Oletkohan koskaan uskoon aidosti tullutkaan
Kirjoittanut: kun tuollaisia latelet / Eilen / klo 22:26
taisit jäädä käännynnäiseksi,eikä sinussa ehtinyt tapahtua Jumalan tuntemusta.
Kukaan,joka Jumalan on kohdannut oikeasti,ei kirjoittele jälkeenpäin tuollaisia
arvailuja siitä,niinkuin sinä teet.
Jotkut saattavat pettyä elämässään jostainsyystä ja kääntyä Hänestä pois,
mutta hekin tietävät kohdanneensa Jumalan,kun taas sinä sitävastoin atvailet
millaisena muut uskovat Jumalaa pitävät ja oletat olevasi sitten fiksumpi,kun
itse et enää ajattele samoin-näyttää näitä huijaria liikkuvan ihan muissakin
kuin vain uskovien piireissä..kuitenkaan kumminkaan puolin ei voida yleistää
että kaikki ovat samanlaisia-tuollainen yleistäminen on lapsellista sanahelinää.
Tässäpä taas kerran esimerkki
11
178
Vastaukset
- vastaus tähän viestiin:
Samoin, jätän väliin.
Kirjoittanut: Sattuneista / Eilen / klo 16:11
syistä tiedän ja ymmärrän uskovaisten ajatusmaailman mutta lyhyesti ilmaistuna olen siitä päässyt eroon, enkä tosiaankaan takaisin kaipaa. Jälkeen päin on erittäin vaikea ymmärtää kuinka sellaiseen yleensä joutui mukaan. Samanlaisiin huuhaa-joukkoihin olen itsekin kuulunut aikoinaan jotka tälläkin palstalla väittävät olevansa ainoan oikean, sen todellisen ja elävän uskon kannattajia sekä uudestisyntyneitä kristittyjä joille on pyhähenki asiat paljastanut ja heidät voimallaan kastanut..jne. No, kun älyllinen kapasiteetti ei riitä ratkaisemaan ongelmia, niin ihminen turvautuu mihin tahansa joka tuo jonkunlaista turvaa. Toiset saattavat ikään kuin kasvaa uskonnollisuuteen samalla tapaa kuin opitaan kaikkeen muuhunkin, eikä heillä sen vuoksi ole kykyä käsittää muun laista elämää kuin itse omaksumansa, ja sen tähden pitävät kaikkea siitä poikkeavaa uhkana. Senhän he ovat jo pienenä oppineet niin vanhenpiensa kuin ryhmän suosiollisella avastuksella -olla ajattelematta omilla aivoillaan. Se taito on vanhenpanakin tuon jälkeen hankalaa omaksua."Senhän he ovat jo pienenä oppineet niin vanhenpiensa kuin ryhmän suosiollisella avastuksella -olla ajattelematta omilla aivoillaan."
Kutsutaan uskovaisten piireissä "ihmisviisaudeksi" tai "luuletko olevasi jumalan yläpuolella?" Oppivat jopa isonakin tämän taidon :))
Aivopesu on mielestäni oikea termi.- kylläkin itse
KeljuKooKojootti kirjoitti:
"Senhän he ovat jo pienenä oppineet niin vanhenpiensa kuin ryhmän suosiollisella avastuksella -olla ajattelematta omilla aivoillaan."
Kutsutaan uskovaisten piireissä "ihmisviisaudeksi" tai "luuletko olevasi jumalan yläpuolella?" Oppivat jopa isonakin tämän taidon :))
Aivopesu on mielestäni oikea termi.heittäytyy kaiken yläpuolelle olettaessaan tietävänsä hänelle täysin tuntemattoman ihmisen "uskon tason". Tuollaisia vastauksia voi odottaa jokainen yhteisöstään eronnut saavansa, siinä ei sinällään mitään erikoista ole. Suhteellisen maltillisena kuitenkin tässä tapauksessa kirjoittaja pysyi, ei edes ikuista helvetin tulta luvattu tuon normaalin asiaan kuuluvan halveksunnan lisäksi.
kylläkin itse kirjoitti:
heittäytyy kaiken yläpuolelle olettaessaan tietävänsä hänelle täysin tuntemattoman ihmisen "uskon tason". Tuollaisia vastauksia voi odottaa jokainen yhteisöstään eronnut saavansa, siinä ei sinällään mitään erikoista ole. Suhteellisen maltillisena kuitenkin tässä tapauksessa kirjoittaja pysyi, ei edes ikuista helvetin tulta luvattu tuon normaalin asiaan kuuluvan halveksunnan lisäksi.
Jossain vaiheessa kävin toisella palstalla epätavallisen asiallista ja pitkää keskustelua erään uskovaisen kanssa. Puhuimme jotain uskomisesta ja todennäköisyyksistä, ja jossain vaiheessa keskustelukumppanini yhtäkkiä ärsyyntyi, enkä heti tajunnut syytä.
Myöhemmin ymmärsin että hän oli tulkinnut jonkun todennäköisyden määritelmäni kritiikiksi hänen oman uskonsa voimakkuudesta. Silloin aloin ymmärtää miten herkkä asia oman uskon lujuus on uskovaisille. Ikäänkuin ihmisen tärkein ominaisuus.
Pahin, ja henkilökohtaisin solvaus uskovaiselle siis on asettaa hänen uskonsa määrä ja oikeellisuus kyseenalaiseksi.
Hassua asiassa on se, että tällaisen yksinkertaisen ateistin mielestä on sitä parempi, mitä joustavammin pystyy luopumaan omista vääräksi osoittautuneista mielipiteistään, ja tarkentamaan kantaansa saadun uuden tiedon suuntaan. Ja nimenomaan fiksuin ei ole se, joka jääräpäisimmin uskoo yhteen asiaan vaikka mitä muuta tietoa ilmaantuisi.
Nämä ovat näitä pieniä psykologisia outouksia jotka kiehtovat tuossa ihmisryhmässä.- ärfs..
Schlechterwisser kirjoitti:
Jossain vaiheessa kävin toisella palstalla epätavallisen asiallista ja pitkää keskustelua erään uskovaisen kanssa. Puhuimme jotain uskomisesta ja todennäköisyyksistä, ja jossain vaiheessa keskustelukumppanini yhtäkkiä ärsyyntyi, enkä heti tajunnut syytä.
Myöhemmin ymmärsin että hän oli tulkinnut jonkun todennäköisyden määritelmäni kritiikiksi hänen oman uskonsa voimakkuudesta. Silloin aloin ymmärtää miten herkkä asia oman uskon lujuus on uskovaisille. Ikäänkuin ihmisen tärkein ominaisuus.
Pahin, ja henkilökohtaisin solvaus uskovaiselle siis on asettaa hänen uskonsa määrä ja oikeellisuus kyseenalaiseksi.
Hassua asiassa on se, että tällaisen yksinkertaisen ateistin mielestä on sitä parempi, mitä joustavammin pystyy luopumaan omista vääräksi osoittautuneista mielipiteistään, ja tarkentamaan kantaansa saadun uuden tiedon suuntaan. Ja nimenomaan fiksuin ei ole se, joka jääräpäisimmin uskoo yhteen asiaan vaikka mitä muuta tietoa ilmaantuisi.
Nämä ovat näitä pieniä psykologisia outouksia jotka kiehtovat tuossa ihmisryhmässä.>Hassua asiassa on se, että tällaisen yksinkertaisen ateistin mielestä on sitä parempi, mitä joustavammin pystyy luopumaan omista vääräksi osoittautuneista mielipiteistään, ja tarkentamaan kantaansa saadun uuden tiedon suuntaan.<
Siis mitä ilmeisemmin uskovan olisi luovuttava näkemyksistään, kun ateisti pläjäyttää muka tietäväisemmin uskovan uskon lopullisen totuuden. Mutta että toisinpäin ei ole minkäänlaista, ei edes pienintäkään mahdollisuutta, että ateisti voisi, uutta tietoa saatuaan, tarkentaa omaa näkemystään hengellisen maailman olemassaolosta.
Aivan kuin ateistin tiedossa, nimenomaan Tiedossa, olisi ettei mitään henkeä ole olemassa, kun itsessään ei havaitse mitään siihen viittaavaa puolta.
>Ja nimenomaan fiksuin ei ole se, joka jääräpäisimmin uskoo yhteen asiaan vaikka mitä muuta tietoa ilmaantuisi.<
Palstan atestien usko ainoaan yhteen asiaan, ettei jumalia ole, ei todellakaan edusta fiksuutta. Uskoahan se edustaa, vaikka ateisti sen määrittää tiedoksi, aivan kuin olemattomasta voisi saada pätevän todisteen.
