Tätäkö tämä on

noviisi_

Olen aina uskonut Jumalan olemassa oloon. Viime aikoina kiinnostukseni on kasvanut ja haluisin tietää enemmän. Raamattuhan vaikuttaa viisaalta kirjalta, siellä on paljon elämänviisautta. Toisaalta sitä lukiessa masentaa kun ymmärtää miten paljon syntisiä asioita on olemassa ja miten paljon sitä on itse ehtinyt tekemään osittain tietämättäkin.

Tuntuu, että mitä enemmän yrittää päästä asioista perille, niin sitä sekavammaksi kaikki tulee. Sydän tietää, että tämän kaiken maallisen takana pitää olla jotain muutakin. Olisi aika lohdutonta, jos kaikki olisi vai tässä yhdessä ihmispolon elämässä...

Näitä tämän palstan väittelyitä lukemalla on entistä enemmän ymmällään. Järki sanoo, että ihan hyviä havaintojahan moni on tehnyt uskonnon puolesta ja vastaan. Varmaan moni kriittisiä kannanottoja kirjoittanut henkilö itsekkin pohdiskelee asioita. Harvinaisen paljon vain töksähdetään yksityiskohtiin ja tärkein asia hautautuu pikkuseikkoihin. Tuntuu, että viisastellaan ja halutaan olla näsäviisaita. Tuntuu, että tästä taitaa tullakin minulle pitkä taival, jossa kompastelen suuntaan ja toiseen. Toivottavasti riittää pitkää ikää asioiden setvimiseen...

17

305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tremoles

Kuitenkin, henkilökohtaisen suhteen luomiseen johonkin tai jonkun kanssa perustuu yleensä varsin pieniin yksityiskohtiin. Kuten esim. yhteen tiettyyn rukoukseen ja sen sanalliseen sisältöön.

• Jeesus on luotettava opas näissä mielipiteiden karikoissa. Hän sanoi:

Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' Matt 7:15-23

"Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. ´Matt 11:25

Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Gal 5:22

• ap.

oli tyhmää kirjoittaa tänne, sillä en ymmärrä hölkäsen pöläystä noista vastauksista. En haluisi kyllä tunnustaa olevani tyhmäkään, ehkä kuitenkin tietämätön. En kylläkään olisi halunnut heti ensimmäiseksi pamausta päähän isosta kirjasta! Vähän on olo kuin koulupulpetissa juuri karttakepistä korvilleen saaneena...

Eihän orastavaa tainta näin hoideta! Sitä pitää vaalia, kastella ja lannoittaa sopivasti. Muuten se ei kasva, vaan kuolee eikä koskaan kasvata satoa. Taimesta on huono arvioida minkälaisia hedelmiä se vielä tuottaa... Tämän on ainakin luonto minulle opettanut ja minä uskon sen Luojaan.

Puhukaan sydämen sanoilla rehellisesti ja suoraan, älkää piiloutuko jakeisiin, joista en vielä ymmärrä.

• -.-..-.-

"Olisi aika lohdutonta, jos kaikki olisi vai tässä yhdessä ihmispolon elämässä..."
        -> Joten on loogista että omaa lohduttomuuttaan lievittämään ihmiset ovat keksineet uskontoja ja jumalia. Nykyuskontoja ja niiden todisteita tutkimalla on loogista todeta, että jos jokin jumala on olemassa, ei se ole ainakaan itsestään meille ihmisille vielä ainuttakaan kriittisen tarkastelun kestävää todistetta antanut.

• oletko kuullut
        -.-..-.- kirjoitti:

"Olisi aika lohdutonta, jos kaikki olisi vai tässä yhdessä ihmispolon elämässä..."
        -> Joten on loogista että omaa lohduttomuuttaan lievittämään ihmiset ovat keksineet uskontoja ja jumalia. Nykyuskontoja ja niiden todisteita tutkimalla on loogista todeta, että jos jokin jumala on olemassa, ei se ole ainakaan itsestään meille ihmisille vielä ainuttakaan kriittisen tarkastelun kestävää todistetta antanut.

sellaista,että Jumala on salattu Jumala?
        Hän Itse tekee Itsensä tunnetuksi ihmiselle

antamalla jokaiselle ihmiselle etsikkoajan
        Hänen parhaaksi katsomallaan ajalla,
        ja siksi sinä et voi Häneen uskoa,ennenkuin
        Hän itse sinua kutsuu.

