Olette tiettävästi yksi suomenmaan törkeimmistä ja terveyttä ajattelemattomimmista vuorotöiden teettäjistä, mutta siltikään junissanne ei ole päiväaikaan mahdollisuutta nukkua, muuta kuin istualtaan hälinässä, jos osaa. Miksi siis ette laita makuuvaunuja päiväjuniin? Tiettävästi yli 30% suomen väestöstä tekee vuorotöitä ja tuostakin summasta saa lapset vähentää pois, jotka taas eivät käytä ainakaan yksin palveluitanne. Siis iso prosentti tarvitsisi ja mieluusti hyödyntäisi lepopäivän matkustamisessa makuuvaunua käyttäen. Onko ideaa?
Kysymys ja vinkki Vr;lle?
12
433
Vastaukset
- getray
Jos yksi karkon valittaja kertoo tällä palstalla tuhanteen kertaan, että hänelle ei vuorotyö sovi ja että hänellä ei pää riitä työpaikan vaihtamiseen, ei se vielä tarkoita, että VR teettäisi jotenkin erityisen huonoja työvuoroja.
Liikenne pelaa ympäri vuorokauden ja töitä ei voi näin ollen tehdä klo 8-16 vaan vuorotyö on pikku pakko. Ne, jotka ovat hakeutuneet VR:lle junaliikenteessä työskenteleviin ammatteihin, ovat tämän tienneet jo hakuvaiheessa.
VR:llä ei ole mitään erikoistyövuorosysteemiä, joka olisi työntekijälle erityisen haitallinen. Monissa vuorotyötä teettävissä pikkufirmoissa on varmasti hankalammat työajat eikä valittamalla saa kuin kenkää, VR:llä sentään on ay-liike vahtimassa työaikoja ja työvuoroja.
Tästä palstasta on valitettavasti tullut vähän yhden miehen show, kun karkon valittaja jaksaa itkeä vuodesta toiseen, miten huonosti hän rautatiealalle soveltuu.
En ymmärtänyt, miten firmassa teetettävät vuorotyöt ja päiväjuniin liitettävät makuuvaunut korreloivat keskenään.- Se Karkon valittaja
En kylläkään ole enään töissä Vr;llä missään työssä, luojan kiitos.
En ole kirjoittanut tälle palstalle kuukausiin, koska olen vaihtanut työpaikkaa, onneksi, vaikka vanhoja työkavereita välillä kaipaakin, kun siellä karkolla oli hyvä porukka, kuten on nykyisessä työssänikin.
Mutta kun mukaan jouduin, sanon mielipiteeni kiteytettynä: Vaikka junaliikenne kulkeekin 24/6 tavaraliikenne puolella, miksi ihmeessä ratapihamiehille ei voisi laittaa sellaisia työaikoja jotka ovat vähintään kahdeksan tunnin vuoroja, mutta mieluummin pidempiä ja siksi vapaita enemmän ja lepoaikaa? Tärkeämpää ja järkevää pitkällä juoksulla ajateltuna on ihmisten terveys ja jaksaminen kuin junien kulku, eli hommat tulisi laittaa niin että ihmiset jaksavat ja viihtyvät firmassa.
Toisekseen, Vr;llä olevat luottamusmiehet ainakin sillä palvelupisteessä missä olin töissä ajattelivat enempi firman etua kuin työntekijöiden. Heille kelpasi ihan mitkä vaan vuorot, kunhan karko sai parhaan hyödyn ja säästi muutamia senttejä ja sai yöhyvät edukseen lyhentelemällä työvuoroja. Koita sitten tällaisten kanssa parempia ja terveyttä säästävämpiä ja edistävämpiä työvuoroja suunnitella!?
Mutta mikäs mies/ nainen sinä kaheli olet kun työllaista järjetöntä työaikojenteettoa suosit ja puolustelet? Et ilmeisesti parempaa osaa vaatia kun ei ole kokemusta, vai? Riittää ilmeisesti kun saa sitä leipää ja viinaa ja tupakkia, joka on sun elämäs, vai mitä? Saatko kenties itse proviisiota teettämällä paskamaistakin paskamaisempia työvuoroja? - yöstä reissuun
"En ymmärtänyt, miten firmassa teetettävät vuorotyöt ja päiväjuniin liitettävät makuuvaunut korreloivat keskenään."
- Tarkoitin siis sitä, että ne makuuvaunut päivälläkin olisivat tarpeen yhteiskunnassa missä tehdään maailman miltei eniten töitä yöllä. Jos siis 30% koko suomen väestöstä on vuorotyöläisiä, eli joutuvat öitään valvomaan, niin kyllä sille 30%;lle pitää antaa mahdollisuus nukkumiseen päiväsaikaan junissakin. Ja tuo 30% on vuoden 2008 tutkimustulosta, eli mikähän se prosenttiluku on tulevaisuudessa?
Lisäksi 30% suomen väestöstä tarkoittaa sitä, että jos tuo luku lasketaan pelkästään töissä käyvistä, siis Vr;n suurimmasta asiakaskunnasta oletettavasti, niin tuo luku on huomattavasti korkeampi.
Kyllä ne makuuvaunut tuottaisivat tällä tavalla ja lisäksi saataisiin makuuvaunuista paras hyöty ja käyttöprosentti ylös!
Mutta muutenkin tuota makuuvaunusysteemiä olisi aika uudistaa. Ja sellaisai kahden hengen "hyttejä" enemmän ja ihmiset silleen että ei joudu olemaan ventovieraan kanssa samassa hytissä.
Vr on niin imagoltaan vihreä firma. Mutta silti asemilla ei voi kierrättää ja tietojemme mukaan työntekijät ajavat töihin muutaman tunnin takia omilla autoillaan. Yksityisautoilu tuo maailmaan 70% hiilidioksidipäästöjä! Jos Vr siis haluaa olla vihreä yritys ja markkinoida itseään sillä, niin tällaiset perusasiat kuntoon, eli kierrätys, työnteettämisen haitat (yksityisautoilu= työajat, julkisen liikenteen käyttö työmatkoissa =TYÖAJAT) yms. tulisi laittaa kuntoon! - getray
yöstä reissuun kirjoitti:
"En ymmärtänyt, miten firmassa teetettävät vuorotyöt ja päiväjuniin liitettävät makuuvaunut korreloivat keskenään."
- Tarkoitin siis sitä, että ne makuuvaunut päivälläkin olisivat tarpeen yhteiskunnassa missä tehdään maailman miltei eniten töitä yöllä. Jos siis 30% koko suomen väestöstä on vuorotyöläisiä, eli joutuvat öitään valvomaan, niin kyllä sille 30%;lle pitää antaa mahdollisuus nukkumiseen päiväsaikaan junissakin. Ja tuo 30% on vuoden 2008 tutkimustulosta, eli mikähän se prosenttiluku on tulevaisuudessa?
Lisäksi 30% suomen väestöstä tarkoittaa sitä, että jos tuo luku lasketaan pelkästään töissä käyvistä, siis Vr;n suurimmasta asiakaskunnasta oletettavasti, niin tuo luku on huomattavasti korkeampi.
Kyllä ne makuuvaunut tuottaisivat tällä tavalla ja lisäksi saataisiin makuuvaunuista paras hyöty ja käyttöprosentti ylös!
Mutta muutenkin tuota makuuvaunusysteemiä olisi aika uudistaa. Ja sellaisai kahden hengen "hyttejä" enemmän ja ihmiset silleen että ei joudu olemaan ventovieraan kanssa samassa hytissä.
Vr on niin imagoltaan vihreä firma. Mutta silti asemilla ei voi kierrättää ja tietojemme mukaan työntekijät ajavat töihin muutaman tunnin takia omilla autoillaan. Yksityisautoilu tuo maailmaan 70% hiilidioksidipäästöjä! Jos Vr siis haluaa olla vihreä yritys ja markkinoida itseään sillä, niin tällaiset perusasiat kuntoon, eli kierrätys, työnteettämisen haitat (yksityisautoilu= työajat, julkisen liikenteen käyttö työmatkoissa =TYÖAJAT) yms. tulisi laittaa kuntoon!Ymmärsin pointtisi makuuvaunujen käytöstä, joskaan en vieläkään ymmärrä, miten se liittyy nimenomaan veeärrän jotenkin erityisen huonoihin työvuoroihin.
Makuuvaunujen käyttö päiväjunissa on hyvän tuntuinen idea ja sitä on kai joskus kokeiltukin. Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan makuuvaunusta asianmukaisen lisähinnan?
VR:n sivujen mukaan halvin matka vanhanmallisessa makuuvaunussa kolmen hengen hytissä maksaa 12,50 käyttökerralta ja uudessa makuuvaunussa kahden hengen hytissä (eli sellaisia siis on jo) 27,50. Kyseessä ovat halvimmat mahdolliset hinnat, sesonkiaikana ja käytettäessä hyttiä yksin hinnat ovat paljon kovemmat.
En usko, että VR tekee makuuvaunuilla kovin kovaa bisnestä, ne houkuttelevat väkeä yöjuniin mutta tuo lisämaksu tuskin kattaa muuta kuin vaunun lämmitys- yms. kulut ja siivouksen liinavaatteineen. Vertaa hotelliyön hintaan.
Olen kuullut kyllä muistakin firmoista, joihin ajetaan omalla autolla töihin. Olen jopa nähnyt työntekijöiden autoja parkissa firmojen parkkipaikoilla, vaikka muinaisessa Neuvostoliitossa väitettiinkin, että Suomessa ei työläisillä ole autoja vaan autoja käyttävät vain riistäjät eli omistava luokka.
Ja olen kuullut muistakin firmoista, joissa tehdään osa-aikatyötä eli tullaan töihin muutaman tunnin takia.
Eiköhän suurin osa VR:n työntekijöistä tee vähintään 8 tunnin työvuoroja.
Ja vielä: VR:hän on nykyään oy, ja sen tehtävä ei ole miellyttää työntekijöitään vaan tuottaa voittoa valtiolle. Yhtiöittäminen on oikeistopuolueiden keksintö että kannattaa varmaan äänestää kokoomusta jatkossakin. - yöstä reissuun
getray kirjoitti:
Ymmärsin pointtisi makuuvaunujen käytöstä, joskaan en vieläkään ymmärrä, miten se liittyy nimenomaan veeärrän jotenkin erityisen huonoihin työvuoroihin.
Makuuvaunujen käyttö päiväjunissa on hyvän tuntuinen idea ja sitä on kai joskus kokeiltukin. Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan makuuvaunusta asianmukaisen lisähinnan?
VR:n sivujen mukaan halvin matka vanhanmallisessa makuuvaunussa kolmen hengen hytissä maksaa 12,50 käyttökerralta ja uudessa makuuvaunussa kahden hengen hytissä (eli sellaisia siis on jo) 27,50. Kyseessä ovat halvimmat mahdolliset hinnat, sesonkiaikana ja käytettäessä hyttiä yksin hinnat ovat paljon kovemmat.
En usko, että VR tekee makuuvaunuilla kovin kovaa bisnestä, ne houkuttelevat väkeä yöjuniin mutta tuo lisämaksu tuskin kattaa muuta kuin vaunun lämmitys- yms. kulut ja siivouksen liinavaatteineen. Vertaa hotelliyön hintaan.
Olen kuullut kyllä muistakin firmoista, joihin ajetaan omalla autolla töihin. Olen jopa nähnyt työntekijöiden autoja parkissa firmojen parkkipaikoilla, vaikka muinaisessa Neuvostoliitossa väitettiinkin, että Suomessa ei työläisillä ole autoja vaan autoja käyttävät vain riistäjät eli omistava luokka.
Ja olen kuullut muistakin firmoista, joissa tehdään osa-aikatyötä eli tullaan töihin muutaman tunnin takia.
Eiköhän suurin osa VR:n työntekijöistä tee vähintään 8 tunnin työvuoroja.
Ja vielä: VR:hän on nykyään oy, ja sen tehtävä ei ole miellyttää työntekijöitään vaan tuottaa voittoa valtiolle. Yhtiöittäminen on oikeistopuolueiden keksintö että kannattaa varmaan äänestää kokoomusta jatkossakin.Ei se erittyisesti Vr;ään ja heidän teettämiinsä työvuoroihin liitykkään se makuuvaunujen laittaminen päiväjuniin. Mutta luulisi että firma joka teettää yövuoroja vielä huonosti suunnitellussa muodossa jos joku tajuaa sen päivälevon merkityksen paremmin ja laittaa makuuvaunuja päiväjuniinkin.
Ja ei se varmaankaan mikään menestys olisi ja sillain tuottavaa rahastaa juuri makuuvaunuilla, mutta kyllä se saattaisi matkustajia juniin lisätä. Moni lentomatkustaja saattaisi esimerkiksi tulla junaan, koska junassa saa matkustaa vaakatasossa eikä tarvitse notkua lentokentillä väsyneenä. Eli jos makuuvaunun käyttökustannukset saadaan takaisin ja lisää asiakkaita niiden vetämänä, niin tulisihan siinä tulosta. Linja-automatkustamisesta ja sen epämukavuudesta puhumattakaan, olisi makuuvaunu hieno rentouttava tapa matkusta päivälläkin. Kukapa ei ennemmin rentoutuisi 11 tuntia vaikka välillä Rovaniemi - Helsinki maaten ja vaikka lukemalla hyvää kirjaa tai nukkumalla tai vaikka panemalla omassa hytissä:) ? Mukavuudenhaluisena itse ainakin maksaisin aina hytin, vaikka olisin miten levänneenä matkalla.
Niin, siis Vr;n vuorotyön rankkuudesta minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kukaan kyseisessä yhtiössä työskentelevä tuttavani ei ole niitä vuoroja ainakaan kehunut. Sensijaan on monia yrityksiä joissa on vuorotyötä teetettävä, mutta se homma on käännetty ihan työntekijän eduksi luomalla hyvät työajat ja runsaat vapaat järjestämällä työaika paremmaksi. On siis olemasa vuorotöitä joissa yötäkin tehdään, mutta ihmiset kehuvat niitä ja eivät vaihtaisi pois.
Kannattaisi Vr;llä perehtya tutkimuksiin vuorotöiden haitoista!
- getray
Laitas muuten karkon valittaja työvuorosi julkisesti arvioitavaksi tänne palstalle, vaikka nyt kahden viikon ajalta. Voimme niitä sitten vertailla muiden vuorotyötä teettävien firmojen työvuoroihin.
Joudutko joskus menemään aamuviiteen töihin? Ja yöt jatkuvat jopa aamuseitsemään? No hellanduudeli kun on raskasta. Eikä saa edes promilleja olla vaan täytyy unohtaa kaikki seurustelu kantakapakan kavereiden kanssa kun vapaatakaan ei ole kuin kaksi päivää kerrallaan. Paha paikka!
Ilman tätä vertailua puheesi on pelkkää rakkikoiran räksytystä pomohitlereinesi ja kommarifirmoinesi.- en alkuperäinen
Perus vuorotaulut taitaa olla jokapaikassa Vr:llä ihan kohtuulliset. Ja näihin on mahdollista saada muutoksia jos työntekijät ovat itse aktiivisia antamaan ehdotuksia muutoksiin.
Suurin valitusten aihe on "heittovuoro" sekä komennusmiesten työajat. Vuorot selviää edellisenä päivänä klo. 19.00 mennessä, lisäksi TYÖNTEKIJÄN tulee VAATIA viikkovapaat sekä työaikalakien mukaiset lepoajat, näitä määräysesimies ei ota huomioon jos ei vaadi.
Ja "heittovuoroistahan" ei taloon tullessa puhuta mitään, en ainakaan minä kuullut. - tiedän mitä teit
en alkuperäinen kirjoitti:
Perus vuorotaulut taitaa olla jokapaikassa Vr:llä ihan kohtuulliset. Ja näihin on mahdollista saada muutoksia jos työntekijät ovat itse aktiivisia antamaan ehdotuksia muutoksiin.
Suurin valitusten aihe on "heittovuoro" sekä komennusmiesten työajat. Vuorot selviää edellisenä päivänä klo. 19.00 mennessä, lisäksi TYÖNTEKIJÄN tulee VAATIA viikkovapaat sekä työaikalakien mukaiset lepoajat, näitä määräysesimies ei ota huomioon jos ei vaadi.
Ja "heittovuoroistahan" ei taloon tullessa puhuta mitään, en ainakaan minä kuullut.Termiesi mukaan olet vr:llä töissä. Etkö tiedä että vr:n asioista julkisesti puhuminen on kiellettyä työntekijäin osalta, ja tämä s24 on täysin julkinen palsta. Sellaiset kiellothan ovat edelleen voimassa, etkö tiedä vai etkö kunnioita työnantajaasi. Mitä jos työnantajasi ottaa selville ip-osoitteesi ja antaa sinulle potkut?
- tiedän mitä teit
Ja "heittovuoroistahan" ei taloon tullessa puhuta mitään, en ainakaan minä kuullut.Termiesi mukaan olet vr:llä töissä. Etkö tiedä että vr:n asioista julkisesti puhuminen on kiellettyä työntekijäin osalta, ja tämä s24 on täysin julkinen palsta. Sellaiset kiellothan ovat edelleen voimassa, etkö tiedä vai etkö kunnioita työnantajaasi. Mitä jos työnantajasi ottaa selville ip-osoitteesi ja antaa sinulle potkut?
- Se karkon valittaja
Ja "heittovuoroistahan" ei taloon tullessa puhuta mitään, en ainakaan minä kuullut.Olis nyt iltaa tai päivää tai yötä aina joka viikko eikä sikinsokin niin että ei ole mitään rytmiä. Mutta sitä ne lyhkäiset työvuorot teettävät.
Vaihtakaa hommia karkolaiset ja muutkin jos ette jaksa, niin minäkin tein.
Ei ne taloon tullessa puhu mitään. Odottavat vain että totut siihen paskaan ja et muualle pääse ja osaa parempaa vaatia. - Se karkon valittaja
tiedän mitä teit kirjoitti:
Termiesi mukaan olet vr:llä töissä. Etkö tiedä että vr:n asioista julkisesti puhuminen on kiellettyä työntekijäin osalta, ja tämä s24 on täysin julkinen palsta. Sellaiset kiellothan ovat edelleen voimassa, etkö tiedä vai etkö kunnioita työnantajaasi. Mitä jos työnantajasi ottaa selville ip-osoitteesi ja antaa sinulle potkut?
Mitään rikollista ei ole tapahtunut. Ei se Vr mikään salassapidettävä asia ole ja sen paskamaisesti suunniteltu työaikasysteemin joka väsyttää ihmiset.
- Se karkon valittaja
työajat on 07-19 x 3 viikko ja seuraavalla viikolla 19-07 X 3.
Kolme työvuoroa siis viikossa.
Kerkeää harrastelemaan ja olemaan perheen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1431347
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä39936Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad36671- 14610
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26588- 25565
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver17563Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30557Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17533