Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kirja:Outolintu -erilainen.

onko kukaan

lukenut? minä luin, ja tunnistin itseni väri-ihmiseksi.

Haluaisinkin tietää, että oletteko muut ujot lukeneet tuota kirjaa? ja jäin pohtimaan, että kulkeeko ujous ja herkkyys aina käsikädessä....

tosi mielenkiintoinen kirja siis, mutta netistä ei tunnu oikein löytyvän mitään tietoa enemmälti tuosta väri- ja muotoihmiset tutkimuksesta...

22

3017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisuli

      On jo aikaa, kun luin ko. kirjan. Se oli tosi mielenkiintoinen. Olen unohtanut paljon, kun en ole viime aikoina mietiskellyt tuota aihetta. Minäkin tunnistin itseni heti väri-ihmiseksi. Pitääkin lukea kirja uudestaan. Kirjoitelkaa muutkin kirjan lukeneet, ja kertokaa, jos tiedätte mistä voisi löytää lisää tietoa aiheesta.

      • ujoujojo

        Kuka tuon on kirjoittanut?


      • dindan
        ujoujojo kirjoitti:

        Kuka tuon on kirjoittanut?

        En ole lukenut kirjaa, mutta etsivä löytää...
        Kirjoittaja on filosofian tohtori Sylvi-Sanni Manninen (1914 - 2009) ja kirjan nimi on kokonaisuudessaan Outolintu, erilainen: tutkimusraportti yliherkästä väri-ihmisestä muotojen yhteiskunnassa. Kirja on julkaistu v. 1999.

        Sylvi-Sannista lisää: http://paivila.vuodatus.net/blog/1590204
        Netistä löytyy keskusteluja ja mielipiteitä kyseisestä tutkimuksesta.

        Pientä esittelyä kirjasta ja teoriasta esim:
        http://www.valonkantajat.fi/lehdet/valkleh013.html
        (otsikolla "Olivatko haltiattaret syntyessäsi läsnä?")

        Vaikuttaa mielenkiintoiselta teorialta, vaikkakin näin aluksi ihmisten jakaminen vain kahteen "luokkaan" vaikuttaa jyrkältä näkymykseltä. Ensin siis pitäisi minunkin perehtyä tuohon enemmän. Pikaisen nettiselailun ja sieltä löytyvän tiedon perusteella tunnistan itsessäni väri-ihmisen ominaisuuksia. Itse uskon, että ujo on useimmiten myös herkkä.


      • kirjaOutolintu
        dindan kirjoitti:

        En ole lukenut kirjaa, mutta etsivä löytää...
        Kirjoittaja on filosofian tohtori Sylvi-Sanni Manninen (1914 - 2009) ja kirjan nimi on kokonaisuudessaan Outolintu, erilainen: tutkimusraportti yliherkästä väri-ihmisestä muotojen yhteiskunnassa. Kirja on julkaistu v. 1999.

        Sylvi-Sannista lisää: http://paivila.vuodatus.net/blog/1590204
        Netistä löytyy keskusteluja ja mielipiteitä kyseisestä tutkimuksesta.

        Pientä esittelyä kirjasta ja teoriasta esim:
        http://www.valonkantajat.fi/lehdet/valkleh013.html
        (otsikolla "Olivatko haltiattaret syntyessäsi läsnä?")

        Vaikuttaa mielenkiintoiselta teorialta, vaikkakin näin aluksi ihmisten jakaminen vain kahteen "luokkaan" vaikuttaa jyrkältä näkymykseltä. Ensin siis pitäisi minunkin perehtyä tuohon enemmän. Pikaisen nettiselailun ja sieltä löytyvän tiedon perusteella tunnistan itsessäni väri-ihmisen ominaisuuksia. Itse uskon, että ujo on useimmiten myös herkkä.

        Mulla on tuo kirja! Hyvä opus, tunnistin itseni paremmin kuin hyvin väri-ihmiseksi...antaa lohtua, kun niin monet muutkin yksinäiset sielut ovat täällä vaeltaneet ennen meitä.


    • lukenut kirjaa,

      mutta olen ujo ja herkkä ja nykymaailmassa sellaiset leimataan oudoiksilinnuksi ja jäävät helposti toisten jalkoihin :(

    • Yksinäinen sielu

      Tässä lainaus kirjan takakannesta:
      "Väri-ihmiset tuntevat itsensä usein erilaisiksi - kuin kuusta tulleiksi. Sisäänpäin kääntyneinä, ujoina, hiljaisina ja omaehtoista vapautta rakastavina heillä on vaikeuksia sopeutua yhteiskuntaan, jossa ihaillaan suulasta ulospäinsuuntautunutta yksilöä. [ ] ...paniikkihäiriöt ja kiusaamisen kohteena oleminen on tuttua väri-ihmiselle."

      Tuo on kuin suoraan omasta elämästäni!
      Yli 40 vuotta jo täällä kulkeneena olen kaivannut samanhenkisiä ihmisiä tai vertaistukea erilaisissa elämäntilanteissa niitä koskaan löytämättä...

      Kirjassa myös kerrottiin mm. siitä kuinka väri-ihminen saattaa erehtyä luulemaan muita ihmisiä kaltaisekseen joutuen kerta toisensa jälkeen katkerasti pettymään ja jopa pilkan kohteeksi. Tuttua, niin tuttua on.

    • Onyxiantra

      Saakohan tuota kirjaa mistään enää hankittua? Olisin niin kovasti halunnut lukea tuon! Väri-ihminen minäkin..

      • Yks. sielu

        Minä lainasin paikallisesta kirjastosta, ei taida kuitenkaan kuulua kaikkien kirjastojen valikoimaan?


      • Toukokuutar
        Yks. sielu kirjoitti:

        Minä lainasin paikallisesta kirjastosta, ei taida kuitenkaan kuulua kaikkien kirjastojen valikoimaan?

        Olen lukenut kirjan 1990-luvulla ja se pelasti minut. Olen ollut masentunut ja kärsinyt äitini kanssa vuorovaikutuksen ongelmista ja syyttänyt niistä itseäni. Kirja autooi ymmärtämään, että vika ei olekaan minussa. Vapaus olla minä on ihana asia! Elämä on tasapainossa, olen sinut itseni kanssa ja miehen valinnassakin olen osannut kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin ;).

        Etsiskelen lisää väri ystäviä, henkinen yhteys on tärkeä asia ihmisen elämässä. Äiti-suhteen vaikeus kyllä edeleen rassaa...


      • Uihui
        Toukokuutar kirjoitti:

        Olen lukenut kirjan 1990-luvulla ja se pelasti minut. Olen ollut masentunut ja kärsinyt äitini kanssa vuorovaikutuksen ongelmista ja syyttänyt niistä itseäni. Kirja autooi ymmärtämään, että vika ei olekaan minussa. Vapaus olla minä on ihana asia! Elämä on tasapainossa, olen sinut itseni kanssa ja miehen valinnassakin olen osannut kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin ;).

        Etsiskelen lisää väri ystäviä, henkinen yhteys on tärkeä asia ihmisen elämässä. Äiti-suhteen vaikeus kyllä edeleen rassaa...

        enää mitään...? Minkälaisissa ihmissuhteissa ja miten olette omakohtaisesti huomanneet näitä väri- ja muotoihmisten eroavaisuksia?


      • Näe lähelle
        Uihui kirjoitti:

        enää mitään...? Minkälaisissa ihmissuhteissa ja miten olette omakohtaisesti huomanneet näitä väri- ja muotoihmisten eroavaisuksia?

        Tahdon uuden elämän
        Sellaisen paremman, jossa minä riitän ja ymmärrän
        olen läsnä enemmän.

        Haluan rennomman minän.
        Vielä tuijotan itseen, epäonniseen naiseen,
        joka vaimona ja äitinä olla vois enemmän.

        Uskon uuteen mahdollisuuteen.
        Tarun rakkaimman käteen, tunnen kiitollisuutta siitä mitä on,
        silti oon levoton.

        Olen pettynyt ihmisiin.
        Tahdon rauhan sydämeen, itseni onnea arkeen
        ja hyvän sydänystävän.

        Olen joskus vaatinut itseltäni enemmän.
        Olen eksynyt suuriin unelmiin ja hajonneisiin haaveisiin.
        Toivoa vielä voin.

        Tavoitin itsessäni kipeän kaipuun:
        Jospa sellaisen äidin saanut ois joka kanssani elämälle nauranut ois
        koskettaisi kyyneliin.

        Voinko vielä uskoa itseeni?
        Sydän hiljaa hymisee, se huomisesta haaveilee:
        Jospa näillä siivillä vielä lentää vois, jospa oikeasti elää vois?

        Jotain löysin, toisen kadotin olen yksin kumminkin.
        Jospa ystävän kanssa voisin jakaa
        sen mitä ajattelen, kuka olen, mitä en.

        [email protected]


      • maaariaaa
        Toukokuutar kirjoitti:

        Olen lukenut kirjan 1990-luvulla ja se pelasti minut. Olen ollut masentunut ja kärsinyt äitini kanssa vuorovaikutuksen ongelmista ja syyttänyt niistä itseäni. Kirja autooi ymmärtämään, että vika ei olekaan minussa. Vapaus olla minä on ihana asia! Elämä on tasapainossa, olen sinut itseni kanssa ja miehen valinnassakin olen osannut kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin ;).

        Etsiskelen lisää väri ystäviä, henkinen yhteys on tärkeä asia ihmisen elämässä. Äiti-suhteen vaikeus kyllä edeleen rassaa...

        olet..? minä myös tunnistin itseni väri-ihmiseksi tuon kirjan luettuani. Minulla on ollut elämässä monenlaista vaikeutta. Lapsuudenperheessäni myös... ehkä ainakin äitini oli väri-ihminen mutta hän ei jotenkin ehkä hyväksynyt noita piirteitä itsessään (ehkä isällä oli samoin tai sitten hän oli muoto, en ole aivan varma).. joka tapauksessa ilmapiiri oli jostain syystä aivan kauhea kotona. puistattaa ajatellakin.

        nyt vanhempani ovat kuolleet, ja molemmat sisareni taitavat olla muotoja. koen olevani tosi yksin tämän asian kanssa.

        avomieheni jonka kanssa olin yli 10 v, jätti minut toisen takia. hän on ollut ainoa ihminen elämässäni, joka ehkä ymmärsi minua, ja antoi olla sellainen kuin olen. tosin olen tuonkin kyseenalaistanut hänen jätettyä minut...en voi ymmärtää miten hän teki minulle noin, asia satttuu vieläkin aivan hirveästi. tuosta toipuminen on ollut todella raskasta enkä vieläkään ole oikein jaloillani, vaikka siitä jo vuosi aikaa....

        työelämässäkin (se vähä mitä siellä olen ollut) tuntuu, että minua ei ole hyväksytty/ymmärretty, ja aina joku suulaampi on vienyt paikan (määräaikaista työsuhdetta ei ole koskaan jatkettu)..

        tulevaisuuteni on aivan avoin.. ja pelkään miten ihmeessä oikein löydän paikkani tässä maailmassa..

        mukava olisi jos olisi samanhenkisiä ystäviä.. siksi kyselen mistä päin olet..?


      • turkoosi taas
        maaariaaa kirjoitti:

        olet..? minä myös tunnistin itseni väri-ihmiseksi tuon kirjan luettuani. Minulla on ollut elämässä monenlaista vaikeutta. Lapsuudenperheessäni myös... ehkä ainakin äitini oli väri-ihminen mutta hän ei jotenkin ehkä hyväksynyt noita piirteitä itsessään (ehkä isällä oli samoin tai sitten hän oli muoto, en ole aivan varma).. joka tapauksessa ilmapiiri oli jostain syystä aivan kauhea kotona. puistattaa ajatellakin.

        nyt vanhempani ovat kuolleet, ja molemmat sisareni taitavat olla muotoja. koen olevani tosi yksin tämän asian kanssa.

        avomieheni jonka kanssa olin yli 10 v, jätti minut toisen takia. hän on ollut ainoa ihminen elämässäni, joka ehkä ymmärsi minua, ja antoi olla sellainen kuin olen. tosin olen tuonkin kyseenalaistanut hänen jätettyä minut...en voi ymmärtää miten hän teki minulle noin, asia satttuu vieläkin aivan hirveästi. tuosta toipuminen on ollut todella raskasta enkä vieläkään ole oikein jaloillani, vaikka siitä jo vuosi aikaa....

        työelämässäkin (se vähä mitä siellä olen ollut) tuntuu, että minua ei ole hyväksytty/ymmärretty, ja aina joku suulaampi on vienyt paikan (määräaikaista työsuhdetta ei ole koskaan jatkettu)..

        tulevaisuuteni on aivan avoin.. ja pelkään miten ihmeessä oikein löydän paikkani tässä maailmassa..

        mukava olisi jos olisi samanhenkisiä ystäviä.. siksi kyselen mistä päin olet..?

        Oman paikan löytäminen on iso kysymys itsellekin. Sisarusten erilaisuus juuri väri-muoto-akselilla voi oman kokemuksen mukaan olla ratkaiseva erottava tekijä. Oma sisko tosin taitaa olla vain "vähän" muoto, äiti enemmän.

        Asun Keski-Suomessa.


      • ettei kiinnosta
        turkoosi taas kirjoitti:

        Oman paikan löytäminen on iso kysymys itsellekin. Sisarusten erilaisuus juuri väri-muoto-akselilla voi oman kokemuksen mukaan olla ratkaiseva erottava tekijä. Oma sisko tosin taitaa olla vain "vähän" muoto, äiti enemmän.

        Asun Keski-Suomessa.

        että ketään ei kiinnosta tutustua tai edes keskustella aiheesta. Itselle ainakin tämä väri- muoto asia on antanut selityksen niin suuriin asioihin elämässä että tunnen kiitollisuutta Manniselle siitä että Outolintu- kirjan on kirjoittanut.

        Voihan aihe olla niin piilossa pinnan alla vielä, että moni ei tunnista itseään.


      • tsirp123
        ettei kiinnosta kirjoitti:

        että ketään ei kiinnosta tutustua tai edes keskustella aiheesta. Itselle ainakin tämä väri- muoto asia on antanut selityksen niin suuriin asioihin elämässä että tunnen kiitollisuutta Manniselle siitä että Outolintu- kirjan on kirjoittanut.

        Voihan aihe olla niin piilossa pinnan alla vielä, että moni ei tunnista itseään.

        Itse tunnistin itseni. Olen ennen tuntenut itseni normaalimmaksi, mutta nyt aikuisiällä tunnen olevani "outolintu". Rakastan rauhaa, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka ovat kaksinaamaisia, ajattelemattomia, puhuvat paskaa selän takana ja nauttivat siitä kun muilla menee huonosti. Suurin osa vaan vaikuttaa tälläisiä olevan.. Ja sitten nämä samat ihmiset hakevat sosiaalialalle. Itse olen ujo, hiljainen, otan kaikki huomioon, olen todella hyvä huomaamaan asioita. Mitkä muuten olivatkaan ne ammatit, jotka kirjan mukaan sopivat väri-ihmisille? En ole saanut kirjaa uudestaan käsiini. Yksi taisi olla palveluala, ja toinen rauhantyö, mutta mitä muita niitä olikaan..?


      • Kuusta kupsahtanut
        tsirp123 kirjoitti:

        Itse tunnistin itseni. Olen ennen tuntenut itseni normaalimmaksi, mutta nyt aikuisiällä tunnen olevani "outolintu". Rakastan rauhaa, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka ovat kaksinaamaisia, ajattelemattomia, puhuvat paskaa selän takana ja nauttivat siitä kun muilla menee huonosti. Suurin osa vaan vaikuttaa tälläisiä olevan.. Ja sitten nämä samat ihmiset hakevat sosiaalialalle. Itse olen ujo, hiljainen, otan kaikki huomioon, olen todella hyvä huomaamaan asioita. Mitkä muuten olivatkaan ne ammatit, jotka kirjan mukaan sopivat väri-ihmisille? En ole saanut kirjaa uudestaan käsiini. Yksi taisi olla palveluala, ja toinen rauhantyö, mutta mitä muita niitä olikaan..?

        Minusta kirja avaa niin uskomattomia totuuksia mitä olen lapsesta asti kokenut,etten pysty niitä kuvailemaan.Puhuin tästä psykiatrin kanssa,joka kiinnotui myös aiheesta,olen ollut yhteytdessä Päivilän erääseen henkilöön ja aion ottaa tietoja ja taitoja omaaviin henkilöihin yhteyttä.haluan perustaa paikkakunnalleni jonkinlaisen kerhon,tai piirin tms.jossa voimme olla niitä värillisiä..siihen vain tarvittaisiin enemmän kui yksi aloittamaan.Tuietoa ja otan vielä yhteyttä Sylvi.Sanni Mannisen omaisiin.Paikan kokoontumiselle luulen kyllä saavani,informointi ja kaikki muukin on ihan auki vielä.
        Paikkakunta missä halauaisin aloittaa on Turku.

        Yhdessäkin tätä voidaan alkuun ihman ihan asiantuntijaa ja varmasti semmoinenkin löytyy psykologian saralla.
        Ken on kiinnostunut kanssani jakamaan ajatusta ja ehdotusta saa tästä osoitteeni,keksitään jotain yhteistä [email protected]

        Kirjaa saa ehkä tilaamalla,mutta se oli kyllä kustantajalta jo loppu,kirjasto on eräs paikka ja tuolla aloituksen alussa on netti-osoitteita ja myös nimellä Päivilän santuaari tai Sylvi-Sanni Manninen tai Outolintu,erilainen,löytää myös tietoa.

        Tarvitsen tätä ja tunnen niin paljon muotojen maailmassa kärsisivä,että haluan jonkin yhteisen paikan yli-herkille luoville ihmisille.
        t.ml


      • Yksinäinen sielu
        Näe lähelle kirjoitti:

        Tahdon uuden elämän
        Sellaisen paremman, jossa minä riitän ja ymmärrän
        olen läsnä enemmän.

        Haluan rennomman minän.
        Vielä tuijotan itseen, epäonniseen naiseen,
        joka vaimona ja äitinä olla vois enemmän.

        Uskon uuteen mahdollisuuteen.
        Tarun rakkaimman käteen, tunnen kiitollisuutta siitä mitä on,
        silti oon levoton.

        Olen pettynyt ihmisiin.
        Tahdon rauhan sydämeen, itseni onnea arkeen
        ja hyvän sydänystävän.

        Olen joskus vaatinut itseltäni enemmän.
        Olen eksynyt suuriin unelmiin ja hajonneisiin haaveisiin.
        Toivoa vielä voin.

        Tavoitin itsessäni kipeän kaipuun:
        Jospa sellaisen äidin saanut ois joka kanssani elämälle nauranut ois
        koskettaisi kyyneliin.

        Voinko vielä uskoa itseeni?
        Sydän hiljaa hymisee, se huomisesta haaveilee:
        Jospa näillä siivillä vielä lentää vois, jospa oikeasti elää vois?

        Jotain löysin, toisen kadotin olen yksin kumminkin.
        Jospa ystävän kanssa voisin jakaa
        sen mitä ajattelen, kuka olen, mitä en.

        [email protected]

        Aivan ihana tuo runosi, kiitos siitä!


      • Yksinäinen sielu
        tsirp123 kirjoitti:

        Itse tunnistin itseni. Olen ennen tuntenut itseni normaalimmaksi, mutta nyt aikuisiällä tunnen olevani "outolintu". Rakastan rauhaa, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka ovat kaksinaamaisia, ajattelemattomia, puhuvat paskaa selän takana ja nauttivat siitä kun muilla menee huonosti. Suurin osa vaan vaikuttaa tälläisiä olevan.. Ja sitten nämä samat ihmiset hakevat sosiaalialalle. Itse olen ujo, hiljainen, otan kaikki huomioon, olen todella hyvä huomaamaan asioita. Mitkä muuten olivatkaan ne ammatit, jotka kirjan mukaan sopivat väri-ihmisille? En ole saanut kirjaa uudestaan käsiini. Yksi taisi olla palveluala, ja toinen rauhantyö, mutta mitä muita niitä olikaan..?

        "Rakastan rauhaa, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka ovat kaksinaamaisia, ajattelemattomia, puhuvat paskaa selän takana ja nauttivat siitä kun muilla menee huonosti."

        Tuo on kuin minun näppikseltäni, olen aivan samanlainen.


    • :-)

      Köhm, onko toinen sitten musta-valko ihminen?

    • Yksi värillinen

      Olen aloittanut lukemaan kirjaa ja se tempaa mukanaan. En ole sittenkään ainut outolintu erillainen.

      • Kuusta kupsahtanut

        Olen ollut yhteydessä Sykvi-Sanni Mannisen läheisiin..
        Osoitteen löytää goolesta esim.outolintu,erilainen...sitä minä olen,jospa johionkuhun sellaiseen tutustuisin.kirjoitin jo aiemmin.
        Se ei tarkoita mustavalkoisuutta...mutta toisaalta...etsipä kirja ja lue..sinä Köhm;)


    • colormusicman

      Suomessa olisi paikallaan saada aikaan liikehdintää väri-ihmisten kesken.
      Pieniä tilaisuuksia siellä täällä, joissa voisi olla tilaa mielikuvitukselle, keskustelulle, taiteille ja väri-ihmistutkimuksille ym.
      Suomalaiset ovat kansana minusta niin käytännöllisiä että meidän kulttuurimme arjessa ja instituutioissa - taideinstituutiot eivät tee tässä mainittavaa poikkeusta - ei osata antaa riittävää sijaa väri-ihmisille, heidän kyvylleen luoda yhteisöihin tunnelmaa. Nämä ihmiset kuitenkin herättävät ja pitävät liikkeessä elämän sisällöllisiä mahteja, ja siinä on heidän painava ansionsa! Muotoihmiset sen sijaan hallitsevat ulkoisia mahteja, politiikkaa ja instituutioita. Siksi tällaistakin värikansalaisaktiivisuutta kaivattaisiin. Eikö niin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe