Miltä vaikuttaa seuraava määrä lääkkeitä vrk:ssa?
Panadol 2*3
Oxycontin 10mg 1*3
Lyrica 225mg 1*2
Somac 40mg*1
Prednisolan 5mg*1
Betasera 8mg 1*3
Olen kauhuissani, lääkkeet määrätty äidilleni 78v sietämättömiin hermokipuihin (tyrä ym...)
Lääkemäärä kauhistuttaa!
25
2214
Vastaukset
- ei ole
pitkäaikaiskäytössä hyvä, ei laisinkaan.
Betasera? Betaserc nimisen lääkkeen tiedän, indikaationa mm. Menierin tauti. Prednisolan? Prednisolon sen sijaan on kortisonivalmiste... Somac suojaa vatsaa, Lyrica on hyvä lääke hermokipuihin.
Oxycontin lienee käytössä vain jonkin aikaa, eikö?
Kai olit äitisi mukana lääkärin vastaanotolla...äiti on 78vee, jos joku määräis sille tollasen mällin, vetäisin ympäri korvia. Betaseraa ei liene olemassa, tai en oo varma kun niit rinnakkaisvalmisteita tulee koko ajan lisää. No sulla on jo yks asiallinen vastaus, menkää helvetissä u
udestaan, piilota vaikka aluks ne Oxyt ja puolittakaa edes toi parasetamoli.
Lyrica sopii toisille, toisille ei, jos mä oisin lääkäri, en noin iäkkäälle määräis.- toinen tytär
tähän asti se joka on eniten äitiä auttanut, hoitanut, lääkinnyt ja lääkärissä mukana ollut. Mutta nyt on varmaan tultu siihen tilanteeseen että ei varmaankaan isä enään pysty niin täysi päiväisesti sitä tekemään vaan tarvitsee enemmän ulkopuolisen apua. Ja tähän asti he ovat pärjänneet hyvin.
Mutta tämä viimeinen mainittu lääkitys on meistä kaikista jotakin hirvittävää ja uutta meille, siksi tämä "avun huuto" tänne palstalle.
Tarkistin Oxycontin määräyksen isältä ja sanoi että ei ole määrätty vain toistaiseksi.
Sitä tässä mietin että tilaanko lääkärin vai mitä teen..
- asdklo2
Panadol (vaikuttava aine parasetamoli) on tavallinen särkylääke eli lievittää kipua ja alentaa kuumetta.
Oxycontin (vaikuttava aine oksikodoni) on opioideihin kuuluva erittäin voimakas kipulääke.
Lyricalla (vaikuttava aine pregabaliini) voidaan puolestaan hoitaa paikallisalkuiseen epilepsiaan, neuropaattiseen kipuun, ja yleiseen ahdistuneisuushäiriöön liittyviä tiloja.
Somac (vaikuttava aine pantopratsoli) on mahahaavalääke.
Prednisolon (vaikuttava aine prednisoloni) kortisonivalmiste, joka lievittää allergian oireita ja vähentää tulehdusta.
Betaseralla (vaikuttava aine betahistiini) voidaan hoitaa Menieren tautia tai sisäkorvaperäistä huimausta.
Lähteinä www.wikipedia.fi ja www.laakeinfo.fi- lääkettä jonka
kauppanimi olisi Betasera. Betaserc ja Betahistin löytyvät=)
- toinen tytär
lääkettä jonka kirjoitti:
kauppanimi olisi Betasera. Betaserc ja Betahistin löytyvät=)
tarkistin asian ja se on siis Betaserc ja määrätty huimaukseen.
- toinen tytär
asiallisesta viesteistä. Nämä samat tiedot löysin mutta se ei tuskaani lievittänyt, päinvastoin!
Kaikki kolme vahvaa kipulääkettä aiheuttaa suunnilleen samoja sivuvaikutuksia ja niitä äidillä on paljon.
Hän on sairastanut vuosikaudet (erittäin paha reuma, leikkauksia parikymmentä, aivoverenvuoto, ym)
milloin enemmän milloin vähemmän.
Äidin kivut, säryt, tuska on vuosien varrella tullut hyvinkin tutuksi meille kaikille läheisille mutta ei nämä tälläiset sivuvaikutukset.
Tässä muutama: Puhesammaltaa erittäin pahasti, poissaoleva, näkökyky heikentynyt olemattomiin, iho harmaa, äärettömän väsynyt kokoajan, ruoka ei maistu ollenkaan ym...
Tuntuu vain niin kamalalta määrältä lääkkeitä tuon ikäiselle.
Onko tuollainen määrä lääkkeitä kuinkakin yleistä? - asda2q3
toinen tytär kirjoitti:
asiallisesta viesteistä. Nämä samat tiedot löysin mutta se ei tuskaani lievittänyt, päinvastoin!
Kaikki kolme vahvaa kipulääkettä aiheuttaa suunnilleen samoja sivuvaikutuksia ja niitä äidillä on paljon.
Hän on sairastanut vuosikaudet (erittäin paha reuma, leikkauksia parikymmentä, aivoverenvuoto, ym)
Äidin kivut, säryt, tuska on vuosien varrella tullut hyvinkin tutuksi meille kaikille läheisille mutta ei nämä tälläiset sivuvaikutukset.
Tässä muutama: Puhesammaltaa erittäin pahasti, poissaoleva, näkökyky heikentynyt olemattomiin, iho harmaa, äärettömän väsynyt kokoajan, ruoka ei maistu ollenkaan ym...
Onko tuollainen määrä lääkkeitä kuinkakin yleistä?Apteekissa käyminen saattaisi kannattaa. Lääkkeiden yhteensopivuus olisi hyvä tarkistaa, varsinkin mikäli nuo ovat kertyneet käyttöön pikkuhiljaa. Eikä siitä muutenkaan mitään haittaa olisi.
Lääkkeiden käytön vähentämisestä tai käytön lopettamisesta kannattaa neuvotella lääkärin kanssa. Lähinnä sen takia, että suinpäin katkaistuna vieroitusoireet voivat olla erittäin pahoja, varsinkin vahvojen lääkkeiden kohdalla. Toisaalta taas on todennäköisintä, että ikävimmät sivuvaikutukset johtuvat juuri niistä. - toinen tytär
asda2q3 kirjoitti:
Apteekissa käyminen saattaisi kannattaa. Lääkkeiden yhteensopivuus olisi hyvä tarkistaa, varsinkin mikäli nuo ovat kertyneet käyttöön pikkuhiljaa. Eikä siitä muutenkaan mitään haittaa olisi.
Lääkkeiden käytön vähentämisestä tai käytön lopettamisesta kannattaa neuvotella lääkärin kanssa. Lähinnä sen takia, että suinpäin katkaistuna vieroitusoireet voivat olla erittäin pahoja, varsinkin vahvojen lääkkeiden kohdalla. Toisaalta taas on todennäköisintä, että ikävimmät sivuvaikutukset johtuvat juuri niistä.että menen ensin apteekkiin kysymään asiasta.
Lääkärissä käyntejä on ollut useita lyhyen ajan sisällä ja lääkäreitäkin on sattunut jo useita mikä pistää välillä miettimään että tietääkö kohta enään kukaan tarkasti että mitä ja kuinka paljon hän syö. toinen tytär kirjoitti:
että menen ensin apteekkiin kysymään asiasta.
Lääkärissä käyntejä on ollut useita lyhyen ajan sisällä ja lääkäreitäkin on sattunut jo useita mikä pistää välillä miettimään että tietääkö kohta enään kukaan tarkasti että mitä ja kuinka paljon hän syö.reuma, niin eikö hänellä ole vakituista hoitosuhdetta minnekään? Reumatologian polille?
Pakko tuo paketti on purkaa, yhdellä ja samalla lääkärillä.- toinen tytär
minttupuu kirjoitti:
reuma, niin eikö hänellä ole vakituista hoitosuhdetta minnekään? Reumatologian polille?
Pakko tuo paketti on purkaa, yhdellä ja samalla lääkärillä.äidillä noin 40 vuotta ja sitä on hoidettu pääsääntöisesti Heinolassa sekä paikallisessa keskussairaalassa.
Hoitosuhde on varmaan niin vakituinen kuin se vaan voi olla julkisella sektorilla.
Tuota just mietin että pitäisikö tätä tilannetta lähteä purkamaan.Onko lääkitys oikea? Onko lääkitystä liikaa?Olenko suotta huolissani meneillään olevasta lääkityksestä?
Voi, kysymyksiä on vaikka kuinka ja äitiä käy aivan sääliksi, että pitää vielä vanhoilla päivillä tämäkin kokea. - -minttupuu--
toinen tytär kirjoitti:
äidillä noin 40 vuotta ja sitä on hoidettu pääsääntöisesti Heinolassa sekä paikallisessa keskussairaalassa.
Hoitosuhde on varmaan niin vakituinen kuin se vaan voi olla julkisella sektorilla.
Tuota just mietin että pitäisikö tätä tilannetta lähteä purkamaan.Onko lääkitys oikea? Onko lääkitystä liikaa?Olenko suotta huolissani meneillään olevasta lääkityksestä?
Voi, kysymyksiä on vaikka kuinka ja äitiä käy aivan sääliksi, että pitää vielä vanhoilla päivillä tämäkin kokea.turhaan huolissas, soita huomenna vaikka sinne reuman polille ja selosta koko stoori.
- ole...........
toinen tytär kirjoitti:
Onko tuollainen määrä lääkkeitä kuinkakin yleistä?kontraindikaatioita.
Tuo oireilu voi johtua monestakin syystä, itse tyttärenä varaisin ajan neurologille. Ehdottomasti.
Äidilläsihän on takana tuo AVH:kin
"Tässä muutama: Puhesammaltaa erittäin pahasti, poissaoleva, näkökyky heikentynyt olemattomiin, iho harmaa, äärettömän väsynyt kokoajan, ruoka ei maistu ollenkaan ym..." Nuo oireet edellyttävät ehdottomasti tutkimuksia! Mm. neurologisia.
Tuossa lääkityksessä ei ole mitään epänormaalia/liikaa.
Eli aika pikaisesti neurologille tai geriatrille!!!!! - tässä tapausessa
ole........... kirjoitti:
kontraindikaatioita.
Tuo oireilu voi johtua monestakin syystä, itse tyttärenä varaisin ajan neurologille. Ehdottomasti.
"Tässä muutama: Puhesammaltaa erittäin pahasti, poissaoleva, näkökyky heikentynyt olemattomiin, iho harmaa, äärettömän väsynyt kokoajan, ruoka ei maistu ollenkaan ym..." Nuo oireet edellyttävät ehdottomasti tutkimuksia! Mm. neurologisia.
Eli aika pikaisesti neurologille tai geriatrille!!!!!ole suinkaan apteekki.
- toinen tytär
ole........... kirjoitti:
kontraindikaatioita.
Eli aika pikaisesti neurologille tai geriatrille!!!!!sellaisia sanoja välillä että heikompaa hirvittää.
Geriatri- muistin kyllä joskus sanan kuulleeni, piti googlettaa..
Kiitos sinulle vihjeestä, pidän mielessä. - toinen tytär
tässä tapausessa kirjoitti:
ole suinkaan apteekki.
yksi hyvä vaihtoehdoista. Uskon että sieltäkin jonkin asteista
asiantuntemusta löytyy. ole........... kirjoitti:
kontraindikaatioita.
Eli aika pikaisesti neurologille tai geriatrille!!!!!geriatri tai reumatologi, pääasia että joku tuon lääkityksen tarkistaa ja äkkiä!!! Vai ei ole liikaa!? Tuo ikäinen ihminen ja tollanen troppimäärä ja kamalia myrkkyjä vielä. Vois vetää nuoremmankin kyykkyyn, saati 78-vuotiaan.
- varmastikin
minttupuu kirjoitti:
geriatri tai reumatologi, pääasia että joku tuon lääkityksen tarkistaa ja äkkiä!!! Vai ei ole liikaa!? Tuo ikäinen ihminen ja tollanen troppimäärä ja kamalia myrkkyjä vielä. Vois vetää nuoremmankin kyykkyyn, saati 78-vuotiaan.
asiantuntijana(ko???) kerrot mitkä lääkityksistä on kamalia myrkkyjä ja määrä, mikä niissä on vikana?
varmastikin kirjoitti:
asiantuntijana(ko???) kerrot mitkä lääkityksistä on kamalia myrkkyjä ja määrä, mikä niissä on vikana?
mulla ei oo kaksinen, oon ikivanha mth:n planttu, lääkejuttuja kyl vähän kertaillu kurssimuotosena.
Tuon ikäselle ihmiselle ei moinen coctail nyt vaan käy. Esim. parasetamol ei ole niin turvallinen kuin väitetään ja 78-vuotias vetää sitä maksimiannoksena! Kaikki opiaattipohjaset lääkkeet ovat myrkkyjä, Lyrica aiheuttaa kans aika monille just esim. huimausta(montaa muutakin paskaoiretta), sitten tehdään niinkuin tässä tapauksessa, lääke huimaukseen. Näinhän se menee.
Mulla on itellä ranka sökönä, mömmöjä oon vetäny,omat kokemukset vähän lisäävät sitä "asiantuntemusta". Mahani on niillä pilannut, rahaa palanut, eipä pala enää. Yhden käden sormilla saa laskee lääkkeet jotka vuoden aikana otan.
ylipäätänsä lääkecoctailit perseestä, nuoremmillekin, saati tuon ikäiselle. Jos niin kovat kivut että ilman ei pärjää, niin yhtä lääkettä sitten.toinen tytär kirjoitti:
yksi hyvä vaihtoehdoista. Uskon että sieltäkin jonkin asteista
asiantuntemusta löytyy.apteekit yleensä paljon paremmin selvillä lääkkeiden yhteensopivuudesta, kuin lääkärit.
minttupuu kirjoitti:
mulla ei oo kaksinen, oon ikivanha mth:n planttu, lääkejuttuja kyl vähän kertaillu kurssimuotosena.
Tuon ikäselle ihmiselle ei moinen coctail nyt vaan käy. Esim. parasetamol ei ole niin turvallinen kuin väitetään ja 78-vuotias vetää sitä maksimiannoksena! Kaikki opiaattipohjaset lääkkeet ovat myrkkyjä, Lyrica aiheuttaa kans aika monille just esim. huimausta(montaa muutakin paskaoiretta), sitten tehdään niinkuin tässä tapauksessa, lääke huimaukseen. Näinhän se menee.
Mulla on itellä ranka sökönä, mömmöjä oon vetäny,omat kokemukset vähän lisäävät sitä "asiantuntemusta". Mahani on niillä pilannut, rahaa palanut, eipä pala enää. Yhden käden sormilla saa laskee lääkkeet jotka vuoden aikana otan.
ylipäätänsä lääkecoctailit perseestä, nuoremmillekin, saati tuon ikäiselle. Jos niin kovat kivut että ilman ei pärjää, niin yhtä lääkettä sitten.mun ex-mies tapettiin Risperdalilla!!
- toinen tytär
minttupuu kirjoitti:
ylipäätänsä lääkecoctailit perseestä, nuoremmillekin, saati tuon ikäiselle. Jos niin kovat kivut että ilman ei pärjää, niin yhtä lääkettä sitten.äiti on joutunut syömään eräänkin purkin lääkkeitä, jokunen piikki pistetty ja letkuissa ollut kymmeniä kertoja. Mutta koskaan me läheiset ei olla oltu näin huolissamme lääkkeiden sopivuudesta kuin tällä kertaa.
Tällä kertaa kivut selässä, pakarassa, jalassa ja alavatsassa on olleet järkyttävät,sietämättömät. Sairaalassakaan eivät tahtoneet saada kipuja hellittämään. Ja heti kun kivut hieman hellitti laitettiin sekava, väsynyt äiti kotia ja nippu lääkemääräyksiä mukaan. Tässä vaiheessa isäkin oli väsynyt ja ei osannut enään oikein asiaan puuttua.
Jäi tunne että kukaan ei kyennyt auttamaan äitiä riittävästi vaan pistettiin kaikkineen kipuinensa kotia. toinen tytär kirjoitti:
äiti on joutunut syömään eräänkin purkin lääkkeitä, jokunen piikki pistetty ja letkuissa ollut kymmeniä kertoja. Mutta koskaan me läheiset ei olla oltu näin huolissamme lääkkeiden sopivuudesta kuin tällä kertaa.
Tällä kertaa kivut selässä, pakarassa, jalassa ja alavatsassa on olleet järkyttävät,sietämättömät. Sairaalassakaan eivät tahtoneet saada kipuja hellittämään. Ja heti kun kivut hieman hellitti laitettiin sekava, väsynyt äiti kotia ja nippu lääkemääräyksiä mukaan. Tässä vaiheessa isäkin oli väsynyt ja ei osannut enään oikein asiaan puuttua.
Jäi tunne että kukaan ei kyennyt auttamaan äitiä riittävästi vaan pistettiin kaikkineen kipuinensa kotia.otitko tänään yhteyttä minnekään?
- mm. 3 gr parasetamolia
minttupuu kirjoitti:
ylipäätänsä lääkecoctailit perseestä, nuoremmillekin, saati tuon ikäiselle. Jos niin kovat kivut että ilman ei pärjää, niin yhtä lääkettä sitten.ei ole maksimiannos, toki parasetamol on pitkäaikaiskäytössä maksatoksinen, mutta maksimiannos ei ole 3 gr...
No, viestisi kielenkäyttö kertoikin jo paljon, samoin tämä kommentti psykoosilääkkeestä. mm. 3 gr parasetamolia kirjoitti:
ei ole maksimiannos, toki parasetamol on pitkäaikaiskäytössä maksatoksinen, mutta maksimiannos ei ole 3 gr...
No, viestisi kielenkäyttö kertoikin jo paljon, samoin tämä kommentti psykoosilääkkeestä.edelleenkin kyse ikäihmisestä!! Exä oli dementoitunut epileptikko, sai kohtalokkaan viimeisen kohtauksen saatuaan Rispeldal-lääkityksen. Sitä ei saa antaa dementikoille. Mut kun tulee psykiatriseen sairaalaan, tukitaan ekaks Rispeldalia turpaan. Psykoottiselle kyllä ihan toimiva lääke, sitä hän ei ollut.
Tässä ketjussa kävi taas niinkuin mones muussa, alkuperänen aihe hukku huitsin nevadaan.
Aloittajalle tsemppiä, toivottavasti saat äitisi asiat kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2772519Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001354- 1081231
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831231Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581175Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi971168- 441032
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi71936Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22880- 33787