Yhteishuoltajuus ja elatusmaksu

Tommi

Olemme eronneet keväällä ja sopineet lasten yhteishuoltajuudesta. Kävimme asiasta tekemässä sopimuksen sosiaalitoimistossa viime viikolla. Lastenvalvoja teki sopimuksen jälkeen laskelman elatusmaksusta ja tulos oli se että minun (isän) pitäisi maksaa elatusmaksua lähes 500 euroa kuukaudessa. Aikaisemmin oli jo sovittu että äidille menee lapsilisät yksinhuoltakakorotuksineen.

Minä olen ymmärtänyt niin että yhteishuoltajuudessa ei elatusmaksuja makseta vaan vanhemmat huolehtivat lasten kuluista tasavertaisesti. Meidän tapauksessahan lapsilisä on jo äidille ylimääräistä tuloa.

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on asiasta ?

98

41845

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elatusvelvollinen

silloin pitää tietysti etävanhemman maksaa elatusmaksu.

500 euroa kuulostaa todella suurelta maksulta. Itse maksan yhden lapsen elatusmaksua työttömänä olevalle exälleni noin 200 euroa (sekin vahvistettu oikeusaputoimistossa) ja omat vuosituloni ovat noin 50 000 euroa.
      Samaa suuruusluokkaa ovat tuttavieni elatusmaksut, 150 - 250 euroa/lapsi suurimmalla osalla

• Tommi

Lapset asuvat luonani joka toisen viikon jolloin luonnollisesti huolehdin heidän kuluista. Hankin asunnon jossa on tilaa lapsille. Yksin asuessani tulisin toimeen pienemmälläkin asunnolla jolloin luonnollisesti asumiskuluni olisivat pienemmät. Voiko olla mahdollista että vaikka lapset asuvat luonani joka toinen viikko, joudun silti maksamaan elatusmaksua äidille ?

• erikoinen...
        Tommi kirjoitti:

Lapset asuvat luonani joka toisen viikon jolloin luonnollisesti huolehdin heidän kuluista. Hankin asunnon jossa on tilaa lapsille. Yksin asuessani tulisin toimeen pienemmälläkin asunnolla jolloin luonnollisesti asumiskuluni olisivat pienemmät. Voiko olla mahdollista että vaikka lapset asuvat luonani joka toinen viikko, joudun silti maksamaan elatusmaksua äidille ?

tilanne sinulla... Onko nyt niin, että lastenvalvojalle tehtiin selväksi, että lapset ovat sinulla vuoroviikoin? Entä mikä on äidin tilanne, onko työttömänä tms = elatuskyky alentunut?
        Tuttavapiirissä on useampiakin tapauksia, joissa lapset ovat vanhempiensa luona vuoroviikkoperiaatteella, eikä kumpikaan vanhemmista maksa elatusmaksuja. Lapsilisät menevät sille vanhemmalle, jonka luona lapset ovat virallisesti kirjoilla, ei muuta.

• Tommi
        erikoinen... kirjoitti:

tilanne sinulla... Onko nyt niin, että lastenvalvojalle tehtiin selväksi, että lapset ovat sinulla vuoroviikoin? Entä mikä on äidin tilanne, onko työttömänä tms = elatuskyky alentunut?
        Tuttavapiirissä on useampiakin tapauksia, joissa lapset ovat vanhempiensa luona vuoroviikkoperiaatteella, eikä kumpikaan vanhemmista maksa elatusmaksuja. Lapsilisät menevät sille vanhemmalle, jonka luona lapset ovat virallisesti kirjoilla, ei muuta.

Näin suunnitelma oli alun perin mutta lastenvalvojan laskelmien jälkeen äidin mieli muuttui. Minäkään en ole yhtään tapausta kuullut jossa elatusmaksua olisi maksettu mikäli lapset asuvat vuoroviikoin kummankin vanhemman luona.
        Työttömyyttä ei ole toistaiseksi mutta minulla hieman suuremmat tulot kuin äidillä. Molempien tulot ylittävät kesimääräisen tulotason.

• ollessa tulee
        Tommi kirjoitti:

Näin suunnitelma oli alun perin mutta lastenvalvojan laskelmien jälkeen äidin mieli muuttui. Minäkään en ole yhtään tapausta kuullut jossa elatusmaksua olisi maksettu mikäli lapset asuvat vuoroviikoin kummankin vanhemman luona.
        Työttömyyttä ei ole toistaiseksi mutta minulla hieman suuremmat tulot kuin äidillä. Molempien tulot ylittävät kesimääräisen tulotason.

äidin, ja vain äidin, ostaa kaikki tarpeellinen lapsille (vaatteet, pyörät sun muut), koska saa lapsilisän sekä sinulta elatusmaksun. Hänen tulee toimittaa lasten sinulle tullessa kaikki tarvittavat vaatteet.

Onko luonapitovähennystä otettu huomioon elatusmaksussasi?

• seinälle
        ollessa tulee kirjoitti:

äidin, ja vain äidin, ostaa kaikki tarpeellinen lapsille (vaatteet, pyörät sun muut), koska saa lapsilisän sekä sinulta elatusmaksun. Hänen tulee toimittaa lasten sinulle tullessa kaikki tarvittavat vaatteet.

Onko luonapitovähennystä otettu huomioon elatusmaksussasi?

Kyllä, harrastusvälineet, vaatteet, koulukuvat, retket, kaverien synttärit yms. Kun lapset pyytävät sinulta rahaa: tulosta KELAN sivuilta montako sataa äidin kautta kulkee lapsilisiä ja kuitti 500 eurosta. Eli jalkapallokengän osto-osasto on toisessa kodissa. Jos äiti ottaa tämän ruljanssin, niin siitä vaan maksa 500. Jossei sovi, ehdota että lapset ovat sinun luona kirjoila ja eukko maksaa vain eväät ja hammastahnat ja vaikka 350 elaria kun on sen verran pienemmät tulot.

• mk
        Tommi kirjoitti:

Miksis sekoititte sossun koko homaan kun olisitte voinut tehdä sopparit ihan keskenänne ja kaikki paperille ja en ymmärrä aikuisia ihmisia siitä kun ero tulee niin pitää joku ulkopuolinen taho sekoittaa itsestään selvään asiaa. Älä vain maksa mitään ja sovi ex kanssa asia ja laittakaa paperille se ja sossu yritää ian arahastaa ainakin miehilta. Ei pitäsiis joutua maksamaan mitään koska olette yhdessä sopinen viikko viikko systeemin ja silloin kumpikin hoitaa lapset ja niiden elatuksen ja kaikki tarvittavat jutut.

• EeroTee

Näin se menee. Exäsi olisi jo ehkä hyväksynyt tuon kuluista huolehtimisen tasavertaisesti. Nyt sossun tätit ovat tyylikkäästi vihjaisseet mihin exälläsi on mahdollisuus ja todennäköisesti häntä ei enää paskaakaan kiinnosta mitkään välit sinuun, kun verotonta tuloa on tiedossa tuonkin verran. Varsinkin jos lapset ovat nuoria. Heistä tuli juuri helvetin kalliita. Kiitos kuuluu sossulle ja holhousyhteiskunnalle.

Yhteis-/yksinhuoltajuus ei vaikuta maksuihin mitenkään. Tämä on fakta. Googlaa netistä tuo ohje elatusavun suuruuden määrittelemiseksi ja käy se tarkkaan läpi niin että osaat sen ulkoa ennen sossuun menoa. Älä allekirjoita mitään ennen kuin ymmärrät täysin miten maksu muodostuu ja mitä ohjeen vähennyksiä on/ei ole huomioitu (velat, luonapito...) ja voit luvut ilman ohimolaukausta hyväksyä.

Oma kokemukseni on että ne valvojat toimivat täysin tunnepohjalta ja pitävät mielestään heikompien puolta. Ohjeen eri kohtia eri tavoin tulkitsemalla ja asioita sopivasti "unohtamalla" lopputuloksesta saa varsinkin kohtuutuloisella aivan mitä tahansa.

Toisaalta, kun sinulla lapsia on useampi kuin yksi ja elatusmaksu on siis < 250 € / lapsi, ei tuo nyt mielestäni aivan älytön ole, mikäli olet noin keskituloinen tai yli ( 2700 €/kk). Olen nähnyt naama peruslukemilla tehtyjä, huomattavasti korkeampiakin esityksiä. Vasta luin jostain oikeuden vahvistamasta elarista 800€ / 2 lasta. Nämä ovat lähteneet täysin käsistä. Kukaan ei kontrolloi. Mitä vaan äiti kehtaa esittää niin holhousyhteiskunta työkaluinaan sossu ja oikeuslaitos huolehtivat että vaatimus kyllä menee läpi.

• Tommi taas

siinä kävi. Kyllä siinä alkaa yhdellä sun toisella ajatukset muuttuman kun ilmaista rahaa tulee suhteellisen paljon. Mutta katsotaan kuinka tässä käy.

• mk
        Tommi taas kirjoitti:

siinä kävi. Kyllä siinä alkaa yhdellä sun toisella ajatukset muuttuman kun ilmaista rahaa tulee suhteellisen paljon. Mutta katsotaan kuinka tässä käy.

Laita ne elarit lapsien tai lapsen suljetulle tilille mihin ex ei ole nosto-oikeutta ja itse nostat sieltä rahaa lasten tarpeisiin. Älä sovi sossun kanssa enää mitään vaan ex kanssa suorran niin hyvä tulee.

• Ihmettelen minäkin

Huoltajuusmuodolla ei ole vaikutusta elatusmaksuun. Maksu lasketaan teidän elatuskykyjenne mukaan. Jos nainen on tuloton, koko elatusvastuu kaatunee yksin sinulle.

Minun mieheni maksaa työttömälle ex-vaimolleen yhdestä alakouluikäisestä lapsesta 500 euroa.

Tämä siksi koska naisella "ei ole" lainkaan elatuskykyä (vaikka erossa mieheltä saatua omaisuutta on satoja tuhansia ja myy pimeästi meikkejä verkostomarkkinoinnilla) ja miehen tulot ovat bruttona n. 100 000 euroa/v mistä verottaja ottaa vielä puolet. Nettotuloissa tuo maksu on mielestäni kohtuuton, ei alle kymmenvuotias voi kuluttaa niin paljon! On selvää, että elatusmaksussa on tässä tapauksessa mukana ilmaa vaikka maksun tulisi muka perustua lapsen tarpeeseen.

Kyseessä on tässä tapauksessa kyllä väliaikaismääräys, varsinainen elatusmaksu tapellaan käräjillä piakkoin... Ex-vaimo vaatii että maksu tästä yhdestä lapsesta pitäisi olla jopa 700 euroa kuussa. Plus tietysti hänelle lapsilisät korotuksineen eli että lapsi kuluttaisi yhteensä n. 850 euroa... anna mun kaikki kestää. Kummallista lapsella kuppaamista.

• Tommi taas

Mistä tämä maksu on määräytynyt ? Onko summa tullut sosiaalitoimistosta ? Onko miehelläsi yhteishuoltajuus ?

• Ihmettelen minäkin taas
        Tommi taas kirjoitti:

Mistä tämä maksu on määräytynyt ? Onko summa tullut sosiaalitoimistosta ? Onko miehelläsi yhteishuoltajuus ?

Maksu on määräytynyt käräjäoikeudessa väliaikaisistunnossa kun tiedettiin, että varsinainen istunto siirtyy kuukausitolkulla. Sossussa eivät tietääkseni edes käyneet, ex-vaimo tietty veti kaikki asiat heti käräjille, hänellä kun on tulottomana ilmainen oikeusapu! Käräjöi muuten vieläkin ensimmäistä (ei siis tämä minun mieheni) aviomiestään vastaan vaikka he erosivat jo vuonna 1995!

Kyseessä lienee aika mutu-tuntumalla tuomarilta heitetty summa. Siihen ko. väliaikaisistuntoon kun ei pitänyt olla mitään tositteita tuloista tai menoista, kävivät vain istumassa ja inttämäsä siellä. Tähän nyt tulevaan varsinaiseen pääkäsittelyyn jossa varsinainen, pysyvä elatusmaksu määrätään on sitten pyydetty kaikki todistukset osapuolten tuloista ja menoista jne. joten uskoisin ja toivoisinkin että elatusmaksu laskettaisiin nyt tuon oikeusministeriön ohjeistuksen mukaan.

Odotamme aika suurta maksua ihan miehen tuloista johtuen mutta kyllä tuo 500 on jo aika pöyristyttävä varsinkin kun ex-rouva on saanut tuota ylimitoitettua maksua nauttia jo yli vuoden kun pääkäsittelyn päivämäärä on kerta toisensa jälkeen siirtynyt osapuolten esteiden vuoksi.

Ex-rouvan tuloja on aika mahdotonta todistaa koska nostaa työttömyyskorvausta ja kauppaa niitä meikkejään tuttavapiirilleen yhtä aikaa. Ei myönnä mitään tuloja mutta kovasti tuntuu tekevän töitä ja kauppa kuulemma käy.

Luin jostakin että joku Hjallis Harkimo maksaisi vapaaehtoisesti 600 ja on kuitenkin ihan eri tason varakkuusluokassa, en tosin muista varmasti joten jätä tämä juoru huomiotta :).

Käräjöinti erinäisistä asioista on nyt kestänyt tasan 2 vuotta ja miehellä on palanut rahaa asianajokuluihin minun normaalipalkkaisen näkökulmasta katsottuna huikea summa, kuten arvannetkin. Ja rouvalle ei mikään maksa mitään, on minunkin kuulleni huutanut tuhoavansa miehen ja tekevän kaikkensa, ettei tämä ole koskaan missään tekemisissä lapsen kanssa. Ynnä muuta törkyä niin paljon, että voisin kirjan kirjoittaa. Rouva tahtoo yhä enemmän rrrrahaa. Lapsen tapaamiset eivät toimi lainkaan.

Lähti nyt vähän asian vierestäkin mutta toivottavasti sait jonkinlaisen käsityksen.

• Ihmettelen minäkin taas
        Tommi taas kirjoitti:

Unohtui kertoa että miehelläni on yhteishuoltajuus. Lapsi asuu äitinsä luona ja pitäisi tavata miestäni joka toinen viikonloppu. Tapaamissopimuksen määräsi väliaikaisistunnossa käräjätuomari, ja samassa istunnossa siis heitti mutu-tuntumalla tuon 500.

• oma valinta

No pitikö valita mies, jolla on alaikäinen lapsi ja noin hankala ja ilkeä ex-vaimo...? Eihän tuo asia edes kuulu sinulle.

Käräytä ihmeessä eukko työkkäriin ja verottajalle, jos noin paljon harmittaa mieheltäsi kupattu satojen eurojen omaisuus ja meikkien kaupustelu.

• olla kade

miehesi exälle, eihän nuo asiat kuulu sulle olleskaan, ja verkostomarkkinointi ei ole mitään pimeetä bisnestä...

• asiat nähdään

aina siten että ex-vaimot kuppaavat miestä lapsella. Mutta totuushan on että juuri näillä elatusmaksuilla yritetään säilyttää lapsen elintaso samalla tasolla kuin se oli ennen eroa. Myös hyvätuloisen miehen on osallistuttava lapsensa jokapäiväiseen elatukseen, asuu lapsi missä hyvänsä. Aina ei voi kuluttaa rahojaan vain itseensä tai uusiin ihastuksiin tms.

• verottajalle...?
        Ihmettelen minäkin taas kirjoitti:

Maksu on määräytynyt käräjäoikeudessa väliaikaisistunnossa kun tiedettiin, että varsinainen istunto siirtyy kuukausitolkulla. Sossussa eivät tietääkseni edes käyneet, ex-vaimo tietty veti kaikki asiat heti käräjille, hänellä kun on tulottomana ilmainen oikeusapu! Käräjöi muuten vieläkin ensimmäistä (ei siis tämä minun mieheni) aviomiestään vastaan vaikka he erosivat jo vuonna 1995!

Kyseessä lienee aika mutu-tuntumalla tuomarilta heitetty summa. Siihen ko. väliaikaisistuntoon kun ei pitänyt olla mitään tositteita tuloista tai menoista, kävivät vain istumassa ja inttämäsä siellä. Tähän nyt tulevaan varsinaiseen pääkäsittelyyn jossa varsinainen, pysyvä elatusmaksu määrätään on sitten pyydetty kaikki todistukset osapuolten tuloista ja menoista jne. joten uskoisin ja toivoisinkin että elatusmaksu laskettaisiin nyt tuon oikeusministeriön ohjeistuksen mukaan.

Odotamme aika suurta maksua ihan miehen tuloista johtuen mutta kyllä tuo 500 on jo aika pöyristyttävä varsinkin kun ex-rouva on saanut tuota ylimitoitettua maksua nauttia jo yli vuoden kun pääkäsittelyn päivämäärä on kerta toisensa jälkeen siirtynyt osapuolten esteiden vuoksi.

Ex-rouvan tuloja on aika mahdotonta todistaa koska nostaa työttömyyskorvausta ja kauppaa niitä meikkejään tuttavapiirilleen yhtä aikaa. Ei myönnä mitään tuloja mutta kovasti tuntuu tekevän töitä ja kauppa kuulemma käy.

Luin jostakin että joku Hjallis Harkimo maksaisi vapaaehtoisesti 600 ja on kuitenkin ihan eri tason varakkuusluokassa, en tosin muista varmasti joten jätä tämä juoru huomiotta :).

Käräjöinti erinäisistä asioista on nyt kestänyt tasan 2 vuotta ja miehellä on palanut rahaa asianajokuluihin minun normaalipalkkaisen näkökulmasta katsottuna huikea summa, kuten arvannetkin. Ja rouvalle ei mikään maksa mitään, on minunkin kuulleni huutanut tuhoavansa miehen ja tekevän kaikkensa, ettei tämä ole koskaan missään tekemisissä lapsen kanssa. Ynnä muuta törkyä niin paljon, että voisin kirjan kirjoittaa. Rouva tahtoo yhä enemmän rrrrahaa. Lapsen tapaamiset eivät toimi lainkaan.

Lähti nyt vähän asian vierestäkin mutta toivottavasti sait jonkinlaisen käsityksen.

"Ex-rouvan tuloja on aika mahdotonta todistaa koska nostaa työttömyyskorvausta ja kauppaa niitä meikkejään tuttavapiirilleen yhtä aikaa"

Tuo on työttömyyskorvausten väärinkäyttöä, vähänkin nappikauppaa laajempi toiminta voidaan helposti katsoa yritystoiminnaksi.

Ei muuta kuin soittelemaan verotoimistoon/työkkäriin ja kyselemään, minne sen voisi narauttaa.

• tarjariitta

ei ole kakan vertaa 100000e:n vuosituloista. Monet maksavat saman 30000e:n vuosituloista. Revi siitä.

Asuminen on aikuisten ja lasten suurin kuluerä. Halvimmastakin vuokra-asunnosta saa pulittaa ties mitä.

• 50/50
        Tommi taas kirjoitti:

Miksi olet allekirjoittanut paperit näillä ehdoilla? Kaikkeen ei tarvitse suostua ja jos on epäselvää, tulisi pyytää tarkennusta ennen nimen laittoa paperiin. Voi niitä jälkikäteenkin muuttaa samassa paikassa. Meillä on vuoroviikkohoito eikä mitään maksuja. 3 lasta, joista kahdesta menee isälle lapsilisät ja yhdestä minulle. Kahden nuorimman lapsilisistä kustannettiin ph-maksut muun muassa. Muita maksuja ei liiku, vaan molemmat osallistuvat lasten kuluihin ja menoihin (harrastukset, vaatteet jne.) juuri lapsilisistä ja muuten omista tuloistaan. Itse tienaan noin 200-300 euroa kuukaudessa enemmän, isällä isompi vuokra joten hän saa asumistukea jne. Yritetty tasapuolisesti hoitaa kulut, joten ei tarvita elatusmaksuja muutenkaan vuoro-viikko systeemillä- miksi kukaan kaipaisi? Kuulostaa siis aika oudolta tuo ratkaisu teidän kohdallanne, mihin viranomaiset päätyivät.

• Lapsi maksaa oikeast

Varmaan 95% elareista on todellisuudessa alakantissa.

3-lapsisen perheen isänä tiedän että lasten menot ei rajoitu ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin. Lisää kuluja tulee mm. asunnon ja jopa auton kautta.

• Pakollinen nimimerkki
        olla kade kirjoitti:

miehesi exälle, eihän nuo asiat kuulu sulle olleskaan, ja verkostomarkkinointi ei ole mitään pimeetä bisnestä...

Voi luoja.. Tietenkin nuo asiat kuuluu ko. Kirjoittajalle, onhan hän kyseisen miehen puoliso. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää jos mieheni kustantaisi eksänsä loisimisen lapsen varjolla, varsinkin jos olisi myös yhteisiä lapsia joiden toimeentulo pitäisi yhtälailla turvata

• kolmesta lapsesta

410 euroa kuussa. Muutaman euron yli minimin minkä valtio maksaa jos vanhempi ei maksa itse. Meillä toimimaton yhteishuoltajuus, tapaamisia harvoin, lapset asuvat minun kanssani. Lasten isä tekee keikkahommina rakennus/asennus ym hommia, tienaa huomattavasti enemmän kuin minä mutta yrittää viimeiseen asti välttää käräjäoikeuteen joutumisen keksimällä ties mitä.
      Sosiaalitoimisto ei ole kohdellut minua tässä asiassa reilusti, siksi asia on menossa oikeuteeen.
      Ota selvää mikä on kohtuullinen määrä äläkä suostu mihin tahansa, mutta jos tulosi riittää tuohon viiteensataan niin ei sille mitään voi.

• Nuori 17 v

Minulla on 17-vuotias nuori, josta isä maksaa elatusmaksua 140 euroa kuukaudessa. Summa on pysynyt samana koko ajan. Isä tapaa lasta noin joka toinen kuukausi vähän aikaa kerrallaan ja antaa tällöin muutaman sata euroa käyttörahaa. Lapsen isä on erittäin hyvätuloinen ja varakas, toisaalta omat palkkatulonikin ovat hyvät. Nyt olen alkanut miettiä, että jos jään työttömäksi, onko minulla jälkikäteen mahdollisuutta vaatia enemmän elatumaksua lukioikäisen nuoren moniin menoihin. En ole halunnut ottaa tätä elatusmaksuasiaa puheeksi lapsen isän kanssa koskaan aiemmin, sillä haluan että välimme pysyvät näinkin hyvinä . Minulle merkitsee se, että hän tapaa lastaan ja pitääedes jotain kontaktia. Lapsi on jo nyt kärsinyt isättömyydestään liiaksi.

• sinä
        Nuori 17 v kirjoitti:

Minulla on 17-vuotias nuori, josta isä maksaa elatusmaksua 140 euroa kuukaudessa. Summa on pysynyt samana koko ajan. Isä tapaa lasta noin joka toinen kuukausi vähän aikaa kerrallaan ja antaa tällöin muutaman sata euroa käyttörahaa. Lapsen isä on erittäin hyvätuloinen ja varakas, toisaalta omat palkkatulonikin ovat hyvät. Nyt olen alkanut miettiä, että jos jään työttömäksi, onko minulla jälkikäteen mahdollisuutta vaatia enemmän elatumaksua lukioikäisen nuoren moniin menoihin. En ole halunnut ottaa tätä elatusmaksuasiaa puheeksi lapsen isän kanssa koskaan aiemmin, sillä haluan että välimme pysyvät näinkin hyvinä . Minulle merkitsee se, että hän tapaa lastaan ja pitääedes jotain kontaktia. Lapsi on jo nyt kärsinyt isättömyydestään liiaksi.

vielä ole työtön, ja lapsesi on jo 17 ja elarit loppuu 18v ja jos jäät työttömäksi niin sinulla on puolenvuoden irtisanomisaika josta saat täyden palkan ja sitten alkaa ansiosidonnainen työttömyysturva.
        Lapsesi voi 18v itse hakea lisää tukea isältään, koska käy koulua.
        Miten niin isätön?? onhan hänellä isä.

• Santra75

Lastenvalvoja laskee elatusavun määrän kummankin vanhemman tulojen ja menojen perusteella. Ei se sen ihmeempää matematiikkaa ole. Jos voit pitää lasta/lapsia luonasi esim. viikko-viikko -periaatteella eli elatus menisi ainakin teoriassa jotakuinkin tasan JA vanhemmat sopivat asiasta, niin voi olla ettei tarvitse maksaa mitään. Toki rahaa tuolla systeemillä todennäköisesti menee enemmän kuin 500 eur/kk.

Minulla on se käsitys, että elatusmaksu on täysin sovittavissa jos siitä PYSTYTÄÄN sopimaan. Lastenvalvojahan ei määrää sitä, ainoastaan kirjaa sopimuksen. Jos elatusmaksusta tulee erimielisyyttä eikä toinen hyväksy sitä, mitä "vakiolaskurin" ja tulot-menot jälkeen jäisi maksettavaksi, niin asian ratkaisee käräjäoikeus.

Elatusmaksua maksetaan lapsen elatukseen, ei ex-puolison huvituksiin (vaikka moni ajattelee sen siihen kuluvankin). Älkää unohtako sitä:)

• jos

exä muuttaa uuden kanssa asumaan ja tulot ovat yhteensä suuret, ja elatusvelvollisella pienet tulot? Saako uusioperhe vaan näin hurvittelurahaa köyhemmältä osapuolelta?

• uusio..
        jos kirjoitti:

exä muuttaa uuden kanssa asumaan ja tulot ovat yhteensä suuret, ja elatusvelvollisella pienet tulot? Saako uusioperhe vaan näin hurvittelurahaa köyhemmältä osapuolelta?

puolisolla ole mitään velvollisuutta elättää toisten peskoja...ruokot on omista penskoista maksettava..

• outo...
        uusio.. kirjoitti:

puolisolla ole mitään velvollisuutta elättää toisten peskoja...ruokot on omista penskoista maksettava..

käsitys, että uusi kumppani olisi velvollinen vastaamaan toisen miehen/naisen lapsen elatuksesta. Eihän elatusmaksua koroteta silloinkaan, kun maksajapuoli uuden kumppanin kanssa yhteen talouteen muuttaa.

• Juliett09
        jos kirjoitti:

on outo yleensäkin tämä käsite että elarit olisi jotenkin ylimääräistä rahaa? Hyvä vanhempi joka huolehtii lapsensa tarpeista saa kyllä menemään elarisumman kokonaan lapsen hyväksi - miettikääs nyt, asuminen (asunto, vesi, sähkö), siitäkin on jo lapsella osansa, ruoka, pienillä vaipat, vähän isommilla lapsilla ja nuorilla harrastukset ja siitä aiheutuvat matka- ja välinekulut ym.

Ja kuinka paljon onkaan normaaleja, työssäkäyviä lähivanhempia, joiden tuloista elari on aika pieni osa (jos nyt ajatellaan että se on sen 150 e) ja se kyllä uppoaa siis hyvin lapsen kuluihin.

Etävanhemman osuudesta vielä, minun mielestäni hyvä etävanhempi tukee lastaan rahallisesti muutenkin kuin mahdollisimman pienellä elatusmaksulla - toki varallisuutensa mukaan, mutta jos tulot sallii niin miksi ei voisi ilahduttaa lasta tilaamalla tälle oma lehti tai maksamalla joku kiva harrastus tai viedä huvipuistoon silloin kuin ollaan etän luona ym. Joku sellainen asia että voi olla varma että raha menee suoraan lapsen hyväksi. Rahaa kun ei aina pitäisi ajatella puhtaasti rahana vaan pitäisi ajatella mitä mukavia hetkiä voidaan lapselle luoda esim. kustannetulla harrastuksella, jossa saa toteuttaa itseään, tehdä mieleistä asiaa ja tavata kavereita. =)

• valitettavasti
        outo... kirjoitti:

käsitys, että uusi kumppani olisi velvollinen vastaamaan toisen miehen/naisen lapsen elatuksesta. Eihän elatusmaksua koroteta silloinkaan, kun maksajapuoli uuden kumppanin kanssa yhteen talouteen muuttaa.

Jos yh muuttaa yhteen miehen kanssa, niin kyllä tämä mies joutuu osallistumaan esimerkiksi koko ruokakunnan asumismenoihin, riippumatta siitä että minkälaisia biologisia sukulaisuussuhteita ruokakunnan sisällä on.

Asia valkenee jos joutuu tilanteeseen jossa joutuu hakemaan asumistukea tai toimeentulotukea.

• maksukyky

Tilanne meillä,toinen lapsi asuu isän luona ja toinen äidillä, yhteishuoltajuus, isän luona asuva viikko ja viikko-sopimus, toinen lapsi ainoastaan äidillä. Isä maksaa äidin luona asuvasta lapsestaan elatusmaksua vajaan satasen alentuneen elatuskyvyn vuoksi, äidillä niin pienet tulot ettei maksua isän luona asuvasta lapsesta määrätty.
      Laskelmat perustuvat tulohin ja menoihin täysin oikeudenmukaisesti.

• KELAAN...

Äidillä niin pienet tulot ettei maksua määrätty ? Voisiko isä hakea KELASTA 136 /kk. Ja kun isälläkin alentunut elatuskyky äiti voisi hakea erotuksen KELALTA. ?

• edelliseen
        KELAAN... kirjoitti:

Äidillä niin pienet tulot ettei maksua määrätty ? Voisiko isä hakea KELASTA 136 /kk. Ja kun isälläkin alentunut elatuskyky äiti voisi hakea erotuksen KELALTA. ?

KELA maksaakin erotuksen äidille ja koska toinen lapsi on joka toinen vko äidillä, hän kustantaa silloin tämän lapsen menot

• 570€/kk

Tervetuloa joukkoon! Mies ei kelpaa tässä systeemissä muuhun kuin maksajaksi. Lapset synnyttänyt nainen saa olla millainen ongelmapesä tahansa, siitä huolimatta hän saa lapset halutessaan luokseen asumaan. Itse olen maksanut 550 euroa kuussa 10 vuoden ajan ja lasten äiti on koko tämän ajan keskittynyt ensisijaisesti hankaloittamaan lasteni tapaamista ja minun mustamaalaamiseen.

• eräs äiti

Yhteishuoltajuus ja lapset jaettu. Lasten isä töissä ja mä työtön. Isä saa jo lapsilisiä kahdesta lapsesta yh korotuksineen eli se riittänee. Mä saan lapsilisän yhdestä lapsesta korotuksineen.

• yx faija

muksut jaettu (teinejä) ja kumpikaan ei maksa mitään ruokkoja, ollaan molemmat työssä tienataan suhtkoht samoin, äiti saa yksinhuoltajana korotuksen lapsilisään, mutta minä olen jo avioitunut niin minä saan normi lapsilisän. Kaikki pelaa moitteettomasti ja kaikki ovat tyytyväisiä.

• Minä vaan

Meillä ero kohta edessä ja näitä viestejä kun lukeenii onko niin että voin jäädä ilman elatusmaksua? Mies alkoholisti joten jouduin kuukausi sitten muuttamaan lasten kanssa omaan asuntoon. Annoin miehelleni viimeisen mahdollisuuden lopettaa juominen ja anoin hänen tuoda kamansa tänne. Viime sunnuntaina ratkesi taas ryyppäämään vaikka oli saanut edellisviikon torstaina töitä. Heitin hänet maanantai aamuna ulos ja otin avaimet pois[ tuli yöllä kännissä kotiin autolla, ja auto on minun nimissäni) Eli hän menetti työpaikkansa ja on siis taas työtön ja meillä yhteis huoltajuus. Hänellä yksi lapsi ennestään josta maksaa elatusmaksua vaikka on ollut välillä työttömänä. Voiko käydä muka niin että minä en saisi mitään kahdesta lapsestamme??

• Toinen minä
        Minä vaan kirjoitti:

Meillä ero kohta edessä ja näitä viestejä kun lukeenii onko niin että voin jäädä ilman elatusmaksua? Mies alkoholisti joten jouduin kuukausi sitten muuttamaan lasten kanssa omaan asuntoon. Annoin miehelleni viimeisen mahdollisuuden lopettaa juominen ja anoin hänen tuoda kamansa tänne. Viime sunnuntaina ratkesi taas ryyppäämään vaikka oli saanut edellisviikon torstaina töitä. Heitin hänet maanantai aamuna ulos ja otin avaimet pois[ tuli yöllä kännissä kotiin autolla, ja auto on minun nimissäni) Eli hän menetti työpaikkansa ja on siis taas työtön ja meillä yhteis huoltajuus. Hänellä yksi lapsi ennestään josta maksaa elatusmaksua vaikka on ollut välillä työttömänä. Voiko käydä muka niin että minä en saisi mitään kahdesta lapsestamme??

Et jää ilman elatusmaksuja. Jos mies kykenee maksamaan, saat sen mitä teidän elatussopimuksessa lukee, mutta jos mies on työtön ja elatusmaksuksi määrättäisiin vaikkapa 50 euroa tai peräti 10 euroa, niin sinä saat joka tapauksessa yhteiskunnalta 136 per lapsi jos ei isä kykene ainakin tuota summaa maksamaan. Jos isän maksettava summa on vaikka 150 euroa, häviät vain sen 14 euroa kuussa. Lisäksi saat tietenkin lapsilisät kun lapset ovat kirjoilla luonasi jotain 46,60 lapsilisän yksinhuoltajakorotusta lasta kohden.

• tarjariitta

eivät voi huolehtia lasten kuluista tasavertaisesti, jos toisella on paljon paremmat tulot kuin toisella. Vaikka lapset asuvat vuoroviikoin teidän kumpasenkin luona, parempituloinen joutuu maksamaan huonompituloiselle vanhemmalle elatusmaksuja, jotta hän siis voisi osallistua lasten kuluihin tasavertaisesti. Sittenhän tätä ongelmaa ei ole, jos molemmat ovat yhtä köyhiä. Tosin silloin pelkästään kahden lapsille sopivan asunnon pitäminen on mahdotonta.

• muuminalle*

maksetaan aina tarpeen mukaan. Tarpeeseen vaikuttaa vanhempien tulot. Jos molemmilla on samansuuruiset (eli suuret) tulot ja lapset asuvat molempien luona samanverrran, niin siinä tapauksessa tuskin elatusmaksuja lankeaa kummankaan maksettavaksi. Mutta jos toisen tulot ovat suuremmat kuin toisen, niin maksuja tietenkin maksellaan. Ajatellaanpa että vaimosi tulot ovat puolet pienemmät kuin sinulla, niin hänen elatuskykynsä on myös puolet pienempi.

• 322

Suomessa on hieno järjestelmä, jonka mukaan täydellinenkin yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti isä maksaa elatusmaksuja ja niiden lisäksi äiti saa kaikki korotukset ja mahdolliset edut. Eipä niitä isälle jaeta. Vaikka lapset ovat tismalleen saman ajan molemmilla, niin isä ei ole se, joka saisi tasa-arvoista kohtelua. Ja nyt kaikki sossutädit ja feministit vastaamaan tähän kommenttiin. Kertokaa samalla se, että miksi näin on? Tasa-arvoisuutta, niinkö? Tasa-arvoisuutta arvon feministit osaavat kyllä vaatia ja pitää siitä tai sen puutteesta melua. Isän asema erotilanteissa on kaukana tasa-arvosta. Maksumiehiksi kyllä kelpaamme.

• tasa-arvo toimii
        322 kirjoitti:

Suomessa on hieno järjestelmä, jonka mukaan täydellinenkin yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti isä maksaa elatusmaksuja ja niiden lisäksi äiti saa kaikki korotukset ja mahdolliset edut. Eipä niitä isälle jaeta. Vaikka lapset ovat tismalleen saman ajan molemmilla, niin isä ei ole se, joka saisi tasa-arvoista kohtelua. Ja nyt kaikki sossutädit ja feministit vastaamaan tähän kommenttiin. Kertokaa samalla se, että miksi näin on? Tasa-arvoisuutta, niinkö? Tasa-arvoisuutta arvon feministit osaavat kyllä vaatia ja pitää siitä tai sen puutteesta melua. Isän asema erotilanteissa on kaukana tasa-arvosta. Maksumiehiksi kyllä kelpaamme.

Meillä yhteishuoltajuus, viikko/viikko. Isä lähihuoltajana eli lasten virallinen osoite on hänen luonaan. Tämä siksi, että emme halunneet sekoittaa koko pakkaa minun muuttaessani pois yhteisestä kodista. Isä saa tästä johtuen lapsilisän yksinhuoltajakorotuksineen. Minä en taas tästä johtuen saa kalliiseen vuokra-asuntoon asumistukea. Elatusmaksuja ei ole, niin sovimme lastenvalvojalla käydessämme. Mutta jos isä olisi halunnut, minä olisin ollut se, joka maksaa elatusmaksut huolimatta siitä, että on yhteishuoltajuus ja hänellä paremmat tulot. Niin se vaan lain mukaan menee. Itse koin lastenvalvojalla käynnin erittäin nöyryyttävänä tapahtumana enkä ihmettele yhtään, jos miehistä tuntuu vielä kamalammalta.
        Tällä kertomuksella halusin vain sanoa, että joskus toimii tasa-arvo toisinkin päin.

• Yksi monien puolesta
        322 kirjoitti:

Kyllä ne "sossutädit" pitävät nykyään kovasti VAIN ISIEN PUOLTA!!!! Sillä ei ole väliä, vaikka isä on minkälainen juoppo tai mielenvikainen tahansa. Isi on silti niin mukava ja hyvä lapsille.... No, sitten taas luetaan otsikoita murheellisista asioista, kun on liian myöhäistä. Kuka valvoo olosuhteita, joissa lapset ovat?

• sossupaholainen
        322 kirjoitti:

Ei missään sanota, että ISÄT maksaa elatusmaksuja. Elatusmaksuja maksaa se vanhempi, jonka luona lapsi asuu. Samoin on kakkien muidenkin etuuksien kanssa. Ja jos isä on tuloton ja äiti tienää 3000kk, niin taatusti äiti joutuu maksamaan elatusapua (jopa silloin jos on vuoroviikkoasuminen). Lapsen elatushan menee elatusvevollisen kyvyn, ei sukupuolen mukaan.

• olet väärässä

Toinen on lähivanhempi ja hän saa lapsilisän, toinen on etävanhempi ja hän saa maksaa elatusmaksun.

Hauskimmillaan tilanne on tietysti silloin kun myöhemmin käytännössä ajaudutaan siihen että lapsi on enimmäkseen etävanhemman luona, joka siis maksaa elarit sille joka on vähemmän lapsen kanssa.

• Ihan tavallinen

Millaisia elatusmaksut ovat ihan normiperheessä;
        Molemmat vanhemmat tienaavat noin 2000-2500 kk nettona.
        Lapset äidillä, joka asuu yhteisesti omistamassa omakotitalossa, isä vuokralla kaksiossa, vuokra 450.
        Kakasi lasta 13-17v.
        En pääse tuossa ohjeistuksessa mitenkään eteenpäin, täynnä erikoistapauksia.
        Laittakaa omakohtaisia kokemuksia summista.

• ok-talossa
        Ihan tavallinen kirjoitti:

Lapset äidillä, joka asuu yhteisesti omistamassa omakotitalossa, isä vuokralla kaksiossa, vuokra 450.
        Kakasi lasta 13-17v.

Lasketaan nyt yhtä lasta kohden. 390 asumiskulusta ok-talossa 60 - lapsilisä 100 = 350. Jos lähdetään siitä, että olette tasavertaisesti elatuskykyiset vanhemmat maksu olisi 175. Tai ukolla vuokran takia pienemi elatukyky, niin 150 / lapsi.

Tilannetta mutkistaa se että asut asunnossa, jonka ukko, siis lasten isä puoliksi omistaa, periikö hän vuokraa siitä ? Vai millainen sopimus teillä on asunnon käytöstä ? Miten kiinteistöverot, korjauskulut, maksatko ne kaikki ?

• Ihan tavallinen
        ok-talossa kirjoitti:

Lasketaan nyt yhtä lasta kohden. 390 asumiskulusta ok-talossa 60 - lapsilisä 100 = 350. Jos lähdetään siitä, että olette tasavertaisesti elatuskykyiset vanhemmat maksu olisi 175. Tai ukolla vuokran takia pienemi elatukyky, niin 150 / lapsi.

Tilannetta mutkistaa se että asut asunnossa, jonka ukko, siis lasten isä puoliksi omistaa, periikö hän vuokraa siitä ? Vai millainen sopimus teillä on asunnon käytöstä ? Miten kiinteistöverot, korjauskulut, maksatko ne kaikki ?

Meillä on sopimus, että hoidan käyttökulut (sähkölämmitys)
        Vuokraa hän haluaisi periä. Korjaukset ja remontit sovitaan erikseen.
        aika pieniä näyttää noi elatusavut olevan....

• Joonas...
        Ihan tavallinen kirjoitti:

Kakasi lasta 13-17v.

Elatusmaksut ovat sellaisia kun vanhemmat ne yhdessä sopivat.

Elatusmaksusta päättävät yksin vanhemmat, elatusmaksut eivät
        ole pakollisia...yksikään ulkopuolinen taho: keela sossu ym ei
        voi päättää maksetaanko elatusapua vai ei...vanhemmat yksin
        päättävät lapsensa asioista. lasten asiat kuuluvat vanhemmille,
        ei kelalle, sossulle ym. viranomaistahoille.

Elatusmaksuja ei siis ole pakko suorittaa kumpaankaan suuntaan,
        elatus, huolto, asumis, tapaamisoikeus sopimukset eivät ole
        lakisääteisiä eikä pakollisia vaan vanhemmat sopivat yhdessä teh-
        däänkö em. spimuksia vai ei... ei kannata uskoa kelaa, sossua ym.
        jotka aiheuttavat ain riitaisuuksia lainvastaisilla ohjeistuksillaan
        vanhempien välille.

• turkunen

Minlle sosiaalitoimosto on laskenut elatusavun määräksi 1000 eur/kk. Kolme lasta, yhteishuoltajuus, lapset minulla joka toinen vkl. Tulot suhteessa minä 80 % ja ex-vaimo 20%. Lapsilisät kaikki äidille.

Kohtuullista ?

• oisit miettiny ennen

Ihan kohtuullista.

• onnellinen lapsi

Turkusella on hyvät tulot, niin tottahan hän haluaa että lapsillakin on niin hyvä elintaso kuin isä pystyy heille tarjoamaan. Eikä Turkunen edes ehtisi kolmea lasta yksinhuoltajana paimentamaan, koska on aina menossa. Lasten äiti on pienituloinen, ei uraa tekevä, ja on asettanut perheen etusijalle. Lasten etu on asua äidin kanssa, kun äiti priorisoi lapset työuransa edelle.

• isä vantaalta

Meillä ei ainakaan ex.n kanssa tuhlattu 6000,- per muksu vuodessa. Eikä mene nytkään. tietysti kun saaja osapuoli haistaa rahan niin lapsi haluaa harrastaa kaikkein kalleimpia juttuja jotta elatusmaksu saadaan mahdollisimman korkeaksi. Samalla kuitenkin unohtuu se oikeasti lapsen paras. Kun vanhemmat suunnilleen vihaa toisiaan niin se heijastuu monin eri tavoin lapselle. Olen nähnyt 1 oikein hoidetun eron. Siinä isä lähti ja elatusmaksuksi sovittiin se mikä oli arviolta oikea kulutus ja tarve ollut. Nyt isä hoitaa kaikkia muitakin kuluja, mm mopo. autokoulu, koulu jne maksuja omasta tahdostaan. Jos äiti olisi vaatinut moisia summia eron yhteydessä niin ei olisi koskaan saannut. Nyt molemmilla on uudet suhteet ja lapset tapaavat isäänsä oman tahdon mukaisesti ja kaikki ovat tyytyväisiä. Näin se aikuisten viisaiden ihmisten kesken hoidetaan. Aikuisten haavat kyllä paranee ja uusia suhteita tulee. Lapset kantavat arvet jos vanhemmat eivät osaa sopia asioita järkevästi. Ero sopparit pitäisi sopia vasta kun tunne myrskyt on ohi. Itse maksan myös reilut 260 kk Ja sen lisäksi polkupyöria jne. jos on varaa. Onnea ja järjen käyttöä eronneille ja niille joilla se vielä on edessä :-)

• eronnenmiehen sisko

Elarijutuissa törmää ihan kummallisiin juttuihin:
        - äiti haluaa vain lasten parasta:
        - äiti haluaa lapset lähinnä itselleen, vaikka varaa ei ole, eli miehen pitää kustantaa että äiti huoltaa lapset.
        - äiti ei anna lapsia isälle vaikkka isällä olisi paremmin varaa, enemmän kotona tilaa, olisi enemmän läsnä lasten harrastuksissa (koska esim isällä on auto jolla kuljettaa ja äidillä ei, ja isä joutuisi joka tapauksessa kuskaamaan vaikka lapset asuisi äidin luona)
        - äiti haluaa lasten harrastavan asioita joita hänellä itsellään ei ole varaa kustantaa edes osittain, ja joita lapset ei harrastaisi vaikka vanhemmat asuisi yhdessä

Päätelmäni on: katkera äiti haluaa kostaa ex-miehelle eron viemällä tältä rahat ja lapset. Jollei näin olisi, äitikin ymmärtäisi elarikeskustelussa tilanteen, mutta ovat sokeita.

Pahinta tässä ettei nämä lastenvalvojat näe tilannetta. Ei ole lasten edun mukaista antaa katkeruuden mallia. Lapset rakastaa ja arvostaa äitiään ihan yhtä paljon (jollei enemmänkin) kun äiti on oikeudenmukainen ja tasapuolinen myös lasten isää kohtaan. Koska lapset rakastaa myös isää eivätkä halua joutua kiistakapulaksi vanhempiensa keskinäisten välien selvittelyssä.

Miettikää mitä lapsilla olisi jos ette olisi eronneet. Jos äiti joutuu maksamaan asumisesta enemmän kun kustantaa sen yksin, niin joutuu isäkin. Äiti asettukoon asemaan, että hän on se kenen selkänahasta vedettäisi se mitä ex-mieheltään vaatii. No eipä onnistuis ei. Äiti saa lopuilta sopimuksen tahtonsa mukaiseksi, mutta lapsia se ahdistaa, koska tietävät sen olevan epäoikeudenmukainen isää kohtaan.

Olen kahden sellaisen lapsen täti ja toisen kummi. Ikävintä asiassa kun olen lasten äidille kertonut lasten tunnoista, niin äiti on laittanut välit minuun poikki ja kieltänyt lapsia tapaamasta minuakaan. Sitä ne lapset ei onneksi tottele, ja heitä ahdistaa myös nämä äidin rajoittamiset. Toinen lapsista on minun luona edelleen enkeli, ihan avoin nuori, mutta liikkuu porukoissa joista vielä poliisilaitoksella kuullaan. Purkaa sillä tavoin pahaa oloaan ja epävarmuuttaan. Ja mitään en voi tehdä. Puhuminen ei auta. Vaikka lapsi minun luona asiat ymmärtäisi, niin silti hän taas ajautuu konfliktiin äitinsä kanssa ja painelee kaveriporukassaan. Itkettää.

• Sopan keittäjä
        eronnenmiehen sisko kirjoitti:

Elarijutuissa törmää ihan kummallisiin juttuihin:
        - äiti haluaa vain lasten parasta:
        - äiti haluaa lapset lähinnä itselleen, vaikka varaa ei ole, eli miehen pitää kustantaa että äiti huoltaa lapset.
        - äiti ei anna lapsia isälle vaikkka isällä olisi paremmin varaa, enemmän kotona tilaa, olisi enemmän läsnä lasten harrastuksissa (koska esim isällä on auto jolla kuljettaa ja äidillä ei, ja isä joutuisi joka tapauksessa kuskaamaan vaikka lapset asuisi äidin luona)
        - äiti haluaa lasten harrastavan asioita joita hänellä itsellään ei ole varaa kustantaa edes osittain, ja joita lapset ei harrastaisi vaikka vanhemmat asuisi yhdessä

Päätelmäni on: katkera äiti haluaa kostaa ex-miehelle eron viemällä tältä rahat ja lapset. Jollei näin olisi, äitikin ymmärtäisi elarikeskustelussa tilanteen, mutta ovat sokeita.

Pahinta tässä ettei nämä lastenvalvojat näe tilannetta. Ei ole lasten edun mukaista antaa katkeruuden mallia. Lapset rakastaa ja arvostaa äitiään ihan yhtä paljon (jollei enemmänkin) kun äiti on oikeudenmukainen ja tasapuolinen myös lasten isää kohtaan. Koska lapset rakastaa myös isää eivätkä halua joutua kiistakapulaksi vanhempiensa keskinäisten välien selvittelyssä.

Miettikää mitä lapsilla olisi jos ette olisi eronneet. Jos äiti joutuu maksamaan asumisesta enemmän kun kustantaa sen yksin, niin joutuu isäkin. Äiti asettukoon asemaan, että hän on se kenen selkänahasta vedettäisi se mitä ex-mieheltään vaatii. No eipä onnistuis ei. Äiti saa lopuilta sopimuksen tahtonsa mukaiseksi, mutta lapsia se ahdistaa, koska tietävät sen olevan epäoikeudenmukainen isää kohtaan.

Olen kahden sellaisen lapsen täti ja toisen kummi. Ikävintä asiassa kun olen lasten äidille kertonut lasten tunnoista, niin äiti on laittanut välit minuun poikki ja kieltänyt lapsia tapaamasta minuakaan. Sitä ne lapset ei onneksi tottele, ja heitä ahdistaa myös nämä äidin rajoittamiset. Toinen lapsista on minun luona edelleen enkeli, ihan avoin nuori, mutta liikkuu porukoissa joista vielä poliisilaitoksella kuullaan. Purkaa sillä tavoin pahaa oloaan ja epävarmuuttaan. Ja mitään en voi tehdä. Puhuminen ei auta. Vaikka lapsi minun luona asiat ymmärtäisi, niin silti hän taas ajautuu konfliktiin äitinsä kanssa ja painelee kaveriporukassaan. Itkettää.

Mies jaksaa panostaa lapsiin aikaansa juuri niin kauan kuin tulee muuta juttua elämään.Siihen saakka ikävimmillään ollaan kiusaamassa lasten äitiä jolle voi yhtäkkinen vastuu
        kaikesta yksin olla muutenkin raskasta.Kun ovesta tulee miehelle uusi rakkaus tai muuta elämänmuutosta ei mies jaksa asettaa useinkaan lapsia tärkeysjärjestyksessä oikeaan paikkaan.Tai olen kyllä nähnyt että mennään sitten toiseen ääripäähän ja ihan yli ymmärryksen lasten palvomisessa.Ehkä tämän vuoksi lapset onneksi pääsääntöisesti jäävät äidilleen jos elämäntavat kunnossa.Tiedän itse mitä on elää lapsuus ilman äitiään.Ne arvet jäävät vaikka isäkin olisi olemassa. Itse vihaan tuota että ulkopuoliset luulevat tietävänsä asiat ja luulevat tekevänsä hyvin kun alkavat taistella oman sukulaisensa puolesta.Kannattaa muistaa että lasten etu menee aikuisen ihmisen edun edelle.Ja elatusmaksuista miehet jaksavat napista.Kyllä niihin lapsiin ja kouluihin menee rahaa todella paljon.Kuinka moni yh-äiti ajelee moottoripyörällä,asuntoautolla,tilamaasturilla.Matkustelee ulkomailla?Niinpä.

• mk

Miksi menitte johonkin sossuun kun voitta tehdä sopparin ihan kahdestaan mutta kaikki paperille että silleen ja te voitte sopia keskenään että elareita ei makseta vaan hoidatte lapsen elatuksen sopimalla asiat keskenään.

• sossupaholainen

Siksi, että ilman lastenvalvojan vahvistusta paperilla ei ole mitään merkitystä. No jos yhdessä sovitaan ettei mitään makseta, niin ei makseta, ei siitä mitään paperia tarvitse tehdä. Ei sillä ole paperilla ole mitään merkitystä tuossa tilanteessa. Ja jos tulee riitaa, niin oikeuteen on joka tapauksessa mentävä (ja siellä itse tehty paperi ei paina mitään).

• mk
        sossupaholainen kirjoitti:

Siksi, että ilman lastenvalvojan vahvistusta paperilla ei ole mitään merkitystä. No jos yhdessä sovitaan ettei mitään makseta, niin ei makseta, ei siitä mitään paperia tarvitse tehdä. Ei sillä ole paperilla ole mitään merkitystä tuossa tilanteessa. Ja jos tulee riitaa, niin oikeuteen on joka tapauksessa mentävä (ja siellä itse tehty paperi ei paina mitään).

Kyllä ne vaan painaa kun soppari on soppari ja niihin vielä todistajat niin oikeudessa on mustaa valkoisella että silleen. Mikään laki ei vaadi alastenvalvojalla käyntiä koska aikusiet ovat oikeustoimikelpoisisa että silleen.

• sossupaholainen
        mk kirjoitti:

Kyllä ne vaan painaa kun soppari on soppari ja niihin vielä todistajat niin oikeudessa on mustaa valkoisella että silleen. Mikään laki ei vaadi alastenvalvojalla käyntiä koska aikusiet ovat oikeustoimikelpoisisa että silleen.

Mutta ei kelpaa ulosottomiehelle tai Kelalle ilman lastenvalvojan vahvistusta. Eli ongelmien ilmaantuessa niillä ei ole mitään merkitystä.

• mek
        sossupaholainen kirjoitti:

Mutta ei kelpaa ulosottomiehelle tai Kelalle ilman lastenvalvojan vahvistusta. Eli ongelmien ilmaantuessa niillä ei ole mitään merkitystä.

Miksi se paperi pitäsi ulosottomiehlle kelvata tai kelalle kun niitä ei tähän tarvita. tarvita.

• Missä ovat ajatuksen

Nyt olette eronneet vanhemmat aika hakoteillä. Lapsenne olette yhdessä hankkineet, on suorastaan kauhistuttavaa, että nyt tappelette hänen elättämisen kuluistaan.
      Raha ei kasva kenellekään puissa, Suomessa on tosin joitkain kulta-tai hopealusikka suussa syntyneitä ja heillä olisi varaa vaikka mihin, mutta nämä ovat monesti kaikkiein pirullisempi. Tässähän hiertää teidän aikuisten asiat, joilla nyt ruoskitte lapsenne elämän pilalle.

Kasvaessaan lapsi tarvitsee hyvin monenlaisia asioita, jos suinkin voitte auttaa häntä edes näin saamaan jotakin lohtua sensijaan, että aikaanne vietätte muiluimmin näiden uuskikoidenne kanssa kuin oman lapsenne kanssa, tehkää se, ja on tärkeää sässtää lapsen tulevaisuuteen, jotta lapselle jää edes jonkinlainen mahdollisuus saada ammatti ja halutessaan käydä koulua pitemmällekin kuin vain peruskoulu ja jäädä työttömäksi.

Olen kyllä sitä mieltä, että eronneet ihmisiä kovin usein ovat niin paskoja, että todella tarvittaisiin jokin taho valvomaan näitä lasten elatukseen tarvittavien rahojen käyttämistä. Kun huomaa asian, että lasten ollessa etävanhemmalla tämä lähivanhempi lähtee aina matkoille, vaikka vain jonne Barselonaan, mutta kun samalla tietää hänen velkojensa määrän tietää hänen todella väärinkäyttävän näitä lasten varoja.
      Näitä samanlaisia taitaa olla maa pullollaan, kun ei enää osata kunnioittaa minkäänlaisia arvoja. Pitää mennä uusikkojen kanssa ja laittaa lapsi hoitoon ex:lle, kun silloin perheenä ei päästu, kun lapsia ei saanut yhtä helposti hoidettavaksi muualle, Periaattesahan kaikki on vielä pahemmin kuin ennen, lapset on heitetty hulhavalle.

Jotakin täällä piötisi saada muuttumaan ja pian, sillä liian moni lapsii kokee tämän eroperheen lapsen hirveän elämän.
      Tässä lähitienoilla asuu muutama uusioperhe, yhden asian olen laittanut merkille, heidän ovensa ja ikkunansa ovat kiinni, lapset silloinkin kun ovat paikalla eivät ulkoile. ennen kaikki lapset juoksivat ja leikkivät yhdessä, nyt ei niin ole, vapaus ja onnellinen lapsuus on lähtenyt lapsilta näisää parinvaihdoissanne. Ennen usko onnenn uudenkanna kanssa kestävän, siksi hulluja temppunne ovat.

Suomeen lapsein pelastusryhmä, joka vie todella lapset noin holtittomilta vanhemmilta, ja laitetaan nämä vanhemmat maksamaan ihan todelliset kustannukset lasten hyvinvoinnin saamiseksi ja lapsuuden leikkien pelastamiseksi.

Monikaan teistä eronneista aikuisista ei ole tarvinnut itse moista kokea, olette eläneet oikeassa kodissa ja saaneet koulutuksen hyvään ammattiin. Mikä on mennyt vikaan kun mitään ette osaa arvostaa, haukutte vanhempianne, jotka ovat paljon köyhemmässä tilanteessa keikkensa eteensä tehneet, sitten omat lapsenne kokonaan hylkäätte, tuo meno harrastukset ja baarit ovat tärkeämpää. Itse en harrastanut lasten pieninä ollessa kovinkaan paljon, missä olin olia lapset mukana. Nyt sitten en pysty harrastamaan, kun kärsin elämäntavoistanne ja yritän des jollakin tasolla saada lapsillenne sitä lapsuuttta joskin sekin on vaikeaa, kun heille ei kukaan saisi olla hyvä ja läheinen.
      Kun olette poissa, otan lapsenne syliini ja kerroon että, täällä isovanhempien luona ei tarvitse pelätä, täällä saa itkeä ja täälä saa kertoa kaikki niin ilot kuin surutkin, luetaan iltasadut ja aina on lupa yölläkin tulla luo jos pelottaa ja pelko yritetään silloin yhdessä ajaa pois.
      Kumpa saisin heille luotuöa edes jonkinlaisen uskon elämään .

• mk

Miksi menette sossuun kun olisitte voinut tehdä kekenänne sopparin ettei elareita makseta vaan kumpikin vanhempa huolehtii lapsista kun ovat luonaa ja en ymmärrä kun pitää aina jotain viranomaisia tavata itsestään selvissä asioissa kun mikään laki ei edellytä tätä aisia vaan sopikaa keskenään ja ei mihinkää sossun paperiin nimeä koska sitä on sitten vaikea muttaa.

• sossupaholainen

Kuten edella kerroin, tuollaisella paperilla ei ole mitään merkitystä. Ei ole pakko mennä lastenvalvojan luo, mutta homma toimii vain niin kauan kuin olette yksimielisiä. Riidassa on turha esitellä itse tehtyä sopimusta, sillä ei ole mitään merkitystä, joten sellaiset voi jättää tekemättä ja lopputulos on ihan sama.

• a.c.a.b-74

itse olin fiksu ja palkkasin erojuristin, nappasin X:ltä aika roiman korvauksen säästöistä ja tietenkin asunnosta puolet autosta.. asianajajan neuvosta sijoitin rahat tuottavasti heti! ja kas kummaa vero prosenttini nousi taivaisiin ennen lv-tapaamista. x:n suu loksahti auki kun hän näki vajaan 1200€ nettotulot! Eihän noista tuloista makseta elareita sanoi lv ja lätkäisi 0€ päätöksen.
      Oli varsin tyydyttävää nähdä x:n ilme ja kuunnella sitä mutinaa, mutta,mutta kun sillä on omaisuutta jne.. voi,voi!! noh jouluna pääsen thaimaaseen 3vkoksi nauttimaan maksamistani ylim veroista:) säästöni kasvavat tasaisesti ja pystyn myymään tuottoja pikkuhiljaa ja kotiuttamaan voittoja:) Kuukausittainen elämänlaatuni ei kärsi vaan päin vastoin nousi hieman!
      Juristin laskun hoidin x:ltä autosta saamastani 10t:lla ja kyllä kannatti! ja kaikille feministeille tiedoksi lasteni elämä ei tästä kärsi koska x:llä rahaa niin että ranteet taipuu! nyt minullakin on samat lähtökohdat taata lapsille hyvä elämä! sen verta miehille vinkiksi että varatkaa itse se lastenvalvoja aika niin saatte heti tädit puolellenne, tekee meinaan vaikutuksen jos mies ottaa reippaasti yhteyttä ja tahtoo sopia asiat!!! ja kun kuitteja kaivetaan niin masennuslääkkeiden kuitti antaa lopullisen silauksen!!!!!

Buhahahahahahahaaaaa.. repikää siitä

• en usko sanaakaan

Paskapuhetta.

Vaikka olisit itse Warren Buffet niin et kyllä sijoittamalla saa todellista vero-% nostettua yli 28%, mikä on pääomatulovero.

• A.c.A.b-74
        en usko sanaakaan kirjoitti:

Paskapuhetta.

Vaikka olisit itse Warren Buffet niin et kyllä sijoittamalla saa todellista vero-% nostettua yli 28%, mikä on pääomatulovero.

sorry tämä tarina on aivan totta maksan palkkatuloista yli 40 pinnaa, pää oma ja myyntivoitoista tuon mainitsemasi 28 pinnaa mutta perustin yhtiön sijoituksia varten ja kierrätän verot sen kautta ja nostan voitot osinkona..joten saan tupla vero hyödyn! ja kaikki on prikuullleen laillista! verottajan ennakkopäätös taskussa! Lv ei laske osinko tuloja nettotuloiksi koska se ei ole vakituista tuloa.

• samakuinyllä
        A.c.A.b-74 kirjoitti:

sorry tämä tarina on aivan totta maksan palkkatuloista yli 40 pinnaa, pää oma ja myyntivoitoista tuon mainitsemasi 28 pinnaa mutta perustin yhtiön sijoituksia varten ja kierrätän verot sen kautta ja nostan voitot osinkona..joten saan tupla vero hyödyn! ja kaikki on prikuullleen laillista! verottajan ennakkopäätös taskussa! Lv ei laske osinko tuloja nettotuloiksi koska se ei ole vakituista tuloa.

Ja minun ei todellakaan tarvitse 3 lapsesta maksaa penniäkään elatustukea!! Valtio maksaa heille 500€kk koska olen varaton ja kykenätön nettotuloistani maksamaan!!!

• mek
        A.c.A.b-74 kirjoitti:

Ja tuolaisen jutun taki ei kannata ilman avioehtoja neimisiin mennä ja itse onneksi avoliitossa mutta asunnot yhteinen eikä toinen pääse rahastamaan jos eero joskus tulisi ett' silleen.

• etävanhempi, nainen

Sinä olet etävanhempi, eikö niin? Vaikka on yhteishuoltajuus, niin toinen vanhemmista on lähi- ja toinen etävanhempi. Lähivanhempi on se, jonka luona lapset virallisesti asuu. (Lapsilla voi olla vain yksi osoite, ei molempien luona). Etävanhempi on se, joka maksaa elatusmaksua lähivanhemmalle, tuloistaan huolimatta. Jos ei itse siihen pysty, kela maksaa ja perää sitten vaikka ulosoton kautta maksuja etävanhemmalta. Lain mukaan menee näin.

Jos ero on sopuisa, niin yleensä kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään. Siitä on hyvä tehdä sopimus ihan lastenvalvojan luona. Lapsilisä on tarkoitettu siihen, että se käytetään lapsen hyväksi, ei vanhempien omiin menoihin. Jos puolisosi vaatii elatusmaksua, et voi siitä lain mukaan siis kieltäytyä.

• .-.-.-.-

"Jos ero on sopuisa, niin yleensä kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään"

No ei todellakaan näin! Elatusmaksut määräytyvät aina vanhempien elatuskyvyn mukaan. Elatuskyky on sitä suurempi, mitä suuremmat tulot vanhemmilla on.

• Teisän omia lapsia

On suorastaan häpeällistä, että kirjoittelette näistä elastusmaksuista ja riitelette niiden suuruudesta.
      Lapsen ovat teidän yhteisiä lapsia ja lapsi tarvitsee aika monenlaisia asioita. Luuslisi, että jokainen vanhempi katsoisi lapsensa etua ja yrittäisi saada pidettyyä lapsella ehjät, oiekan kokoiset vaatteet ja ne vielä puhtaina ja siisteinä . Lisäksi lapsi tarvitsee kouluun erilaisia urheiluvälineitä ja tarvikkeita.
      Olsii tietenkin hyvä jos voitte hankkia lapselle jotakuinkin samanlaisia asioita kuin on heidän kavereillaan, mutta kaikkea lapsen ei tarvitse saada.
      Ja tämän te vanhemmat erosta huolimatta olette velvolliset tekemään yhdessä, ilman mitään mutinoita. Muistakaa aina, että lapsi on oma lapsenne, se että perheenne on hajannut ei ole lapsen vika.
      Kaikkein tärkeintä on , että rakastatte lapsianne eroistanne huolimatt, ettekä asete heitä uusien suhteidenne arvosteltavaksi, komennettaviksi. Annatte heille omaa aikaanne, se aika ei kestä kauan, mutta sen olette velkaa erostanne lapsenne, että elätte hänen kanssaan ja opetette uusia asioita, kerrotte suvusta ja tuette koulunkäynnisssä ja nuoren suuressa muutoksessa lapsesta murrosikäikäiseksi ja sitten nuoreksi aikuiseksi. Hän tarvitsee teitä suunnattomasti. Älkää missään nimessä unohtako lapsianne.

• karoliina*

Näin on. Lapset todella tarvitsevat erilaisia asioita, tarvikkeita, palveluja ym. - aivan kuten vanhempansakin. Lapsia ei kasvateta eivätkä he elä pelkällä rakkaudella.

• Helsingin pahin hra

Erosimme aikoja sitten. Nyt X kimpaantui kun aloitin uuden suhteen ja muutimme yhteen. X väittää että tuloni kasvavat koska asun yhdessä avopuolison kanssa.

Mikälainen todistus avopuolisoltani tarvitaan jotta en joudu maksamaan lisää elatusmaksuja siksi että asun nyt yhdessä avopuolison kanssa?

Osoitteenmuutos on tehty ja pysyy. Osoitetta ei vaideta.

• itsekin eroamassa

kyse on varmaankin siitä että elatuskykylaskelmaasi vaikuttanut vähennys eli asumiskustannus pienenee ihan virallisesti, kun etävanhempi muuttaa avoliittoon. Näinollen ex voi hakea muutosta elatustukeen sillä perusteella että elatuskykysi (jonka perusteella alunperin laskelma on tehty) on noussut.

Sitä en osaa lähteä arvioimaan onko muutos tarpeeksi suuri jotta elatustukea muutettaisiin sen perusteella. Tiedustele asiasta lastenvalvojalta.

• asdfasdf

Tuskin asumiskustannuksesi niin paljoa pienenevät että elatusmaksua sen perusteella korotetaan. Avopuolisoltasi ei tarvita minkäänlaista todistusta mistään. Jos exäsi menee lastenvalvojan pakeille ja vaatii uusia neuvotteluja, toimitat sitten lastenvalvojalle ne tositteet tuloistasi ja menoistasi joita hän pyytää. Ellei lastenvalvojalta tule sinuun mitään yhteydenottoa, älä tee yhtään mitään.

