Sähkökitara aloittelijalle

sika säkissä?

Moi!

Sanokaahan, uskaltaako tällainen vasta-alkaja, joka ei juuri kitaroista mitään ymmärrä, ostaa netin kautta peruspaketin?

Katselin netistä eri paketteja ja ajattelin ostaa tuollaisen 250 euron hintaisen FENDER SQUIER AFFINITY STRAT SET -paketin. (http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=kitara_setit&oa=ala, sivun alalaidassa) Käyttötarve on ihan perusteiden opettelu ja oikeastaan ainoa vaatimus on kuulokkeiden käyttö (lienee mahdollista ainakin vahvistimen kautta).

Kuinka paljon viisastun, jos ostan vastaavan kitaran musakaupasta 50-100 euroa kalliimmalla. Voin toki kokeilla sitä kaupassa, mutta ei tuo kokeilu mitään sano. Myyjiin en juuri luota, kun on niin paljon huonoa kokemusta.

Ajattelin siis ostaa sian säkissä, koska myyjä lupaa, että sen saa palauttaa. Toimiko palautus Saksaan ja paljonko palautus maksaa (postikulut)?

Tai onko parempia vaihtoehtoja?

9

1586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FenderStrat

Nettikauppa sinänsä on ok. Thomann tarjoaa tuotteita laajalla skaalalla. Mukaan mahtuu paljon laatua mutta myös täyttä kuraa.

Hinta ja laatu kulkevat soittimissa usein käsikädessä.

Olet ehkä ostamassa tuon Squier-paketin joka maksaa 250e. Minulle tuo hinta kertoo huonosta laadusta.
      Toisaalta on otettava huomioon että olet aloittelija joten pääset kyllä alkuun tuollakin setillä menettämättä liikaa rahaa.

Paikallisessa liikkeessä voisit kuitenkin saada konkreettisen kosketuksen tuotteeseen joka kiinnostaa. Vaikka et soittaa osaisikaan niin tekisit muita havaintoja kuten: kitaran ulkonäkö, väritys, vahvarin soundi ja että ylipäätään kaikki on paikallaan ja kunnossa.
      Lisäksi sinulla on mahdollisuus hieman tinkiä hintaa sopivammaksi.

Hyvällä säkällä myyjän ja sinun välille syntyy mukava kytkös ihan vaan jatkoa ajatellen kun joskus mahdollisesti haluat vaihtaa kalustoa parempaan.

Lisäksi voit saada hyviä vinkkejä muutenkin (eivät kaikki myyjät ole epäluotettavia).

Vielä yksi tärkeä seikka.

Omassa musakaupassasi kannattaa pyytää kitaran säätöä. (kaularauta, talla, viritys jotta kitara soi puhtaasti rämisemättä. Thomann ei säädä lähettämiään kitaroita).

Tuosta "takaisinlähettämisestä" ei ole kokemusta joten siihen en ota kantaa.

Tervetuloa loistavan harrastuksen pariin, mitä ikinä päätätkään tehdä.

• sika säkissä?

Löysin tänään kirjastosta Tekniikan Maailmasta (1/2008) ison testin, jossa vertailivat eri valmispaketteja hintahaarukassa 400-700 euroa. Niisä Paras oli Squier Strat Affinity G-DEG PR 718, tosin muutkin hyviä. Siinä on ilmeisesti sama kitara, mutta eri vahvistin (Thomannin paketissa Fender 15G ja tuossa G-DEC Junior) Onko noilla iso ero? Tai mikä on ylipäätään vahvistimen merkitys vasta-alkajalle?

Mutta on tämä sen verran hankalaa, kun mistään ei mitään ymmärrä, ei pitänee maanantaina piipahtaa musakauppaan ainakin ihmettelemään. Osaako joku suositella jotain soitinkaupaa Tampereella? Itse tiedän vain DLX Musicin.

• metalguitarr
        sika säkissä? kirjoitti:

Löysin tänään kirjastosta Tekniikan Maailmasta (1/2008) ison testin, jossa vertailivat eri valmispaketteja hintahaarukassa 400-700 euroa. Niisä Paras oli Squier Strat Affinity G-DEG PR 718, tosin muutkin hyviä. Siinä on ilmeisesti sama kitara, mutta eri vahvistin (Thomannin paketissa Fender 15G ja tuossa G-DEC Junior) Onko noilla iso ero? Tai mikä on ylipäätään vahvistimen merkitys vasta-alkajalle?

Mutta on tämä sen verran hankalaa, kun mistään ei mitään ymmärrä, ei pitänee maanantaina piipahtaa musakauppaan ainakin ihmettelemään. Osaako joku suositella jotain soitinkaupaa Tampereella? Itse tiedän vain DLX Musicin.

Juu toi squierin kitarahan on todella laadukas hintaansa nähden. Sillä itsekkin lähdin liikkeelle eikä mitään vikaa ole ollut. Ja sitten noista vahvistimista. Tuo 15G on sellanen ihan perus 15 wattinen, jolla pärjäät ihan hyvin. (Molemmat ovat 15W eli yhtä kova ääni niistä suunnilleen pitäisi lähtä) Tuossa g-dec vahvistimessa on efektejä ja amp modeleja. Sinulla on siis yksinkertaisesti laajempi äänivalikoima. Jos olet tosissaan alkamassa harrastamaan suosittelisin tuota, mutta toisellakin pärjäät varmasti hyvin.

• ja kokeile

Ei sitä muuten tiedä. Voihan niitä testejä olla ja suositella, mutta jos itse olisin 30 vuotta sitten saanut käteeni minkä tahansa Straton, olisi jäänyt soitot soittamatta. Gibsonit ovat sopineet meikäläisen käteen enkä koskaan ole tottunut stratoon niin että olisin sellaista hankkinut. Kyllä kitara on pakko kokeilla että tietää mistä tykkää ja mikä on mukava pitää kädessä. Kaulaprofiileja kun on niin paljon erilaisia että ei sitä kokeilematta tiedä. Vähän niinkun tissien kanssa, pitää kokeilla esin kaikenkokoisia ennenkun voi sanoa mistä lopulta tykkää eniten.

Suosi aina paikallista musakauppaa!

• voi tietää

miltä kitaran pitäisi tuntua kädessä tai sylissä. Kaikki tuntuvat yhtä hankalilta sylissäpidettäviltä, jokainen ehkä hieman eri tavalla. Vasta kun sormet alkavat löytää paikkansa otelaudalla voi kiinnittää huomita siihen minkä muotoinen se kaulan toinen puoli (niska?) on. Kaikilla kitaroilla voi soittaa ja kaikilla oppii soittamaan, ei niissä niin suuria eroja ole.

Kitaroita myydään pääasiassa mielikuvilla. Uskotellaan, että tietyntyyppiseen musaan täytyy olla tietynmallinen. jopa tietynmerkkinen kitara, vaikka kaikilla kitaroilla voi soittaa kaikkea. Nailonkielinen välttämättä kuulosta samalta kuin B.B. Kingin "Lucille", mutta tuskin laulukaan kuulostaa samalta. :)

Avaajalle: mene kauppaan. Asiantunteva myyjä osaa neuvoa sinua kitaran valinnassa, jolloin et joudu kokonaan harhateille ostoksessasi.

• sika säkissä?
        voi tietää kirjoitti:

miltä kitaran pitäisi tuntua kädessä tai sylissä. Kaikki tuntuvat yhtä hankalilta sylissäpidettäviltä, jokainen ehkä hieman eri tavalla. Vasta kun sormet alkavat löytää paikkansa otelaudalla voi kiinnittää huomita siihen minkä muotoinen se kaulan toinen puoli (niska?) on. Kaikilla kitaroilla voi soittaa ja kaikilla oppii soittamaan, ei niissä niin suuria eroja ole.

Kitaroita myydään pääasiassa mielikuvilla. Uskotellaan, että tietyntyyppiseen musaan täytyy olla tietynmallinen. jopa tietynmerkkinen kitara, vaikka kaikilla kitaroilla voi soittaa kaikkea. Nailonkielinen välttämättä kuulosta samalta kuin B.B. Kingin "Lucille", mutta tuskin laulukaan kuulostaa samalta. :)

Avaajalle: mene kauppaan. Asiantunteva myyjä osaa neuvoa sinua kitaran valinnassa, jolloin et joudu kokonaan harhateille ostoksessasi.

Myyjä oli tosi avulias, mutta toki myyjä, ja aloitti heti kalliista päästä. :) No, tovin keskusteltuamme hän pääsi perille, mitä hain ja vaihtoehdot supistuivat oikeastaan kolmeen: Squier Stratocaster (250), Epiphone SG G 400 (300) tai tuo Squier Affinity (180) kitarapaketti. Suluissa noin hinnat pelkille kitaroille. Itse miellyin (lähinnä tietysti ulkonäöllisesti) tuohon Epiphoneen. Kaulassa huomasin pienen eron, mutta en osaa sanoa, mikä on paras. Myyjän mielestä erot ovat lähinnä makuasioita, mistä ei minulle tietysti ollut juuri hyötyä. Mielipiteitä näistä?

Sitten tuli uusia pulmia :) Millainen vahvistimen pitäisi olla? Tehon puolesta kaikki kelvannevat, koska lähinnä vain haluan nyt opetella soittamaan ja sitäkin pääosin kuulokkeilla (kerrostalo), mutta millaiset efektit tai säädöt (ekvalisaattori yms.) ovat aloittelijalle tarpeellisia. Satasella saisi viiden watin perusvahvarin, joka toimisi myös pattereilla (hyvä mökkikäyttöön), vajalla parilla sadalla 20W perusvahvarin ja reilulla parilla sadalla sellaisen, jossa on putkiesiaste.

Minua kiinnostaa lähinnä blues - folk - suomipop - tyylinen musiikki, enempi säestys kuin sooloilu, mutta eipä sitä kyllä tiedä, mihin tämä tie vie. :)

• sika säkissä? kirjoitti:

Myyjä oli tosi avulias, mutta toki myyjä, ja aloitti heti kalliista päästä. :) No, tovin keskusteltuamme hän pääsi perille, mitä hain ja vaihtoehdot supistuivat oikeastaan kolmeen: Squier Stratocaster (250), Epiphone SG G 400 (300) tai tuo Squier Affinity (180) kitarapaketti. Suluissa noin hinnat pelkille kitaroille. Itse miellyin (lähinnä tietysti ulkonäöllisesti) tuohon Epiphoneen. Kaulassa huomasin pienen eron, mutta en osaa sanoa, mikä on paras. Myyjän mielestä erot ovat lähinnä makuasioita, mistä ei minulle tietysti ollut juuri hyötyä. Mielipiteitä näistä?

Sitten tuli uusia pulmia :) Millainen vahvistimen pitäisi olla? Tehon puolesta kaikki kelvannevat, koska lähinnä vain haluan nyt opetella soittamaan ja sitäkin pääosin kuulokkeilla (kerrostalo), mutta millaiset efektit tai säädöt (ekvalisaattori yms.) ovat aloittelijalle tarpeellisia. Satasella saisi viiden watin perusvahvarin, joka toimisi myös pattereilla (hyvä mökkikäyttöön), vajalla parilla sadalla 20W perusvahvarin ja reilulla parilla sadalla sellaisen, jossa on putkiesiaste.

Minua kiinnostaa lähinnä blues - folk - suomipop - tyylinen musiikki, enempi säestys kuin sooloilu, mutta eipä sitä kyllä tiedä, mihin tämä tie vie. :)

Esim. Rolandin Cube 20-30W ja korvakuulokeet

Kitaravalinta on vähän hankalaa, itse ostin aika vasta Tokai AST 33 stratomallin mutta vaihdoin sen nyt Tokai ALS 48-siin "Les Paul" ja tyytyväinen olen nykyiseen keppiin.

Kielet: Kanattaa ostaa samalla Elixir anti-rust satsi ( pinnoitetut teräskielet ja pitempi käyttöikä ) eivät ole myöskään niin tahmeat kuin pinnoittamattomat kielet.

Sano myyjälle että tarkistaa kitaran nauhanpäät ettei tarvitse lähteä sitten jälestäpäin viilauttaan niitä.

Kyl se siitä.

• sika säkissä?
        raitis kirjoitti:

Esim. Rolandin Cube 20-30W ja korvakuulokeet

Kitaravalinta on vähän hankalaa, itse ostin aika vasta Tokai AST 33 stratomallin mutta vaihdoin sen nyt Tokai ALS 48-siin "Les Paul" ja tyytyväinen olen nykyiseen keppiin.

Kielet: Kanattaa ostaa samalla Elixir anti-rust satsi ( pinnoitetut teräskielet ja pitempi käyttöikä ) eivät ole myöskään niin tahmeat kuin pinnoittamattomat kielet.

Sano myyjälle että tarkistaa kitaran nauhanpäät ettei tarvitse lähteä sitten jälestäpäin viilauttaan niitä.

Kyl se siitä.

Tuli tällainen "Yamaha pacifica 112V microcube tilpehöörit" -paketti vastaan ja vaikutti liikkeessäkin aika sopivalta sekä käteen, että tarpeisiini. Eiköhän tuolla nyt alkuun pääse.

(http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=32198)

Kiitos kaikille, jotka vaivautuivat auttamaan, ja rattoisaa juhannusta!

• the guitar noobie
        sika säkissä? kirjoitti:

Tuli tällainen "Yamaha pacifica 112V microcube tilpehöörit" -paketti vastaan ja vaikutti liikkeessäkin aika sopivalta sekä käteen, että tarpeisiini. Eiköhän tuolla nyt alkuun pääse.

(http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=32198)

Kiitos kaikille, jotka vaivautuivat auttamaan, ja rattoisaa juhannusta!

hyvä että päädyit yamahan pacificaan.. itsekkin aloittelin sillä soittamaan ja se on todella hyvä kitara aloittelijalle. itse kuitenkin ostin sen paikallisesta musiikkiliikkeestä ja suosittelen aina ostamaan instrumentit niin, että niitä voi kokeilla paikan päällä. hyvä kuitenkin, että olet tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe