jos ei kirjakaupasta löydy niin täältä http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522200948
Annika Dahlqvistin kirja suomeksi
11
1197
Vastaukset
- christer_sundqvist
Karpit osaavat sählätä! Lue tämä arvio:
Lääkäri Annika Dahlqvist lähetti minulle hänen kirjastaan "Doktor Dahlqvist's guide till bättre hälsa och viktkontroll" tehdyn suomalaisen käännöksen. Saatekirjeessä oli vetoomus edistää hänen suomenkielisen kirjansa myyntiä, sillä sen myynti on ollut tavattoman vaatimatonta. Hän pitää suomalaiskäännöstä porttina muunkielisiin käännöksiin kirjastaan.
Koin todella suuren yllätyksen kun näin kirjan kannen. Siinä on kuvattu lammikossa uivia värikkäitä kaloja. Lisäksi kirjan nimi on hyvin erikoinen. Olisi kuvitellut, että suomentaja olisi valinnut otsikkoon tämän ruotsalaislääkärin nimen. Olisihan se lähes varma myyntimenestyksen tae, jos heti selviäisi, että kyseessä on Annika Dahlqvistin kirja suomeksi. Nyt Dahlqvistin nimi löytyy juuri ja juuri näkyvällä tekstikoolla keltaisessa bannerissa ja kirjan äärimmäisessä alalaidassa. Suomalaislukija joutuu nielemään Karppi -sanan ensimmäisenä. Se ei ole helppoa ja voi olla, että tämä fanaatikkoryhmäksikin nimetty vähähiilihydraattinen ryhmittymä, on lopullisesti harventanut kirjan ostajakuntaa.
Kun kannesta on selvitty ja ryhtyy lukemaan teosta, kokee toisen ikävän yllätyksen. Käännös on epäonnistunut vangitsemaan lääkäri Dahlqvistin tavan kirjoittaa kirjaa. Voi olla, että kirjan käännöksessä on ollut kiire, mutta lähes anteeksiantamattoman kömpelöön muotoon on teksti jätetty ja lisäksi on harmillisen paljon painovirheitä.
Luettuani kaikki lääkäri Dahlqvistin julkaisemat kirjat alkuperäiskielellä ja pidettyäni kirjoista, on todella harmillista, että tähän suomennokseen ei ole samaa tekstin raikkautta onnistuttu luomaan.
Kirja näyttäisi toimivan karppaus.info -foorumin mainosvälineenä. On harmi, että tämä riitaisa foorumi on saanut myrkyttää Dahlqvistin hienon kirjan.
Jos kaikista näistä ikävistä yllätyksistä huolimatta päättää hankkia kirjan ja kahlata sen läpi, voi vain toivoa, että edes osa Dahlqvistin tekstistä välittyy lukijalle innostaen tätä vähähiilihydraattisen ruokavalioratkaisun pariin. Kirjasta selviää miten helppoa tätä ruokavaliota on noudattaa ja miten terveys kohenee kun sitä noudattaa. Lääkäri Dahlqvist selostaa miten mm. diabetesta voi hoitaa vähähiilihydraattisella tavalla. Hän ei ehdottomasti kiellä lääkitystä ja on tässä asiassa esim. terveemmällä pohjalla liikkeellä kuin ortopedi Antti Heikkilä. On myös muita sairauksia, joihin vähähiilihydraattinen ruokavalio (elämäntapa!) näyttäisi tuovan selvän edun: lihavuus, vatsavaivat, kihti, fibromyalgia, kilpirauhasen vajaatoiminta, migreeni. Dahlqvistin näkökanta kolesteroliin on myös selvä ja johdonmukainen: Kolesterolilla on hyvin vähäinen vaikutus verisuonisairausriskiin. Dahlqvist myöntää, että tämän ruokavalion pitkäaikaistutkimuksia ei ole ja tutkimustuloksien puuttuminen johtuu pääosin tiedemiesten ja rahoittajien haluttomuudesta tutkia vähähiilihydraattisia vaihtoehtoja.
Toivottavasti karpit uhrautuvat ja hankkivat tämän kirjan runsain määrin. Kirjan myynnistä täällä Suomessa riippuu paljolti päättääkö Annika Dahlqvist tehdä muunkinkielisiä versioita kirjastaan. Karppeja ei ehkä tulisi päästää mahdolliseen englanninkieliseen versioon.
http://sundqvist.blogspot.com/2009/06/karpin-tapaan.html- pahimpia
VHH:n maineen heikentäjiä. Valheellisen VHH-propagandan levittäminen todella myrkyttää käypäisen idean, ml. suoranainen valehtelu, liiottelu, hiilihydraateilla pelottelu (kuolemalla ja erilaisilla sairauksilla) ja muu asiaton kirjoittelu ja muita pilkkaava VHH:n ylistäminen.
Ainakaan tämä palsta ei esitä VHH:ta lainkaan edullisessa valossa, johtuen nimenomaan että palstan VHH-fanaatikot ovat omineet epäkelvon ja kaiken rakentavan keskustelun tuhoavan linjan.
Tältä palstalta ei asiallista VHH-tietoutta saa ja suosittelen kaikkia siirtymään muille karppipalstoille jos VHH:sta tietoa haluaa.
Toisaalta en usko että AD on onnistunut kaivamaan esille mitään sellaista mullistavaa jota muilla dieeteillä ei voisi saavuttaa. Jokainen laihdutuskirja kertoo lukuisista onnistumisista.
AD:n kirjaa eivät tieteelliset piirit liene tarkastanut. Miksei sitä ole alistettu sellaisten tutkittavaksi?
Onneksi tällä palstalla ei juuri ketään satunnainen kulkija enää vierailekaan. Voitto sekin VHH:lle. - christer_sundqvist
pahimpia kirjoitti:
VHH:n maineen heikentäjiä. Valheellisen VHH-propagandan levittäminen todella myrkyttää käypäisen idean, ml. suoranainen valehtelu, liiottelu, hiilihydraateilla pelottelu (kuolemalla ja erilaisilla sairauksilla) ja muu asiaton kirjoittelu ja muita pilkkaava VHH:n ylistäminen.
Ainakaan tämä palsta ei esitä VHH:ta lainkaan edullisessa valossa, johtuen nimenomaan että palstan VHH-fanaatikot ovat omineet epäkelvon ja kaiken rakentavan keskustelun tuhoavan linjan.
Tältä palstalta ei asiallista VHH-tietoutta saa ja suosittelen kaikkia siirtymään muille karppipalstoille jos VHH:sta tietoa haluaa.
Toisaalta en usko että AD on onnistunut kaivamaan esille mitään sellaista mullistavaa jota muilla dieeteillä ei voisi saavuttaa. Jokainen laihdutuskirja kertoo lukuisista onnistumisista.
AD:n kirjaa eivät tieteelliset piirit liene tarkastanut. Miksei sitä ole alistettu sellaisten tutkittavaksi?
Onneksi tällä palstalla ei juuri ketään satunnainen kulkija enää vierailekaan. Voitto sekin VHH:lle.En tietenkään voi paljastaa yksityistä kirjeenvaihtoani Annikan kanssa, mutta sen voin sanoa, että hänkin on huolissaan karppien vihamielisyydestä.
Karppien kauna minua vastaan on aivan käsittämätöntä luokkaa. Jos minä joskus harmistun minuun kohdistuvasta arvostelusta, se voi johtua siitä, että taas on joku karppaus.infon sisäpiiriläinen lähettänyt minulle ilkeämielisen kommentin. Ihminenhän minäkin olen! Minä harmistun jos väärin perustein haukutaan ja revitään esille jotain minkkisunkku -juttuja tälläkin keskustelupalstalla.
Yritetään parantaa maailmaa. Älkää nielkö kaikkia VHH-syöttejä. Nyt poistun palstalta muutamaksi päiväksi. On paljon muita hommia. - ja miksi sitten
christer_sundqvist kirjoitti:
En tietenkään voi paljastaa yksityistä kirjeenvaihtoani Annikan kanssa, mutta sen voin sanoa, että hänkin on huolissaan karppien vihamielisyydestä.
Karppien kauna minua vastaan on aivan käsittämätöntä luokkaa. Jos minä joskus harmistun minuun kohdistuvasta arvostelusta, se voi johtua siitä, että taas on joku karppaus.infon sisäpiiriläinen lähettänyt minulle ilkeämielisen kommentin. Ihminenhän minäkin olen! Minä harmistun jos väärin perustein haukutaan ja revitään esille jotain minkkisunkku -juttuja tälläkin keskustelupalstalla.
Yritetään parantaa maailmaa. Älkää nielkö kaikkia VHH-syöttejä. Nyt poistun palstalta muutamaksi päiväksi. On paljon muita hommia.haastat riitaa kaikkien karppien kanssa. Yritit olla karppien palstalla pomo mutta kun et onnistunut niin lähdit pois.
- tee-hee
ja miksi sitten kirjoitti:
haastat riitaa kaikkien karppien kanssa. Yritit olla karppien palstalla pomo mutta kun et onnistunut niin lähdit pois.
Karppien kanssa riidan haastaminen tarkoittaa sitä että esittää yhdenkin VHH-kriittisen kannan. Siitä syntyy automaattisesti riita.
CS on eräs VHH-myönteisimpiä jonka tiedän ja jakaa paremmin karppaamisen oikeaa sanomaa kuin kaikki tämän palstan karpit yhteensä. Itse asiassa tämän palstan karpit aiheuttavat pelkkää hallaa karpeille. - aiheuta hallaa
tee-hee kirjoitti:
Karppien kanssa riidan haastaminen tarkoittaa sitä että esittää yhdenkin VHH-kriittisen kannan. Siitä syntyy automaattisesti riita.
CS on eräs VHH-myönteisimpiä jonka tiedän ja jakaa paremmin karppaamisen oikeaa sanomaa kuin kaikki tämän palstan karpit yhteensä. Itse asiassa tämän palstan karpit aiheuttavat pelkkää hallaa karpeille.karpeille. Itse asiassa palstalla on vain yksi trollaattori joka aiheuttaa häiriöitä. Sundqvist vaan ei tule toimeen karppien kanssa kun haluaa veljeillä Puskan kanssa.
- tititityy
aiheuta hallaa kirjoitti:
karpeille. Itse asiassa palstalla on vain yksi trollaattori joka aiheuttaa häiriöitä. Sundqvist vaan ei tule toimeen karppien kanssa kun haluaa veljeillä Puskan kanssa.
Jokainen voi itse todeta itse mikä on tilanne.
Palstalla toimii vain muutama VHH:lainen ja he eivät halua kuulla ainuttakaan poikittaista sanaa VHH:sta. Ja sundqvist on piikki heidän lihassaan. Etenkin yhden todellisen VHH.lais-palstahäirikön. - voi, miksi ei
christer_sundqvist kirjoitti:
En tietenkään voi paljastaa yksityistä kirjeenvaihtoani Annikan kanssa, mutta sen voin sanoa, että hänkin on huolissaan karppien vihamielisyydestä.
Yritetään parantaa maailmaa. Älkää nielkö kaikkia VHH-syöttejä. Nyt poistun palstalta muutamaksi päiväksi. On paljon muita hommia.Kirjoittaisi Annkika myös VHH:n vaikutuksesta pyykeeseen. Tuo mainittu vihamielisyys ei voi olla luontaista, varmasi hiilihydraattien puute lisää sitä.
Klugoosin puutteen on muistaakseni pystytty yhdistämään aggressiiviseen l. vihamieliseen käytökseen. Jostakin luin sellaista. - YrjöJurri
voi, miksi ei kirjoitti:
Kirjoittaisi Annkika myös VHH:n vaikutuksesta pyykeeseen. Tuo mainittu vihamielisyys ei voi olla luontaista, varmasi hiilihydraattien puute lisää sitä.
Klugoosin puutteen on muistaakseni pystytty yhdistämään aggressiiviseen l. vihamieliseen käytökseen. Jostakin luin sellaista.Kaikki sivua seuraavat tietävät sinut, A) nettiriippuvaiseksi, B) häiriköksi, C) yksinkertaiseksi.
Olet kun pyromaani joka ihmettelee/ihailee sytyttämäänsä paloa. Toisin sanoen, härnäät ja solvaat aamusta iltaan täällä karppaajia ja sitten viattomasti ihmettelen sitä kuinka ne ovat niin vihaisia? - Pörrääjä
voi, miksi ei kirjoitti:
Kirjoittaisi Annkika myös VHH:n vaikutuksesta pyykeeseen. Tuo mainittu vihamielisyys ei voi olla luontaista, varmasi hiilihydraattien puute lisää sitä.
Klugoosin puutteen on muistaakseni pystytty yhdistämään aggressiiviseen l. vihamieliseen käytökseen. Jostakin luin sellaista.mistä olet lukenu klugoosista ? kaikille aikuisille tarkoitetuissa julkaisuissa kirjoitetaan glukoosista ;)
- tämä täällä
YrjöJurri kirjoitti:
Kaikki sivua seuraavat tietävät sinut, A) nettiriippuvaiseksi, B) häiriköksi, C) yksinkertaiseksi.
Olet kun pyromaani joka ihmettelee/ihailee sytyttämäänsä paloa. Toisin sanoen, härnäät ja solvaat aamusta iltaan täällä karppaajia ja sitten viattomasti ihmettelen sitä kuinka ne ovat niin vihaisia?Kaikki ne kymmenen tätä palstaa seuraavat ovat vihaisia vai? Minä olen huomannut että VHH:laiset ovat vihaisia kun joku ei usko heidän valheitaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671