Oukkei, olen miettinyt, että ensi vuonna voisin mennä jonnekin marjoja poimimaan. Vaikkapa sinne suonenjoen seudulle. Ikä on jo ensi vuonna kohdallaan, täytän 15 vuotta, ja suurin osa ottaa jo sen ikäisiä kykkimään marjapuskaan.
Asenteen puolesta olisin suorastaan halukas ryhtymään tällaiseen fyysisesti rankkaan työhön, olen varsinainen työnarkomaani/myyrä. Enkä todellakaan ole mikään diiva. En siis kavahda kylmää järvivettä pesuvetenäni tai haisevia ulkovessoja. Nehän on vaan nostalgisia! Lisäksi olen sosiaalinen ja pärjään hyvin useammankin viikon ilman "sivistystä" eli tietokonetta, televisiota yms.
Haluaisin nyt kuulla vähän kokemuksia. Majoitus, ruokailu yms. Ja missä ootte ollu. Ja sitten niiden tilojen kotisivuja (esim. haluaisin tietää onko petron marjatilalla kotisivuja?)
Ou, vielä sen verran, etten halua kuunnella minkään marisijoiden, no, marinoita. Esim. "olin yhen päivän, keräsin kaks korii, ja häivyin, koska omistajat oli niin veemäisiä ettei antanu bilettää!!" Eli ihan asialliset valitukset on sallittuja, muttei mitään tollasta. Se on työtä eikä hupia.
Mansikanpoimintaa
13
4295
Vastaukset
- Alkup. Kirj.
Vastatkaa nyt ihmeessä joku jotain.
- expoimija
Kyl Turun seudul ainaki poimijat asuu omassa kodissa ja työt alkaa klo 5 aamulla mennää pellolle poimimaan. Syömään pääsee vaihtelevasti 10-12 aikoihin ja sitten vaihdettiin paikkaa. Toisessa paikassa poimittiin niin kauan kun marjoja riitti eli välillä 1 asti yöhön ja aamulla taas 5:ksi töihin. Suomalaiset tosin ei työskennelly noi ahkerasti, mutta ulkomaalaisilla oli tuo työtahti.
Poimiminen itsessään oli ok. Suosittelen ottamaan musiikkia mukaan ! Palkka oli 40snt/litra ja 80snt/kilo. 1litra on ½kiloa siis. Laskettii kavereiden kanssa että 4vko ni saa 200e palkkaa suunnilleen, jos poimii todella ahkerasti voi saada 300e. Että ei se palkka päätä huimaa.
Se on sitten tarkkaa poimimista ! Mansikka ei saa olla yhtään raaka edes kärjestä, sen täytyy olla oikean mallinen, oikean värinen ja siemenien täytyy olla oikean kokoisia. Me keräsimme mansikat suoraan myynti laatikkoon eli litran muovi purkkiin. Se ei saanut olla liian täynnä, mutta ei liian tyhjäkään. Mansikoissa ei saanut olla mitään linnun syömiä kohtia tai madon reikiä. Se vihreä runttu piti olla paikoillaan ja varsi ei saanut olla liian pitkä. Mansikka ei myöskään saanut olla liian pehmeä. Eli ole tarkkana !
Poimiminen itsessään on ok. Suosittelen ottamaan musiikkia mukaan ! Käytä myös todella vahvaa aurinkovoidetta, vaikka et olisi ikinä aiemmin palanut. Kuuntele ja ota neuvot vastaan. Kokeile eriasentoja ja polvisuojat ovat hyvät ! Löysä t-paita ja ohuet löysät housut ovat hyvät. Aamuisin enemmän vaatetta. Jalkineiksi suosittelen joitain kevyitä umpinaisia kenkiä, lenkkaritkin käy. Toisaalta jalat hikoilee myös, mutta ei siis mitään läpsyttimiä.
Tilalla, jossa itse työskentelin oli todella huono pomo. Hän neuvoi minut paikkaan 2. klo 8.00, odotin siellä tunnin ja sitten soitin hänelle. Hän sanoi että on mentävä paikkaan 1. ja valitti, että minun olisi pitäny mennä paikkaan 1. jo klo 5.00. Menin paikkaan 1 ja sitten pomo soitti että pitäisikin olla paikassa 2. Menin paikkaan 2 ja pomo soitti että pitäisi sittenkin olla paikassa 1 että minun olisi itse pitänyt huomata poimijat pellolla paikassa 1. Noh, jäin odottamaan paikalle 2 ja odotin turhaan 3 tuntia. Sitten tuli tieto että voin mennä joko herneitä poimimaan tuntemattomaan paikkaan tai kotiin. Menin poimimaan herneitä, mutta oikeaa paikkaa ei löytyny ja lopuksi menin paikalle 2. ja puolen tunnin odottelun jälkeen pääsin poimimaan mansikoita. Tämä oli siis ensimmäinen työpäiväni ja ajoin skootterilla 36km turhan takia.
Toisena työpäivänä menin paikkaan 1 klo 5.00 ja poimein 5 tuntia. Sitten menin vaatimaan pomolta, että tekisimme työsopimuksen. Kuulin samalla valittamista etten silläkin hetkellä ollut poimimassa. Klo 13.00 menin poimimaan mansikoita paikkaan 2. en poiminut kuin 3 tuntia, koska lämpöä oli jo varjossa 30astetta ni mitä mahtoi olla auringossa.
Aikataulut eivät pitäneet yhtään, yhteyttä ei pidetty, pomo pesi kätensä kaikista asioista ja kaikki huonot asiat olivat omia vikoja. Huippu oli se kun 2vko iritsanomiseni jälkeen äitini kävi hakemassa palkkani (n.30e) koska en itse päässyt, ja pomoni haukkui minut äidilleni. He eivät siis tunne toisiaan. En kuulemma ole pätkääkään kiinnostunu työnteosta enkä tule koskaan tekemään töitä. Olen kuulemma laiska ja saamaton. Mielestäni (ja äitini mielestä) olen hyvin ahkera ja teen töitä tosissani, jos vain saan tehdä. Olen tunnollinen ja hyvä työntekijä. Näin ovat muutkin sanoneet minusta.
Kuulin aikaisemmilta työntekijöiltä myös, että työnantaja on maksanu palkan 2kk jälkikäteen eli todella myöhään ! Maksoi ensin ulkomaalaisille ja sitten vasta suomalaisille.
Työn siis jätin noiden kahden päivän jälkeen ja syytkin taisivat jo selvitä. En siis työtä jättänyt, koska en olisi jaksanu sitä vaan ihan muiden syiden takia lopetin.
Toivottavasti oma työpaikkasi on parempi !
Ainiin, ulkomaalaisia on moneksi. Jotkut auttavat sinua ja toiset varastavat poimimasi marjat. Pidä siis marjoistasi huoli !
Tuon tilan nimi on Alanteen tila, Paimio. Googlesta löytyy.- Alkup. Kirj.
Yritänpä pysyä loitolla tuosta epämääräisen kuuloisesta marjatilasta (:
- mansikkityttö
Minä olen nyt ollut tämän viikon ollut poimimassa mansikoita Enon mansikkatilalla Kauko Heiskasella. Huomenna viimeinen työpäivä, koska loppukesästä nyt muuta menoa. Asun joensuussa ja enoon on n.30km, joten menen aamuisin klo. 5.00 Lehmoon josta lähtee kimppakyyti. aamun kyyditykset hoituvat hyvin, mutta kotiin tulo kyydit onkin sitten eri juttu. Joutuu odottamaan pitkään, koska marjankeruu on loppunut (eilen 3h odotusta)ja kyydit eivät vielä jouda tulemaan. Palkka on 4 euroa 10 litran sanko kantoineen ja ilman kantoja 4,5euroa. Hyvä on paikka enkä minäkään työtä pelkää nyt neljässä päivässä 100euroa tienattu. Kyllähän se oli ekan päivän jälkeen paikat kipeenä ja märkinä, mutta nyt ei enää niinkään ole. Joo kannattaa todellakin olla sadehousut ja takki, koska maa ja puskat ovat aamulla märkiä vaikkei olisi satanutkaan... nii ja ulkomaalaisten tahtiin ei kannata yrittääkään, sillä ne ovat todella nopeita. Niin onhan se tarkaa työtä raakojen ja pehmeiden ylikypsien ja linnunsyömien ja homeisten kanssa mutta kyllähän se siitä.Ilman kantoja keruu on ainakin kaksi kertaa hitaampaa kun kannallisten... joo ja palkka tulee joka lauantai käteisenä kirjekuoressa.. Hyvä on pomo ja muukin henkilökunta ihan mukavia... ja kotisivut tai jotkut mitkä lie on täällä http://www.kolumbus.fi/heiskanen.jari/enonmansikka/
- Alkup. Kirj.
Ihan mukavasti sait rahaakin siitä, ainakin periaattessa ja kun oman lomppakkoni "paksuutta" mietitään. Mutta kaikkialta ei tuollainenkaan määrä rahaa irtoa.
- kirjoittaja
Alkup. Kirj. kirjoitti:
Ihan mukavasti sait rahaakin siitä, ainakin periaattessa ja kun oman lomppakkoni "paksuutta" mietitään. Mutta kaikkialta ei tuollainenkaan määrä rahaa irtoa.
Joo ja tänään sain 35,6euroa eli 8,9 sankoa. Kyllähän siitä rahaa tulee jos vaan on marjoja paljon ja ahkera... Nyt duuni ohi ja eiku kesäloman viettoon. Onnea sullekkin jos meet poimijaks ja toivotaan että saat paljo rahaa.
- Alkup. Kirj.
kirjoittaja kirjoitti:
Joo ja tänään sain 35,6euroa eli 8,9 sankoa. Kyllähän siitä rahaa tulee jos vaan on marjoja paljon ja ahkera... Nyt duuni ohi ja eiku kesäloman viettoon. Onnea sullekkin jos meet poimijaks ja toivotaan että saat paljo rahaa.
Nauti kesälomasta kun vielä voit!! (:
- kuule tuo
mansikanpoiminta sellaista apinanhommaa, että oksat pois!
- Voikos
Mansikoita poimia minkä ikäinen tahansa?
- dd
Voikos kirjoitti:
Mansikoita poimia minkä ikäinen tahansa?
Periaatteessa ei mutta voihan mansikan viljelijältä kysyä että ottaako se minkä ikäisiä. ikäraja on 14v, mutta ainakin jossain paikoissa ottavat nuorempiakin
- lassi ja leevi
dd kirjoitti:
Periaatteessa ei mutta voihan mansikan viljelijältä kysyä että ottaako se minkä ikäisiä. ikäraja on 14v, mutta ainakin jossain paikoissa ottavat nuorempiakin
kuinka pitkiä keskimäärin päivät mansikkatiloilla on? ja monesta monee?
- lassi ja leevi
lassi ja leevi kirjoitti:
kuinka pitkiä keskimäärin päivät mansikkatiloilla on? ja monesta monee?
voisiko joku vastata?
- Katkiainen
lassi ja leevi kirjoitti:
voisiko joku vastata?
Meil on ainaki 8.5 h mihin kuuluu 30 min ruokatauko ja 2 12 min taukoo. Ei noit taukoi kyl kovin moni pidä kokonaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789