Ylipainoinen kuumeilija

Muuten voisi jo olla vauvan aika, mutta... liikakiloja on 50 eli paljon, ja vaikka omasta arjestani nyt selviänkin ilman painon aiheuttamia rajoitteita, niin entäs viimeisillään raskaana tai pienen vauvan kanssa - saati sitten jatkuvaa liikettä vaativan leikki-ikäisen kaverina. Ja riskeeraanko lapsen terveyden jotenkin jos hankkiudun raskaaksi nyt, voiko minun ylipainoni sairastuttaa hänet sikiöaikana? Miten luonnistuu liikkuminen 9 kk:n päästä jos nyt tulisin raskaaksi? Tai miten jaksaisin vauva-arkea kun kiloja on noinkin paljon? Olisiko vain viisaampaa odottaa 1-2v josko noista liikakiloista sittenkin pääsisi eroon? Vai jääkö elämä elämättä jos odotan ikuisesti sitä kun laihdun?

Laihdutettu on ja lihottu. Löytyy kilpparin vajaatoiminta ja syömishäiriötaustaa, mutta vain minä itse omin käsin sen ruoan suuhuni laitan. Kaiken järjen mukaan minun pitäisi pystyä laihtumaan ja pitämään kilot poissa, mutta vuosien yrityksestä huolimatta tulos on aina edelliskertaista kamalampi. Kysyn itseltäni, että miksi se muka tänään tai huomenna onnistuisi jos ei onnistunut eilen tai toissapäivänä: ei siksi että saisin tekosyyn olla yrittämättäkään, vaan siksi että tiedän, että jonkin asian on mentävä eri tavalla kuin viimeksi jotta tuloskin olisi erilainen - ja tiedä sitten mikä se olisi.

Pelkään vain, että elämä jää elämättä jos odotan ihmettä. Mutta toisaalta, millainen äiti, roolimalli ja kasvattaja minusta nykyisessä tilassani tulisi, mitä lapselleni opettaisin? Terveellisiä elämäntapoja, tavoitteellisuutta, aktiivista arkea, luonteenlujuutta, yrittämistä ja itseensä uskomista, oman kehonsa arvostamista? Just.

Miehellä ei ole kantaa asiaan. Haluaa lapsia kanssani kiloista piittaamatta, mutta nyt tai muutaman vuoden päästä, molemmat passaa, ja ymmärtää kyllä haaveeni olla normaalipainoinen äiti joskus.

Muita asiaa pohtineita?

11

1248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Tiesitkö että ylipaino on merkittävä raskauden riskitekijä? Et saa edes vauvavakuutusta syntymättömälle. Luehan asiasta: http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Äidin ylipaino on merkittävä riski raskaudelle/HS20070120SI2YO04ri6

Tiesitkö siitäkin että kilpparin vajaatoimintaa tulee tarkkailla ja annostusta nostaa HETI raskauduttuasi. Terveyskeskuksissa alihoidetaan näitä asioita ja pahennetaan tilannetta eli lisää km riskiä ja lapsen neurologisia vammoja jos lääkitys ei ole oikea. Ota selkoa ajoissa ja pidä arvosi kunnossa. Tiedätkö arvojasi eli paljonko on TSH ja T4V? Toivottavasti sinua ei ole alihoidettu ja osa ylipainosta johtuu siitä.

Onko kiertosi muka säännöllinen ja ovuloit? Hiukan epäilen. Yleensä sellainen yli 30 kg:n ylipaino (en tiedä pituuttasi kyllä) estää raskautumista varsin tehokkaasti. Yleensä menkat sekoaa ja ovulaatio jää tapahtumatta eli tapahtuu vain tyhjennysvuoto ja siitä kertoo hieman pidentynyt kiertoväli (yli 32 vrk)

Onko asuinpaikassasi mitään laihdutusryhmiä? Liity johonkin mistä saat tukea. Kyllä sun on aika pakko oman terveytesikin vuoksi laihduttaa. Saat takuuvarman raskausdiabeteksen ja onko sitten kiva elää sillä 1600 kalorin ohjedieetillä kun raskausaikana muutenkin hormoonit käskevät syömään... jos et nyt pysty moiseen niin pystytkö raskausaikana? Lapsi kasvaa järkyttävän suureksi jos et pysty noudattamaan sitä ruokavaliota... sitten tulee synnytysongelma. Ja lapselle ongelmia.

Voit ottaa tavoitteeksi uuden ruokavalion (vaikka hyvähiilihydraattinen eli sokerit ja nopeat hiilarit pois) ja alkaa liikkua. Jos vaikka vuodessa saat sen parikymmentä kiloa pois, voit alkaa yrittää raskautta. Ja jatkaa tervettä elämäntapaa raskauden aikana.

• ylipainoinen äiti

Minulla on ylipainoa n. 60kg. (bmi yli43) Ja tulin raskaaksi heti kun lopetin pillerit!
        Syntymättömän lapsen vakuutuksen sain ihan normaalisti.

Ärsyttää ihmiset jotka puutuu ja kommentoi asiaa, vaikka ei tiedä siitä vi**uakaan!!!!

Jaksoin todella loistavasti ja kiloja tuli 20kg lisää, joista 10 jäi laitokselle. Olin elämäni parhaimmassa kunnossa, vaikka todella painavana!
        Nyt kamppailen kilojeni kanssa, haluan pudottaa ensin hiukan ennen uutta vaavia.

ONNEA YRITYKSEEN KAIKILLE! ja hyvin sitä oman lapsensa kanssa jaksaa likkua kilojen kera!!! Tuon neidin hymy saa sydämeni sulamaan. =)

• pohtineita

Täälä toinen joka puntaroi saman asian kanssa miltei päivittäin. Ylipainoa on minullakin noin 50kg ja tuntuu että lisääntyy koko ajan. En myöskään tiedä uskaltaisinko edes "yrittää" tulla raskaaksi tämän ylipainon kanssa, mutta en ole lukuisista yrityksistä huolimatta, onnistunut laihdutuksessa. Ongelmat vähän samat kuin sinulla, yrityksiä on, mutta lannistun, lihon lisää ja mikään ei muutu seuraavaan laihdutuskertaan. En usko että voisin edes tulla raskaaksi koska kuukautiset ovat hyvin epäsäännölliset ja kierto pitkä. Ovulaatiota tuskin tapahtuu, ei ainakaan joka kuukausi.

Olen asian kanssa aika hukassa. Haluaisin löytää jostain sen motivaation laihdutukseen, mutta jos oma mahdollinen tuleva lapsi ei ole tarpeeksi suuri motivaatio niin mikä on? Olen etsinyt myös tukiryhmiä, en tosin ole onnistunut sellaista löytämään. On kuitenkin hyvä jälleen nähdä etten kamppaile tämän asian kanssa yksin.

Tottakai sekin mietityttää että kuinka sitten jaksaisin edes pienen lapsen kanssa, jos raskaaksi tuleminen olisi ylipäätään mahdollista. Mutta kuinka voikaan olla asian kanssa näin neuvoton? Miten niinkin yksinkertainen asia kuin laihdutus voi olla niin vaikeaa? Minkä ikäinen muuten olet? Itse olen jo 27 eli eipä tässä kauaa haluaisi enää odotella ennen perheen perustamista.

• ehkäisy...

50 kg:n ylipaino on jo melkoisen hyvä ehkäisy, ei hormoonit yleensä toimi silloin (ovulaatiota ei tule tai munasolujen laatu heikko). JOten jos haluat lopettaa moisen ehkäisyn, sunhan on pakko laihduttaa!

• usein vaikuttaa:)

Itselläni on painoa 100 kg olen 160 pitkä ,olen 2 kertaa raskaana ollut, raskaaksi tuleminen ei ole ollut mitenkään ongelma minulle tosin ongelma on se että saan km.Tosin lääkärin mukaan syy ei taas ole painossa vaan siinä että kohdunkaula aukeaa liian aikaisin. Mutta se on kyllä totta että useimmilla ylipainoisilla menee kiero sekaisin ,itselläni säännöllinen 30 vrk ja ovuloin normaalisti tosin tässä iässä ovulaatio tapahtuu noin 8-9 krt vuodessa eli ei joka kerta. Olen nyt itse pudottamassa sen takia painoa että vauvalla olisi mahdollisimman hyäv olla ajatellen sitä tulevaa mahdollista raskautta. Toiveissa olisi että saisin 20 kg pois, olen aikasemmin pudottanut 36 kg,mutta se tuli takaisin kun en osannut muuttaa elintapoja,nyt olen toivottavasti viisaampi

• tietoa

jos raskaaksi ei satu omin neuvoin tulemaan niin ylipainoiset eivät pääse lapsettomuushoitoihin ennen laihduttamista. Käsittääkseni paras motivaatio laihtua on nimen omaan raskaustoive.

• kahden äiti

Paljon tsemppiä sinulle laihdutukseen.

Se painon pudotus tulee kannattamaan monella tapaa. Juuri noit mitä edelliset kirjoittivat.

Kerron hieman itsestäni. Olen 33 vuotias. Minulla on 10v ja 1v8kk ikäiset lapset. Ekaa "tehdessä" minulla oli ylipainoa n.10 kiloa. Toista lasta tehdessä kiloja oli jo 20 liikaa. Ekaa tehtiin 8kk ja toista lasta 1,6 vuotta. Ihan selvästi painolla oli merkitystä raskautumiseen.

Seuraava lapsen teko alkaa marraskuussa. Kiloja nytkin se 20 liikaa. 10 kiloa jo olen saanut 8kk:ssa pois. Eli sen jälkeen kun nuorimmainen jätti rintamaidon itse pois.

Ja myös lasten syntymäpainot ovat nousseet minun raskausaikani painon noustessa. Esikoinen painoi syntyessään 3,9 ja nuorempi 4,1.

Ja syy miksi saan alkaa suunnittelemaan raskautta vasta marraskuussa: kumpikin lapseni on syntynyt keisarinleikkauksella. Minun kohtuni ei ole tarpeeksi vahva "pukkaamaan" lasta ulos. Lääkärit sanoi ettei siihen ole syynä minun paino tai lapsen koko vaan sama tulos olisi ollut vaikka olisin "normaalipainoinen" ja lapset pienempiä.

Painoa pudotan tulevan lapseni terveyden vuoksi ja jotta jaksan itse paremmin hoitaa pientä nyyttiä kolme-neljä vuotiaan pojan viikarin kanssa.

Kannattaa ottaa yhteys äitiys -ja ehkäisyneuvolaan. Minä olen sieltä saanut paljon tukea. Olen käynyt jo 8kk ajan joka toinen kuukausi paino-kontrollissa. Se helpottaa minun laihduttamista ku tietää että taas kohta on meno vaakalle.

Voimia ja halauksia sinulle.

T. Kalenteria ja vaakaa seuraava kuumeilija

• lihava
        kahden äiti kirjoitti:

Paljon tsemppiä sinulle laihdutukseen.

Se painon pudotus tulee kannattamaan monella tapaa. Juuri noit mitä edelliset kirjoittivat.

Kerron hieman itsestäni. Olen 33 vuotias. Minulla on 10v ja 1v8kk ikäiset lapset. Ekaa "tehdessä" minulla oli ylipainoa n.10 kiloa. Toista lasta tehdessä kiloja oli jo 20 liikaa. Ekaa tehtiin 8kk ja toista lasta 1,6 vuotta. Ihan selvästi painolla oli merkitystä raskautumiseen.

Seuraava lapsen teko alkaa marraskuussa. Kiloja nytkin se 20 liikaa. 10 kiloa jo olen saanut 8kk:ssa pois. Eli sen jälkeen kun nuorimmainen jätti rintamaidon itse pois.

Ja myös lasten syntymäpainot ovat nousseet minun raskausaikani painon noustessa. Esikoinen painoi syntyessään 3,9 ja nuorempi 4,1.

Ja syy miksi saan alkaa suunnittelemaan raskautta vasta marraskuussa: kumpikin lapseni on syntynyt keisarinleikkauksella. Minun kohtuni ei ole tarpeeksi vahva "pukkaamaan" lasta ulos. Lääkärit sanoi ettei siihen ole syynä minun paino tai lapsen koko vaan sama tulos olisi ollut vaikka olisin "normaalipainoinen" ja lapset pienempiä.

Painoa pudotan tulevan lapseni terveyden vuoksi ja jotta jaksan itse paremmin hoitaa pientä nyyttiä kolme-neljä vuotiaan pojan viikarin kanssa.

Kannattaa ottaa yhteys äitiys -ja ehkäisyneuvolaan. Minä olen sieltä saanut paljon tukea. Olen käynyt jo 8kk ajan joka toinen kuukausi paino-kontrollissa. Se helpottaa minun laihduttamista ku tietää että taas kohta on meno vaakalle.

Voimia ja halauksia sinulle.

T. Kalenteria ja vaakaa seuraava kuumeilija

Minulla on kans ylipainoa reilu 50kg!! mutta aina on kuukautiset ollu kellon tarkkuudella ja ovulaatio on tapahtunu niinkuin pitääkin!!
        Raskaaksi tulin ensimmäisellä yrittämällä, eikä raskaus aikana ollut minkäänlaisia ongelmia!! Painostani huolimatta olen aina urheillut ja käynyt salilla, eli koko 50kg ei ole kyllä läskiä!! mutta jokainenhan meistä on erilainen!!!

• 1234abc
        lihava kirjoitti:

Minulla on kans ylipainoa reilu 50kg!! mutta aina on kuukautiset ollu kellon tarkkuudella ja ovulaatio on tapahtunu niinkuin pitääkin!!
        Raskaaksi tulin ensimmäisellä yrittämällä, eikä raskaus aikana ollut minkäänlaisia ongelmia!! Painostani huolimatta olen aina urheillut ja käynyt salilla, eli koko 50kg ei ole kyllä läskiä!! mutta jokainenhan meistä on erilainen!!!

Kanssa reilusti ylipainoinen mamma. BMI 41 eli 60 kg ylipainoa. Ja olen neljän lapsen äiti! Lapset saaneet helposti alkunsa ja raskausaikana olen jaksanut hyvin. Painoa on tullut 10kg joka raskaudessa.

Lapset syntyneet terveinä ja täysiaikaisina. Keskenmenoja mulla ei ole ollut. Joten unohda kilosi ja nauti elämästä! Jos mielestäsi lasten aika on nyt niin on :) Tsemppiä!

• äityli-88

Hei!
      itse olen 2,5 kk pojan äiti, ylipainoa on ja oli ennen raskautta. (raskauden jälkeen jäi 2 lisä kiloa lähtöpainoon) oon kuitenki 168cm/110kg, bmi ennen raskautta muistaakseni 37? Minulle raskauden aikana kertyi kiloja n. 8-9.
      Minä en varmaan lapsuuteni jälkeen ole normaalipainoinen ollutkaan, haaveissa ollut ja laihduttamista on ollut, mutta aina ovat kilot tulleet takaisin. jopa tuplana.
      Nyt ajatuksissa uusi laihduttaminen, jotta sitten seuraavaa yrittäessä ei olisi niin paljoa kiloja kannettavana. Mutta itse kyllä jaksoin odotus aikana kaikkine kiloineni.
      Minulla tosin oli sitten rskausajan diabetes, jota hoidettiin ruokavaliolla, insuliinia en tarvinnut, eikä vauvastakaan tullut sokeri vauvaa, kuten mulle kovasti puhuttiin odotus aikana!
      Ja jos asia ei ole tämän päivän juttu, niin voithan kokeilla laihduttaa (mutta elä tee siitä itellesi liian suurta numeroa!) ja itse hän laihduin odotusaikanakin alkuun pari kiloa, kun aloitin ruokavalio hoidon, joten sitä suosittelen kyllä vaikkei diabetestä olisikaan. itsellä vieläkin tuo ruokavalio, paino pysynyt samassa ja lisäämällä liikuntaa uskon painon myös putoavan.
      Tsemppiä sinulle, mihin sitten päädytkin. Et ole ainoa joka kamppailee painon kanssa, saati että sitten haaveilee lapsista!

• ja laihduttamaan

Ettekö pelkää, että miehenne jättää teidät kun olette ylisuuria valaita? Kuka voi väittää, että läski näyttää hyvälle tai on seksikäs, ei kukaan!

Minullakin on ylipainoa, ei viittäkymmentä kiloa, mutta kuitenkin. Mieheni pelkää, että minusta tulee valas, jos en tee jotain asialle.. Ymmärrän häntä täysin. Ei hyllyvä ihra ole muuta kuin kuvottavaa, tiedän sen itse ja sen tietävät/näkevät muutkin.

Liityin painonvartijoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      84
      3987
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2243
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      1978
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1791
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1780
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      61
      1720
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1547
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1507
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    Aihe