN FILMTOWNISSA NIIN EI SIINÄ OLE MITÄÄN IHMEELLISTÄ JOS SIIVOOJA TIENAA ENEMMÄN....TOIMISTO TÄTI, KAUPAN KASSA, TARHAN OPE, YM, SIIVOOJAN DUUNI ON IHAN YKS MUIDEN JOUKOSSA.. haluaisitko itse käydä paskasessa kaupassa tai tehdä töitä likaisessa työ pisteessä??? (itse en ole siivoja, mutta inhottaa että ihmiset pitävät siivoojia ala arvoisina) kenenkään muun duuni ei ole sen arvokkaampaa , paitsi ehkä joidenkin lääkäreiden ym, jotka pelastavat ihmis henkiä!


      • Anonyymi
        mmmnnn kirjoitti:

        ""eikös täh3431.7.2010 09:29 tuo palkka mene reilusti jo alle sen, mitä suomen valtio maksaa minimi palkkaa???? siivoojatkin saavat enemmän ""

        "MITEN NIIN SIIVOJATKIN SAAVAT ENEMMÄN" TUO KUULOSTI TAAS SILTÄ ETTÄ SIIVOJAN TYÖTÄ EI ARVOSTETA (ONHAN DUUNI RANKKUUS TASOLTA RANKEMPAA KUIN FILMTOWNISSA NIIN EI SIINÄ OLE MITÄÄN IHMEELLISTÄ JOS SIIVOOJA TIENAA ENEMMÄN....TOIMISTO TÄTI, KAUPAN KASSA, TARHAN OPE, YM, SIIVOOJAN DUUNI ON IHAN YKS MUIDEN JOUKOSSA.. haluaisitko itse käydä paskasessa kaupassa tai tehdä töitä likaisessa työ pisteessä??? (itse en ole siivoja, mutta inhottaa että ihmiset pitävät siivoojia ala arvoisina) kenenkään muun duuni ei ole sen arvokkaampaa , paitsi ehkä joidenkin lääkäreiden ym, jotka pelastavat ihmis henkiä!

        Ei se sitä tarkoittanut sinänsä vaan sitä, että siivoojat on perinteisesti saaneet melko pientä palkkaa, oli se oikein tai ei.


    • pillulihas

      5kk töissä myyjänä palkka 13.5€/h, enkä ole tyytyväinen palkkaani.

    • vai lihaaa?

      mitä muyyt pilluako.

    • Späne

      voi hyväjumala sentään näitä pikkupoikia jotka täällä pillusta kirjottaa. Ja tosiaan yli 8e/h saa jo kesätöistä alle 18 vuotiaana.

      • pettynyt85

        Ei saa aina. Olin ammattikorkeakouluopiskelijana kesätöissä Kankaanpään kaupungilla ja palkka oli noin 6,5 euroa ja se maksettiin yli kaksi viikkoa myöhässä. En hakenut toista kertaa.

        Mietin juuri Film towniin hakemista. En tiedä kannattaako sittenkään.


      • 13trge
        pettynyt85 kirjoitti:

        Ei saa aina. Olin ammattikorkeakouluopiskelijana kesätöissä Kankaanpään kaupungilla ja palkka oli noin 6,5 euroa ja se maksettiin yli kaksi viikkoa myöhässä. En hakenut toista kertaa.

        Mietin juuri Film towniin hakemista. En tiedä kannattaako sittenkään.

        Vilimitauni ja makkuuni on niitä pahimpia riistäjiä. Kaikki muut ärrän kipsalta siwan kassaan saa parempaa tuntipalkkaa. Lue keltainen tessi ennen kun haet, se on niillä käytössä. Se on huijauksen aatelia. Vertaa vaikka kaupan alan tessiin.


    • Anonyymi

      Yleistä työsopimusta tulee kaikkien työnantajien noudattaa. Sitten on joitakin työehtosopimuksia jotka on eri alojen sopimukset, ja nämä sopimkset ovat parempia kuin yleinen työehtosopimus, näitä on noudatettava kaikkien samaa työtä tekevien samassa työpaikassa.
      Jos työnantaja ei noudata yleistä työehtoja voi ohjeita kysyä työsuojelupiiristä, eli jos ei kuulu liittoon. 🥰

      • Anonyymi

        Ei ole olemassa mitään "yleistä työehtosopimusta". Jos alalle ei ole saatu neuvoteltua alakohtaista työehtosopimusta, niin silloin mennään lakien mukaan, ja sen on kylmää kyytiä työntekijän kannalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe