onko GPS nopeus oikea

jickfani

tuli vaan mieleen että onko gps:n antama nopeus linjassa tutkan antamiin lukemiin???

Gepsin mukaan jos ajan mittarinopeutta 140kmh olisi todellinen nopeus 127.

Gepsinä toimii tarkka garmin cx60 maastogepsi

33

5936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei heitä

      lähes 100% oikea ja tuossa hyvä esimerkki miten paljon auton oma mittari heittää. Kaikissa autoissa ei heitto ole noin suuri ja johtuu myös rengaista jne.
      Mutta kepsiin voi kyllä luottaa sillä sen tarkkuus on todella hyvä.

    • kyllä kyllä

      tasamaalla nopeus on aivan oikein, mäessä väärä, mitä jyrkempi mäki, niin sitä vähemmän navigaattori näyttää suhteessa oikeaan nopeuteen, koska navigattori laskee vain pituussuntaisen liikkeen, joka on mäessä tietenkin pienempi kuin todellinen nopeus.

      • naurattaa

        niin jyrkkää mäkeä Suomen teillä että 0,5 km/t enemmän heittäisi? Ja en oikein usko koko tuohon hommaan? Ja alamäeesäkö näyttää sitten liikaa? Niin se pitääkin kun nopeus kasvaa, heh heh...


      • on on
        naurattaa kirjoitti:

        niin jyrkkää mäkeä Suomen teillä että 0,5 km/t enemmän heittäisi? Ja en oikein usko koko tuohon hommaan? Ja alamäeesäkö näyttää sitten liikaa? Niin se pitääkin kun nopeus kasvaa, heh heh...

        Jos esim mäen jyrkkyys on 45 astetta (tiedetään, ei ole niin jyrkkää) niin auto liikkuu vaakasuunnassa tasan puolella nopeudesta jonka se kulkee 45 asteen kulmassa.


        Jos taas mäen jyrkkyys on 90 astetta (ei ole sellaistakaan) niin auton nopeus vaakasuunnassa on 0km/h, vaikka nopeus 90 asteen kulmassa olisi sata.

        Eli kyllä ne heittää melko paljon, vaikka ei ois isokaan mäki :)


      • ..................
        on on kirjoitti:

        Jos esim mäen jyrkkyys on 45 astetta (tiedetään, ei ole niin jyrkkää) niin auto liikkuu vaakasuunnassa tasan puolella nopeudesta jonka se kulkee 45 asteen kulmassa.


        Jos taas mäen jyrkkyys on 90 astetta (ei ole sellaistakaan) niin auton nopeus vaakasuunnassa on 0km/h, vaikka nopeus 90 asteen kulmassa olisi sata.

        Eli kyllä ne heittää melko paljon, vaikka ei ois isokaan mäki :)

        Tuostahan voi helposti laskea, että yhden asteen nousu tai lasku tiessä aiheuttaisi GPS-nopeudessa 0,0111... kertaisen muutoksen verrattuna oikeaan. Näin yksinkertaistettuna siis. Tällöin 10 asteen ylämäessä GPS näyttäisi 100 km/h, kun oikea nopeus on n. 111 km/h.


      • matemaatikko?
        on on kirjoitti:

        Jos esim mäen jyrkkyys on 45 astetta (tiedetään, ei ole niin jyrkkää) niin auto liikkuu vaakasuunnassa tasan puolella nopeudesta jonka se kulkee 45 asteen kulmassa.


        Jos taas mäen jyrkkyys on 90 astetta (ei ole sellaistakaan) niin auton nopeus vaakasuunnassa on 0km/h, vaikka nopeus 90 asteen kulmassa olisi sata.

        Eli kyllä ne heittää melko paljon, vaikka ei ois isokaan mäki :)

        Piirrä neliö ja siihen lävistäjä. Väittäsi mukaan lävistäjä on kaksi kertaa pitempi kuin sivu. Eli 1 1 = 4?


      • GPS sydeemi
        on on kirjoitti:

        Jos esim mäen jyrkkyys on 45 astetta (tiedetään, ei ole niin jyrkkää) niin auto liikkuu vaakasuunnassa tasan puolella nopeudesta jonka se kulkee 45 asteen kulmassa.