• mek

Ei sinun tulosi mihinkään nouse vaikka asuisit avoliitossa koska avio tai avopuolison tulokka ei ole mitään merkitystä elareihin.

• 3+8

oikeuteen vaan ruokomaksut. ex akka luuli saavansa hyvät ruokot,mutta käräjillä tuli näpeille. siittä sai ahne paska. talokin meni myyntiin ahneuden takia kun vaati älyttömiä sossuakan opastuksella.ja olis ollu mahdollisuus asua ilman ,mutta mitäs alko vittuileen. mulle olis ollu ihan sama

• Herrasmies

Itse joudun maksamaan 1008e/kk 2 lapsesta ja nettotuloni ovat 2500e/kk.
      Äidin nettotulot ovat 1100e/kk asumistuki 480e/kk lapsilisä noin 300e/kk eli yhteensä 1880e/kk 1008 = 2888e/kk.
      Itselleni jää 1500e/kk ja velat jotka olen ottanut avioliiton aikana. Parasta tässä on vielä se että hoidan lapsia joka toinen viikko. Ahneudella ei ole mitään rajaa.

• 1+18

Saksassa ovat keksineet tähän elatusmaksun suuruuteen ratkaisun eli taulukon mitä sitten voi soveltaa tarvittaessa. Vaikuttaa asialliselta ja summat järkevällä tasolla.

Esim. 5000e nettotulosta

Alle 5v => 415e
        6-11 => 490e
        12-17 => 590e
        18v => 597e

http://www.n-heydorn.de/unterhaltsrechner.html

• mek

Lopata maksaminen ja riitauta asia niin hyvä tulee ja sano että rahat loppu.

• sairas maailma

Juu, on kyl nii tuttu tilanne. Meilkii on kaks lasta ja meikäläisen netto tulot onn. 2000e/kk ja pätkä hommia viel. exä on työttömänä niiku melkei aina ollu ja lapset on puoliks molemmilla lapset kotkanpesässä kirjoilla. elareita pitäs ruveta maksaa 500e/kk. exä sais sit työt.korvaus 600 asumistukee n.500 ja lapslisät 300=1900e/kk ja meikäläiselle 1500/kk ku käyn töissä. Ja miul on viel isommat menot ja kuskailen poikia eskarii ja harrastuksii ku auto on. Sossutäti tuumas et ei heil oo sellast laskurii et pojat asuis kummankii luona ja miulle pitäs kuulemma asumisen jälkee jäädä vaa 583e/kk (suojaosa/1hlö) ja siitä sit makselet bensat ja kaik muut laskut ja jotai pitäs parin pojan kans syyäkkii sit se sossu kysy et onks miul se auto iha pakolline. Ja ex akal on suurena murheen aiheena et miks hää ei sais baareis pörrätä, mitä teki enne eroakii, ei sillo paljoo lapset kiinnostanu. Ai vittu et nyppii, ekan menettää lapset puoliks ja sit viel rahat. Ei täs oikee tiiä mitä tekis. No saanha mie töis käyä, vaik siitkii on vaa kuluja...

• Ihan pihalla

Mitenkähän tämä oikein menee, olen ihan hämmentynyt kaikesta edellä kirjoitetusta.
      Eli tilanne:
      Erosimme miehen kanssa juuri, eropaperit ovat vielä kirjoittamatta ja lapset (2 lasta) asuvat vielä entisessä kodissa, minä muutin vuokralle.

Tähän asti olen saanut lapsilisät, mutta nyt mies vaatii toisen lapsen lapsilisää itselleen, ikään kuin että homma menee tasan. Itse olisin halunnut saada se yh-korotuksen, sillä palkkani on verojen jälkeen noin 1400e/kuussa ja tarvitsisin jokaisen euron todella kipeästi. Mies tienaa noin 3000e/kuussa.

Erossa en saa juuri mitään sillä meillä on avioehto ja mies omistaa lähes kaiken (auto, rivitalo-osake, kaikki kiinteä ostettu tavara).

Todennäköisesti saan asumistukea, vai voinko sitä saada jos lapset jäävät kirjoille isänsä luokse? Mitä ihmettä teen? Voinko vaatia erossa mitään? Nyt olen joutunut ottamaan itselleni joustoluottoa kun olen ostanut kaikki huonekalut itselleni ja lapsille, etsinyt kaikki kirppikset jotta en joutuisi ihan puille paljaille. Tuntuu vain niin väärältä...

Mistä saan apua tilanteeseeni? Auttaako kunta jotenkin?

• ------

Mitä lasten huoltajuudesta on sovittu? Siitä kuten elatusmaksuista pitäisi tehdä paperit. Lapsilla on aina oltava lähihuoltaja, jonka luona ovat kirjoilla. Vain lähihuoltaja on oikeutettu esim. asumistukeen. Lapsilisät maksetaan vain toiselle vanhemmalle, niitä ei jaeta.

• --------------

Jos isä on lasten lähihuoltaja, niin lapset ovat kirjoilla hänen luonaan. Ja siten sinä et saa asumistukea, etkä mitään muutakaan tukea. Varo sen velanoton kanssa.

• No voi että

Vastaus nimimerkille Ihan pihalla.

Siis mitä ihmettä ? Meinaatko saada jotakin asumistukea kun rahaa jää käteen kuussa sinulla verojenjälkeen 1400 euroa.

Esim nykyinen vaimoni teki hikihatussa siivoojan töitä ja kuussa jäi käteen nippanappa 1000 euroa ja hänellä oli 1 lapsi josta oli yhteishuoltajuus sopimus lapsen isänkanssa. Mutta lapsi asui äitinluona ja isä näki lasta harvoin.
      Nykyinen vaimoni haki silloin asumistukea pieneen kaksioon kun ei rahat riittäneet niin hän sai asumistukea vähän alle 200 euroa ja kela maksoi isän puolesta elatus maksun joka oli 130 euroa.
      Vaimoni ei valittanut ja hän omasta mielestään tuli hyvin toimeen.
      Eli ei käynyt juhlimassa tai mennyt illanistujaisiin vaan oli lapsenkanssa kotosalla ja ulkona.
      Niin ja lapsi oli päivähoidossa koska nykyinen vaimoni oli töissä ja hoitomaksua nykyinen vaimoni joutui maksamaan muistaakseni 38 euroa.
      Eli nuokun laskee yhteen eli palkka 1000 asumistuki noin 200 elatusmaksu 130 - hoitomaksu 38 = 1292 euroa - asumistuen jälkeen jäämä vuokra noin 380 euroa= 912 euroa.

Eli tuolla noin 900 eurolla nykyinen vaimoni tuli toimeen ja maksoi laskut mitä asumisesta muuten tuli ynnä muut maksut ja osti ruuat ja vaatteet niin lapselleen kuin itselleen eikä valittanut, että rahat loppuvat.

Hän kierti kirpputoreja ostamassa toisten vanhoja huonekaluja ynnä muita tarvikkeita kun hänen entinen mies ei antanut mitään mukaan kun käski nykyisen vaimoni ottaa pojan ja lähtä asunnosta pois.

Eli pitäisikö sinun luopua tuosta hienosto elämästä ja tiputtautua pykälää alemmas eli normaalien ihmisten tasolle.

Kyllä sinun pitää tulla jo hyvin toimeen tuolla 1400 eurolla lapsilisä yhdestä lapsesta niin kuukaudessa.

Jos lapset ovat kirjoilla ex miehesi luonna niin neliöt lasketaan yhden asukkaan mukaan eli olikohan se 38 neliötä.
      Jos suurempaa muuttaa niin kaikkii siitä ylimenevät neliöt joudut itse maksamaan, etkä saa siis asumistukea tuon 38 neliöstä suurempaan.

Täälläpäin kunta ei todellakaan auta noin hyvin tienaavaa, vaan joutuu tulemaan toimeen ihan omillaan.

Jos rahaa ei meinaa löytyy elämiseen niin ei kannattaisi ottaa lainaakaa.

Eli varmasti olisit niistä kirpputoreista joissa kävit nii löytänyt suurimman osan huonekaluja joita tarvitset.

Minä näkisin, että et saa muuta apua kuin keskustelu apua asiasta ja muuten joudut tulemaan sitten itse toimeen.

• äitili

Moi.Olemme exän kanssa yhteishuoltajia.Tytöt asuivat minun luona monta vuotta mutta vuosi sitten halusivat vaihteeksi muuttaa isänsä luokse.No ei siinä mitään tietenkin annoin luvan ja minä maksan kyllä isälle elatusmaksut ja hän saa myös lapsilisät korotuksineen itselleen.Lain mukaan pitää maksaa elatusmaksua mutta kohtuus kaikessa.Ex yritti ihan hirmusia maksuja vaatia mutta en nyt alkanut maksamaan hänen vaatimiaan summia...että näin

• Oma lapsi kyseessä

Kuulkahan nyt rahasta kinaavat, lapset on omianne, on suorastaan järkyttävää keskustella näistä täällä. Jos olet oikea isä mukisematta maksat ja pidät myös huolen, että rahat menevät lapsen tarpeisiin ja tuleviin tarpeisiin eli jos kaikki ei kulu kuukaudessa, osa säästetään esim. koulunkäyntikuluihin,
      sinä isä ajatele lastasi ennen rahoja, sillä jos on tuo summa laskettu, se on oikein, sillä silloin sinun tuloistasi voidaan se maksaa.

Ja sinä maksun saaja, rahat isältä eivät kuulu asuntolainan lyhennykseen, eikä auton ostoon, sinunkin on omalta osuudelta osallistuttava lapsen elättämiseen, suuri väärinymmärrys lienee, että tämän etävanhemman tulee maksaa jotenkin paljon enemmän. Toivottavasti kumpikin osaatte säästää, jotta lapsellenne jää mahdollisuus käydä koulua, kuten niin monesti itsellenne omat vanhempanne ovat asian järjestäneet ja pitäkää uusioy hyvin kaunkana näistä asiosita, ne eivät heille kuulu tippaakaan.

• H-E-R-R-A-S MIES!

Kuuleppas nyt SINÄ HERRASMIES, taidat vääristellä aikalailla asioita...ja tiedät sen itsekkin :/

• turhaatouhua.

Meillä yhteishuoltajuus, aluksi lapset äidillään ja mulla viikonloppuisin joten luonnollisesti maksoin elatusapua. Nyt viikko/viikko, ja kumpikaan ei maksa kummallekaan mitään. Isommat hankinnat hoidetaan porukalla, välit tosiaan ovat erittäin hyvät exän kanssa (onneksi).
      Surkeaa katseltavaa, kun lapset sotketaan aikuisten välisiin kiistoihin. Joka sentistä kinastelu vain johtaa suurempiin murheisiin eikä elatusavun tarkoituksena tosiaan ole säilyttää kummankaan elintasoa sillä tasolla, mitä se oli ennen eroa. Elatusapu on tarkoitettu lasten parhaaksi. Pitää tajuta jo ennen eropäätöstä että kalliiksi se yleensä tulee ja että koko elämäntilanne menee uusiksi molemmilla osapuolilla.
      Pääasia että yritetään hoitaa järjestelyt lasten parasta ajatellen,yleensä muksut ovat täysin vanhempiensa ristiriitoihin.

• tuula*

"Pitää tajuta jo ennen eropäätöstä että kalliiksi se yleensä tulee ja että koko elämäntilanne menee uusiksi molemmilla osapuolilla"

Kun toinen haluaa eron ja toinen ei, niin ei eroa ei-haluava taistelee joka sentistä. Näin se vaan ikävä kyllä menee. Kosto elää niinsanotusti ja lapsia ei ajatella.

• turhaatouhua.
        tuula* kirjoitti:

"Pitää tajuta jo ennen eropäätöstä että kalliiksi se yleensä tulee ja että koko elämäntilanne menee uusiksi molemmilla osapuolilla"

Kun toinen haluaa eron ja toinen ei, niin ei eroa ei-haluava taistelee joka sentistä. Näin se vaan ikävä kyllä menee. Kosto elää niinsanotusti ja lapsia ei ajatella.

Minä olin se eroa ei-haluava,mutta lapset tulevat olemaan aina etusijalla. Rahalla ei saa kaikkea, mutta paljon asioita sillä saa pilattua. Varsinkin siitä riitelemällä.

• thepaskajuttu

paljon puhetta aiheesta ja monella katkeruutta. ajatelkaa lasta. jos lapsi on isällä tai äidillä, aivan sama. jos se osapuoli jolla lapsi on joutuu työötömäksi niin pitäisikö lapsen kärsiä siitä jos toinen osapuoli tienaa hyvin. lapsilisä ei ole lapsen harrartuksiin jos työtön vaan se lasketaan tuloksi jota moni joutuu käyttämään esim. ruokaan. siksi rikkailta pitäisi ottaa pois ja tehdä siitä avustus muoto jota voi hakea tarpeen mukaan. jos minun lapsi asuisi eksän luona joka saisi 800e kk itsensä ja lapsen elämiseen ja vaatteisiin ja itse tienaisin 100tuhatta en itkisi vaan antaisin lapselle vaate, harrastus ym ym rahaa koska lapsi olisi minun ja haluaisin sille hyvää. moni idiotti itkee paria sataa kk vaikka itsellä autot talot ym la lapsi asuu vuokraasunnossa eksän kanssa minimi tulolla. muistakaa että se elatustukikin lasketaan eksän tuloksi

• oikeudenmukaista vai

Kerronpa oman tarinani. Mulla 14 ja 17 vuotiaat lapset, jotka vuoroasuvat 50/50 minun ja äitinsä luona. Erottuamme muutin pois yhteisestä kodista vaikka se oli minun omistuksessa oleva asunto ja lasten äiti jäi sinne asumaan. En perinyt asunnosta vuokraa, ex maksoi yhtiövastikkeen. Kesällä 2010 ex muutti asunnosta pois ja siirsi lapset kirjoille uuteen osoitteeseensa. Kukaan ei kysynyt suostumustani asialle. Lastenvalvojan luona kesäkuussa 2010 ehdotin,että toinen lapsista tulee kirjoille minulle ja toinen äidillensä, vuoroasumisessa kun ollaan, mutta tälle ehdotukselle lasten äiti nauroi lastenvalvojan luona. No, söin loukkauksen ja ajattelin, että ei tässä montaa vuotta ole, joten maksetaan elatusmaksut molemmista ja päädyin, siis ilman viranomaispäätöstä, maksamaan 80 % lasten elatustarpeesta, joka euroiksi muutettuna on 759,00 euroa yhteensä. Lisäksi kustannan kaikki lasten investointiluontoiset menot, kuten tietokoneet, polkupyörät, mopot, mopo ja moottoripyoräkortit, niiden vakuutukset ( mp vakuutukset on yli 700 eur /v) jne. Lisäksi olen käytännössä hoitanut kaikki lomamatkat, kuten jokaisen hiihtoloman etc. Lisäksi olen lahjoittanut lapsille 1.000 euroa per vuosi per naama, jonka saavat käyttöönsä täytettyään 18 v. Nyt syyskuussa sain eräältä lakiasiaintoimistolta uhkakirjeen, jossa vaadittiin minun maksavan 1.360 euroa elatusmaksu eli koko lasten elatustarve, koska lasten äiti on ruvennut opiskelemaan ja on tuloton ja siten elatuskyvytön. Oli irtisanoutunut töistään jo vuonna 2010. ei siis irtisanottu. Kiitin kunniasta, mutta ei kiitos kuitenkaan. No, lokakuussa posti pudotti haasteen käräjäoikeuteen, jossa vaatimus oli pudonnut 1.300 euroon kk. Lasten äiti tietysti saa valtion maksaman ilmaisen oikeudenkäynnin ja avustajan, eli lakimiehen, onhan hän vuoroasumisesta huolimatta lasten laillinen edustaja eikä hänellä ole siis oikeudenkäynnissä mitään hävittävää. Että tällaista oikeutta suomessa vuonna 2012 jaetaan. Kumma kyllä, kun ehdotin lasten äidille, että molemmat lapset voi tulla mun luo kirjoille enkä vaadi mitään elatusapua ja tapaamisoikeudet eli vuoroasuminen pysyy samana, niin tämä kieltäytyi ehdottomasti. Kenenköhän elatusta tässä nyt maksetaan ?

• Mitähän
        oikeudenmukaista vai kirjoitti:

Kerronpa oman tarinani. Mulla 14 ja 17 vuotiaat lapset, jotka vuoroasuvat 50/50 minun ja äitinsä luona. Erottuamme muutin pois yhteisestä kodista vaikka se oli minun omistuksessa oleva asunto ja lasten äiti jäi sinne asumaan. En perinyt asunnosta vuokraa, ex maksoi yhtiövastikkeen. Kesällä 2010 ex muutti asunnosta pois ja siirsi lapset kirjoille uuteen osoitteeseensa. Kukaan ei kysynyt suostumustani asialle. Lastenvalvojan luona kesäkuussa 2010 ehdotin,että toinen lapsista tulee kirjoille minulle ja toinen äidillensä, vuoroasumisessa kun ollaan, mutta tälle ehdotukselle lasten äiti nauroi lastenvalvojan luona. No, söin loukkauksen ja ajattelin, että ei tässä montaa vuotta ole, joten maksetaan elatusmaksut molemmista ja päädyin, siis ilman viranomaispäätöstä, maksamaan 80 % lasten elatustarpeesta, joka euroiksi muutettuna on 759,00 euroa yhteensä. Lisäksi kustannan kaikki lasten investointiluontoiset menot, kuten tietokoneet, polkupyörät, mopot, mopo ja moottoripyoräkortit, niiden vakuutukset ( mp vakuutukset on yli 700 eur /v) jne. Lisäksi olen käytännössä hoitanut kaikki lomamatkat, kuten jokaisen hiihtoloman etc. Lisäksi olen lahjoittanut lapsille 1.000 euroa per vuosi per naama, jonka saavat käyttöönsä täytettyään 18 v. Nyt syyskuussa sain eräältä lakiasiaintoimistolta uhkakirjeen, jossa vaadittiin minun maksavan 1.360 euroa elatusmaksu eli koko lasten elatustarve, koska lasten äiti on ruvennut opiskelemaan ja on tuloton ja siten elatuskyvytön. Oli irtisanoutunut töistään jo vuonna 2010. ei siis irtisanottu. Kiitin kunniasta, mutta ei kiitos kuitenkaan. No, lokakuussa posti pudotti haasteen käräjäoikeuteen, jossa vaatimus oli pudonnut 1.300 euroon kk. Lasten äiti tietysti saa valtion maksaman ilmaisen oikeudenkäynnin ja avustajan, eli lakimiehen, onhan hän vuoroasumisesta huolimatta lasten laillinen edustaja eikä hänellä ole siis oikeudenkäynnissä mitään hävittävää. Että tällaista oikeutta suomessa vuonna 2012 jaetaan. Kumma kyllä, kun ehdotin lasten äidille, että molemmat lapset voi tulla mun luo kirjoille enkä vaadi mitään elatusapua ja tapaamisoikeudet eli vuoroasuminen pysyy samana, niin tämä kieltäytyi ehdottomasti. Kenenköhän elatusta tässä nyt maksetaan ?

Mitäs sanotte tästä: olemme eronneet mieheni kanssa ja meillä on yhteishuoltajuus.Lapsi asuu luonani ja isä on varaton,työtön ja elatusmaksu tulee kelasta. Nyt olemme olleet miehen kanssa yhdessä mutta hän ei ole muuttanut luoksemme eikä juurikaan osallistu perheemme arjen maksuihin. Lasta tietenkin hoitaa kun olen töissä ellei lapsi ole päivähoidossa. Pitäisikö minun katkaista ematusmaksun saaminen. Itse kyllä maksan kaikki juoksevat kulut. Minulla on velkainen auto jota maksan palkastani. Nyt mies onkin keksinyt, että hän maksaa sitä elatusmaksun muodossa. Mitä teen etten tulevaisuudessa jos tiemme taas eroaa....? Elä.ä on tiukkaa muutenkin asuntolainan kanssa. Haluaisin varautua tulevaisuuden kannalta.

• Anna kaikki tai ei
        Mitähän kirjoitti:

Mitäs sanotte tästä: olemme eronneet mieheni kanssa ja meillä on yhteishuoltajuus.Lapsi asuu luonani ja isä on varaton,työtön ja elatusmaksu tulee kelasta. Nyt olemme olleet miehen kanssa yhdessä mutta hän ei ole muuttanut luoksemme eikä juurikaan osallistu perheemme arjen maksuihin. Lasta tietenkin hoitaa kun olen töissä ellei lapsi ole päivähoidossa. Pitäisikö minun katkaista ematusmaksun saaminen. Itse kyllä maksan kaikki juoksevat kulut. Minulla on velkainen auto jota maksan palkastani. Nyt mies onkin keksinyt, että hän maksaa sitä elatusmaksun muodossa. Mitä teen etten tulevaisuudessa jos tiemme taas eroaa....? Elä.ä on tiukkaa muutenkin asuntolainan kanssa. Haluaisin varautua tulevaisuuden kannalta.

Pistä elämäsi kuntoon. Ei elatusmaksuja muuten makseta, kun silloin jos ollaan todella erottu. Eli asutaan eri osoitteessa. Muuttakaaa virallisesti yhteen, niin jo lakkaa kelan elatusmaksu. Tosin miehesi joutuu ottamaan osaa perheeen maksuhin. Ja näytät sinä tulevan toimeen nyttenkin. Joten miehesi voi asua yksin, niin näkee mitä eläminen maksaa.

Miehesi saa työttömyyskorvausta vaikka asuisi kanssasi. Vuonna 2013 tuli lakimuutos, jossa on sanottu, että puolison tulot eivät vaikuta työttömyyskorvaukseen. Jos taas on sellainen elämäntapa työtön, eli ottaa lopputilin aina kun ei pomon naama mielytä, niin mieti mitä haluat tehdä.

En voi ymmärtää näitä tälläisiä perheitä, että ollaan erottu, mutta ei sittenkään ja silti tapellaan rahasta.

• Anonyymi

Totuus on se että miehiä on vedetty elatusapuasioissa kakkosnelosella perseeseen ikuisesti. Tasa-arvo on tässä asiassa täysin pelkkä vitsi ja sossutanttojen mafia jyrää minkä tahansa tuomioistuimen yli. Näin nykysuomessa. Sitte ihmetellään kun isiä ei kiinnosta olla enää lasten kanssa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7390
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      48
      5500
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      57
      3039
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1578
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      195
      1416
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1109
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1067
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      242
      1025
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe