Hydrauliset vs mekaaniset levyjarrut

pyörässä

Kummat ovat mielestänne paremmat hydrauliset vai mekaaniset levyjarrut? Kummat vaativat vähemmän huoltoa ja kumpia on helpompi huoltaa? Kummat ovat tehokkaammat?

17

9019

Äänestä

Vastaukset

  • Kaikkiiin sama vastaus, pyöräkohtaista ja käyttötarkoituskohtaista.

  • väliä kummat valitsee, mutta mekaanisia joudut itse säätämään ja toki vaijerin huolto ja vaihto tulee jossain vaiheessa eteen. Hydrauliset eivät vaadi huoltoa. Toki jos jarrujärjestelmään pääsee ilmaa tämä näkyy heti jarrujen toiminnassa ja silloin jarrut täytyy ilmata, mutta ei muuta.

    Jarruteho on erinomainen molemmissa, mutta kannattaa välttää molemmissa halvimpia malleja. Näin säästyy ongelmilta. Mekaanisissa jatkuva säätö tai yleisesti heikkot osat... Hydrauliset, huonot tiivisteet/huono suunnitelu voi aiheuttaa jarruneste/öljy vuotoja ja tällöin jarrutus teho muuttuu radikaalisti ja järjestelmään voi päästä ilmaa. Jos jarrunestettä/öljyä pääsee jarrupaloille ne on vaihdettava uusiin. Tottakai niitä voi yrittää elvyttää, mutta usein suositellaan uusia paloja.

    Hydrauliset antavat yleisesti enemmän jarrutehoa ja sen takia niitä on paljon käytössä maastoajossa. Normaaliin ajoon riittävät mekaaniset, mutta kalliit mekaaniset taas antavat enemmän jarrutustehoa kuin halvat hydrauliset.

    Talvikäytössä molemmat toimivat erinomaisesti kunhan muistaa mekaanisissa pitää vaijerit puhtaana ja öljytä jäätymisen estämiseksi. Hydraulisissa jarruissa voi nesteet/öljyt hieman jähmettyä, mutta tässä on paljon vaihteluja eri valmistajien ja mallien välillä joten mitään varmaan en voi sanoa. Jarruteho pysyy samana kesät ja talvet.

    Itse suosittelen levujarruja mikäli ajat paljon. Ympäri vuoden ja kelissä kuin kelissä.. Ei kura, hiekka tai pöly haittaa... Ei muuta kuin kovaa ajoa :D

  • 5 vuotta olen omistanut Scott Sportster P1:n jossa on Shimanon Deore hydrauliset levyjarrut. Ja voin sanoa että on kivat jarrut silloin kun kaikki on kohdallaan. Mikä ei ole liian usein.

    Ensimmäinen ongelma oli jarrujen järjetön ulvonta. Vähänkään kovempaa jarruttaessa jarruista lähti ulvova ääni. No tämä korjautui jarrupalat vaihtamalla eri merkkisiksi.

    Toinen ongelma oli ketjujen öljyäminen. Ketjua ei olisi saanut öljytä spraypullolla, koska sumu levisi jarrulevyllä ja tuhosi jarrupalat.

    Kolmas ongelma. Ajaessa läpi talven pakkasella jarrujen tiivisteet jäätyivät, eivätkä palautuneet kunnolla. Eli heti alle - 10 C pakkasilla jarrujärjestelmään meni ilmaa, ja jarrut hävisi kokonaan. Tämä toistuu joka talvi.

    Neljäs ongelma. Jarrutuksien seurauksena jarrulevyt vääntyivät vähitellen kieroksi, josta seurasi jarrulevyjen hankaaminen jatkuvasti.

    Viides ongelma. Jos et ole harrastaja tai muuten vaan kiinnostunut pyörien rassaamisesta, mitään säätötoimenpiteitä hydraulisille ei pysty tekemään itse. Jarrujen ilmaaminenkin vaatii omat oppinsa, laitteensa ja konstinsa.

    Yhteenvetona voin sanoa, että ainakin omat kokemukseni (1 pyörä) ovat olleet helvetin suuri pettymys. Vähän väliä jotain ongelmaa ja aina pajalle, jos ei huvita itse säätää. Voipi tietenkin olla että tämä -07 vuoden mallin pyörä oli vielä sen verran "uutta tekniikkaa" että kaikki lastentaudit oli vielä tallella.

    • Jarrujen ulvonta, jarrupalojen tuhoutuminen öljystä ja jarrulevyn kieroutuminen ovat ihan samat ongelmat oli sitten mekaaniset tai hydrauliset jarrut.


  • Hydraulisissa levyjarruissa voi olla ongelmia jos huono tuuri käy kuten nimimerkillä "ScottP1) on käynyt. Useimmiten ne kuitenkin toimivat ihan ongelmitta vuosia. Mekaanisia saa sitten usein olla säätelemässä eikä aina jarrutusteho ole ihan samalla tasolla kuin parhaissa hydraulisissa. Mutta kummatkin ovat kyllä suuri hyppäys ylöspäin vannejarruista.
    Itse ole ajanut nyt jo 6 vuotta levyjarrullisilla pyörillä (Shimano XT ja Avid Elixir 9) ja käytännössä ihan ilman ongelmia. Vain jattupaloja on pitänyt vaihtaa.

  • Onko mekaanisissa levyjarruissa vaijeri ja hydraulisissa ei kulje mitään vaijeria kahvan ja palojen välissä?

    On vanha pyörä, enkä näitä jarrutyyppejä tunne. Säädän itse jos on mekaaninen malli.

    • "Onko mekaanisissa levyjarruissa vaijeri ja hydraulisissa ei kulje mitään vaijeria kahvan ja palojen välissä?"

      Näin juuri. Mekaanisissa on ihan samanlainen vaijeri kuin perinteisissä vannejarruissakin ja sen veto muutetaan jarrupalojen liikkeeksi levyjarrussa. Hydrauliset levyjarrut taas käyttävät hydraulinestettä ihan kuten vaikkapa auton jarrutkin.


  • Kiitos! Selvisi ja sain jarrut kuntoon. Yksinkertainen homma oli

  • Käyttötarkoitus ratkaisee (tässäkin). Esim. retkipyörään laittaisin laadukkaat vaijerivetoiset. Vaikka niitä pitääkin välillä säätää on ne yksinkertaiset korjata jos sellaine tarve matkalla tulee. Muutoin hydrauliset mutta mieluimmin kuitenkin hyvät mekaaniset kuin huonot hydraulliset.

  • itsellä tuli pieni ongelma hydraalisiiin jarruihin paoinoin etujarrun pohjaan (aika tyhma olin) tietenki se heitti ympäri ja neste kotelo hajosi täydellisesti jarrut toimivat normaaliati pari kertaa kun painon nesteet vuoti pihalle ja jarru hajosi

  • Jos hydraulisiin levyjarruihin tulee vikaa, ne on vaikeampi huoltaa itse. Esim jos jarrut eivät palaudu kunnolla jarrutuksen tai palojen vaihdon jälkeen. Omassa pyörässäni on mekaaniset jarrut, jarruvaijerit kulkevat ohjaustangon pystyosan läpi. tila on aika ahdas, välillä on ollut ongelmia jarrujen palautumisen kanssa. Voiko hydraulisten jarrujen putkea taivuttaa tiukemmalle mutkalle kuin vaijeria?

  • Hydrauliset ovat tehokkaammat ja kevyemmät käyttää, mutta mekanisiin voi asentaa detangler-, gyro- tai roto-säätimet. Ne antavat ohjaustangon pyöriä täydessä 360° asteessa ilman, että jarruvaijeri sotkeutuu.
    Hydrayliset ovat paremmat alamäki, maantie ja cyklocross-pyöräilyyn. Mekaaniset ovat taas paremmat esim, freestyleen tai johonkin muuhun jossa tarvitaan ominaisuutta ohjaustangon täyttä 360° kierrosta jarrukaapelia sotkematta. Voi myös käyttää pidempää jarrukaapelia, mutta se ei ole yhtä varma kuin gyro.

  • Onpa kiva. Nyt on selvillä sekin, että letkujen sisällä ei olekaan vaijereita vaan öljyä. Nimittäin olisin varmaankin seuraavaksi mennyt repimään letkua irti vaijerin vaihdon toivossa.

  • Omat kokemukseni ovat sellaiset, että hydrauliset ovat tehokkaamman tuntuiset. Vähemmällä voimalla (jarrukahvan painamisella) selviää hydraulisten kohdalla. Mekaanisia joutuu painamaan kovempaa. Molemmat toimivat kuitenkin omissa fillareissani yhtä hyvin.

  • Eihän enää myydä edes vannejarrullisia pyöriä yli 500 euroa maksavissa. jarruneste kannattaa olla talvikäyttöön sopivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.