Krapulan jälkeen

eskonen

Lieneekö kukaan huomannut samaa kuin minä: kovaa krapulaa SEURAAVANA päivänä (ei siis krapulassa) juoksu kulkee usein loistavasti. Jopa pitkä, yli 20 km lenkki.

Kun sykemittarini Polar SD300cx antoi krapulassa testituloksen Training Effect (= elimistö on rasitustilassa, sama kuin pitkän lenkin jälkeen) aloin miettiä, että jospa elimiston superkompansaatio aiheuttaa tämän ilmiön. Krapulassahan on kroppa kovilla, sydän hakkaa ja on muutenkin rankkaa koko päivän.

En nyt tarkoita lenkkeilyn korvaamista ryyppäämällä, mutta kuitenkin...

18

1580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmmmmmmmmmmmmmm

"En nyt tarkoita lenkkeilyn korvaamista ryyppäämällä, mutta kuitenkin..."

Tuossahan on ideaa :)

• Rzz

Pohdin samaa kesällä, kun parin kaljan terassi-illan jälkeisenä päivänä lenkit ovat olleet melkein koko kauden parhaita...

Pähkäilin kuitenkin, että syy on energiamäärissä. Viisi siideriä on kalorimäärältään jossain 2500 kcal:n kohdalla, joten lenkillä ei energian pitäisi loppua tietämättä. Minulla esim. Suunnon mittari arvioi reipaan tunnin lenkin kulutukseksi noin 600-750 kcal.

• vahvatpa
        Rzz kirjoitti:

Pohdin samaa kesällä, kun parin kaljan terassi-illan jälkeisenä päivänä lenkit ovat olleet melkein koko kauden parhaita...

Pähkäilin kuitenkin, että syy on energiamäärissä. Viisi siideriä on kalorimäärältään jossain 2500 kcal:n kohdalla, joten lenkillä ei energian pitäisi loppua tietämättä. Minulla esim. Suunnon mittari arvioi reipaan tunnin lenkin kulutukseksi noin 600-750 kcal.

on siiderit sinulla.
        Eipä ihme, että tarvitset oikein Suunnon mittarin arvioimaan reippaan tunnin lenkin kulutuksen.

• Melkosta
        Rzz kirjoitti:

Aika töpäkkää siideriä sulla. Tai sit on pullokoko aikas pirun iso.
        Tollasessa perus siiderissä on n 60kcal/desilitra, kuivassa 40kcal.

• :DDD
        Melkosta kirjoitti:

Aika töpäkkää siideriä sulla. Tai sit on pullokoko aikas pirun iso.
        Tollasessa perus siiderissä on n 60kcal/desilitra, kuivassa 40kcal.

että mistähän tommosta energia siideriä saapa!!!

• Rzz
        :DDD kirjoitti:

että mistähän tommosta energia siideriä saapa!!!

Laskuvirhe... Sori! Siis 0,5 l siideriä on tosiaan noin 250-300 kcal. Ja kun rouvalle kerrot juoneesi viisi ja oikeasti joit siis kymmenen, niin silloin ollaan noissa minun alkuperäisissä lukemissa. ;-)

• piu-

Olen huomannut saman:)

• Kiljukaula

Elimistö palautuu saatuaan levätä (kännissä). Siis lähinnä lihakset. Rentoutuvat. Samoin käy kun malttaa olla viikon-kaks reenaamatta ja menee eka kertaa lenkille; kevyesti nousee tossu.

Palautuminen kun jää amatööriurheilussa, johtuen "heikosta" peruskunnosta, yleensä liian lyhyisiin pätkiin suhteessa rasitukseen. On liian paljon ns. kaikki pelissä koko ajan ja suorituksesta puuttuu reservit.

• arska 38 v

Päinvastoin, ei kulje. Olen selitellyt asian niin että nestehukka aiheuttaa pumpulle lisätyötä, ja sitäkautta hapenkuljetus ei pelitä niinkuin pitäisi.

Ylipäätään jos haluan että lenkki sujuu, en ryyppää, sauno, en juo kahvia, ja juon vettä pitkin päivää.

Toki silläkin on eroa mitä juo. Itselläni on paha tapa juoda viskiä, ja jos unohtaa juoda vettä samalla tulee tuo em. nestehukka helpommin kuin oluella / siiderillä.

• Kiljukaula

"Normaali" nestehukka korjaantuu kun juo tunnissa 1 litran vettä ja se on siinä.

• Ei toista kertaa!
        Kiljukaula kirjoitti:

"Normaali" nestehukka korjaantuu kun juo tunnissa 1 litran vettä ja se on siinä.

Juoksin akillesjännekin vielä toipilaana, juopottelun jälkeen kovahkossa 20 km maastossa aika viimeisilleni. Voin sanoa, että seuraavat pari kolme päivää en ollut normaalikuntoinen, jos edes tässä maailmassa. Tissuttelu keskti su illasta, torstai iltaan. Reilut pouli pulloa viinaa pieikokoiselle kaverille. Yöt onnkeksi sain nukuttua lääkkeillä läpi. Oli täysin idiottimainen temppu keski-ikäiseltä miheltä.

• kulkee paremmin

En kyllä ole huomannut tuollaista vaikutusta. Jos perjantaina olen dokaillut vähänkin rankemmin ja kärsinyt krapulaa lauantaina, niin sunnuntain pitkä lenkki tai kisa ei kyllä kulje niin hyvin kuin jos olisin jättänyt dokaamisen perjantailta. Muutama olut ei haittaa, mutta jos tulee krapula, niin se heikentää suoritusta seuraavana päivänä.

Olin viime vuonna 6kk kokonaan ilman alkoholia. Halusin nähdä paraneeko tulokset täysraittiina. Tällä tasolla (maraton 3.40, pulokas 1.34) ei kohtuujuomisella ole juurikaan vaikutusta. Lähinnä tulokset parantuivat sen takia, kun oli aina aikaa treenata viikonloppuina, eikä ollut koskaan krapulapäiviä.

• melkein kännissä

Sattuneista syistä juopottelin aamuyöhön n. klo 02.00 kasti ennen puolikasta. Noin 14h ennen sarttia vetelin kaksin käsin olutta ja siideriä. Promillet laski alle 0,5 noin 2h ennen starttia. Yöllisiä promilleja en mitannut. Tän vuoden ennätys puolikkalla on 1.58, forssa meni 2.13 eli noin vartin huonommin. Ekat 5km oli tuskaa, syke n. 15-20 pykälää normaalia ylempänä. 5-15 meni ok, sykkeet laski hiukan ja vikalla viitosella jo hymyilytti. Tavoitteena oli vain maaliin pääsy. Hyväkuntoiselle kevyt hölkkä vastaa saamaa kuin rapakuntoiselle sohvanpohjalla makoilu.

• intiaani-anssi

koska kärsin krapulasta 2-3 päivää aina. Syke nousee vielä kovin ylös tuonkin jälkeen pari päivää ja hikoilen kauheasti.

Koko nuoruuden ryyppäsin paljon, nykyään en tuon takia oikein juokaan. Ei oikein 5-6 päivään pysty edes hölkkäämään kunnolla.

• Anonyymi

Tännään testiin tämä arvio.
      Minuila Suunto Race.
      Eilen oli kanuuna.

• Anonyymi

eetun yyber kevyet pk lenkit tehty rapulassa sanon mie.

• Anonyymi

Laktaatit ei tunnu, vety ionisoituu huonommin eikä tuota kipua. Varoitus: ajaa ekakertalaisen seinään, lähtee jalat alta.

• Anonyymi

Krapulasta en tiedä, mutta olen huomannut, että kännissä jalat liikkuvat kevyemmin. Kävely ei ole samanlaista tervanjuontia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      221
      4440
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3379
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      262
      1945
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      6
      1623
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1227
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1189
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      96
      905
    8. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      755
    9. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30