Monesti tulee vastaan yksi (tai muutama pöyräilijä), joka ajaa keskellä maantietä. Tai keskellä katua.
Tiet joita pyöräilijät käyttävät (ainakin täällä meillä päin) ovat mutkaisia pikkuteitä tai pikkuisen isompia teitä.
Miksi tämä kilpapyöräilijän näköinen ajaja ajaa keskellä kaistaa ja ei väistä sivuun edes silloin, kun kaksi autoa tulee vastakkain ja sattuu kohtaamaan juuri pyöräilijän kohdalla?
Miksi nämä pyöräilijät eivät käytä pyörätietä silloin, kun sellainen on? Miksi he ajavat kadulla, vaikka pyörätie kulkee siinä vieressä?
Eilen tuli vastaan kaksi ajajaa vierekkäin ajaen tiellä jonka sivussa kulkee pyörätie. Tämä tie on kapea. Se oli ennen leveä, mutta, kun sitä korjattiin rakennettiin samalla hyvä pyörätie kulkemaan viereen.
Ymmärrän, että jossakin sitä pitää ajaa ja väistän mahdollisuuksien mukaan niin hyvin kuin vain pystyn, mutta ihmetyttää tämä pyöräilijöiden röyhkeys tai välinpitämättömyys, vai mitä se on... en tiedä mitä se on.
Luulisi, että sitä ihan oman turvallisuudenkin kannalta pysyttelisi tien sivussa ja/tai pyörätiellä?
Osaako kukaan kertoa syytä?
Ehkäpä en sitten enää niin ihmettelisi... tai sitten ihmettelisin vielä ennemmän :).
Miksi pyöräilijät ajavat keskellä tietä?
37
924
Vastaukset
- alkup.tuna
käyttöä. Polkupyörä on liikenteessä saman arvoinen auton kanssa, samat oikeudet samat velvollisuudet. Harva autoilija vaan tuotakaan tietää, tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa pyöräilijää on väistettävä.
Miksi ei ajeta pyörätiellä. Turvallisuus, oma ja muiden. Liikuppa ite pyörätiellä noin 25 km/h jo tuolla vauhdilla huomaat miten vaarallista se on. Ei se nopeus vaan eri liikkujien nopeuserot :-)- yujyujy
Maantiellä on on ehkä järkevämpää ajaa enemmän keskellä kuin ihan reunassa. Näin tulee varmemmin huomatuksi ja ohittava autoilijakin ehkä vähän miettii miten läheltä voi ohittaa (onko sittenkään pyörän liikkeet täysin ennustettavissa).
- Anonyymi
yujyujy kirjoitti:
Maantiellä on on ehkä järkevämpää ajaa enemmän keskellä kuin ihan reunassa. Näin tulee varmemmin huomatuksi ja ohittava autoilijakin ehkä vähän miettii miten läheltä voi ohittaa (onko sittenkään pyörän liikkeet täysin ennustettavissa).
Keskellä tietä tuskin kukaan ajaa. Keskellä tietä on kaistat erottava "keskiviiva" tiemerkintä. En ole koskaan nähnyt kenenkään pyöräilevän siinä.
- sdfsfsfsfdsfsdfsdf
Yleensä ne maantien pientareet ovat niin huonossa kunnossa ettei niillä pysty järkevästi ajamaan, samoin pyörätietkin, paljon railoja. Se että pari pyöräilijää ajaa rinnakkain ja vie koko maantiekaistan on kyllä typerää. Siinä vaiheessa kun se keskinopeus maantiepyörällä on noin 27-30km/h korvissa käy jo sellainen puhuri ajoviimasta johtuen että takaa tulevaa autoa on aika toivonto edes kuulla ennenkuin on kohdalla. Itse kyllä yritän ajaa mahdollisimman reunassa mutta aina se ei vaan onnistu huonon tien kunnon vuoksi, sillioinkin yritän vilkuilla ajoittain taakseni ettei ketään ole ihan heti tulossa mutta jos tiellä on paljon mutkia tai hyvä alamäki niin ei oikein parane vilkuilla vaan keskittyä eteenpäin menemiseen, helposti kippaa pyörän jos alkaa siinä kovemmassa vauhdissa tusaamaan..
Pyörätietä yritän kayttää aina silloin kun se on vain järkevästi mahdollista, maantiepyörällä ei tosin paljoa taajamissa tule ajettua vaan nimenomaan maantiellä ja ne matkat ovat kuitenkin luokkaa 50-80km per lenkki joten kovin pitkiä pätkiä ei yleensä sitä pyörätietä ole tarjolla. Kaupuinkien keskustoja vältän kuin ruttoa silloin kun ollaan kuntolenkillä, homma menee ihan seipääseen jos tarttee risteyksissä seisoa liikennevaloissa.. paras on sellainen hieman syrjäisempi maantie jossa on hyvät pientareet eikä ihan hirveesti liikennettä.
Itse asustelen Riihimäen seudulla ja täällä on mukavia lenkkejä kun ajelee noiden ympäryskaupunkien väliä pienempien kuntien kautta.. riihimäki-tervakoski-turenki-hämeenlinna akselilla tai sitten riihimäeltä hikiän kautta hyvinkäälle - ridasjärvelle, mäntsälän suntaan tai lopelle 54 tietä pitkin ja takaisin jostain muualta...- hyhtyhh
Ihmettelen, miksi niin harvat käyttävät pyörässä peiliä. Voi ajaa keskellä maantietä kun tietää mitä takaa on tulossa, pyörätiellä ohittavaa skootteriakaan ei aina kuule, mutta peilistä senkin näkee.
- sddfssdfssdsdsdffsd
hyhtyhh kirjoitti:
Ihmettelen, miksi niin harvat käyttävät pyörässä peiliä. Voi ajaa keskellä maantietä kun tietää mitä takaa on tulossa, pyörätiellä ohittavaa skootteriakaan ei aina kuule, mutta peilistä senkin näkee.
Ei sellaiseen hifistely laitteeseen mitään peiliä voi asentaa. Oletko muka nähnyt että tour de francen kilpapyöräilijöillä olisi peilit pyörissä? Nythän siis puhutaan tässä näistä tosi harrastajista joilla on 1500€ bianchin maantiepyörät joissa viilataan se pyörän ilmanvastus ja paino mahdollisimman alhaiseksi ja joilla tosiaan mennään helposti suoralla hyvällä tiellä sellaista 35-40km/h nopeutta, ei näihin laitteisiin mitään peilejä voi asentaa.
Mummofillarit on ihan erikseen ja niillä ajetaan nätisti siinä tiensivussa 15km/h tai sitä pyörätietä pitkin lähimpään siwaan.
Mikälit et koskaan ole edes kokeillut ajaa tuollaisella 8-10kg painavalla kapearenkaisella maantiepyörällä niin ei sitä eroa voi edes käsittää millainen se on verrattuna johonkin 16kg painavaan Helkamaan jossa on 37mm leveät isot renkaat. - sddfssdfssdsdsdffsd
hyhtyhh kirjoitti:
Ihmettelen, miksi niin harvat käyttävät pyörässä peiliä. Voi ajaa keskellä maantietä kun tietää mitä takaa on tulossa, pyörätiellä ohittavaa skootteriakaan ei aina kuule, mutta peilistä senkin näkee.
Ootko ajatellut miksi näillä maantiepyöräilijöillä on sellaiset tiukat trikoot?? Ei vain siksi että näyttäisivät törkeän pornoilta vaan siksi että se marketin tuulipuku pitäisi sellaisen lepatuksen että kuulo menisi jos pidempää matkaa joutuisi sellainen asu päällä polkemaan...
- pelkästään
hyhtyhh kirjoitti:
Ihmettelen, miksi niin harvat käyttävät pyörässä peiliä. Voi ajaa keskellä maantietä kun tietää mitä takaa on tulossa, pyörätiellä ohittavaa skootteriakaan ei aina kuule, mutta peilistä senkin näkee.
Olen huomannut peilin jopa vaaralliseksi. Taustapeiliin keskittynyt ei pyöräilijä ei pysty kunnolla seuraamaan tietä ja liikenteen tapahtumia, ainakaan kovemmassa vauhdissa.
Itse ajan jatkuvasti niin kuin auto olisi aina tulossa takaapäin. En milloinkaan hortoile ajatuksissa keskelle tietä vaan pyöräilen noin 30 sentin päässä asfaltin reunasta. Näin jää pieni väistämisvara tiukkaa tilannetta silmälläpitäen. - Anonyymi
pelkästään kirjoitti:
Olen huomannut peilin jopa vaaralliseksi. Taustapeiliin keskittynyt ei pyöräilijä ei pysty kunnolla seuraamaan tietä ja liikenteen tapahtumia, ainakaan kovemmassa vauhdissa.
Itse ajan jatkuvasti niin kuin auto olisi aina tulossa takaapäin. En milloinkaan hortoile ajatuksissa keskelle tietä vaan pyöräilen noin 30 sentin päässä asfaltin reunasta. Näin jää pieni väistämisvara tiukkaa tilannetta silmälläpitäen.Peilit vaarallisia?? Voi jessusperkele, en typerämpää olekkaan kuulkut. Ei niitä tuijoteta, niihin vilkastaan sillon tällön. Etkai jumaliste vaan autoa aja? Sinun kulkupelisi pitää olla taksin takapenkki tai jalat, mutta ei mikään vempele, mitä sinun pitäisi ajaa.
- Anonyymi
pelkästään kirjoitti:
Olen huomannut peilin jopa vaaralliseksi. Taustapeiliin keskittynyt ei pyöräilijä ei pysty kunnolla seuraamaan tietä ja liikenteen tapahtumia, ainakaan kovemmassa vauhdissa.
Itse ajan jatkuvasti niin kuin auto olisi aina tulossa takaapäin. En milloinkaan hortoile ajatuksissa keskelle tietä vaan pyöräilen noin 30 sentin päässä asfaltin reunasta. Näin jää pieni väistämisvara tiukkaa tilannetta silmälläpitäen.Peilit vaarallisia?? Voi jehsuspelkele, en typerämpää olekkaan kuulkut. Ei niitä tuijoteta, niihin vilkastaan sillon tällön. Etkai jumaliste vaan autoa aja? Sinun kulkupelisi pitää olla taksin takapenkki tai jalat, mutta ei mikään vempele, mitä sinun pitäisi ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peilit vaarallisia?? Voi jehsuspelkele, en typerämpää olekkaan kuulkut. Ei niitä tuijoteta, niihin vilkastaan sillon tällön. Etkai jumaliste vaan autoa aja? Sinun kulkupelisi pitää olla taksin takapenkki tai jalat, mutta ei mikään vempele, mitä sinun pitäisi ajaa.
En ole tuo jolle vastasit, mutta peilin tuijottaminen on vuorallista.
- Anonyymi
Hiekkateitä on Suomessa vaikka kuinka paljon eikä niillä autoilijoita tai traktoreita paljon liiku. Kunto paranee kun junttaa kapearenkaista maantiepyörää sateen kostuttamalla hiekkatiellä :)
- Anonyymi
sddfssdfssdsdsdffsd kirjoitti:
Ei sellaiseen hifistely laitteeseen mitään peiliä voi asentaa. Oletko muka nähnyt että tour de francen kilpapyöräilijöillä olisi peilit pyörissä? Nythän siis puhutaan tässä näistä tosi harrastajista joilla on 1500€ bianchin maantiepyörät joissa viilataan se pyörän ilmanvastus ja paino mahdollisimman alhaiseksi ja joilla tosiaan mennään helposti suoralla hyvällä tiellä sellaista 35-40km/h nopeutta, ei näihin laitteisiin mitään peilejä voi asentaa.
Mummofillarit on ihan erikseen ja niillä ajetaan nätisti siinä tiensivussa 15km/h tai sitä pyörätietä pitkin lähimpään siwaan.
Mikälit et koskaan ole edes kokeillut ajaa tuollaisella 8-10kg painavalla kapearenkaisella maantiepyörällä niin ei sitä eroa voi edes käsittää millainen se on verrattuna johonkin 16kg painavaan Helkamaan jossa on 37mm leveät isot renkaat.Tai23kg tunturi aino
- alkup. Maantiepyöräilijä
1) Kaupungissa, jossa on autoja paikoitettuna kadun varteen, on turvallista ajaa niin keskellä, ettei törmää aukeavaan autonoveen. Samalla estää villeimmät ohitusyritykset paikoissa, joissa ei ole tilaa.
2) Maantiellä ajavat todennäköisesti keskellä juuri sen takia, etteivät typerät autoilijat lähde ohittamaan väärässä paikassa. Suomessa ei ole minkäälaista ajokulttuuria ja autoilijoiden tekemät ohitukset ovat liian usein täyttä hazardia. Teillä, joilla on reilut pientareet, ei tarvitse ajaa kaistalla.
Kevyenliikenteen kannalta leveäkaistakokeilu oli yksi idioottimaisimmista! Onneksi siitä luovutaan ja palataan käsittääkseni vanhaan pikatiestandardiin, joka on hyvä. Lähivuosina keskikaiteet tulevat aiheuttamaan pyöräilijöiden kuolemia, koska Suomessa keskikaiteeseen ei liity kevyenliikenteen väylää.
3) Valitettavasti suuri osa uusistakin kevyenliikenteen väylistä on väärin suunniteltuja ja huonosti tehtyjä. Eli ne ovat kaytännössä vaarallisa ja siten täysin ajokelvottomia. On turvallisempaa ajaa tiellä. Itse pyrin ajamaan mahdollisuuksien mukaan pyöräteitä ja kevyenliikenteen väyliä pitkin, mutta kyllä on joitakin sellaisia paikkoja, joissa en yksinkertaisesti uskalla, vaan ajan tien kautta.
Riittääkö selitykseksi, vai tarvitaanko rautalankaa? - Leena 50 ja risat
Itsekin aiemmin tuota ihmettelin, mutta maantiepyörän hankittuani tajuan kyllä minäkin. Totean samoin muiden kanssa, että ajotie on monesti turvallisempi ajaa. Kovassa vauhdissa joudut aina ajamaan ennakoiden ja olemaan varuillasi. Varsinkin alueet, joissa on paljon ajotieltä pihoihin kääntyviä väyliä pyörätien ja autotien liitos on usein liian jyrkkä. Lisäksi paikoitellen pyöräteillä on routimisen aiheuttamia painaumia ja asfaltin repeämiä. Kun ajat maantiepyörällä, vauhti on helposti sellainen, ettei aina ennätä kaikkia yllätyksiä pyörätiellä huomaamaan. Oman lisänsä, ainakin taajama-alueella tuovat jalankulkijat ja koirien taluttajat, joiden liikkeistä ei voi olla ollenkaan varma. Jopa vastaantulevat pyöräilijätkin (ei maantiepyörällä ajavat) tekevät arvaamattomia liikkeitä. Siksi jossakin siirtyy mieluummin ajotielle. Silloin tietysti noudatetaan liikennesääntöjä, näytetään mihin käännytään, ryhmittäydytään käännyttäessä asianmukaisesti, eikä ajeta rinnakkain...
- 50km-200km typical
Peilistä vielä:
On pikkuruisia peilejä sarveen, kypärään, lasien sankaan. Ei jarruta vauhtia.
Peilin käyttö vaatii tottumista ja muuttuu nopeasti rutiiniksi. Joutuuhan autoilijakin seuraamaan peiliä ja lisäksi nopeusmittaria.
Vain peilin avulla voi ennakoida esim. seuraavan tilanteen: ylämäessä takaa ja edestä tulee rekka-auto. Tällöin on viisasta ja reilua ja kohteliastakin ajaa kokonaan pois tieltä, rekat ei mielellään ylämäkeen tullessa jarruttele.
- ei tajuu
Tuli ihan hyviä pointteja noihin kysymyksiini.
Kiitos! - Anonyymi
Onko joidenkin lasten ja nuorten asenne nykyään erilainen kuin esim. 10 vuotta sitten. Tosi paljon näkee lapsia tai nuoria, jotka kävelevät tai pyöräilevät esim. 2-5 hengen ryhmänä siten, että koko tie on käytössä, siis molemmat kaistat, joten autolla on mahdoton päästä ohi.
Miten te toimitte noissa tilanteissa? Kerran tyyttäsin ihan pikkuisen ja silloinkin tuli nyrpeitä ilmeitä ja yhdellä keskisormi nousi ulös.
Ilmeisesti liikennelaki antaa pyöräilijöille samat oikeudet kuin autoilijoille, mutta eiväthän autoilijatkaan estä toisia pääsemästä ohi.- Anonyymi
Kyllähän autoilijatkin estävät toisia pääsemästä ohi. Varsinkin jos ratissa on papparainen, ja ohittajana nuori poika.
- Anonyymi
Lapset eivät nykyisin edes tiedä, missä tulee kävellä ja pyöräillä (esim. ajoradan oikea ja vasen). Aikuiset ehkä tietävät mutta hekään eivät usein välitä.
Jokaisen tulisi kansalaisvelvollisuutena käydä auto-, kävely-, koira- tai pyöräilykoulu. Ennen asiat opetettiin koulussa tai maksullisessa autokoulussa, nykyään tuskin opetetaan asiasta mitään. Uudet (sähköiset) kapineet sekä koirat narujen päässä ovat tuoneet myös omat uudet ongelmansa.
Kuolleisuus liikenteessä on vähentynyt, se on positiivista. Vaaratilanteita ja harmitusta sen sijaan riittää, koska oma turvallisuus annetaan muiden hoidettavaksi: minä menen tässä - kyllä ne muut väistävät ja jarruttavat.
- Anonyymi
"Miksi tämä kilpapyöräilijän näköinen ajaja ajaa keskellä kaistaa ja ei väistä sivuun edes silloin, kun kaksi autoa tulee vastakkain ja sattuu kohtaamaan juuri pyöräilijän kohdalla?"
Toisen ajoneuvon ohittaminen ei ole sallittua kun toinen ajoneuvo tulee vastaan tulevalla kaistalla.- Anonyymi
Edelläolevan ajoneuvon ohittaminen ei ole sallittua kun toinen ajoneuvo tulee vastaan tulevalla kaistalla.
- Anonyymi
Lain mukaan liikenteessä olevien suhteutettava nopeus vallitseviin olosuhteisiin, eli pyöräilijät rikkovat lakia mikäli vauhtihurjastelevat muiden joukossa asenteella minä minä minä.
On luettavissa uutisoinnista silloin tällöin kumpi vahvempi , pyörä vs. Peltilehmä. Kenen vika? Pyörän.- Anonyymi
Pyörä on varsin hidas, vaikea sovittaa vauhti autojen mukaan
- Anonyymi
Kyse on ilmeisesti itsemurhakanditaateista tai extremekokemusten etsijöistä tai sitten kuvitellaan koko maailman olevan vain itseään varten. Pilaavat muiden pyöräilijöiden maineen!
- Anonyymi
Keppi pinnoihin ni pyörä heittää voltin
- Anonyymi
Olisi ehdottomasti parempi, että kaikki kävelijät kulkevat vasenta puolta tietä. Silloin he näkevät, kun auto tulee vastaan, ja voivat siirtyä tarvittaessa helposti lähemmäs laitaa, ja myös autoilija havaitsee helpommin, ovatko auton huomanneet kävelijät reagoimassa autoon, vai pitääkö hänen valmistautua ohitukseen vastakkaisen kaistan kautta, tai jos sieltä on tulossa autoa, niin pitääkö pysähtyä/hiljentää. Samalla kävelijät ovat turvassa niiltä kuskeilta, jotka ajavat liian lähellä laitaa ohitustilanteessa, eli jos kävelijät kulkisivat oikeaa puolta, he eivät näkisi, eivätkä välttämättä edes kuulisi - syystä tai toisesta - takaa tulevaa autoa. Myös autoilijana on rasittavampaa ajaa, jos saa jännittää, siirtyykö oikeaa puolta kulkevat esim. lapset, aikuiset tai koira/kissa oikeasta reunasta yllättäen eteen kaistalle - sitäkin tapahtuu paljon.
- Anonyymi
Unohdin kirjoittaa, että vasenta puolta kulkevat kävelijät olisivat paremmin turvassa myös pyöräilijöiden ja mopoilijoiden suhteen kuin silloin, jos he kävelevät oikeaa reunaa.
Mutta eikö yhdistetyllä pyörä-/kävelytiellä kävelijän paikka ole oikeassa reunassa, jos sitä ei ole opasteella muuten merkitty?
Eilen kävelin ns. pyörätien oikeaa laitaa ja mutkan kohdalla takaa tuli joku "kilpapyöräilijä" sellaista vauhtia, että onneksi olin tarpeeksi laidassa, lähes siellä nurmikolla. En tiedä, missä heidän pitäisi ajella, mutta noilla vauhdeilla kävelijät ja hitaammat pyöräilijät ovat vaarassa - no ovat "kilpapyöräilijät" itsekin. - Anonyymi
Unohdin kirjoittaa, että vasenta puolta kulkevat kävelijät olisivat paremmin turvassa myös pyöräilijöiden ja mopoilijoiden suhteen kuin silloin, jos he kävelevät oikeaa reunaa.
Mutta eikö yhdistetyllä pyörä-/kävelytiellä kävelijän paikka ole oikeassa reunassa, jos sitä ei ole opasteella muuten merkitty?
Eilen kävelin ns. pyörätien oikeaa laitaa ja mutkan kohdalla takaa tuli joku "kilpapyöräilijä" sellaista vauhtia, että onneksi olin tarpeeksi laidassa, lähes siellä nurmikolla. En tiedä, missä heidän pitäisi ajella, mutta noilla vauhdeilla kävelijät ja hitaammat pyöräilijät ovat vaarassa - no ovat "kilpapyöräilijät" itsekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdin kirjoittaa, että vasenta puolta kulkevat kävelijät olisivat paremmin turvassa myös pyöräilijöiden ja mopoilijoiden suhteen kuin silloin, jos he kävelevät oikeaa reunaa.
Mutta eikö yhdistetyllä pyörä-/kävelytiellä kävelijän paikka ole oikeassa reunassa, jos sitä ei ole opasteella muuten merkitty?
Eilen kävelin ns. pyörätien oikeaa laitaa ja mutkan kohdalla takaa tuli joku "kilpapyöräilijä" sellaista vauhtia, että onneksi olin tarpeeksi laidassa, lähes siellä nurmikolla. En tiedä, missä heidän pitäisi ajella, mutta noilla vauhdeilla kävelijät ja hitaammat pyöräilijät ovat vaarassa - no ovat "kilpapyöräilijät" itsekin.Pyöräilijöitä koskee velvoite ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella. Polkupyörä kun on ajoneuvo. Yhteiskäyttöisillä väylillä, jossa sekä kävellään että pyöräillään, niin pyöräilijöiden tulee sovittaa oma nopeus jalankulkijoiden kohdalla tilanteeseen sopivaksi.
Lisäksi pyöräilijöillä on velvoite antaa jalankulkijoille turvallinen tila. Hihaa hipoen ei siis saa ohi mennä. Toki jalankulkijoidenkin on katsottava, että voivatko siirtyä sivusunnassa turvallisesti, etteivät kävele suoraan ohittavan pyöräilijän alle.
- Anonyymi
Työnnän aina kepin pinnoihin niin pyörä tekee voltin
- Anonyymi
Ei sulla mitään keppiä ole. Pieni tikku vaan.
- Anonyymi
Voit noin tehdä itsellesi ihan milloin haluat.
- Anonyymi
Ohitan pyörän ja leikkaan pientareelle aina ohitettua,hulvattoman näkönen pölypilvi kertyy taakse ja pyöräilijää ei näy missää
- Anonyymi
Sulla mitää autoo oo... Hah.
- Anonyymi
No siksi kun keskeltä sama matka molempiin laitoihin.
- Anonyymi
En ole nähnyt moisia tapauksia, että pyöräiltäisiin keskellä tietä. Sen sijaan oman kaistan keskikohdan oikealla puolella pyöräilevät monet kaupungeissa, kun kohdassa ei ole heille pyörätietä ja joutuvat pyöräilemään ajoradalla.
Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi. Noin neuvoo Traficom, kun joutuu pyöräilemään kaupungissa ajoradalla. Neuvotaan varamaan pyöräilijänä riittävä tila itselle, että autoilijat eivät ohita hihaa hipoen, vaan joutuvat tekemään oikeanlaisen ”kunnon” ohituksen, mikäli ohittavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949