Miten VHH:lla pysyy elimistön happo-emästasapaino kunnossa?
Happo-emästasapaino
23
2264
Vastaukset
- VHH:lla pyritään
luonnollisuuteen ja valmistetaan itse ruoka mahdollisimman puhtaista ja luonnollisista raaka-aineista. Tässä seuravassa on kerrottu asiasta olennainen.
"Vain harvoilla on nykyään ihanteellinen happo-emästasapaino kehossaan, useimpien kehot ovat ylihapettuneita. Nykyinen elinympäristömme on täynnä happoja, niitä kartuttavat:
1. ilmansaasteet ja erilaiset elinympäristöömme lisätyt kemikaalit ja myrkyt (tekstiilit, vaatteet, puhdistusaineet, maalit, kosmetiikka – tuotteet jne.).
2. ravinto, jonka laatu on heikentynyt esim. kasvikset sisältävät vähemmän kivennäisaineita keinolannoitetun maaperän johdosta. Nykyinen lihan tuotanto, kalojen viljely, siipikarjan kasvatus jne. tuottaa kemiallisia lisäaineita sisältävää ravintoa. Ruoka-aineiden pakkausmenetelmät ja pitkät kuljetukset heikentävät myös ravinnon laatua. Niihin lisätyt säilöntä-, aromi, väri – ja muut lisäaineet ovat ihmiskeholle vieraita happoja ja myrkkyjä.
3. ruokailutottumukset ovat huonontuneet, itse valmistettu kunnon kotiruoka ei ole enää itsestäänselvyys. Lisäainepitoisten ja ravinneköyhien valmisruokien ja pikaruokien käyttö on jokapäiväistä. Sokeri ja vaaleat vehnäjauhotuotteet, kovetetut rasvat, makeiset, limpsat, leivonnaiset – kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon, vaikka ne ovat kehon pahimpia ”likaajia”.
4. nautintoaineet, alkoholi, tupakka, kahvi, musta tee – aiheuttavat runsaasti happoja elimistöön. Myös lääkkeet synnyttävät happoja, ja kuinka välinpitämättömästi esim. särkylääkkeitä käyttetään.
5. liikumme liian vähän ja teemme yhä vähemmän ruumiillista työtä. Hikoilu on terveellistä, sen mukana poistuu kehosta kuona-aineita. Mutta me käytämme jopa hikoilua estäviä aineita ja hien hajun peittäviä aineita! Näissä tuotteissa käytetään paljon kemiallisia aineita, jopa keholle myrkyllisiä aineita kuten alumiinia!
6. Myös toinen äärimmäisyys on meille haitaksi, osa ihmisistä urheilee liikaa, liian rasittava liikunta aiheuttaa lihaksiin maitohappoja.
7. stressi, suorituspaineet, masennus, ärtymys jne. lisäävät myös kehoon happoja, suolahappoa. Rauha, hiljaisuus ja rentoutuminen sitä vastoin tuottavat emästä."
http://www.kehologi.fi/pages/02.html- ihmetys-ihmetys
Kun tuossa kehologi-sivuilla katselin tuotelistaa, olen lähes mykkänä ihmetyksestä, miten ne voidepurkkien sisällöt auttavat kehon happo-emästasapainoa muuttamaan! Kun on jo tiedossa, etteivät ulkoisesti käytetyt minkäänlaiset rasvat eikä lotionit vaikuta pintaa syvemmälle (sen kertoi eräässä tv-ohjelmassa professoritason ihminen). Vilkaisin etusivun juttua, joka näyttää olevan kyllä maltillinen väitteiltään.
Eiköhän noissa kasviksissa ja hedelmissä ole juuri ne flavonoidit ja antioksidantit ja runsas vesipitoisuus, jotka enemmän vaikuttaa terveydentilaan. Kasviksien ja hedelmien sulattaminen mahassa ei kestä kuin puoli tuntia, joten ne eivät rasita elimistöä. Mitä tulee lihaan, lihatuotteisiin ja runsaasti rasvaisiin ja paistettuihin ruokiin, niitä ei pidäkään syödä liikaa.
Saahan sitä tikustakin asiaa, mutta elimistön happo-emästasapaino pysyy kuin pysyykin samana, se on vain inhottavat närästysoireet, jotka kertovat, että mahalaukun sisältö kulkee väärään suuntaan. Kun on vielä LIEVIÄ närästysoireita, SILLOIN on apua kahvin, liian rasvan, paistetun ja vaalean leivän välttelystä sekä emäksisten kasviksien lisäämisestä. Jatkuvat närästysoireet pitää tutkituttaa lääkärissä, joka saattaa merkitä happosalpaajalääkityksen käyttöä, jotta ruokatorven vaurioituminen ei jatku enää närästyksestä. - oli lista!
Sen on kyllä todellakin laatinut joku suuren luokan "kehologi". Eikö edes tittelistä voisi päätellä jotain tämänkin linkin luotettavuudesta, jos ei yhtään osaa itse sen sisältöä arvottaa? Voi hyvänen aika sentään mitä ihmiset lukevat ja linkittävät ja uskovat vielä itsekin kai. Ei kai?
- jepu jep
VHH:laisen ei luonnollisuudesta kannattaisi juuuri ääntä pitää
Syyt ovat seuraavat:
-täsmälliset ruoka-ajat
-tietyssa haarukassa olevat makroravinteet
-ei välipaloja
Alunperin ei ihminen ole millään tavalla voinut noudattaa kyseisiä sääntöjä. VHH on ollut mahdollista vasta kun ravinnon makroainejakauma ja kaikki muu pienaine on voitu todentaa jokaisessa ravinneaineessa.
VHH:ssa ei ole mitään luonnollista. - Alkaselzer
No jos ei ole happoja niin ota alkaselzeriä tai samariinia, kyllä sillä närästys loppuu. Minun närästys loppui, kun vaimo kuoli ja tämä on vielä totta.
Toisaalta miten tämä happo-emäs juttu kuuluu VHH-dieettiin?? Ketä kiinnostaa happo-emäs jutut, kunhan vain itsestä tuntuu hyvältä, taitaa olla koko juttu vain jonkun hupu-aineiden myyjän juttuja, kohta on tietysti ilmoitus, että myydään hupuja happo-emästasapainoon...
Niin happo-emästasapaino pysyy kondiksessa.
Hyvä hapan on esimerkiksi punaviini.
Vakavasti ottaen elimistö pitää aika hyvin ph-sta huolta, ei kannata ottaa huolta.- asiasta perillä
Kerran otin selvää netistä, miksi tälläkin happo-emästasapainolla pelotellaan ja yritetään rahastaakin. Veren ja sisäelinten happamuus pysyy tismalleen samana, vaikka söisi pizzoja, ranskiksia, mitä vaan.
Mutta jos on esim. ylipainoa kertynyt ja vatsassa se mahaportin läppä alkaa fuskata mahalaukun sisältöä väärään suuntaan eli takaisin ruokatorveen (ihminen EI ole lajiltaan märehtijä, syödyn ruoan on mentävä ainoastaan alaspäin), se on sitä pahamaineista närästystä, joka jatkuttuaan hoitamattomana vaurioittaa täysin suojanukattoman ruokatorven pintaa ja johon helpommin voi kehittyä jopa syöpä, tai ruokatorveen tulee ns. kuroutumia eli ruokatorvi kaventuu ja voi olla vaikeaa enää niellä isoja paloja. Mahalaukussa on suojaava pinta, se kestää vahvan suolahapon.
Siksi krooninen närästys on tutkittava ja lääkäri päättää, onko happosalpaajan käyttö tarpeen. Silloin kun läppä fuskaa jatkuvasti, on kyseessä refluksitauti, jota yleensä hoidetaan happosalpaajalla.
Siis, on tyhmintä jättää närästys hoitamatta lääkityksellä, koska väärään suuntaan liikkuvan mahalaukun sisällön seassa on tietenkin jo sitä voimakasta suolahappoa (tuntuu kirvelevänä), joka rikkoo herkän suojanukattoman ruokatorven.
Itselläni nyt ikäihmisenä on refluksiongelma, ja joudun käyttämään jatkuvasti happosalpaajalääkitystä eli ns. protonipumpun salpaajaa. Eihän se ole kivaa, mutta läpän tiukennusleikkauskaan ei saata onnistua, koska mm. sen jälkeen et voi enää röyhtäistä!
Mutta tottakai on suositeltavaa syödä paljon kasviksia ja hedelmiä mutta ei LIIKAA mitään. Itselleni, vaikka käytän lääkitystä, ei sovi enää ollenkaan täysin vaalea leipä, tai ei yhtään enempää kuin yksi palanen sitä.
Kaikista pahin on croisanttityyppinen paljon rasvaa ja sokeria sisältävä vehnäjauholeipomus. En pysty myöskään enää syömään valkokaalia! Aikaisemmin söin valkokaalia suuriakin määriä salaatteina tms.
Sipuli raakana aiheuttaa nyt myös ongelmia, mutta ei hiukan kuullotettuna pannulla tai keitoissa (ennen raaka sipuli oli suurta herkkua!). Appelsiini, mandariini, makea omena, päärynä, kurkku, tomaatti, paprikakin, kesäkurpitsa, kiinankaali (ei ole samaa kuin valkokaali), lehtisalaatti yms. on NAMIA mulle! Samoin happosalppajalääkityksellä olevana minulle on täysruis-ruisleipä täysin ongelmatonta, mutta heti jos erehdyn vaikka syömään enemmän kuin yhden karjalanpiirakan, saan närästyksen. Valitettavasti ei ole minkäänlaista ongelmaa syödä aika paljonkin jäätelöä! :(
Kun sopivasti sekoittaa närästysongelmat tähän asiaan ja alkaa esittää teoriaa happo-emästasapainosta, voi saada ihmiset luulemaan, että närästys = elimistön liika happamuus! - närästyksestä tms.
asiasta perillä kirjoitti:
Kerran otin selvää netistä, miksi tälläkin happo-emästasapainolla pelotellaan ja yritetään rahastaakin. Veren ja sisäelinten happamuus pysyy tismalleen samana, vaikka söisi pizzoja, ranskiksia, mitä vaan.
Mutta jos on esim. ylipainoa kertynyt ja vatsassa se mahaportin läppä alkaa fuskata mahalaukun sisältöä väärään suuntaan eli takaisin ruokatorveen (ihminen EI ole lajiltaan märehtijä, syödyn ruoan on mentävä ainoastaan alaspäin), se on sitä pahamaineista närästystä, joka jatkuttuaan hoitamattomana vaurioittaa täysin suojanukattoman ruokatorven pintaa ja johon helpommin voi kehittyä jopa syöpä, tai ruokatorveen tulee ns. kuroutumia eli ruokatorvi kaventuu ja voi olla vaikeaa enää niellä isoja paloja. Mahalaukussa on suojaava pinta, se kestää vahvan suolahapon.
Siksi krooninen närästys on tutkittava ja lääkäri päättää, onko happosalpaajan käyttö tarpeen. Silloin kun läppä fuskaa jatkuvasti, on kyseessä refluksitauti, jota yleensä hoidetaan happosalpaajalla.
Siis, on tyhmintä jättää närästys hoitamatta lääkityksellä, koska väärään suuntaan liikkuvan mahalaukun sisällön seassa on tietenkin jo sitä voimakasta suolahappoa (tuntuu kirvelevänä), joka rikkoo herkän suojanukattoman ruokatorven.
Itselläni nyt ikäihmisenä on refluksiongelma, ja joudun käyttämään jatkuvasti happosalpaajalääkitystä eli ns. protonipumpun salpaajaa. Eihän se ole kivaa, mutta läpän tiukennusleikkauskaan ei saata onnistua, koska mm. sen jälkeen et voi enää röyhtäistä!
Mutta tottakai on suositeltavaa syödä paljon kasviksia ja hedelmiä mutta ei LIIKAA mitään. Itselleni, vaikka käytän lääkitystä, ei sovi enää ollenkaan täysin vaalea leipä, tai ei yhtään enempää kuin yksi palanen sitä.
Kaikista pahin on croisanttityyppinen paljon rasvaa ja sokeria sisältävä vehnäjauholeipomus. En pysty myöskään enää syömään valkokaalia! Aikaisemmin söin valkokaalia suuriakin määriä salaatteina tms.
Sipuli raakana aiheuttaa nyt myös ongelmia, mutta ei hiukan kuullotettuna pannulla tai keitoissa (ennen raaka sipuli oli suurta herkkua!). Appelsiini, mandariini, makea omena, päärynä, kurkku, tomaatti, paprikakin, kesäkurpitsa, kiinankaali (ei ole samaa kuin valkokaali), lehtisalaatti yms. on NAMIA mulle! Samoin happosalppajalääkityksellä olevana minulle on täysruis-ruisleipä täysin ongelmatonta, mutta heti jos erehdyn vaikka syömään enemmän kuin yhden karjalanpiirakan, saan närästyksen. Valitettavasti ei ole minkäänlaista ongelmaa syödä aika paljonkin jäätelöä! :(
Kun sopivasti sekoittaa närästysongelmat tähän asiaan ja alkaa esittää teoriaa happo-emästasapainosta, voi saada ihmiset luulemaan, että närästys = elimistön liika happamuus!Närästys saattaa johtua siitä, että ei syö tarpeeksi emäksisiä ruokia. Minulla on kestänyt ainakin vuoden verran kummallinen röyhtely ruuan jälkeen. Pari vkoa sitten päätin lukea hieman happo-emästasapainosta ja huomasin, etten syö lähes yhtään emäksisiä ruokia. Röyhtely (liekö ollut sitä närästystä) on vähentynyt, kun aloin syödä enemmän juuri noita mainitsemiasi "Appelsiini, mandariini, makea omena, päärynä, kurkku, tomaatti, paprikakin, kesäkurpitsa, kiinankaali (ei ole samaa kuin valkokaali), lehtisalaatti yms.".
Lähes ainoastaan happamia ruokia tuli vuosi sitten syötyä eli leipää, lihaa, kalaa, kanaa, maitoa ja maitotuotteita jne. Noin puoli vuotta sitten leivän, makaronin ja puuron syönti väheni, kun luin vhh:sta. Näiden ruokien vähentäminen auttoi vähentämään myös röyhtäilyä. Ja nyt on tilanne vielä parempi, kun tajuan syödä enemmän emäksisiä ruokia, esim. sitruunamehua laitan hieman viilin sekaan :) - ei sen tarvi olla vhh
närästyksestä tms. kirjoitti:
Närästys saattaa johtua siitä, että ei syö tarpeeksi emäksisiä ruokia. Minulla on kestänyt ainakin vuoden verran kummallinen röyhtely ruuan jälkeen. Pari vkoa sitten päätin lukea hieman happo-emästasapainosta ja huomasin, etten syö lähes yhtään emäksisiä ruokia. Röyhtely (liekö ollut sitä närästystä) on vähentynyt, kun aloin syödä enemmän juuri noita mainitsemiasi "Appelsiini, mandariini, makea omena, päärynä, kurkku, tomaatti, paprikakin, kesäkurpitsa, kiinankaali (ei ole samaa kuin valkokaali), lehtisalaatti yms.".
Lähes ainoastaan happamia ruokia tuli vuosi sitten syötyä eli leipää, lihaa, kalaa, kanaa, maitoa ja maitotuotteita jne. Noin puoli vuotta sitten leivän, makaronin ja puuron syönti väheni, kun luin vhh:sta. Näiden ruokien vähentäminen auttoi vähentämään myös röyhtäilyä. Ja nyt on tilanne vielä parempi, kun tajuan syödä enemmän emäksisiä ruokia, esim. sitruunamehua laitan hieman viilin sekaan :)Sinulla on selvästi vain lievää närästystä tuo "röyhtelysi". Lievän kanssa nyt pärjää tosiaan jonkin aikaa ilman happosalpaajaa, mutta VAIN jonkin aikaa. Mikäli sulla olis oikeasti refluksitauti eli mahaportin läppä fuskaa eli päästää mahan sisältöä jatkuvasti ruokatorveen, ei siihen vhh:sta ole sen kummempaa apua. Sillä vhh:lla syöt kuitenkin paljon rasvaa ja aika monet kertovat miten paistavat ruokaansa voissa, niin runsas paistettujen ruokien syöminen on kuin myrkkyä. Mä en voi syödä paistinpannussa paistettua lohta enää, se kalanrasva muuttuu paistettaessa tai sitä on liikaa.
Täällä eivät ne oikeasti lähes eläkeikäiset paljasta omia refluksivaivojaan tietenkään, koska sehän voisi näyttää siltä, että sen aiheuttaakin vhh! Ei täällä voi luottaa tiedon paikkansapitävyyteen siinä suhteessa. Ettet vaan sinäkin hiukan kaunistele asioita ja koeta tässäkin MAINOSTAA vhh:ta jälleen yhden vaivan parantajana???
Sillä kun ruoka pääsee kulkemaan väärään suuntaan, on sen seassa niin ärtsyä suolahappoa, ettei siinä mitkään muut konstit auta, kuin happosalpaajalääkkeet. Sillä ainoat ruoat, jotka vhh:lla voivat hiukan vähentää LIEVÄN närästyksen oireita, ovat kasvikset ja hedelmät (mikäli edes niitä syöt). Maito ja piimä ei närästä, jos ei juo liikaa niitä, mutta jo tuo "röyhtely" on merkki jostain, josta vatsasi ei tykkää, tai se mahaportin läppä on alkanut jo fuskata. - vhh:n parantavan
ei sen tarvi olla vhh kirjoitti:
Sinulla on selvästi vain lievää närästystä tuo "röyhtelysi". Lievän kanssa nyt pärjää tosiaan jonkin aikaa ilman happosalpaajaa, mutta VAIN jonkin aikaa. Mikäli sulla olis oikeasti refluksitauti eli mahaportin läppä fuskaa eli päästää mahan sisältöä jatkuvasti ruokatorveen, ei siihen vhh:sta ole sen kummempaa apua. Sillä vhh:lla syöt kuitenkin paljon rasvaa ja aika monet kertovat miten paistavat ruokaansa voissa, niin runsas paistettujen ruokien syöminen on kuin myrkkyä. Mä en voi syödä paistinpannussa paistettua lohta enää, se kalanrasva muuttuu paistettaessa tai sitä on liikaa.
Täällä eivät ne oikeasti lähes eläkeikäiset paljasta omia refluksivaivojaan tietenkään, koska sehän voisi näyttää siltä, että sen aiheuttaakin vhh! Ei täällä voi luottaa tiedon paikkansapitävyyteen siinä suhteessa. Ettet vaan sinäkin hiukan kaunistele asioita ja koeta tässäkin MAINOSTAA vhh:ta jälleen yhden vaivan parantajana???
Sillä kun ruoka pääsee kulkemaan väärään suuntaan, on sen seassa niin ärtsyä suolahappoa, ettei siinä mitkään muut konstit auta, kuin happosalpaajalääkkeet. Sillä ainoat ruoat, jotka vhh:lla voivat hiukan vähentää LIEVÄN närästyksen oireita, ovat kasvikset ja hedelmät (mikäli edes niitä syöt). Maito ja piimä ei närästä, jos ei juo liikaa niitä, mutta jo tuo "röyhtely" on merkki jostain, josta vatsasi ei tykkää, tai se mahaportin läppä on alkanut jo fuskata.refluksitautia enkä yritä "mainostaa" sitä. Hyvä, jos minulla olisi vain lievää närästystä. Onko se mahaportin läpän fuskaus sitten rakennevika vai mikä? Minkä takia se alkaa päästämään happoja ym ohitseen ruokatorveen?
Joops, monet kertovat käyttävänsä paljon voita ja kermaa ruuanlaitossa. En itse ole mikään voin ihannoija. Onneksi on myös muita tapoja kypsentää ruoka, esimerkiksi keittämällä tai uunissa paistamalla.
Kyllä, juurihan sanoin, että syön nyt enemmän emäksisiä hedelmiä ja kasviksia. Huomasin itsekin, että ne auttavat / tuntuvat auttavan tuohon lievään närästykseen (jos se närästystä on, en ole saanut mitään virallista diagnoosia). Leipä, yleensäkin viljaruuat taas tuntuvat lisäävän röyhtäilyä, joten on vain hyvä että olen kuullut vhh:sta ja osaan vältellä niiden syöntiä. - refluksista
vhh:n parantavan kirjoitti:
refluksitautia enkä yritä "mainostaa" sitä. Hyvä, jos minulla olisi vain lievää närästystä. Onko se mahaportin läpän fuskaus sitten rakennevika vai mikä? Minkä takia se alkaa päästämään happoja ym ohitseen ruokatorveen?
Joops, monet kertovat käyttävänsä paljon voita ja kermaa ruuanlaitossa. En itse ole mikään voin ihannoija. Onneksi on myös muita tapoja kypsentää ruoka, esimerkiksi keittämällä tai uunissa paistamalla.
Kyllä, juurihan sanoin, että syön nyt enemmän emäksisiä hedelmiä ja kasviksia. Huomasin itsekin, että ne auttavat / tuntuvat auttavan tuohon lievään närästykseen (jos se närästystä on, en ole saanut mitään virallista diagnoosia). Leipä, yleensäkin viljaruuat taas tuntuvat lisäävän röyhtäilyä, joten on vain hyvä että olen kuullut vhh:sta ja osaan vältellä niiden syöntiä.En ole asiantuntija, joten vastaus rakennevikaan tai miksi päästää mahan sisältöä ruokatorveen, löydät varmasti Terveyskirjastosta tms. Läpän fuskaus johtuu ainakin ylipainosta, joka vatsan alueella painaa sisäelimiä, jolloin läppäkin kai on raollaan. Se on todellakin tarkoitettu olemaan kiinni, paitsi tarkoituksellisesti röyhtäisemisessä.
Olen ollut joskus nuorempana lähes yhtä ylipainoinen, mutta ei ollut närästystä silti. Epäilen, että läppäni oli pysyi kiinni. Mulla oli kyllä yli 50-vuotiaana ennen refluksitaudin toteamista myös helicobakteeri mahassa, joka hoitamattomana aiheutti närästyksen lisääntymistä. Ihmettelin, kun kahvikin jo aiheutti sitä ja oli kurjaa lähteä kävelylenkille närästyksessä. Just liikunta vielä pahentaa närästystä, ja jokin jumppaaminen tai uiminen vakaa-asennossa vain edistää safkojen lainehtimisen ruokatorveen, kun se läppä antaa periksi.
Helicobakteeri häädettiin ja on pysynyt poissa, mutta närästys jäi, josta lähtien olen ollut lääkityksellä. Mahani ultrattiin joskus häädön jälkeen eikä mitään häikkää löytynyt eikä sappikiviä, mutta muistaakseni siinä löytyi se läpän löysyys. Painon pudotus auttaa ehkä, mutta ei enää mulla.
Syömisistä: koska mä käytän happosalpaajaa, pystyn mainiosti syömään kohtuudella tiettyjä ruisleipälaatuja, joissa ei ole lisättyä sokeria eikä vehnäjauhoja. Pystyn toki syömään heikommanlaatuisiakin ruisleipiä, mutta en jatkuvasti. Erotan heti sokeria ja vehnäjauhoja sisältävän ruisleivän, koska närästys alkaa varoitella, ettei tätä sorttia enää, kiitos!
Pystyn syömään runsaskuituista kauraleipää, mutta koska niissä on aina myös vehnäjauhoa, en koskaan syö niitä kuin palan tai pari enkä joka päivä. Jos käyttäisin vahvempaa happosalpaajaa (= 15 mg:n sijasta 30 mg lansopratzolia), kai mä pystyisin syömään mitä vain, mutta sitä juuri en halua! On oikein hyvä, että vatsani rajoittaa pois kaiken täysin epäterveellisen!
En voi harmi kyllä syödä myöskään tavallista pullaa enkä täytekakkua kuin poikkeustilanteissa. Yksi sellainen oli eräs seurakunnan juhannusjuhla, jossa minäkin hyökkäsin kahvin kanssa ottamaan tarjolla olevan nisupullan ja palan täytekakkua! Ei olisi kannattanut, kärsin vielä seuraavanakin päivänä närästyksestä ja ripulistakin! Otan siis aina mukaan varalle niitä mun 100%:n ruisleipäviipaleita, jos jossain tarjotaan kahvia ja yhdessäoloa sukujuhlissa tai juhannustulilla! - pitää syödä
refluksista kirjoitti:
En ole asiantuntija, joten vastaus rakennevikaan tai miksi päästää mahan sisältöä ruokatorveen, löydät varmasti Terveyskirjastosta tms. Läpän fuskaus johtuu ainakin ylipainosta, joka vatsan alueella painaa sisäelimiä, jolloin läppäkin kai on raollaan. Se on todellakin tarkoitettu olemaan kiinni, paitsi tarkoituksellisesti röyhtäisemisessä.
Olen ollut joskus nuorempana lähes yhtä ylipainoinen, mutta ei ollut närästystä silti. Epäilen, että läppäni oli pysyi kiinni. Mulla oli kyllä yli 50-vuotiaana ennen refluksitaudin toteamista myös helicobakteeri mahassa, joka hoitamattomana aiheutti närästyksen lisääntymistä. Ihmettelin, kun kahvikin jo aiheutti sitä ja oli kurjaa lähteä kävelylenkille närästyksessä. Just liikunta vielä pahentaa närästystä, ja jokin jumppaaminen tai uiminen vakaa-asennossa vain edistää safkojen lainehtimisen ruokatorveen, kun se läppä antaa periksi.
Helicobakteeri häädettiin ja on pysynyt poissa, mutta närästys jäi, josta lähtien olen ollut lääkityksellä. Mahani ultrattiin joskus häädön jälkeen eikä mitään häikkää löytynyt eikä sappikiviä, mutta muistaakseni siinä löytyi se läpän löysyys. Painon pudotus auttaa ehkä, mutta ei enää mulla.
Syömisistä: koska mä käytän happosalpaajaa, pystyn mainiosti syömään kohtuudella tiettyjä ruisleipälaatuja, joissa ei ole lisättyä sokeria eikä vehnäjauhoja. Pystyn toki syömään heikommanlaatuisiakin ruisleipiä, mutta en jatkuvasti. Erotan heti sokeria ja vehnäjauhoja sisältävän ruisleivän, koska närästys alkaa varoitella, ettei tätä sorttia enää, kiitos!
Pystyn syömään runsaskuituista kauraleipää, mutta koska niissä on aina myös vehnäjauhoa, en koskaan syö niitä kuin palan tai pari enkä joka päivä. Jos käyttäisin vahvempaa happosalpaajaa (= 15 mg:n sijasta 30 mg lansopratzolia), kai mä pystyisin syömään mitä vain, mutta sitä juuri en halua! On oikein hyvä, että vatsani rajoittaa pois kaiken täysin epäterveellisen!
En voi harmi kyllä syödä myöskään tavallista pullaa enkä täytekakkua kuin poikkeustilanteissa. Yksi sellainen oli eräs seurakunnan juhannusjuhla, jossa minäkin hyökkäsin kahvin kanssa ottamaan tarjolla olevan nisupullan ja palan täytekakkua! Ei olisi kannattanut, kärsin vielä seuraavanakin päivänä närästyksestä ja ripulistakin! Otan siis aina mukaan varalle niitä mun 100%:n ruisleipäviipaleita, jos jossain tarjotaan kahvia ja yhdessäoloa sukujuhlissa tai juhannustulilla!leipää jos sen syömisen mahdollistamiseen tarvitaa happosalpaajia. Kokeile sinäkin VHH:ta ja unohda nuo leivät. Voit jopa tervehtyäkin.
- arvasin oikein
pitää syödä kirjoitti:
leipää jos sen syömisen mahdollistamiseen tarvitaa happosalpaajia. Kokeile sinäkin VHH:ta ja unohda nuo leivät. Voit jopa tervehtyäkin.
No niin, luuletko etten ole kokeillut syödä normaalia ruokaa ilman lääkitystä? Ja siis ei mitenkään runsasleipäistä ruokaa, vaan kun närästys ilmestyi jo toisen lääkkeettömän päivän puolivälissä, siihen ei auttanut kokonaisten kurkkujen ym. vihannesten syönti. Joten töissä piti koko iltapäivä napsia niitä apteekin vapaassa myynnissä olevia närästystabuja, mutta ei ne mitään auttaneet.
Selvennän vielä: nykyään se täysruisleipä, jossa ei ole lisättyä sokeria eikä hiivaa, EI aiheuta närästystä. Sen sijaan jos lisäisin juustojen ja lihatuotteiden määrää ruokavaliossani, varmaankin jo se määrä raskasta sulateltavaa vatsalleni olisi liikaa. Syön tosi paljon kasviksia, mutta illansuussa jo vähennän syömistä, jottei vaan synny närästystä yöksi.
Kannattaisi jo jättää vhh:n mainostus tällaisen rakenteellisen refluksitaudin osalta pois. Vai saako se rasvan ja lihapihvien syöminen sen läpän näkemään, että kas, tämähän on vhh-ruokaa, joten ollaanpa nyt kiinni eikä aueta edes normaalissa arkiliikunnassa! Tajuatko, kun se läppä on vaikka vain raollaan, se on sama kuin katsoisit hellan uuniin, jossa räiskyy tuli. Sen sijaan kun uunin luukku on kiinni, ei tulen palamisesta mitään tiedä, kun se närästys on sitä, että vatsan suolahappo jo käväisee siellä ruokatorven alaosassa.
Lievässä oireilussa auttaa hiukkasen emäksisten ja ns. neutraloivien ruokien ja vedenjuonnin lisääminen ja varsinkin ylensyönnin välttäminen. Kai sen verran tiedät, että juuri liharuoka ja runsaat rasvat vain lisäävät närästyksen mahdollisuutta! Joo, ymmärrän, sitähän sinä et myönnä! - mutta minulla
arvasin oikein kirjoitti:
No niin, luuletko etten ole kokeillut syödä normaalia ruokaa ilman lääkitystä? Ja siis ei mitenkään runsasleipäistä ruokaa, vaan kun närästys ilmestyi jo toisen lääkkeettömän päivän puolivälissä, siihen ei auttanut kokonaisten kurkkujen ym. vihannesten syönti. Joten töissä piti koko iltapäivä napsia niitä apteekin vapaassa myynnissä olevia närästystabuja, mutta ei ne mitään auttaneet.
Selvennän vielä: nykyään se täysruisleipä, jossa ei ole lisättyä sokeria eikä hiivaa, EI aiheuta närästystä. Sen sijaan jos lisäisin juustojen ja lihatuotteiden määrää ruokavaliossani, varmaankin jo se määrä raskasta sulateltavaa vatsalleni olisi liikaa. Syön tosi paljon kasviksia, mutta illansuussa jo vähennän syömistä, jottei vaan synny närästystä yöksi.
Kannattaisi jo jättää vhh:n mainostus tällaisen rakenteellisen refluksitaudin osalta pois. Vai saako se rasvan ja lihapihvien syöminen sen läpän näkemään, että kas, tämähän on vhh-ruokaa, joten ollaanpa nyt kiinni eikä aueta edes normaalissa arkiliikunnassa! Tajuatko, kun se läppä on vaikka vain raollaan, se on sama kuin katsoisit hellan uuniin, jossa räiskyy tuli. Sen sijaan kun uunin luukku on kiinni, ei tulen palamisesta mitään tiedä, kun se närästys on sitä, että vatsan suolahappo jo käväisee siellä ruokatorven alaosassa.
Lievässä oireilussa auttaa hiukkasen emäksisten ja ns. neutraloivien ruokien ja vedenjuonnin lisääminen ja varsinkin ylensyönnin välttäminen. Kai sen verran tiedät, että juuri liharuoka ja runsaat rasvat vain lisäävät närästyksen mahdollisuutta! Joo, ymmärrän, sitähän sinä et myönnä!viljatuotteet aiheuttavat närästystä ja ummetusta. Suoli ei tykkää lainkaan. Lihan suhteen ei ole ongelmia ja runsaista rasvoista en tiedä kun käytän voita paistamiseen enkä levittele mitään rasvoja leiville kun en niitä syö.
- ymmärtää...
mutta minulla kirjoitti:
viljatuotteet aiheuttavat närästystä ja ummetusta. Suoli ei tykkää lainkaan. Lihan suhteen ei ole ongelmia ja runsaista rasvoista en tiedä kun käytän voita paistamiseen enkä levittele mitään rasvoja leiville kun en niitä syö.
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta jotakin tiedän närästyksestä minäkin :-(
Oheinen poiminta Orionin sivuilta:
"Rasvainen, vähäkuituinen sekä voimakkaasti maustettu ruoka aiheuttaa närästystä. Ravinto on hyvin yleinen syy ruokatorven sulkijalihaksen epätavalliseen toimintaan. Närästysoireita voi vähentää ruokailutottumuksia muuttamalla."
Tämä Poliklinikka.fi:
"Esimerkiksi nikotiini, rasvaiset ruuat, alkoholi, sitrushedelmät tai voimakkaat mausteet heikentävät alasulkijan toimintaa ja aiheuttavat närästystä."
Tämä HUS:n sivuilta:
"Tupakointi, ylensyönti, jotkut lääkeaineet, alkoholi, eritoten valkoviini, sekä rasvainen ja vähäkuituinen ruoka voivat myös aiheuttaa närästystä. Samoin närästystä voivat aiheuttaa tietyt elintarvikkeet, kuten kaalit, sipuli, paprika, palkokasvit kaasunmuodostajina ja suklaa"
Tämä poiminta Verkkoklinikan sivuilta:
"Voimakkaita mausteita ja runsasta rasvan käyttöä kannattaa välttää"
Viljatuotteita ei närästyksen yhteydessä pahemmin mainita, sen sijaan rasvainen ruoka lähes aina. Ja minunkin kokemukseni valitettavasti vahvistavat tämän täysin. - ja se riittää
ymmärtää... kirjoitti:
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta jotakin tiedän närästyksestä minäkin :-(
Oheinen poiminta Orionin sivuilta:
"Rasvainen, vähäkuituinen sekä voimakkaasti maustettu ruoka aiheuttaa närästystä. Ravinto on hyvin yleinen syy ruokatorven sulkijalihaksen epätavalliseen toimintaan. Närästysoireita voi vähentää ruokailutottumuksia muuttamalla."
Tämä Poliklinikka.fi:
"Esimerkiksi nikotiini, rasvaiset ruuat, alkoholi, sitrushedelmät tai voimakkaat mausteet heikentävät alasulkijan toimintaa ja aiheuttavat närästystä."
Tämä HUS:n sivuilta:
"Tupakointi, ylensyönti, jotkut lääkeaineet, alkoholi, eritoten valkoviini, sekä rasvainen ja vähäkuituinen ruoka voivat myös aiheuttaa närästystä. Samoin närästystä voivat aiheuttaa tietyt elintarvikkeet, kuten kaalit, sipuli, paprika, palkokasvit kaasunmuodostajina ja suklaa"
Tämä poiminta Verkkoklinikan sivuilta:
"Voimakkaita mausteita ja runsasta rasvan käyttöä kannattaa välttää"
Viljatuotteita ei närästyksen yhteydessä pahemmin mainita, sen sijaan rasvainen ruoka lähes aina. Ja minunkin kokemukseni valitettavasti vahvistavat tämän täysin.Minulle ei tarvitse selittää mitä Orion sanoo. Ravinnolla voi vaikuttaa närästykseen. Sokeria paljon sisältävät hedelmät ovat myös yksi syy närästykseen. Voin syödä lihaa normaalisti ja kun syön vain luonnollisia rasvoja niin ongelmia ei ole. Margariinista tulee heti ongelmia jos sitä syö leipien kanssa.
- refluksi todettu
mutta minulla kirjoitti:
viljatuotteet aiheuttavat närästystä ja ummetusta. Suoli ei tykkää lainkaan. Lihan suhteen ei ole ongelmia ja runsaista rasvoista en tiedä kun käytän voita paistamiseen enkä levittele mitään rasvoja leiville kun en niitä syö.
Ultrauksen yhteydessä lääkäri totesi refluksin syyn, sen läpän fuskauksen. Lisäksi on vatsalaukkuni suojanukka voinut jo vaurioitua tätä aikaa edeltäneen fibromyalgiaan syömieni tulehduskipulääkkeiden takia. Kun tajusin, mihin sellaisen särkylääkkeen käyttö johtaa, lopetin kaikenlaiset särkylääkkeet, ellei ollut kova, esim. hammassärky. Sillä helicobakteeri oli ehtinyt kai myös heikentää sitä suojakalvoa, se kun kaivautuu mahalaukun pintakudokseen, erittää ympärilleen jotain joka ikäänkuin suojelee sitä bakteeria suolahapon voimalta. Siksi tiedän, ettei mulla auttaisi mitkään "konstit", kun kalvossa on vikaa. Ei närästystä ollut, ennenkuin helicobakteerin pahimpien oireiden aikaan vähän ennen viikon kestänyttä antibioottihäätöä. Ja olin todella pettynyt, että närästys jäi, kun luulin paranevani kaikista vatsaoireista. Mä pystyn syömään siis täysruisleipää, mutta EN vaaleaa vehnajauhoja tai lisäksi rasvaa sisältävää leipää. Joissakin leivissähän on myös lisättyä rasvaa, ja sen kyllä tunnen - hetken kuluttua.
- taas...
ja se riittää kirjoitti:
Minulle ei tarvitse selittää mitä Orion sanoo. Ravinnolla voi vaikuttaa närästykseen. Sokeria paljon sisältävät hedelmät ovat myös yksi syy närästykseen. Voin syödä lihaa normaalisti ja kun syön vain luonnollisia rasvoja niin ongelmia ei ole. Margariinista tulee heti ongelmia jos sitä syö leipien kanssa.
... esimerkiksi kylmäpuristettu luomurypsiöljy on mitä luonnollisinta rasvaa. Se riittää minulle.
Hedelmien sokeri ei aiheuta närästystä, vaan useimmiten niiden happamuus. Miksi yrität nyt syyttää sokeria sellaisesta mihin se ei ole syypää?
Närästystautikin on sairaus, ja jolla ei sitä ole voi syödä normaalisti. Mutta jos tautia sairastaa, on syytä huolehtia kuitujen saannista ja välttää liian rasvaisia ruokia. Oma keho kertoo parhaiten missä mennään. - parhaiten missä mennään
taas... kirjoitti:
... esimerkiksi kylmäpuristettu luomurypsiöljy on mitä luonnollisinta rasvaa. Se riittää minulle.
Hedelmien sokeri ei aiheuta närästystä, vaan useimmiten niiden happamuus. Miksi yrität nyt syyttää sokeria sellaisesta mihin se ei ole syypää?
Närästystautikin on sairaus, ja jolla ei sitä ole voi syödä normaalisti. Mutta jos tautia sairastaa, on syytä huolehtia kuitujen saannista ja välttää liian rasvaisia ruokia. Oma keho kertoo parhaiten missä mennään.ja VHH ruokavaliolla ei ongelmia enää ole. En tarvitse mitään lääkitystä ja kuituja saan runsaista kasviksista. Rypsiöljyn mausta en pidä enkä sitä käytä. Oliivi ja kookoöljy sopivat ruokavaliooni parhaiten. Taudeista voi päästä myös eroon jos syö vähähiilihydraattisesti ja suosii luonnollisia rasvoja. Moni diabeettikkokin on tervehtynyt VHH:n avulla. Myös närästyksestä voi päästä eroon. Kokemuksesta voin sanoa että näin on.
- refluksi todettu
taas... kirjoitti:
Närästystautikin on sairaus, ja jolla ei sitä ole voi syödä normaalisti. Mutta jos tautia sairastaa, on syytä huolehtia kuitujen saannista ja välttää liian rasvaisia ruokia. Oma keho kertoo parhaiten missä mennään.Minullekin hedelmät sopii oikein hyvin, ja rakastan makeaa päärynää ja syön joka päivä yhden omenan! Viime aikoina kun välttelen herkän lihomisen takia liikaa jäätelönsyömistä, olenkin syönyt mustaherukoita joko ryvitanäkkärin kanssa maidossa tai aamupuurossa. Mutta kaikessa on hyväksi kohtuus. En ole kai kahteenkymmeneen vuoteen koskaan aamupalalla syönyt minkäänlaista kahvileipää, jota nuoret terveet voivat ilman oireita. Enkä syö pullaa juuri koskaan.
Just just, noinhan se vhh:laisen jargoni menee, ettei hedelmätkään muka sovi. Saahan sitä väittää vaikka mitä, mutta todellisuus ja yksilökohtaiset kokemukset on se joka ratkaisee. - koettaisit jo lopettaa
parhaiten missä mennään kirjoitti:
ja VHH ruokavaliolla ei ongelmia enää ole. En tarvitse mitään lääkitystä ja kuituja saan runsaista kasviksista. Rypsiöljyn mausta en pidä enkä sitä käytä. Oliivi ja kookoöljy sopivat ruokavaliooni parhaiten. Taudeista voi päästä myös eroon jos syö vähähiilihydraattisesti ja suosii luonnollisia rasvoja. Moni diabeettikkokin on tervehtynyt VHH:n avulla. Myös närästyksestä voi päästä eroon. Kokemuksesta voin sanoa että näin on.
Koettaisit jo lopettaa tuon propagandasi jauhamisen. Se jolla on refluksitauti, ei parane rasvan ja raskaasti tunteja sulateltavan liharuoan syömisellä. Ei, en jaksa jatkaa joten jatka sä vaan, tää palstahan on sun huuhaalles tarkoitettukin.
- tekstissäsi,
parhaiten missä mennään kirjoitti:
ja VHH ruokavaliolla ei ongelmia enää ole. En tarvitse mitään lääkitystä ja kuituja saan runsaista kasviksista. Rypsiöljyn mausta en pidä enkä sitä käytä. Oliivi ja kookoöljy sopivat ruokavaliooni parhaiten. Taudeista voi päästä myös eroon jos syö vähähiilihydraattisesti ja suosii luonnollisia rasvoja. Moni diabeettikkokin on tervehtynyt VHH:n avulla. Myös närästyksestä voi päästä eroon. Kokemuksesta voin sanoa että näin on.
... mutta tähän puutun. Väität että moni diabeetikko on tervehtynyt VHH:n avulla. Ei ole - diabeteksesta ei voi parantua. Oireet saa pysymään kurissa (kuten myös diabetesliiton ohjeilla) mutta itse sairaudesta ei VHH:kaan paranna.
Vähähiilihydraattisesti syömällä ei pääse taudeista eroon sen kummemmin kuin vähärasvaisestikaan syömällä. Syöpään kuollaan edelleen, samoin sydänsairauksiin. Diabeteskin lisääntyy koska puolet suomalaisista aikuisista ei liiku edes suositusten määrää. Ja se suositus on niinkin armollinen kuin puoli tuntia kevyttä liikuntaa päivässä! Hui! Ei ihme että ylipaino on ongelma, ja ratkaisua haetaan milloin milläkin dieetillä - mutta liikuntaa ei haluttaisi lisätä, ei sitten kirveelläkään. Vaikka ravinto onkin laihduttamisessa tärkein tekijä, on liikunta merkittävämpi terveyden ylläpitäjä. - Veijo
tekstissäsi, kirjoitti:
... mutta tähän puutun. Väität että moni diabeetikko on tervehtynyt VHH:n avulla. Ei ole - diabeteksesta ei voi parantua. Oireet saa pysymään kurissa (kuten myös diabetesliiton ohjeilla) mutta itse sairaudesta ei VHH:kaan paranna.
Vähähiilihydraattisesti syömällä ei pääse taudeista eroon sen kummemmin kuin vähärasvaisestikaan syömällä. Syöpään kuollaan edelleen, samoin sydänsairauksiin. Diabeteskin lisääntyy koska puolet suomalaisista aikuisista ei liiku edes suositusten määrää. Ja se suositus on niinkin armollinen kuin puoli tuntia kevyttä liikuntaa päivässä! Hui! Ei ihme että ylipaino on ongelma, ja ratkaisua haetaan milloin milläkin dieetillä - mutta liikuntaa ei haluttaisi lisätä, ei sitten kirveelläkään. Vaikka ravinto onkin laihduttamisessa tärkein tekijä, on liikunta merkittävämpi terveyden ylläpitäjä."Väität että moni diabeetikko on tervehtynyt VHH:n avulla. Ei ole - diabeteksesta ei voi parantua. Oireet saa pysymään kurissa (kuten myös diabetesliiton ohjeilla) mutta itse sairaudesta ei VHH:kaan paranna."
Minkälaiset ovat ne DL:N ohjeet jotka pitävät D2 potilaan verensokerin kunnossa ilman lääkitystä??
Odotan mielenkiinnolla vastaustasi.
terveisin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879