Moottorini on yamahan 4-tahti 4 hv perämoottori.
http://www.gwdoling.co.uk/img/im/yamaha/f4amhs.jpg
Keväällä se toimi muutaman reissun mainiosti, mutta sitten erään kerran startatessani se lähti käymään, kunnes sammui parin sadan metrin ajon jälkeen. Eikä käymään millään. Tulppa on uusi, samoin polttoaine on uutta.
Vein koneen korjaamolle, missä he sanoivat kaasuttajassa olleen jotain sakkaa tms. Vein koneen takaisin veneeseen ja homma ok. Seuraavana päivänä mökiltä palatessa se sammui taas. Viiden minuutin rykimisen jälkeen se käynnistyi uudelleen ja pääsin rantaan.
Seuraavalla kerralla taas kaikki toimi hienosti. Tein pitkän testiajon eri kierroksilla, eikä valittamista. Aaton aattona lähdin taas liikkeelle. Lähti käymään eka vedolla ja kone kävi taas sen sata metriä, kunnen sammui eikä enää ole lähtenyt käymään.
Sen verran olen testannut polttoaineen kulkevuutta, että irrotin kaasarin kyljestä bensaletkun ja vetonarusta rykien bensa kyllä pulppuaa. Tulppa antaa kipinän.
Onko jollakin kokemusta ja sitä kautta neuvoa mitä voisi tehdä?
nelitahti 4 hp yamaha amhs
73
18431
Vastaukset
- rojua
Tankissa on jotakin tavaraa joka tukkii kaasuttimen.
- vanha veneilijä
Laittakaa suodatin bensaletkuun. Läpinäkyvä muovinen toimii hyvin. Tankkiin kertyy roskia, joista osa pääsee kaasariin asti.
Ennen talvisailytystä lisätkää pieneen määrään bensaa stabilointiaine. Käyttäkää moottoria niin että seos täyttää kaasarin(t).. Aineita saa autotarvikkeita myyvistä liikkeistä.- yama ha
Letkussa on kyllä suodatin, joten ihmetyttää, jos jotain 'sakkaa' kaasariin pääsee. Ja koska ennen kaasaria letkun päästä tuli bensaa, niin ei tukoskaan selitä ongelmaa.
Tietenkin jokin vesitippa polttoaineessa voisi olla syy ongelmiin. Olen pitänyt tankkia täynnä, jotta ilmatilaa ja sitä kautta kastepistettä ei pääsisi muodostumaan tankkiin. - eetvaartti
yama ha kirjoitti:
Letkussa on kyllä suodatin, joten ihmetyttää, jos jotain 'sakkaa' kaasariin pääsee. Ja koska ennen kaasaria letkun päästä tuli bensaa, niin ei tukoskaan selitä ongelmaa.
Tietenkin jokin vesitippa polttoaineessa voisi olla syy ongelmiin. Olen pitänyt tankkia täynnä, jotta ilmatilaa ja sitä kautta kastepistettä ei pääsisi muodostumaan tankkiin.Tyhjennä kaasari siitä messinkisestä pohjaropusta.
- yama ha
eetvaartti kirjoitti:
Tyhjennä kaasari siitä messinkisestä pohjaropusta.
Joo, tämä proppu on ollut auki, mutta mitään sieltä ei ole tullut. Taisi kyllä olla se tuleva letku kiinni. Pitänee irrottaa letku ja yrittää puhaltaa ilmaa kaasarin läpi, kun seuraavan kerran menen veneelle.
- Ongelmia
yama ha kirjoitti:
Joo, tämä proppu on ollut auki, mutta mitään sieltä ei ole tullut. Taisi kyllä olla se tuleva letku kiinni. Pitänee irrottaa letku ja yrittää puhaltaa ilmaa kaasarin läpi, kun seuraavan kerran menen veneelle.
Minulla oli myös samoja ongelmia. Syy löytyi polttoainesäiliön korkista, siinä on sisäpuolella metalliosa joka ruostuu. hienojakoista ruostetta pääsee polttoaineen joukkoon, joka tukkii kaasuttimen. Koneessa oleva polttoainesuodatin päästää läpi tämän hienojakoisen ruosteen. Vaatii kaasuttimen perustellisen putsauksen ja letkuun kiinnitettävän lisä polttoainesuodattinen ( mahdollisimman pieni kokoinen, että sopii kopan alle). Polttoaine korkki kannattaa vaihtaa uuteen ja siihen metalliosaan voi sipaista vähän vaseliinia. Korkin ilmaruuvi kannattaa pitää kiinni, kun moottorilla ei ajeta.
- yama ha
Kone oli jälleen samalla huoltomiehellä. Hän avasi kaasarin, jossa ei ollut mitään. Hän laittoi koneen altaaseen ja käytti sitä tunnin verran ja homma toimi. Hain koneen ja laitoin veneeseen ja ajelin mökkisaareen. Seuraavana päivänä takasin rantaan ja muutakin ajelua siinä oli. Moottori toimi.
Eilen taas sama juttu, että kone sammui 100 metrin ajon jälkeen. Oli ollut viikon verran ajamatta. Tankki oli täynnä uutta bensaa. Nyt soitin huoltomiehelle, etten taas jaksaisi raahata konetta takaisin. Pyysin häntä neuvomaan miten kaasari avataan ja hän neuvoi. (Helppo homma; pari pulttia auki, jolloin kaasaria pääsee pyörittämään sen verran, että saa sen 'sakkakupin' ruuvit auki.)
Kupissa ei ollut mitään. Irrotin taas letkun ennen kaasaria ja vetelin narusta. Bensa pulppusi hyvin joka vedolla. Laitoin letkun takaisin ja vedin uudelleen, niin bensaa ei tullutkaan tähän tilaan missä se koho on. En tiedä sen enempää kaasarin toiminnasta, mutta eikös sitä bensaa sentään pitäisi sinne kaasariin tulla? Huoltomies selosti vielä polltoaineen rikkaudensäätöruuvin, mutta siihen en pidellyt.
Niin, ja tulpan toiminta on tsekattu. Rikastimen ja kaasuttajan läpät liikkuvat ok.
Niin, ilkivaltaakaan en voi sulkea pois. Niin että joku laittaisi esim tilkan vettä tankkiin. Naapuriveneille on kesällä tehty jotain pientä. Siinä mielessä ilkivalta tulee mieleen, koska ongelmat alkavat aina tuon viikon jälkeen, kun en käy veneellä.
Neuvoja, kiitos...- Niin on sitä
Niin sitten sitä on myös kaasarissa, ja jos kaasuttimeen ei tule vettä eikä bensaa, Niin ei niitä oo tankissakaan. Ts.tyhjä tankki, tai pumppu pelaa sököä.
- tarkasthan.
itse hommasin samallaisen koneen ja huomasin että bensahana onkin aika jämpti homma,eli jos irtotankilla ajaa niin pitää kääntää hana täysin oikealle ja kiinteellä tankilla millin tarkasti keskelle,mulla teki saman tempun kerran,pääsin rannasta 100metriä ja sammui,siirsin hanaa millin kaksi ja matka jatkui,muutenhan nämä on tosi luotettavia ja arvostettuja koneita ainakin uistelijoiden keskuudessa.
- tuon kokoisessa
ole bensapumppua, vaan bensahana, tarkasta sen toiminta ja tarkistikohan huoltomies kaasarin kohon neulan, että siellä ei ole roskia ja että neula on kunnossa, sitäkautta bensa menee kaasariin ja jos bensan pinta nousee liikaa, niin koho nousee ja neula sulkee bensansaannin.
- Mökin ukko
tarkasthan. kirjoitti:
itse hommasin samallaisen koneen ja huomasin että bensahana onkin aika jämpti homma,eli jos irtotankilla ajaa niin pitää kääntää hana täysin oikealle ja kiinteellä tankilla millin tarkasti keskelle,mulla teki saman tempun kerran,pääsin rannasta 100metriä ja sammui,siirsin hanaa millin kaksi ja matka jatkui,muutenhan nämä on tosi luotettavia ja arvostettuja koneita ainakin uistelijoiden keskuudessa.
Minullakin on samanlainen moottori. Bensahanan tarkka asento on hyvä varmistaa. Itselläni vastaava ongelma poistui, kun ajon ajaksi avasin bensakorkin
ilma-aukkoruuvin. Annoin tälle maallikon selityksen, että tankkiin muodostuu alipaine, kun ilma-aukkoruuvi on kiinni ja silloin bensa ei pääse tankista ulos.
