Onko pelastusta vl-uskon ulkopuolella, Jukka Paarma?

Kirjastossa luettua

37

394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hra Dupondt

Mykistävää.

Molemmat miehethän ovat kielellisen pyörittelyn mestareita.

• Peeter76

Minua järkyttää kirkkomme päämiehen vastauksista heijasteleva pelokkuus vl-uskon opinkappaleien julkistammista kohtaan. Paarma ei muka ole tietävinään tosiasioita.

Ymmärtääkseni hoitokokousten aikainen vallankäyttö perustui juuri seurakuntaoppiin! Ja se että monet kriittiset ikäiseni kolmi-nelikymppiset yhä pysyttelevät liikkeessä perustuu samoin seurakuntaoppiin. Siis siihen käsitykseen, ettei pelastusta muualla ole.

• Sepi vaan
        Peeter76 kirjoitti:

Minua järkyttää kirkkomme päämiehen vastauksista heijasteleva pelokkuus vl-uskon opinkappaleien julkistammista kohtaan. Paarma ei muka ole tietävinään tosiasioita.

Ymmärtääkseni hoitokokousten aikainen vallankäyttö perustui juuri seurakuntaoppiin! Ja se että monet kriittiset ikäiseni kolmi-nelikymppiset yhä pysyttelevät liikkeessä perustuu samoin seurakuntaoppiin. Siis siihen käsitykseen, ettei pelastusta muualla ole.

Jättäisin uskon heti jos olisi varmuus että muuallakin pelastuu. Tämä on ainut syy miksi ry.llä käyn.

• Kalat verkossa
        Sepi vaan kirjoitti:

Jättäisin uskon heti jos olisi varmuus että muuallakin pelastuu. Tämä on ainut syy miksi ry.llä käyn.

Mutta et uskalla jättää. Mutta mikä on sieluntilasi todellisuudessa? Jumala näkee jokaisen sydämmeen. Muistuu mieleeni kertomus kuolleista kaloista.

• sinua.
        Sepi vaan kirjoitti:

reppanaa.

• sinua. kirjoitti:

reppanaa.

Kirjoittajan rehellisyydelle, enkä häntä pidä reppanana. Suurin osa vl-uskoisista pitää kiinni vl-valheesta, vain sen takia, että uskovat vl-valheessa olevan pelastuksen.

• Seppo myös
        Sepi vaan kirjoitti:

>jos olisi varmuus että muuallakin pelastuu

Ehkäpä selität, mistä varmuuden voisi saada edes vl-klikin tarjoamasta pelastuksesta. Eivätköhän nämä jutut perustu enempi uskoon. Varmuus kunkin menetelmän tehosta saadaan vasta loppumetreillä tai niiden jälkeen.

• Asian ihmisen käsiin?
        Sepi vaan kirjoitti:

Luota Jumalaan älä ihmiseen (vl)

"Jättäisin uskon heti jos olisi varmuus että muuallakin pelastuu. Tämä on ainut syy miksi ry.llä käyn"

• Urhea Uskovainen
        Sepi vaan kirjoitti:

Olen välillä kallellaan samaan ajatteluun...

• eräs monista ex-vl:stä
        Devoit kirjoitti:

Kirjoittajan rehellisyydelle, enkä häntä pidä reppanana. Suurin osa vl-uskoisista pitää kiinni vl-valheesta, vain sen takia, että uskovat vl-valheessa olevan pelastuksen.

Oon aatellut, että monet roikkuu mukana siksi, että ajattelevat: "Jospa se sittenkin löytyy täältä" ja "Mitä jos se sittenkin löytyy tästä" eli oikean pelastuksen ja uskon pelätään/toivotaan kuitenkin löytyvän vanhoillislestadiolaisuuden piiristä. Näin siksi, että sitä niin vahvasti opetetaan pienestä asti, ja ihan aivopestään uskomaan niin.

Vertauskuvallisesti tilannetta voisi kuvata siten, että ihmiset aidattaisiin ahtaaseen aitaukseen, jossa on kivinen pelto, ja sanotaan, että aarre löytyy tämän aitauksen sisäpuolelta. Sitten ihmisrukat siellä kääntelevät kiviä vuodesta toiseen mitään löytämättä. Osa istuu apaattisena ja välinpitämättömänä ja ajattelee: tämä se on nyt se paikka mikä pitikin löytää; tässä sitä voi vaan yrittää nyt tyytyä onneensa. Jos joku todellinen etsijä alkaisi miettiä, että pitäisikö käydä vilkaisemassa aidan ulkopuoltakin, eivätkö ne, jotka aitausta vartioivat, häntä alkaisi heti pelotella ja varoitella vaaroista saadakseen hänet pidettyä aitauksen sisällä eli vankinaan?

Eikö se, joka todella ETSII JUMALAN VALTAKUNTAA, lähde avoimin mielin kurjasta aitauksesta, ja luota siihen, että ETSIVÄ LÖYTÄÄ. Jos aarre todellakin siellä aitauksessa olisi, eikö se loppujen lopuksi sieltä sitten löytyisi? Miksi pelätä? Jos Jeesus itse on kehoittanut etsimään, heittääkö hän etsijän helvettiin, jos tämä sattuu olemaan väärässä aitauksessa/väärällä puolella aitaa?

• eräs monista ex-vl:stä kirjoitti:

Oon aatellut, että monet roikkuu mukana siksi, että ajattelevat: "Jospa se sittenkin löytyy täältä" ja "Mitä jos se sittenkin löytyy tästä" eli oikean pelastuksen ja uskon pelätään/toivotaan kuitenkin löytyvän vanhoillislestadiolaisuuden piiristä. Näin siksi, että sitä niin vahvasti opetetaan pienestä asti, ja ihan aivopestään uskomaan niin.

Vertauskuvallisesti tilannetta voisi kuvata siten, että ihmiset aidattaisiin ahtaaseen aitaukseen, jossa on kivinen pelto, ja sanotaan, että aarre löytyy tämän aitauksen sisäpuolelta. Sitten ihmisrukat siellä kääntelevät kiviä vuodesta toiseen mitään löytämättä. Osa istuu apaattisena ja välinpitämättömänä ja ajattelee: tämä se on nyt se paikka mikä pitikin löytää; tässä sitä voi vaan yrittää nyt tyytyä onneensa. Jos joku todellinen etsijä alkaisi miettiä, että pitäisikö käydä vilkaisemassa aidan ulkopuoltakin, eivätkö ne, jotka aitausta vartioivat, häntä alkaisi heti pelotella ja varoitella vaaroista saadakseen hänet pidettyä aitauksen sisällä eli vankinaan?

Eikö se, joka todella ETSII JUMALAN VALTAKUNTAA, lähde avoimin mielin kurjasta aitauksesta, ja luota siihen, että ETSIVÄ LÖYTÄÄ. Jos aarre todellakin siellä aitauksessa olisi, eikö se loppujen lopuksi sieltä sitten löytyisi? Miksi pelätä? Jos Jeesus itse on kehoittanut etsimään, heittääkö hän etsijän helvettiin, jos tämä sattuu olemaan väärässä aitauksessa/väärällä puolella aitaa?

..men.

Vertauksesi oli hyvä ja hyvin esitetty.

Sana "miksi"ei kuulu vl-sanavarastoon ja voitaisiin oikeastaan liittää syntilistaan.
        Koska: Analyyttinen, erittelevä ajattelu, lähtee aina sanasta "miksi"

Jos ei ole sanaa miksi, ei voi koskaan kyseenalaistaa sitä vankilaa, jossa on.

• Peeter76

Samassa lehdessä Hautamäki:

"Jumalalla on valta antaa elämä ja ottaa se. Siksi ehkäisy ei ole asia, johon ihmisellä olisi oikeutta missään olosuhteissa, SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki sanoo."

• VMTL

Kysymyshän kuuluisi olla: Onko pelastusta vl-uskon sisäpuolella, Jukka Paarma?

• mu*ukkuja

ei saa pystyyn millään asioista keskustelemaan - samanlaisia lerppuja molemmat

• Valtaa ei voi olla liika

Justiiinsa! Olen samaa mieltä. Ja kysymme, miksi he eivät kumpikaan sano mitään selkeästi ja suoraan?

1. Kirkolle on tärkeää että se ei suututa suurimman herätysliikkeen johtoa. Onhan aikoinaan tehty sopimus (SRK:n pj Erkki reinikainen ja Oulun piispa Olavi Rimpiläinen), että vl-papit eivät pullikoi naispappeusasiassa vaan sopeutuvat siihen kauniisti. Vastalahjaksi kirkko ei vaadi SRK:n opilta luterilaisuutta eikä piittaa väärinkäytöksistä, puhumattakaan ihmisoikeuksista.

2. SRK:lle on tärkeää pysyä kirkossa luotettuna kumppanina, koska vl-papeilla ja maallikkosaarnaajilla on huomattavaia valta-asemia kirkon hallinnossa ja seurakunnissa.

VL-liike päättää Pohjois-Suomen seurakunnissa käytännössä seurakuntien varojen käytöstä. Kirkolliskokouksessa, joka on ev.-lut. kirkon "eduskunta", on yli 10% vanhoillislestadiolaisia! Vallasta ei SRK luovu, joten kirkon uskollisena ryhmänä halutaan pysyä eikä siten haluta kärjistää suhteita esim. tuomitsemalla arkkipiispan opetus julkisuudessa vääräksi.

Omassa piirissään vl-johto pitää arkkipiispaa tietenkin helvettiin menijänä, kuten kaikkia muitakin tavallisia ev.-lut. kirkon jäseniä.

• Seurapenkin istuja
        Valtaa ei voi olla liika kirjoitti:

Justiiinsa! Olen samaa mieltä. Ja kysymme, miksi he eivät kumpikaan sano mitään selkeästi ja suoraan?

1. Kirkolle on tärkeää että se ei suututa suurimman herätysliikkeen johtoa. Onhan aikoinaan tehty sopimus (SRK:n pj Erkki reinikainen ja Oulun piispa Olavi Rimpiläinen), että vl-papit eivät pullikoi naispappeusasiassa vaan sopeutuvat siihen kauniisti. Vastalahjaksi kirkko ei vaadi SRK:n opilta luterilaisuutta eikä piittaa väärinkäytöksistä, puhumattakaan ihmisoikeuksista.

2. SRK:lle on tärkeää pysyä kirkossa luotettuna kumppanina, koska vl-papeilla ja maallikkosaarnaajilla on huomattavaia valta-asemia kirkon hallinnossa ja seurakunnissa.

VL-liike päättää Pohjois-Suomen seurakunnissa käytännössä seurakuntien varojen käytöstä. Kirkolliskokouksessa, joka on ev.-lut. kirkon "eduskunta", on yli 10% vanhoillislestadiolaisia! Vallasta ei SRK luovu, joten kirkon uskollisena ryhmänä halutaan pysyä eikä siten haluta kärjistää suhteita esim. tuomitsemalla arkkipiispan opetus julkisuudessa vääräksi.

Omassa piirissään vl-johto pitää arkkipiispaa tietenkin helvettiin menijänä, kuten kaikkia muitakin tavallisia ev.-lut. kirkon jäseniä.

Nykyään eivät seurapuhujat moiti kirkkoa yhtä roimasti kuin vielä 80-luvulla...

• jännä-Jussi
        Valtaa ei voi olla liika kirjoitti:

Kirkko, Kepu ja SRK ovat niin voimakkaasti sidoksissa toisiinsa, että ne eivät todellisuudessa voi arvostella toisiaan. Ensimmäinen tämän koalition uhri on rehellisyys. Jos Paarma arvostelisi voimakkaasti SRK:ta, se olisi samalla isku kepua vastaan jne... Kaikki kolme tarvitsevat toisiaan.

Kepun nykyiset ja SRK:n taannoiset rahasotkut ovat kuin kaksi marjaa.

Ääni kepulle tarkoittaa vaaleissa myös ääntä SRK:lle. Näin se vaan on.

• piispankin

helvettiin!

Miksi Arkkipiispa Jukka Paarma katselee tuollaista tuomiopäivän porukkaa kirkossaan? Millä SRK kiristää Paarmaa?

• kommenteista

huomionarvoisia ovat nämä:

Vanhoillislestadiolaisuudessa elää ajatus, jonka mukaan vain liikkeen sisällä elävät uskovat oikealla tavalla ja pelastuvat. Eikö tämä ole erikoinen asetelma kirkossa?
        -Niinhän liikkeen ulkopuoliset sanovat. Minä en osaa ihan tarkalleen sanoa, miten liike itse asiassa tällä hetkellä opettaa siitä.

Eikö siitä pitäisi ottaa selvää?
        -Nyt on tarkoitus tällä mielellä keskustella. Eroilta ei pidä ummistaa silmiä, mutta vielä tärkeämpää on korostaa sitä, mikä yhdistää. Lestadiolaisessa liikkeessä on hyvin monenlaista näkemystä. Kyllä minulla on lestadiolaisia ystäviä, jotka tunnustavat, että minäkin voin pelastua.

• joka tunnustaa tämän
        kommenteista kirjoitti:

Vanhoillislestadiolaisuudessa elää ajatus, jonka mukaan vain liikkeen sisällä elävät uskovat oikealla tavalla ja pelastuvat. Eikö tämä ole erikoinen asetelma kirkossa?
        -Niinhän liikkeen ulkopuoliset sanovat. Minä en osaa ihan tarkalleen sanoa, miten liike itse asiassa tällä hetkellä opettaa siitä.

-Nyt on tarkoitus tällä mielellä keskustella. Eroilta ei pidä ummistaa silmiä, mutta vielä tärkeämpää on korostaa sitä, mikä yhdistää. Lestadiolaisessa liikkeessä on hyvin monenlaista näkemystä. Kyllä minulla on lestadiolaisia ystäviä, jotka tunnustavat, että minäkin voin pelastua.

Arkkipiispa Jukka Paarma:

"Kyllä minulla on lestadiolaisia ystäviä, jotka tunnustavat, että minäkin voin pelastua."

Kuka vl tunnustaa tämän julkisesti?

Eiköhän tässä käy kuin Pietarille hiilivalkealla: "En tunne tuota miestä..."!

• mukaan
        kommenteista kirjoitti:

arkkipiispa Paarmalle ehtii ennen eläkeikää valjeta, mitä vl-herätysliike ulkopuolisten pelastuksesta opettaa. Olisi myös meilenkiintoista tietää, mitkä asiat arkkipiispan mielestä yhdistävät kirkkoa ja vl-herätysliikettä, muukin kuin kirkollisvero.

Kun arkkipiispa Paarma nyt haluaa keskustella SRK:n johdon kanssa, niin toivon mukaan hänelle selviää, onko hän oikein uskomassa O.Voittosen ja A.Hautamäen mielestä. Muutaman lestadiolaisystävän todistus arkkipiispan taivaskelpoisuudesta ei tosivl:n mielestä paina mitään.

Kaiken kaikkiaan, joutavanpäiväistä puhetta haastattelussa kummaltakin. K.Kuula sentään kirjoittaa Kotimaan blogissaan asiaa, vaikkakin anteeksipyydellen, mikä on ihan turhaa.

• Vl ihmistä
        joka tunnustaa tämän kirjoitti:

Arkkipiispa Jukka Paarma:

"Kyllä minulla on lestadiolaisia ystäviä, jotka tunnustavat, että minäkin voin pelastua."

Kuka vl tunnustaa tämän julkisesti?

Eiköhän tässä käy kuin Pietarille hiilivalkealla: "En tunne tuota miestä..."!

Joka uskaltaa sanoa julisesti:meidän oppi ei kaikilta osin perustu raamattuun.
        Vaan perinteet vaatii vain näin uskomaan.

• Peeter76

Kirkon pappi, teologian tohtori Kari Kuula sanoi asian suorasukaisesti:

"Katsotaan vanhoillislestadiolaisuutta luterilaisen kirkon silmin. Kirkolle se on melkoinen teologinen anomalia. Sen yhteydessä toimii liike, joka ei tunnusta kirkkoamme Jumalan seurakunnaksi ja jonka opetukset eräissä keskeisissä kohdissa ovat toiset kuin meidän. - -

Kirkon työntekijäksi ryhtynyt vanhoillislestadiolainen on hänkin erikoisessa tilanteessa. Hän ei usko työyhteisönsä työhön, vaikka tekeekin sitä samalla tavalla kuin muut. Tämähän on klassinen leipäpapin määritelmä: tekee asiaa johon ei itse usko. - -

Kirkkohistoriallisestikin asetelma on poikkeuksellinen. Missään muualla maailmassa ei ole vastaavaa tilannetta, jossa jonkun kirkon sisällä toimii äitikirkon kanssa sulassa sovussa liike, joka katsoo olevansa ainoa pelastuksen kanava. - - Vanhoillislestadiolaisuudelle on kuitenkin varattu teologinen reservaatti, jonne kirkon opin vaatimukset eivät yllä. Siksi liikkeen opetusta kannattavat ihmiset voivat olla julistustyössäkin kirkossamme, kunhan eivät liian selvästi opeta perimmäistä vakaumustaan.

Samanlainen reservaatti toimii myös sosiaalisella tasolla. Näistä asioista ei mielellään puhuta."

http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=8821&Itemid=173

• rtkk

Julistavat Apostolisen uskontunnustuksen mukaan! Ja joka oikein uskoo on kristitty!

• Nelinkertainen ecclesia
      • Josta weha vaahtoo

Onkin vl.seassa! Ilmeisesti tämä pikku weha on huomannut oman joukon sekaopin myös.

• Kempelainen

Kyseisessä haastattelussa molemmat, Paarma EvLut ja Hautamäki Vl menee kauas Jeesuksen viitoittamalta tietä. Hautamäki jopa suoraan kertoo olevansa lahko, jolla on avaimet. Tämä on kuoleman synti, kuten se selvästi kirjassa kerrotaan.
      Gal. 5:20 >> epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, LAHKOLAISUUS,

• veli.vapaa

osoittanut, että lahkoja tulee ja menee, ja niin tulee tapahtumaan lesdatiolaisuudellekin. Se on jo hajannuksen tilassa, on hajonnut ennen, ja tulee häviämään ajan myötä.

VL-liike saa luulla itsestään mitä lhaluaa, mutta pitää muistaa, että se on vain heidän käsityksensä. Sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan edessä. Piispat ja papit ovat instituution palkkaamina työntekijöitä, joten ei maallisella virallakaan ole merkitystä.
        Jeesus tuntee laumansa ja lauma paimenensa äänen. Näin se toimii ilman ihmisten tekemiä sääntöjä ja taakkoja.

• jussi on

sinä menet uskollasi he.......n koita nyt se uskoa. tee jo parannus ja usko evankeliumi. ei se kastaminen anna syntejä anteeksi.

• Kempelainen
        jussi on kirjoitti:

sinä menet uskollasi he.......n koita nyt se uskoa. tee jo parannus ja usko evankeliumi. ei se kastaminen anna syntejä anteeksi.

Minä uskon Jeesuksen Kristukseksi, Messiaaksi, kuten Ristin ryöväri, sinä taas et.

Minä näen evankeliumin Jeesuksena, mistä paimenille ilmoitettiin ja iloittiin, sinä näet sen ” tämän valtakunnan evankeliumina”?

Kuka se oppineen helvettiin menee.

• sinne menee
        Kempelainen kirjoitti:

Minä uskon Jeesuksen Kristukseksi, Messiaaksi, kuten Ristin ryöväri, sinä taas et.

Minä näen evankeliumin Jeesuksena, mistä paimenille ilmoitettiin ja iloittiin, sinä näet sen ” tämän valtakunnan evankeliumina”?

ei ole hellareilla asiaa taivaaseen, ei vaikka olisi kuinka hyvä "evankelista"

• sinun pitää olla
        Kempelainen kirjoitti:

tällä palstalla julistamassa omaa uskoasi. Eikö vl saa uskoa niinkuin haluaa ja usko sinä miten uskot. Mites sitten suu pannaan jos ja kun et uskollasi pääsekään taivaaseen.

• aina ollut
        Kempelainen kirjoitti:

tällainen. Oma kanta pitää tuoda esille vaikka olisi vääräkin. Onneksi muutti muualle eikä tarvitse kestää niitä hänen illallisia "saarnaretkiä"

• Kempelainen
        sinne menee kirjoitti:

ei ole hellareilla asiaa taivaaseen, ei vaikka olisi kuinka hyvä "evankelista"

Loppuiko vitsit, kun piti henkilökohtaisuuksiin mennä. Olen sanonut tämä sinulle ennekin ja suoraan.

Jollet pysty vastaamaan asiaan, ole hiljaa.

Teet taas itsesi naurettavaksi.

• Kempelainen
        sinun pitää olla kirjoitti:

tällä palstalla julistamassa omaa uskoasi. Eikö vl saa uskoa niinkuin haluaa ja usko sinä miten uskot. Mites sitten suu pannaan jos ja kun et uskollasi pääsekään taivaaseen.

tällä palstalla julistamassa omaa uskoasi. ** Niin minun uskoni on Jeesus Kristus, en ole mikään lahkolainen ja liikkeellä juuri Jeesuksen nimenomaisesta käskystä, lähetyskäskystä pimeydessä vaeltaville.
        Eikö vl saa uskoa niinkuin haluaa ja usko sinä miten uskot. * olenko sitä joskus kieltänyt, en mutta tuonut toivon ja valoa Heidän elämäänsä, kun He ovat tulleet uskoon Jeesuksessa ja lopettaneet tuon hömpän.
        Mites sitten suu pannaan jos ja kun et uskollasi pääsekään taivaaseen. ** Minä menenkin Pyhänä Israeliin, Jerusalemiin, Jeesuksen kanssa ja sitä en tiedä, miten suu pannaan morsiamen häissä, mahdollisesti hymyssä.
        Rauhaa HERRASSA

• lähetti,,,
        aina ollut kirjoitti:

tällainen. Oma kanta pitää tuoda esille vaikka olisi vääräkin. Onneksi muutti muualle eikä tarvitse kestää niitä hänen illallisia "saarnaretkiä"

teille pakanoille.

• Hajaannukset seurauksena

pari vuotta sitten Kotimaa-lehdelle antamassaan haastattelussa Olavi Voittonen ja Aimo Hautamäki olivat vähemmän varovaisia kuin tänään ja totesivat suoraan, että vain vl uskossa pelastuu. Mutta eivät kaikki vl-uskovaisetkaan pelastu.

"Meidänkin keskuudessamme on valitettavasti paljon ihmisiä, joiden uskonasiat eivät ole kunnossa."

Mopin palstan nimimerkki "Hyrsyläinen" oivalsikin mistä moninkertaisesta rakennelmasta on todella kyse. Hän kirjoitti:

"...kuinka monta niitä munankuoria loppujen lopuksi oikein on. Lutherillehan kirkko kirkossa tarkoitti uskovaisia paavinkirkossa. Mutta roomalaiskatolinen kirkko puolestaan on elävä seurakunta keskellä kristikuntaa…

Eli
      - Kristikunnassa on paavinkirkko,
      - paavinkirkossa luterilainen kirkko,
      - luterilaisessa kirkossa vanhoillislestadiolainen seurakunta
      - vl-seurakunnassa tosiuskovien näkymätön poppoo.

Tämä tarkoittaa siis, että Lutherin ecclesiola in ecclesia ei riitä tähän, vaan meillä on nelinkertainen ecclesia:

ecclesiola in ecclesia in ecclesia in ecclesia in ecclesia.

Jos tulevaisuudessa nämä todelliset sydämenuskovaiset taas eroavat pikkuporukakseen, muuttaa näkymätön seurakunta taas heidän keskelleen, jolloin saadaan taas yksi munankuori lisää.”

Juuri näin! "Ainoa oikea usko" näyttää sirpaloituvan aina vain pienemmiksi itsensä “ainoaksi oikeaksi uskoksi” julistavaksi ryhmäksi, joka vuorostaan taas tuomitsee kaikki muut kadotukseen.

Lestadiolaisuuden historia osoittaa, että juuri näin on tapahtunut.

Lestadiolaisuus on hajonnut 150-vuotisen historiansa aikana pariinkymmeneen ryhmittymään.

http://freepathways.wordpress.com/2009/07/03/pelastuvatko-muut-kuin-vanhoillislestadiolaiset/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      517
      1580
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1176
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      862
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      62
      861
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      837
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      766
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      76
      751
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      707
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      695
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      691
    Aihe