Lapin kuume

kenelläkään?

Itelläni on niin kova hinku päästä lappiin asumaan että ihan ahdistaa. Heti lähtisinkin, mutta ei ole mahdollista nyt. Kenelläkään ollut samanmoista? Että pakko päästä sinne pohjoseen nimenomaan asumaan..

18

2519

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suuremmalla osalla

kun tilastoja kattoo niin asukkaat valuvat enempi sinne etelän suuntaan. Joku pölhö voi toki tulla tänneki, mutta ne on enempi eläkeköityviä paluumuuttajia, taikka sellasia idealistipölhöjä.

• voi olla

ympäri vuoden. Ei ainakaan keskikesää. Mutta kiva siellä on käydä. Liian pienet piirit asuttavaksi.

• lappifani

....on ollut joskus samanlainen hinku, ei ehkä ihan ahdistukseen saakka.
      Näköjään ollaan idealistipölhöjä yhden mielipiteilijän mukaan!!!
      Nyt kuitenkin syyskuun lopulla sinnepäin...

• Joku vaan

Minä se suunnittelen muuttoa Utsjoelle.
        Oulusta olen lähtöisin ja olen nyt ruuhka suomen asukki mutta lappiin olen aina halunnut asumaan.

• Pitsiunelma
        Joku vaan kirjoitti:

Minä se suunnittelen muuttoa Utsjoelle.
        Oulusta olen lähtöisin ja olen nyt ruuhka suomen asukki mutta lappiin olen aina halunnut asumaan.

jotta, joka suuntaan on satoja kilometrei
        talvella on kaamos ja ankea pakkaskausi. Se on ikuisuuden mittainen.

Positiivisemmin ajateltuna:
        Pakkasen paukkuessa voit katsella hopeanhohtoista pitsiunelmaa hangella kun kuu ja
        revontulet valaisee seudun. Joka askeleella lumi narisee jalkojen alla.

Mut silti- ?,
        lienee
        eri toista asua Utsjoella kuin toisinaan vain piipahtaa paikkakunnalla.

Afrikkaan matkaavan on otettava eri asioita huomioon kuin lappiin kaipaavan. Muuttaessa on aina omat haastteensa.
        Oikealla asenteella tulee toimeen menee sitten minne tahansa.

Toteuta unelmaasi, kun siihen on tilaisuus!

• ainakin
        Pitsiunelma kirjoitti:

Pakkasen paukkuessa voit katsella hopeanhohtoista pitsiunelmaa hangella kun kuu ja

Mut silti- ?,
        lienee

Afrikkaan matkaavan on otettava eri asioita huomioon kuin lappiin kaipaavan. Muuttaessa on aina omat haastteensa.

olen tietoinen. Itse olen muuttamassa lappiin, ja tuo on totta että muuttamisesssa on omat haasteensa, mutta ainahan voi palata jos ei onnistu.

• Lappiin muuttanut
        ainakin kirjoitti:

olen tietoinen. Itse olen muuttamassa lappiin, ja tuo on totta että muuttamisesssa on omat haasteensa, mutta ainahan voi palata jos ei onnistu.

Aina voi tosiaan palata, noin itsekin asiat mietiskelin kun tänne lähin.

Nyt on 7. vuosi menossa eikä aikomustakaan palata Helsinkiin.

Mutta joka ainoa juna, joka tänne tulee, menee myös takaisin. Ei niistä yksikään vielä ole tänne salaperäisesti jäänyt :-)

Joten takaisin pääset kyllä, jos siltä rupeaa tuntumaan. Rohkeasti vaan. Kiikkustuolissa tulet katumaan lähinnä NIITÄ ASIOITA MITÄ ET USKALTANUT TEHDÄ.

• Lapissa asuva
        Pitsiunelma kirjoitti:

Mut silti- ?,
        lienee

Lappi on iso maa ja siellä on erilaisia vyöhykkeitä. Voit asua urbaanisti kaupungissa jossain Rovaniemellä. Se on erilaista asumista kuin jossain Utsjoella...maisematkin ovat erilaisia. Ja ilmasto.

Utsjoella rupeaa jo Atlantin ilmasto (Golf virta) vaikuttamaan. Joku Sodankylä on kylmimmästä ja kuivimmasta päästä.

Meri-Lapissa (Kemi-Tornio) asutaan melko urbaanisti, teollisuuden keskellä. Ilmastokin on siellä aivan toista kuin jossain Rovaniemellä (lauhempi ilmasto, vuoden ympäri)

Torniolaaksossa on mannermaisempi ilmasto yhdistettynä vuoristoilmastoon. Lämpötilat saattavat muuttua hetkessä. Yhtenä päivänä on -30, seuraavana päivänä vesi tippuu räystäiltä. Eikä tämä ole mikään vitsi.

Nykyään ei tunnu olevan samanlaisia kovia pakkasjaksoja enää. En tosin lupaa mitään - varmaan ens talvena on sitten 3 kk putkeen -30C...Mutta ainakin koko 2000-luvun on ollut aika lauhoja talvia. Lumetkin saattaa tulla vasta joulukuun lopulla, mikä on kyllä minusta aika poikkeuksellista Lapiksi.

Sanotaan, että syksyt ovat nykyään lämpimämpiä ja keväät kylmempiä ilmastomuutoksen vuoksi. EOS onko totta, mutta vähän siltä tuntuu.

Pimeää täällä ei kyllä tule olemaan, sen myytin saat romuttaa ja tulet yllättymään valosta ja pastellisävyistä.

Pakkasessa pärjää kyllä paremmin kuin etelän rännässä ja loskassa. Vaatetuksestahan homma on kiinni.

Ei täällä kyllä mikään Siperian ilmasto silti ole.

Mutta kannattaa tosiaan huomata, että Lappi on ISO maa ja siellä on hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia alueita. Niin ilmastollisesti kuin henkisestikin. Esim. Länsi-Lapin ihmiset ovat luonteeltaan erilaisempia kuin Itä-Lapin porukat.

• Pitsiunelma kirjoitti:

Mut silti- ?,
        lienee

Eiköhän siellä etelässä ole myös joka suuntaan satoja kilometrejä?? Täällä on 50 m. lähimpään naapuriin ja kauppaan, mutta myös 100 km toisiin taloihin ja kauppoihin.. Siis lääniä on.

• arki se on täälläkin

Alun jälkeen täälläkin asumiseen tulee arki.

Mutta edelleen on sen verta mukavaa, ettenpä taida lähteä poieskaan.

Välillä tulee käytyä aina Helsingissä takaisin haisteltua sikäläistä ilmapiiriä. Mukava siellä on käväistä, mutta joka kerta tuntuu mukavammalta palata tänne :-) Ehkä kaikkein mukavinta on se pendelöinti näiden kahden ääripään välillä...

Jonkinsortin ammatti kannattais olla, ellet sitten ole joku viimeviikon loton päävoiton saaja. Ainakin luontoa lähellä olevia harrastuksia kannattaa haalia, niin on tuo elo paljon rattoisampaa. Ja pääsee ihan eri tavalla luontoa lähellä kun harrastaa jotain, vaikka kalastusta. Ja ei se mitään jos et osaa, ei kukaan ole syntynyt perhovapa kädessä...opettelemalla asioita oppii. Tutustu johonkin paikalliseen ja värvää opettamaan itselles vaikka siian verkkokalastusta. Siinähän sitä samalla tutustuu ihmisiin.

Harrastaahan täällä voi liki kaikkea mitä luontoon liittyy, siihen tämä on Suomen paras paikka. Voi vaeltaa, luontokuvata, leikkiä geologia (malminetsintää), jahdata korukiviä (ja tehdä niistä koruja), leikkiä taidemaalaria, bongailla revontulia, hiihtää, lasketella, vaeltaa tunturissa tai erämaissa, metsästää, hoitaa poroja, kerätä marjoja ja sieniä, kerätä pahkoja metsistä ja tehdä niistä jotain puutöitä (maanom. luvalla) jne loputtomasti. Vain mielikuvitus on rajana sille mitä luonnosta saa irti.

Jos olet kielitaitoinen ja sosiaalinen, niin osan vuodesta voi vaikka noita ulkomaalaisia opastaa matkaoppaana. Silläkin hommalla elää ja esim yks entinen iskelmätähti Etelä-Suomesta tekee niitä hommia nykyään.

Jos sullon joku oikea ammatti, niin tietyn alan ihmisistä täällä on jopa pirunmoista pulaa ja sinut suorastaan revitään töihin. Semmoisia ammatteja ovat mm. lääkäri, eläinlääkäri, kaivosalan ihmiset ym.

• näinkin

positiivisia vastauksia. Kiitos siitä! Ammatikseni olen ajatellut jotain eräoppaan näköistä vaikkei tuo kielitaito mikään paras olekkaan.. Rakastan luontoa todella paljon. Myös eläinlääkärin hommat voisi olla kiinnostavia mutta tuo koulun käynti ei ole oikein minun juttu. Rekikoirista pidän myös tosi paljon ja Lapissahan näitä varmasti on pilvin pimein. Lappiin muutan, se on varma juttu..

• osoitti
        näinkin kirjoitti:

positiivisia vastauksia. Kiitos siitä! Ammatikseni olen ajatellut jotain eräoppaan näköistä vaikkei tuo kielitaito mikään paras olekkaan.. Rakastan luontoa todella paljon. Myös eläinlääkärin hommat voisi olla kiinnostavia mutta tuo koulun käynti ei ole oikein minun juttu. Rekikoirista pidän myös tosi paljon ja Lapissahan näitä varmasti on pilvin pimein. Lappiin muutan, se on varma juttu..

että täydellistä haihatteluahan asia olikin.

näinkin kirjoitti:

antti 7v.

• paikallinen
        näinkin kirjoitti:

...tulee mieleen hyvin nuoren henkilön haaveilu vailla todellista pohjaa mille rakentaa.
        Neuvoisin siis keskittymään ensin ammattitaidon hankkimiseen sitä silmällä pitäen, että sen jälkeen olisi töitäkin saatavilla täältä.
        Se että "voisin tehdä sitä taikka tätä" ei vielä takaa yhtäkään työpaikkaa.

Ja ne rekikoirat vaativat myös ammattitaitoista hoitajaa, puhumattakaan eräoppaasta, jolta edellytetään kyllä muutakin kuin luonnon rakastamista.

Siis jäitä hattuun, opiskelemaan ja sitten vasta suunta pohjoiseen! :-)

• miehille

lapin kuume pääasiassa tarkoittaa sitä, että pääsee sinne rauhassa ryyppäämään pois sivistyksen silmän alta ja panemaan näitä "leskirouvia" tai tunturityöntekijöitä, joille ei tarvitse olla tilivelvollinen tekemisistään ja jotka antaa kaikille.kilkil!

• kohta 34v

Mutta kaipaisi vähän vaihtelua elämälle. Jokaisella varmaan oma käsitys lapin kuumeesta..

• totta tosiaan

ehkä antaa ,ehkä ei.

• hinqquuuu

Alkaa nämä etelän piirit ahdistamaan sen verran, että pakko päästä pois. Jotenkin tuntuu että pää hajoaa kun ainainen stressi ja ihmiset on hirveän sulkeutuneita. Ei ole etelässä elämä elämisen arvoista. Jotenkin kaipaa sinne pohjoiseen, siellä on sentään kunnon vuodenajatkin. Kesät lämpimät, talvet kylmät, kuten pitää ollakin.
      Erityisesti mua kiinnostaisi tuo Etelä-Lappi, esim. Posion-Kuusamon seutu... Myös Pello ja Ylitornio lännessä ovat kuulemma hienoja paikkoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4335
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2881
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2623
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2093
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1533
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      113
      1445
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1377
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      158
      1098
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1057
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1038
    Aihe