        Jos taas mäen jyrkkyys on 90 astetta (ei ole sellaistakaan) niin auton nopeus vaakasuunnassa on 0km/h, vaikka nopeus 90 asteen kulmassa olisi sata.

        Eli kyllä ne heittää melko paljon, vaikka ei ois isokaan mäki :)

        GPS antaa kyllä kolmiuloitteisen paikkatiedon joten GPS-järjestelmän puolesta nopeus voidaan laskea oikein vaikka taitolentokoneelle joka nousee spiraalin muotoista rataa. Siis jos järjestelmän rauta ja ohjelmisto vain sitä tukevat.

        Siviilijärjestelmissä tuota tarkkuutta on kai heikennetty pystyakselin suhteen niin että nopeus on varmasti oikein vain jos ajaa suhteellisen suoraa tietä tasanopeussäädin päällä. Sitä paitsi riittää että mittarivirheen mittaa kerran. Ei se siitä muutu ennen renkaanvaihtoa.

        Esim omassa autossa mittarivirhe on sellainen että tasanopeussäädin päällä 100km/h nopeudessa GPS tarjoaa 93-94km/h mikä on ihan OK koska mikään tie ei ole niin pöydänsileä etteikö nopeus hiukan heiluisi.


      • voi olla
        GPS sydeemi kirjoitti:

        GPS antaa kyllä kolmiuloitteisen paikkatiedon joten GPS-järjestelmän puolesta nopeus voidaan laskea oikein vaikka taitolentokoneelle joka nousee spiraalin muotoista rataa. Siis jos järjestelmän rauta ja ohjelmisto vain sitä tukevat.

        Siviilijärjestelmissä tuota tarkkuutta on kai heikennetty pystyakselin suhteen niin että nopeus on varmasti oikein vain jos ajaa suhteellisen suoraa tietä tasanopeussäädin päällä. Sitä paitsi riittää että mittarivirheen mittaa kerran. Ei se siitä muutu ennen renkaanvaihtoa.

        Esim omassa autossa mittarivirhe on sellainen että tasanopeussäädin päällä 100km/h nopeudessa GPS tarjoaa 93-94km/h mikä on ihan OK koska mikään tie ei ole niin pöydänsileä etteikö nopeus hiukan heiluisi.

        esimerkiksi ensimäisessä mittaus kohdassa taaksepäin 30 m ja seuraavassa eteenpäin 30 m. Ja nopeus kun on mitattu sadan viiva kahdensadan metrin matkalla, niin heitto voi olla useita prosentteja, jopa kymmeniä teoriassa. Joten kun tiukka paikka tulee, ei GPS;n mittaama nopeus kelpaa


      • nopeudenmittaaja
        voi olla kirjoitti:

        esimerkiksi ensimäisessä mittaus kohdassa taaksepäin 30 m ja seuraavassa eteenpäin 30 m. Ja nopeus kun on mitattu sadan viiva kahdensadan metrin matkalla, niin heitto voi olla useita prosentteja, jopa kymmeniä teoriassa. Joten kun tiukka paikka tulee, ei GPS;n mittaama nopeus kelpaa

        GPS:n nopeusmittaus perustuu kantoaallon doppler-ilmiöön.
        Doppleria hyväksikäyttävän gps:n nopeustieto on tarkka.


      • GPS sydeemi kirjoitti:

        GPS antaa kyllä kolmiuloitteisen paikkatiedon joten GPS-järjestelmän puolesta nopeus voidaan laskea oikein vaikka taitolentokoneelle joka nousee spiraalin muotoista rataa. Siis jos järjestelmän rauta ja ohjelmisto vain sitä tukevat.

        Siviilijärjestelmissä tuota tarkkuutta on kai heikennetty pystyakselin suhteen niin että nopeus on varmasti oikein vain jos ajaa suhteellisen suoraa tietä tasanopeussäädin päällä. Sitä paitsi riittää että mittarivirheen mittaa kerran. Ei se siitä muutu ennen renkaanvaihtoa.

        Esim omassa autossa mittarivirhe on sellainen että tasanopeussäädin päällä 100km/h nopeudessa GPS tarjoaa 93-94km/h mikä on ihan OK koska mikään tie ei ole niin pöydänsileä etteikö nopeus hiukan heiluisi.

        "Siviilijärjestelmissä tuota tarkkuutta on kai heikennetty"
        -Eikös gepsi ole jenkkien järjestelmä, eli amerikka kontrolloi systeemiä? Nehän ei tietääkseni annakaan muille täyttä tarkkuutta, vaan täysi järjestelmän tarkkuus vain jenkkiarmeijalla käytössä. Näin olen joistain TV-ohjelmista nähnyt.


      • åidinkieli?????
        matemaatikko? kirjoitti:

        Piirrä neliö ja siihen lävistäjä. Väittäsi mukaan lävistäjä on kaksi kertaa pitempi kuin sivu. Eli 1 1 = 4?

        väittäsi mukaan et sinäkään olet koulua käynyt ilman reputtamut.


      • heh heh heh...

        Olin pudota tuolilta, kun luin tämän kommentin (onneksi nauru loppui jo). Mietipä kaveri vähän mitä kommentoit.

        ensinnäkin Suomen maanteillä, joilla on vähintään 80km/h rajoitus, ei juuri näe yli 5%:n mäkiä. Jyrkimmät mäet löytyy lapin tuntureilta ja vaaroilta, jolloin yleensä ollaan n.12-14%:n luokkaan olevissa mäissä. Näillä tuntureille nousevilla teillä nopeusrajoitus on 30-50 km/h luokkaa.

        Otetaan mäki, jossa pituuskaltevuus on 14%. 100 metrin matkalla mäki nousee siis 14 metriä. Nyt pythagoraan lausetta (fi.wikipedia.org/wiki/Pythagoraan_lause) hyväksikäyttäen saamme tien todelliseksi matkaksi (neliöjuuri(100*100 14*14)) 100,975 metriä. Ja GPS:n näyttäessä 50km/h on todellinen nopeutemme (100,975/100*50) noin 50,5 km/h. Ja nyt siis puhutaan jo todella jyrkästä mäestä.

        Sitten mäki jonka jyrkkyys on 5% (tätä jyrkemmät mäet ilmoitetaan liikennemerkillä), ja nopeus 100 km/h. Todellinen matka (neliöjuuri(100*100 5*5)) on 100,125 metriä (100 metriä 12,5 senttimetriä) ja todellinen nopeus GPS:n näyttäessä 100km/h on 100,125 km/h. Koska GPS näyttää nopeuden 1km/h:n tarkkuudella, ei virhettä ole siis lainkaan.

        Jos kuvittelisi 100km/h:n nopeudessa virheen olevan merkittävä esimerkiksi 5km/h luokkaa, eli 5%, täytyisi mäen jyrkkyyden olla 32%. Tuollaista mäkeä ei taideta enää kovin monella autolla nousta ylöspäin...


      • lisäystä
        heh heh heh... kirjoitti:

        Olin pudota tuolilta, kun luin tämän kommentin (onneksi nauru loppui jo). Mietipä kaveri vähän mitä kommentoit.

        ensinnäkin Suomen maanteillä, joilla on vähintään 80km/h rajoitus, ei juuri näe yli 5%:n mäkiä. Jyrkimmät mäet löytyy lapin tuntureilta ja vaaroilta, jolloin yleensä ollaan n.12-14%:n luokkaan olevissa mäissä. Näillä tuntureille nousevilla teillä nopeusrajoitus on 30-50 km/h luokkaa.

        Otetaan mäki, jossa pituuskaltevuus on 14%. 100 metrin matkalla mäki nousee siis 14 metriä. Nyt pythagoraan lausetta (fi.wikipedia.org/wiki/Pythagoraan_lause) hyväksikäyttäen saamme tien todelliseksi matkaksi (neliöjuuri(100*100 14*14)) 100,975 metriä. Ja GPS:n näyttäessä 50km/h on todellinen nopeutemme (100,975/100*50) noin 50,5 km/h. Ja nyt siis puhutaan jo todella jyrkästä mäestä.

        Sitten mäki jonka jyrkkyys on 5% (tätä jyrkemmät mäet ilmoitetaan liikennemerkillä), ja nopeus 100 km/h. Todellinen matka (neliöjuuri(100*100 5*5)) on 100,125 metriä (100 metriä 12,5 senttimetriä) ja todellinen nopeus GPS:n näyttäessä 100km/h on 100,125 km/h. Koska GPS näyttää nopeuden 1km/h:n tarkkuudella, ei virhettä ole siis lainkaan.

        Jos kuvittelisi 100km/h:n nopeudessa virheen olevan merkittävä esimerkiksi 5km/h luokkaa, eli 5%, täytyisi mäen jyrkkyyden olla 32%. Tuollaista mäkeä ei taideta enää kovin monella autolla nousta ylöspäin...

        edellisessä viestissä siis oletetaan GPS-laitteen näyttävän vain vaakatason suuntaisen nopeuden...


      • vs. GPS-korkeuden tarkku

        Tiellä on varoitusmerkki jos 7% nousu/lasku.

        Tällöin perusgeometrialla saadaan:
        -- hypotenuusan ollessa 100m ovat kateetit 7m (nousu) ja 99,75m.

        Eli heittoa tulee noinkin jyrkässä mäessä 0,25% ja tasaisemmalla vähemmän.

        GPS:n (ainakin Nokian E90:n) korkeusmittaus on hyvin epätarkka. Kaveri sai SportTracker-ohjelmistolla järvellä meloessaan korkeuseroa 30m, itsellä tulee fillarilenkin profiiliin ylimääräisiä mäkiä ja esim. korkein kohta on tyypillisesti 40m korkeammalla kuin kartalta ao. paikalle lukien.

        Tästä ja edelläolevasta laskelmasta päätellen veikkaankin, että ainakin autonavigaattorit unohtavat surutta koko korkeuskomponentin.


      • tarkkuutta on heikennett
        acid_rain kirjoitti:

        "Siviilijärjestelmissä tuota tarkkuutta on kai heikennetty"
        -Eikös gepsi ole jenkkien järjestelmä, eli amerikka kontrolloi systeemiä? Nehän ei tietääkseni annakaan muille täyttä tarkkuutta, vaan täysi järjestelmän tarkkuus vain jenkkiarmeijalla käytössä. Näin olen joistain TV-ohjelmista nähnyt.

        GPS on tosiaan amerikkalainen järjestelmä eikä siviileille tarjota läheskään täyttä tarkkuutta mutta suunnistuskäyttöön riittävä kuitenkin. Huhujen mukaan paras teoreettinen tarkkuus olisi senttien luokkaa sotilaskäytössä kun satelliittien ratojan on ohjattu kulkemaan tietyn alueen yli.

        Asiaa auttaa autokäytössä se että GPS navigaattorien käytössä on karttapohja jolloin auton voidaan olettaa kulkevan tarkkaan määrättyä janaa (tie) pitkin eikä hortoilevan vähän väliä kymmeniä metrejä metsähallituksen puolella. Nagitaattori tavallaan "huijaa" koska se pitää huolen siitä että auto näyttää kulkevan koko ajan tietä pitkin vaikka satelliitin signaalista lasketun pisteen perusteella se kiemurteleekin koko ajan vesakoita pitkin. Vasta kun ajat uudella tiellä jota karttapohjasta ei löyty, suostuu navigaattori sijoittamaan auton metsään.

        Tarkkuuteen vaikuttaakin enemmän se monenko satelliitin signaalia navigaattori pystyy yhtä aikaa vastaanottamaan. Käytännössä heitto on 5-10m luokkaa hyvällä kelillä kun ajetaan vaikkapa avointa motaria eikä 70m korkeiden mäntyjen väliin hakattua kapeaa metsäautotietä.


      • doppler ja paikkatieto
        nopeudenmittaaja kirjoitti:

        GPS:n nopeusmittaus perustuu kantoaallon doppler-ilmiöön.
        Doppleria hyväksikäyttävän gps:n nopeustieto on tarkka.

        Most receivers compute speed by a combination of movement per unit time and computing the doppler shift in the pseudo range signals from the satellites.

        http://gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm


      • Savolaistollo
        heh heh heh... kirjoitti:

        Olin pudota tuolilta, kun luin tämän kommentin (onneksi nauru loppui jo). Mietipä kaveri vähän mitä kommentoit.

        ensinnäkin Suomen maanteillä, joilla on vähintään 80km/h rajoitus, ei juuri näe yli 5%:n mäkiä. Jyrkimmät mäet löytyy lapin tuntureilta ja vaaroilta, jolloin yleensä ollaan n.12-14%:n luokkaan olevissa mäissä. Näillä tuntureille nousevilla teillä nopeusrajoitus on 30-50 km/h luokkaa.

        Otetaan mäki, jossa pituuskaltevuus on 14%. 100 metrin matkalla mäki nousee siis 14 metriä. Nyt pythagoraan lausetta (fi.wikipedia.org/wiki/Pythagoraan_lause) hyväksikäyttäen saamme tien todelliseksi matkaksi (neliöjuuri(100*100 14*14)) 100,975 metriä. Ja GPS:n näyttäessä 50km/h on todellinen nopeutemme (100,975/100*50) noin 50,5 km/h. Ja nyt siis puhutaan jo todella jyrkästä mäestä.

        Sitten mäki jonka jyrkkyys on 5% (tätä jyrkemmät mäet ilmoitetaan liikennemerkillä), ja nopeus 100 km/h. Todellinen matka (neliöjuuri(100*100 5*5)) on 100,125 metriä (100 metriä 12,5 senttimetriä) ja todellinen nopeus GPS:n näyttäessä 100km/h on 100,125 km/h. Koska GPS näyttää nopeuden 1km/h:n tarkkuudella, ei virhettä ole siis lainkaan.

        Jos kuvittelisi 100km/h:n nopeudessa virheen olevan merkittävä esimerkiksi 5km/h luokkaa, eli 5%, täytyisi mäen jyrkkyyden olla 32%. Tuollaista mäkeä ei taideta enää kovin monella autolla nousta ylöspäin...

        Sanotaan mieluummin, että valta- ja kantateillä on varsin vähän yli 5 % mäkiä. Itse tunnen Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan tiestön, ja sieltä muutama esimerkki:

        - Valtatiellä 5 Ryhälänmäki ja Vänninmäki 5,5 %
        - Kantatiellä 70 Tohmajärven itäpuolinen mäki 7 %
        - Puijon rinne 14 %
        - Ukko-Kolin ylärinne 20 %. Tässä on jo serpentiinitien makua.

        Seutu- ja yhdysteillä on sitten pitkiäkin 8 - 11 % mäkiä ja näissä on yleensä voimassa 80 km/h yleisrajoitus. Jyrkimmät yksittäiset töyräät varsinkin sorateillä ovat 14 - 16 % tienoilla mutta lyhyitä.

        Nopeusmittaukseen nämä eivät ole suositeltavia paikkoja, mutta se johtuu ihan muusta kuin GPS:n mitättömästä projektiovirheestä.


      • sivulta lainaus
        doppler ja paikkatieto kirjoitti:

        Most receivers compute speed by a combination of movement per unit time and computing the doppler shift in the pseudo range signals from the satellites.

        http://gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm

        "GPS receivers typically calculate velocity by measuring the frequency shift (Doppler shift) of the GPS D-band carrier(s). "


      • Anonyymi
        nopeudenmittaaja kirjoitti:

        GPS:n nopeusmittaus perustuu kantoaallon doppler-ilmiöön.
        Doppleria hyväksikäyttävän gps:n nopeustieto on tarkka.

        ja entäs päivitys nopeus? ja niin vitun tarkkoja tiekarttoja siviilikäyttöön ei löydy mistään jotta gps nopeus olisi luoteettava


      • Anonyymi
        matemaatikko? kirjoitti:

        Piirrä neliö ja siihen lävistäjä. Väittäsi mukaan lävistäjä on kaksi kertaa pitempi kuin sivu. Eli 1 1 = 4?

        Joo väärin meni tuo 45 asteen juttu. 45 asteen mäessä jos ajaa vähän alle 150 km/h tulee vaakasuuntaiseksi nopeudeksi 100 km/h

        Jos ei laskea osaa voi esim. piirtää halkaisijaltaan 20 cm ympyrän ja merkitä sille keskipisteen. Sitten piirrät vaakasuoran viivan esim. Keskipisteestä oikeaan reunaan.

        Piirrä toinen viiva astelevyn avulla 8 asteen kulmaan aiemmin piirtämästäsi, eli keskipisteestä oikeaan reunaan.

        Piirrä nyt kolme pystyviivaa, yksi keskipisteen yli, toinen ympyrän sen kohdan yli missä vaakaviiva ja ympyrän kaari yhtyy, ja kolmas sen kohdan yli missä 8 asteen viiva ja ympyrän kaari kohtaa.

        Nyt sinulla on valmis piirros missä voit mitata jyrkimpien mäkien vaikutuksen.
        Vaakasuoran viivan päiden läpi kulkevien pystyviivojen etäisyys on 10 cm eli 100 mm
        Paljonko on 8 asteen kulmassa olevan viivan päiden yli kulkevien pystyviivojen etäisyys. Arvelisin että enemmän kuin 99 mm.
        Eli yleiseen liikenteeseen tarkoitettujen teiden mäet eivät mitenkään merkittävästi vaikuta gps nopeuteen.
        Samaa ympyrää voi käyttää muidenkin mäenjyrkkyyksien vaikutuksiin ja voi havaita että esim. 30 asteen mäessä virhe on paljon enemmän kuin kaksinkertainen verrattuna 15 asteen mäkeen.
        Eli mitä lähempänä vaakasuoraa ollaan, sitä vähemmän 1 asteen muutos vaikuttaa.


    • tarkka on

      Suhkkoht vaakamaastossa on tarkka.
      Mäessä se ei välttämättä osaa huomioda vertikaalista nopeuskomponenttia.

    • lkölkdkdd

      Se on suuntaa antava. Luotan enemmän tiehallinnon nopeusnäyttöihin, joita löytyy parikin kappaletta vakioreittini varrella.
      GPS mittaa nopeutta aikamoisella viiveellä, aika vaikeeta saada nopeus pysymään prikulleen samana mitatrin mukaan ja sitten tiirailla mitä gepsi näyttää. Kun se paikkatietokaan ei siinä ole niin tarkka, virhettä on.

      Mutta jos ajat 140 mittarinopeutta, niin et toivottavasti aja Suomessa, täällä sakot tulee että paukkuu, jos sattuupi tutka kohdalle. Tutkasta sitä paitsi katsotaan ylinopeudet eli on ihan sama mitä sun gepsis on näyttäny. Rajoituksen on mitä liikennemerkkiin on laitettu ja niillä eletään.

      • tuituidiu

        Eiköhän suurinosa vedä motaril mittarin mukaa 130-160km/h.. ainaski siltä tuntuu

        Mut itse luotan gepsiin, silloin kun sitä käytän.. tosin sen avulla olen jo katsonut kuinka mittarivirhe kasvaa nopeuden kasvaessa.

        Mittarin mukaan/todellinen: 80/78, 100/96 120/114 140/133

        Poliisin tutkalla kaikki kokeiltu suljetulla tiellä, joten en saanut sakkoja :) hyvä olla tuttuja myös partioautossa =D


      • "jos ajat 140 mittarinopeutta, niin et toivottavasti aja Suomessa, täällä sakot tulee että paukkuu, jos sattuupi tutka kohdalle"

        Tutka ei näe mitä autosi mittari näyttää - se näkee autosi oikean nopeuden, eli ns ulkoisen nopeuden.


      • jickfani
        acid_rain kirjoitti:

        "jos ajat 140 mittarinopeutta, niin et toivottavasti aja Suomessa, täällä sakot tulee että paukkuu, jos sattuupi tutka kohdalle"

        Tutka ei näe mitä autosi mittari näyttää - se näkee autosi oikean nopeuden, eli ns ulkoisen nopeuden.

        Taisi olla 126kmh oikea nopeus ja jos pk seudulla poliisit pysäyttävät niin sitten pysäyttävät. Nopeuteni on yleensä linjassa muun liikenteen kanssa.

        Niin ja puhutaan moottoritiestä! En suinkaan ajele 140kmh 60kmh alueella :-)


      • klk8s8s
        acid_rain kirjoitti:

        "jos ajat 140 mittarinopeutta, niin et toivottavasti aja Suomessa, täällä sakot tulee että paukkuu, jos sattuupi tutka kohdalle"

        Tutka ei näe mitä autosi mittari näyttää - se näkee autosi oikean nopeuden, eli ns ulkoisen nopeuden.

        Mittarinopeudella ei ole merkitystä, vain todellisella nopeudella.


      • kj8787f7
        jickfani kirjoitti:

        Taisi olla 126kmh oikea nopeus ja jos pk seudulla poliisit pysäyttävät niin sitten pysäyttävät. Nopeuteni on yleensä linjassa muun liikenteen kanssa.

        Niin ja puhutaan moottoritiestä! En suinkaan ajele 140kmh 60kmh alueella :-)

        126 km/h moottoritiellä - siinä on 6 km/h liikaa.


    • Draivari

      Katsastus viranomaiset olivat hyväksyneet GPS:n nopeusmittariksi kun renkaitten halkaisijaa on suurennettu ja seurauksena on ollut virhenäyttämä auton alkuperäisessä mittarissa, jokin aika sitten 4x4 lehdessä oli artikkeli joka kertoi auton off road rakentelusta. (lehti oli muistaakseni tämä).

      • Anonyymi

        jut joo opettele geometriaa


    • Anonyymi

      Kylläpä joillakin on paljon ihan keksittyjä murheita. Kun on ajanut olosuhteiden niin salliessa vauhtia nopeusrajoitus 5 km/h, niin ei ole ollut mitään murheita auton nopeudesta vuosikymmeniin.
      Viimeisin pikku sakkokin on 30 vuoden takaa .

      • Anonyymi

        Sinullakin on siis Honda tai tojota, jonka mittari valehtelee 10 km/h.


    • Anonyymi

      Vanha verkkiksen Hakkapeliitta navi osasi laskea kolmiulotteisen nopeuden. Sen näyttämä oli aina sama suhteessa auton näyttämään suoralla ja ylämäessä

      Nyt kun on TomTom navi autossa niin sen näyttämä putoaa sekä ylä, että alamäessä vaikka navi pitää mittarinopeuden samana.

      GPS paikka koordinaatit on kyllä aina kolmiulotteiset.

    • Anonyymi

      GPS laitteissa on aika paljon eroa suorituskyvyssä. Mikäli laitetta ei ole tarkoitettu ensisijaisesti nopeuden seuraamiseen, saattaa nopeuden hidas päivitystiheys aiheuttaa suuren hetkellisen mittarivirheen. Esimerkiksi autoa voimakkaasti kiihdyttäessä nopeusnäyttö saattaa laahata useita sekunteja perässä, jolloin nollasta sataan 8 sekunnissa kiihtyvä auto saattaa 100 todellisen kilometrin kohdalla näyttää esimerkiksi nopeutta 68 jos todellinen nopeuden päivitystiheys on 3 sekunnin välein. Jos kuskin on siis tarkoitus kiihdyttää rivakasti tiellä sallittuun 100 km nopeuteen, saattaa nopeus olla poliisin tutkassa selvästi yli 100 km/h siinä vaiheessa kun kuski vielä näkee alle 100 km/h lukeman näytössä. Mikäli GPS-laitteen datan prosessointi on lisäksi hidasta, saattaa 3 sekunnin välein päivitettävä nopeus olla lisäksi sekunnin luokkaa vanhentunutta jo kuvaruudulle tullessaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe