Palkkatuki työ on

hyödyntö toimintaa

Palkkatukityö on hyödytöntä toimintaa ja silkkaa rahan ja ajan haaskausta tuottamien firmojen tukemisessa. En ymmärrä tätä suomen työvoimapolitiikkaa kun ei (OIKEITA PALKKATÖITÄ LÖYDY) vain ja ainoastaan joko työharjoittelua/työelämävalmennusta tai sitten palkkatukityötä 4h/päivä josta ei ole palkatullekkaan yhtään mitään hyötyä päin vastoin vain ja ainoastaan harmia ja haittaa. Koska näissä palkkatukitöissä palkka on niin onnettoman pieni esim 4h/päivä niin siitä ei hyödy työntekijäkään mitään vaan joutuu samalla tavalla hakemaan toimeentulotukea kuin työttömänä ollessa. On mennyt aika järjettömäksi suomen työvoimapolitiikka ja tälläisiä palkkatukitöitä joutuu työtön vastaanottamaan karenssin uhalla. Näistä palkkatukityöläisistä hyötyvät vain yritykset jotka palkkaavat ihmisen palkkatuelle ja teettävät niin lyhyttä päivää mihin palkkatuki riittää ja ns itse eivät joudu maksamaan mitään palkkatukityöläiselle. Mielestäni tälläiset törkeät hyväksikäytöt pitäisi lopettaa ja sellaiset yritykset saisivat kaatua jotka eivät pysty rehellistä palkkaa maksamaan työntekijöille. Tälläiset lait yleensä liike-elämässä on että menestyvät yritykset pärjäävät ja heikot kaatuvat jotka eivät pysty ilman tukia ihmisiä palkkaamaan töihin. Mutta ihmettelen suuresti miksi suomen valtion pitää tukea tälläisiä tuottamattomia yrityksiä.

13

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saddas232

Kyllä itse ainakin ottaisin palkkatukityön heti jos sellaisen vain saisin jostain. Harmi kun eivät ole minulle kertaakaan sitä tarjonneet edes karenssin uhalla. Kyllä se aina nuo työelämävalmennus työt voittaa..

• Hemmetin tyytyväinen

Olin yli kaksi vuotta työttömänä ja sain palkkatuetun työn puoleksi vuodeksi.

Normaali alan palkka, n. 2100€/kk.

Puolen vuoden jälkeen sain ko firmasta vakituon ja palkkakin nousi pari sataa.

Joten ei mitään valittamista. Tuskin olisin tällä hetkellä hommissa ilman tuota palkkatukijaksoa.

• Ihan kiinnostunut

Vai 2100 €/kk palkkatukilaiselle?

Taitaa olla niin, että suurin osa palkkatukitöistä on niitä touhutonniduuneja.

• itse hakea
        Ihan kiinnostunut kirjoitti:

Onhan niitä sääntöjä...(jos ei muuten paikkaa saisi täytettyä)

Mutta jos itse hakeutuu kaverin firmaan ja saa palkkaa.....
        Työkkärin kautta ei varmasti pääse "palkallisiin" tuki töihin..(työn antaja joka hakee palkkatuki kelpoista tietää kyllä säännöt)

Onhan aloja joissa TES määrää jo jotain, ikälisineen ja erikoistumisineen.
        esim. sairaanhoitajat

• Hemmetin tyytyväinen
        Ihan kiinnostunut kirjoitti:

Alana IT ja työnantajana suuri yksityinen kansainvälinen IT-alan yritys.

• Itse olen tyytyväinen

Olen yhdessä liitossa palkkatukityössä ja teen oikeita töitä Siis kaikkea mitä muutkin työntekijät siellä. Liitto on pieni joten kaikki tekee kaikkea. Palkka on vähän isompi kuin aiempi liiton korvaukseni, mutta ala jolla nyt työskentelen on todella kiinnostava ja siksi otin palkkatukityön vastaan. Saan hyvää meriittiä.

Työkaverit todella mukavia ja kannustavia. Tiedän etten tule palkatuksi paikkaan palkkatuen loputtua kun liitolla ei ole varaa palkata. Koen kuitenkin kokemuksen tärkeäksi ja voin hakea tältä uudelta alalta työtä.

• Hemmetin tyytyväinen

Eikös palkkatuen ehtona ole se, että yritys, joka saa työntekijästä palkkatukea, niin sen pitää maksaa sille työntekijälle vähintään ko alan tessin mukainen palkka?

Vai olenko käsittänyt täysin väärin.

Ainakin Mollin sivuilla olevassa palkkatukiesitteessä sanotaan näin:

"Työnantajan on sitouduttava maksamaan ko. työsuhteeseen
        sovellettavan työehtosopimuksen mukaista palkkaa."

• Mutta...
        Hemmetin tyytyväinen kirjoitti:

Eikös palkkatuen ehtona ole se, että yritys, joka saa työntekijästä palkkatukea, niin sen pitää maksaa sille työntekijälle vähintään ko alan tessin mukainen palkka?

Vai olenko käsittänyt täysin väärin.

Ainakin Mollin sivuilla olevassa palkkatukiesitteessä sanotaan näin:

"Työnantajan on sitouduttava maksamaan ko. työsuhteeseen
        sovellettavan työehtosopimuksen mukaista palkkaa."

Työnimike on aina se alin tes-taulukosta löytyvä.

On avustajaa, apulaista jne.

Palkkakin on siis alin mahdollinen.

Työaika on normia lyhyempi, esim 85 %, joten palkkakin on siitä tes-minimistä 85 %.

Toki työnantaja saisi maksaa enemmän, mutta sellaisesta ihmeestä en ole koskaan kuullut.

Ai niin. Esimerkiksi sitten Helsingin kaupungilla ei ole työterveyshuoltoa palkkatukilaisille, vaan kaikki pitää maksaa omasta pussista...

• Riemun huuto
        Mutta... kirjoitti:

Työnimike on aina se alin tes-taulukosta löytyvä.

On avustajaa, apulaista jne.

Palkkakin on siis alin mahdollinen.

Työaika on normia lyhyempi, esim 85 %, joten palkkakin on siitä tes-minimistä 85 %.

Toki työnantaja saisi maksaa enemmän, mutta sellaisesta ihmeestä en ole koskaan kuullut.

Ai niin. Esimerkiksi sitten Helsingin kaupungilla ei ole työterveyshuoltoa palkkatukilaisille, vaan kaikki pitää maksaa omasta pussista...

Pitkäaikaistyöttömän työllistämispaikassa työaika on 85 % kokoaikatyöstä ja palkka 85 % kokoaikapalkasta. Brutto noin 1200 -1300 euroa kk.

Itse saan ansiosidonnaista 610 euroa kk. Jos saisin palkkatyötä työllistettynä tonnin palkkarahalla lähtisin heti enkä valittais ollenkaan!

Pitkäaikaistyöttömät on työmarkkinatuella. Se on yli puolet vähemmän kuin työllistetyn palkkaraha, mutta jostain syystä ei tunnu kelpaavan. Se raha onkin "niin mutta,niin mutta, kun ei kelpaa, ei jaksa ja voivoi kun joku muu voi saada enemmän"

Nyt olisikin kiinnostavaa tietää, että minkä verran pitäisi niinmutta:lle maksaa työmarkkkinatuen sijasta palkkaa, että alkais kelpaamaan.

• yhdistyksiä
        Riemun huuto kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömän työllistämispaikassa työaika on 85 % kokoaikatyöstä ja palkka 85 % kokoaikapalkasta. Brutto noin 1200 -1300 euroa kk.

Itse saan ansiosidonnaista 610 euroa kk. Jos saisin palkkatyötä työllistettynä tonnin palkkarahalla lähtisin heti enkä valittais ollenkaan!

Pitkäaikaistyöttömät on työmarkkinatuella. Se on yli puolet vähemmän kuin työllistetyn palkkaraha, mutta jostain syystä ei tunnu kelpaavan. Se raha onkin "niin mutta,niin mutta, kun ei kelpaa, ei jaksa ja voivoi kun joku muu voi saada enemmän"

Nyt olisikin kiinnostavaa tietää, että minkä verran pitäisi niinmutta:lle maksaa työmarkkkinatuen sijasta palkkaa, että alkais kelpaamaan.

Olen samoilla linjoilla kanssasi.
        Olen kuullut kuitenkin yhdistyksistä (spr jne.) joilla ei ole TESiä.
        Silloin ei ole mitään 85% (ei ajassa eikä palkassa)
        laske:
        palkka 10€/h
        työnantaja maksut 10€*1.6=16€/h
        1000/16=62,5 tuntia kuussa
        62,5/4~15,6 tuntia viikossa

jos oletetaan että yhdistys maksaa sen mikä on mahdollista PELKILLÄ tuilla (oletuksena 1000€ ja 10€/h) jää tekijälle noin 625-verot=?

• mutta mutta
        yhdistyksiä kirjoitti:

laske:
        palkka 10€/h

jos oletetaan että yhdistys maksaa sen mikä on mahdollista PELKILLÄ tuilla (oletuksena 1000€ ja 10€/h) jää tekijälle noin 625-verot=?

Olin SPR:llä palkkatukitöissä vuonna 2006, pitivät juuri niin kauan kun saivat korotettua palkkatukea. Työt tein hyvin ja kehuja tuli jatkuvasti. Mutta kun tuo 90%:lla korotettu palkkatuki loppui ja olisi ollut sitä normaalia palkkatukea jäljellä vielä vuosi niin ei jatkaneet työsopimusta. Se sijaa toivottivat tervetulleeksi työelämävalmennukseen, työharjoitteluun, vapaehtoistyöhön yms. palkattomiin töihin milloin vain. Siellä olikin porukka jotka oli olleet ensin vuoden palkkatukitöissä ja sitten olivat toista vuotta "orjatöissä" tehden täsmälleen samaa työtä mistä aikaisemmin oli saaneet palkkaa. Tuollainen homma haiskahtaa jo vaikka miltä!!

SPR:llä on ns. talokohtainen työehtosopimus. Alussa oli työaika 24 h/viikko joka muuttui työnantaja yksipuolisella suullisella ilmoituksella 21h/viikko palkan pysyessä ennallaan, 727 euroa/kk, brutto. Siinä vaiheessa aloin haistaa palaneen käryä ja hommasin kyseisen työehtosopimuksen josta kävi ilmi että palkka oli ollut reilusti alle palkkataulukon alimman palkan, siis työaikaan suhteutettuna. Siis SPR rikkoi omaa tekemäänsä työehtosopimusta.

Työsuhde loppui marraskuussa ja vuosilomaa oli kertynyt 16 päivää jotka työnantaja yritti määrätä pidettäväksi lomana vastoin vuosilomalakia marraskuussa. Vuosilomalain mukaan ei työnantaja voi määrätä pidettäväksi kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomaa työsuhteen kestäessä eikä loma ajan (2.5.-30.9) ulkopuolella. Taaskaan asiasta ei sen kummemmin puhuttu vaan loma oli merkitty työvuorolistaan. Vuosilomalain mukaan vuosiloman ajankohta on ilmoitettava kuukautta ennen loman alkamista. Siis kolminkertainen vuosilomalainrikkomus!!

Liiton avulla sain kuitenkin lomat rahana ja palkkarästitkin maksoivat. Kukahan montaa on tulla tavalla kohdeltu?

Tapauksessani oli kusetusyritysprosentti 18%, siis koko työsuhteen palkkasummasta. Todella hävytöntä ja anteeksiantamatonta touhua varsinkin kun tuo palkka oli muutenkin noin pieni.

Miten voi luottaa enää yhteenkään työnantajaan kun luotettavana pitämäni SPR:kin tekee tuollaista?

• tarkoitinkin
        yhdistyksiä kirjoitti:

laske:
        palkka 10€/h

Tätä asiaa minä juuri tarkoitinkin. On olemassa sellaisia palkkatukitöitä joissa ei makseta TES:n mukaista palkkaa ja työpäivän pituus on esim 4h/päivä jolloin työntekijä ei hyödy mitään palkkatuki töistä vaan joutuu samalla tavalla hakemaan toimeentulotukea kuin työttömänä ollessaan.

• olkaa tarkkana

Työnantajat vedättävät kyllä ihan järjestelmällisesti tukityössä olevia.

Yleisin lienee vuosilomalain rikkomus jossa pakotetaan pitämään vuosiloma työsuhteen aikana, vaikka talvella. Yhdessä paikassa maksettiin niin pientä palkkaa ettei sitä löytynyt edes palkkataulukosta. Ylitöitä ei korvata työehtosopimuksen mukaan, vuorolisien kanssa on ollut myös ongelmia sekä vuosilomapalkka oli laskettu väärin.

Kun käry on käynyt, niin työnantaja kiistää kokonaan rikkoneensa sääntöjä vaikka asiasta on pitävät todisteet. Seuraavaksi väittää ettei tiennyt ym. uskomattomia selityksiä.

Yleensä olen ottanut asiat esille vasta ihan työsuhteen lopussa kun on yritetty pakottaa pitämään vuosilomaa esim. marraskuussa. Tuo kannattaa tehdä niin että ottaa ensin yhteyttä liittoon ja/tai työsuojelupiiriin. Työsuojelupiiri tosin on aika haluton puuttumaan asioihin.

Homma on kyllä työnantajan puolelta riskipeliä sillä yhtenä työllistämistuen myöntämisen ehtona on että työlainsäädäntöä ja työehtosopimusta noudatetaan, ellei niin työkkäri voi ja pitää lain mukaan periä tuet takaisin. Taitaa työkkäri olla juonessa mukana. Todetaan vain ettei rikkeitä ole tapahtunut vaikka olisi minkälaiset todisteet olemassa. Näinhän tämä viranomaiskorruptio Suomessa toimii.

Yllä oleva teksti perustuu omiin kokemuksiin 2 eri tukityössä vuosina 2006-2008. Työnatajina yhdistys ja kunta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe