käräyttäisitkö rattijuopon

viivatiina

eilen keskusteltiin pettäjästä mites rattijuoppojen laita jos naapurin isäntä lähtee auton rattiin kännissä tai tulee kotiin ympäripäissään autolla soitatko poliisille ja lähdetkö oikeuteen todistaan että oot nähny hänen ajavan humalassa.

83

455

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivi-amaldiina

vaarassa rattijuopon kuljettaessa autoa, kyllä käräyttäisin tälläisen tollukan.

• viivatiina

yleensä aina tällä hetkellä ei oo mitään oikeusjuttuja meneillään kun yleensä ne kerkee kotiin ennen poliisia sanovat juoneensa sit vasta eilen katsoin läpi sormien ei aina jaksa.

• Aarre

Tällä ajalla ajatukset ovat toisenlaisia.

Jostain lehdestä olen lukenut, että joka neljäs liikennekuolema on rattijuopon syy.

Jos niin on, niin mitä siitä pitäisi ajatella, että kolme neljästä kuolonkolarista ajetaan selvin päin?

• varmasti käräyttäisin, mutta ei sitä tarvitse niin kertoa poliisille että joutuu todistamaan. Poliisien tehtävänä on todistaa että kännissä on tultu ajettua.
      nimimerkillä..kokemusta on

Rupesi muuten naurattamaan nää meidän aloitukset. Kohta kaikki on yhtä käräyttämistä :)

• viivatiina

jos sitä kuskia ei tavata suoraa auton ratista niin todistaan on mentävä meillä on kokemusta tästä sen takia tulee joskus laistettua joo käräytetään nyt kunnolla ja katotaan mitä huomenna käräytellään.

• mikk..nen

Saattaa ääliö osua vielä minuun.

• viivatiina

jossain vaiheessa ne on niin rohkeita ettei vauhdilla ole rajaa toinen ääripää on sit että ajetaan kävelyvauhtia ettei auto karkaa käsistä kai siinä ollaan sit jo sammumispisteessä.

• Yxitypy

että naapuri menee auton rattiin kännissä, yrittäisin estää ja jos ei se auttais soittaisin poliisin paikalle.
      Minulla on naapuri, joka saattaa olla melkoisessa tuiterissa vielä yöllä kahdentoista aikaan ja hän menee aamu seitsemäksi autollaan töihin. Hänellä varmaan on vielä alkoholia veressä, mutta en ole käräyttänyt.
      Tosin olen huomannut, että hän on tämän kesän aikana kulkenut jonkun muun kyydillä, ja olen epäillyt että kun meidän lähellä on aika usein aamuisin puhallusratsia, niin hän on jäänyt kiinni ja menettänyt korttinsa.

• viivatiina

siihen kiinnijäämiseen niin asia on ok mutta meillä on ollu täällä muutama tapaus joita ollaan käräytelty kaksi joutui linnaan ennen kun edes väheni ajaminen yhtä vastaan käytiin oikeudessa mutta nyt sekin on ehkä lopettanu ajelun on ne sitkeitä tää tuli tää asia mun mieleen eilisestä kun yks mies sanoi mulle että soita poliisit hän on rattijuopon kyydissä ite kyllä tietentahtoen lähteny mutta kun tiesin että ne on kotona ennen poliisia niin annoin asian olla ois tullu taas niin monimutkainen juttu kun ei kukaan olis muka tiennykkään mistään ajelemisesta.

• viivatiina kirjoitti:

siihen kiinnijäämiseen niin asia on ok mutta meillä on ollu täällä muutama tapaus joita ollaan käräytelty kaksi joutui linnaan ennen kun edes väheni ajaminen yhtä vastaan käytiin oikeudessa mutta nyt sekin on ehkä lopettanu ajelun on ne sitkeitä tää tuli tää asia mun mieleen eilisestä kun yks mies sanoi mulle että soita poliisit hän on rattijuopon kyydissä ite kyllä tietentahtoen lähteny mutta kun tiesin että ne on kotona ennen poliisia niin annoin asian olla ois tullu taas niin monimutkainen juttu kun ei kukaan olis muka tiennykkään mistään ajelemisesta.

miks tää mies ei itte soittanut kytille, miks kummassa se sulle soitti?

• Yxitypy
        viivatiina kirjoitti:

kun rattijuopon kyytiin on yeensä lähtenyt.
        Kun kysyit tuossa avauksessa, että käräyttäisittekö, jos näkisitte naapurin ajavan pihaan kännissä autolla. Miten sitä välttämättä voi todistaa että näin on ollut, jos känniläinen on jo pois autosta, ja väittää ettei ole ajanut. Vai kattoisko ne poliisit, onko auton moottori lämmin tai jotain sellaista.

• viivatiina
        Nittaminax kirjoitti:

miks tää mies ei itte soittanut kytille, miks kummassa se sulle soitti?

on juopot kuskina joskus harvoin selvä sano mulle siinä käydessään kun tietää että ollaan hanakoita soitteleen poliisille sen kun oli kyyti saatava eikä selvää ollu saatavilla ei kai se niille jotka itekkin ajelee kännissä niin meinaa onko se kuski selvä vai ei kunhan vaan joku on kuski.

• viivatiina
        Yxitypy kirjoitti:

kun rattijuopon kyytiin on yeensä lähtenyt.
        Kun kysyit tuossa avauksessa, että käräyttäisittekö, jos näkisitte naapurin ajavan pihaan kännissä autolla. Miten sitä välttämättä voi todistaa että näin on ollut, jos känniläinen on jo pois autosta, ja väittää ettei ole ajanut. Vai kattoisko ne poliisit, onko auton moottori lämmin tai jotain sellaista.

käräytetty toi lähi naapuri ja kerran ajettiin sen perässä pihaan ja se oli niin kännissä ettei sanaa suusta tullu sillon myös soitettiin poliisit ja sanottiin että nyt tullaan vaikka oikeuteen sillä kertaa ei tarvinnu vaan naapuri sai tuomion ja lähti linnaan ei ruvennu kieltään ajoaan sillon jos poliisi ei ratista tapaa ilmoitettua niin sillon ne vaatii todistajan ja kyllä ne yleensä todistajaa uskoo eikä sitä rattijuoppoa joka on jo useemman kerran kärynny.

• viivatiina kirjoitti:

on juopot kuskina joskus harvoin selvä sano mulle siinä käydessään kun tietää että ollaan hanakoita soitteleen poliisille sen kun oli kyyti saatava eikä selvää ollu saatavilla ei kai se niille jotka itekkin ajelee kännissä niin meinaa onko se kuski selvä vai ei kunhan vaan joku on kuski.

olisi ollut hanakka ilmiantaa sen kuskin. Anteeksi, mutta jotenkin nyt sun selitys ontuu. Tai sit en ymmärrä asiaasi kun noi pilkutkin ja pisteet puuttuu josta en yleensä valita.

• viivatiina
        Nittaminax kirjoitti:

olisi ollut hanakka ilmiantaa sen kuskin. Anteeksi, mutta jotenkin nyt sun selitys ontuu. Tai sit en ymmärrä asiaasi kun noi pilkutkin ja pisteet puuttuu josta en yleensä valita.

että minä olen hanakka ilmoittamaan siinä oli vähän sellaista juttua että ilmoita nyt taas mies joka itsekkin ajelee enemmän autolla kännissä kun selvinpäin tuskin välittää onko kuski selvä vai ei.

• Puolisosi lähtee estelyistäsi huolimatta kännissä rattiin. Käräyttäisittekö?

PS Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että ehdottomasti käräyttäisin jos joupumus on silminnähden havaittavaa. En halua tunnolleni viattomia uhreja.

• Yxitypy
        norMix kirjoitti:

Puolisosi lähtee estelyistäsi huolimatta kännissä rattiin. Käräyttäisittekö?

PS Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että ehdottomasti käräyttäisin jos joupumus on silminnähden havaittavaa. En halua tunnolleni viattomia uhreja.

Onneksi ei ole tavinnut näiden asioiden kans painiskella omassa perheessä.

Mutta..jos mies lähtis kännissä, niin ensinnäkin ei lähtis, jos minä olisin näkemässä. Jos ei puhetta uskois, niin avaimet pois ja halolla päähän.
        Mutta jos pääsis livahtamaan, niin kyllä siinä pakko olis poliisille soittaa. Voisin menettää muuteen mieheni ja ulkopuolisia mahdollisessa onnettomuudessa.

Jos pari kaljaa olis ottanut, se oliskin vähän vaikeempi asia. Jos mies sattuis olemaan vaikka isokokoinen, olisko niitä promilleja yli sallitun määrän. Pitäs olla se nollalinja.
        Yhtä vaarallista tietenkin on tuolla tien päällä ajaa myös väsyneenä. Esim. ei ole nukkunut pariin vuorokauteen. Heitäkin on paljon. Esimerkkinä pitkää keikkaputkea tekevät artistit, jotka joutuvat ajamaan satoja kilometrejä ympäri suomea.

• lähtisi, ei
        Yxitypy kirjoitti:

Onneksi ei ole tavinnut näiden asioiden kans painiskella omassa perheessä.

Mutta..jos mies lähtis kännissä, niin ensinnäkin ei lähtis, jos minä olisin näkemässä. Jos ei puhetta uskois, niin avaimet pois ja halolla päähän.
        Mutta jos pääsis livahtamaan, niin kyllä siinä pakko olis poliisille soittaa. Voisin menettää muuteen mieheni ja ulkopuolisia mahdollisessa onnettomuudessa.

Jos pari kaljaa olis ottanut, se oliskin vähän vaikeempi asia. Jos mies sattuis olemaan vaikka isokokoinen, olisko niitä promilleja yli sallitun määrän. Pitäs olla se nollalinja.
        Yhtä vaarallista tietenkin on tuolla tien päällä ajaa myös väsyneenä. Esim. ei ole nukkunut pariin vuorokauteen. Heitäkin on paljon. Esimerkkinä pitkää keikkaputkea tekevät artistit, jotka joutuvat ajamaan satoja kilometrejä ympäri suomea.

mutta en mä kenenkään vahti ole, en todella ala kyttäileen kenenkään kaljan juonteja, jokainen ottaa vastuun itse elämästään.
        naapureiden touhut ovat heidän touhujaan, miksi sekaantuisin.
        Tuo moraalin korostus on jotenkin syyllistävä, ellei sitä tee omalle perheenjäsenelleen miksi sitten muille?
        Kyttäystä on jo kaikintavoin liikaakin, elämä on valintoja, en puolusta todellakaan juoppokuskia, vaan en myöskään mene puuttumaan naapureitteni asioihin, ja liekö ihan järkevistä syistä on parempi pysyä erossa tuollaisista ihmisistä!

• Pirre*

hän on potentiaalinen tappaja.

• Hopia

ilmoitus poliisille välittömästi. Humalassa ajaminen on täysin vastuutonta puuhaa. Käräyttäminen on sen käräytetynkin etu jonka hän varmasti tajuaa kunhan selviää. Miten sellaisesta syyllisyydestä ylipäätään voisi toipua jos juopuneena ajaa jonkun/ jotkut hengiltä tai vammauttaa loppuiäkseen.
      Toki lähden todistamaan jos tarvis on.

• juopuneena ajaja vaarantaa paitsi oman, myös sivullisten hengen.

Käräyttää käsittääkseni voi myös nimettömänä, mutta tarpeen vaatiessa tietysti asettuisin myös todistajaksi. En tiedä tuomitaanko ketään rattijuoppoudesta ilman verikokeita, ja todistajia tuskin tarvitaan jos poliisi pysäyttää vihjeen perusteella käräytetyn ajamassa ja vie verikokeisiin. Enhän minäkään pystyisi todistuksillani varmalle sanomaan täyttyikö rattijuopumuksen promilleraja vaikka olisin nähnyt rattiinnousevan nauttivan alkoholia, koskapa suomessa ei olla vielä nollatoleranssissa?

• verikokeisiin, - tietysti ajaja täytyy saada ensin kiinni, siinä se käräyttämisen idis onkin..

• viivatiina

mutta sit jos se rattijuoppo on ehtinyt kotiin asti sillon on pakko todistaa että se saadaan siitä vastuuseen eikä nyt yleensä voi ketään käräyttääkkään jo ei ole varma humalatilasta ja se yleensä näkyy kyllä päälle päin.

• viivatiina kirjoitti:

mutta sit jos se rattijuoppo on ehtinyt kotiin asti sillon on pakko todistaa että se saadaan siitä vastuuseen eikä nyt yleensä voi ketään käräyttääkkään jo ei ole varma humalatilasta ja se yleensä näkyy kyllä päälle päin.

noissa, ei oo koskaan sattunut omalle kohdalleni....... ;))

• viivatiina
        TaikisN kirjoitti:

noissa, ei oo koskaan sattunut omalle kohdalleni....... ;))

välillä oli kyllästymiseen asti ja sit niitä seuraamuksia saa kuunnella jonniinverran aikaa mutta nyt musta tuntuu että rattijuopot on ruvennu kartteleen mua kun ne tietää mitä siitä seuraa.

• kulkijantähti

myös naapurin miehen, jos näen hänen lähtevän juovuksissa ajelulle.
      Sehän on rikos, toisin kuin aviopuolison pettäminen.

• Eli jos et kykenisi estämään puolisosi lähtöä kännissä ajamaan, käräyttäisitkö? Paha kysymys vai onko?

PS Tein saman kysymyksen typyn kommentin alla, mutta ei sitä sieltä ilmeisesti kukaan huomaa.

• Pirrejuupas

puukonkin pois, - miksen siis niin tappavaa asetta kuin auto humalaisen käsissä, keinolla millä hyvänsä, vaikka käräyttämällä sitten.

• Pirrejuupas kirjoitti:

puukonkin pois, - miksen siis niin tappavaa asetta kuin auto humalaisen käsissä, keinolla millä hyvänsä, vaikka käräyttämällä sitten.

, tai pyssyn, jos niillä uhattaisiin kanssaihmisten henkeä tai terveyttä.

• Pirrejuupas kirjoitti:

autosta tulee rattijuopolle tappava ase oli ajaja oma puoliso tai joku muu. Mutta jos lähdetään "parin" kaljan jälkeen näennäisesti ajokunnossa menee vaikeaksi. Kumpi painaa enemmän huoli liikenneturvallisuudesta vai käräytämisen aiheuttama särö suhteeseen?

• norMix kirjoitti:

autosta tulee rattijuopolle tappava ase oli ajaja oma puoliso tai joku muu. Mutta jos lähdetään "parin" kaljan jälkeen näennäisesti ajokunnossa menee vaikeaksi. Kumpi painaa enemmän huoli liikenneturvallisuudesta vai käräytämisen aiheuttama särö suhteeseen?

sitten vahinko sattuukin siellä liikenteessä, ja puolisosi on "tappaja", tai ainakin ne promillet on aiheuttaneet sen kuolonkolarin, tai niitten aiheuttamana, - voisiko olla ehkä joku "särö" mahollinen siinäkin tapauksessa..

Promillerajathan on asetettu kliinisiin tarkkaavaisuus tutukimuksiin perustuen.

• Pirrejuupas kirjoitti:

sitten vahinko sattuukin siellä liikenteessä, ja puolisosi on "tappaja", tai ainakin ne promillet on aiheuttaneet sen kuolonkolarin, tai niitten aiheuttamana, - voisiko olla ehkä joku "särö" mahollinen siinäkin tapauksessa..

Promillerajathan on asetettu kliinisiin tarkkaavaisuus tutukimuksiin perustuen.

pointtisi ja olen periaatteessa samaa mieltä. Mutta ilman mittaria ei virallista prommillemäärää tiedä. Väittäisin, että useimmilta jäisi tosipaikan tullen puoliso käräyttämättä "parin" kaljan jälkeen, jos olisi näennäisesti ajokunnossa. On inhimillistä pelätä enemmän säröä suhteeseen ja toivoa, ettei mitään satu.

• viivatiina

ja tiedän tapauksia jotka on käräyttänytkin myös oma tytär on käräyttänyt äitinsä vaikka ei se siihen siinäkään tapauksessa tainnu loppua.

• ElämäniKunnossa

Muutaman olen käräyttänytkin. Liikenteessä on osunut ajamaan edellä kaksikin kertaa auto, minkä ajotavasta on voinut kuskin päätellä olevan juovuksissa tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena.

• puolisosi,

lapsesi, muun sukulaisesi, naapurisi?

• viivatiina
        puolisosi, kirjoitti:

useemman kerran ja viimeisen kerran jälkeen joutuikin istumaan kolmeks kuukautta.

• E.K.
        puolisosi, kirjoitti:

Jos en muilla keinoin pysty heitä estämään. Miksi herää kysymys tekisinkö kaikkeni omien läheisimpieni estämiseksi, pitäisikö heitä kohtaan olla jotenkin välinpitämättömämpi kuin jotain tuntemattomia kohtaan?
        Avauksessa kysyttiin kännissä ja ympäripäissään ajamisesta, silloin henkilö on yhtä vaarallinen itselleen kuin muillekin.
        Käräyttäminen on se viimeinen keino, ellei muut estoyritykset ole tuottaneet tulosta.

• viivatiina
        E.K. kirjoitti:

Jos en muilla keinoin pysty heitä estämään. Miksi herää kysymys tekisinkö kaikkeni omien läheisimpieni estämiseksi, pitäisikö heitä kohtaan olla jotenkin välinpitämättömämpi kuin jotain tuntemattomia kohtaan?
        Avauksessa kysyttiin kännissä ja ympäripäissään ajamisesta, silloin henkilö on yhtä vaarallinen itselleen kuin muillekin.
        Käräyttäminen on se viimeinen keino, ellei muut estoyritykset ole tuottaneet tulosta.

kun ihminen on ympäripäissään herää kysymys uskaltaako edes mennä estämään ja sillon on ainut mahdollisuus soittaa poliisille avainten pois otto on joskus kanssa ihan turhaa sillä niillä paatuneilla rattijuopoilla saattaa olla kuudet avaimet taskussa ja kun silmä välttää niin sillon lähdetään.

• sk49

olen sen tehnytkin. Naapuritalon yksi onneton oli juonut pullon viinaa ja mennyt ostamaan äitienpäiväkukkia. Tultuaan kotiin ei parkkeeraus oikein onnistunut, ja niimpä soitimme paikalle poliisit. Kaveri ei muista tapahtumasta mitään, että sitä rataa. Luultavasti hän ei ole senkään jälkeen selvää päivää nähnyt.

• Tähän asti, kun näistä tilanteita on ollut, olen sanonut, että parempi jättää auto siihen, niin minä vien, mihin tarvitsee. Tällä on selvitty tähän asti, ja aina on auto siihen jäänyt.
      Näin meinaan toimia tuttujen kanssa jatkossakin.

• HTZA

Minä olen mies, en vasikka.

• eikä sankaruutta ole, jos jonkun pösilön päästää humalassa ajoneuvolla tien päälle telomaan itsensä ja vielä pahempaa muita. Se on veronmaksajille kallista puuhaa jonkun kolarin jälkien paikkailu.

• Hopia

"miehekkäitä" kommentteja. Ottaako herra HTZA vastuulleen sen juopon (jota ei käräyttänyt) aiheuttamat vahingot. Jos joku kuolee, niin varmaan hauskaa miettiä luppuikänsä, että olisi senkin voinut estää.

• HTZA
        Hopia kirjoitti:

"miehekkäitä" kommentteja. Ottaako herra HTZA vastuulleen sen juopon (jota ei käräyttänyt) aiheuttamat vahingot. Jos joku kuolee, niin varmaan hauskaa miettiä luppuikänsä, että olisi senkin voinut estää.

osana yhteiskuntaa.
        Minä olen osana "vanhaa yteiskuntaa" , siinä yhteiskunnassa ei vasikoita ja hinttejä ole ollut.
        Ymmärrän kyllä teitä.

• HTZA kirjoitti:

osana yhteiskuntaa.
        Minä olen osana "vanhaa yteiskuntaa" , siinä yhteiskunnassa ei vasikoita ja hinttejä ole ollut.
        Ymmärrän kyllä teitä.

Raadollisessa asiassa. humalainen on humalainen, ja sen ajo täytyy estää. Minulla on omat keinoni, mutta jos ei ole henkseleitä muuten estää, niin silloin voi hyvällä omallatunnolla ilmoittaa virkavallalle.
        En ymmärrä mitä tekemistä hinteillä tässä asiassa on, vai onko ne Sinulle ehkä ongelma, kun aika usein tuot nuo erillaisuudet esille.

• viivatiina

sit eilen mies kun ajattelin että puuttukoon asiaan muut.

• viivatiina
        HTZA kirjoitti:

osana yhteiskuntaa.
        Ymmärrän kyllä teitä.

tapas mukaan hintitkin mukaan tähän niitä on ollu kuule aina ja mää ymmärrän sua jos se on sulle ongelma.

• G.J.

niin tekisin. Ihan just tulin kotio ja tuossa liikenneympyrällä vongutteli kaksi ambulanssia, iso paloauto ja palokunnan kleimppari perässään kumivene lavetilla.

• ehdottomasti. Olemme vuosia sitten käräyttäneetkin, exäni kanssa. Ei jouduttu kuitenkaan todistamaan.

• RIMMIR

Vaikka kerran rattijuopon perässä ajelin. Ei tullut edes otettua rekisterinumeroa, menin aivan hämilleen. Sai vain koko ajan keskittyä siihen edellä olevaan, kun ei tiennyt kumpaa ajokaistaa hän oiken käyttäisi.
      Saisi tulla ne juoppolukot pakollisiksi uusiin ja käytettyihin autoihin, aivan kuten turvavyöt tulivat käyttöön aikoinaan.

• moni nuori,

joka ajoi humalassa, ja päätyi pyörätuoliin, toivoisi, että hänet olisi estetty ajamasta.

• vähän

asian viertä onkin.

• ...veronkiertäjän, lastaan tukistaneen, rautatieasemalla tupakoineen, uimarannan itsensäpaljastajan, vaalirahoitusta antaneen porvarin, syrjivän portsarin jne jne jne.?
      En käräyttäisi, mutta aina riittää ilman minuakin heitä jotka ovat oikeamielisiä ratkaisemaan kaikki muiden tekemät vääryydet.

• Pirre*

ole oikeamielisyydestä, vaan mahdollisen murhenäytelmän ehkäisystä.

Irvokasta verratakaan rattijuoppoa ja esim. itsensä paljastajaa, - montakohan ihmistä on kuollut nähtyään vilauttajan.

• viivatiina

en oo vielä käräyttäny mieli kyllä tekis lapsia saa tukistaa tupakointi on niin ja näin jos joku haluaa itteensä paljastella niin siitä vaan vaalit ja porvarit jätän sikseen itsekkin tekis mieli joskus syrjiä jos se olis mahdollista kohtuus kaikessa.

• viivatiina
        Pirre* kirjoitti:

Irvokasta verratakaan rattijuoppoa ja esim. itsensä paljastajaa, - montakohan ihmistä on kuollut nähtyään vilauttajan.

ainakin kerran henki meinas lähtee :)) sitähän se on jus niinkun kirjoitit mutta en voinu olla vastaamatta.

• Pirre* kirjoitti:

...että juuri sinä et ymmärtänyt pointtiani. Ei, en jaksa selittää.

• kulkijantähti
        DaddyFrank kirjoitti:

mikä oli pointtisi.
        Suljet siis silmäsi, kun rattijuoppo lähtee ajamaan, entä sitten, jos hän tappaa ihmisiä tällä retkellään, oletko edelleen tyytyväinen, ettet estänyt häntä tai käräyttänyt?
        Näissä muissa mainitsemissasi tapauksissa ei kenenkään henki ole vaarassa, joissakin kärsijänä on vain yhteiskunta, ikävintä on tietenkin lapsen tukistaminen.

• viivatiina
        kulkijantähti kirjoitti:

mikä oli pointtisi.
        Suljet siis silmäsi, kun rattijuoppo lähtee ajamaan, entä sitten, jos hän tappaa ihmisiä tällä retkellään, oletko edelleen tyytyväinen, ettet estänyt häntä tai käräyttänyt?
        Näissä muissa mainitsemissasi tapauksissa ei kenenkään henki ole vaarassa, joissakin kärsijänä on vain yhteiskunta, ikävintä on tietenkin lapsen tukistaminen.

asiasta seittemänteen mutta kysyn kuitenkin mites lapsia nykyään kuritetaan kun ne on oikeen ilkeitä eikä usko mitään eikä mihinkään sanaan.

• kulkijantähti
        viivatiina kirjoitti:

asiasta seittemänteen mutta kysyn kuitenkin mites lapsia nykyään kuritetaan kun ne on oikeen ilkeitä eikä usko mitään eikä mihinkään sanaan.

kuinka täytyy käyttäytyä ja mitä saa/ei saa tehdä.
        Tosin näistä ei välttämättä ole mitään apua, vaan pikkuhirviöt reuhaavat entistä enemmän, mutta laki sanoo, ettei saa tukistaa.

• viivatiina
        kulkijantähti kirjoitti:

kuinka täytyy käyttäytyä ja mitä saa/ei saa tehdä.
        Tosin näistä ei välttämättä ole mitään apua, vaan pikkuhirviöt reuhaavat entistä enemmän, mutta laki sanoo, ettei saa tukistaa.

isot hirviöt vaan lisääntyy ja kohta menee siihen ettei vanhemmat voi mennä mihinkään yleisille paikoille lastensa kanssa kun niihin ei saa mitään kuria.

• kulkijantähti
        viivatiina kirjoitti:

isot hirviöt vaan lisääntyy ja kohta menee siihen ettei vanhemmat voi mennä mihinkään yleisille paikoille lastensa kanssa kun niihin ei saa mitään kuria.

monessa tapauksessa on, mutta vaatisi ehkä uuden aloituksen, jos tästä halutaan keskustella.
        Henkilökohtaisesti olen pelkästään iloinen, että lapseni ovat jo aikuisia.
        Olen jopa tukistanut heitä, silloin, kun laki ei sitä vielä kieltänyt.

• viivatiina kirjoitti:

ainakin kerran henki meinas lähtee :)) sitähän se on jus niinkun kirjoitit mutta en voinu olla vastaamatta.

ai :)

• DaddyFrank kirjoitti:

olla ylimielinen.

• DaddyFrank kirjoitti:

niin olisit varmaan siinäkin tapauksessa sitä mieltä, ettei rattijuoppoa pidä käräyttää, kun Sinä antaisit rattijuopon mennä, tämä kiertäisi korttelin, ja ajaisi jalkasi tuusan-nuuskaksi, että olisit loppu-elämäsi rullatuolissa. En toki toivo tätä,mutta se mahdollisuus on olemassa, ja silloin tämä rattijuoppokin toivoisi, että kumpa hänet olisi käräytetty.
        Että se siitä.

• ihme ja kumma

viestissä jotain tunnollista. Siinä paljastui tai toteutui ajatus ensimmäisen kiven heittämisestä, ehkä myös viimeisen.

Voi kun toteutuisi elämä vielä näinäkin päivinä elon loppuun.
        Ihmiset uskaltaisivat heittää kirotut ahdistuneet ja velvoitetut haarniskansa nurkkaan, nostaisivat leukansa kohden aurinkoa ja sanoisivat minäkin olen.

Missä ne asunnot, missä kaikui lapsen naurut, soitto soi ja väkevät halut?
        Ei kuulu itkua, ei naurua, ei elämän juhlaa, missä nauru, missä se helkkyy?

Työstetään tyhjää ja valmiiksi annettua, niistä ne helvetit ovat kotoisin. Narinoista ihmiset iloitsemaan huippuunsa ja yhtäkaikki leipääntymään.

Etsien käy lapsonen maan ja kiittää sitä mitä saa, mutta unohtaa mitä voisi antaa.

• k-kotton kirjoitti:

niin olisit varmaan siinäkin tapauksessa sitä mieltä, ettei rattijuoppoa pidä käräyttää, kun Sinä antaisit rattijuopon mennä, tämä kiertäisi korttelin, ja ajaisi jalkasi tuusan-nuuskaksi, että olisit loppu-elämäsi rullatuolissa. En toki toivo tätä,mutta se mahdollisuus on olemassa, ja silloin tämä rattijuoppokin toivoisi, että kumpa hänet olisi käräytetty.
        Että se siitä.

Olin juuri viemässä lottoani R-Kioskille ennenkuin kohtalokas käräyttämättä jättämäni rattijuoppo törmäsi minuun, ja jo maksettu lottolappuni leijui tuulen mukana pois, ja sinä nappasit sen ilmasta ja voitit sillä kolme miljoonaa euroa.
        Onneksi olkoon, olet onnen pekka!
        En tietysti toivo sitä, mutta sellainenkin mahdollisuus on olemassa...

• DaddyFrank kirjoitti:

Olin juuri viemässä lottoani R-Kioskille ennenkuin kohtalokas käräyttämättä jättämäni rattijuoppo törmäsi minuun, ja jo maksettu lottolappuni leijui tuulen mukana pois, ja sinä nappasit sen ilmasta ja voitit sillä kolme miljoonaa euroa.

mielipiteesi myös siinä tapauksessa, jos tuo kuvaamani tilanne toteutuisi kohdallasi.
        Asun itse seudulla, jossa alkoholin liikakäyttöä on paljon, ja se näkyy myös rattijuoppoutena.
        Naapurini ajoi vaihtoehtojen puutteessa rattijuopon vuoksi ojaan, kävi käräjillä todistamassa. Hänellä on asiasta hyvin varmat mielipiteet, ei ehkä tarvitse sanoa millaiset.
        Sanon kuitenkin, ettei jää epäselväksi. Hän on sitä mieltä, että armotta ilmoitus poliisille.

• k-kotton kirjoitti:

mielipiteesi myös siinä tapauksessa, jos tuo kuvaamani tilanne toteutuisi kohdallasi.
        Asun itse seudulla, jossa alkoholin liikakäyttöä on paljon, ja se näkyy myös rattijuoppoutena.
        Naapurini ajoi vaihtoehtojen puutteessa rattijuopon vuoksi ojaan, kävi käräjillä todistamassa. Hänellä on asiasta hyvin varmat mielipiteet, ei ehkä tarvitse sanoa millaiset.
        Sanon kuitenkin, ettei jää epäselväksi. Hän on sitä mieltä, että armotta ilmoitus poliisille.

jos kysytään vielä heiltä, joitten lähiomainen, esim. lapsi on menehtynyt rattijuopon yliajamana, - heitäkin on..

Tuskin jättävät ilmoittamatta...

• DaddyFrank kirjoitti:

viisastelua..

• k-kotton kirjoitti:

...sinulle mukavaa kesää mielikuvitusmaailmaasi. Kantani kaikenlaisiin käräyttämisiin jo kerroin.

• minäkin ..
        Pirrejuupas kirjoitti:

viisastelua..

kysyä, miksi ei käräyttää?

Eikö riitä rahkeet, pelottaako?

Kantsii tutustua rattijuoppojen uhreihin.
        Viisastelut on vähissä, kun istuu rattijuopon takia loppuikänsä pyörätuolissa.

• k-kotton
        DaddyFrank kirjoitti:

...sinulle mukavaa kesää mielikuvitusmaailmaasi. Kantani kaikenlaisiin käräyttämisiin jo kerroin.

myös murhaajien, raiskaajien, pedofiilien ja väkivaltaisten vankikarkurien suhteen?

• Pirrejuupas kirjoitti:

jos kysytään vielä heiltä, joitten lähiomainen, esim. lapsi on menehtynyt rattijuopon yliajamana, - heitäkin on..

Tuskin jättävät ilmoittamatta...

alkoholi on paha ongelma. Sen puoleen, mitä aiemmin eka käry tulisi, sen parempi olisi.
        Sitten enää juuri merkitystä ole, kun juoppo on siinä kunnossa, ettei päivää selviä ilman viinaa, siinä kun vielä kortti menee alamäki vain jyrkkenee.

• k-kotton kirjoitti:

myös murhaajien, raiskaajien, pedofiilien ja väkivaltaisten vankikarkurien suhteen?

...yhteiskunnassa tulee olla lait ja niitä on noudatettava. Ja on oltava järjestelmä joka valvoo että lakia noudatetaan. Se ei kuitenkaan voi olla mielestäni kansalaisten ilmiantojärjestelmä vaan lain laatijan valvoma kuten on poliisi ja tulli, ja sen ei tule olla ylimitoitettu arvioituun uhkaan tai ongelmaan nähden.

Esimerkkejä ilmiantoyhteiskunnista löytyy lähihistoriasta Euroopastakin, ja ne eivät totta vie ole kaunista luettavaa ja muisteltavaa.

Mutta kaikin mokomin, käräytelkää toisianne te joista se on oikea tie. Tuskin siihen minun hyväksyntääni kaipaatte ja tarvitsette?

• DaddyFrank kirjoitti:

...yhteiskunnassa tulee olla lait ja niitä on noudatettava. Ja on oltava järjestelmä joka valvoo että lakia noudatetaan. Se ei kuitenkaan voi olla mielestäni kansalaisten ilmiantojärjestelmä vaan lain laatijan valvoma kuten on poliisi ja tulli, ja sen ei tule olla ylimitoitettu arvioituun uhkaan tai ongelmaan nähden.

Esimerkkejä ilmiantoyhteiskunnista löytyy lähihistoriasta Euroopastakin, ja ne eivät totta vie ole kaunista luettavaa ja muisteltavaa.

Mutta kaikin mokomin, käräytelkää toisianne te joista se on oikea tie. Tuskin siihen minun hyväksyntääni kaipaatte ja tarvitsette?

kansalaisilla on vastuu myös muiden turvallisuudesta.Jos näkee, että joku on kykenemätön liikenteeseen esim. alkoholin vuoksi, niin kyllä se pitää estää, jos ei muuten niin virkavallan voimin.
        Järjestäytynyt yhteiskunta Suomi voi olla, mutta alkoholin suhteen sivistys on yhtä kaukana kun itä on lännestä. Eikä sitä sivistystä tule millään mahtikäskyllä, sivistys lähtee ruohonjuuritasolta,, myös rattijuoppouden suhteen.

• siis luoda
        DaddyFrank kirjoitti:

systeemi, jolloin meitä jokaista valvoo oma, yksityinen poliisi, läpi vuorokauden?

Ei kai laki velvoita meitä jättämäämn älymme narikkaan?

• Miksi juot siskoni?!
        minäkin .. kirjoitti:

kysyä, miksi ei käräyttää?

Eikö riitä rahkeet, pelottaako?

Kantsii tutustua rattijuoppojen uhreihin.
        Viisastelut on vähissä, kun istuu rattijuopon takia loppuikänsä pyörätuolissa.

Miten voisin käräyttää oman siskoni?!Vaikea tilanne,kun hän on paljastunut juopoksi.Ei olisi ikinä uskonut ison perheen äidistä.Lupasi mennä katkaisuhoitoon,mutta oli siellä vain viikon verran.Keksi syitä päästä pois.Oli kuulema liian kovat säännöt.Tottakai tuntui oudolta,ensikertaa joku veti hänelle rajat,mitä saa tehdä,mitä ei.Vanhemmat kasvattaneet lapsistaan ihan outoja.Nyt kuulin,että sisko juo edelleen.Perhe pitää yhtä,kukaan ei uskalla puhua ulkopuolisille äidin juomisesta.Pahinta on se,että äiti ajaa koulukyytejä.Luultavasti puutun asiaan ja pyydän puhalluttamaan siskoni.Lasten hengellä ei pidä leikkiä.Teen nimettömän ilmoituksen.Tämä on ikävä juttu,mutta jonkun on laitettava siskoni aisoihin.Kortti lähtee,mutta lähteköön.

• ----------
        Miksi juot siskoni?! kirjoitti:

Miten voisin käräyttää oman siskoni?!Vaikea tilanne,kun hän on paljastunut juopoksi.Ei olisi ikinä uskonut ison perheen äidistä.Lupasi mennä katkaisuhoitoon,mutta oli siellä vain viikon verran.Keksi syitä päästä pois.Oli kuulema liian kovat säännöt.Tottakai tuntui oudolta,ensikertaa joku veti hänelle rajat,mitä saa tehdä,mitä ei.Vanhemmat kasvattaneet lapsistaan ihan outoja.Nyt kuulin,että sisko juo edelleen.Perhe pitää yhtä,kukaan ei uskalla puhua ulkopuolisille äidin juomisesta.Pahinta on se,että äiti ajaa koulukyytejä.Luultavasti puutun asiaan ja pyydän puhalluttamaan siskoni.Lasten hengellä ei pidä leikkiä.Teen nimettömän ilmoituksen.Tämä on ikävä juttu,mutta jonkun on laitettava siskoni aisoihin.Kortti lähtee,mutta lähteköön.

Miksi edes epäröit?
        Kuvittele tuskaa, jonka autolla ajava juoppo saa aikaan.

Luultavasti, olipa teennäinen fraasi.

• kuun tytär
        Pirre* kirjoitti:

kerran meinasin kuolla kun näin, oli se niin iso.
        Lapsikin kysyi et äiti, mikä toi oli...en osannu vastata, enkä järkytykseltäni tehdä ilmoitusta.

• Meinasin tässä yhtenä päivänä tehdä ilmoituksen kuljettajasta joka autosta noustessa näytti siltä kuin olisi ollut lähes kaato kännissä.
      Kaverini sanoi että älä ilmoita ja onneksi en ilmoittanut, sillä kyseisen henkilön liikkuminen vaikutti känniseltä jostakin vammasta johtuen.
      Yrittäisin kyllä estää kännistä lähtemästä ajamaan.

• Anjaniina.

En, mutta avaimet kyllä ottasin pois, ennenkuin lähtee...

• Olen joskus huomauttanut asiakkaalle ravintolaillan jälkeisestä läpi Tampereen toistuneesti tapahtuneesta autolla ajosta, jossa välillä myös kaksi lasta kyydissä. Sain hirveät vihat päälleni miehensä taholta.
      Päätin seuraavaksi ilmoittaa poliisille - jostakin syystä perheen "käytäntö" muuttui...ei sitten ollut enää aihetta.
      Taatusti käräytän jatkossa oli sitten tuttu tai tuntematon - ellen saa tekoa estetyksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2274
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      222
      1899
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1762
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1441
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      48
      1326
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      54
      1159
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      176
      1132
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      89
      1041
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      947
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      891
    Aihe