Olisi mielenkiintoista lukea, miten joku asiantuntija kumoaa tämän yksinkertaisen selityksen ja tietenkin myös perustelee käsityksensä. Ainakin se toimi kohdallani. - yama ha
tuon kokoisessa kirjoitti:
ole bensapumppua, vaan bensahana, tarkasta sen toiminta ja tarkistikohan huoltomies kaasarin kohon neulan, että siellä ei ole roskia ja että neula on kunnossa, sitäkautta bensa menee kaasariin ja jos bensan pinta nousee liikaa, niin koho nousee ja neula sulkee bensansaannin.
Kiitos kaikille vastauksista. En ole käynyt veneellä pariin päivään, joten noita en ole kokeillut. Toisaalta tuo bensahanan oikea asento teoria saattaa ontua, koska letkun ollessa irti kaasarista bensa pulppuaa joka narun vedolla. Mutta koitan tänään keskittää sen ihan keskelle.
Joskus ilmaruuvi tankin päältä on jäänyt kiinni, mutta bensa on kulkenut, tankki vaan menee vähän lommolle. Tietenkin, jos se jää pitkäksi aikaa kiinni, niin sitten ongelmat bensan saannissa alkavat.
Kyllä tuossakin on bensapumppu. Kyselin huoltomieheltä, että mikä se tuo 'rasia' on, niin sanoi sen olevan bensapumppu.
Taidan käydä pelipaikalla ja ottaa kameran mukaan kuvata kaasaria. Kaipa ne kuvat saa tönättyä nettiin, että voitte neuvoa sitten enemmän. - yama ha
yama ha kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. En ole käynyt veneellä pariin päivään, joten noita en ole kokeillut. Toisaalta tuo bensahanan oikea asento teoria saattaa ontua, koska letkun ollessa irti kaasarista bensa pulppuaa joka narun vedolla. Mutta koitan tänään keskittää sen ihan keskelle.
Joskus ilmaruuvi tankin päältä on jäänyt kiinni, mutta bensa on kulkenut, tankki vaan menee vähän lommolle. Tietenkin, jos se jää pitkäksi aikaa kiinni, niin sitten ongelmat bensan saannissa alkavat.
Kyllä tuossakin on bensapumppu. Kyselin huoltomieheltä, että mikä se tuo 'rasia' on, niin sanoi sen olevan bensapumppu.
Taidan käydä pelipaikalla ja ottaa kameran mukaan kuvata kaasaria. Kaipa ne kuvat saa tönättyä nettiin, että voitte neuvoa sitten enemmän.Täällä on yleiskuva moottorista, tuleva bensaletku kaasariin ja sakkakuppi irrotettuna kaasarin läppä auki (kaasukahva 'isolla'.)
http://img151.imageshack.us/gal.php?g=p7130209.jpg - ja näin
Jos siis olet ottanut sakkakupin pois ja siellä missä koho on, ei ole bensaa, veikkaan että kohon neula on jumissa, silloin myös koho jää väärään asentoon jostain syystä. Tai ne on väärin kasattu, niin että neula ei ole oikein kiinni kohossa. Bensapumppu kannattaa myös avata ja tarkistaa.
- yama ha
ja näin kirjoitti:
Jos siis olet ottanut sakkakupin pois ja siellä missä koho on, ei ole bensaa, veikkaan että kohon neula on jumissa, silloin myös koho jää väärään asentoon jostain syystä. Tai ne on väärin kasattu, niin että neula ei ole oikein kiinni kohossa. Bensapumppu kannattaa myös avata ja tarkistaa.
En ole ihan niin pihalla kuin viikko sitten, osaan sentään jo avata tuon kapineen:-)
Näkyykö tuossa kuvassa se neula? Se nimittäin olisi helpommassa paikassa kuin tuo bensapumppu. Ja toisiaan bensa tulee letkusta ennen kaasaria, mutta kun kiinnitän sen kaasariin ja sakkakuppi on irti, ei bensaa tule. Tämä voisi viitata johonkin tukokseen, tai sitten bensapumpussa ei ole enää voimaa tjsp... - mutta...
yama ha kirjoitti:
En ole ihan niin pihalla kuin viikko sitten, osaan sentään jo avata tuon kapineen:-)
Näkyykö tuossa kuvassa se neula? Se nimittäin olisi helpommassa paikassa kuin tuo bensapumppu. Ja toisiaan bensa tulee letkusta ennen kaasaria, mutta kun kiinnitän sen kaasariin ja sakkakuppi on irti, ei bensaa tule. Tämä voisi viitata johonkin tukokseen, tai sitten bensapumpussa ei ole enää voimaa tjsp...Kolmanessa kuvassa etusormen alla on se koho, se on yleensä kiinni kaasarissa pienellä metallitapilla, jonka varassa se liikkuu, siinä yhteydessä on neulan kiinnitys langalla tai metalliliuskalla, se neula on aika paksu, ehkä puoli senttiä. Kannattais ottaa se neula irti ja bensaletku ja puhaltaa paineilmalla molempiin päihin jos siellä on joku roska. Kohon osat on herkkiä, niiden kanssa saa olla varovainen ja katsoa että tulee kasattua oikein. Alla kuva pienemmän Yamahan kohosta, neulasta ja siitä tapista, ja neulan kiinnityksestä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4496922.jpg - yama ha
mutta... kirjoitti:
Kolmanessa kuvassa etusormen alla on se koho, se on yleensä kiinni kaasarissa pienellä metallitapilla, jonka varassa se liikkuu, siinä yhteydessä on neulan kiinnitys langalla tai metalliliuskalla, se neula on aika paksu, ehkä puoli senttiä. Kannattais ottaa se neula irti ja bensaletku ja puhaltaa paineilmalla molempiin päihin jos siellä on joku roska. Kohon osat on herkkiä, niiden kanssa saa olla varovainen ja katsoa että tulee kasattua oikein. Alla kuva pienemmän Yamahan kohosta, neulasta ja siitä tapista, ja neulan kiinnityksestä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4496922.jpgKaasarista löytyy räjäytyskuva täältä:
http://www.autocd.com/autocd/OM/A68D300F.PDF
Täytyypä käydä irrottamassa kaasari ja tuoda kotiin tarkastelun alle. Carburetor-kuvassa on havainnollinen kuva. - yama ha
mutta... kirjoitti:
Kolmanessa kuvassa etusormen alla on se koho, se on yleensä kiinni kaasarissa pienellä metallitapilla, jonka varassa se liikkuu, siinä yhteydessä on neulan kiinnitys langalla tai metalliliuskalla, se neula on aika paksu, ehkä puoli senttiä. Kannattais ottaa se neula irti ja bensaletku ja puhaltaa paineilmalla molempiin päihin jos siellä on joku roska. Kohon osat on herkkiä, niiden kanssa saa olla varovainen ja katsoa että tulee kasattua oikein. Alla kuva pienemmän Yamahan kohosta, neulasta ja siitä tapista, ja neulan kiinnityksestä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4496922.jpgHain viime viikolla kaasarin kotiin lähempää tarkastelua varten. Irrotin sen kohon, jotta pääsin neulaventtiiliin käsiksi. Ennen irrotusta koitin puhaltaa siitä reiästä johon bensaletku tulee, mutta ilma ei kulkenut. Irrotin neulaventtiilin ja noin päällisin puolin se näytti olevan kunnossa. Laitoin takaisin ja ilma alkoi kulkea.
Eilen vein kaasarin paikalleen ja kone pärähti käymään hienosti. Ajelin mökille saareen. Tänään taas pääsin sen 100 metriä, kunnes taas sammui. Soudin rantaan ja otin taas kaasarin irti. Ilma ei taaskaan kulkenut. Koputtelin ja kääntelin sitä ja alkoi ilma mennä läpi. Paikalleen ja jälleen kävi hienosti.
Eli, tilaan uuden neulaventtiilin ja bensasuodattimenkin voisi vaihtaa samalla.
Kiitos vinkeistä. - kohosysteemi
yama ha kirjoitti:
Hain viime viikolla kaasarin kotiin lähempää tarkastelua varten. Irrotin sen kohon, jotta pääsin neulaventtiiliin käsiksi. Ennen irrotusta koitin puhaltaa siitä reiästä johon bensaletku tulee, mutta ilma ei kulkenut. Irrotin neulaventtiilin ja noin päällisin puolin se näytti olevan kunnossa. Laitoin takaisin ja ilma alkoi kulkea.
Eilen vein kaasarin paikalleen ja kone pärähti käymään hienosti. Ajelin mökille saareen. Tänään taas pääsin sen 100 metriä, kunnes taas sammui. Soudin rantaan ja otin taas kaasarin irti. Ilma ei taaskaan kulkenut. Koputtelin ja kääntelin sitä ja alkoi ilma mennä läpi. Paikalleen ja jälleen kävi hienosti.
Eli, tilaan uuden neulaventtiilin ja bensasuodattimenkin voisi vaihtaa samalla.
Kiitos vinkeistä.ole väärin kasattu, kohonhan pitää päästä liikkumaan ylös ja alas. Kun bensanpinta nousee tarpeeksi kohokammiossa, kohokin nousee ja kohon neula sulkee bensansaannin, silloin ilmankaan ei pidä mennä läpi. Tietenkin jos kohokammiossa ei ole bensaa, ilman tulee mennä läpi. Bensaletkun ja kohon neulan välinen kanava olisi myös hyvä tarkistaa, ettei siellä ole roskaa, sinne ei taida nähdä, jollakin pehmeällä langalla varmaan pitäisi sorkkia.
- yama ha
kohosysteemi kirjoitti:
ole väärin kasattu, kohonhan pitää päästä liikkumaan ylös ja alas. Kun bensanpinta nousee tarpeeksi kohokammiossa, kohokin nousee ja kohon neula sulkee bensansaannin, silloin ilmankaan ei pidä mennä läpi. Tietenkin jos kohokammiossa ei ole bensaa, ilman tulee mennä läpi. Bensaletkun ja kohon neulan välinen kanava olisi myös hyvä tarkistaa, ettei siellä ole roskaa, sinne ei taida nähdä, jollakin pehmeällä langalla varmaan pitäisi sorkkia.
Kyllä koho on mielestäni toiminut noin sormin nostelemalla hyvin. Yhdessä viestissäni oli linkki räjäytyskuvaan ja olen kasannut kohon sen mukaan ja samalla tavalla se oli koottu huoltomiehenkin jälkeen.
Tuon kanavan voin tietty vielä tarkastaa. - Huoltopiste..
yama ha kirjoitti:
Hain viime viikolla kaasarin kotiin lähempää tarkastelua varten. Irrotin sen kohon, jotta pääsin neulaventtiiliin käsiksi. Ennen irrotusta koitin puhaltaa siitä reiästä johon bensaletku tulee, mutta ilma ei kulkenut. Irrotin neulaventtiilin ja noin päällisin puolin se näytti olevan kunnossa. Laitoin takaisin ja ilma alkoi kulkea.
Eilen vein kaasarin paikalleen ja kone pärähti käymään hienosti. Ajelin mökille saareen. Tänään taas pääsin sen 100 metriä, kunnes taas sammui. Soudin rantaan ja otin taas kaasarin irti. Ilma ei taaskaan kulkenut. Koputtelin ja kääntelin sitä ja alkoi ilma mennä läpi. Paikalleen ja jälleen kävi hienosti.
Eli, tilaan uuden neulaventtiilin ja bensasuodattimenkin voisi vaihtaa samalla.
Kiitos vinkeistä.Jep. F4 on ollut ongelma monelle muullekkin. Yleensä syytetään neulaventtiiliä tai bensansaantia yleensä. Mutta usein vika on kuitenkin ollut puolassa. Lämmittyään vähän, lopettaa toiminnan, jäähdyttyään taas lähtee käyntiin.
- yama ha
Huoltopiste.. kirjoitti:
Jep. F4 on ollut ongelma monelle muullekkin. Yleensä syytetään neulaventtiiliä tai bensansaantia yleensä. Mutta usein vika on kuitenkin ollut puolassa. Lämmittyään vähän, lopettaa toiminnan, jäähdyttyään taas lähtee käyntiin.
Vanhassa F4:ssä oli joskus tuota mainitsemaasi ongelmaa (ennen kuin voro vei). Nyt, jos se sammuu, niin ei lähde käymään ennen kuin kaasari on 'purettu'. Ja kohokammio on ollut aina kuiva.
- ya man
yama ha kirjoitti:
Hain viime viikolla kaasarin kotiin lähempää tarkastelua varten. Irrotin sen kohon, jotta pääsin neulaventtiiliin käsiksi. Ennen irrotusta koitin puhaltaa siitä reiästä johon bensaletku tulee, mutta ilma ei kulkenut. Irrotin neulaventtiilin ja noin päällisin puolin se näytti olevan kunnossa. Laitoin takaisin ja ilma alkoi kulkea.
Eilen vein kaasarin paikalleen ja kone pärähti käymään hienosti. Ajelin mökille saareen. Tänään taas pääsin sen 100 metriä, kunnes taas sammui. Soudin rantaan ja otin taas kaasarin irti. Ilma ei taaskaan kulkenut. Koputtelin ja kääntelin sitä ja alkoi ilma mennä läpi. Paikalleen ja jälleen kävi hienosti.
Eli, tilaan uuden neulaventtiilin ja bensasuodattimenkin voisi vaihtaa samalla.
Kiitos vinkeistä.Sama kone ja ihan samat ongelmat täälläkin. Eli käynnistyi, mutta sitten hyytyi. Eli tarkalleen samat oireet jos käynnistää koneen bensahana kiinni.
Syynä lienee liian monta vuotta irtotankissa ollut bensiini. Mutta se että vika on varmasti neulan juuttumisesssa selvisi niin, että älysin kopauttaa ruuvimeisselin päällä kaasaria kun totesin, että siinä ei ole bensaa vaikka kuinka pumppasi.
Uimuri nimittäin nostaa = sulkee neulan mutta ei avaa sitä. Avautuminen toimii vain neulan omalla painolla.
Kopautuksen jälkeen kuuli selvästi että bensa ihan suhisi kaasariin. Bensan puute kaasarissa selvisi taas avaamalla uimurikammion poistoruuvin eli uimurikammio oli tyhjä.
Avasin ja puhdistin kaasarin. Käytännössä se NÄYTTI puhtaalta muutamia hyvin pieniä likahiukkasia lukuun ottamatta. Puhdistin tankin, vaihdoin uudet bensat ja lisäsin joukkoon bensiinin talvisäillytysainetta.
Tilanne on silti uusinut pari kertaa, mutta poistunut aina sillä kopautuksella. Nyt on mennyt ongelmitta jo viikkoja.
Tämän koneen (kaasarin) kanssa ei kannata pelata ylivuotisilla bensoilla. Lisäksi tuota talvisäilytysainetta on hyvä käyttää muutenkin.
Ja sitten se ruuvari aina reissuun mukaan ;-) - heeheheh
yama ha kirjoitti:
Täällä on yleiskuva moottorista, tuleva bensaletku kaasariin ja sakkakuppi irrotettuna kaasarin läppä auki (kaasukahva 'isolla'.)
http://img151.imageshack.us/gal.php?g=p7130209.jpgPikkusen outo kaasari sinun jamahaassa :))
- sorsanperhe
Kyllä tuli aika epistola mokomasta viasta,opimme varmasti tästä, että olisi
hyvä perehtyä koneiden apulaitteiden toimintaan noin käytännön vuoksi.
Moni ei ajattele asiaa siltä kantilta että vika tulee yleensä silloin kun sitä vähiten odottaa.Kuvitellaan että kun ongelmia tulee kone vain viedään huoltoon.
Mutta voit olla koneen kanssa jumissa jossain jumalan selän takana, eikä apua ole juuri silloin saatavilla,tai huolto onkin juuri mennyt kiinni viikonlopuksi,tai
ruuhkan vuoksi saat koneen vasta juhannuksen jälkeen,joten pieni koneoppi
olisi paikallaan, sekä johdonmukaisen ajattelun opettelu.Useimmin vika on
kuitenkin joku naurettava ongelma jota vain ei ole "hokannut". Ihmiset
älyävät kyllä kotona jos lamppu ei syty,että lamppu voi olla palanut loppuun,
tai sulake on palanut,joku voi jopa äkätä kurkata pöydän alle,että onko pöytälampun pistoke mahdollisesti irronnut imuroidessa,mutta se PERÄMOOTTORI,se on joku ihmevekotin jolle kukaan muu ei osaa tehdä mitään
kuin valtuutettu konehuolto, vaikka eukko kuinka yrittäisi omaa logiikkaansa
tyrkyttää.Joten nyt kun talvi tulee, ja vapaata aikaa vapautuu kauden loputtua,
opiskelemaan perämoottorin saloja,ja kevään tullessa rantaa hymyssä suin odottamaan koneen ensi v...uilua - Anonyymi
ya man kirjoitti:
Sama kone ja ihan samat ongelmat täälläkin. Eli käynnistyi, mutta sitten hyytyi. Eli tarkalleen samat oireet jos käynnistää koneen bensahana kiinni.
Syynä lienee liian monta vuotta irtotankissa ollut bensiini. Mutta se että vika on varmasti neulan juuttumisesssa selvisi niin, että älysin kopauttaa ruuvimeisselin päällä kaasaria kun totesin, että siinä ei ole bensaa vaikka kuinka pumppasi.
Uimuri nimittäin nostaa = sulkee neulan mutta ei avaa sitä. Avautuminen toimii vain neulan omalla painolla.
Kopautuksen jälkeen kuuli selvästi että bensa ihan suhisi kaasariin. Bensan puute kaasarissa selvisi taas avaamalla uimurikammion poistoruuvin eli uimurikammio oli tyhjä.
Avasin ja puhdistin kaasarin. Käytännössä se NÄYTTI puhtaalta muutamia hyvin pieniä likahiukkasia lukuun ottamatta. Puhdistin tankin, vaihdoin uudet bensat ja lisäsin joukkoon bensiinin talvisäillytysainetta.
Tilanne on silti uusinut pari kertaa, mutta poistunut aina sillä kopautuksella. Nyt on mennyt ongelmitta jo viikkoja.
Tämän koneen (kaasarin) kanssa ei kannata pelata ylivuotisilla bensoilla. Lisäksi tuota talvisäilytysainetta on hyvä käyttää muutenkin.
Ja sitten se ruuvari aina reissuun mukaan ;-)Jos muuten paikat saa kuntoon ja puhtaaksi, kannattaa kokeilla valmista pienkone-4t-bensaa. Siitä ei jää sakkaa eikä hinta (varsinkaan pumpulta) noilla kulutuksilla tunnu missään.
Linkissä Nesteen pumppuja:
https://www.neste.fi/pienkonebensiini
- soutamaan joutunut
itselläni kävi niin että ostin motonetin tankin ja siinä samassa halpis letkun ja käsi pumpun se käsipumppu näyttää olevan sellainen että vaikka sen pumppaa kivi kovaksi ja lähtee ajamaan niin kone alkaa hyytymään viimestään muutaman minuutin ajon jälkeen eikä pumppu mene oikeen yhtään pehmeäksi,niin erehtyy luulelemaan vian olevan jossain muualla halpis pumppu toimii käsin puristelessa luotettavasti mutta ajossa bensa ei kulje ajossa kun hetken vaikka ilma ruuvi on tankissa aivan auki.
- irtotankki
Itsellä on samanlainen Yamaha soutuveneen perässä.
Kone on 2008 hankittu ja puolentoista kesän käytön jälkeen ei mitään ongelmia.
Olen käyttänyt koneessa vain irtotankkia. Tankin (12l) ja letkun letkuun kiinnitettävän suodattimen ostin Maritimista (kun sattu kohdalle), toimiva kokonaisuus varsinkin kun letkussa oleva käsipumppi on hieman kovenpaa materiaalia. Joskus vaihdoin isomman veneen letkuun perstuneen tilalle halvan pumpun joka kesän mittaan rupes murtumaan ja päästämään ilmaa läpi. Kone kävi hyvin aina niin pitkään kun moottorin päässä riitti polttista. - Yama ha
irtotankki kirjoitti:
Itsellä on samanlainen Yamaha soutuveneen perässä.
Kone on 2008 hankittu ja puolentoista kesän käytön jälkeen ei mitään ongelmia.
Olen käyttänyt koneessa vain irtotankkia. Tankin (12l) ja letkun letkuun kiinnitettävän suodattimen ostin Maritimista (kun sattu kohdalle), toimiva kokonaisuus varsinkin kun letkussa oleva käsipumppi on hieman kovenpaa materiaalia. Joskus vaihdoin isomman veneen letkuun perstuneen tilalle halvan pumpun joka kesän mittaan rupes murtumaan ja päästämään ilmaa läpi. Kone kävi hyvin aina niin pitkään kun moottorin päässä riitti polttista.No niin, taas sama tuttu kuvio. Sadan metrin jälkeen hyytyi. Irrotin kaasarin (irrotus käy muuten jo viidessätoista sekunnissa) Puhaltelin bensan sisääntuloreiästä, eikä ilma kulkenut oli koho ylhäällä tai alhaalla. Kopautin kumivasaralla kaasarin kanteen ja ilma alkoi kulkea. Laitoin takaisin paikalleen ja tiesin, että lähtee saman tien käyntiin ja niin kävi. Tein pitkän lenkin ja hienosti toimi.
Illansuussa lähdin takaisin saarimökiltä. Otin moottorin kuvun pois jo valmiiksi, koska tiesin että neulaventtiili oli taas jumiutunut. Kone lähti käymään ja juuri kun hyytymisen merkit alkoivat kuulua kopautin kumivasaralla ja käyntiääni muuttui normaaliksi ja toimi hienosti tuon runsaan kilometrin matkan rantaan.
Eli tähän neulaventtiiliin ongelmat mielestäni kulminoituvat. Uusi on jo hommattu ja vaihdan sen huomenna paikalleen. Testi sitten muutaman päivän päästä. - Yama ha
Yama ha kirjoitti:
No niin, taas sama tuttu kuvio. Sadan metrin jälkeen hyytyi. Irrotin kaasarin (irrotus käy muuten jo viidessätoista sekunnissa) Puhaltelin bensan sisääntuloreiästä, eikä ilma kulkenut oli koho ylhäällä tai alhaalla. Kopautin kumivasaralla kaasarin kanteen ja ilma alkoi kulkea. Laitoin takaisin paikalleen ja tiesin, että lähtee saman tien käyntiin ja niin kävi. Tein pitkän lenkin ja hienosti toimi.
Illansuussa lähdin takaisin saarimökiltä. Otin moottorin kuvun pois jo valmiiksi, koska tiesin että neulaventtiili oli taas jumiutunut. Kone lähti käymään ja juuri kun hyytymisen merkit alkoivat kuulua kopautin kumivasaralla ja käyntiääni muuttui normaaliksi ja toimi hienosti tuon runsaan kilometrin matkan rantaan.
Eli tähän neulaventtiiliin ongelmat mielestäni kulminoituvat. Uusi on jo hommattu ja vaihdan sen huomenna paikalleen. Testi sitten muutaman päivän päästä.Neulaventtiili on nyt vaihdettu uuteen. Konetta on testattu, käynnistelty ja sammutettu. Ajettu lämpimänä ja kylmänä ja vihdoin kaikki on normaalia. Kuvassa vielä neulaventtiili. Hintaa tuli 49€ Yamahan merkkiliikkeessä parin gramman kikkareelle. Kilohinta on aika korkea!
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa joku saman ongelman kanssa painiva löytää tämän ketjun. Kiitos kaikille vastauksista.
Täällä vielä kuva: http://img104.imageshack.us/i/p7300216.jpg/ - että sait
Yama ha kirjoitti:
Neulaventtiili on nyt vaihdettu uuteen. Konetta on testattu, käynnistelty ja sammutettu. Ajettu lämpimänä ja kylmänä ja vihdoin kaikki on normaalia. Kuvassa vielä neulaventtiili. Hintaa tuli 49€ Yamahan merkkiliikkeessä parin gramman kikkareelle. Kilohinta on aika korkea!
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa joku saman ongelman kanssa painiva löytää tämän ketjun. Kiitos kaikille vastauksista.
Täällä vielä kuva: http://img104.imageshack.us/i/p7300216.jpg/toimimaan, mikähän siinä vanhassa sitten oli vikana.
- Yama ha
että sait kirjoitti:
toimimaan, mikähän siinä vanhassa sitten oli vikana.
Mitään suurta eroa niissä noin painelemalla ei ollut. Tuon siivekkän sylinterin sisällä on jousi, jota kohti tappi painautuu. Vanha 'rahisi' hieman enemmän, kun tappia painoi. Eli, luulen että jäi ajoittain jumiin. Ja siitä osaltaan kielii se, että kumivasaralla napauttamalla kaasarin kanteen (pari päivää sitten), käynti normalisoitui vanhallakin neulalla juuri ennen kuin oli hyytymässä. Nyt ei mitään napautuksia tarvittu.
- tankki..
Yama ha kirjoitti:
Mitään suurta eroa niissä noin painelemalla ei ollut. Tuon siivekkän sylinterin sisällä on jousi, jota kohti tappi painautuu. Vanha 'rahisi' hieman enemmän, kun tappia painoi. Eli, luulen että jäi ajoittain jumiin. Ja siitä osaltaan kielii se, että kumivasaralla napauttamalla kaasarin kanteen (pari päivää sitten), käynti normalisoitui vanhallakin neulalla juuri ennen kuin oli hyytymässä. Nyt ei mitään napautuksia tarvittu.
Onko tuossa moottorissa letkunpäässä irtotankki.
Jos on, niin tarkistappa tankinpuoleinen pikaliitin.
Jos pikaliittimeen jää muutaman millin rako, niin venttiili ei aukene, tai päästää pensiiniä hyvin hitaasti. - ya man
Yama ha kirjoitti:
Neulaventtiili on nyt vaihdettu uuteen. Konetta on testattu, käynnistelty ja sammutettu. Ajettu lämpimänä ja kylmänä ja vihdoin kaikki on normaalia. Kuvassa vielä neulaventtiili. Hintaa tuli 49€ Yamahan merkkiliikkeessä parin gramman kikkareelle. Kilohinta on aika korkea!
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa joku saman ongelman kanssa painiva löytää tämän ketjun. Kiitos kaikille vastauksista.
Täällä vielä kuva: http://img104.imageshack.us/i/p7300216.jpg/Yksi kysymys: Irtoaako uimurin akseli helposti ja miten?
Uimurin akselin "rungossa" on suuntanuoli, joka ilmoittanee akselin irroitussuunnan vai toisin päin = kiinnityssuunnan?
En ole itse vielä irroittanut uimuria / neulaa. Koetan selviytyä vielä liottamalla sillä talvisäilytytysaineellla.
Maksaako neula tosiaan 50€? - Yama ha
ya man kirjoitti:
Yksi kysymys: Irtoaako uimurin akseli helposti ja miten?
Uimurin akselin "rungossa" on suuntanuoli, joka ilmoittanee akselin irroitussuunnan vai toisin päin = kiinnityssuunnan?
En ole itse vielä irroittanut uimuria / neulaa. Koetan selviytyä vielä liottamalla sillä talvisäilytytysaineellla.
Maksaako neula tosiaan 50€?Uimurin 'akseli' on aika ohut, ehkä runsaan millin vahvuinen. Laitoin kaasarin ruuvipenkkiin ja naputtelin varovaisesti ihan pienellä naulalla. Sitten kun se meni reiästä läpi sain toisesta päästä otteen pihdeillä ja se irtosi. En huomannut niin pienessä akselissa kyllä mitään nuolta. No näkökään ei kovin hyvä ole....
Kyllä se merkkiliikkeessä maksoi. Ensin hinta oli 42€, mutta siihe oli tullut 7€:n toimituskulut. Saattaa jostain saada halvemmallakin. - ya man
Yama ha kirjoitti:
Uimurin 'akseli' on aika ohut, ehkä runsaan millin vahvuinen. Laitoin kaasarin ruuvipenkkiin ja naputtelin varovaisesti ihan pienellä naulalla. Sitten kun se meni reiästä läpi sain toisesta päästä otteen pihdeillä ja se irtosi. En huomannut niin pienessä akselissa kyllä mitään nuolta. No näkökään ei kovin hyvä ole....
Kyllä se merkkiliikkeessä maksoi. Ensin hinta oli 42€, mutta siihe oli tullut 7€:n toimituskulut. Saattaa jostain saada halvemmallakin.On siinä neulan asetelman rungossa, ei siis neulassa.
Mutta kiitos neuvosta. Samaa itsekin ajattelin että ruuvipenkkiin kiinni ja naputtelemaan. On mökillä vaan hieman vaatimaton r-penkki.
Koetan vielä jatkaa liottamalla.
Ja noita säilytysaineita kannattaa harkita jos joutuu säilömään bensaa talven yli. - ya man
Yama ha kirjoitti:
Uimurin 'akseli' on aika ohut, ehkä runsaan millin vahvuinen. Laitoin kaasarin ruuvipenkkiin ja naputtelin varovaisesti ihan pienellä naulalla. Sitten kun se meni reiästä läpi sain toisesta päästä otteen pihdeillä ja se irtosi. En huomannut niin pienessä akselissa kyllä mitään nuolta. No näkökään ei kovin hyvä ole....
Kyllä se merkkiliikkeessä maksoi. Ensin hinta oli 42€, mutta siihe oli tullut 7€:n toimituskulut. Saattaa jostain saada halvemmallakin.Tuossa ottamassasi neulan (hyvässä) kuvassa kärki näyttää tummemmalta kuin muu neula. Onko kärki muuta ainetta kuin itse neula, vaikkapa kumia?
Tuntuiko vanhan neulan kärkiosa täysin puhtaalta? Ainakin se näyttää täysin ehjätä kuvassa.
Eli lähinnä voisiko neulan puhdistamalla ja puhtailla bensoilla olettaa pääsevänsä tuommoisesta vikatilanteesta eroon? - Yama ha
ya man kirjoitti:
Tuossa ottamassasi neulan (hyvässä) kuvassa kärki näyttää tummemmalta kuin muu neula. Onko kärki muuta ainetta kuin itse neula, vaikkapa kumia?
Tuntuiko vanhan neulan kärkiosa täysin puhtaalta? Ainakin se näyttää täysin ehjätä kuvassa.
Eli lähinnä voisiko neulan puhdistamalla ja puhtailla bensoilla olettaa pääsevänsä tuommoisesta vikatilanteesta eroon?Se on jotain kumintapaista ainetta, enkä huomannut tuossa kärjessä mitään eroa uuteen verrattuna. Luulenkin, että sisäänmenevä jousellinen tappi oli se ajoittain jumiin jäänyt osa, koska napauttamalla kumivasaralla terävästi kaasariin, se alkoi taas toimia.
- ya man
Yama ha kirjoitti:
Se on jotain kumintapaista ainetta, enkä huomannut tuossa kärjessä mitään eroa uuteen verrattuna. Luulenkin, että sisäänmenevä jousellinen tappi oli se ajoittain jumiin jäänyt osa, koska napauttamalla kumivasaralla terävästi kaasariin, se alkoi taas toimia.
Se neulan jousitettu tappi ja itse "jousitus" varmaankin estää itse neulan värinää rungon vastinpintaa vasten kun neula on kiinni. Tuo värinä pitkässä juoksussa kuluttaa neulan vastinpintaa varsinkin kun se ei ole metallia.
Varsinainen syy bensan tulon estymiseen on se, että neula tarttuu yläasentoonsa (eli kiinni) asetelman runkoon. Ja kopauttaminen pudottaa sen alas koska uimuri on alhaalla kun uimurikammio on tyhjä.
- ya mav
Tämä sama viesti löytyy myös ketjun lopusta mutta laitasen myös tähän alkuun ...
Yksi kysymys: Irtoaako uimurin akseli helposti ja miten?
Uimurin akselin "rungossa" on suuntanuoli, joka ilmoittanee akselin irroitussuunnan vai toisin päin = kiinnityssuunnan?
En ole itse vielä irroittanut uimuria / neulaa. Koetan selviytyä vielä liottamalla sillä talvisäilytytysaineellla.
Maksaako neula tosiaan 50€?- ya-man
Maksaa 49,58€ OVH.
Kannattaa ajaa syyshuollossa pienkonebensat sisään, niin ei tule näitä ongelmia.
Voi tyhjentää kaasarin ensin ja laskea sitten pienkonebensat läpi, niin toimii. ya-man kirjoitti:
Maksaa 49,58€ OVH.
Kannattaa ajaa syyshuollossa pienkonebensat sisään, niin ei tule näitä ongelmia.
Voi tyhjentää kaasarin ensin ja laskea sitten pienkonebensat läpi, niin toimii.Nostetaan vanhaa threadia.
Samat ongelmat omassa jammussa. Taas kulkee. Kohon neula jumissa.
Se kohon lukkotappi menee sisään nuolen suuntaan. Nuolen suuntaan ei lähtenyt pois. On sitten tiukassa.
- Roope12
Kiitos mestarikorjaajille... Taas toimii =)
- EG
kaasuttajan neulalan kärki on kumia joka liimautuu kiinni eikä benaa tule,osta uusi neula ,toimii taas
- jammuuuuuuu
Mulla oli vm 2009 Jammu F4:ssä kans samanmoisia vikapiirteitä.. monia kertoja käynyt takuuhuollossa mutta ei mitään ikinä löytyny.. noh, muutaman kerran jälkeen tuli maahantuojalta käsky et purkaa koko kone ja kasata. Nih löytyhän se vika sit sieltä, viallinen vesipumpun siipiratas
- F5 AMHS vm.2010
Mulla on vastaava F5 vm.2010. Käytetty säännölisesti syksyllä merkkihuollossa ja tehty samalla ns. talvisäilytyshuolto. Kaksi kesää pelasi hyvin. Tänä kesänä alkoi sammahtelemaan kun "lämmittelykäytön" jälkeen kytki vaihteen päälle.Lopullisesti sammui sitten erään kerran sadan metrin ajon jälkeen.
Merkkihuollossa arvailivat (puhelimessa) olisinko käyttänyt 95E10 bensaa-oli jollakulla muulla asiakkaalla menny muka parista tankillisesta kaasari "tukkoon".
Kerroin käyttäneeni aina tuoretta 98-bensaa kuten Yamaha suosittele ja, käyttäneeni moottorin säännöllisesti merkkihuollossa sisältäen talvisäilytyshuollot eli mielestäni en ole tehnyt mitään väärin.
Vein koneen merkkihuoltoon.Sieltä soitettiin ja sanottiin kaasarissa olevan jotakin jauhetta, kiteitä tms.Ihmettelin, että mistäs sitä sinne on tullut.Mitään roskia tms. ei oli koneen tankkiin koskaan päässyt ( tankin suulla suodatin, samoin tankkausratissa) tankatessa.
Hain koneen huollosta. Alkoivat esittää, ettei tälläinen kaasarin puhdistus mene takuuseen, koska se HEIDÄN TULKINTANSA mukaan se johtuu Suomen laaduttomasta 98-bensasta, josta sakkaantuu jotakin kaasariin. On muka takuuehdoissakin mainittu. En tälläista kohtaa sieltä löytänyt.
Ilmoitin epäileväni heidän tulkintaansa enkä suostunut maksanmaan mitään takuunalaisen moottorin käyntivian selvittämisestä. Kerroin epäileväni moottorin bensajärjestelmään tekovaiheessa jääneen epäpuhtautta tai että käytön aikana järjestelmästä liukenee bensaan jotakin, joka tukki kaasarin.
Käyttöohjeessa mainitaan moottorissa käytettävän normaalia bensaa.
Merkkihuollossa suosittelivat käyttämään kallista pienkonebensaa, joka on vielä AITOA bensaa heidän sanoin.
Kysyin, että mitäs sitten, jos ajan vuoden ko.pienkonebensalla ja kaasari taas tukkeentuu. No-eikun kone heille maksulliseen kaasarin puhdistukseen.
Tämä paljasti sen, ettei vika (heidän mielestäänkään) sitten ole bensassa vaan itse laitteessa, jos laite ei pienkonebensallakaan toimi.
Se minulle ei täysin selvinnyt missä vaiheessa he epäilevät bensan sakkautuvan-moottorin käyttökauden aikana vai talvisäilytyksen aikana. Eikä se, että onko talvihuollossa lisätty bensan lisäaine riittävä estämään tätä sakkautumista vai tulisiko bensajärjestelmä tyhjentää täydellisesti talven ajaksi aina kaasaria myöten.
Maahantuoja ei heidän mukaansa ota mitään kantaa kaasarin tukkeutumisasiaan.
Pitäneekö tuo sitten itse ottaa yhteyttä bensanjalostajaan eli Neste Oy:öön ja kysyä heiltä, onko heidän bensassa väitetyn kaltainen sakkautumistaipumus perämoottorikäytössä. - VOEHAN HIIVATTI
F5 AMHS vm.2010 kirjoitti:
Mulla on vastaava F5 vm.2010. Käytetty säännölisesti syksyllä merkkihuollossa ja tehty samalla ns. talvisäilytyshuolto. Kaksi kesää pelasi hyvin. Tänä kesänä alkoi sammahtelemaan kun "lämmittelykäytön" jälkeen kytki vaihteen päälle.Lopullisesti sammui sitten erään kerran sadan metrin ajon jälkeen.
Merkkihuollossa arvailivat (puhelimessa) olisinko käyttänyt 95E10 bensaa-oli jollakulla muulla asiakkaalla menny muka parista tankillisesta kaasari "tukkoon".
Kerroin käyttäneeni aina tuoretta 98-bensaa kuten Yamaha suosittele ja, käyttäneeni moottorin säännöllisesti merkkihuollossa sisältäen talvisäilytyshuollot eli mielestäni en ole tehnyt mitään väärin.
Vein koneen merkkihuoltoon.Sieltä soitettiin ja sanottiin kaasarissa olevan jotakin jauhetta, kiteitä tms.Ihmettelin, että mistäs sitä sinne on tullut.Mitään roskia tms. ei oli koneen tankkiin koskaan päässyt ( tankin suulla suodatin, samoin tankkausratissa) tankatessa.
Hain koneen huollosta. Alkoivat esittää, ettei tälläinen kaasarin puhdistus mene takuuseen, koska se HEIDÄN TULKINTANSA mukaan se johtuu Suomen laaduttomasta 98-bensasta, josta sakkaantuu jotakin kaasariin. On muka takuuehdoissakin mainittu. En tälläista kohtaa sieltä löytänyt.
Ilmoitin epäileväni heidän tulkintaansa enkä suostunut maksanmaan mitään takuunalaisen moottorin käyntivian selvittämisestä. Kerroin epäileväni moottorin bensajärjestelmään tekovaiheessa jääneen epäpuhtautta tai että käytön aikana järjestelmästä liukenee bensaan jotakin, joka tukki kaasarin.
Käyttöohjeessa mainitaan moottorissa käytettävän normaalia bensaa.
Merkkihuollossa suosittelivat käyttämään kallista pienkonebensaa, joka on vielä AITOA bensaa heidän sanoin.
Kysyin, että mitäs sitten, jos ajan vuoden ko.pienkonebensalla ja kaasari taas tukkeentuu. No-eikun kone heille maksulliseen kaasarin puhdistukseen.
Tämä paljasti sen, ettei vika (heidän mielestäänkään) sitten ole bensassa vaan itse laitteessa, jos laite ei pienkonebensallakaan toimi.
Se minulle ei täysin selvinnyt missä vaiheessa he epäilevät bensan sakkautuvan-moottorin käyttökauden aikana vai talvisäilytyksen aikana. Eikä se, että onko talvihuollossa lisätty bensan lisäaine riittävä estämään tätä sakkautumista vai tulisiko bensajärjestelmä tyhjentää täydellisesti talven ajaksi aina kaasaria myöten.
Maahantuoja ei heidän mukaansa ota mitään kantaa kaasarin tukkeutumisasiaan.
Pitäneekö tuo sitten itse ottaa yhteyttä bensanjalostajaan eli Neste Oy:öön ja kysyä heiltä, onko heidän bensassa väitetyn kaltainen sakkautumistaipumus perämoottorikäytössä.Sentään, mitä huoltajat ovat selittäneet !!!
Tässä on menny jo alun neljättä vuotta, onko vian syy selvinny vieläkään, jos vielä satut lukemaan näitä sivuja, niin kerro jatkosta, miten oot saanu homman etenemään ?
- Kilu 1
Moi ! kyllä noi oireet viittaa siihen,että tankista tulee jotain joka ei syty,puhdista tankki ja tankkaa aina sihdin läpi pensa tankkiin,hyvää kesää,itselläni on sama kone ja pelaa moitteettomasti.
- jeppe6
Mulla tuliterä F6 Jammu. Toissapäivänä eka koekayttö rannassa, toimi hyvin. Tänään sitten eka kertaa saareen mökille, lähti kylmänä käyntiin toisella vedolla. Saaresta kolmen tunnin kuluttua takaisin, ei lähtenyt millään käyntiin - en ryypyttänyt, lämmintä 25 astetta. Vene takaisin saaren rantaan, koppa auki ja ihmettelemään. Sitten uusi yritys, ja käynnistyi eka vedolla. Ajoin takaisin saaresta mantereelle, sammutin koneen. Ajattelin, että kokeilenpa käynnistää ajolämmintä konetta. Ei lähtenyt käyntiin, ei sitten millään. Uskallanko enää lähteä ajamaan 3 km vesimatkaa näin epäluotettavalla vehkeellä, tulee pitkä soutumatka takaisin. Aiemmat 2-tahtiset toimineet kuin unelma.
Niin, ja käytin koneessa Nesteen 4T-pienmoottoribensaa, irtotankissa.
Ei uuden moottorin kanssa SAA olla tällaisia ongelmia, eivät kaikki ole tekniikkataitureita, joilla jatkuvasti meisseli ja jakoavain kädessä.
VIRHEOSTOSKO? - Terhimies
jeppe6 kirjoitti:
Mulla tuliterä F6 Jammu. Toissapäivänä eka koekayttö rannassa, toimi hyvin. Tänään sitten eka kertaa saareen mökille, lähti kylmänä käyntiin toisella vedolla. Saaresta kolmen tunnin kuluttua takaisin, ei lähtenyt millään käyntiin - en ryypyttänyt, lämmintä 25 astetta. Vene takaisin saaren rantaan, koppa auki ja ihmettelemään. Sitten uusi yritys, ja käynnistyi eka vedolla. Ajoin takaisin saaresta mantereelle, sammutin koneen. Ajattelin, että kokeilenpa käynnistää ajolämmintä konetta. Ei lähtenyt käyntiin, ei sitten millään. Uskallanko enää lähteä ajamaan 3 km vesimatkaa näin epäluotettavalla vehkeellä, tulee pitkä soutumatka takaisin. Aiemmat 2-tahtiset toimineet kuin unelma.
Niin, ja käytin koneessa Nesteen 4T-pienmoottoribensaa, irtotankissa.
Ei uuden moottorin kanssa SAA olla tällaisia ongelmia, eivät kaikki ole tekniikkataitureita, joilla jatkuvasti meisseli ja jakoavain kädessä.
VIRHEOSTOSKO?kokeileppas pumpata primeripallo joka kerta kovaksi, sillä oma 15hp 4t yamaha kyllä lähtee ekalla aina käyntiin, kunhan pumppaa primeripallon kovaksi!.. ja jos ei tuota tee saa sitä nykiä mielin määrin ennen, kuin käynnistyy lämpöisenäkin
- jeppe6
Terhimies kirjoitti:
kokeileppas pumpata primeripallo joka kerta kovaksi, sillä oma 15hp 4t yamaha kyllä lähtee ekalla aina käyntiin, kunhan pumppaa primeripallon kovaksi!.. ja jos ei tuota tee saa sitä nykiä mielin määrin ennen, kuin käynnistyy lämpöisenäkin
Kiitos vinkistä, kokeilen seuraavalla kerralla. Poikkeaa kyllä aika lailla niistä kokemuksista, joita mulla on 2-tahti Jammuista. Ei kuumaa konetta tarvinnut "juottaa" tuolla primeripallolla.
- terhimies
jeppe6 kirjoitti:
Kiitos vinkistä, kokeilen seuraavalla kerralla. Poikkeaa kyllä aika lailla niistä kokemuksista, joita mulla on 2-tahti Jammuista. Ei kuumaa konetta tarvinnut "juottaa" tuolla primeripallolla.
joo ei ole minunkaan muita koneita tarvinut pumpata, mutta nämä 4t koneet kannattaa käynnistää ohjeen mukaan mm. 50 honda lähtee kanssa paremmin käyntiin kun viittii pumpata primerin kovaksi, mutta noista vanhempi versio, missä on käsiryyppy lähtee kyllä ilman pumppausta hyvin käyntiin eli siis noissakin on omat niksinsä....
- jorma66666
jeppe6 kirjoitti:
Mulla tuliterä F6 Jammu. Toissapäivänä eka koekayttö rannassa, toimi hyvin. Tänään sitten eka kertaa saareen mökille, lähti kylmänä käyntiin toisella vedolla. Saaresta kolmen tunnin kuluttua takaisin, ei lähtenyt millään käyntiin - en ryypyttänyt, lämmintä 25 astetta. Vene takaisin saaren rantaan, koppa auki ja ihmettelemään. Sitten uusi yritys, ja käynnistyi eka vedolla. Ajoin takaisin saaresta mantereelle, sammutin koneen. Ajattelin, että kokeilenpa käynnistää ajolämmintä konetta. Ei lähtenyt käyntiin, ei sitten millään. Uskallanko enää lähteä ajamaan 3 km vesimatkaa näin epäluotettavalla vehkeellä, tulee pitkä soutumatka takaisin. Aiemmat 2-tahtiset toimineet kuin unelma.
Niin, ja käytin koneessa Nesteen 4T-pienmoottoribensaa, irtotankissa.
Ei uuden moottorin kanssa SAA olla tällaisia ongelmia, eivät kaikki ole tekniikkataitureita, joilla jatkuvasti meisseli ja jakoavain kädessä.
VIRHEOSTOSKO?mulla kanssa samanlainen F-kutonen eikä ole mitään ongelmia. Ajon jälkeen konekopan alla on aika lämmintä ja kaasutin lämpenee kun sen läpi ei virtaa ilmaa. Kohokammiossa oleva bensa haihtuu ja osa siitä menee imukanavaan ja voi kastella tulpan käynnistyksen yhteydesä. Olethan huomannut että lämpimälle koneelle käsketään kiertää kaasukapulaa vähän enempi kun kylmälle koneelle?
Toisaalta uudet koneet on säädetty liian laihalle joten ryyppyä tarvitsee käyttää enempi ja toisaalta tarkemmin kuin 2-t koneissa - OliskohanSYYTÄ
jeppe6 kirjoitti:
Mulla tuliterä F6 Jammu. Toissapäivänä eka koekayttö rannassa, toimi hyvin. Tänään sitten eka kertaa saareen mökille, lähti kylmänä käyntiin toisella vedolla. Saaresta kolmen tunnin kuluttua takaisin, ei lähtenyt millään käyntiin - en ryypyttänyt, lämmintä 25 astetta. Vene takaisin saaren rantaan, koppa auki ja ihmettelemään. Sitten uusi yritys, ja käynnistyi eka vedolla. Ajoin takaisin saaresta mantereelle, sammutin koneen. Ajattelin, että kokeilenpa käynnistää ajolämmintä konetta. Ei lähtenyt käyntiin, ei sitten millään. Uskallanko enää lähteä ajamaan 3 km vesimatkaa näin epäluotettavalla vehkeellä, tulee pitkä soutumatka takaisin. Aiemmat 2-tahtiset toimineet kuin unelma.
Niin, ja käytin koneessa Nesteen 4T-pienmoottoribensaa, irtotankissa.
Ei uuden moottorin kanssa SAA olla tällaisia ongelmia, eivät kaikki ole tekniikkataitureita, joilla jatkuvasti meisseli ja jakoavain kädessä.
VIRHEOSTOSKO?Lukea tuolla nykyisin sivuilla pyörivällä psykiatrilla lukea näitä viestejä ?
Mutta SE taitaa olla psykoottisessa "huoneessa", eikä huomaa muita, kuin e-tecci uutiset itelleen vihollisena.
- melkovarma
Olen asiasta melko varma, että se on saanut tartunna jostain vanhasta
rupisesta 2T koneesta,tai sitten katsellut kateellisena jonkun 2T kepeää menoa
aaltojen lomassa,ja nolon kateellisena tehnyt topin. - yamaha f5
Onko muilla ollut pikku Yamahoissa sellaista ongelmaa, ettei kone pysy käynnissä pienillä kierroksilla? Itsellä viime viikolla kävi tälläinen juttu vm 2010 F5:ssä käydessäni mökillä. Käynti on ehkä hieman epätasaista ajettaessa suht pienillä kierroksilla, kovemmilla kierroksilla pelittää ihan ok ja sitten kun laskee kierrokset minimiin niin hetken kuluttua sammuu. Sama lopputulos oli vaihde silmässä tai ei. Ei ollut silloin aikaa tehdä asialle mitään, mutta ajattelin tällä viikolla vaihtaa tulpan ja polttoainesuodattimen. Onko noilla mitään tekoa asian kanssa vai pitääkö yrittää alkaa purkamaan kaasaria?
Käytän melkein yksinomaan kiinteää tankkia, johon tankkauskin tapahtuu tiheän sihdin läpi ja tankkiin laitettu bensa tuoretta 98E:tä.- Yammu f4
Itselläni oli yamaha f4:ssa sama ongelma kesällä. Johtui siitä, että kaasarin yksi kolmesta suuttimesta oli osittain tukossa hapettuneesta bensasta. Suosittelen irroittamaan kaikki kolme suutinta ja käymään jokaisen niiden reiän läpi tarkasti. Sen jälkeen on pelittänyt mainiosti.
- yammu 4hp
Osaatteko kertoa pitäisikö yamaha 4 hp 4t vm-99 perämoottorissa jäähdytysveden tulla aukosta terävänä suihkuna? Tällä hetkellä tulee sumuna ja pärskivänä vetenä. Kun kierroksia nostaa lorahtaa vettä sen jälkeen reilummin.
Vesipumpun siipipyörä vaikuttaa ehjältä, sen olen tarkastanut.- vm 41
Ei pidä, se mikä nyt >sumuna ja pärskivänä< tulee, on termostaatin päästämää kuumentunutta vettä. kun kaasu lisää nousee jäähdytys veden tarve myös. Merkkisuihku vesi on eri asia.
- yammu 4hp
Eli siis tuo kone on kunnossa. Ei tarvetta alkaa tutkimaan vesipumppua sen enempää. Tässä mallissako ei ole tuota merkkivesisuihkua ollenkaan?
Kiitos hyvästä vastauksesta. - jammu2
ostin 4hp nelitahti jammun tässä lähiaikoina mutta puuttuu ohjekirja. misyä vois kysellä? mistä vois kysellä?
- jos vaikka
Ohjekirjasta joku voisi tärkeimmät sivut sulle kopioida ja lähettää säh.post.
- kondooli
Nostetaas tätä hieman,
Eli ongelmana on f4 Yamahan vm98 tehojen häviäminen noin 500m jälkeen onko muilla ollut tälläistä tai mistä voi johtua?
Tässä mallissa ei taida olla vesipumpun merkkivesisuihkua vaan pelkästään tuo termostaatin ulos heittämä vesi?- EIseOOvika
Vaan sille merkille tyypillinen ominaisuus. SE pelkää mennä 200 metriä kauemmas kotirannasta, kun ei pääse takaisin.
- kondooli1
Onko täällä joku koka oeasti tietäisi jotain?
- Oskari22
Yamaha 4 hv jonka vajaa kaksi vuotta sitten ostin . Kone toimi koko kesän epävarmasti, käynnistäminen vaikeaa. Keväällä käynnistyi mutta kuumeni kovasti ja sammui. Vein takuuhuoltoon jossa kerrottiin että vesipumppu on mennyt ja siksi käynyt kuumana, tämä vajaa vuosi vanha. Huolto kertoi että takuu ei kata vesipumppua. Pumppu vaihdettiin ja maksoin kulut. Kolme viikkoa taakse otin perämoottorin veneeseeni ja käynnistyminen ei onnistunut sitten mitenkään. yritti mutta ei kierroksia. Vein koneen ostamaan liikkeeseen josta kerrottiin että on käynyt kuumana ja yrittää vain käydä. Tätä selitystä kesti vajaa kolme viikkoa kunnes päätin että menen uudelleen liikkeeseen. Heti aluksi kerroin että en poistu ennen kuin on tehty päätös huollosta. Huoltopaikalla oli samanlainen kone ja samanlaiset tapahtumat eli oli käynyt kuumana. Tällä kertaa huolto soitti läsnäollessani maahantuontii ja sai luvan alkaa korjata takuuseen. Mitenkähän minun maksamani vesipumppun kohjaushinta saadaan takaisin? Myyntihetkellä luotettava nelitahti kone muuttui kiroukseksi ja nyt kun sitä tarvitsen se makaa huollon testipenkissä.
- Anonyymi
kaikki 3 suutinta tukossa aukaisette ne niin pelaa sama ongelma kaikissa
- Anonyymi
Kun olen käynyt läpi
- tuoreet bensat (tyhjentänyt kaikki vanhat lirutkin 12L-tankista)
- bensan tulon pumpulta
- kipinän (ml puolan kiinnityksen)
- bensansuodattimen (vaihto)
- avannut kaasarin, rassannut neulat ja puhaltanut kompuralta
- avannut, tarkistanut ja putsannut bensapumpun
- tarkistanut letkut (myös sen ulkoisen tankin tuttipumpun, johon myös voi jäädä jotain vettä ja moskaa) ja letkujen kiristykset myös tankin päästä…
olen kaiken tämän tehtyäni olen huomannut, että tässähän on tullut availtua ja kiinnitettyä kaasarin imupuolta kerran jos toisenkin. Tiivisteet eivät tätä rajattomasti kestä. Imupuoli pytystä kaasariin on aika herkkä. Tiivisteet kannattaa uusia avaamisen yhteydessä. Jos ei sopivaa uutta tiivistettä löydy, tiivistepahvista leikkaamalla ja tiivistemassalla saa rakennettua tiiviin paketin.
Tiivistehomma koskee myös bensapumppua. Avaamisen jälkeen pitävä tiiviste (tai massa) käyttöön. Jos pumppu falskaa, se imee heikosti bensaa eikä oikein jaksa imeä ulkoisesta tankista asti.
Tämmöisiä aatoksia. Nuo imupuolen tiivisteet ovat tärkeät. Kun ne ovat kunnossa, imee käyntiin ja käy nätisti perustyhjäkäynnillä.
Kun huoltaa syksyllä, tyhjentää tankit ja käyttää lopuksi pienkonebensalla, pääsee mukavammin kesän alkuun.
Ja ai niin. Bensahanakin voi hapettua jumiin, jos sitä ei käytä. Akseli voi hapettuessaan katketakin. Käyttöminen, pk-bensa ja lämmin säilytys voi tähänkin auttaa. Pikku ruiskaus akselille crc:tä voi olla paikallaan.
👍 - Anonyymi
hankkikaa sähköperämoottori te jotka ette osaa mitään tehdä polttomoottorin kanssa.
kaasutin ei ole rakettitiedettä sielä on muutama suutin jotka on takuuvarmasti valkoisen homeen peitossa talven jälkeen nykypensoilla.
ja neulan vaihtaminen ei kuulu mihinkään alle kymmenen vuoden masiinaan, jos ei vanha toimi se jumittaa eri syistä jotka näkee silmällä. neula on ruostumatont a materiaalia siihen ei paljoa tartu mutta se tila missä s e on, on alumiinia ja se on homepesä s e neulan toimintatiila. eli osat irti ja mekaaninen puhdistus joka koloon, reikien avaus ja kanavien puhaltelu.
taas toimii kesän ilman takkuamisia.- Anonyymi
Ketjun aloittajalla oli 4 Hp Yamaha noin 13 vuotta sitten. Minullakin oli. Myöhemmin minulla oli myös Yamaha Malta, 3 HP, 2-tahti kone. Näille molemmille oli yhteistä, että niiden neulat olivat paksut, mustalla pinnoituksella varustetut, ja että tämä pinnoite mielestäni aiheutti satunnaisia neulan jumittumisia. Niissä ei siis ollut ruostumaton neula sellaisena kun ymmärtää sanantarkasti. Neulan vaihto poisti ongelman molemmissa tapauksissa.
Hometta en ole koskaan nähnyt kaasareissa, enkä ole törmännyt ongelmiin bensan kanssa kun olen käyttänyt 85 bensaa tai pienkonebensaa eli alkylaattibensaa. 95 tietää ongelmia ennemmin tai myöhemmin jos se jää seisomaan liian kauan tankkiin, riippuen järjestelmän tiiviydestä. Autoissa säilyy paremmin.
- Anonyymi
Käytännössä; Paaliin
- Anonyymi
Paljonko sulla paalaus maksaa`?
- Anonyymi
100% moottoreideni (eri merkkejä) käyntiongelmistani poistui kun aloin ajaa kauden 2 viimeistä tankillista pienkonebensalla. Kunpa olisin kuullut tämän vinkin jo aikaisemminkin, mutta laitetaan hyvä näin kiertoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185