Psykologiset outoudet eivät ole ateistien keskuudessa mitenkään harvinaisia... ärfs.. kirjoitti:
>Hassua asiassa on se, että tällaisen yksinkertaisen ateistin mielestä on sitä parempi, mitä joustavammin pystyy luopumaan omista vääräksi osoittautuneista mielipiteistään, ja tarkentamaan kantaansa saadun uuden tiedon suuntaan.<
Siis mitä ilmeisemmin uskovan olisi luovuttava näkemyksistään, kun ateisti pläjäyttää muka tietäväisemmin uskovan uskon lopullisen totuuden. Mutta että toisinpäin ei ole minkäänlaista, ei edes pienintäkään mahdollisuutta, että ateisti voisi, uutta tietoa saatuaan, tarkentaa omaa näkemystään hengellisen maailman olemassaolosta.
Aivan kuin ateistin tiedossa, nimenomaan Tiedossa, olisi ettei mitään henkeä ole olemassa, kun itsessään ei havaitse mitään siihen viittaavaa puolta.
>Ja nimenomaan fiksuin ei ole se, joka jääräpäisimmin uskoo yhteen asiaan vaikka mitä muuta tietoa ilmaantuisi.<
Palstan atestien usko ainoaan yhteen asiaan, ettei jumalia ole, ei todellakaan edusta fiksuutta. Uskoahan se edustaa, vaikka ateisti sen määrittää tiedoksi, aivan kuin olemattomasta voisi saada pätevän todisteen.
Psykologiset outoudet eivät ole ateistien keskuudessa mitenkään harvinaisia..."Siis mitä ilmeisemmin uskovan olisi luovuttava näkemyksistään, kun ateisti pläjäyttää muka tietäväisemmin uskovan uskon lopullisen totuuden."
Ei ateistin pläjäyttämiseen tarvitse tietenkään uskoa, vaan kaikkeen satojen ja tuhansien vuosien aikana hankittuun tietoon ja sen perusteella tehtyihin johtopäätöksiin.
"Mutta että toisinpäin ei ole minkäänlaista, ei edes pienintäkään mahdollisuutta, että ateisti voisi, uutta tietoa saatuaan, tarkentaa omaa näkemystään hengellisen maailman olemassaolosta."
Anna todisteet niin käännän takkini ja vaikka housunikin saman tien.
"Palstan atestien usko ainoaan yhteen asiaan, ettei jumalia ole, ei todellakaan edusta fiksuutta. Uskoahan se edustaa, vaikka ateisti sen määrittää tiedoksi, aivan kuin olemattomasta voisi saada pätevän todisteen."
Ööh, olet nyt ymmärtänyt asiat vähän väärin: ateisteilta nimenomaan puuttuu usko jumaliin, koska niistä ei ole todisteita.Schlechterwisser kirjoitti:
"Siis mitä ilmeisemmin uskovan olisi luovuttava näkemyksistään, kun ateisti pläjäyttää muka tietäväisemmin uskovan uskon lopullisen totuuden."
Ei ateistin pläjäyttämiseen tarvitse tietenkään uskoa, vaan kaikkeen satojen ja tuhansien vuosien aikana hankittuun tietoon ja sen perusteella tehtyihin johtopäätöksiin.
"Mutta että toisinpäin ei ole minkäänlaista, ei edes pienintäkään mahdollisuutta, että ateisti voisi, uutta tietoa saatuaan, tarkentaa omaa näkemystään hengellisen maailman olemassaolosta."
Anna todisteet niin käännän takkini ja vaikka housunikin saman tien.
"Palstan atestien usko ainoaan yhteen asiaan, ettei jumalia ole, ei todellakaan edusta fiksuutta. Uskoahan se edustaa, vaikka ateisti sen määrittää tiedoksi, aivan kuin olemattomasta voisi saada pätevän todisteen."
Ööh, olet nyt ymmärtänyt asiat vähän väärin: ateisteilta nimenomaan puuttuu usko jumaliin, koska niistä ei ole todisteita.(aivan kuin olemattomasta voisi saada pätevän todisteen)
Siis tyyppi itse sanoo jumalaansa olemattomaksi :)- ärfs..
zippo100 kirjoitti:
(aivan kuin olemattomasta voisi saada pätevän todisteen)
Siis tyyppi itse sanoo jumalaansa olemattomaksi :)Pysytäänpä asiassa: Ateisteille Jumala on olematon, mutta he väittävät että olemattomasta on faktatietoa ettei sitä ole.
Ja kyllä, se on uskoa, koska eihän ateisteilla ole tietoa siitä, onko Jumalaa vai ei. - pahalla
ärfs.. kirjoitti:
Pysytäänpä asiassa: Ateisteille Jumala on olematon, mutta he väittävät että olemattomasta on faktatietoa ettei sitä ole.
Ja kyllä, se on uskoa, koska eihän ateisteilla ole tietoa siitä, onko Jumalaa vai ei.mutta lauseenmuodostuksesi on sitä luokkaa, että en ihan pysy perässä.
Miten voi väittää, että on ettei ole? - Luetun ymmärtäminen.
ärfs.. kirjoitti:
Pysytäänpä asiassa: Ateisteille Jumala on olematon, mutta he väittävät että olemattomasta on faktatietoa ettei sitä ole.
Ja kyllä, se on uskoa, koska eihän ateisteilla ole tietoa siitä, onko Jumalaa vai ei.Ateisti sanoo että ei ole todisteita jumalien olemassa olosta.
Etsi joku esimerkki joka tukee väitettäsi. Vai arvasitko vaan? ärfs.. kirjoitti:
Pysytäänpä asiassa: Ateisteille Jumala on olematon, mutta he väittävät että olemattomasta on faktatietoa ettei sitä ole.
Ja kyllä, se on uskoa, koska eihän ateisteilla ole tietoa siitä, onko Jumalaa vai ei.(No, jos nyt vielä miljoonannen kerran yritän selittää tätä taas yhdelle uskovaiselle.)
Minkään jumalan olemassaolosta ei ole todisteita. Siispä ei ole mitään syytä väittää että niitä olisi olemassa.
"Ateisteille Jumala on olematon, mutta he väittävät että olemattomasta on faktatietoa ettei sitä ole."
Kenelläkään ei ole TIETOA siitä ettei jumalia ole. Ihan samalla tavalla kuin yksisarvisten, joulupukin ja Batmaninkaan olemattomuudesta ei ole faktatietoa. Jonkin asian OLEMASSAOLEMATTOMUUTEEN viittaa nimenomaan faktatiedon PUUTE, ja jos joku väittää että ne ovat oikeasti olemassa, niin on hänen tehtävänsä esittää todisteet tälle väitteelle.
Jumalien olemassaolemattomuutta ei tietenkään voi todistaa vääräksi, eikä kukaan voi sanoa varmasti ettei niitä ole (niinkuin ei voi sanoa yksisarvisesta, joulupukista tai Batmanistäkään). Koska OLEMATONTA ei voi todistaa OLEMATTOMAKSI. Eikä varsinkaan jumalia, jotka niiden keksijät ovat nimenomaan määritelleet sellaisiksi ettei niitä, eikä niiden vaikutuksia reaalimaailmaan muka voi mitenkään havaita eikä mitata.
Mutta: koska mikään todiste ei viittaa jumalien olemassaoloon, mutta hyvin moni viittaa niiden olevan ihmisten keksimiä, on johtopäätös että niitä HYVIN TODENNÄKÖISESTI ei ole. Ja tämä todennäköisyys on sitä luokkaa, että käytännössä arkikielessä voi hyvin sanoa että jumalia ei ole (vaikka se tieteellisesti ja filosofisesti ottaen on liioittelua.)
Ja edelleen: tämä epävarmuus koskee nimenomaan TIETÄMISTÄ. Ateismin määritelmässä ei puhuta mitään TIETÄMISESTÄ, ainoastaan USKON PUUTTEESTA.
Yleensä ateistit ovat tarkemmin määriteltynä "agnostisia ateisteja":
1. A-gnostinen tarkoittaa tiedon puutetta: kukaan ei voi TIETÄÄ ettei jumalia ole, eikä väitäkään sitä varmaksi asiaksi.
2. A-teistinen tarkoittaa uskon puutetta: ateistit eivät usko jumalien olemassaoloon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle523365Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472796Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1482600Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572311Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3572023- 1511644
- 761485
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231308Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.381283- 241164