Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

sijaisen oikeudet äitiysloman aikana

pohdiskelijatar

Hei,

Olen aloittamassa vuorotteluvapaan viransijaisuutta syyskuun alussa. Määräaikainen sopimus on tehty vuodeksi eteenpäin. Olen kuitenkin raskaana, eikä työnantajani siitä vielä tiedä. Nyt työsopimusta allekirjoittaessani mietin, mitä tapahtuu sitten kun joulukuun alussa jään äitiyslomalle? Saanko palkallista äitiyslomaa (ja kuinka pitkään?), vaikka olen vain määräaikainen työntekijä? Entä milloin minun täytyy ilmoittaa takaisintulostani työnantajalle? Alustavasti olen ajatellut, että kesällä menisin takaisin töihin, jolloin puolisoni on vapaalla ja pystyy hoitamaan vauvaa.
(Työpaikkamme sijaitsevat 500km:n päässä toisistaan; puolisolla vakituinen työ.)

Kiitos kaikille vastauksista!

3

4143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määraikaisuutta

      Mikäli alalla maksetaan äitiysloma-ajan palkkaa, maksetaan sitä myös määräaikaiselle. Se kuinka kauan sitä maksetaan riippuu tuosta tessistä.

      Koska et kerro alasta mitään, tähän ei voi vastata. Laki ei nimittäin tunne äitiysloma-ajan palkkaa, se on vain tes sidonnainen.

      Sinun täytyy ilmoittaa äitiyslomasta kaksi kuukautta etukäteen sekä samalla hetkellä ilmoittaa siitä, milloin tulet takaisin. Tilallesi tuleva sijainen nimittäin palkataan vain tuoksi ajaksi.

      Joten sinun on nyt pikaisesti päätettävä miten olet tekemässä.
      Tämä on siitä inhottava tilanne, että vuorotteluvapaan sijaiseksi voidaan palkata tietyin edellytyksin ja nyt tilanteesi onkin tämä; voi siis tarkoittaa sitä, että vuorotteluvapaalle jäänyt joutuu palaamaan takaisin töihin.

      Joten on mahdollista ettei sinulla ole kesällä sitä työpaikkaa johon palata.

      Valitettavasti mä pidän törkeenä käytöksenä hakeutua vuorotteluvapaan sijaiseksi ja olla siinä muutama kuukausi ja jäädä äitiyslomalle. Se nimittäin voi pahimmillaan tuhota tuon vuorotteluvapaan.

      • pohdiskelijatar

        Kiitos infosta. Olen asiaa sen verran selvitellyt etukäteen, että vuorotteluvapaalla olevalle minun "lomat" ei aiheuta mitään muutoksia. Jos minä jään äitiyslomalle, sijainen hankitaan mulle eikä sille kenen sijainen itse olen. Tuota mietin ja selvittelin siinä vaiheessa kun pohdin että kertoisinko töihin jo etukäteen äitiyslomasta; selvisi että kaikille helpompi jos en kerro. Näin ollen sijainenkin voidaan hommata mulle mistä tahansa eikä työkkäristä, josta tiedän ettei päteviä sijaisia alalleni löydy. Oma työsopimukseni on siis jo allekirjoitettu molemminpuolin vuodeksi eteenpäin. Niin ja mainittakoon vielä se, että musiikin alalla olen. Työsopimus on KVTES/muusikoiden työehtosopimus.

        Muitakin kommentteja/ infoa otetaan vastaan!


      • äitiyslomalainen
        pohdiskelijatar kirjoitti:

        Kiitos infosta. Olen asiaa sen verran selvitellyt etukäteen, että vuorotteluvapaalla olevalle minun "lomat" ei aiheuta mitään muutoksia. Jos minä jään äitiyslomalle, sijainen hankitaan mulle eikä sille kenen sijainen itse olen. Tuota mietin ja selvittelin siinä vaiheessa kun pohdin että kertoisinko töihin jo etukäteen äitiyslomasta; selvisi että kaikille helpompi jos en kerro. Näin ollen sijainenkin voidaan hommata mulle mistä tahansa eikä työkkäristä, josta tiedän ettei päteviä sijaisia alalleni löydy. Oma työsopimukseni on siis jo allekirjoitettu molemminpuolin vuodeksi eteenpäin. Niin ja mainittakoon vielä se, että musiikin alalla olen. Työsopimus on KVTES/muusikoiden työehtosopimus.

        Muitakin kommentteja/ infoa otetaan vastaan!

        Muusikoiden tes ei tunne palkallista äitiyslomaa.

        KVTES tuntee ja on mahdollista että sen mahdollistamaa palkallista äitiyslomaa käytettäisiin muusikoillekin.

        Sieltä kuitenkin löytyy pykäliä, joissa sijaisille ei makseta palkallista äitiyslomaa.
        Työsopimustasi tarkemmin tuntematta on vaikea sanoa.

        Sivuviranhaltija ei ainakaan saa palkallista äitiyslomaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe