Näin eräs kirjoittaja täällä kirjoitti:
"Nämä rauhansanalaiset nimittävät itseään nimellä pikkuesikoinen, mutta ei heissä ole hajuakaan esikoislestadiolaisuudesta, vaan he ovat hapantuneen vanhoillislestadiolaisesta juuresta. Ne ihmiset jos ketkä ovat todella rikki. Enkä ihmettele, se on todella koWaa sakkia henkisesti. Onneksi monet ovat ymmärtäneet hakeutua mielenterveystoimistoihin saamaan apua henkisen raakuuden ja rakkaudettomuuden auheuttamiin haavoihin. Lakihenkisyys on kamala ja kavala tauti"
Ja toinen (tai sama) kirjoittaja kirjoitti näin:
"Tornionlaakson itälestadiolaisissa on synkkää omavanhurskautta. Heidän erimielisyytensä alkoi tulla esiin jo Laestadiuksen ja Raattamaan aikana. Valtava lakihenkisyys paistaa tämän ystävän sanoista. Voisin kopioida tänne esimerksiksi erään Henry Keron hyvin lakihenkisiä ja nurkkakuntaisia kirjoituksia, mutta valitettavasti ne on ruotsiksi, jota lukijat täällä eivät ymmärrä."
Tällaisia muita lestadiolaissuuntia demonisoivia kirjoituksia ei palvelee mitään eikä ketään.
Jokaiselle täysjärkiselle ihmiselle on päivänselvä että opetukset lestadiolaissuuntien sisällä on niin sama kuin olla ja voi. Ei ole liioiteltua sanoa että 95% siitä mitä opetetaan on samaa.
Voiko sitten toinen joukko lähes samassa opetuksessa olla näin läpimätä? Ei tietenkään!
Mutta tämä ei esiintyy ainoastaan esikoislestadiolaisten keskuudessa. Eräs saarnaaja tornijokilaaksosta tapaa kuvata esikoislestadiolaisuutta sanoilla ”miten käy kun omavanhurskaus käy oikein rumaksi”.
Liittyen tuohon toiseen lainaukseen olen kyllä lukenut Keron kirjoituksia, kuten kirjoittaja kehotti muutama päivää sitten, ja minusta niissä ei ole mitään kovin erikoista lestadiolaisessa kontekstissa.
Kero kuvaa kuinka kristillisyys on siirtynyt viestikapulana aina Jeesuksen päivistä asti, lapin Mariasta Laestadiukselle. Tämä on ollut hyvin normaali opetus lestadiolaisuudessa. Olen aivan varma että esikoislestadiolaisuudessa on esiintynyt samanlaisia ajatuksia, mutta ei yksittäisten kirjoittajien takia saisi leimata kokonaisen suunnan.
Tuollaisten kirjoituksien sijaan kuten tässä lainasin, tulisimme pyrkiä herätysliikkeen yhdistämiseen, eikä toisien suuntien demomisoimiseen.
Ketä tätä palvelee?
26
371
Vastaukset
- uskonsuunnassa on
samaa, hihuliheii.... ollaan iloisia.
- teuta
Kysyn kun en ymmärtänyt , laita uusiks.
- vaan pelottaa
Onko se demonisointia, jos näkee jonkun kirjoittavan satua ja lakihenkistä?
Pakko sanoa, että Keron kirjoitus Laestadiuksesta ei perustu tosiasioihin. Käsitys kolmen kyynärän jumalasta kaadettiin jo Raattamaan aikana. Tietysti vapaassa Pohjolassa saa jokainen kirjoittaa vapaasti, mutta arvostelun vapaus on myös olemassa. Mies itse on jo haudassa, mutta kirjoitus näkyy elävän.
Laestadiolaisen mielestä herätysliikkeitä pitäisi siis yhdistää valheen pohjalle?
Jumalasta sellainen ekumenia ei ainakaan ole!- Lestadiolainen
"Onko se demonisointia, jos näkee jonkun kirjoittavan satua ja lakihenkistä?"
Viitat varmasti Raamattusitaatteihini:
Joh 5:13-14 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa. 14 Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
ja
Joh 8:10-11 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?" Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
ja
Joh 8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
ja
1Kor6:9-10 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
Miten itse tulkitset tätä? Onko uskovaisella luvallista elää synnissä?
Jos tahallaan ehdoin tahdoin tekee syntiä, ei ole uskossa. Tahtomatta teemme varmasti syntiö koko ajan, emme voi olla sitä tekemättä.
"Pakko sanoa, että Keron kirjoitus Laestadiuksesta ei perustu tosiasioihin. Käsitys kolmen kyynärän jumalasta kaadettiin jo Raattamaan aikana. Tietysti vapaassa Pohjolassa saa jokainen kirjoittaa vapaasti, mutta arvostelun vapaus on myös olemassa."
Suuri osa pikkuesikoisista ei allekirjoita tuota oppia.
"Laestadiolaisen mielestä herätysliikkeitä pitäisi siis yhdistää valheen pohjalle?
Jumalasta sellainen ekumenia ei ainakaan ole!"
Ei valheen pohjalle, vaan Raamatulliseen pohjaan. Vanhoillislestadiolaiset ovat ehkä kaiken kaukaisimpina tästä, mutta mielestäni pikkuesikoisuus ja esikoislestadiolaisuus voisi hyvin yhdistää samaksi liikkeeksi.
Riitättää että pikkuesikoiset luopuu noista Keron tyyppisistä opeista ja esikoislestadiolaiset luopuvat heidän harhoista kuten esimerkiksi että tuossa lapin seurakunnissa olisi jotakin erikoista, missä muualla ei ole.
Olen itse asiassa ilolla lukenut että tällä kirjoittavilla on muuten hyvin terveellinen seurakuntaoppi, ja yhtä suurella ilolla todennut että lapin vanhinten rooli kritisoidaan täällä avoimesti.
Niitä on muutamia harhaoppeja josta luovutettava molemmissa suunnissa, niin suunnat voisi hyvin niputtaa yhteen. Ehkä vanhoillislestadiolaiset tulevat mukaan myöhemmin. - Sarpatin leski
Lestadiolainen kirjoitti:
"Onko se demonisointia, jos näkee jonkun kirjoittavan satua ja lakihenkistä?"
Viitat varmasti Raamattusitaatteihini:
Joh 5:13-14 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa. 14 Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
ja
Joh 8:10-11 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?" Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
ja
Joh 8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
ja
1Kor6:9-10 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
Miten itse tulkitset tätä? Onko uskovaisella luvallista elää synnissä?
Jos tahallaan ehdoin tahdoin tekee syntiä, ei ole uskossa. Tahtomatta teemme varmasti syntiö koko ajan, emme voi olla sitä tekemättä.
"Pakko sanoa, että Keron kirjoitus Laestadiuksesta ei perustu tosiasioihin. Käsitys kolmen kyynärän jumalasta kaadettiin jo Raattamaan aikana. Tietysti vapaassa Pohjolassa saa jokainen kirjoittaa vapaasti, mutta arvostelun vapaus on myös olemassa."
Suuri osa pikkuesikoisista ei allekirjoita tuota oppia.
"Laestadiolaisen mielestä herätysliikkeitä pitäisi siis yhdistää valheen pohjalle?
Jumalasta sellainen ekumenia ei ainakaan ole!"
Ei valheen pohjalle, vaan Raamatulliseen pohjaan. Vanhoillislestadiolaiset ovat ehkä kaiken kaukaisimpina tästä, mutta mielestäni pikkuesikoisuus ja esikoislestadiolaisuus voisi hyvin yhdistää samaksi liikkeeksi.
Riitättää että pikkuesikoiset luopuu noista Keron tyyppisistä opeista ja esikoislestadiolaiset luopuvat heidän harhoista kuten esimerkiksi että tuossa lapin seurakunnissa olisi jotakin erikoista, missä muualla ei ole.
Olen itse asiassa ilolla lukenut että tällä kirjoittavilla on muuten hyvin terveellinen seurakuntaoppi, ja yhtä suurella ilolla todennut että lapin vanhinten rooli kritisoidaan täällä avoimesti.
Niitä on muutamia harhaoppeja josta luovutettava molemmissa suunnissa, niin suunnat voisi hyvin niputtaa yhteen. Ehkä vanhoillislestadiolaiset tulevat mukaan myöhemmin."Laestadiolainen" kirjoitti
>Pakko sanoa, että Keron kirjoitus Laestadiuksesta ei perustu tosiasioihin. Käsitys kolmen kyynärän jumalasta kaadettiin jo Raattamaan aikana. Tietysti vapaassa Pohjolassa saa jokainen kirjoittaa vapaasti, mutta arvostelun vapaus on myös olemassa."
Suuri osa pikkuesikoisista ei allekirjoita tuota oppia. >>>>
Kirjoittaja "Laestadiolainen"!
Sovittaisko parista perusasiasta?
1) Se, mitä Laestadiuksen ja LapinMarian välillä tapahtui esimerkiksi sinun
tai jonkun muun mielestä, e i ole oppi, vaan m i e l i p i d e.
2) Opillisia asioita ei ratkaista äänestyksellä, vaan Jumalan sanan mukaan
tutkien.
3) Se, mitä Lapin Mariasta ja Laestadiuksesta tahdoit yllä meille esittää, ei
perustu mihinkään tosiasiaan. Sama koskee Keron kirjoitusta.
4) On ihan hyvä muistaa, että valhe - Lestadiolainen
Sarpatin leski kirjoitti:
"Laestadiolainen" kirjoitti
>Pakko sanoa, että Keron kirjoitus Laestadiuksesta ei perustu tosiasioihin. Käsitys kolmen kyynärän jumalasta kaadettiin jo Raattamaan aikana. Tietysti vapaassa Pohjolassa saa jokainen kirjoittaa vapaasti, mutta arvostelun vapaus on myös olemassa."
Suuri osa pikkuesikoisista ei allekirjoita tuota oppia. >>>>
Kirjoittaja "Laestadiolainen"!
Sovittaisko parista perusasiasta?
1) Se, mitä Laestadiuksen ja LapinMarian välillä tapahtui esimerkiksi sinun
tai jonkun muun mielestä, e i ole oppi, vaan m i e l i p i d e.
2) Opillisia asioita ei ratkaista äänestyksellä, vaan Jumalan sanan mukaan
tutkien.
3) Se, mitä Lapin Mariasta ja Laestadiuksesta tahdoit yllä meille esittää, ei
perustu mihinkään tosiasiaan. Sama koskee Keron kirjoitusta.
4) On ihan hyvä muistaa, että valhe> 1) Se, mitä Laestadiuksen ja LapinMarian välillä tapahtui esimerkiksi sinun
> tai jonkun muun mielestä, e i ole oppi, vaan m i e l i p i d e.
Valitettavasti tuosta on tehty oppi eräissä paikoissa lestadiolaisuudessa. Myönnän että näin on ollut pikkuesikoisuudessa hyvin laajalti vain kymmenen, parikymmentä vuotta sitten. Tätä sama oppi on että viimeisinä aikoina pyhä henki lepää pohjoismaiden ylle. Näin on perusteltu että kristittyjä ei löydy muualta maailmassa.
Ei tuota tarvitse hakea kauempaa kun että kuuntelee vanhoja suviseurasaarnoja LYRS:n sivulla, niin tätä opetetaan jopa niissä. Saara tässä huomautti muutama päivä sitten että kaikki kolme saarna joka edotin kuunneltavaksi teille, sisälsi opin että viimeisinä päivinä kristillisyys on periaatteessa vain Ruotsissa ja Suomessa. Olin itse yllättynyt toetakseen tämän. En olisi uskonut että tätä julistettiin niin laajasti, että sitä ei hävettykään tuoda suviseuroihin.
Koko maailman kristillisyys on siis 150 vuotta sitten tämän mukaan ollut yhden naurettavan tytön kädessä.
> 2) Opillisia asioita ei ratkaista äänestyksellä, vaan Jumalan sanan mukaan
tutkien.
Niin minä tässä yritinkin tuoda esiin.
> 3) Se, mitä Lapin Mariasta ja Laestadiuksesta tahdoit yllä meille esittää, ei
perustu mihinkään tosiasiaan. Sama koskee Keron kirjoitusta.
Olisin ehkä pitänyt kirjoittaa sen selvemmin.
> 4) On ihan hyvä muistaa, että valhe
Näin on. - kristillisyys
Lestadiolainen kirjoitti:
> 1) Se, mitä Laestadiuksen ja LapinMarian välillä tapahtui esimerkiksi sinun
> tai jonkun muun mielestä, e i ole oppi, vaan m i e l i p i d e.
Valitettavasti tuosta on tehty oppi eräissä paikoissa lestadiolaisuudessa. Myönnän että näin on ollut pikkuesikoisuudessa hyvin laajalti vain kymmenen, parikymmentä vuotta sitten. Tätä sama oppi on että viimeisinä aikoina pyhä henki lepää pohjoismaiden ylle. Näin on perusteltu että kristittyjä ei löydy muualta maailmassa.
Ei tuota tarvitse hakea kauempaa kun että kuuntelee vanhoja suviseurasaarnoja LYRS:n sivulla, niin tätä opetetaan jopa niissä. Saara tässä huomautti muutama päivä sitten että kaikki kolme saarna joka edotin kuunneltavaksi teille, sisälsi opin että viimeisinä päivinä kristillisyys on periaatteessa vain Ruotsissa ja Suomessa. Olin itse yllättynyt toetakseen tämän. En olisi uskonut että tätä julistettiin niin laajasti, että sitä ei hävettykään tuoda suviseuroihin.
Koko maailman kristillisyys on siis 150 vuotta sitten tämän mukaan ollut yhden naurettavan tytön kädessä.
> 2) Opillisia asioita ei ratkaista äänestyksellä, vaan Jumalan sanan mukaan
tutkien.
Niin minä tässä yritinkin tuoda esiin.
> 3) Se, mitä Lapin Mariasta ja Laestadiuksesta tahdoit yllä meille esittää, ei
perustu mihinkään tosiasiaan. Sama koskee Keron kirjoitusta.
Olisin ehkä pitänyt kirjoittaa sen selvemmin.
> 4) On ihan hyvä muistaa, että valhe
Näin on.Voi tule ja puserra!
kristillisyys kirjoitti:
Voi tule ja puserra!
Nöyryyttä on tietenkin vaatinut papilta kuunnella "naurettavaa" tyttöä.
Jumalan tiet ovt ihmeelliset. Emme todella voi sanoa yhtään mitää vanhasta kahdenkeskisestä keskustelusta.
Sen vain tiedämme, että Jumalalla on lupa käyttää naurettavia tyttöjä ja poikia.- teuta
Lestadiolainen kirjoitti:
> 1) Se, mitä Laestadiuksen ja LapinMarian välillä tapahtui esimerkiksi sinun
> tai jonkun muun mielestä, e i ole oppi, vaan m i e l i p i d e.
Valitettavasti tuosta on tehty oppi eräissä paikoissa lestadiolaisuudessa. Myönnän että näin on ollut pikkuesikoisuudessa hyvin laajalti vain kymmenen, parikymmentä vuotta sitten. Tätä sama oppi on että viimeisinä aikoina pyhä henki lepää pohjoismaiden ylle. Näin on perusteltu että kristittyjä ei löydy muualta maailmassa.
Ei tuota tarvitse hakea kauempaa kun että kuuntelee vanhoja suviseurasaarnoja LYRS:n sivulla, niin tätä opetetaan jopa niissä. Saara tässä huomautti muutama päivä sitten että kaikki kolme saarna joka edotin kuunneltavaksi teille, sisälsi opin että viimeisinä päivinä kristillisyys on periaatteessa vain Ruotsissa ja Suomessa. Olin itse yllättynyt toetakseen tämän. En olisi uskonut että tätä julistettiin niin laajasti, että sitä ei hävettykään tuoda suviseuroihin.
Koko maailman kristillisyys on siis 150 vuotta sitten tämän mukaan ollut yhden naurettavan tytön kädessä.
> 2) Opillisia asioita ei ratkaista äänestyksellä, vaan Jumalan sanan mukaan
tutkien.
Niin minä tässä yritinkin tuoda esiin.
> 3) Se, mitä Lapin Mariasta ja Laestadiuksesta tahdoit yllä meille esittää, ei
perustu mihinkään tosiasiaan. Sama koskee Keron kirjoitusta.
Olisin ehkä pitänyt kirjoittaa sen selvemmin.
> 4) On ihan hyvä muistaa, että valhe
Näin on.Missä sanoitkaan se lepäävän , Raamatussa ei sanota että pohjoismaissa (yllä)
vaan iso kirja sanoo Pohjoisissa maissa ja niitä on , venäjä ,suomi , ruotsi tanska ,
norja , kanada , pohjoisamerikka , grönlanti ,islanti , noin äkkiä katseltuna .
Srk : suppeasti sanoo pohjanmaalla `?
Se seikka Mitä LLL:n. ja lapin Marian keskustelussa tapahtui, kertoo kai parhaiten
Julkaisu kokoelma, Tampere -72 jossa sanotaan , että Marian näitä kertoillessa
LLL:n selle siis miten hänestä tuli kristitty ja kuinka hän oli paljon kulkenut ja etsinyt taivastietä . Kinka hän oli Jumalan johdatuksesta saanut matkoillaan kuulla erään
erään papin Brandellin saarnan ja käsittänyt siitä armon ! Marian näitä kertoillessa LLL:lle , oli evankeliumin valo päässyt paistamaan LLL:n. sydämeen .
Tuli tuossa mieleen , olisiko Tällä pappi Brandeliinilla norjassa muitakin , Marian
siskoja tai veljiä , tai Pappis veljiä . kannattaisiko tutkia ? - Asiantutkinut
vihne kirjoitti:
Nöyryyttä on tietenkin vaatinut papilta kuunnella "naurettavaa" tyttöä.
Jumalan tiet ovt ihmeelliset. Emme todella voi sanoa yhtään mitää vanhasta kahdenkeskisestä keskustelusta.
Sen vain tiedämme, että Jumalalla on lupa käyttää naurettavia tyttöjä ja poikia.Ymmärsinkö oikein? Varmaan luin väärin!?
Vihne siis antaa ilmaa myytille, joka ei perustu juuri mihinkään.
Sanoisin, että eräänlainen tieto-koulutus-vihamielisyyden kulttuuri elättää tällaisia tarinoita.
Sopii hyvin systeemiin, että pappi oppii "yksinkertaiselta tytöltä" - ihan samalla tavalla kuin paha porvari sopii piirisihteerin vappupuheeseen. Pappi ei opi muuten, papit ovat terpeettomia, papit saavat mennä. Tätä samaa koetetaan ynnätä Lutherin elämäkertaan. Sietäisi katsoa, mihin tämä pappiviha on esikoisuuden johtanut: Raamatusta ja kirkkohistoriasta eivät johtavat saarnaajat tiedä juuri mitään. Vielä vähemmän Lutherista, vaikka esiinnytään luterilaisuuden puolustajana.
Laestadiuksen omat teokset todistavat, että hän oli täysin valmis ja selvillä armonjärjestyksestä - uudestisyntymisestä tms. e n n e n kuin oli edes tavannut Lapin Mariaa. Hän oli jopa muotoillut sovitusoppinsa ennen kuin tapasi Lapin Marian. Me voimme jokainen tutustua tähän asiaan lukemalla Hulluinhuonelaista ja toisaalta esimerkiksi jotakin pätevää Laestadius-elämäkertaa.
Se, mitä LLL esittää Hulluinhuonelaisessa 1854-60, on hänellä valmiina jo ennen Lapin Marian kohtaamista.
Ei hengellisesti kuollut, tiedoton tai sokea ihminen kirjoita sellaista, mitä LLL tuo esiin saarnassaan 5.12.1843 tai pastoriaaliteeseissään.
Aika mielenkiintoinen seikka, kun on totuttu sanomaan, että "vasta sitten sille selvisi kaikki".
ON hyvin outoa ajatella, ettei hän olisi nähnyt tietä taivaaseen - vaikka hän niin sanookin. Laestadius nimittäin muistelee elämäänsä jossain määrin värittäen ja epäluotettavasti.
Kun joku meistä tapaa kovasti elämässä riepotellun ihmisen ja kuuntelemme hänen kertomustaan, kuulemme sellaista, mitä emme ole ennen kuulleet. Jos kysymys on henkilön pelastustiestä, kuulemme myös armonjärjestyksestä uutta. Voimme myös nähdä, mistä tämä tie menee taivaaseen.
LLL ei puhu missään synninpäästöstä. Synninpäästö
EI edes kuulunut Laestadiuksen käsitykseen uudesta syntymisestä. Se on
v a s t a lestadiolaisen herätysliikkeen masinoima käsitys uudestisyntymisen avaajana sen jälkeen kun
Raattamaa toi synninpäästön heräyksen käytäntöön. Laestadius ei sitä edes hyväksynyt. Kuten LLL itse kertoo, tuli Pekka Raattamaa uskoon yksin Muonion jäällä, eikä hän edes tahtonut julistaa tälle synninpäästöä sen jälkeenkään.
Lapin Marian kohtaamisessa on kysymys hengellisestä elämyksestä, armonmerkistä, jota Laestadius on odottanut. Hän sai siinä vakuutuksen siitä, että hän on Jumalan lapsi, aivan kuin opetuslapset Taborilla ym.
Tällaista mystistä Jeesuksen kohtaamista Laestadius opetti myös muille heränneille Karesuannossa. Siihen pyrittiin rukouksessa, kuten esimerksiksi tapahtui ns. maanjäristyksen jälkeen. Laestadiuksen mukaan "kaikki heränneet ahkeroivat" kokeakseen tämän armonmerkin.
Uskallan jopa väittää, ettei LLL:n saarnoja ymmärretä oikein, koska ei ymmärretä, miten saarnaaja itse on saarnaa kirjoittaessaan uskonut.
Laestadiuksen saarnoja kun kuunnellaan luterilaisin korvin- - Asiantutkinut
teuta kirjoitti:
Missä sanoitkaan se lepäävän , Raamatussa ei sanota että pohjoismaissa (yllä)
vaan iso kirja sanoo Pohjoisissa maissa ja niitä on , venäjä ,suomi , ruotsi tanska ,
norja , kanada , pohjoisamerikka , grönlanti ,islanti , noin äkkiä katseltuna .
Srk : suppeasti sanoo pohjanmaalla `?
Se seikka Mitä LLL:n. ja lapin Marian keskustelussa tapahtui, kertoo kai parhaiten
Julkaisu kokoelma, Tampere -72 jossa sanotaan , että Marian näitä kertoillessa
LLL:n selle siis miten hänestä tuli kristitty ja kuinka hän oli paljon kulkenut ja etsinyt taivastietä . Kinka hän oli Jumalan johdatuksesta saanut matkoillaan kuulla erään
erään papin Brandellin saarnan ja käsittänyt siitä armon ! Marian näitä kertoillessa LLL:lle , oli evankeliumin valo päässyt paistamaan LLL:n. sydämeen .
Tuli tuossa mieleen , olisiko Tällä pappi Brandeliinilla norjassa muitakin , Marian
siskoja tai veljiä , tai Pappis veljiä . kannattaisiko tutkia ?Kun teutaa on tästä neuvottu ennenkin, sopikaamme siis, että Brandell on voinut ajaa Norjassa Hurtigruttenilla Nordkapiin ja käydä Tenolla lohikalassa ja Holmenkollenilla hiihdoissa, mutta pappina hän ei siellä ole toiminut. Se on ehdottoman varmaa.
Kun puhutaan Vanhan testamentin profetioista pohjoinen: tulevat lukuun lähinnä Kaukasian seudun maat.
Kun vielä profeetta puhuu Jumalan vihan tyydyttämisestä eli sammuttamisesta, tullaan vallan toisenlaiseen tulkintaan. Viha sammuu vihaamalla, aivan kuin jano sammuu vettä juomalla.
Hengen lepääminen lienee tulkintavirhe. Ruotsalainenkin käännös jo osasi sanoa: släcka min vrede.
Ajatus kääntyy siis täysin päinvastaiseksi.
Jos joku haluaa uskonsa perustaa perättömyyksille, kenttä on vapaa. En halua olla esteenä. Sanon vain, että totuus tuo tuskaa, mutta vapauden. Asiantutkinut kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Varmaan luin väärin!?
Vihne siis antaa ilmaa myytille, joka ei perustu juuri mihinkään.
Sanoisin, että eräänlainen tieto-koulutus-vihamielisyyden kulttuuri elättää tällaisia tarinoita.
Sopii hyvin systeemiin, että pappi oppii "yksinkertaiselta tytöltä" - ihan samalla tavalla kuin paha porvari sopii piirisihteerin vappupuheeseen. Pappi ei opi muuten, papit ovat terpeettomia, papit saavat mennä. Tätä samaa koetetaan ynnätä Lutherin elämäkertaan. Sietäisi katsoa, mihin tämä pappiviha on esikoisuuden johtanut: Raamatusta ja kirkkohistoriasta eivät johtavat saarnaajat tiedä juuri mitään. Vielä vähemmän Lutherista, vaikka esiinnytään luterilaisuuden puolustajana.
Laestadiuksen omat teokset todistavat, että hän oli täysin valmis ja selvillä armonjärjestyksestä - uudestisyntymisestä tms. e n n e n kuin oli edes tavannut Lapin Mariaa. Hän oli jopa muotoillut sovitusoppinsa ennen kuin tapasi Lapin Marian. Me voimme jokainen tutustua tähän asiaan lukemalla Hulluinhuonelaista ja toisaalta esimerkiksi jotakin pätevää Laestadius-elämäkertaa.
Se, mitä LLL esittää Hulluinhuonelaisessa 1854-60, on hänellä valmiina jo ennen Lapin Marian kohtaamista.
Ei hengellisesti kuollut, tiedoton tai sokea ihminen kirjoita sellaista, mitä LLL tuo esiin saarnassaan 5.12.1843 tai pastoriaaliteeseissään.
Aika mielenkiintoinen seikka, kun on totuttu sanomaan, että "vasta sitten sille selvisi kaikki".
ON hyvin outoa ajatella, ettei hän olisi nähnyt tietä taivaaseen - vaikka hän niin sanookin. Laestadius nimittäin muistelee elämäänsä jossain määrin värittäen ja epäluotettavasti.
Kun joku meistä tapaa kovasti elämässä riepotellun ihmisen ja kuuntelemme hänen kertomustaan, kuulemme sellaista, mitä emme ole ennen kuulleet. Jos kysymys on henkilön pelastustiestä, kuulemme myös armonjärjestyksestä uutta. Voimme myös nähdä, mistä tämä tie menee taivaaseen.
LLL ei puhu missään synninpäästöstä. Synninpäästö
EI edes kuulunut Laestadiuksen käsitykseen uudesta syntymisestä. Se on
v a s t a lestadiolaisen herätysliikkeen masinoima käsitys uudestisyntymisen avaajana sen jälkeen kun
Raattamaa toi synninpäästön heräyksen käytäntöön. Laestadius ei sitä edes hyväksynyt. Kuten LLL itse kertoo, tuli Pekka Raattamaa uskoon yksin Muonion jäällä, eikä hän edes tahtonut julistaa tälle synninpäästöä sen jälkeenkään.
Lapin Marian kohtaamisessa on kysymys hengellisestä elämyksestä, armonmerkistä, jota Laestadius on odottanut. Hän sai siinä vakuutuksen siitä, että hän on Jumalan lapsi, aivan kuin opetuslapset Taborilla ym.
Tällaista mystistä Jeesuksen kohtaamista Laestadius opetti myös muille heränneille Karesuannossa. Siihen pyrittiin rukouksessa, kuten esimerksiksi tapahtui ns. maanjäristyksen jälkeen. Laestadiuksen mukaan "kaikki heränneet ahkeroivat" kokeakseen tämän armonmerkin.
Uskallan jopa väittää, ettei LLL:n saarnoja ymmärretä oikein, koska ei ymmärretä, miten saarnaaja itse on saarnaa kirjoittaessaan uskonut.
Laestadiuksen saarnoja kun kuunnellaan luterilaisin korvin-Minulla on muistikuva, että LLL itse kertoo jotakin tästä kohtaamisesta jossakin. Se voi olla väärä, koska alitajunta muokkaa meidän todellisuuttamme. Saatamme yhdistellä asioita, jotka eivät kuulu yhteen.
Mielestäni sanoin, ettei meillä ole perustetta mihinkään teologisiin rakennelmiin sen kohtaamisen perusteella, joten kukaan ei ole voittaja. Voimme kai sitten kysyä asianomaisilta siellä perillä, että mitä siinä tapahtui, jos se vielä kiinnostaa.- kristillisyys
vihne kirjoitti:
Nöyryyttä on tietenkin vaatinut papilta kuunnella "naurettavaa" tyttöä.
Jumalan tiet ovt ihmeelliset. Emme todella voi sanoa yhtään mitää vanhasta kahdenkeskisestä keskustelusta.
Sen vain tiedämme, että Jumalalla on lupa käyttää naurettavia tyttöjä ja poikia.Millassa ei ollut mitään naurettavaa, ei tietenkään. Puutuin tähän äärimmäisen halveksivaan tapaan puhua ihmisestä. Nimimerkki Lestadiolainen on paljastanut itsensä täällä samalla tavoin jo kymmeniä kertoja.
Kuten sanoit, Jumala käyttää tehtäviinsä sitä kenet hän katsoo sopivaksi.
Mutta toisaalta on hyvä muistuttaa että eläviä kristittyjä on ollut maailmassa tuonakin aika useita miljoonia eri maissa ja eri kansoissa. Sitä taustaa vastaan tämä lestadiolainen myytti itsessään on aivan hämmästyttävä. Olen tullut siihen johtopäätökseen että tämä ekslusiivisuus siis muisen kuin oman ryhmän sulkeminen pois taivaasta on pietismin vamma jo 1700 luvun puolelta. Ei ole siis kysymys lestadiolaisten keksinnöstä. - ! huomautus
teuta kirjoitti:
Missä sanoitkaan se lepäävän , Raamatussa ei sanota että pohjoismaissa (yllä)
vaan iso kirja sanoo Pohjoisissa maissa ja niitä on , venäjä ,suomi , ruotsi tanska ,
norja , kanada , pohjoisamerikka , grönlanti ,islanti , noin äkkiä katseltuna .
Srk : suppeasti sanoo pohjanmaalla `?
Se seikka Mitä LLL:n. ja lapin Marian keskustelussa tapahtui, kertoo kai parhaiten
Julkaisu kokoelma, Tampere -72 jossa sanotaan , että Marian näitä kertoillessa
LLL:n selle siis miten hänestä tuli kristitty ja kuinka hän oli paljon kulkenut ja etsinyt taivastietä . Kinka hän oli Jumalan johdatuksesta saanut matkoillaan kuulla erään
erään papin Brandellin saarnan ja käsittänyt siitä armon ! Marian näitä kertoillessa LLL:lle , oli evankeliumin valo päässyt paistamaan LLL:n. sydämeen .
Tuli tuossa mieleen , olisiko Tällä pappi Brandeliinilla norjassa muitakin , Marian
siskoja tai veljiä , tai Pappis veljiä . kannattaisiko tutkia ?Teun mainitsemasta kirjasta on erään henkilön kuvasta retuseerattu kravatti pois.
Tästä päättelen ettei kirjan historiallinen totuusarvo kaikilta osin perustu faktoihin.
Edelleenkään minulle ei ole selvinnyt miksei näitä monia myyttejä ole tarkemmin tutkittu, joita lestadiolaisuuden alkuvaiheisiin liityy. Tiedän että tutkimuksiakin on, ainakin yksi, mutta tekijä ei ole sitä edelleenkään julkaissut. - siit kiitolliin
vihne kirjoitti:
Minulla on muistikuva, että LLL itse kertoo jotakin tästä kohtaamisesta jossakin. Se voi olla väärä, koska alitajunta muokkaa meidän todellisuuttamme. Saatamme yhdistellä asioita, jotka eivät kuulu yhteen.
Mielestäni sanoin, ettei meillä ole perustetta mihinkään teologisiin rakennelmiin sen kohtaamisen perusteella, joten kukaan ei ole voittaja. Voimme kai sitten kysyä asianomaisilta siellä perillä, että mitä siinä tapahtui, jos se vielä kiinnostaa."kukaan ei ole voittaja" !!!
Rakas Vihne, sinulla olisi vielä paljon annettavaa ihmiskunnalle, jos pääset pyyhkimään kovalevyltäsi tuon aseteman Voittaja/Voitettu.
Nyt se on alituisena hiekkana laakereissa. - emmämittäntiär
! huomautus kirjoitti:
Teun mainitsemasta kirjasta on erään henkilön kuvasta retuseerattu kravatti pois.
Tästä päättelen ettei kirjan historiallinen totuusarvo kaikilta osin perustu faktoihin.
Edelleenkään minulle ei ole selvinnyt miksei näitä monia myyttejä ole tarkemmin tutkittu, joita lestadiolaisuuden alkuvaiheisiin liityy. Tiedän että tutkimuksiakin on, ainakin yksi, mutta tekijä ei ole sitä edelleenkään julkaissut.Yks kaveri teki pätevän kirjan Laestadiuksesta, mutta totuus tuli liian äkkiä esille. Kunnollinen tullimies Helsingistä ja moni muu tiukkis nousi sitä vastaan. Kuten arvata voit, ei tällä ollut mitään asiaa puheittensa perustaksi. Istuu tyhjän päällä ja pitää ilmasta kiinni.
- Tiatua
emmämittäntiär kirjoitti:
Yks kaveri teki pätevän kirjan Laestadiuksesta, mutta totuus tuli liian äkkiä esille. Kunnollinen tullimies Helsingistä ja moni muu tiukkis nousi sitä vastaan. Kuten arvata voit, ei tällä ollut mitään asiaa puheittensa perustaksi. Istuu tyhjän päällä ja pitää ilmasta kiinni.
Tukevasti ilmassa :-)))
Uskon kyllä että tutkimukset tästä mytolofiseksi muuttumneesta lestadiolaisuuden alusta olisiva hyvin tärkeitä. Jotakin tietoa on julkaissut muun muassa Seppo Leivo Rauhanside-julkaisussa.
Sanomattakin on selvää että näitä tutkimuksia yritetään tehdä tyhjiksi valheiden ja syyttelyn avulla, näinhän RB:n julkaisunkin kanssa meneteltiin. Mutta tämä on vasta enintään puoli totuutta. Nimittäin nästä tutkimuksista hyötyvät tavattoman paljon ne ihmiset jotka etsivät hengellisen kotinsa syntyajoilta faktatietoa. JOtka ovat jo tähän mennessä kurkkuaan myöden täynnä näitä mytologisia satuja.
Ennen kaikki tällainen mytologia on mennyt lävitse perinteen opetuksen tuulissa.
Kansakoulun läpi käyneet yhteiskoulun sivuitse kulkeneet ovat tyytyneet siihen "tietoon" mitä isät ovat heille kertoneet heidän isänsä kestomuksista.
Nyt kun ihmiset osaavat jo lukea, myös arvostella lukemaansa ja tietoa on hyvin paljon saatavana eri lähteistä, niin muodostuu totuudenmukaisempi kuva tuon ajan tapahtumista, silloisen herrnhutilaisuuden ja pietismin opetuksen metodeista. Voimme verrata opetusta suoraan Raamatun opetuksiin. - -------------------
teuta kirjoitti:
Missä sanoitkaan se lepäävän , Raamatussa ei sanota että pohjoismaissa (yllä)
vaan iso kirja sanoo Pohjoisissa maissa ja niitä on , venäjä ,suomi , ruotsi tanska ,
norja , kanada , pohjoisamerikka , grönlanti ,islanti , noin äkkiä katseltuna .
Srk : suppeasti sanoo pohjanmaalla `?
Se seikka Mitä LLL:n. ja lapin Marian keskustelussa tapahtui, kertoo kai parhaiten
Julkaisu kokoelma, Tampere -72 jossa sanotaan , että Marian näitä kertoillessa
LLL:n selle siis miten hänestä tuli kristitty ja kuinka hän oli paljon kulkenut ja etsinyt taivastietä . Kinka hän oli Jumalan johdatuksesta saanut matkoillaan kuulla erään
erään papin Brandellin saarnan ja käsittänyt siitä armon ! Marian näitä kertoillessa LLL:lle , oli evankeliumin valo päässyt paistamaan LLL:n. sydämeen .
Tuli tuossa mieleen , olisiko Tällä pappi Brandeliinilla norjassa muitakin , Marian
siskoja tai veljiä , tai Pappis veljiä . kannattaisiko tutkia ?Pakko sanoa, ettei teutan mainitsema kirja kerro paljoakaan.
- teuta
Asiantutkinut kirjoitti:
Kun teutaa on tästä neuvottu ennenkin, sopikaamme siis, että Brandell on voinut ajaa Norjassa Hurtigruttenilla Nordkapiin ja käydä Tenolla lohikalassa ja Holmenkollenilla hiihdoissa, mutta pappina hän ei siellä ole toiminut. Se on ehdottoman varmaa.
Kun puhutaan Vanhan testamentin profetioista pohjoinen: tulevat lukuun lähinnä Kaukasian seudun maat.
Kun vielä profeetta puhuu Jumalan vihan tyydyttämisestä eli sammuttamisesta, tullaan vallan toisenlaiseen tulkintaan. Viha sammuu vihaamalla, aivan kuin jano sammuu vettä juomalla.
Hengen lepääminen lienee tulkintavirhe. Ruotsalainenkin käännös jo osasi sanoa: släcka min vrede.
Ajatus kääntyy siis täysin päinvastaiseksi.
Jos joku haluaa uskonsa perustaa perättömyyksille, kenttä on vapaa. En halua olla esteenä. Sanon vain, että totuus tuo tuskaa, mutta vapauden.ei ole siellä toiminut pappina.? Ja siksi toiseksi , minä kysyn niin kauan
että asia selviää , ja se ei ole vielä kään selvinnyt .
Kun puhutaan vanhantestamentin profetioista , tulee sinusta lähinnä
kaukaasian seudun maat . Mutta sanon sulle nyt taas , että kun uskovaiset on sen" valloittanneet " on siitä taas tulleet seuraavat pohjoiset maat , ja niin edelleen kunnes ollaan näissä nykyisissä pohjoismaissa .
Sinä puhut jotain outoa Vihasta että se lähtee vihaamalla en sellaista kohtaa
ole kuule löytänyt , kyllä se vaatii jonkin laisen lauhtumisen ennen kuin viha
lähtee , voi se lähteä Paljolla rakkaudellakin . joka tapauksessa viha on sellainen elementti jota ei ole käsketty viljellä Ja siksitoiseksi Jeesus antoi Rakkauden
käskyn , sillä pitäisi mennä eteenpäin eikö. - Harmooninsoittaja
teuta kirjoitti:
ei ole siellä toiminut pappina.? Ja siksi toiseksi , minä kysyn niin kauan
että asia selviää , ja se ei ole vielä kään selvinnyt .
Kun puhutaan vanhantestamentin profetioista , tulee sinusta lähinnä
kaukaasian seudun maat . Mutta sanon sulle nyt taas , että kun uskovaiset on sen" valloittanneet " on siitä taas tulleet seuraavat pohjoiset maat , ja niin edelleen kunnes ollaan näissä nykyisissä pohjoismaissa .
Sinä puhut jotain outoa Vihasta että se lähtee vihaamalla en sellaista kohtaa
ole kuule löytänyt , kyllä se vaatii jonkin laisen lauhtumisen ennen kuin viha
lähtee , voi se lähteä Paljolla rakkaudellakin . joka tapauksessa viha on sellainen elementti jota ei ole käsketty viljellä Ja siksitoiseksi Jeesus antoi Rakkauden
käskyn , sillä pitäisi mennä eteenpäin eikö.Näin minä luin sen tekstin: VAnhan testamentin pohjoinen on Kaukasian seudulla, siitä ei mihinkään pääse. Jumala sanoo Sakariaan kautta, että ne hevoset, jotka menivät pohjoiseen sammuttavat siellä Jumalan vihan. Kun puhutaan vihan sammuttamisesta eli tyydyttämisestä, se on vihaamista. Puhutaan koston janosta yms.
Eihän Sakarias ole lestadiolaisille kirjoittanut?
Voimmeko me mennä sanomaan Jumalalle, että vihaaminen on syntiä, älä siis Jumala vihaa, vaan tee parannus? - teuta
Harmooninsoittaja kirjoitti:
Näin minä luin sen tekstin: VAnhan testamentin pohjoinen on Kaukasian seudulla, siitä ei mihinkään pääse. Jumala sanoo Sakariaan kautta, että ne hevoset, jotka menivät pohjoiseen sammuttavat siellä Jumalan vihan. Kun puhutaan vihan sammuttamisesta eli tyydyttämisestä, se on vihaamista. Puhutaan koston janosta yms.
Eihän Sakarias ole lestadiolaisille kirjoittanut?
Voimmeko me mennä sanomaan Jumalalle, että vihaaminen on syntiä, älä siis Jumala vihaa, vaan tee parannus?Kunniaksi ? Jos niin se on oikein ! Joo Sakarias ei ole kirjoittanut vielä tänne
Mutta olen odottanut kyllä , että koskahan se kerkeis .
Minusta Se hevosista katsouja oli Profeetta Elias , mutta voin olla väärässäkin .
No emmehän me voi mennä sanomaan Jumalalle yhtään mitään , mutta Hän
voi sanoa mille mitä Hän tahtoo , ja koska Hän tahtoo ... ei siinä tullut mitään syntiä , ja Jumala seuraa meitä realiajassa , Se seuraaja taitaa olla nykyään
Jeesus Kristus , Joka sai kaikki vallat taivaassa ja maan päällä Matt. 28:18
Jumalan Rahaa nyt , Harmooninsoittaja ! - teuta
emmämittäntiär kirjoitti:
Yks kaveri teki pätevän kirjan Laestadiuksesta, mutta totuus tuli liian äkkiä esille. Kunnollinen tullimies Helsingistä ja moni muu tiukkis nousi sitä vastaan. Kuten arvata voit, ei tällä ollut mitään asiaa puheittensa perustaksi. Istuu tyhjän päällä ja pitää ilmasta kiinni.
ollut mitään asiaa puheittensa perustaksi . ?
Näin minäkin uskon , eiväthän he tiedä sitäkään vielä , että
meitä on käsketty vain evankeliumia levittää , no se kyllä pitää
sisällään paljon . Siihen kuuluu parannus ja lohdutus . Mutta ei
parannusta parannuksen päälle kivi reki tulee liian raskaaksi kuin ,
Agricola sanoo: Laki sielun hirmittee , evankelium sen taas tarittee. - teuta
------------------- kirjoitti:
Pakko sanoa, ettei teutan mainitsema kirja kerro paljoakaan.
oli vanha JA: joka sensuuria hoiti lisää.
- teuta
------------------- kirjoitti:
Pakko sanoa, ettei teutan mainitsema kirja kerro paljoakaan.
Koettakamme pärjätä näillä Se kuitenkin kertoo Lapinmariasta ja LLL:n
Välisesta sanan vaihdosta ja siitä että kaikki meni Kohti hyvää , Niin ymmärisi LLL:n sen minkä piti . - kertoo
vihne kirjoitti:
Minulla on muistikuva, että LLL itse kertoo jotakin tästä kohtaamisesta jossakin. Se voi olla väärä, koska alitajunta muokkaa meidän todellisuuttamme. Saatamme yhdistellä asioita, jotka eivät kuulu yhteen.
Mielestäni sanoin, ettei meillä ole perustetta mihinkään teologisiin rakennelmiin sen kohtaamisen perusteella, joten kukaan ei ole voittaja. Voimme kai sitten kysyä asianomaisilta siellä perillä, että mitä siinä tapahtui, jos se vielä kiinnostaa.itse kohtaamisestaan lappalaistyttö Marian kanssa teoksessaan "Huutavan ääni korvessa". Se löytyy sivulta 42 ja 43. Sieltä voit tarkistaa asian.
- teuta
kertoo kirjoitti:
itse kohtaamisestaan lappalaistyttö Marian kanssa teoksessaan "Huutavan ääni korvessa". Se löytyy sivulta 42 ja 43. Sieltä voit tarkistaa asian.
mulla ei ole huutavan ääni kirjaa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1151897Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541372Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551307- 531059
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126982Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75946Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36847- 52844
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62822- 56801