Olen ajatellut aloittaa joogan harrastamisen nyt syksyllä. Kumpi aloittelijalle olisi parempi, hatha- vai astangajooga? Asuinpaikkakunnallani alkaisi sekä hatha- että astangajoogan alkeiskurssi. Minulla on ollut niska-alueen ongelmia jo jonkun aikaa ja olen käynyt myös fysioterapiassa. Eihän tämä ole esteenä joogaamiselle?
Hatha- vai astangajooga aloittelijalle?
7
2240
Vastaukset
- Kaukana.
Astangajoogasta.
Hathajooga on parempi.
Ei ole wsteenä. - riippuu
ihan siitä haluatko joogaata villasukat jalassa vai ilman? Astangajoogassa saattaa tulla hiki.
- ,ma'p
Suosittelen astangaa, käy myös liikunnasta, ja tekee muuten hyvää selälle! (ja myös niskalle). Itse kärsin yläselän jumituksesta, jota tuo kyllä vie pois. Alussa tosin olin juuri niskan takia aika arka niskahartiaseisonnan tekemisessä ym. Mutta ei estä tekemistä. Kunhan tekee niin, ettei tunnu pahalta, kyllä ne paikat siitä pikkuhiljaa aukenee! Kannattaa myös mainita ohjaajalle vaivoista, niin se osaa myös neuvoa ja ottaa ohjeistuksessa huomioon. Itsehän en tätä tehnyt, kun muka tunnen itseni niin hyvin että mitä voin tehdä, ainahan suositellaan että kerrottais ohjaajalle etukäteen jos on jotain vaivoja... Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin sanon ;)
- hypotalamus
Astangajooga on rankkaa liikuntaa, hiki lentää. Käy kyllä aloittelijalle siinä missä mikä tahansa. Jokainen tekee omien resurssiensa mukaisesti liikkeet. Hathajooga on rauhallista. Riippuu siis ihan siitä, mitä itse haluat ja joogalta haet. Molempi parempi.
- hypotalamus
Kannattaa käydä ihan oikealla joogasalilla. Kuntokeskusten yhteydessä olevat joogatunnit eivät aja ollenkaan samaa asiaa. Saat kunnon ohjauksen joogakouluissa oikeissa energioissa. Opettajat paneutuvat paremmin mm. hengitykseen, joka on ihan olennaisin juttu koko hommassa.
- millymaija
Kysypä jos pääset molemmissa yhdelle tunnille mukaan niin voit itse arvioida mikä on sun juttusi. Aidot joogaopet suostuu tuohon koska tietävät mistä kyse. Itse olen harrastanut astangaa kohta 10v ja tietty suosin juuri sitä mutta, kuten joku sanoi, siinä voi tulla hiki. Tosi hyvää lihaskuntoilua se on enkä vaihtaisi muuhun. Joogan lisäksi retkeilen, pyöräilen ja tanssin, ja noihin astanga tuo mukavaa vastapainoa. Mukavaa syksyä
- Soveltaja
Jos molemmat ovat alkeiskursseja niin tottakai ne sopivat vasta-alkajalle,mutta kun mainitsit nuo niska-alueen ongelmat suosittelisin hathajoogaa. Siinä on paljon rentoutusta,astanga on raskasta ja lihakset joskus kipeytyvätkin,ainakin minulla kun en tee harjoitusta kovin usein. Harrastin itse ensin hathajoogaa ja kun aloin kaipaamaan jotain liikkuvampaakin niin aloitin astangan ja silloin vasta aukenivat jotkut hathajoogankin asanat,joista joka ohjaajalla sitten on oma sovelluksensa toisin kuin astangassa jossa ohjelma on aina sama.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172463
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70927Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää137882- 45851
- 59817
- 42796
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44775Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130704