Pyörän laakerit tms.

Kuinka kireälle

Ostin takavanteen. Sen akselin laakerit tms. siis mutterit, oli kiristetty niin kireälle, että sormin akselia pyörittäessä tunsi, miten akseli pyöri nykäyksittäin.

Yleensä olen löysännyt muttereita, jotta selvä nykiminen sormin pyörittäessä poistuu. On saanut olla vähän väljäkin. Lisäksi olivat perkele kiristäneet mutterit niin kireälle, että ohut työkalu, jota tarvitaan laakeripesän ulommaisen "mutterin" aukaisemiseen, vääntyi enkä saanut auki ko. "mutteria": siis laakeripesän ulommainen kappale ja lukitsevan mutteri olivat ylivoimaisen kireälle.

Sain löysättyä laakereita, kun väänsin molempia lukitusmuttereita (vasen, oikea) löysemmälle. Nyt eivät nykineet sormin pyörittäessä.

Akseli/laakerit pitävät välilllä ääntä: päästävät sellaisen naksauksen per kierros. Jumalauta olin vihainen kun pyöräilin.

Pitääkö laakerit muka kiristää niin kireälle, että sormin vääntäessä tuntee nykimistä?

11

11854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halpa kiekko?

Kieko kasattu koneella, jolloin tiukkuudet ihan mitä sattuu?

• martonen

Ei saa nykiä. Laakerit kasataan liian kireälle kasaamoissa. Niihin on hyvä laittaa samalla lisää vaseliinia, koska ne kasataan useimmiten myös lähes kuivana. Ikäennuste on lyhyt. Kasaamot käyttävät paineilmalaitteita mutterien kiristykseen ja ne tulevat niin kireälle että käsityökaluilla aukominen on mahdotonta. Joskus taas jäävät löysälle ja aukeavat ajaessa. Tapasin äsken pyörää taluttavan henkilön, jolla oli uudesta pyörästä auennut kasettikeskiön kiinnitys ja ajo päättyi siihen. Kammet heiluivat irti rungosta. Oli tosin joku halpapyörä.

• Ei rullaa hyvin

Jotenkin tuntuu nykyään siltä, että fillarini "jarruttaa" jatkuvasti, vaikka se on aikaisemmin kehrännyt alamäissä iloisesti. Olen voidellut kaikki mahdolliset paikat, mitkä rasvattavissa on, mutta ei kulje enää hyvin. Siis navat on kyllä aukaisematta vieläkin. Uskaltaako niitä tumpelo edes avata hieman ja tuupata vaseliinia sekaan? Jotenkin tuntuisi typerältä pyörä huoltoon voitelua varten.

• trektrek
        Ei rullaa hyvin kirjoitti:

Jotenkin tuntuu nykyään siltä, että fillarini "jarruttaa" jatkuvasti, vaikka se on aikaisemmin kehrännyt alamäissä iloisesti. Olen voidellut kaikki mahdolliset paikat, mitkä rasvattavissa on, mutta ei kulje enää hyvin. Siis navat on kyllä aukaisematta vieläkin. Uskaltaako niitä tumpelo edes avata hieman ja tuupata vaseliinia sekaan? Jotenkin tuntuisi typerältä pyörä huoltoon voitelua varten.

Kyllä pyörän navan puhdistus ja uudelleen rasvaus on ihan helppo toimenpide.

Kokemattomalla saattaa olla vaikeuksia löytää kiristysmuttereille optimaalinen tiukkuus. Laakerit kiristyvät hieman vannetta pyörään kiinnitettäessä.

Työ tekijäänsä opettaa tässäkin työssä...

• sukkamehu
        Ei rullaa hyvin kirjoitti:

Fillarin huolto-opas intterwebissä, löytyy jopa videot jokaisesta toimenpiteestä:

http://bicycletutor.com/overhaul-wheel-bearings/

• hillari-otso

• miksutin :D

mistä saan bmx:sään etu sekä taka laakerit?

• pyöristi

tälle nosto

• Anonyymi

Jaa että on nostetta. Todettakoon, että se ulommainen mutteri on isompi kuin sisempi. 17 milliä on mitta ulommaisella. Tilasin parktoolin kartioavaimen kaksi kertaa 17, todetakseni, että sisempi tarvitsee pienemmän. On luultavasti 15 tai 16 millinen. Joten tilasin sellaisen parktoolin jotta toisessa päässä on 15 ja toisessa 16. Sitten on vielä ilmeisesti niinkin, että kun avaa toiselta puolelta molemmat mutterit, pannakseen sitä vaseliinia, tipahtaa sisälmykset toiselta puolelta pihalle. Siinä onkin taas kokoamista.

• Anonyymi

Eikä sitten pidä luuleman, että yksi laakerikuula puuttuu ringistä, tyhjää tilaa kuuluukin jäädä suunnilleen yhden kuulan mitan verran.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4393
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3015
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2918
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2703
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      340
      2651
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2605
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2279
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2035
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1693
    10. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      2
      1683
    Aihe