Paras vai pahin?

miina.t.86

En kyllä tiedä kuuluuko tämä tänne vaiko "suku on pahin" vaiko "Äidit ja Isät" vai jonnekin ihan muualle.

Olen 23 v. ja ainoa siskoni on 26 v. Rakastan häntä hyvin paljon ja meillä on lähes täydelliset välit. Hänellä on n. 1½ vuotias poika ja on kohta menossa naimisiinkin.

"Ongelma" on se, että en juurikaan pidä lapsista. Tähän väliin totean että olemme siskoni kanssa tässä asiassa aivan vastakohdat, sillä hän rakastaa lapsia yli kaiken ja onkin myös alan töissä. Ennen lapsen syntymää pystyimme viettää keskeistä aikaa paljonkin, mutta ne ajat ovat arvatenkin ohi. En siis odottanut mitään muutakaan ja tietysti olen iloinen koska siskoni on niin iloinen.

Itse ongelma on siis se, että siskoni ei tietääkseni tiedä/ymmärrä etten pidä lapsista enkä mielellään hoidakaan niitä. Sisko pyytää minua nykyään n. 2-3 kertaa kuukaudessa lapsenvahdiksi pariksi tunniksi (tai enemmän). Olen suostunut ehkä puolet ajoista, ja hommat menneet hyvin. Osaan siis hoitaa ja jostain syystä siskonpoikani on jopa kiintynyt minuun melkoisesti vaikken edes pidä hoitamisesta. Koen vain tekeväni "tädin" hommia ja teen sen pelkästään siskoni hyväksi. Haluaisin silti että siskoni ymmärtäisi, etten ole mikään lapsirakas enkä haluaisi hoitaa lasta jos muita vaihtoehtoja/lapsenvahteja olisi "tarjolla".

Myönnettävä on, että siskonpoikani on melko söpö eikä kiukuttele/itke juuri koskaan, mutta tapaamme kuitenkin pari kertaa kuussa (hoitamisen ulkopuolella) ja ne pari tuntia täyttävät vauvakiintiöni tai mahdolliset vauvakuumeet ihan tarpeeksi. Tämä riittäisi minulle, haluan siis olla ennemminkin sivusta tarkkailija enkä itse hoitaja. En kuitenkaan pysty tätä sanoa siskolleni sillä hän pitää minua jo ihan "ihmetätinä" kun tämä normaalisti vierastava siskonpoika tukeutuu jo minuun esim. itkiessä, vaikkemme ole "tavanneet" juuri ollenkaan. Näköjään olen siis hyvä lasten kanssa vaikken haluaisikaan.

Niin, ongelmallista. Kuinka kerron älyttömän lapsirakkaalle siskolleni nyt yht'äkkiä etten hirveästi pidä lapsista - ILMAN että saan sen kuulostamaan siltä kuin että en pitäisi siskonpojastani? Haluaisin että siskoni ymmärtäisi että en pidä hoitamisesta (nukuttamisesta, syöttämisestä, vaipan vaihdoista, pesemisestä, pukemisesta, tuntikaupalla leikkimisestä) vaan haluaisin pelkästään tavata muuten vaan ja tapaamisten yhteydessä vähän leikkiä j.n.e.

Pystyn hoitaa lasta tarvittaessa, mutta haluaisin siskoni tajuavan että teen sen hänen hyväkseen, enkä siksi että HALUAISIN toimia lapsenvahtina. Kuinka tällaista voisi hienovaraisesti sanoa, ilman että saan sen kuulostamaan ilkeältä tai itsekkäältä?

Ja siis, asiahan ratkeaisi sillä jos joskus tulisi itse lasten saaminen puheeksi ja voisin johonkin väliin ujuttaa sen tosiasian etten halua lapsia enkä nyt kamalasti niistä pidä. Mutta ilman mitään asiayhteyttä sellaista on vaikea noin vain sanoa, varsinkin "pää pilvissä ja lumoutuneena lapsestaan" siskolleni :)

0

1483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
        Maailman menoa
        356
        4155
      2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
        Maailman menoa
        130
        3662
      3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
        Maailman menoa
        9
        2381
      4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
        Maailman menoa
        9
        2213
      5. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
        Maailman menoa
        149
        1854
      6. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
        Ikävä
        118
        1769
      7. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
        Ikävä
        18
        1758
      8. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
        Ikävä
        124
        1389
      9. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
        Kotimaiset julkkisjuorut
        151
        1048
      10. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
        Ikävä
        79
        925
      Aihe