Kun eturattaassa 2 riviä ja takarattaassa 10 hammasriviä?
Osaisiko joku sanoa vai täytyykö vain ruveta mittauspuuhiin.
Oikean pituiset
13
7546
Vastaukset
- Lähti siitä
Kun ostin uuden takavanteen, jossa rattaassa on enemmän rivejä, mitä vanhassa oli. Tilanne nyt siis se, että pienimmälle ei saa vaihdettua, kun ketjut on liian lyhyet.
- jee maali
Mitähän "rivejä" tarkoitat?
- ewweqwerty
Siellä takana on RATASPAKKA jossa on nykypäivänä 7-10 RATASTA ja edestä löytyy KAMPISARJA jossa on 1-3 RATASTA.
Arvaan että olet ostanut vanteen (kiekon) jossa on enemmän rattaita kuin vaihtajasi osaa vaihtaa.. - -joe.
ewweqwerty kirjoitti:
Siellä takana on RATASPAKKA jossa on nykypäivänä 7-10 RATASTA ja edestä löytyy KAMPISARJA jossa on 1-3 RATASTA.
Arvaan että olet ostanut vanteen (kiekon) jossa on enemmän rattaita kuin vaihtajasi osaa vaihtaa..Ja ostat uuden rataspakan.
- tasmanian tuholainen
-joe. kirjoitti:
Ja ostat uuden rataspakan.
Kalliimpi vaihtoehto eli vaihtaja ja vivut vaihtoon.
- alkup.tuna
ketjun edestä ja takaa suurimmalle rattaalle ja katkaset ketjun mahdollisimman kireäksi. Tai miten tuon vaikeammin selittäs. Ketjun pituus on oikea kun se juuri ja juuri menee suurin/suurin rattaille.
- vastauksista
Onkohan siitä fillarille haittaa ja kuluttaako vaihteita, ketjuja ja rattaita, vaikka hetken ajelisikin liian "suurella" takarattaalla. Käyttää vaihteita, jotka pelittää.
- Pomppukeppi
vastauksista kirjoitti:
Onkohan siitä fillarille haittaa ja kuluttaako vaihteita, ketjuja ja rattaita, vaikka hetken ajelisikin liian "suurella" takarattaalla. Käyttää vaihteita, jotka pelittää.
Ei ainakaan mitään suurta haittaa jos ei ole mitään erityisen kovaa ajoa.
- ylihiihtäjä
-
Ketjun oikea pituus nivelien lukumääränä selviää linkin laskimella:
http://www.rst.mp-all.de/kette.htm
Kenttiin syötetään todelliset arvot:
-akseliväli keskiö - takapyörä mm
-suurimman keskiörattaan hammasluku
-suurimman takarattaan hammasluku
klikataan ”Berechnung” ja ruutuun ilmestyy lomake, joka kertoo ketjunivelien (Glieder) lukumäärän sekä vastaavan ketjun pituuden cm.
Laskenta perustuu vaihtajatrissojen hammaslukuun 10. Uusimmilla 11-hampaisilla trissoilla pitää ketjupituutta lisätä kahdella nivellellä (Glieder)!!- siihen
mitään laskureita tarvita, että saa ketjun oikean mittaiseksi. Niin kuin ylhäällä jo sanottiin laittaa ketjun takaa ja edestä isoimmalle rattaalle. Vetää ketjut kireälle ja katsoo montako lenkkiä pitää katkaista. Sitten vain ketjut kasaan ja valmista.
- ylihiihtäjä
siihen kirjoitti:
mitään laskureita tarvita, että saa ketjun oikean mittaiseksi. Niin kuin ylhäällä jo sanottiin laittaa ketjun takaa ja edestä isoimmalle rattaalle. Vetää ketjut kireälle ja katsoo montako lenkkiä pitää katkaista. Sitten vain ketjut kasaan ja valmista.
…mutta nörttikansalla pitää olla kaikki kujeet käytössä ja siksi on hyvä tämäkin vaihtoehto tuntea.
Normaalisti yksinkertaisin tapa on määritellä vanhan ketjun avulla uuden ketjun pituus nivelinä.
Tässä kysytyssä tapauksessa ei sillä ohjeella tosin olisipärjätty.
**************
Ketjun pituuden voi helposti laskea myös ilman tietokonetta ja nettiä – kun/jos peruslaskutoiminnot hallitsee. Oheisen kaavan mukaan myös online-laskin ratkaisee tehtävän.
Kp = ketjun pituus nivelinä (= tappeina)
jako = ketjun tappijako = 0,5 in = 12,7 mm (polkupyöräketju)
A = 406 mm = akseliväli keskeltä keskelle keskiöakseli – takapyörän akseli
Z1 = 53 = suurimman keskiörattaan hammasluku
Z2 = 25 = suurimman takarattaan hammasluku
Kp = 2*A/jako 0,5*Z1 0,5*Z2 2 = 2*406/12,7 0,5*(53 25) 2
Kp = 104,9 => 106
Jos tulos ei ole parillinen, niin pyöristetään ylöspäin lähimpään parilliseen lukuun niveliä (=tappeja).
Muistetaan, että laskenta perustuu trissojen hammaslukuun 10 ja jos niitä on 11, niin tulokseen lisätään 2.
**************
Eikä tuossa kaikki
Tässä tapa jossa käytetään asennettavaa ketjua mittausvälineenä.
vaihe 1
Lasketaan suurimman keskiörattaan ja suurimman takarattaan hammasluvut yhteen ja summa jaetaan kahdella. Tulokseen lisätään kaksi (2).
(Z1 Z2)*0,5 2 = 41
vaihe 2
Mittauksen aloituskohdaksi valitaan ketjun pään ulkonivel, jossa on tappi työnnetty ulos toiseen sivulevyyn saakka. Myöhemmissä laskuissa pätee ajatus, jotta yksi tappi vastaa aina yhtä niveltä.
Ketjua apuna käyttäen mitataan akseliväli (A) asettamalla ketjun alkupään ulostyönnetty tappi taka-akselin pikalukon keskelle, oikaistaan ketju ja valitaan ketjua matka keskiöakselin keskelle. Tämä toimenpide tehdään kahdesti. Esimerkin mitoituksella pitäisi tuloksena olla ketjunpätkä, jossa on 64 tappia.
vaihe 3
Edellä mitattuun kahdennettuun pituuteen lisätään aiemmin hammasluvuista laskettu tappien lukumäärä (tässä 41).
Jos käy niin, että ketjulla mitattaessa katkaisukohtaan tapin poiston seurauksena jäisi ulkonivel, niin silloin ketju täytyy katkaista seuraavan etäämmän tapin kohdalta, jolloin tapinpoiston jälkeen viimeiseksi jää sisänivel.
Nyt ketju voidaan pujottaa paikoilleen ja liittää avoin nivel (tappi) asianmukaisella työkalulla.
Näin toimien ketjutappeja tulee sama määrä - 64 41 = 105 => 106 – kuin edellä olevan kaavan mukaan laskemalla.
**************
” Ketjun pituus on oikea kun se juuri ja juuri menee suurin/suurin rattaille.” Valitettavasti tämä ohje ei välttämättä parhaaseen lopputulokseen johda..
Ensteksmukavin tapa hoitaa homma on kiikuttaa fillari pyörähuoltoon, missä ketju vaihdetaan ja vaihdevalitsimet säädetään kohdalleen ilman, että tarvitsee itse vaivata päätään tai liata käsiään. - täysjuusto
ylihiihtäjä kirjoitti:
…mutta nörttikansalla pitää olla kaikki kujeet käytössä ja siksi on hyvä tämäkin vaihtoehto tuntea.
Normaalisti yksinkertaisin tapa on määritellä vanhan ketjun avulla uuden ketjun pituus nivelinä.
Tässä kysytyssä tapauksessa ei sillä ohjeella tosin olisipärjätty.
**************
Ketjun pituuden voi helposti laskea myös ilman tietokonetta ja nettiä – kun/jos peruslaskutoiminnot hallitsee. Oheisen kaavan mukaan myös online-laskin ratkaisee tehtävän.
Kp = ketjun pituus nivelinä (= tappeina)
jako = ketjun tappijako = 0,5 in = 12,7 mm (polkupyöräketju)
A = 406 mm = akseliväli keskeltä keskelle keskiöakseli – takapyörän akseli
Z1 = 53 = suurimman keskiörattaan hammasluku
Z2 = 25 = suurimman takarattaan hammasluku
Kp = 2*A/jako 0,5*Z1 0,5*Z2 2 = 2*406/12,7 0,5*(53 25) 2
Kp = 104,9 => 106
Jos tulos ei ole parillinen, niin pyöristetään ylöspäin lähimpään parilliseen lukuun niveliä (=tappeja).
Muistetaan, että laskenta perustuu trissojen hammaslukuun 10 ja jos niitä on 11, niin tulokseen lisätään 2.
**************
Eikä tuossa kaikki
Tässä tapa jossa käytetään asennettavaa ketjua mittausvälineenä.
vaihe 1
Lasketaan suurimman keskiörattaan ja suurimman takarattaan hammasluvut yhteen ja summa jaetaan kahdella. Tulokseen lisätään kaksi (2).
(Z1 Z2)*0,5 2 = 41
vaihe 2
Mittauksen aloituskohdaksi valitaan ketjun pään ulkonivel, jossa on tappi työnnetty ulos toiseen sivulevyyn saakka. Myöhemmissä laskuissa pätee ajatus, jotta yksi tappi vastaa aina yhtä niveltä.
Ketjua apuna käyttäen mitataan akseliväli (A) asettamalla ketjun alkupään ulostyönnetty tappi taka-akselin pikalukon keskelle, oikaistaan ketju ja valitaan ketjua matka keskiöakselin keskelle. Tämä toimenpide tehdään kahdesti. Esimerkin mitoituksella pitäisi tuloksena olla ketjunpätkä, jossa on 64 tappia.
vaihe 3
Edellä mitattuun kahdennettuun pituuteen lisätään aiemmin hammasluvuista laskettu tappien lukumäärä (tässä 41).
Jos käy niin, että ketjulla mitattaessa katkaisukohtaan tapin poiston seurauksena jäisi ulkonivel, niin silloin ketju täytyy katkaista seuraavan etäämmän tapin kohdalta, jolloin tapinpoiston jälkeen viimeiseksi jää sisänivel.
Nyt ketju voidaan pujottaa paikoilleen ja liittää avoin nivel (tappi) asianmukaisella työkalulla.
Näin toimien ketjutappeja tulee sama määrä - 64 41 = 105 => 106 – kuin edellä olevan kaavan mukaan laskemalla.
**************
” Ketjun pituus on oikea kun se juuri ja juuri menee suurin/suurin rattaille.” Valitettavasti tämä ohje ei välttämättä parhaaseen lopputulokseen johda..
Ensteksmukavin tapa hoitaa homma on kiikuttaa fillari pyörähuoltoon, missä ketju vaihdetaan ja vaihdevalitsimet säädetään kohdalleen ilman, että tarvitsee itse vaivata päätään tai liata käsiään.Tällaisia luentoja tarvitaan lisää, hienoa! :peukku:
- martti56
Hyvä tuo viiminen oli selkeä ohje
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241