kiinteytys

varta LitM

Tälläkin palstalla puhutaan paljon kiinteyttämisestä eikä ilmeisesti tarkkaan tiedetä mitä sillä tarkoitetaan.

Lihas voi kasvaa, lihas voi pienentyä, lihaksen päältä voi palaa rasvaa tai rasvaa voi tulla lisää.

Lihasten kasvuun tai kuihtumiseen voi tietenkin vaikuttaa jopa lihaskohtaisesti treenaamalla yksittäistä lihasta (tai jättää treenaamatta).
Sen sijaan rasvan polttamiseen vain tietystä kohtaa kehoa ei ole keinoja. Eli rasva lähtee kokonaisvaltaisesti koko kehosta (toki yksilön erot määräävät mistä kohti sitä käytetään enemmän, mutta siihen ei tosiaan pysty vaikuttamaan).

Lihaksen kasvaminen ja rasvan polttaminen yhtä aikaa on hyvin vaikeaa. Aivan aloittelijoilla tuo kyllä onnistuu, mutta pidemmälle ehtineillä lihaksen kasvattaminen vaatii energiaa ainakin kulutuksen kattamisen verran, mielellään yli kulutuksen. Rasvan polttaminen taas onnistuu vain kun energian kulutus on suurempaa kuin energian saanti.

Lihasten kasvatukseen vaihtelevat toistomäärät 5-20 sopivat parhaiten. Rasvan polttaminen taas ei riipu mitenkään toistomääristä, mutta sykkeestä kyllä. Suurempi syke=suurempi kulutus.
Mitään rasvanpolttosykettä ei ole olemassa vaan yksinkertaisesti rasittavampi liikunta kuluttaa lopulta enemmän rasvaa kuin kevyt liikunta (vaikka rasvan osuus energian lähteenä onkin raskaassa liikunnassa suhteessa pienempi).

Loppupäätelmänä siis: Reisien hoikentaminen sujuu parhaiten tekemällä jotain korkealla sykkeellä tapahtuvaa harjoittelua ja syömällä alle kulutuksen. Reisilihasten kasvattaminen onnistuu tekemällä sopivilla toistomäärillä reisiharjoitteita.
Reisien kiinteyttäminen...Niin.. aloittelija voi tehdä nuo molemmat edellä mainitut ja saavuttaa jotain pieniä tuloksia, mutta muut saavat unohtaa joko lihasten kasvatuksen tai rasvan polttamisen.

8

9666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jone

      Väitän edelleen, että rasvaa kannattaa polttaa aerobisesti. Teoriassa mitä kovemmammalla sykkeellä liikkuu, sitä enemmän rasvaa palaa. Siis teoriassa. Siellä yliopistossa olisi varmaan hyvä tutustua käytäntöönkin.

      Käytännössä on mahdoton liikkua pitkään teholla, jossa kulutus on luokkaa 1000kcal/tunnissa. hyvä jos jaksaa 30 min. Ja energiasta ehkä 30% on peräisin rasvasta. Rasvaa ei siis polteta hirveän montaa kaloria, yhteensä 150kcal. Jos taas liikkuu rauhallisemmin ja kuluttaa 400kcal/h, josta 50% on rasvaa, niin tätä jaksaa vaikka pari tuntia. rasvan poltto on 400kcal. Energiankulutukset ja prosentit on vedetty hatusta, mutta eikö idea ole kuitenkin tämä? Vai olenko ymmärtänyt väärin?

      • varta

        Kyllähän tuo ihan totta on.


      • treenari

        Kyllä juurikin näin, mutta lissääppä tuohon aikaan vielä palautuminen, jolloin elimistö myös kuluttaa energiaa. Useimmiten raskaasta harjoitteesta palautminen on "aktiivisempaa" ja kestää kauemmin kuin kevyestä harjoitteesta palautuminen.


      • Jone
        treenari kirjoitti:

        Kyllä juurikin näin, mutta lissääppä tuohon aikaan vielä palautuminen, jolloin elimistö myös kuluttaa energiaa. Useimmiten raskaasta harjoitteesta palautminen on "aktiivisempaa" ja kestää kauemmin kuin kevyestä harjoitteesta palautuminen.

        En huomioinut tuota "jälipolttoa", koska en ole ihan varma siitä kuinka paljon sillä loppujen lopuksi on merkitystä. Kovan treenin jälkeen palautusmisvaiheessa palaa rasvaa enemmän kuin rauhallisen treenin, mutta osaako joku kertoa millaisista energiamääristä on kyse? Olen törmännyt tässä ristiriitaiseen tietoon.


      • edi
        Jone kirjoitti:

        En huomioinut tuota "jälipolttoa", koska en ole ihan varma siitä kuinka paljon sillä loppujen lopuksi on merkitystä. Kovan treenin jälkeen palautusmisvaiheessa palaa rasvaa enemmän kuin rauhallisen treenin, mutta osaako joku kertoa millaisista energiamääristä on kyse? Olen törmännyt tässä ristiriitaiseen tietoon.

        Mulla on sellainen tieto jälkipoltosta, että kovatehoinen liikunta aiheuttaa 20 kcal suuremman energian jälkipolton kuin kohtuuliikunta seuraavan vuorokauden aikana mitattuna kun harjoituksen kesto oli 30 min. Merkitys vaikuttaisi olevan siis pieni.

        Tottahan se on, että matalatehoisen liikunnan jälkeisen vuorokauden aikana elimistö polttaa vähemmän rasvaa, kun taas kovatehoisen liikunnan jälkeen poltetaan enemmän rasvaa. Matalatehoinen liikunta kuluttaa toisaalta suhteessa enemmän rasvaa itse suorituksen aikana. Eli yhteisvaikutuksena olisikin, että päiväseurannassa on ihan sama millä teholla liikkuu sen 5 kilometrin lenkin, rasvaa palaisi sama määrä seuraavan vrk:n aikana. Eli itse rasvanpolttoa ja sen määrää ei kyettäisi juurikaan muuttamaan liikunnan keinoin, vaan tärkeintä laihtumisessa olisi energian saannin ja kulutuksen suhde.


    • Fitgirl

      Tämä viestiketju pitäisi olla aina ekana juttuna tällä palstalla. Pysyvästi! Kiinteytymisestä, laihduttamisesta ja ylisuurten lihasten pelosta (punttitreenin tuloksena) kysellään täällä jatkuvasti. Jos tämä viestiketju olisi aina tuossa ekana, ei tarvisi jauhaa aina samoja juttuja.

      • Mie vaan

        Mikä olisi sitten sellaista korkealla sykkeellä tapahtuvaa liikuntaa, joka hoikentaa reisiä?


    • reistalissaa

      paneskelu niin etta nainen ylin (tai siis se,joka haluaa hoikemmat reidet)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe