Koiran purema

niina-poju

Olimme leirintäauleeseen kuuluvalla yleisessä käytössä olevalla pienellä rantakaistalla, koira sidottuna puuhun kiinni. Eräs nainen meni liian lähelle ja koira hyökkäsi ja puri käteen, haavaan tarvittiin viisi tikkiä. Nainen ei kysynyt onko koira vihainen tms. Mikä tällaisessa tapauksessa on omistajan vastuu?

10

782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos..

itse menee sorkkimaan koiraa joka on SIDOTTU niin eiköhän se ole oma vika.

• L E X

Lähtökohtaisesti omistajalla on vastuu koiransa tekemisistä. Tapauksessa tulee arviotavaksi, oletko toiminut huolellisuusvelvoitteen vaatimalla tavalla.

Tässä tapauksessa näkisin vastuun olevan omistajalla. Koira on tuotu yleiselle uimarannalle, mihin järjestyslain 14 §:n mukaan koiraa ei saa viedä. Lisäksi et ole huolehtinut siittä, ettei korasi pääse aiheuttamaan vahinkoa sivullisille. Vastuusta ei vapauta se, että sivullinen menee liian lähelle koiraa. Vaikkakin koira on kytketty, tulee silti huolehtia ettei se ei aiheuta vahinkoa ulkopuolisille. Tätä huolellisuusvelvoitetta ei ole täytetty. Tapauksen rikosnimike on vamman tuottamus. Mielestäni aika selvä tapaus.

• selvää

Viestissä ei puhuta mitään yleisestä uimarannasta.

Ei myöskään ihan noin itsestään selvää että vastuu on koiranomistajan. Mutta oikeudessahan se selviää.

• L E X
        selvää kirjoitti:

Viestissä ei puhuta mitään yleisestä uimarannasta.

Ei myöskään ihan noin itsestään selvää että vastuu on koiranomistajan. Mutta oikeudessahan se selviää.

Sillä ei nyt varsinaisesti ole vastuukysymyksen kannalta oleellinen, että oliko yleinen uimaranta vai ei. Lähtökohta on kuitenkin aina se, että omistaja vastaa koiran aiheuttamista vahingoista. Tästä lähdetään. Tapaus kohtaisesti voidaan katsoa, että onko tapauksessa seikkoja, jotka voisivat vapauttaa omistajan vastuusta. Esim. jos koiran omistaja on toiminut asiassa asianmukaisesti ja täyttänyt huolellisuusvelvoitteen ja vahingon kärsijä on toiminut jotenkin poikkeuksellisesti aiheuttaen koiran hyökkäyksen ja hän tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää, että koiraa saattaa ko. tilanteessa hyökätä. Tämä tapaus on mielestäni melkoisen selvä.

Mutta argumentoi..

• selvillä?
        L E X kirjoitti:

Sillä ei nyt varsinaisesti ole vastuukysymyksen kannalta oleellinen, että oliko yleinen uimaranta vai ei. Lähtökohta on kuitenkin aina se, että omistaja vastaa koiran aiheuttamista vahingoista. Tästä lähdetään. Tapaus kohtaisesti voidaan katsoa, että onko tapauksessa seikkoja, jotka voisivat vapauttaa omistajan vastuusta. Esim. jos koiran omistaja on toiminut asiassa asianmukaisesti ja täyttänyt huolellisuusvelvoitteen ja vahingon kärsijä on toiminut jotenkin poikkeuksellisesti aiheuttaen koiran hyökkäyksen ja hän tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää, että koiraa saattaa ko. tilanteessa hyökätä. Tämä tapaus on mielestäni melkoisen selvä.

Mutta argumentoi..

Eipä sillä tosiaan ole vastuun kannalta tekemistä oliko kyseessä yleinen uimaranta vai ei. Kovin herkästi vaan sen johtopäätöksen teit ... ehkäpä muukin vastaus on "hieman" puutteellinen.

Kuvitteletko että tuossa lyhyessä viestissä oli mainittu kaikki asiaan vaikuttavat seikat ja ne vielä puolueettomasti? Minä en kuvittele.

• L E X
        selvillä? kirjoitti:

Eipä sillä tosiaan ole vastuun kannalta tekemistä oliko kyseessä yleinen uimaranta vai ei. Kovin herkästi vaan sen johtopäätöksen teit ... ehkäpä muukin vastaus on "hieman" puutteellinen.

Kuvitteletko että tuossa lyhyessä viestissä oli mainittu kaikki asiaan vaikuttavat seikat ja ne vielä puolueettomasti? Minä en kuvittele.

Niiden asioiden pohjalta mitä avauksessa kerrottiin, on tapaus selviö. Koira yleisellä paikalla, nainen kävelee läheltä, koira hyökkää. Vaikka koira on puuhun kytketty, tulee omistajan huolehtia, ettei se tee vahinkoa sivullisille. Naisen sijasta "liian lähelle" koiraa olisi voinut mennä vaikka pieni lapsi. Huolellisuusvelvoitetta on selvästi rikottu. Laittakaa seikkoja mitkä puhuvat näkemystäni vastaan.

Yleinen uimaranta vaikuttaa tapauksessa siinä kohtaa, kun mietitään omistajan toimia koiran kanssa kokonaisuudessa. Eli oliko tapaus kokonaisuudessa sellainen, jossa omistajlta ei olisi voinut olettaa huolellisempaaa käyttäytymistä. Kun lähtökohta on jo se, että koira on tuotu paikalle jonne sitä ei lain mukaan saa viedä, niin kyllähän sillä merkitystä on. Se on tietysti tulkinnanvaraista, että oliko kyseessä yleinen uimaranta. Mutta oli tai ei, se ei muuta tapauksen loppulausumaa.

Niin ja minulla on itsellänikin koira ja pidän todella koirista.

• Koiraihminen itsekin

Ottamatta kantaa syyllisyyteen kysyisin, eikö sinusta tuo koira pitäisi hävittää. Jos se seuraavaksi tappaa jonkun lapsen?

Koira ei saa hyökätä ihmisen kimppuun vaikka sen köysi yltäisikin. Voit joutua pahoihin ongelmiin sen takia koska et voi enää väittää koirasi agressioita edes yllätykseksi ja kaikki sen tekoset voidaan katsoa sinun tahalliseksi piittaamattomuudeksi.

• vastuu

on sillä akalla,joka meni koiraa hiplaamaan.
        saatana pureehan se eläitarhan karhukin,jos sinne aitaukseen menee.

aivotonta porukkaa.

• purra
        vastuu kirjoitti:

on sillä akalla,joka meni koiraa hiplaamaan.
        saatana pureehan se eläitarhan karhukin,jos sinne aitaukseen menee.

aivotonta porukkaa.

Karhu saa purra mutta koira, joka viedään yleiselle paikalle ei saa purra. Ei vaikka aivoton akka menee hiplaamaan. Tässä sitäpaitsi sanottiin koiran hyökänneen aivottoman akan kimppuun eikä akka siis hyökännyt mitenkään ensin koiran kimppuun.

• sssiiii

Mun käsittääkseni kun koira oli puussa kiinni, ja ohikulkijat näkevät kuinka pitkälle koira narussaan ylettyy, lieventää omistajan vastuuta.
      Niinhän se on omassa pihassakin. Jos mun pihalle tulee vieras ja mun irrallaan oleva koira puree sitä, olen vastuussa. (paitsi jos mulla on korkeat aidat ja lukitut portit ja varoituskylttejä joka nurkalla) Mutta jos mun koira on pihassa kiinni, ja vieras menee koiran ulottuville, on vieras itse pureman aiheuttanut. (Ulko-ovelle on reitti oltava vapaa.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      293
      6617
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2049
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1790
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1257
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1251
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1170
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1136
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      53
      1037
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1021
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      972
    Aihe