Raamatussa sanotaan näinkin:Te ette
        valinneet Minua,vaan Minä valitsin teidät.

• ap.
        -.-..-.- kirjoitti:

ja mieti miten lyhyt aika ihmisen elämä on. Eikö ole aika lohdutonta tajuta olevansa yksi pikku jyvänen, jos edes sitäkään täällä maailmankaikkeudessa, äärettömässä, miljardien ihmisten ja äärettömän monen muun elämänmuodon seassa. Elää täällä hetki, joka ei ole edes silmänräpäys maapallon historiassa puhumattakaan maailmankaikkeuden historiasta.

Mitä järkeä ihmisen elämässä on? Mistä on tullut kyky ajatella ja pohtia asioita. Jos olisin vain biologinen kone, jonka tarkoitus olisi toimia hetken aikaa ja varmistaa uuden biologisen koneen tuleminen niin tuskimpa tähän koneeseen olisi asennettu kykyä pohtia tällaisia asioita. Sehän olisi aivan turhaa sen koneen käyttötarkoituksen kannalta. Tuskin luonto tuhlaisi resursseja sellaiseen.

Miksi Jumalan olemassa olo pitäisi tieteellisesti todistaa. Onko meillä ihmisillä "työkaluja" tai kykyä siihen. Emmehän me ymmärrä vielä edes maailmaamme, vaan jatkuvasti löytyy uutta tutkittavaa ja uusia kysymyksiä. Eikö Jumala pyydä ihmistä vain uskomaan ja elämään sen mukaan?

Jo se, että pohdit itsekkin Jumalan olemista on hyvä asia.

• -.-...--.
        ap. kirjoitti:

ja mieti miten lyhyt aika ihmisen elämä on. Eikö ole aika lohdutonta tajuta olevansa yksi pikku jyvänen, jos edes sitäkään täällä maailmankaikkeudessa, äärettömässä, miljardien ihmisten ja äärettömän monen muun elämänmuodon seassa. Elää täällä hetki, joka ei ole edes silmänräpäys maapallon historiassa puhumattakaan maailmankaikkeuden historiasta.

Mitä järkeä ihmisen elämässä on? Mistä on tullut kyky ajatella ja pohtia asioita. Jos olisin vain biologinen kone, jonka tarkoitus olisi toimia hetken aikaa ja varmistaa uuden biologisen koneen tuleminen niin tuskimpa tähän koneeseen olisi asennettu kykyä pohtia tällaisia asioita. Sehän olisi aivan turhaa sen koneen käyttötarkoituksen kannalta. Tuskin luonto tuhlaisi resursseja sellaiseen.

Miksi Jumalan olemassa olo pitäisi tieteellisesti todistaa. Onko meillä ihmisillä "työkaluja" tai kykyä siihen. Emmehän me ymmärrä vielä edes maailmaamme, vaan jatkuvasti löytyy uutta tutkittavaa ja uusia kysymyksiä. Eikö Jumala pyydä ihmistä vain uskomaan ja elämään sen mukaan?

Jo se, että pohdit itsekkin Jumalan olemista on hyvä asia.

"Jo se, että pohdit itsekkin Jumalan olemista on hyvä asia."
        Tottaki olen pohtinut, suurin osa ateisteista on. En kai muuten voi päättää kantaani ellen tiedosta itse kysymystä?

"Miksi Jumalan olemassa olo pitäisi tieteellisesti todistaa."
        Koska vain tieteellinen todistaminen on objektiivista. Henkilökohtaiset kokemukset yms. ovat aina henkilöstä riipuvaisia ja siksi huomattavasti epäluotettavampia.

"Onko meillä ihmisillä "työkaluja" tai kykyä siihen."
        Me pystymme mittaamaan pituutta, massaa, aikaa, sähkövirtaa, lämpötilaa, ainemäärää sekä valovoimaa. Ja kaikkien näiden johdannaissuureita. Jos jumala olisi vuorovaikutuksessa meidän kanssamme, näkyisi hän myös näillä mittareilla.

"Mitä järkeä ihmisen elämässä on?"
        Filosofinen kysymys, johon tuskin on yhtä ja ainoaa vastausta. Tosin sen voin todeta, että jumalan lisääminen elämään ei ainakaan lisää minun elämisen järkevyyttä, päinvastoin. Nämä suuret kysymykset, miksi mitäkin tapahtuu, ovat ihan pohtimisen arvoisia asioita, mutta en tajua miksi pitää vetää mutkat suoriksi ja täyttää kaikki aukot vain jumalilla.

• -..-.--.
        oletko kuullut kirjoitti:

sellaista,että Jumala on salattu Jumala?
        Hän Itse tekee Itsensä tunnetuksi ihmiselle

antamalla jokaiselle ihmiselle etsikkoajan
        Hänen parhaaksi katsomallaan ajalla,
        ja siksi sinä et voi Häneen uskoa,ennenkuin
        Hän itse sinua kutsuu.

Raamatussa sanotaan näinkin:Te ette
        valinneet Minua,vaan Minä valitsin teidät.

Miksi jumalanne ei voisi antaa yksiselitteistä ja kiistatonta todistusta kaikille maailman ihmisille? On paradoksaalista, että jumalanne suurin toive ihmisille on horjumaton usko häneen, mutta hän itse ei tue tällaista ajattelua juuri ollenkaan.

• ap.
        -.-...--. kirjoitti:

Tottaki olen pohtinut, suurin osa ateisteista on. En kai muuten voi päättää kantaani ellen tiedosta itse kysymystä?

Koska vain tieteellinen todistaminen on objektiivista. Henkilökohtaiset kokemukset yms. ovat aina henkilöstä riipuvaisia ja siksi huomattavasti epäluotettavampia.

Me pystymme mittaamaan pituutta, massaa, aikaa, sähkövirtaa, lämpötilaa, ainemäärää sekä valovoimaa. Ja kaikkien näiden johdannaissuureita. Jos jumala olisi vuorovaikutuksessa meidän kanssamme, näkyisi hän myös näillä mittareilla.

Filosofinen kysymys, johon tuskin on yhtä ja ainoaa vastausta. Tosin sen voin todeta, että jumalan lisääminen elämään ei ainakaan lisää minun elämisen järkevyyttä, päinvastoin. Nämä suuret kysymykset, miksi mitäkin tapahtuu, ovat ihan pohtimisen arvoisia asioita, mutta en tajua miksi pitää vetää mutkat suoriksi ja täyttää kaikki aukot vain jumalilla.

miten päin vain. Niin kuin minä en pysty tieteellisesti todistamaan Jumalan olemista (aika urakka olisikin), niin tuskin pystyt sinäkään todistamaan ettei Jumalaa ole olemassa. Se ettei jotain ole vielä löydetty, ei tarkoita etteikö sitä olisi. Tiede etsii elämää maapallon ulkopuolelta, eikä ole vielä löytänyt. Siis looginen päätelmä olisi ettei elämää ole muualla. (Tai sitten: olen etsinyt älyllistä keskustelua täältä, ei ole löytynyt, johtopäätös täällä ei ole älykkäitä keskustelijoita (vitsi)).

Ihmisellä on kaikenlaisia mittareita ja vimpaimia millä mitata vaikka mitä. Siitä huolimatta ei tarvitse mennä kuin noin satavuotta ajassa taakse päin ihmiskunnan historiassa kun esimerkiksi radioaktiivisuutta ei pystytty mittaamaan. Minkälaisella mittarilla mittaisimme siis Jumalan olemassa olon?

Ihminen saa olla ylpeä tieteellisistä ja teknisistä saavutuksistaan. Siitä huolimatta olemme raapaisseet vain pintaa tietämyksen tiellä. En näe ristiriitaa tieteellisten teorioiden ja todistusten sekä uskon välillä.

Elämän takoitus on nähtävästi harmaata aluetta, joka ihmetyttää melkein kaikkia ihmisiä. Miten edes siihen saataisiin vastaus tieteen keinoin? Eikö nämä seikat jo osoita, että tiede tai tieteellinen lähestyminen usko- ja Jumala-asiaan ei tuo siihen vastausta, koska se ei anna meille vastauksia kaikkiin kysymyksiin.

Totta, että Jumalan "ottaminen mukaan kuvioihin" ei välttämättä lisää elämän järkevyyttä, eikä se ole vastaus kaikkiin aukkokohtiin. Itsekin pohdiskelen näitä asioita, olen siis huono todistaja ja Jumalan puolesta puhuja. Meille jokaiselle on annettu armolahjoja Jumalalta. Jos lahjamme on pohdiskella asioita, pohdiskellaan niitä sitten puolin ja toisin.

Näkemystäsi kunnioittaen.

• puihin
        -.-...--. kirjoitti:

Onneton logiikkasi johtaa siihen, että yhtäkään periaatettasi et voi käyttää niin, ettet rikkoisi logiikkaasi toisaalla.

• _Mervi_

>> Olen aina uskonut Jumalan olemassa oloon. Viime aikoina
      >> kiinnostukseni on kasvanut ja haluisin tietää enemmän...

Ajattelen, että se on hienoa! Uskon Jumalaan, joka kutsuu ja vetää ihmisiä puoleensa sytyttämällä ihmisen sisimpään kiinnostuksen itseään ja Raamattua kohtaan. Olet hyvässä osassa kun Jumala vetää sinua tuolla tavalla puoleensa!

Itsekin olen kokenut jonkinlaista vetoa Jumalan puoleen jo pienestä pitäen. Nyt voin sanoa, että tunnen hänet, johon uskon. No, en tietysti täydellisesti tunne Jumalaa - niin tapahtuu vasta Taivaassa, että tunnetaan täydellisesti hänet - mutta sen verran, että vakaa luottamus ja vastarakkaus on herännyt Jumalaa kohtaan.

>> Raamattuhan vaikuttaa viisaalta kirjalta, siellä on paljon elämänviisautta.

Niin on...siinä on tutkimista ja viisautta koko elämän ajaksi, sanovat harmaapäiset uskovat. Omallakin vähäisellä kokemuksella, eli 15 vuotta uskossa eläneenä, voin sanoa, että niin on ollut. Ne neuvot näyttää pätevän. Ja aina löytää uutta, mitä ei ole tajunnut ennen. Ja paljon jää varmaan tajuamattakin :)

>> Toisaalta sitä lukiessa masentaa kun ymmärtää miten
      >> paljon syntisiä asioita on olemassa ja miten paljon sitä
      >> on itse ehtinyt tekemään osittain tietämättäkin.

Raamattu on tosiaan aika hurja "peili" omalle sisimmälle. Jotenkin sitä on aika sokea sille mikä on hyvää, oikein, totta ja rakkaudellista, ja mikä taas väärin, itsekästä, pahaa ja vahingollista. Jeesus sanoi, että me olemme sokeita näille asioille ja taitaa se totta olla. Omatuntokin toki on, mutta ei se toimi aina virheettömästi eikä estä tekemästä väärin.

Raamatun lukeminen avaa silmiä oikealle ja väärälle, ja se kyllä tosiaan masentaa. Olisi tietysti kiva ajatella itsestä, että toimii ja puhuu yleensä hyvin, mutta ei se taida vain niin mennä...ei minun askeleitteni jäljissä ihan kukkasia taida kasvaa. Ja juuri se tosiasia saa minut turvautumaan Raamatun päähenkilöön, Jeesukseen. Hän kun on luvannut auttaa tällaisia, kaltaisiani Jumalan yhteyteen mahdottomia ihmisiä. Hän on antanut ja antaa jatkossakin lahjaksi kaiken mitä tarvitsen (ei sen mitä haluan, mutta sen mitä tarvitsen).

>> Näitä tämän palstan väittelyitä lukemalla on entistä enemmän ymmällään...

Tällaiset palstat taitavat olla sellainen taistelukenttä, jossa saappaat narskuvat ja tanner tömisee. Suomi24:n keskustelupalstoilla ei taida "nuori taimi" saada paljon ravintoa itselleen. Ja näin ulkomailla asuneen näkökulmasta huomautettuna, me suomalaiset emme ylipäätään taida olla kovin hyviä keskustelijoita. Sanoa-töksäytetään niin jyrkästi.

Mutta seurakunta on sellainen paikka, jonka Jumala on asettanut ihmiselle kasvupaikaksi. Raamatussa sanotaan, että Jumala on varta vasten asettanut jotkut ihmiset opettajiksi - semmoisiksi, joille Hän antaa viisautta opettaa selkeästi Jumalasta ja Raamatusta. Olisko sun lähellä mitään semmoista seurakuntaa, johon voisi mennä ensin tarkkailijan paikalle, ja tutkailla millaista ravintoa sieltä saa? Pyydä vaikka, että Jumala johdattaisi sinut oikeaan paikkaan.

• ap.

Tämä ja monet muut paikat missä vain ihmiset keskustelevat tuntuu juuri sopivalta paikalta. On kasveja, jotka kestävät hyvin tallaamista, eikä niitä tahdo saada kitketyksi millään... katsotaan nyt ajan kanssa minkälainen taimi tämä on. Ihmisiä siellä seurakunnissakin on ja yhtä hyvin sielläkin saatetaan tahtomatta tallata, tai saada lakastumaan nuori taimi. Liikaa asioita kerralla, liialla innokkuudella on kuin liikalannottaisi.

Olen arka asiassani ja jo kirjoittelu näistä asioista on vaativaa. Olenkin pyytänyt Jumalalta "jotain helppoa hommaa". Maallisessa elämässä se tarkoittaisi kai johtajaksi ryhtymistä :) (Vähän taas huumoria). No, en minä ihan itsekseni ole. On minulla keskustelijoita tukenani.

• _Mervi_
        ap. kirjoitti:

Tämä ja monet muut paikat missä vain ihmiset keskustelevat tuntuu juuri sopivalta paikalta. On kasveja, jotka kestävät hyvin tallaamista, eikä niitä tahdo saada kitketyksi millään... katsotaan nyt ajan kanssa minkälainen taimi tämä on. Ihmisiä siellä seurakunnissakin on ja yhtä hyvin sielläkin saatetaan tahtomatta tallata, tai saada lakastumaan nuori taimi. Liikaa asioita kerralla, liialla innokkuudella on kuin liikalannottaisi.

Olen arka asiassani ja jo kirjoittelu näistä asioista on vaativaa. Olenkin pyytänyt Jumalalta "jotain helppoa hommaa". Maallisessa elämässä se tarkoittaisi kai johtajaksi ryhtymistä :) (Vähän taas huumoria). No, en minä ihan itsekseni ole. On minulla keskustelijoita tukenani.

>> On kasveja, jotka kestävät hyvin tallaamista, eikä niitä tahdo
        >> saada kitketyksi millään...

Juu, tiedän - mun puutarhassa oli vuohenputkea, voikukkaa, juolavehnää ja valvattia, joita ei lannistanut mikään eikä kukaan :) Olkoon uskosi täynnä sellaista sitkeyttä.

Ihmisiä toki, seurakunnissakin, ja kömpelöitä, vajavaisia. Mieleen tuli vaan se Raamatun neuvo, että on hyvä tuntea se ihminen henkilökohtaisesti, jolta saa uskolleen ravintoa. Silloin voi seurata millaista hedelmää jonkun Raamatun opettajan opetus tuottaa hänen omassa elämässään ja niiden elämässä, joita hän opettaa. Uskon, että joku hyvä pointti siinä joka tapauksessa ihmisten kannalta on, että Jumala asetti seurakuntiin opettajat.

Mutta onhan sitä netissäkin - Raamatun opetusta, esim. http://www.rkk-sansa.net/ Tykkään tuosta, että tervettä, selkeetä ja ravitsevaa. Annostusta voi itse säädellä.

Tärkeintä on, että juuret kasvaa Raamattuun, kun silloin uskosta tulee kuin virran äärelle istutettu puu - ei lakastu vaikka tulis minkälainen aika vastaan.

>> Olen arka asiassani ja jo kirjoittelu näistä asioista on vaativaa...

No, oikein hyvinhän tuossa yllä vatvomis-keskustelussa kynä tuntuu luistavan. Lapsisotilas :) (huumoria tääkin)

>> Olenkin pyytänyt Jumalalta "jotain helppoa hommaa"

Voi ku olisin mäkin tajunnut tuota pyytää. Mutta sitähän ei tiedä miten Jumala vastaa ;) Hän näkee piilevät kykysi :)

>> No, en minä ihan itsekseni ole...

Hyvä, hyvä. Kun ei se niin helppoa ole, uskovana oleminen ja pysyminen tässä maailmassa. Nimimerkillä "kokemusta on".

• sydän tietää

Kirjoitit: "Sydän tietää, että tämän kaiken maallisen takana pitää olla jotain muutakin. Olisi aika lohdutonta, jos kaikki olisi vai tässä yhdessä ihmispolon elämässä..."

Tuon aavistuksen ihmisen tekijä on luonut meidän sydämeemme. Kaikki ei ole tässä, niin uskon minäkin. On olemassa näkyvät ja näkymättömät.

Joku joka meidät loi, tietää miksi loi, joten elämämme tarkoituksen voi löytää samalla kun tutustuu häneen...

• ei vaan

ole nyt viime päivinä ihan nämä harjoitukset sujuneet. Sydämen piti tietää nämä asiat, mutta välillä lipsun sen kuuntelemisesta enkä ole ihan hillittynyt itseäni niin kuin kai pitäisi. Kouluarvosanaksi voisi sanoa: koe hylätty!

Sätin itseäni kun minusta ei löydy tarpeeksi malttia, enkä saa asioita ilmaistua viisaasti. Tiedän kyllä, että maltilla sydän voitetaan.

• sanaa.....
        ei vaan kirjoitti:

ole nyt viime päivinä ihan nämä harjoitukset sujuneet. Sydämen piti tietää nämä asiat, mutta välillä lipsun sen kuuntelemisesta enkä ole ihan hillittynyt itseäni niin kuin kai pitäisi. Kouluarvosanaksi voisi sanoa: koe hylätty!

Sätin itseäni kun minusta ei löydy tarpeeksi malttia, enkä saa asioita ilmaistua viisaasti. Tiedän kyllä, että maltilla sydän voitetaan.

Kolmesta eri raamatun versiosta, mitään alkuperäistä ei ole olemassakaan.

9 Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!

9 Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!

9 Autuas on se, joka piskuiset lapses ottaa ja paiskaa kiviin.

• virsi 289
        ei vaan kirjoitti:

*hyräilee virttä 289*:

Vain sinä tunnet minut, Vapahtaja,
        ja tiedät lääkkeen kaikkiin haavoihin.
        Jos luoksesi en pääse voittajana,
        saan tappioni tuoda kuitenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      278
      10429
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      332
      7352
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      86
      1977
    4. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      123
      1731
    5. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1586
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1531
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1191
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      48
      979
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      838
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      762
    Aihe