Saako mennä muihin töihin lomalla?

Tr

Olen autokuskina firmassa "X". Nyt olen kesälomalla, niin saanko mennä töihin toiseen firmaan loman ajaksi autokuskiksi? Joku tuttu sanoi, etten saa, kun jos jotain sattuu niin voi vastuukysymykset ja vakuutukset tehdä tiukkaa. Loman loputtua palaan takaisin firmaan "X". Miten on, onko pakko olla lomalla?

5

22546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa mennä

Työntekijällä ei ole yleistä sivutoimikieltoa. Työntekijällä on lähtökohtaisesti oikeus tehdä vapaa-aikanaan toista työtä, ellei tämä toinen työ kilpaile työnantajan työn kanssa. Työnantaja voi kieltää sivutoimet, jos ne haittaavat päätyön hoitamista.

Työnantaja ja työntekijä voivat työsopimuksessa sopia siitä, että sivutoimiin tarvitaan lupa tai että jotkin sivutoimet ovat kiellettyjä. Myös joissain työehtosopimuksissa on määräyksiä sivutoimista. (http://www.helsinki.chamber.fi/index.phtml?1193_m=2071&s=154)

Esim. kuorma- ja linja-autoalan tessissä on rajoituksia ulkopuolisen ja tilapäisen työvoiman käytöstä

• 4556

mikä on kilpaile"? eli jos sivutoimesta tulee yhtä hyvää tai permpaa palkkaa onko se haitaksi?

• Nimimerkki:
        4556 kirjoitti:

mikä on kilpaile"? eli jos sivutoimesta tulee yhtä hyvää tai permpaa palkkaa onko se haitaksi?

Sillä palkkauksella ei ole merkitystä, et saa loman aikana tehdä samaa työtä kuin ennen tai loman jälkeen pääasiallisen työnantajasi "leivissä".

Esim. hitsari ei saa mennä kilpailijalle vuosilomansa ajaksi hitsailemaan, mutta esim. huoltoyhtiöön kiinteistönhuoltotehtäviin saa mennä. Vuosiloman aikana saa tehdä palkallista työtä, mutta et sille firmalle josta olet vuosilomasi ansainnut.

• alkfasädlkfasäkfäasdkfl

Työnantajan kanssa kilpaileminen antaa työnantajalle oikeuden purkaa työsopimuksen. Eli työt ja palkanmaksu loppuvat heti, ei irtisanomisaikaa. Sama sille kilpaileeko asiakkaista lomalla tai esim illalla.

Tuota pykälää tulkitaan käsittämättömän tiukasti. Autonasentaja oli korjannut toisen autoa parkkipaikalla. Työnantajalla (autokorjaamo) katsottiin olevan oikeus purkaa työsopimus kilpailevan toiminnan vuoksi. Eli asentajalla ei ollut kilpailevaan toimintaan edes tiloja, mutta koska hän ainakin teoriassa vei mahdollisen asiakkaan työntajaltaan, niin se katsottiin kilpailevaksi toiminnaksi.

En tiedä, mutta uskon Kelan pistävän päälle vielä karenssin, koska on itse aiheuttanut irtisanomisensa. Eli päivärahaa ei ehkä saa heti.

• vaikeaa !
        alkfasädlkfasäkfäasdkfl kirjoitti:

Työnantajan kanssa kilpaileminen antaa työnantajalle oikeuden purkaa työsopimuksen. Eli työt ja palkanmaksu loppuvat heti, ei irtisanomisaikaa. Sama sille kilpaileeko asiakkaista lomalla tai esim illalla.

Tuota pykälää tulkitaan käsittämättömän tiukasti. Autonasentaja oli korjannut toisen autoa parkkipaikalla. Työnantajalla (autokorjaamo) katsottiin olevan oikeus purkaa työsopimus kilpailevan toiminnan vuoksi. Eli asentajalla ei ollut kilpailevaan toimintaan edes tiloja, mutta koska hän ainakin teoriassa vei mahdollisen asiakkaan työntajaltaan, niin se katsottiin kilpailevaksi toiminnaksi.

En tiedä, mutta uskon Kelan pistävän päälle vielä karenssin, koska on itse aiheuttanut irtisanomisensa. Eli päivärahaa ei ehkä saa heti.

Teen harrastusryhmäni kautta työkeikkoja joista saan rahaa, kyseinen raha kuitenkin miinustetaan harjoitussalivuokrista ja muista maksuista, joten en saa siis käteen palkkaa, mutta periaatteessa kuitenkin tuloja. Tulojen määrä alle 300e vuodessa. Kyseinen ryhmä yrittää kieltää minua olemasta jäsenenä toisessa samankaltaisessa ryhmässä. Onko tälle olemassa lakimääräistä perustetta ? Työsopimusta ei ole, mutta voidaanko minulla katsoa olevan konkludenttisesti syntynyt työsopimus (vaikka tuloja on niin vähän ettei niistä saa käteen mitään)? Voiko tavanomaisessa harrastustoiminnassa olla kilpailukieltoa, siis laissa tai asetuksissa? Vai voidaanko tämän katsoa olevan työtä, vaikka teen sitä satunnaisesti ehkä kerran kuukaudessa ? Kilpailukiellosta ei ole olemassa erillistä sopimusta, eikä ole olemassa mitään muitakaan kirjallisia sopimuksia. Toimin heidän mielestään luultavasti samalla markkina-alueella, vaikka tarjoamiemme palveluiden kohderyhmä ei ole sama. Näin ollen harjoitan kilpailevaa toimintaa, mikä ehkä saattaa pitääkin paikkaansa, mikäli kyse todella olisi työsopimuksesta. Voiko kyseinen ryhmä erottaa minut tällä perusteella tai asettaa minulle ehdon etten saa olla toisessa ryhmässä mukana? Ryhmään liittymisessäkään ei ole mitään sopimusta. Onko minun toimittava tässä nyt kokonaan heidän ehdoillaan? Vaikuttaako asiaan se, että onko ryhmä laillisesti ry vai oy?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      3
      3098
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      9
      2138
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      114
      1755
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1086
    5. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      982
    6. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      129
      976
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      35
      764
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      53
      723
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      691
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      665
    Aihe