Jotenkin tuntuu,että saan jatkuvasti ristiriitaista tietoa tuosta aamuliikkumisesta. Onko parempi urheilla ennen aamupalaa vai aamupalan jälkeen? Pitääkö odottaa jokin tietty aika urheilun jälkeen,kun voi syödä? Miten se aamupala vaikuttaa liikkumiseen ja kulutuksen määrään?
Ajattelin alkaa käymään työpaikkani salilla aamuisin ennen töitä ja tapanani on ollut syödä aamupala töissä. Täytyykö minun muuttaa tapojani?
Kuntoilu ennen aamupalaa
29
10128
Vastaukset
- The_Evil_Of_Silence
Syömisen jälkeen ota hiukan lepoa jotta ruoka sulaa hyvin vatsassasi ja urheile vasta sitten. Näin pitäisi olla helppoa!
;) - jotain vinkkejä
Ennen urheilusuoritusta ei kanna syödä paljoa, mutta suosittelen syömää ennen treeniä jonkun hedelmän tai voileivän sekä kupin kahvia\teetä , jotta verensokeri nousee ja jaksat huhkia salilla. Treenin jälkeen maistuu varmasti aamupala myös työpaikalla.
- entokioleasiantuntijamut
Elikkä aamulla kannattaa syödä jotain ennen treeniä, niin jaksaa paljon paremmin, mutta kunnon aamiainen kannattaa jättää syötäväksi vasta treenin jälkeen. Tämä tapa ainakin itsellä ollut toimivin.
- Pappugaija
entokioleasiantuntijamut kirjoitti:
Elikkä aamulla kannattaa syödä jotain ennen treeniä, niin jaksaa paljon paremmin, mutta kunnon aamiainen kannattaa jättää syötäväksi vasta treenin jälkeen. Tämä tapa ainakin itsellä ollut toimivin.
Miksi sun piti toistaa samat asiat kuin edellisessä viestissä. Et tuonut juttuun mitään uutta.
- Avovaimo
Eiköhän se ole paras tehdä ihan niinpäin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Itse koitin joskus aamulenkkeilyä, sekä aamupalaa ennen että jälkeen, mutta kumpikaan ei vaan toiminut. Aamuliikunta ei kertakaikkiaan sovi mulle, olin ihan kuollut aina enkä jaksanut kauaa lenkkeillä. Mieluummini iltapäivällä tai illalla, se sopii elimistölleni huomattavasti paremmin! :)
- Lenkki...makkaraa?
Sanotaan, että aamulenkillä ennen aamupalaa polttaisi paremmin rasvaa kehosta kuin aamulenkki aamupalan jälkeen. Elimistö yön jälkeen tyhjänä hiilareista jolloin se joutuu lenkillä ottaa energian fläsäst. Mut lenkinki pitäs kestää yli 30min reilusti, että se rupee palaa pois.
- lenkin jälkeen
Lenkki...makkaraa? kirjoitti:
Sanotaan, että aamulenkillä ennen aamupalaa polttaisi paremmin rasvaa kehosta kuin aamulenkki aamupalan jälkeen. Elimistö yön jälkeen tyhjänä hiilareista jolloin se joutuu lenkillä ottaa energian fläsäst. Mut lenkinki pitäs kestää yli 30min reilusti, että se rupee palaa pois.
odotella vielä tunnin verran syömistä, mikäli mielii nimenomaan sitä rasvaa poltella. tuon tunnin ajan kun elimistö vielä polttaa ravintoaineita kehosta. mutta tämä siis paremminkin rasvanpolttajille ohjeeksi... kunnonkohottajille jotakin suuhun ennen lenkkiä ja sitten enemmän sen jälkeen. näin itse aattelisin. tosin aika maallikkona.
- sdfadsfasf
Lenkki...makkaraa? kirjoitti:
Zorppa, mutta elimistö ei ole tyhjä hiilareista yhden yön jälkeen. Niitä on vähemmän, mutta ei se mikään nollatilanne ole. Mietihän että pystyt niillä hiilareilla painamaan vielä vaikka kokonaisen päivän matalalla sykkeellä.
- qsiluoma
mie olen harrastanut aamu lenkkeilyä jo vuosia. kyllä aamupuuro maistuu hyvälle
lenkin jälkeen! kävelen aamuisin reippaasti puoli tuntia. - riska_74
olen kuullut, että jos meinaa itseään talvimasua kesäkuntoon saattaa, niin olisi parempi olla syömättä kovin raskaasti aamulla ennen lenkkiä ja sitten vielä täytyisi odotella vesilinjalla tunti-pari liikunnan jälkeenkin. elimistö lopettaa rasvan muuttamisen sokereiksi eli rasvan polttamisen heti, kun helpommin saatavilla olevaa hiilihydraattia tulee polttoainesäiliöön. sama sitten kotiinpäin kulkiessa. ei muuta kuin vettä pariin tuntiin ennen kuntoilua eikä tuntiin pariin sen jälkeenkään.
jos taas on kyseessä enemminkin lihaksiston kehittäminen ja liikakiloja ei ole, niin proteiineja puuroa aamulla ja lenkille puolen tunnin -tunnin päästä ja sen lenkin jälkeen heti proteiineja ja jotain hiilihydraatteja masuun ravintovajetta täyttämään.
itse kannatan ensimmäisen kaltaista touhua. ne suomen rakentaneet ukot, jotka oli vielä vanhanakin pappana voimakkaita ja solakoita ja jotka olivat käsityöllä tukkimetsässä ja lapiohommissa vahvan voimansa sekä kestävän kuntonsa saaneet, taisivat syödä säännöllisesti tervettä ruokaa ja huilasivat hiukan ennen päivällisen syömistä ja ehkä hetken sen jälkeenkin. sitten huilaamisten välissä miehet tekivät raskasta työtä parin tunnin jaksoissa. eivät ne tunteja huilanneet ennen ruokaa, mutta varmaan joutuivat hieman aikaa odottelemaan kuitenkin.
olen todennäköisesti väärässä useammassakin esittämässäni uskomuksessani, mutta asiaan paremmin perehtyneet voivat korjata asian.- niin just..
Joo. Huomasin saman asian kun pari vuotta sitten laihduttelin kesän aikana kymmenisen kiloa.. Aamulenkille heti herättyä, ja sain parempia tuloksia ts. laihduin nopeammin.
Nyt keväästä (maaliskuusta) asti lenkkeillyt illalla iltapalan jälkeen, syönyt heti juoksun jälkeen ja tulokset ovat olleet suht. hyvät mutta hitaammin laihtunut. Kunto on kuitenkin parempi kuin pari kesää sitten kun menee pitempiä matkoja.
Taidan vaihtaa taas tuohon "tyhjä maha" juoksuun (pääasia että hiki lentää eli syke polttovauhdissa). Ruuan jälkeen pari tuntia odottelua ja samoin myös juoksun jälkeen. Etenkin raskaassa liikunnassa rasvanpoltto tapahtuu liikunnan lopetettua/palautusvaiheessa ts. samaan matkaan voi käyttää enemmän aikaa, mutta rasvanpoltto on vakio.
Raskaiden painojen nostelu jää myös taka-alalle kun pitää saada mahaa pois eikä kasvattaa lihasmassaa. - Vanhuusikäinen
niin just.. kirjoitti:
Joo. Huomasin saman asian kun pari vuotta sitten laihduttelin kesän aikana kymmenisen kiloa.. Aamulenkille heti herättyä, ja sain parempia tuloksia ts. laihduin nopeammin.
Nyt keväästä (maaliskuusta) asti lenkkeillyt illalla iltapalan jälkeen, syönyt heti juoksun jälkeen ja tulokset ovat olleet suht. hyvät mutta hitaammin laihtunut. Kunto on kuitenkin parempi kuin pari kesää sitten kun menee pitempiä matkoja.
Taidan vaihtaa taas tuohon "tyhjä maha" juoksuun (pääasia että hiki lentää eli syke polttovauhdissa). Ruuan jälkeen pari tuntia odottelua ja samoin myös juoksun jälkeen. Etenkin raskaassa liikunnassa rasvanpoltto tapahtuu liikunnan lopetettua/palautusvaiheessa ts. samaan matkaan voi käyttää enemmän aikaa, mutta rasvanpoltto on vakio.
Raskaiden painojen nostelu jää myös taka-alalle kun pitää saada mahaa pois eikä kasvattaa lihasmassaa.Harrastin itse vuosikausia noita aamulenkkejä. Otin vain sydänlääkkeeni, pukeuduin ja lähdin lenkille, eikä ongelmia ollut. Sairaudestani johtuen en enää juossut vaan kävelin joko sauvojen kanssa tai ilman. Normaali reittini pituus oli noin viisi kilometriä. Viime keväänä sattui sitten niin, että jouduin sairaalaan ja tilanteeni oli huono. Kun sitten viikkojen kuluttua pääsin kotiin ja aloin toipumaan, niin vaimoni kielsi minulta aamulenkit; olin nimittäin tehnyt sellaisen sinä aamuna, kun illalla jouduin sairaalaan. Kun teki aamulenkin, niin ei tarvinnut koko päivää miettiä, että milloinkahan sitä lähtisi lenkille.
Olen edelleen sitä mieltä, että aamulenkki on paras, vaikka paras onkin hyvän vihollinen. Oli helppoa asennoitua päivän tehtäviin, kun lenkki oli tehty.
Olin kerran maininnut jotain rasvanpoltosta ja hän ihmetteli, mistä minä sitä poltan. Vastasin, että mahassa on liikaa rasvaa.
Seurailen tässä tilannetta ja yritän taas päästä aamulenkkille. Aamiaisen kerkiää kyllä syödä myöhemminkin.
- AP
Olen tottunut syömään aamupalan n. tunnin heräämisen jälkeen ja silloinkin on jo huutava nälkä. Eihän urheilusta tule mitään,jos on nälkäkuoleman partaalla..:D
Kiitos hyvistä vastauksista ja mielipiteistä. Taidankin ottaa käytäntöön tuon,että herättyäni(ennen urheilua) syön hedelmän tms.. ja urheilun jälkeen odotan sen tunnin ennen(veden avulla) ruisleivän syömistä.. :)- sumopainijat
kasvattavat massaansa osittain senkin ansiosta, että harrastavat aamulla hurjan määrän liikuntaa tyhjällä vatsalla, ja sitten syövät nälkäisinä järjettömän suuren lounaan. Se, että syö herättyään aamupalan, saa metabolismin toimimaan täydellä teholla koko päivän, kun taas aamupalan väliin jättäminen saa elimistön säästöliekille, jolloin kovin nälkäisenä herkästi tehdyt vähemmän viisaat ateriavalinnat ovat entistäkin turmiollisempia, elimistön pyrkiessä varaamaan energiaa tuleviakin "nälänhätiä" varten.
Näin kuulemma. - Ravitsemustiede
sumopainijat kirjoitti:
kasvattavat massaansa osittain senkin ansiosta, että harrastavat aamulla hurjan määrän liikuntaa tyhjällä vatsalla, ja sitten syövät nälkäisinä järjettömän suuren lounaan. Se, että syö herättyään aamupalan, saa metabolismin toimimaan täydellä teholla koko päivän, kun taas aamupalan väliin jättäminen saa elimistön säästöliekille, jolloin kovin nälkäisenä herkästi tehdyt vähemmän viisaat ateriavalinnat ovat entistäkin turmiollisempia, elimistön pyrkiessä varaamaan energiaa tuleviakin "nälänhätiä" varten.
Näin kuulemma.Yksi urheilulaji, jossa kilpailijat ovat erittäin hyväkuntoisia ja samalla lihavia, on sumopaini. Sumopainijoita onkin tutkittu, kun on haluttu selvittää, miten kova harjoittelu vaikuttaa lihavilla ihmisillä metabolisen oireyhtymän syntyyn. Sumopainijat, jotka harjoittelevat kovaa päivittäin, ovat metabolisen oireyhtymän kannalta täysin oireettomia. Ei verenpainetta, ei korkeita kolesteroliarvoja eikä häiriöitä sokeriaineenvaihdunnassa. Kuitenkin vain siihen asti, kun he jatkavat harjoittelua. Eläköitymisen jälkeen ja harjoittelun loputtua tilanne muuttuu heidänkin kohdalla.
Miksi liikunta vaikuttaa niin paljon keskivartalolihavuuden terveyshaittoja vastaa, ei tällä hetkellä tiedetä. Aihe on tutkimuksen kohteena.
http://ravitsemustiede.hpage.com/lihava_mutta_terve_62175132.html - Yks vaan
Ravitsemustiede kirjoitti:
Yksi urheilulaji, jossa kilpailijat ovat erittäin hyväkuntoisia ja samalla lihavia, on sumopaini. Sumopainijoita onkin tutkittu, kun on haluttu selvittää, miten kova harjoittelu vaikuttaa lihavilla ihmisillä metabolisen oireyhtymän syntyyn. Sumopainijat, jotka harjoittelevat kovaa päivittäin, ovat metabolisen oireyhtymän kannalta täysin oireettomia. Ei verenpainetta, ei korkeita kolesteroliarvoja eikä häiriöitä sokeriaineenvaihdunnassa. Kuitenkin vain siihen asti, kun he jatkavat harjoittelua. Eläköitymisen jälkeen ja harjoittelun loputtua tilanne muuttuu heidänkin kohdalla.
Miksi liikunta vaikuttaa niin paljon keskivartalolihavuuden terveyshaittoja vastaa, ei tällä hetkellä tiedetä. Aihe on tutkimuksen kohteena.
http://ravitsemustiede.hpage.com/lihava_mutta_terve_62175132.htmlSumopainijat kuolevat verrattain nuorina mm. sydän- ja verisuonitauteihin. Esim. Wikipedian mukaan http://en.wikipedia.org/wiki/Sumo sumopainijat kuolevat paljon muuta väestöä nuorempana:
"The negative effects of the sumo lifestyle become dangerously apparent later in life. Sumo wrestlers have a life expectancy of between 60 and 65, more than 10 years shorter than the average Japanese male. They often develop diabetes, high blood pressure, and are prone to heart attacks."
Sitä se rasvan karttaminen ja hiilihydraattien suosiminen teettää (sumopainijathan syövät erittäin vähärasvaista ruokaa).
- punttis
Jos tarkotuksena on polttaa rasvaa ja laihtua ni sillon tuo ennen aamupalaa tehty lenkki on paras (ns. HIIT eli high intensive interval training) eli sängystä lenkille, intervalleja (täysiä esim 30sek, rauhallisesti 1min, täysiä 30sek, rauhallisesti 1min jne) oman kunnon mukaan 4min-> ja sitten vedellä ja jos haluaa niin puhtaalla proteiinilla (esim. rasvaton maitorahka) 30-60min jonka jälkeen tankataan normi aamupala päivän kulutusta varten.
Tämä perustuu just siihe mitä aiemmin sanottii, että yön jälkee kropan hiilarivarastot on tyhjät jollon elimistö ottaa sen rasvasta. Jos lenkkin kestää liian pitkään matalalla sykkeellä elimistö alkaa hajottaa lihaskudosta sokeriksi->energiaksi, mutta lyhytkestonen korkeasykkeinen lenkki saa elimistön polttamaan rasvaa lihaksen sijasta, joka jatkuu sen 30-jopa 90min lenkin jälkeen.
Jos tarkoituksena on parantaa kuntoa ja kenties hieman kiinteytyä niin sitten kannattaa syödä ihan normaalisti ja lenkkeillä esim. illalla pari tuntia aterian jälkeen ja iltapalaksi sitten yötä varten proteiinipitoista purtavaa :)
Aamulla jos menee salille niin pitäs tietää ootko massanhakureissulla vai kiinteytymässä. Massaa ja lihasvoimaa jos haet ni alle normaali aamupala terästetyllä proteiinimäärällä ja treenin jälkeen heti lisää ruokaa että kroppa jaksaa palautua. Jos tarkotus on laihtua ni sitten tuolla HIIT-systeemillä.- AP
..hyvästä infopaketista. :) Tavoitteeni on polttaa rasvaa ja kohottaa kuntoa.
Olen ottanut käytäntöön nyt,että aamulla herätessäni syön puoli purkkia rasvatonta jugurttia. Töihin matka kestää noin tunnin ja menen suoraan salille. 10 min jotain,joka tuo hien pintaan(pyöräily, juoksumatolla ripeää kävelyä tms). Sen jälkeen 20 minuuttia lihaskuntoa tasapuolisesti,niin,että hiki pysyy vieläkin. Viimeiseksi 10 min jälleen juoksumattoa ja lopuksi venyttely.
Urheilun jälkeen odotan tunnin ennen ruisleipäni syömistä.(juon vettä :)
Aamulla ennen lähtöä on pakko saada vatsaan edes jotain,koska olen niin tottunut aamupalaan.. Olo jää heikoksi,jos en jotain syö,jolloin kuntoilu tuntuu raskaalta ja miettii vain ruokaa! - punttis
AP kirjoitti:
Olen ottanut käytäntöön nyt,että aamulla herätessäni syön puoli purkkia rasvatonta jugurttia. Töihin matka kestää noin tunnin ja menen suoraan salille. 10 min jotain,joka tuo hien pintaan(pyöräily, juoksumatolla ripeää kävelyä tms). Sen jälkeen 20 minuuttia lihaskuntoa tasapuolisesti,niin,että hiki pysyy vieläkin. Viimeiseksi 10 min jälleen juoksumattoa ja lopuksi venyttely.
Aamulla ennen lähtöä on pakko saada vatsaan edes jotain,koska olen niin tottunut aamupalaan.. Olo jää heikoksi,jos en jotain syö,jolloin kuntoilu tuntuu raskaalta ja miettii vain ruokaa!Jos rasvaa haluat polttaa ja kuntoa nostaa niin suosittelen seuraavaa:
Aamulla enne urheilua vain proteiinia (esim. se maitorahka) ja pidä se urheilu lyhyenä syke korkealla, esim. intervallit 5-10min...parhaat tulokset saat näin ja samalla hapenottokyky paranee. Sitten odotat sen 30-90min ennen aamupalaa (voi syödä kunnon aamupalan).
Käy kuntoa kohottaaksesi lenkillä iltaisin hyvillä energiavarastoilla, tämä pidempikestoinen lenkki nostaa kuntoa ja tyhjentää elimistöä "liiasta" hiilihydraatista jolloin aamuinen intervalli polttaa rasvaa tehokkaammin ja varmemmin.
Tietysti ei kannata samana päivänä tehdä molempia joten voit vaikka vaihdella vuoroviikoin systeemillä: 1. viikko ma-ke-pe lenkit, ti-to intervalli. vkloppu lepoa. 2.viikko ma-ke-pe intervalli, ti-to lenkki, vkloppu lepoa. Ja laihtuessa on tärkeä pitää myös niitä "mässypäiviä" ettei elimistö painu säästöliekille joten rohkeasti vaan vaikkapa joka toinen lauantai se sipsipussi auki tai suklaata kohtuudella :) - AP
punttis kirjoitti:
Jos rasvaa haluat polttaa ja kuntoa nostaa niin suosittelen seuraavaa:
Aamulla enne urheilua vain proteiinia (esim. se maitorahka) ja pidä se urheilu lyhyenä syke korkealla, esim. intervallit 5-10min...parhaat tulokset saat näin ja samalla hapenottokyky paranee. Sitten odotat sen 30-90min ennen aamupalaa (voi syödä kunnon aamupalan).
Käy kuntoa kohottaaksesi lenkillä iltaisin hyvillä energiavarastoilla, tämä pidempikestoinen lenkki nostaa kuntoa ja tyhjentää elimistöä "liiasta" hiilihydraatista jolloin aamuinen intervalli polttaa rasvaa tehokkaammin ja varmemmin.
Tietysti ei kannata samana päivänä tehdä molempia joten voit vaikka vaihdella vuoroviikoin systeemillä: 1. viikko ma-ke-pe lenkit, ti-to intervalli. vkloppu lepoa. 2.viikko ma-ke-pe intervalli, ti-to lenkki, vkloppu lepoa. Ja laihtuessa on tärkeä pitää myös niitä "mässypäiviä" ettei elimistö painu säästöliekille joten rohkeasti vaan vaikkapa joka toinen lauantai se sipsipussi auki tai suklaata kohtuudella :)Täytyy sanoa,että aika rankaksi kyllä menee,jos joka päivä arkipäivä pitäisi käydä lenkillä tai salilla. Tavoitteeksi olen ottanut käydä 3 krt viikossa,jottei heti pala loppuun.
Ylipainoa on siis reilusti ja indeksi 40. Pikkuhiljaa olen aloittanut enkä tahdo yrittää liikaa. Eikös se palautuminenkin ole tärkeää?
Kuljen julkisilla,jonka johdosta tulee myös hyötyliikuntaa. Aamusta juna-asemalle kävelen tai pyöräilen 1,5 km(iltapäivällä kävely takaisin), joten päivässä hyötyliikuntaa tulee vähintään 3 km.
Kyse tosiaan elämäntapamuutoksesta ei mistään pikalaihduttamisesta :) - aamuunikko
AP kirjoitti:
Aamulla ennen lähtöä on pakko saada vatsaan edes jotain,koska olen niin tottunut aamupalaan.. Olo jää heikoksi,jos en jotain syö,jolloin kuntoilu tuntuu raskaalta ja miettii vain ruokaa!voi syödä, jos malttaa herätä reilusti ennen kuntoilua. Tunti väliä ennen kuntoilua.
Itse juon vain tuoremehua, jotta verensokeri nousee hieman. Näin voin nukkua pidempään ja vetää toisaalta kunnon reenin - näin!!!
Onhan täällä joku joka oikeasti tietää asioista.Ensin täytyy miettiä miksi ylipäätään liikkuu ja treenaa.Haluaako saada lisää lihaa vai vain laihtua. Aika turhaa on mennä salille tyhjällä vatsalla aamulla jos haluaa treenata kovaa ja saada lisää lihaksia.Jos haluaa polttaa rasvaa niin sitten tyhjällä vatsalla lenkille !
- Ravitsemustiede
AP kirjoitti:
Täytyy sanoa,että aika rankaksi kyllä menee,jos joka päivä arkipäivä pitäisi käydä lenkillä tai salilla. Tavoitteeksi olen ottanut käydä 3 krt viikossa,jottei heti pala loppuun.
Ylipainoa on siis reilusti ja indeksi 40. Pikkuhiljaa olen aloittanut enkä tahdo yrittää liikaa. Eikös se palautuminenkin ole tärkeää?
Kuljen julkisilla,jonka johdosta tulee myös hyötyliikuntaa. Aamusta juna-asemalle kävelen tai pyöräilen 1,5 km(iltapäivällä kävely takaisin), joten päivässä hyötyliikuntaa tulee vähintään 3 km.
Kyse tosiaan elämäntapamuutoksesta ei mistään pikalaihduttamisesta :)Vastoin yleistä uskomusta, ei liikunnalla ole juuri laihduttavaa vaikutusta. Tutkimusten mukaan pysyvää vaikutusta painoon on lähinnä runsaalla liikunnalla, joka tarkoittaa noin tunnin liikuntaa vähintään viisi kertaa viikossa.
Jotta näinkin paljon jaksaisi viikoittain liikkua, tai vielä enemmänkin, täytyy löytää sellaisia liikunnan muotoja, joista itse pitää - ei mitään tahdon avulla toteutettua pakkopullaa. Jos löytää itselleen sopivan liikuntamuodon, niin siihen tulee vähitellen himo, ja päivä tuntuu vajaalta, jos ei ole päässyt treenaamaan.
Toisaalta hyötyliikunta on myös suositeltavaa, sillä se ei vie päivästä niin paljoa aikaa.
- Kaupunki?
Kerro edes missä kaupungissa? Minä käyn myös työpaikkani salilla?
- AP
olen töissä.. :)
- haluat laihduttaa
niin kuntoilu ennen aamupalaa laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle. Siitä oli tänä vuonna jotain tutkimustietoakin ja tiedän omasta ja muiden kokemuksesta että kilot lähtevät tippumaan ja rasva palaa, kun tekee aamulenkin ennen aamupalaa. Vesilasi tai kaksi vatsaan ja liikkeelle. Tuloksia alkaa näkymään pian....
- 65-v
Jos olet "tyypillinen" salikävijä (mikä se sitten onkaan) niin kuvaamastasi aikataulusta päätellen kannattaisi mielestäni lähteä tyhjin vatsoin ja treenin jälkeen panostaa hedelmää ja puuroa tms.
Jos tavoitteesi on painon kontrollointi niin siirrä aamupalaa vielä tunti, pari!
Jos haet aamutreeniin tehoa niin ratkaisevan tärkeää on iltasyöminen.
Lihaksisto rakentuu yöaikaan ja aamulla on vielä energiaa salille.
Päivän mittaan muutaman tunnin välein järkevää sapuskaa sopivasti.
Järkevä ja sopiva riippuu tavoitteestasi. - info.....
Muista myös VENYTELLÄ ennen treeniä. Luin (Kuntoplussasta), että aamulla nivelnesteet eivät ole jotenkin täysin valmistautuneet liikuntaan, joten kannattaa vähän suojella niveliä rasitukselta ja ottaa alku venytellen ja rennommin, että nesteen lähtevät liikkelle.
Kannattaa syödä edes jonkin nopeasti sulava aamupala,koska jos kehollasi ei ole yhtään energiaa käytössä, se alkaa polttaa rasvaasi ja sinulle tulee pian stoppi koska et yksinkertaissti jaksa. Ruuan olisi hyvä sulaa 2-3 t ellet syö jotain helposti sulavaa (leipä banaani yms). Jos et tunne itseäsi nälkäiseksi, jokin hedelmämehu voi kiihdyttää ruokahalua. Itselläni tosin jos en syö mitään aamulla ja oleskelen vähän aikaa,näläntunne iskee melko pian. - kkkkkkkkkkkk12321312
Kannattaa todellakin alkaa kuntoilla aamulla!
Löysin täältä hyvä artikkelin:
http://www.painonpudotusjahallinta.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042895Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2381538Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus911396- 881312
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401236Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1471172Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121128Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116950Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89882Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.43763