Pyöristä....

MCMLXII

Tänä keväänä viimein hankin luistimet ja aloitin rulaluistelun. Nyt on edetty muutama sata kilometriä ja lisää tulee koko ajan. Pyrin luistelemaan kolme 20- 30 km lenkkiä viikossa.

Alkuperäiset 84mm renkaat alkavat olla jo melko kuluneita kierrätyksestä huolimatta. Kiskoon mahtuisi 90 milliset. Kannattaako kokeilla suurempia vai pitäytyä alkuperäisessä koossa. Luistelen ilman sauvoja.

Lähikaupasta löytyisi Hyperin punaisia xtr- ja läpikuultavia str- renkaita. Onko jollain kokemuksia näistä normaaliissa lenkkikäytössä vaihtelevalla asfaltilla?

30

1267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkkikäytöstä

      mutta sm rata kisat voitti hyper joukkue

      • pyörämies

        on parempi kuin huonompi


      • pyörämies2
        pyörämies kirjoitti:

        on parempi kuin huonompi

        vihdoin Nokian renkailla. Vuosi on jo odotellut. Skike ja Nokia on hjuva yhtistelmä.


    • MCMLXII

      Olisi kiva lukea luistelijoiden käytännön kokemuksia erikokoisita ja kovuisista renkaista. Onko merkitys niin suuri kuin kauppamiehet antavat ymmärtää. Myös mainituista renkaista olisi kiva saada tietoa, sillä vaihto on kohta edessä.

      • renkaat

        ovat laatutavaraa, 84mm riittävä koko mainitsemaasi käyttöön, kovuudeksi kannattaa valita 90, 92 tai 94A, pehmeämmät kuluvat turhan nopeasti. Nämä kovemmat tärisevät enemmän, mutta siihen tottuu, lisäksi rullaavat paremmin kuin pehmeät.


      • liian kovat
        renkaat kirjoitti:

        ovat laatutavaraa, 84mm riittävä koko mainitsemaasi käyttöön, kovuudeksi kannattaa valita 90, 92 tai 94A, pehmeämmät kuluvat turhan nopeasti. Nämä kovemmat tärisevät enemmän, mutta siihen tottuu, lisäksi rullaavat paremmin kuin pehmeät.

        82-84A on Suomen teille sopiva kovuus, jos on hyvin sileää niin 85-86A:ta voit harkita.


      • oikein...
        liian kovat kirjoitti:

        82-84A on Suomen teille sopiva kovuus, jos on hyvin sileää niin 85-86A:ta voit harkita.

        helle näköjään sekoittanut pään, kovuudeksi tosiaan 82-84A, ei yli yhdeksänkymmentä kuten tuossa edellä sekoilin, sori.


      • MCMLXII
        oikein... kirjoitti:

        helle näköjään sekoittanut pään, kovuudeksi tosiaan 82-84A, ei yli yhdeksänkymmentä kuten tuossa edellä sekoilin, sori.

        Nythän näistä vinkeistä alkaa olla jo apua. Liikkeessä katselemani renkaat olivat 90 milliset ja kovuus muistaakseni 84A. Voisivat siis olla passelit? Entä tuo kokoero 84/90 mm. Onko koolla käytännön merkitystä luisteltavuudessa, rullaamisessa tai kestävyydessä?


      • 84/90mm
        MCMLXII kirjoitti:

        Nythän näistä vinkeistä alkaa olla jo apua. Liikkeessä katselemani renkaat olivat 90 milliset ja kovuus muistaakseni 84A. Voisivat siis olla passelit? Entä tuo kokoero 84/90 mm. Onko koolla käytännön merkitystä luisteltavuudessa, rullaamisessa tai kestävyydessä?

        työllä pääset 84mm:llä, varsinkin jos on paljon ylämäkiä, mutta jos tuntuu että jaloissa voima riittää niin 90mm. 90mm menee vähän paremmin karkeammalakin ja vauhtiin päästyään max. nopeus luistellessa yleensä nopeampi. Kestävyydessä tuskin eroja on, kunhan vain muistaa vaihdella renkaiden paikkoja ja vaihdella luistimesta toiseen, niin että kuluminen pysyisi tasaisena.


      • ollenkaan
        84/90mm kirjoitti:

        työllä pääset 84mm:llä, varsinkin jos on paljon ylämäkiä, mutta jos tuntuu että jaloissa voima riittää niin 90mm. 90mm menee vähän paremmin karkeammalakin ja vauhtiin päästyään max. nopeus luistellessa yleensä nopeampi. Kestävyydessä tuskin eroja on, kunhan vain muistaa vaihdella renkaiden paikkoja ja vaihdella luistimesta toiseen, niin että kuluminen pysyisi tasaisena.

        kahta kanttia pyörässä kun "potkit" vain sisäkanteilla?


      • sarjatulta
        MCMLXII kirjoitti:

        Nythän näistä vinkeistä alkaa olla jo apua. Liikkeessä katselemani renkaat olivat 90 milliset ja kovuus muistaakseni 84A. Voisivat siis olla passelit? Entä tuo kokoero 84/90 mm. Onko koolla käytännön merkitystä luisteltavuudessa, rullaamisessa tai kestävyydessä?

        kun viestejä iskee nopeammin kuin perässä pysyy lukemaan!!!

        Tosiaan sarjatulta


      • MCMLXII

        - Saattaahan tästä olla hyötyä jollekin vastaisuudessa.

        Nyt on siis uudet renkaat alla. K2:n alkuperäisrullat 84mm 80A vaihtuivat Hyperin XTR:iin 90mm 84A. Alkukokemukset ovat seuraavanlaisia:

        Uudet renkaat ovat hieman kovempia, mutta eivät kuitenkaan täristä vanhoja enempää. Uudet myös tuntuvat rullaavan hieman herkemmin. Näin tulisi ollakin oppikirjan mukaan. Erot ovat havaittavissa, joskin merkityksettömän pieniä. Ylämäen nousukyvyssä en havainnut mitään eroa vanhoihin, yhtä työlästä tai helppoa molemmilla. Se, että uudet renkaat käyttäytyvät entisiä vakaammin, selittyy varmasti suurelta osin vanhojen renkaiden kuluneisuudella.

        Suurin ilon aihe, mitä en ennalta edes osannut odottaa, oli suuremman halkaisijan aikaansaama muutos painopisteeseen. Vaikka kyse ei olekaan kuin muutamasta millimetristä, vaikutus luisteluun on merkittävä. Nyt potkun jälkeen tuntuu pääsevän helpommin luistimen päälle, mikä tehostaa liukua ja rauhoittaa rytmiä selvästi. Jos luistimen näppäryydessä ehkä aavistuksen häviääkin, tämä kyllä korvaa sen moninkertaisesti.

        Tällä hetkellä ainakin olen uuteen renkaaseen oikein tyytyväinen. Voihan toki olla, että parempiakin vaihtoehtoja olisi ollut, mutta näillä mennään ainakin tämä kesä ja seuraavankin alku.


      • kkkkkkkk
        MCMLXII kirjoitti:

        - Saattaahan tästä olla hyötyä jollekin vastaisuudessa.

        Nyt on siis uudet renkaat alla. K2:n alkuperäisrullat 84mm 80A vaihtuivat Hyperin XTR:iin 90mm 84A. Alkukokemukset ovat seuraavanlaisia:

        Uudet renkaat ovat hieman kovempia, mutta eivät kuitenkaan täristä vanhoja enempää. Uudet myös tuntuvat rullaavan hieman herkemmin. Näin tulisi ollakin oppikirjan mukaan. Erot ovat havaittavissa, joskin merkityksettömän pieniä. Ylämäen nousukyvyssä en havainnut mitään eroa vanhoihin, yhtä työlästä tai helppoa molemmilla. Se, että uudet renkaat käyttäytyvät entisiä vakaammin, selittyy varmasti suurelta osin vanhojen renkaiden kuluneisuudella.

        Suurin ilon aihe, mitä en ennalta edes osannut odottaa, oli suuremman halkaisijan aikaansaama muutos painopisteeseen. Vaikka kyse ei olekaan kuin muutamasta millimetristä, vaikutus luisteluun on merkittävä. Nyt potkun jälkeen tuntuu pääsevän helpommin luistimen päälle, mikä tehostaa liukua ja rauhoittaa rytmiä selvästi. Jos luistimen näppäryydessä ehkä aavistuksen häviääkin, tämä kyllä korvaa sen moninkertaisesti.

        Tällä hetkellä ainakin olen uuteen renkaaseen oikein tyytyväinen. Voihan toki olla, että parempiakin vaihtoehtoja olisi ollut, mutta näillä mennään ainakin tämä kesä ja seuraavankin alku.

        "Suurin ilon aihe, mitä en ennalta edes osannut odottaa, oli suuremman halkaisijan aikaansaama muutos painopisteeseen." "Nyt potkun jälkeen tuntuu pääsevän helpommin luistimen päälle, mikä tehostaa liukua ja rauhoittaa rytmiä selvästi."

        Ehkä suurin hyöty jalan päälle pääsyn helpottamisessa on siinä, että vaihdoit alle uudet renkaat, joiden profiili on kunnossa. Kulmikas, kulunut rengas vaikeuttaa kanttiien käyttöä ja luistimen päälle pääsyä.

        Itse suurempi halkaisija vain korottaa luistinta maanpinnasta ja on periaatteessa jopa haitallista, koska se vaikeuttaa hallintaa. Muutos ei ole ehkä kovin merkittävä vielä tässä kokoluokassa. Isommilla renkailla rytmi rauhoittuu kun rullaavuus paranee. Samalla jokaisesta puristuksesta tulee raskaampi. Sama ilmiö kun laitan polkupyörässä isomman vaihteen päälle.

        Kääntele ja siirtele renkaita säännöllisesti niin renkaan profiili säilyy parempana pidempään.


      • MCMLXII
        kkkkkkkk kirjoitti:

        "Suurin ilon aihe, mitä en ennalta edes osannut odottaa, oli suuremman halkaisijan aikaansaama muutos painopisteeseen." "Nyt potkun jälkeen tuntuu pääsevän helpommin luistimen päälle, mikä tehostaa liukua ja rauhoittaa rytmiä selvästi."

        Ehkä suurin hyöty jalan päälle pääsyn helpottamisessa on siinä, että vaihdoit alle uudet renkaat, joiden profiili on kunnossa. Kulmikas, kulunut rengas vaikeuttaa kanttiien käyttöä ja luistimen päälle pääsyä.

        Itse suurempi halkaisija vain korottaa luistinta maanpinnasta ja on periaatteessa jopa haitallista, koska se vaikeuttaa hallintaa. Muutos ei ole ehkä kovin merkittävä vielä tässä kokoluokassa. Isommilla renkailla rytmi rauhoittuu kun rullaavuus paranee. Samalla jokaisesta puristuksesta tulee raskaampi. Sama ilmiö kun laitan polkupyörässä isomman vaihteen päälle.

        Kääntele ja siirtele renkaita säännöllisesti niin renkaan profiili säilyy parempana pidempään.

        "Ehkä suurin hyöty jalan päälle pääsyn helpottamisessa on siinä, että vaihdoit alle uudet renkaat, joiden profiili on kunnossa."

        - Tarkemmin ajatellen juuri näin asia saattaa olla.

        "Kääntele ja siirtele renkaita säännöllisesti niin renkaan profiili säilyy parempana pidempään."

        -Näin yritin toki toimia vanhojenkin kanssa. Alle sadan kilometrin välein ne tuli vaihdettua. Aina ekalla lenkillä luistimet tuntuivat oudoilta, seuraava kerta oli ok, mutta sitten alkoikin jo kohta taas vaihdon aika lähestyä. Lopulta osa renkaista alkoi olla jo melko kulmikkaita. Saa nähdä, kestävätkö uudet renkaat yhtään paremmin.


      • eihän ne
        sarjatulta kirjoitti:

        kun viestejä iskee nopeammin kuin perässä pysyy lukemaan!!!

        Tosiaan sarjatulta

        ole edes toistensa kopoita.

        Osaisin minäkin noita viestei tehtailla vaikka kuink pal.

        Jos ny sittari otettas tapetil, sitähän se on ollut. Eli siis sittari esimerkkei.

        Vielä tuli sittarist miälle, että tietäiskö kukka löytyykö oikke siistei sittarimainoksia niin tapetoisin varmana. Paikallislehden mainokset ei kelpaa ens kättelys. Tulis sittari paremmi miälle eikä ain tarvis hakke muistisopukoist jottai luistinkauppa.

        "Sittarin hyllyt tyhjilläs. Voiko olla totta."

        "Kuka tietäs onko sittarilla rollerbladei. Sopiisko aloittelijalle 90 mm renkaail varustettuna noi luistimet ja pääseekö niillä ollenkas mäkiä ylös aloittelija. Alas kai pääsee?"

        "Sittarilla ei ollu oikke sopuisa kokko K2:ia eikä 84 mm renkail. Kuka tiettä mis olis"

        "Aloittelisin uudestas luisimises. Oisko sittaril 42 koolla luistimises. Vai oliskos parempi hakee ne oikke urheiluliikkeeltä?"

        Oo nii huono keksimää enemmä hyviä sittarierimerkkei. Et voisko joku olla hyvä ja näyttäs millasi löytty parhailt tämän palstan keksijöilt. Alkas keskustelu jatkus parempan ja rehevämpän.


      • vaivaa?
        eihän ne kirjoitti:

        ole edes toistensa kopoita.

        Osaisin minäkin noita viestei tehtailla vaikka kuink pal.

        Jos ny sittari otettas tapetil, sitähän se on ollut. Eli siis sittari esimerkkei.

        Vielä tuli sittarist miälle, että tietäiskö kukka löytyykö oikke siistei sittarimainoksia niin tapetoisin varmana. Paikallislehden mainokset ei kelpaa ens kättelys. Tulis sittari paremmi miälle eikä ain tarvis hakke muistisopukoist jottai luistinkauppa.

        "Sittarin hyllyt tyhjilläs. Voiko olla totta."

        "Kuka tietäs onko sittarilla rollerbladei. Sopiisko aloittelijalle 90 mm renkaail varustettuna noi luistimet ja pääseekö niillä ollenkas mäkiä ylös aloittelija. Alas kai pääsee?"

        "Sittarilla ei ollu oikke sopuisa kokko K2:ia eikä 84 mm renkail. Kuka tiettä mis olis"

        "Aloittelisin uudestas luisimises. Oisko sittaril 42 koolla luistimises. Vai oliskos parempi hakee ne oikke urheiluliikkeeltä?"

        Oo nii huono keksimää enemmä hyviä sittarierimerkkei. Et voisko joku olla hyvä ja näyttäs millasi löytty parhailt tämän palstan keksijöilt. Alkas keskustelu jatkus parempan ja rehevämpän.

        Olen sitä mieltä että:
        A) Vanhempien tulisi valvoa lasten ja vajaavaltaisten tietokoneen käyttöä.
        B) Alkolukko olisi passeli lisävaruste useisiinkin tietokoneisiin.


      • pari uutta
        vaivaa? kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että:
        A) Vanhempien tulisi valvoa lasten ja vajaavaltaisten tietokoneen käyttöä.
        B) Alkolukko olisi passeli lisävaruste useisiinkin tietokoneisiin.

        sittariesimerkkiä. Mitäs pahaa siinä on? Jatka aloittamallas linjalla!


      • jalan päälle
        MCMLXII kirjoitti:

        "Ehkä suurin hyöty jalan päälle pääsyn helpottamisessa on siinä, että vaihdoit alle uudet renkaat, joiden profiili on kunnossa."

        - Tarkemmin ajatellen juuri näin asia saattaa olla.

        "Kääntele ja siirtele renkaita säännöllisesti niin renkaan profiili säilyy parempana pidempään."

        -Näin yritin toki toimia vanhojenkin kanssa. Alle sadan kilometrin välein ne tuli vaihdettua. Aina ekalla lenkillä luistimet tuntuivat oudoilta, seuraava kerta oli ok, mutta sitten alkoikin jo kohta taas vaihdon aika lähestyä. Lopulta osa renkaista alkoi olla jo melko kulmikkaita. Saa nähdä, kestävätkö uudet renkaat yhtään paremmin.

        pääsemisessä on profiililla. Pääset sää jalan päälle, vaikka ei olis luistimia. Jo on kummaa turinaa. Profiililla saadaan aivan muita etuja. Siis etuja. Nämä edut saavutetaan vain profiilia käyttämällä. Harvoin nähtyä taitoa. Niillä, jotka sen osaavat, on poikkeuksetta hyvää luistelua. Kyllä mää pääsen pyörän ja hevosenkin päälle, miksen sitten 8 rullan päälle. Ihmisiä viedään harhaan kun puhutaan kummia.


      • mitä etuja
        jalan päälle kirjoitti:

        pääsemisessä on profiililla. Pääset sää jalan päälle, vaikka ei olis luistimia. Jo on kummaa turinaa. Profiililla saadaan aivan muita etuja. Siis etuja. Nämä edut saavutetaan vain profiilia käyttämällä. Harvoin nähtyä taitoa. Niillä, jotka sen osaavat, on poikkeuksetta hyvää luistelua. Kyllä mää pääsen pyörän ja hevosenkin päälle, miksen sitten 8 rullan päälle. Ihmisiä viedään harhaan kun puhutaan kummia.

        erilaisilla profiileilla saavutetaa ja kuinka niitä hyväksi?


      • siis olla:
        mitä etuja kirjoitti:

        erilaisilla profiileilla saavutetaa ja kuinka niitä hyväksi?

        Kerrotko, mitä etuja erilaisilla profiileilla saavutetaan ja kuinka niitä käytetään hyväksi?


      • J.C.
        siis olla: kirjoitti:

        Kerrotko, mitä etuja erilaisilla profiileilla saavutetaan ja kuinka niitä käytetään hyväksi?

        profiili on yleensä suippo ainakin matkaluistelussa ts. normaalissa rullaluistelussa, silloinhan siinä on kaksi syrjää. Kai nyt jokaisen pitäisi tietää, että profiili on rullausta varten. Kuinka sitä muuten "luistellaan". Anteeksi, siis kaikkiaan kaksi syrjää/kanttia rullaukseen. Jos ei rullausta, ei eteenpäinmenoa, selvähän se. Niinhän sitä profiilia käytetään hyväksi, kissa vieköön.

        "Luistelu"-sana antaa aivan väärän kuvan rullaluistelusta. Vaikea rullilla on luistella, ellei asvaltti ole märkä ja liukas. Kyllä se on rullausta eikä luistelua. Rullauksessa profiilin syrjiä voidaan käyttää rullaluisteluun.

        Profiili eli syrjät saadaan paremmin käyttöön, jos käyttää hyvää sivunojaa voiman työhön eikä hukkaa jalkavoimia potkimiseen. Silloin on mahdollisuus rullaukseen. Ainoaan tapaan liikkua rullilla. Tätähän se kiemurtelu nykyään on. Heilurimaista liikettä, myös jäällä. Nojaa, nojaa. Sivunoja onkin lähes ainoa sivuttaisliike, joka saisi olla sallittu eteenpäin vievässä luistelussa.

        Sitten vielä piti sanoman. Jos käyttää vain toista syrjää, rullaus katkeaa. Vauhdinpito katkeaa liian aikaisin ja kokonaisuuden kannalta liian usein. Double push on paras keino käyttää tasaisesti profiilia ja hyvillä sivunojilla, siis pyörän molempaa syrjää. Siinä on oikein suoritettuna suurin mahdollisuus jatkuvaan hyvään rullaukseen.


      • kkkkkkk
        J.C. kirjoitti:

        profiili on yleensä suippo ainakin matkaluistelussa ts. normaalissa rullaluistelussa, silloinhan siinä on kaksi syrjää. Kai nyt jokaisen pitäisi tietää, että profiili on rullausta varten. Kuinka sitä muuten "luistellaan". Anteeksi, siis kaikkiaan kaksi syrjää/kanttia rullaukseen. Jos ei rullausta, ei eteenpäinmenoa, selvähän se. Niinhän sitä profiilia käytetään hyväksi, kissa vieköön.

        "Luistelu"-sana antaa aivan väärän kuvan rullaluistelusta. Vaikea rullilla on luistella, ellei asvaltti ole märkä ja liukas. Kyllä se on rullausta eikä luistelua. Rullauksessa profiilin syrjiä voidaan käyttää rullaluisteluun.

        Profiili eli syrjät saadaan paremmin käyttöön, jos käyttää hyvää sivunojaa voiman työhön eikä hukkaa jalkavoimia potkimiseen. Silloin on mahdollisuus rullaukseen. Ainoaan tapaan liikkua rullilla. Tätähän se kiemurtelu nykyään on. Heilurimaista liikettä, myös jäällä. Nojaa, nojaa. Sivunoja onkin lähes ainoa sivuttaisliike, joka saisi olla sallittu eteenpäin vievässä luistelussa.

        Sitten vielä piti sanoman. Jos käyttää vain toista syrjää, rullaus katkeaa. Vauhdinpito katkeaa liian aikaisin ja kokonaisuuden kannalta liian usein. Double push on paras keino käyttää tasaisesti profiilia ja hyvillä sivunojilla, siis pyörän molempaa syrjää. Siinä on oikein suoritettuna suurin mahdollisuus jatkuvaan hyvään rullaukseen.

        Profiililla tarkoitan (ja sillä yleisesti rullaluistelussa tarkoitetaan) koko renkaan muotoa. Jos profiili on kunnossa, silloin rengas on siis suunnitellun mallinen. Edellä tarkoitin, että jos rengas on kulunut ja profiili on mennyt, on luistimen päälle pääsy vaikeampaa. Luistimen päälle pääsyllä tarkoitetaan enemmän kuin vain kykyä seisoa luistimen päällä. Kun kisko on oikeassa asennossa ja renkaiden profiili kunnossa, renkaat ovat eteenpäin suorassa linjassa jalan painopisteen alla (yleensä akilles-etu/pottuvarpaan -linja kuten muissa keskuteluissa oikein kerrottiin). Jo logiikkakin sanoo, että kun renkaan profiili (muoto) kuluu ja muuttuu, myös kohta jonka alla tämä rengas tuntuu jalan alla maassa muuttuu. Ymmärrätkö? Yksinkertaistettuna: jos rengas on esimerkiksi kuluneempi sisäkantiltaan, on renkaan maahan koskettava kohta siirtynyt kuluman takia ulospäin.

        Ja sitten lisäksi tähän, että luistellessa käytetään aika laajalti koko renkaan profiilia luistelukulmasta riippuen. Kun rengas kuluu kulmikkaaksi kuten asiasta kysyneellä luistelijalla kävi, profiilia ei voi enää käyttää sulavasti vaan rengas ikään kuin muljahtaa kantilleen. Näin häviää helposti rentous ja jopa rullaavuus luistelusta, kuten uskon, että kysyjälle kävi.

        Näitä ongelmia siis voi ehkäistä helposti kääntelemällä ja siirtelemällä renkaita useasti. Ja myöskään tämän lajin välineet eivät ole ikuisia eli renkaita kannattaa myös uusia useammin jo ihan luistelumukavuuden, jopa turvallisuuden, vuoksi.


      • kantti x kantti
        kkkkkkk kirjoitti:

        Profiililla tarkoitan (ja sillä yleisesti rullaluistelussa tarkoitetaan) koko renkaan muotoa. Jos profiili on kunnossa, silloin rengas on siis suunnitellun mallinen. Edellä tarkoitin, että jos rengas on kulunut ja profiili on mennyt, on luistimen päälle pääsy vaikeampaa. Luistimen päälle pääsyllä tarkoitetaan enemmän kuin vain kykyä seisoa luistimen päällä. Kun kisko on oikeassa asennossa ja renkaiden profiili kunnossa, renkaat ovat eteenpäin suorassa linjassa jalan painopisteen alla (yleensä akilles-etu/pottuvarpaan -linja kuten muissa keskuteluissa oikein kerrottiin). Jo logiikkakin sanoo, että kun renkaan profiili (muoto) kuluu ja muuttuu, myös kohta jonka alla tämä rengas tuntuu jalan alla maassa muuttuu. Ymmärrätkö? Yksinkertaistettuna: jos rengas on esimerkiksi kuluneempi sisäkantiltaan, on renkaan maahan koskettava kohta siirtynyt kuluman takia ulospäin.

        Ja sitten lisäksi tähän, että luistellessa käytetään aika laajalti koko renkaan profiilia luistelukulmasta riippuen. Kun rengas kuluu kulmikkaaksi kuten asiasta kysyneellä luistelijalla kävi, profiilia ei voi enää käyttää sulavasti vaan rengas ikään kuin muljahtaa kantilleen. Näin häviää helposti rentous ja jopa rullaavuus luistelusta, kuten uskon, että kysyjälle kävi.

        Näitä ongelmia siis voi ehkäistä helposti kääntelemällä ja siirtelemällä renkaita useasti. Ja myöskään tämän lajin välineet eivät ole ikuisia eli renkaita kannattaa myös uusia useammin jo ihan luistelumukavuuden, jopa turvallisuuden, vuoksi.

        sitäkö vai mitäkö?, koska sanosit, et profiili on sitä, et

        kun kisko ja renkaat on määrätyssä asennossa plääp plääp plääp, niin jallan alla tuntuu jotakin omituista muljahtelua plää plääp plääp ja kantin kantit kuten että luistimen päälle pääsy on vaikeampaa ja kanan kakkaa sanon minä -----> tuolla ei käytetä profiilia eikä siis profiili tarkoita tuota, nyt on profiili pahasti hukassa, tuota ei saa kukaan koskaan ymmärtää vaikka ymmärrystä kuinka kysyt

        onko nyt tarkoitus vaan vartioida vaan profiilin muotoa ja kuluneisuutta, sit riittää pelkästään et vaan vaihtelet ja jos et itte vaihtele niin vaikka isi sitte ----- se normaali kuntoilijalle riittääkin hyvin sil rengas kestää pidempäja rahat säästyy ja isi saa kunnian profiilin vartioinnista ------ hyvä oli vartiointiliike ja huolto ja isi ja kaikki toiminta pyörien ympärillä mut mää en tarkota profiililla ollenkaan huoltoa enkä vartiointia

        et puhunut ollenkaan luistelusta, siihen kai profiili on tarkoitettu eikä päällä olemisesta eikä muljahtelusta

        mä en kyllä viittis käyttää ollenkas muljahteluun renkaitani enkä profiilia muljahtelu vartiointiin mä kyl sanosin et se profiili on luistelun a&o rullaluistelussa
        jos et hallitse sitä et kyl osaa selittääkä profiilin käyttöä muute ku muljahteluu


      • osallistua keskusteluun
        kantti x kantti kirjoitti:

        sitäkö vai mitäkö?, koska sanosit, et profiili on sitä, et

        kun kisko ja renkaat on määrätyssä asennossa plääp plääp plääp, niin jallan alla tuntuu jotakin omituista muljahtelua plää plääp plääp ja kantin kantit kuten että luistimen päälle pääsy on vaikeampaa ja kanan kakkaa sanon minä -----> tuolla ei käytetä profiilia eikä siis profiili tarkoita tuota, nyt on profiili pahasti hukassa, tuota ei saa kukaan koskaan ymmärtää vaikka ymmärrystä kuinka kysyt

        onko nyt tarkoitus vaan vartioida vaan profiilin muotoa ja kuluneisuutta, sit riittää pelkästään et vaan vaihtelet ja jos et itte vaihtele niin vaikka isi sitte ----- se normaali kuntoilijalle riittääkin hyvin sil rengas kestää pidempäja rahat säästyy ja isi saa kunnian profiilin vartioinnista ------ hyvä oli vartiointiliike ja huolto ja isi ja kaikki toiminta pyörien ympärillä mut mää en tarkota profiililla ollenkaan huoltoa enkä vartiointia

        et puhunut ollenkaan luistelusta, siihen kai profiili on tarkoitettu eikä päällä olemisesta eikä muljahtelusta

        mä en kyllä viittis käyttää ollenkas muljahteluun renkaitani enkä profiilia muljahtelu vartiointiin mä kyl sanosin et se profiili on luistelun a&o rullaluistelussa
        jos et hallitse sitä et kyl osaa selittääkä profiilin käyttöä muute ku muljahteluu

        rakentavalla sävyllä tai pidättäytyä kokonaan provosoivista kommenteista.
        Tätäkin palstaa olisi mielekkäämpää seurata, mikäli keskustelu pysyisi asialinjalla.


      • J.C.
        J.C. kirjoitti:

        profiili on yleensä suippo ainakin matkaluistelussa ts. normaalissa rullaluistelussa, silloinhan siinä on kaksi syrjää. Kai nyt jokaisen pitäisi tietää, että profiili on rullausta varten. Kuinka sitä muuten "luistellaan". Anteeksi, siis kaikkiaan kaksi syrjää/kanttia rullaukseen. Jos ei rullausta, ei eteenpäinmenoa, selvähän se. Niinhän sitä profiilia käytetään hyväksi, kissa vieköön.

        "Luistelu"-sana antaa aivan väärän kuvan rullaluistelusta. Vaikea rullilla on luistella, ellei asvaltti ole märkä ja liukas. Kyllä se on rullausta eikä luistelua. Rullauksessa profiilin syrjiä voidaan käyttää rullaluisteluun.

        Profiili eli syrjät saadaan paremmin käyttöön, jos käyttää hyvää sivunojaa voiman työhön eikä hukkaa jalkavoimia potkimiseen. Silloin on mahdollisuus rullaukseen. Ainoaan tapaan liikkua rullilla. Tätähän se kiemurtelu nykyään on. Heilurimaista liikettä, myös jäällä. Nojaa, nojaa. Sivunoja onkin lähes ainoa sivuttaisliike, joka saisi olla sallittu eteenpäin vievässä luistelussa.

        Sitten vielä piti sanoman. Jos käyttää vain toista syrjää, rullaus katkeaa. Vauhdinpito katkeaa liian aikaisin ja kokonaisuuden kannalta liian usein. Double push on paras keino käyttää tasaisesti profiilia ja hyvillä sivunojilla, siis pyörän molempaa syrjää. Siinä on oikein suoritettuna suurin mahdollisuus jatkuvaan hyvään rullaukseen.

        Määrittelystä. Pyörän profiili määritellään sen mukaan kuinka paljon pyörästä on koskee luistelupintaan luistelun aikana. Tämä lyhyesti sanottuna eikä vielä kerro paljoa miten luistelu käyttää profiilia hyväkseen tehokkaasti. Profiili on luistelijan jalanjälki. Matka- ja kilpaluistelussa profiili on suippo ja kapea, jolloin kitka on pienempi. Rullakiekossa profiili on pyöreämpi. Silloin saavutetaan parempi tasapaino ja pito käännöksissä ja pysäytyksissä.


      • kantti x kantti
        osallistua keskusteluun kirjoitti:

        rakentavalla sävyllä tai pidättäytyä kokonaan provosoivista kommenteista.
        Tätäkin palstaa olisi mielekkäämpää seurata, mikäli keskustelu pysyisi asialinjalla.

        mielel tässä ollaan liikkeellä. Oliks kello jo neljä! just joo. tuohon aikaan kahden pitkän leffan jälkeen ei järki paljo sano ja sanomiset on vähä nii ja näin.

        tarkotin vaan sitä, että pitäs kai sillä profiililla muutaki tehdä kui huoltaa eli mite sillä luistellaan


      • kkkkkkk
        J.C. kirjoitti:

        Määrittelystä. Pyörän profiili määritellään sen mukaan kuinka paljon pyörästä on koskee luistelupintaan luistelun aikana. Tämä lyhyesti sanottuna eikä vielä kerro paljoa miten luistelu käyttää profiilia hyväkseen tehokkaasti. Profiili on luistelijan jalanjälki. Matka- ja kilpaluistelussa profiili on suippo ja kapea, jolloin kitka on pienempi. Rullakiekossa profiili on pyöreämpi. Silloin saavutetaan parempi tasapaino ja pito käännöksissä ja pysäytyksissä.

        pointti on että profiili tai renkaan muoto tai miksi kukakin teistä sitä haluaa kutsua kuluu epätasaisesti ja sitä tuolla renkaiden kääntelyllä ja siirtelyllä säädellään. Siirtelemällä/kääntelemällä rengas kuluu tasaisemmin eri kohdistaan.. pienenee toki, mutta muoto pysyy suunniteltuna.

        Ja kyllä, useimmat luistelijat tuntevat muljahduksen siirtyessä kantilta toiselle, jos renkaan profiili muuttuu kantikkaaksi tai kuluu epätasaisesti.

        Tästä on turha väitellä jos ei puhujilla ole riittävää kokemusta ja tietotaitoa, mutta tämä vaan selvennyksesi alkuperäiselle kysyjälle ja muilla, jotka on asiallisesti asioista keskustellut.


      • muljahduksia jos
        kkkkkkk kirjoitti:

        pointti on että profiili tai renkaan muoto tai miksi kukakin teistä sitä haluaa kutsua kuluu epätasaisesti ja sitä tuolla renkaiden kääntelyllä ja siirtelyllä säädellään. Siirtelemällä/kääntelemällä rengas kuluu tasaisemmin eri kohdistaan.. pienenee toki, mutta muoto pysyy suunniteltuna.

        Ja kyllä, useimmat luistelijat tuntevat muljahduksen siirtyessä kantilta toiselle, jos renkaan profiili muuttuu kantikkaaksi tai kuluu epätasaisesti.

        Tästä on turha väitellä jos ei puhujilla ole riittävää kokemusta ja tietotaitoa, mutta tämä vaan selvennyksesi alkuperäiselle kysyjälle ja muilla, jotka on asiallisesti asioista keskustellut.

        pyörä on pyöreä, sehän pitäisi olla selvä luistelijalle kuin luistelijalle. Rulla on repeytynyt tai kulmikas, jos se muljahtelee. Pyöreä pyörä ei todella muljahtele. Jos se olis kulunut toiselta puolen, siis toiselta kantilta, eihän se vie pyöreyttä pyörästä mihinkään. Jos se on tosiaan toiselta kantilta kovasti kulunut, se aiheuttaa vaan sen että ei pääse hyvin toiselle kantille (jos osaa käyttää molempia kantteja kuten dp:ssä, jota ei osaa yleensä kuin harva kilpailija).

        Tavallinen hokkarityylillä/hajareisin luistelija ei välttämättä huomaa koko kulumista luistelussaan kunnes muovivanteet alkavat kulua ja silloin saattaa jo muljahdella. Olen nähnyt eräällä luistelijalla kulumisen takia revenneen pyörän. Se vaan otta pyörän pois kiskosta ja jatkoi matkaa.


      • Kimmo Isa
        liian kovat kirjoitti:

        82-84A on Suomen teille sopiva kovuus, jos on hyvin sileää niin 85-86A:ta voit harkita.

        Kimmoisa kova pyörä pyörii yl. hyvin karkeallakin.

        Kova rengas ei toimi kuumassa helteessä sileällä.


    • Kuru;)

      Vaihdoin 84mm 90mm pyöriin! Ei ollu vauhdissa paljon eroa!
      uudet hyvät 90mm pyörät maksaa 50-80e.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe