Sopiva bassokitara aloittelijalle?

golboc

Hey. Tätä aihetta on ihan varmaan vatvottu täällä, mutta silti kysyn mikä ois semmone ideaali basso niinko aloittelijalle? Mä oon kuullu et tuommonen ESP Ltd B-50 basso olis vähä niinko kaikille sopiva? Meenkö pahasti väärään? Eikä toi hintakaa päätä huimaa.

Ois aika jees jos joku vaivautuis sanoon mielipidettään. Semmone joka oikiasti tietää aiheesta.

Laulukokemusta on jonkun verran taustalla, mutta nyt jotai soitinta harkitsen ottaan kehiin että edes kotia jotai huvia. Onko toi basso hankala? Kitaraan verrattuna se näyttää vähän helpommalle.

6

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • golboc

      Kun ei huvittais ens alkuun mitää ruoskaa ostaa, missä on kiero kaula, jne. Ärsyttäis varmaan soittaa. Saa toki ehdottaa jos tietää jonkun hyvän ja sopivan.

    • **Aikka

      Tervehdys

      Kuule, juttu menee vähän tälleen. Sun kannattaisi hankkia kitara (aika vaatimatonkin käy) ja sitten bassokitara (kunnolinen) jos kerran basson haluat pääsoittimseksi. Jotta oppisit musiikin kokonaisuutena, sinulla pitää olla bassokitaran lisäksi jokin toinen soitin, siis kitara tai vaikkapa piano.

      Kitara on hyvin luonnollinen basistin sivusoitin. Käytännössä kaikki tuntemani basistin soittavat myös kitaraa jonkin verran. Basso on todellisuudessa erittäin vaativa soitin, kuten rummutkin. Niissä vain eräänlainen "ensikynnys" soittamisessa on matalan oloinen. Eli jos aiot opetella basson soittajaksi, siinä kyllä tekemistä riittää.

      Voit näin aluksi lähteä liikkeelle sellaisella 500 e budjetilla, kitara 100 e, yleisvahvistin (combo) bassolle (toimii myös kitaralla harjoittelussa) 100 - 200 e, ja sitten basso 200 e. Noilla pääset todella pitkälle. Kysele lisää, mikä tässä sua kiinnostaa, oikeat laitteet ovat erittäin tärkeät.

      • golboc

        Joo. Pitää sitten niin varmaan kaavailla tää asia. Ko kerran tunnut tietävän asiasta, voisikko valottaa mitä merkkiä/mallia kannattaa lähtee ostaan? Pystyks heittään mitää ideaa? Oikeat laitteet on tärkeät, sen kuvan olenkin jo saanut.

        Mä luulen että tässä lähipiirist löytyy kitara ja marshallin vahvari (kun eräs sukulaispoika ei hirveenä tunnu niitä käyttävän), mut se basso on tässä se että mitä. :D

        Kiitoksia vielä kerran, jos viittit vastaa.


      • **Aikka
        golboc kirjoitti:

        Joo. Pitää sitten niin varmaan kaavailla tää asia. Ko kerran tunnut tietävän asiasta, voisikko valottaa mitä merkkiä/mallia kannattaa lähtee ostaan? Pystyks heittään mitää ideaa? Oikeat laitteet on tärkeät, sen kuvan olenkin jo saanut.

        Mä luulen että tässä lähipiirist löytyy kitara ja marshallin vahvari (kun eräs sukulaispoika ei hirveenä tunnu niitä käyttävän), mut se basso on tässä se että mitä. :D

        Kiitoksia vielä kerran, jos viittit vastaa.

        Marshall, jos se on isomman luokan peli, voit soittaa sillä (harjoitella) basson soittoa joten bassovahvistinta et heti tarvitsekaan sitten. Toi on ainakin tosi varma ratkaisu, eli Fenderin Jazz basso tai Precission (P-basso). Vaikkapa tosta:

        http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_jazz_nt.htm

        Mulla on tämä, ja se on myös erittäin hyvä:

        http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modifiedprecisiontb.htm

        Ostin aikoinaan F-musiikin tarjouksesta, hinta oli 350 e.

        Tai siis mulla on 3 sähköbassoa, toi on yksi niistä.
        Ja sitten on kontrabasso. Soitellut olen silleen 40 vuotta.
        Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin.


      • golboc
        **Aikka kirjoitti:

        Marshall, jos se on isomman luokan peli, voit soittaa sillä (harjoitella) basson soittoa joten bassovahvistinta et heti tarvitsekaan sitten. Toi on ainakin tosi varma ratkaisu, eli Fenderin Jazz basso tai Precission (P-basso). Vaikkapa tosta:

        http://www.thomann.de/fi/fender_squier_vint_mod_jazz_nt.htm

        Mulla on tämä, ja se on myös erittäin hyvä:

        http://www.thomann.de/fi/fender_sq_vintage_modifiedprecisiontb.htm

        Ostin aikoinaan F-musiikin tarjouksesta, hinta oli 350 e.

        Tai siis mulla on 3 sähköbassoa, toi on yksi niistä.
        Ja sitten on kontrabasso. Soitellut olen silleen 40 vuotta.
        Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin.

        Kiitoksia kun vähän valotit tätä asiaa! Kerranki sattui tämmöne joka edes tietää jostai jotai.


      • Anonyymi
        golboc kirjoitti:

        Kiitoksia kun vähän valotit tätä asiaa! Kerranki sattui tämmöne joka edes tietää jostai jotai.

        Olen yli 50v nainen. Haluan oppia soittamaan sähköbassoa, edes yksinkertaisia juttuja. Voisin sitten esim 5v harjoittelun(salaa!)jälkeen yllättää mieheni. Esim omilla synttäreilläni taikka hänen!
        Onko ihan mahdotonta oppia enää tässä iässä???
        Tiedän ettei minusta mitään Jaco Pastoriusta tule! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3248
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1851
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe