Jousitettu etuhaarukka

Katkennut jousi

Tuore uutinen kertoi, että Salossa nuori mies kuoli kun polkupyörän etuhaarukka putosi. Hän lensi pää edellä katuun ilman kypärää. Syynä oli katkennut jousi. Läheskään kaikissa pyörissä ei ole sellaisia hienouksia. Jää nähtäväksi, mitä seurauksia onnettomuudella on.

28

6444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohramuikku

      se oli Inseran tai yosemiten "joustohaarukka". Vaarallisia vehkeitä....

    • Börje 321

      Tuskin paljoakaan. Toivottavasti ruvetaan kiinnittämään enemmän huomiota ja testattaisi mitä marketit ja muut ei alan kaupan myyvät. Samalla nostettaisiin ihmisten tietoisuutta että pyöräilyssä halvalla ei saa hyvää.

    • alkup. Maantiepyöräilijä
    • mutta...

      Tämä oli odotettavissakin. Ikävä tapaus jota en olisi missään tapauksessa toivonut kenellekään sattuvan, mutta oli vain ajan kysymys koska joku tappaa itsensä noilla halpisvehkeillä.
      On se kumma ettei ihmiset saa mahtumaan kalloihinsa että halvalla ei tosiaankaan voi saada hyvää.
      Näillä halpispyörillä ajavalla on syytä olla aimo annos kamikaze-henkeä mukana, sillä ne todella ovat hengenvaarallisia eikä niitä ole edes yritetty tehdä kestämään, vaan ne on koottu halvimmista ja heikkolaatuisimmista materiaaleista sekä osista.
      Näitä tekeleitä sitten kaupataan kirjaimellisesti valehtelemalla hyväuskoisille asiakkaille päin naamaa hehkuttaen huippulaatuisia amerikkalaisia osia ja ruotsalaisia ruuveja unohtamatta tietenkään mainita taikasanaa Shimano.
      Näitä sitten jotkut vanhemmat, jotka useimmiten ikävä kyllä tietämättömyyttään ovat helppoja uhreja halpiskauppiaille, ostavat lapsilleen.

      Jotkut taitaisivat ostaa halpakaupasta mätiä kananmunia tuoreiden sijaan vain siksi että ne ovat paljon halvempia, eihän niillä voi olla käytännössä mitään eroa sillä nehän näyttävätkin samalta. Kun ystävällinen kauppiaskin vielä sanoo niiden olevan huippulaadukkaita ja itsekin käyttää niitä päivittäin, on täysin järjetöntä ostaa kalliita tuoreita munia, sillä kyllähän rehellisen oloinen kauppamies tietää mista puhuu. Taatusti tietää, kyllä nämä huijarit ovat kurssinsa käyneet ja kuten jo mainittu, osaavat valehdella asiakkaalle silmää räpäyttämättä päin naamaa.

    • fillaristi mies-81

      Arvatenkin joustaa täysillä-keula oli kiinni Bilteman Yosemitessa. Moneskohan kuolonuhri tämä nyt jo oli Yosemitella? Toivottavasti halpapolkupyörät tämän jälkeen joutuvat tarkkaan syyniin. Nämä halpapomppukeulat ovat huonoja ja hengenvaarallisia virityksiä, eivätkä kestä aitoa maastoajoa saati sitten kaupunkiviidakon työyssyjä.

      Sanotaan, että kaikki alle Rockshock Dart2-tason on silkkaa paskaa, mukaanlukien Suntourinkin halpis hyppykepit. Siksipä joustokeulallisia pyöriä ei pitäisi olla lainkaan alle 1000 euron hintaluokan vehkeissä. Vasta 1000-1500 euron maasturissa joustokeulat alkavat olla kunnollisia. Esimerkiksi FOX:n ja Rockshockin keulat ovat ihan asiallisia, joskin Rockshockilla vasta Dart2-tasosta ylöspäin.

      Ylipäätään nämä Inserat, Sardat, Yosemitet, Boomerangit, Nopsat, Helkamat, halpatunturit, Trekit ja kaikki muutkin markettimallit pitäisi riisua pomppukeuloistaan ja asentaa tilalle kunnollinen jäykkä haarukka. Mieluummin nämä halpapyörät pitäisi kieltää kokonaan, jotta tavallinenkin kansa tajuaisi sen, että alle tonnilla ei vain yksinkertaisesti saa polkupyörää, ainakaan kestävää ja turvallista pyörää. Ei ole mitään järkeä ostaa 200 euroa maksava ruoska, jolla ajetaan kaikki matkat, myös maastopätkät (jos harrastaa maastoilua). Nämä halpikset eivät yksinkertaisesti kestä sitä.

      Monenko ihmisen pitää kuolla ennen kuin Yosemite kielletään kerta kaikkiaan lailla? Turussakin on jo useampikin tapaus jossa nimenomaan Yosemite on aiheuttanut vakavan loukkaantumisen. Sellaista kuin Yosemiten maastopyörä ei ole olemassakaan, ne kaikki ovat hengenvaarallisia virityksiä, jotka pitäisi kieltää lailla. Samoin koko Yosemite-mallisto pitäisi laittaa tuonti-, ja myyntikieltoon. Biltema ei myy mitään millä on mitään tekemistä oikeiden polkupyörien kanssa.

      Kypärä on tietysti sitten toinen onnettomuuden vakavuuteen vaikuttava tekijä. Onko se niin perkeleen vaikeaa laittaa se kypärä kotona päähän kun lähdetään pyöräilemään? Itse laitan aina automaattisesti kypärän päähän. Ei tulisi mieleenkään lähteä pyöräilemään ilman kypärää. Olen jäänyt kaikkiaan 5 kertaa kolarissa eloon vain siksi, että oli kypärä pelastamassa. Viisi kertaa, miettikää sitä. Poljen 10 000 kilsaa vuodessa, joten sattuu ja tapahtuu.

      Summa summarum:

      -marketista ei saa turvallista polkupyörää
      -Biltema myy hengenvaarallisia virityksiä Yosemite-merkillä
      -Alle 1000-1500 eurolla ei saa kunnon pyörää. Maantiepyörä maksaa 1000-1400 euroa, cc saman verran ja maastopyörä maksaa 1000-5000 euroa mallista riippuen. Fitness-pyörän saa 999-1500 euron hintaluokkaan. käyttökelpoinen retkipyörä maksaa 1000 euroa.
      -Kypärä päähän aina kun lähdetään polkemaan, poikkeusta ei ole ja lakikin määrää kypärän pakolliseksi.

      Ihan oikeasti, monenko pitää kuolla siksi, että Biltemalla on kaupallinen vapaus myydä Yosemitea?

    • kypäräpelastus

      Kyllä se edelleen tappaa eniten se varomaton käytös liikenteessä, niinkuin tässäkin, ilman kypärää sohitaan liikenteessä vaikka on tuhatmiljoonaa kertaa sanottu että LAITTAKAA SE KYPÄRÄ PÄÄHÄN !!.

      • fillaristi mies-81

        Niinpä. Kypärä päähän AINA kun lähdetään ajamaan pyörällä. Sen vaatii jo lakikin.

        Toinen juttu on sitten vaarallinen pyörä. Halpispyörien myyminen ja maahantuonti pitäisi kieltää lailla. Ainakin halvat pyörät pitäisi varustaa jäykällä keulalla aina. Halvat hyppykepit ovat tappavan vaarallisia.

        Pyörän huollosta vielä hieman:

        -Pyörä on tarkastettava AINA ennen ajamista. Onko stemmi kiinni ja tiukassa? Onko keskiö ehjä? Hölskyykö kammet (keskiö paskana)? Onko etupää ehjä ja kiinni? Onko jarrut kunnossa? Onko kumeissa oikeat paineet? Ovatko renkaat kiinni kunnolla rungossa? Onko pyörä kokonaisuutena ehjä ja paikat kiristetty kunnolla? Keskimäärin joka ajokerralle jotain paikkaa pitää kiristää uudelleen, koska hyväkin ruuvi, kuusiokolo, tai mutteri aukeaa hiljalleen.

        -Pyörä pestään _joka ainoan lenkin jälkeen_ riippumatta siitä missä on käyty. Pesu on huollon perusasioita. Paskainen pyörä kuluu äkkiä loppuun.

        -Pesun yhteydessä pyörä tarkastetaan kunnolla

        -perushuolto kerran ainakin vuodessa. Ketjut, rataspaketti ja eturattaat vaihdetaan viimeistään 5000 kilometrin välein. Eturattaat kenties kerran 10 000 kilsan aikana. Ulkokumit vaihdetaan kerran vuodessa tai kulutuksen mukaan. Navat vaihdetaan 10 000 kilometrin tai kulutuksen mukaan. Keskiö vaihdetaan kerran 5000 kilsan aikana tai kulutuksen mukaan. Vaijerit vaihdetaan kulumisen mukaan uusiin, ei maksa paljoa.

        -Jarrupalat vaihdetaan ennen kuin kuluvat loppuun, varsinkin v-jarruissa ja tavallisissa muissa käsijarruissa. Jarrupalojen vaihtoväli on paljon ajavalla kerran kuussa. Maksaa 20 euroa kierros.
        Levyjarrut kestävät pari vuotta, sitten jarrupalojen vaihto. Hydraulinesteet vaihdetaan kerran vuodessa.

        -joustokeula puretaan ja puhdistetaan jos lenkki on ollut mutainen tai joka tapauksessa kerran kuussa. Kasaus huolellisesti!

        Pyörän rungon elinikä on maastokäytössä noin neljä vuotta ja maantiekäytössä 10 vuotta. Näin siis 1000-1500 euron pyörissä. Kromoteräsrunko kestää kauemmin turvallisena.


      • ****
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Niinpä. Kypärä päähän AINA kun lähdetään ajamaan pyörällä. Sen vaatii jo lakikin.

        Toinen juttu on sitten vaarallinen pyörä. Halpispyörien myyminen ja maahantuonti pitäisi kieltää lailla. Ainakin halvat pyörät pitäisi varustaa jäykällä keulalla aina. Halvat hyppykepit ovat tappavan vaarallisia.

        Pyörän huollosta vielä hieman:

        -Pyörä on tarkastettava AINA ennen ajamista. Onko stemmi kiinni ja tiukassa? Onko keskiö ehjä? Hölskyykö kammet (keskiö paskana)? Onko etupää ehjä ja kiinni? Onko jarrut kunnossa? Onko kumeissa oikeat paineet? Ovatko renkaat kiinni kunnolla rungossa? Onko pyörä kokonaisuutena ehjä ja paikat kiristetty kunnolla? Keskimäärin joka ajokerralle jotain paikkaa pitää kiristää uudelleen, koska hyväkin ruuvi, kuusiokolo, tai mutteri aukeaa hiljalleen.

        -Pyörä pestään _joka ainoan lenkin jälkeen_ riippumatta siitä missä on käyty. Pesu on huollon perusasioita. Paskainen pyörä kuluu äkkiä loppuun.

        -Pesun yhteydessä pyörä tarkastetaan kunnolla

        -perushuolto kerran ainakin vuodessa. Ketjut, rataspaketti ja eturattaat vaihdetaan viimeistään 5000 kilometrin välein. Eturattaat kenties kerran 10 000 kilsan aikana. Ulkokumit vaihdetaan kerran vuodessa tai kulutuksen mukaan. Navat vaihdetaan 10 000 kilometrin tai kulutuksen mukaan. Keskiö vaihdetaan kerran 5000 kilsan aikana tai kulutuksen mukaan. Vaijerit vaihdetaan kulumisen mukaan uusiin, ei maksa paljoa.

        -Jarrupalat vaihdetaan ennen kuin kuluvat loppuun, varsinkin v-jarruissa ja tavallisissa muissa käsijarruissa. Jarrupalojen vaihtoväli on paljon ajavalla kerran kuussa. Maksaa 20 euroa kierros.
        Levyjarrut kestävät pari vuotta, sitten jarrupalojen vaihto. Hydraulinesteet vaihdetaan kerran vuodessa.

        -joustokeula puretaan ja puhdistetaan jos lenkki on ollut mutainen tai joka tapauksessa kerran kuussa. Kasaus huolellisesti!

        Pyörän rungon elinikä on maastokäytössä noin neljä vuotta ja maantiekäytössä 10 vuotta. Näin siis 1000-1500 euron pyörissä. Kromoteräsrunko kestää kauemmin turvallisena.

        Uutisoinnissa ei ole kerrottu, minkä merkkinen pyörä oli. Oli sitten kallis tai halpa, uusi tai vanha, pyörä kuin pyörä vaatii säännöllistä huoltoa.

        Tosin etuhaarukoiden jousitukset ovat vuosien mittaan kehittyneet jne. Myöskään siitä ei ole ollut mainintaa, onko etujousi ollut säädettynä tiukalle vai löysälle...

        Välttämättä etuhaarukka ei ole ollut pyörän alkuperäisosakaan.

        Pyöräilykypärä olisi ehkä pelastanut hengen. Mahdolliselta niskavammalta kypäräkään ei suojaa.

        Uhrin omaisille, ystäville ja tutuille voimia & jaksamista!!


      • Ohramuikku
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Niinpä. Kypärä päähän AINA kun lähdetään ajamaan pyörällä. Sen vaatii jo lakikin.

        Toinen juttu on sitten vaarallinen pyörä. Halpispyörien myyminen ja maahantuonti pitäisi kieltää lailla. Ainakin halvat pyörät pitäisi varustaa jäykällä keulalla aina. Halvat hyppykepit ovat tappavan vaarallisia.

        Pyörän huollosta vielä hieman:

        -Pyörä on tarkastettava AINA ennen ajamista. Onko stemmi kiinni ja tiukassa? Onko keskiö ehjä? Hölskyykö kammet (keskiö paskana)? Onko etupää ehjä ja kiinni? Onko jarrut kunnossa? Onko kumeissa oikeat paineet? Ovatko renkaat kiinni kunnolla rungossa? Onko pyörä kokonaisuutena ehjä ja paikat kiristetty kunnolla? Keskimäärin joka ajokerralle jotain paikkaa pitää kiristää uudelleen, koska hyväkin ruuvi, kuusiokolo, tai mutteri aukeaa hiljalleen.

        -Pyörä pestään _joka ainoan lenkin jälkeen_ riippumatta siitä missä on käyty. Pesu on huollon perusasioita. Paskainen pyörä kuluu äkkiä loppuun.

        -Pesun yhteydessä pyörä tarkastetaan kunnolla

        -perushuolto kerran ainakin vuodessa. Ketjut, rataspaketti ja eturattaat vaihdetaan viimeistään 5000 kilometrin välein. Eturattaat kenties kerran 10 000 kilsan aikana. Ulkokumit vaihdetaan kerran vuodessa tai kulutuksen mukaan. Navat vaihdetaan 10 000 kilometrin tai kulutuksen mukaan. Keskiö vaihdetaan kerran 5000 kilsan aikana tai kulutuksen mukaan. Vaijerit vaihdetaan kulumisen mukaan uusiin, ei maksa paljoa.

        -Jarrupalat vaihdetaan ennen kuin kuluvat loppuun, varsinkin v-jarruissa ja tavallisissa muissa käsijarruissa. Jarrupalojen vaihtoväli on paljon ajavalla kerran kuussa. Maksaa 20 euroa kierros.
        Levyjarrut kestävät pari vuotta, sitten jarrupalojen vaihto. Hydraulinesteet vaihdetaan kerran vuodessa.

        -joustokeula puretaan ja puhdistetaan jos lenkki on ollut mutainen tai joka tapauksessa kerran kuussa. Kasaus huolellisesti!

        Pyörän rungon elinikä on maastokäytössä noin neljä vuotta ja maantiekäytössä 10 vuotta. Näin siis 1000-1500 euron pyörissä. Kromoteräsrunko kestää kauemmin turvallisena.

        ...aan pyörällä. SEN VAATII JO LAKIKIN. Toinen.... Tietääkseni kypärättömyys ei ole rikosoikeudellisesti rangaistava teko.


      • fillaristi mies-81
        Ohramuikku kirjoitti:

        ...aan pyörällä. SEN VAATII JO LAKIKIN. Toinen.... Tietääkseni kypärättömyys ei ole rikosoikeudellisesti rangaistava teko.

        Jaa-a. Kaveri sai kolminkertaiset sakot pyörällä yhtenä iltana. Tuli sakot ylinopeudesta, valottomuudesta ja kypärättömyydestä. Poliisi siis sakottaa ilman kypärää suhailusta jos sattuu kohdalle osumaan.

        Tarvitseeko kypärättä ajamisen olla sinänsä rangaistavaa ollakseen typerää? Minun mielestäni kypärä on laitettava joka tapauksessa aina päähän, sai sitä ilman ajamisesta sanktioita tai ei. Kypärä on erittäin halpa henkivakuutus siinäkin tilanteessa, että sattuu tulemaan kolari tai pyörä hajoaa alta.

        Olen itse asiassa jäänyt niin monta kertaa auton alle pyörän kanssa, että osaan kertoa kypärän olevan ainoa tae eloonjäämisestä kolaritilanteessa. Viimeksi iskin pään voimalla auton tuulilasiin. Kypärä otti tällin, eikä kallo. Kuski ajoi päälle röyhkeästi päin punaisia, minä ylitin risteystä vihreillä valoilla. Alkoi vielä väittelemään syyllisyydestä, vaikka muut jalankulkijat totesivat kuljettajan syylliseksi yliajoon. Kiitos kypärän olen edelleen elossa.

        Sitä edellisessä kolarissa 2005 sain maistaa auton keulaa oikein kunnolla suojatiellä. Lensin useammalla voiltilla asfalttiin ja tietysti pyörä jäi mukaan haarojen väliin. Teholla oli sitten kätevä miettiä mitä olisi tapahtunut ilman kypärää.

        Lisäksi olen ajanut kaksi kertaa pakettiauton nokkaan vihreillä valoilla ja kerran jonkun kaaharin alle 30 alueella risteystilanteessa. Meni kaksi pyörää palasiksi ja yksi muuten vaan paskaksi. Kypärä pelasti joka kerta.

        Joka ainoan kolarin olen ajanut Turun liikenteessä. Täkäläiset autoilijat eivät kunnioita pyöräilijää yhtään, varsinkaan kun autoilijalla on VELVOLLISUUS pysähtyä punaisiin valoihin lain mukaan.


      • Pomppukeppi
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Jaa-a. Kaveri sai kolminkertaiset sakot pyörällä yhtenä iltana. Tuli sakot ylinopeudesta, valottomuudesta ja kypärättömyydestä. Poliisi siis sakottaa ilman kypärää suhailusta jos sattuu kohdalle osumaan.

        Tarvitseeko kypärättä ajamisen olla sinänsä rangaistavaa ollakseen typerää? Minun mielestäni kypärä on laitettava joka tapauksessa aina päähän, sai sitä ilman ajamisesta sanktioita tai ei. Kypärä on erittäin halpa henkivakuutus siinäkin tilanteessa, että sattuu tulemaan kolari tai pyörä hajoaa alta.

        Olen itse asiassa jäänyt niin monta kertaa auton alle pyörän kanssa, että osaan kertoa kypärän olevan ainoa tae eloonjäämisestä kolaritilanteessa. Viimeksi iskin pään voimalla auton tuulilasiin. Kypärä otti tällin, eikä kallo. Kuski ajoi päälle röyhkeästi päin punaisia, minä ylitin risteystä vihreillä valoilla. Alkoi vielä väittelemään syyllisyydestä, vaikka muut jalankulkijat totesivat kuljettajan syylliseksi yliajoon. Kiitos kypärän olen edelleen elossa.

        Sitä edellisessä kolarissa 2005 sain maistaa auton keulaa oikein kunnolla suojatiellä. Lensin useammalla voiltilla asfalttiin ja tietysti pyörä jäi mukaan haarojen väliin. Teholla oli sitten kätevä miettiä mitä olisi tapahtunut ilman kypärää.

        Lisäksi olen ajanut kaksi kertaa pakettiauton nokkaan vihreillä valoilla ja kerran jonkun kaaharin alle 30 alueella risteystilanteessa. Meni kaksi pyörää palasiksi ja yksi muuten vaan paskaksi. Kypärä pelasti joka kerta.

        Joka ainoan kolarin olen ajanut Turun liikenteessä. Täkäläiset autoilijat eivät kunnioita pyöräilijää yhtään, varsinkaan kun autoilijalla on VELVOLLISUUS pysähtyä punaisiin valoihin lain mukaan.

        Olet kyllä valitettavasti väärässä. Pyöräilykypärän käyttö on kyllä lain mukaan pakollista mutta käyttämättä jättäminen ei ole rangaistavaa. Siis sakkoa ei lain mukaan voisi kirjoittaa. Juuri tämä "pakollista mutta rangaistusta ei tule"-luonne on ollut kovasti polemiikkia aiheuttava kohta. Minusta tämä kohta vesittää koko lain ja tulokset nähdään kaduillamme. Todella harva käyttää kypärää.
        Itse olen mukana junnujen maastopyörävalmennuksessa ja meillä on itsestään selvää että jokainen laittaa aina kypärän päähän. Myös niiden sopivuus, istuvuus ja kireys tarkistetaan. Tällä kasvatustyöllä saataisiin toivottavasti aikaan edes jotain. Mutta sitten kaikki nämä sitkeät individualisti-aikuiset ajelevat vapauden nimissä jatkuvasti ilman kypärää pitkin kaupunkia ja levittväti tätä omasta turvallisuudesta piittaamatonta asennetta tehokkaasti ympärilleen.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        **** kirjoitti:

        Uutisoinnissa ei ole kerrottu, minkä merkkinen pyörä oli. Oli sitten kallis tai halpa, uusi tai vanha, pyörä kuin pyörä vaatii säännöllistä huoltoa.

        Tosin etuhaarukoiden jousitukset ovat vuosien mittaan kehittyneet jne. Myöskään siitä ei ole ollut mainintaa, onko etujousi ollut säädettynä tiukalle vai löysälle...

        Välttämättä etuhaarukka ei ole ollut pyörän alkuperäisosakaan.

        Pyöräilykypärä olisi ehkä pelastanut hengen. Mahdolliselta niskavammalta kypäräkään ei suojaa.

        Uhrin omaisille, ystäville ja tutuille voimia & jaksamista!!

        Kyllähän täällä on yritetty kertoa monellakin suulla minkä tyyppiset haarukat kannattaa jättää kauppaan. Ei sitä valistustyötä turhaan tehdä!

        Myrkkisääntö: jos et ole ihan varma, mitä olet tekemässä, niin alle 1000€ pyöriin aina kiinteät haarukat.


      • Hilma Muusi
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Olet kyllä valitettavasti väärässä. Pyöräilykypärän käyttö on kyllä lain mukaan pakollista mutta käyttämättä jättäminen ei ole rangaistavaa. Siis sakkoa ei lain mukaan voisi kirjoittaa. Juuri tämä "pakollista mutta rangaistusta ei tule"-luonne on ollut kovasti polemiikkia aiheuttava kohta. Minusta tämä kohta vesittää koko lain ja tulokset nähdään kaduillamme. Todella harva käyttää kypärää.
        Itse olen mukana junnujen maastopyörävalmennuksessa ja meillä on itsestään selvää että jokainen laittaa aina kypärän päähän. Myös niiden sopivuus, istuvuus ja kireys tarkistetaan. Tällä kasvatustyöllä saataisiin toivottavasti aikaan edes jotain. Mutta sitten kaikki nämä sitkeät individualisti-aikuiset ajelevat vapauden nimissä jatkuvasti ilman kypärää pitkin kaupunkia ja levittväti tätä omasta turvallisuudesta piittaamatonta asennetta tehokkaasti ympärilleen.

        Tehän puhutte kuin olisitte huolissanne toisten fillaristien turvallisuudesta !??! Minua taas ei kiinnosta jos joku kuolee omaa tyhmyyttään, niinhän aina käy, joku kävelee punaisia päin tai ajaa kolmion takaa eteen. Tyhmyydestä, välinpitämättömyydestä ja huolimattomuudesta voi mennä henki. Siis miksi minä tässä surisin jonkun typeryksen hengenmenoa ?

        Jos viitsisitte käydä Hollannissa, kukaan ei käytä kypärää, vain kisafiluilla liikkuvat kuskit, sekin ehkä. Se menee siellä sillai, että kypärän käyttö on jokaisen oma asia, jos menee henki, so what?. Suomessakin on paljon enemmän asioita jotka tappavat ihmisiä kuin joku helvetin kypärän käyttö, kuten esim hirvieläimet ja viina ja rööki, silti kukaan ei ole kiinnostunut niille tekemään mitään. Tällainen kypäräpakko on kuin hytysen paska avaruudessa muitten ongelmien rinnalla.


      • fillaristi mies-81
        Hilma Muusi kirjoitti:

        Tehän puhutte kuin olisitte huolissanne toisten fillaristien turvallisuudesta !??! Minua taas ei kiinnosta jos joku kuolee omaa tyhmyyttään, niinhän aina käy, joku kävelee punaisia päin tai ajaa kolmion takaa eteen. Tyhmyydestä, välinpitämättömyydestä ja huolimattomuudesta voi mennä henki. Siis miksi minä tässä surisin jonkun typeryksen hengenmenoa ?

        Jos viitsisitte käydä Hollannissa, kukaan ei käytä kypärää, vain kisafiluilla liikkuvat kuskit, sekin ehkä. Se menee siellä sillai, että kypärän käyttö on jokaisen oma asia, jos menee henki, so what?. Suomessakin on paljon enemmän asioita jotka tappavat ihmisiä kuin joku helvetin kypärän käyttö, kuten esim hirvieläimet ja viina ja rööki, silti kukaan ei ole kiinnostunut niille tekemään mitään. Tällainen kypäräpakko on kuin hytysen paska avaruudessa muitten ongelmien rinnalla.

        Kypärättömyyden takia vuodessa kuolee tai loukkaantuu tuhansia ihmisiä, osa jää rullatuoliin lopuksi elämäkseen, joten kypärän käyttäminen ei todellakaan ole vain oma asia. Lisäksi aikuinen joka käyttää kypärää antaa esimerkin lapsille ja nuorille. On se nyt itsestäänselvää, että kypärää pitää käyttää aina kun polkee pyörää.

        Kypärättömyydestä pitäisi poliisin lätkiä poikkeuksetta tuntuva sakkorangaistus, enkä panisi pahakseni vaikkapa puolen vuoden tai vuoden vankilatuomiotakaan, koska kypärä on perustavanlaatuinen turvallisuuskysymys jokaiselle pyöräilijälle. Vähäpätöisemmistäkin rikoksista tässä maassa tulee linnaa kuin siitä ettei käytä kypärää. Kypäräpakko on ainoa tapa säästää veronmaksajien rahoja niidenkin idioottien kohdalla jotka eivät halua kypärää käyttää. En minä aio maksaa sinun sairaalakulujasi siksi, että päätit jättää kypärän kotiin ja jouduit pyörätuoliin.

        Hollannissa saattaa olla voimassa kollektiivinen idiotismia, eli kukaan ei käytä sitä kypärää. Arvaa maksaako se hollantilaiselle yhteiskunnalle paljon rahaa joka vuosi?

        Murisen liikenteessä aina kun näen jonkun ajavan ilman kypärää. Ihan syystäkin. Periaatteessa näitä kypärättömiä sankareita pitäisi vetää turpaan ja kysyä sitten, että viitsitkö laittaa ensikerralla kypärän päähän niin ei tule uudelleen turpaan samasta syystä?

        Hirvielämet eivät kuulu kaupunkialueille, kaatolupia pitäisi antaa reilusti lisää. Tupakka pitäisi kieltää koko EU-alueella koska tupakasta kärsivät kaikki ne jotka eivät itse polta. Lisäksi tupakka on syöpävaarallinen tuote.

        Älä perkele tule enää ikinä väittämään, että kypärän käyttäminen on jokaisen oma asia. Ei tasan ole. Se on koko yhteiskunnan asia. Sanon vielä kerran, että en aio laittaa tikkua ristiin sinun puolestasi jos et käytä kypärää ja loukkaat itsesi sen takia.

        Niin, että se kypärä päähän ja siitä ei edes neuvotella.


      • ssrr
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Kypärättömyyden takia vuodessa kuolee tai loukkaantuu tuhansia ihmisiä, osa jää rullatuoliin lopuksi elämäkseen, joten kypärän käyttäminen ei todellakaan ole vain oma asia. Lisäksi aikuinen joka käyttää kypärää antaa esimerkin lapsille ja nuorille. On se nyt itsestäänselvää, että kypärää pitää käyttää aina kun polkee pyörää.

        Kypärättömyydestä pitäisi poliisin lätkiä poikkeuksetta tuntuva sakkorangaistus, enkä panisi pahakseni vaikkapa puolen vuoden tai vuoden vankilatuomiotakaan, koska kypärä on perustavanlaatuinen turvallisuuskysymys jokaiselle pyöräilijälle. Vähäpätöisemmistäkin rikoksista tässä maassa tulee linnaa kuin siitä ettei käytä kypärää. Kypäräpakko on ainoa tapa säästää veronmaksajien rahoja niidenkin idioottien kohdalla jotka eivät halua kypärää käyttää. En minä aio maksaa sinun sairaalakulujasi siksi, että päätit jättää kypärän kotiin ja jouduit pyörätuoliin.

        Hollannissa saattaa olla voimassa kollektiivinen idiotismia, eli kukaan ei käytä sitä kypärää. Arvaa maksaako se hollantilaiselle yhteiskunnalle paljon rahaa joka vuosi?

        Murisen liikenteessä aina kun näen jonkun ajavan ilman kypärää. Ihan syystäkin. Periaatteessa näitä kypärättömiä sankareita pitäisi vetää turpaan ja kysyä sitten, että viitsitkö laittaa ensikerralla kypärän päähän niin ei tule uudelleen turpaan samasta syystä?

        Hirvielämet eivät kuulu kaupunkialueille, kaatolupia pitäisi antaa reilusti lisää. Tupakka pitäisi kieltää koko EU-alueella koska tupakasta kärsivät kaikki ne jotka eivät itse polta. Lisäksi tupakka on syöpävaarallinen tuote.

        Älä perkele tule enää ikinä väittämään, että kypärän käyttäminen on jokaisen oma asia. Ei tasan ole. Se on koko yhteiskunnan asia. Sanon vielä kerran, että en aio laittaa tikkua ristiin sinun puolestasi jos et käytä kypärää ja loukkaat itsesi sen takia.

        Niin, että se kypärä päähän ja siitä ei edes neuvotella.

        Minä en pidä kypärää muutaman kilometrin matkoilla kaupungissa pyöräteillä, sitten jos ajoradalle tai maastoon lähtee on kypärä hyvä olla. Tilanteen mukaan siis. Pyöräilyn suurmaissakaan harva käyttää kaupunkiajelussa kypärää - koska siellä liikenteessä autoilijat jo osaavat ottaa pyöräilijät huomioon, toisin kuin Suomessa.


      • jep jep
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Kypärättömyyden takia vuodessa kuolee tai loukkaantuu tuhansia ihmisiä, osa jää rullatuoliin lopuksi elämäkseen, joten kypärän käyttäminen ei todellakaan ole vain oma asia. Lisäksi aikuinen joka käyttää kypärää antaa esimerkin lapsille ja nuorille. On se nyt itsestäänselvää, että kypärää pitää käyttää aina kun polkee pyörää.

        Kypärättömyydestä pitäisi poliisin lätkiä poikkeuksetta tuntuva sakkorangaistus, enkä panisi pahakseni vaikkapa puolen vuoden tai vuoden vankilatuomiotakaan, koska kypärä on perustavanlaatuinen turvallisuuskysymys jokaiselle pyöräilijälle. Vähäpätöisemmistäkin rikoksista tässä maassa tulee linnaa kuin siitä ettei käytä kypärää. Kypäräpakko on ainoa tapa säästää veronmaksajien rahoja niidenkin idioottien kohdalla jotka eivät halua kypärää käyttää. En minä aio maksaa sinun sairaalakulujasi siksi, että päätit jättää kypärän kotiin ja jouduit pyörätuoliin.

        Hollannissa saattaa olla voimassa kollektiivinen idiotismia, eli kukaan ei käytä sitä kypärää. Arvaa maksaako se hollantilaiselle yhteiskunnalle paljon rahaa joka vuosi?

        Murisen liikenteessä aina kun näen jonkun ajavan ilman kypärää. Ihan syystäkin. Periaatteessa näitä kypärättömiä sankareita pitäisi vetää turpaan ja kysyä sitten, että viitsitkö laittaa ensikerralla kypärän päähän niin ei tule uudelleen turpaan samasta syystä?

        Hirvielämet eivät kuulu kaupunkialueille, kaatolupia pitäisi antaa reilusti lisää. Tupakka pitäisi kieltää koko EU-alueella koska tupakasta kärsivät kaikki ne jotka eivät itse polta. Lisäksi tupakka on syöpävaarallinen tuote.

        Älä perkele tule enää ikinä väittämään, että kypärän käyttäminen on jokaisen oma asia. Ei tasan ole. Se on koko yhteiskunnan asia. Sanon vielä kerran, että en aio laittaa tikkua ristiin sinun puolestasi jos et käytä kypärää ja loukkaat itsesi sen takia.

        Niin, että se kypärä päähän ja siitä ei edes neuvotella.

        Sun jutuissas ei ole taaskaan mitään logiikkaa. Sinä tunnut olevan huolissas veronmaksajien rahoista, mut silti oisit laittamas kypärättömän linnaan. Kerroppa miten toi säästä veronmaksajien rahoja?


      • kirjoittajalta
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

        Kypärättömyyden takia vuodessa kuolee tai loukkaantuu tuhansia ihmisiä, osa jää rullatuoliin lopuksi elämäkseen, joten kypärän käyttäminen ei todellakaan ole vain oma asia. Lisäksi aikuinen joka käyttää kypärää antaa esimerkin lapsille ja nuorille. On se nyt itsestäänselvää, että kypärää pitää käyttää aina kun polkee pyörää.

        Kypärättömyydestä pitäisi poliisin lätkiä poikkeuksetta tuntuva sakkorangaistus, enkä panisi pahakseni vaikkapa puolen vuoden tai vuoden vankilatuomiotakaan, koska kypärä on perustavanlaatuinen turvallisuuskysymys jokaiselle pyöräilijälle. Vähäpätöisemmistäkin rikoksista tässä maassa tulee linnaa kuin siitä ettei käytä kypärää. Kypäräpakko on ainoa tapa säästää veronmaksajien rahoja niidenkin idioottien kohdalla jotka eivät halua kypärää käyttää. En minä aio maksaa sinun sairaalakulujasi siksi, että päätit jättää kypärän kotiin ja jouduit pyörätuoliin.

        Hollannissa saattaa olla voimassa kollektiivinen idiotismia, eli kukaan ei käytä sitä kypärää. Arvaa maksaako se hollantilaiselle yhteiskunnalle paljon rahaa joka vuosi?

        Murisen liikenteessä aina kun näen jonkun ajavan ilman kypärää. Ihan syystäkin. Periaatteessa näitä kypärättömiä sankareita pitäisi vetää turpaan ja kysyä sitten, että viitsitkö laittaa ensikerralla kypärän päähän niin ei tule uudelleen turpaan samasta syystä?

        Hirvielämet eivät kuulu kaupunkialueille, kaatolupia pitäisi antaa reilusti lisää. Tupakka pitäisi kieltää koko EU-alueella koska tupakasta kärsivät kaikki ne jotka eivät itse polta. Lisäksi tupakka on syöpävaarallinen tuote.

        Älä perkele tule enää ikinä väittämään, että kypärän käyttäminen on jokaisen oma asia. Ei tasan ole. Se on koko yhteiskunnan asia. Sanon vielä kerran, että en aio laittaa tikkua ristiin sinun puolestasi jos et käytä kypärää ja loukkaat itsesi sen takia.

        Niin, että se kypärä päähän ja siitä ei edes neuvotella.

        Viime päivinä olen katsonut pyöräparkkialueilla, miten paljon näitä joustohaarukoita esiintyy. Biltema oli suhteellisen lähellä erästä kauppakeskusta. Samalla seisomalla näkyi muutama. Joillakin vanhoilla merkeillä on myös jousitettu malli. Sanoisin, että tavallisella pyörällä ei ole maastoon asiaa.

        Kerran ajattelemattomasti ajoin pyörällä metsäistä pellon reunaa. Kulku oli hidasta siten, että saattoi joutua pysähtymään mihin tahansa esteeseen. Ennestäänkin loppunut liike tyssäsi kiveen ja kuitenkin lensin kuperkeikan ojaan. Hetken mietin peloissani, miten oli käynyt. Olin kiitollinen, ettei käynyt kuinkaan.

        Kierrejousiko siellä männän sisällä on ? Alussa selostamassani tapauksessa molemmat jouset olivat katkenneet. Ehkä yksi jousi oli katkennut ensin ja toinen ei kestänyt minkäänlaista vääntöä. Mielestäni huollon laiminlyömisen ei pidä vaikuttaa jousen kestävyyteen. Joku varmistus rakenteeseen on saatava tai sitten ei. sellainen voi olla jousen keskikohtaan pujotettava reiällinen pallo, joka estää katkennutta kohtaa menemästä sisäkkäin. Mutta silloinhan se ei mahdu sylinterin sisään. Äskeinen oli pelkkää pohdintaa. Omin päin ei pidä mennä laittelemaan ilman viranomaisten lupaa.

        Ilmeisesti pyöräilijä pelästyi ensin ohjaustangon pientä nykäystä alaspäin ja jarrutti niin, että paino kohdistui eteenpäin. Olisiko etupyörä irronnut vasta kaatumistilanteessa. Yllättävän esteen kohdatessa voimat ovat ennakoimattoman suuria, kuten kerroin pellonlaitaesimerkissäni.


    • Takakumi

      Olipas taas viihdyttävää lukea tätäkin palstaa.

      Uskomattomasti pystyvät tyypit eksymään sivuraiteille varsinaisesta asiasta.

      Pidän verrattain mielenkiintoisena yhden kaverin tarinaa joka oli jäänyt jo lähemmäs kymmenen kertaa auton alle ja jokainen kerta oli pelkästään autoilijan vika. En nyt haluaisi mitenkään sormella osoittaa, mutta eiköhän siinä saa hieman tarkastella myös omaa toimintaa, jos suorastaan kerää kolareita autojen kanssa. Mielestäni ei osoita kovinkaan suurta ajatusten riemua se, että laittaa kypärän päähän ja sen jälkeen sulkee silmänsä kaikelta muulta liikenteeltä ja sen jälkeen syyttää pelkästään muita, jos kolahtaa. Itsekin poljen ja juoksen Turun liikenteessä ja olen samaa mieltä, että autoilijat ajavat kaistapäisesti, mutta ei se silti tarkoita sitä, että vastuu liikenteestä mukana olosta siirtyy autoilijoille.

      Olen täysin samaa mieltä, että kypärän käyttö on äärimmäisen fiksua ja aikuisen velvollisuus näyttää esimerkkiä lapsille ja nuorille, mutta eiköhän tuollanen tyhjänpäiväinen vouhottaminen "turpaan lyömisestä", "sakoista" ja jopa "vankeudesta" ole hieman liioteltu, vaikka kuinka paljon kärjistettäisiin. Mielestäni ei ole kehittyneen demokratian tunnusmerkkejä ei täytä se, että poliisin pitää valvoa ja sakottaa jokaista yksittäistä asiaa. Asennekasvatus ja kulttuurin muutos on se avainsana millä näitä asioita muutetaan. On kuitenkin otettava huomioon, että hyvin suuri osa esimerkiksi -70 ja -80 luvuilla syntyneistä on kasvanut tässä tapauksessa kypärättömässä pyöräilykulttuurissa. Monen kyseisillä vuosikymmenillä syntyneen kohdalla asennemuokkaus voi olla vaikeaa ja joukossa voi olla ns. menetettyjä tapauksia, mutta lasten ja nuorten kohdalla tilanne on täysin erilainen. Menetelmä ei ole sakottaminen eikä mikään muukaan poliisi- tai idioottivaltion menetelmä, vaan se on asennemuokkaus, ajattelun ja ymmärryksen lisääminen sekä lasten kasvattaminen siihen, että kypärä on luonnollinen osa pyöräilyä, kuten muutkin turvavälineet sekä kirjoittajien paljon mainostama pyörän huolto.

      • etsillaivissii

        ai niin se oli laadukas Nishiki jonka keula hajosi, osettu asiantuntijaliikkeestä ja maahantuotu tunturi konserniin kuuluvan ythtiön kautta


    • Dj_god

      Voi voi kyllä nuo "halpis pyörien juostoetuhaarukat kestävät kulutusta yhtä paljon kuin kalliimpien pyörien etuhaarukat. Olen itse ajanut 500€ arvoisella inserala missa on juositettu etuhaarukka 5v. ja hyvin kesti maastoajot kuin myös kaupunkien töyssyt, kuopat ja korkeatkin katukiveykset. Enkä kertaakaan lenkkien jälkeen putsannut etuhaarukkaa. Tällä hetkellä itselläni Corratec, joka maksoi 700€ ja erittäin tyytyväinen olen siihen etuhaarukkaan vaikka se onkin jousitettu ja maastopyöriä molemmat.

      Ja se vielä mitä tulee sakottamiseen ilman kypärää ajaessa nii poliisia se ei kiinnosta ollenkaan, että onko kypärää vai ei kun ajat pyörällä. Laissa ei ole määrätty pakolliseksi kypärää kun se ei ole moottorikäyttöinen ajoneuvo eli poliisi ei voi sakottaa, jos kypärää ei käytä ajaessa, se on vain suositus. Itse olen törmänny ajaessani nii monta kertaa poliiseihin, vaikka niillä on ollut ratsia paikan päällä nii eivät ole sanallakaan maininnut kypärän käytöstä, eivätkä ne voi vaatia sitä käytettävän, koska laki ei sitä määrää.

      http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/kevytliikenne.php?we_objectID=4423

      • maastokuski

        Takaan sulle, että halpispyörien joustokeulat eivät kestä yhtä hyvin kuin kalliiden pyörien etuhaarukat. Halvassa joustokeulassa on vain jousi ja kumilamellit, mikään ei pidä rakennetta koossa jos jousi katkeaa. Kalliimmassa keulassa rakenne on täysin erilainen sisältä. löytyy esimerkiksi öljysäiliö ja ilmapatruuna, muutenkin tukirakenne estää koko keulan hajoamisen jos sisältä jotakin sattuu hajoamaan ajossa.

        Halpa joustokeula on erittäin vaarallinen putsaamattomana ja jos pyörää ei huolleta. Sisään kertyvä sadevesi ruostuttaa halpisjousen poikki salakavalasti.

        Mä olen keuloja sentään avannut Halpis Grindistä alkaen ja tiedän aika hyvin mitä joustokeula on syönyt. Se on kuule vähän eri asia se halpiskeula kuin kunnollinen ilmakeula, jossa tosiaan löytyy koossa pitävät rakenteet jalkaputkien sisältä.

        Keula pitäisi avata ja putsata noin 50 ajetun tunnin välein, enkä itsekään ihan siihen kykene. Silti avaan ja putsailen ja rasvaan keulan useamman kerran vuodessa enkä säilytä pyörää ulkona.

        Ylipäätään polkupyörän turvallisena pitäminen lähtee oikeasti siitä, että ensinnäkin pidetään pyörä puhtaana ja toiseksi huolletaan se säännöllisesti. Se merkitsee vähintään kahta laajaa huoltoa vuodessa. Eli pyörä puretaan kaikesta alastomaan runkoon saakka ja putsataan, kuluneet osat vaihdetaan uusiin.

        Kolmas turvallisuustekijä on se, että pyörä tulee _aina_ tarkastaa ennen ajoon lähtemistä. Tarkastetaan, että ohjaintanko ja stemmi ovat kiinni kunnolla. Käydään läpi että renkaiden ja jarrujen kiinnitykset pitävät ja että jarrut toimivat oikein. Katsotaan rengaspaineet samalla. Käydään läpi vaihteet nopeasti. Onko keskiö ehjä, hölskyvätkö kammet? Onko pyörä kaikkiaan ehjä ja ruuvit kireällä? Pyörän tarkastaminen ennen ajoa paljastaa jos jokin osa ei olekaan kiinni tai jos jotakin on hajonnut. Tarkastus ei vie kuin minuutin kaikkiaan.

        ja aina se kypärä päähän.


    • jfhrkughdkehguoz

      kypärä on turhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Tärkein osa

      Taitaa olla niin että kalliita hiilikuituhaarukoita hajoilee enemmän kuin halpoja joustohaarukoita. Yhtäkaikki haarukan katkettua tiedossa on usein sairaalakeikka, sillä asfalttiin tullaan naama edellä. Siksi en itse uskalla käyttää kuin teräksisiä etuhaarukoita.

      Tilastollisesti pyöräily on turvallista, turvallisempaa kuin jalankulku, mutta riski on toki yksilöllinen. Jos tuntuu siltä odottamattomia vaaratilanteita tulee yhtenään eteen, kannattaa toki käyttää kypärää.

    • Hyppijä

      oon ite hyppiny Bilteman yosemite hawkilla ja halppishaarukka on kuitenki kestäny 1,5 metrin pudotuksen. Näiten tekstien lukemisen jälkeen oon kyllä aatellu että "Zoom" merkkinen joustohaarukka on täyttä paskaa ja kypärää kannattaa käyttää ja myös sen Zoomin vaihtamiseen käytettävä 100€ on pien raha omasta hengestä..... Monesti oon kaatunu niin että jos pää ois osunu maahan ni oltais oltu se jälkee sairaalassa..

    • Hyppijä

      Ja sitäpaitsi se uutinen kerto että haarukka putos eikä katkennu! Se on aivan sama kuinka kallis pyörä on jos haarukka putoo ni käy samalla tavalla jos ei oo kypärää päässä.....

      • jepajeejoojee

        Sitten kun kerrot että miten ehyt ja toimiva haarukka vain "putoaa" yhtäkkiä.


    • RaäNdOm

      Nuo bilteman pyörät tuntuu paremmilta entä jotku vitun inserat....

      Itelläni on 2v vanha yosemite ja 3vk vanha insera inseraa koheltu tosi hyvin ja ketjut,kammet ja levyt on jo ruosteessa....

      yosemitea on hajotettu ja heitelty vaikka kuinka paljon eikä mikään oo paskana!

      Sanon vaa et inserat on ihan perseestä ei kä semmosiin romuihin kannata rahaa laittaa!!!!!!!!

    • 1xetuhaarukan omis.

      Itellä on kaksi pyörää. Toinen on hyvä laatusempi maastopyörä ja toinen on enemmän asvaltti pyörä. Hyvin toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe