Hölkkääminen

Katjaa--

Aloitin hölkkäämisen kolmisen viikkoa sitten, hölkkäsin viikon, sitten tuli viikon tauko kiireiden takia, ja nyt olen taas hölkännyt viikon. Olen 15-vuotias.

Mietin sitä että voiko hölkätä joka päivä, vai kannattaako pitää lepopäiviä? Pidin sunnuntaina lepopäivän vaikka olisinkin lähtenyt mielelläni lenkille hölkkäämään. Kävin tosin kävelemässä.
Kuinka pitkiä lenkkejä kannattaa hölkätä? Kannattaako mielummin hölkätä aikaa vai matkaa? Onko nopea vai hidas hölkkä parempi? Montako kertaa viikossa aloittelijan olisi parasta hölkätä?

Lähden tässä noin kuukauden päästä matkalle, ja sielä ei ole hölkkämahdollisuutta, joten voisiko hölkkäämisen korvata uimisella parin viikon ajan?

Voiko hölkkäämällä laihtua? Siis ei luurangoksi, vaan olen hieman ylipainoinen ja haluaisin pudottaa viitisen kiloa.

Entä talvella? Onnistuuko hölkkääminen silloin, ja mitä muuta voisi tehdä kuin hölkätä? Hiihdosta en erityisemmin välitä enkä omista suksiakaan.

Onko mitään neuvoja alottelevalle hölkkääjälle?

Kiitos vastauksista jo etukäteen sikäli kun niitä tulee :)

2

709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roze

Tärkeintä on että käyt säännöllisesti juoksemassa ja että juoksuharrastus tuntuu hyvältä. Seuraavassa kuitenki joitai neuvoja joita voit tarpeen mukaan soveltaa.

Aloittelevan juoksijan kannattaa rakentaa peruskuntoa hidastempoisemmilla lenkeillä. Eli juostaan pikemminkin matkaa kuin aikaa. Kun kunto kasvaa voi lenkkien pituutta hiljalleen lisätä ja ohjelmaan voi myös ottaa ns. vauhtilenkkejä, joissa sykettä nostetaan reippaasti. Mikäli lähdet heti alusta repimään voi seurauksena olla loukkaantumisia, ylikuntoa tms. Et kertonut miten pitkiä lenkkejä juokset mutta yleisesti voisi sanoa, että 3-4 lenkkiä viikossa on hyvä määrä. Välipäivinä voit käydä vaikka pyörälenkillä, jos ulkoilla tekee mieli. Toisaalta jos hyvältä tuntuu niin juokse vaikka joka päivä. Sopivan mittaisia ovat näin aluksi 30-60min lenkit. Älä lähde liian kovaa, vaan yritä juosta koko matka.

Lenkkeilemällä voi laihtua, kunhan ruokavalio on kunnossa. Ihan perus kotiruualla pääset jo pitkälle. Jos tapoihisi kuuluu napostelua (sipseja,karkkia tms) niin jätä se pois ja homman pitäisi toimia.

Kai sulla on hyvät juoksukengä? Juoksukengillä tarkoitan juoksuun vartavasten suunniteltuja jalkineita. Mikäli ei ole niin käy sellaiset hankkimassa. Urheilukaupassa osaavat varmasti neuvoa lisää. Loukkaantumisten välttämiseksi ne ovat erityisen tärkeät.

Kaikki liikunta on hyvästä ja uiminen toimii oikein hyvin juoksun korvikkeena matkalla. Tällainen pieni tauko voi olla jopa hyvästä, kun jalat saavat vähän toipumisaikaa.
      Itse olen lenkkeillyt myös talvisin, sillä tiet ovat ainakin täällä etelässä usein sulat. Lumella ja jäälläkin on tullut usein juostua. Muistaa vain olla varovainen. Lenkkareihin on tietääkseni saatavilla myös jotain nastoja mutta itse en niitä ole tarvinnut.

Harmi ettet hiihdosta pidä sillä kyseessä on jopa juoksua tehokkaampi urheilumuoto. Suosittelisin että käyt silti mahdollisuuksien mukaan vielä kokeilemassa josko se innostus siitä syttyisi. Perinteisellä tai luistelutyylillä.

Jos jotain jäi epäselväksi nii kysele pois.

Tsemppiä!

• Hölkkä-Heikki

Rozen vastaus oli erittäin hyvä. Korostaisin vielä sitä, että varo alussa jalkojasi. Jos et ole aikaisemmin liikuntaa harrastanut, niin kaikki paikat jalkapohjista nivusiin ja siltä väliltä (noh, vatsakin voi kipeytyä) ovat kovilla. Jos nivelissä tuntuu kipua, taikka lihaksissa tulehdusmaista kipua, pidä taukoa kunnes kivut katoaa. Harrastuksen alkuvaiheissa ei kannata hammasta purren hajottaa tottumattomia paikkoja. Ja jos juoksu ei tunnu kivalta, niin pitkään et halua juosta.

Itse suosittelisin ennemmin 2-3 kertaa/viikko ainakin muutaman(3-5) viikon ajan. Yksi vaikkapa vähän pitempi 45-60min kunnon mukaan, ja pari lyhyempää ja hivenen reippaampaa 25-40min. Kunto kasvaa humisten näinkin ja jalat tottuvat hiljalleen myös hieman erilaisiin rytmeihin. Lämmöllä suosittelen myös jalkojen perusvenyttelyä lenkin jälkeen, vaikka ne kyllä jää nuorena yleensä tekemättä;)

Niinjuu, paino putoaa aivan varmasti joten tsemppiä vaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe