Kummalle vanhemmalle lapset eron jälkeen?

en tiedä

Onko Suomessa tehty tutkimusta tms että kummalle vanhemmalle lapset yleensä jäävät eron jälkeen? Molemmilla säännölliset tulot eikä kummalakaan alkoholiongelmia. Vai onko se kenties laissa säädetty? Ukko vastustaa että lapset jää äidille, haluaa ne itselleen :-( Hänen lakimieheltään tuli oikein vastaavanaiheinen kirje johon minun pitää nyt vastata. Olen myöskin varannut ajan lakimiehelle. Katotaan nyt mitä tästä prosessista tulee... Mutta ikävintä tässä on että lapsia pomputetaan näin :-(((

13

3913

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isukkip

Turha niitä on tilastoja katsella, jokainen tapaus on omansa. Mikäli lapset on alle 3v, yleensä äiti on vahvoilla, mikäli yli 10v niin lasten oma mielipide ratkaisee 90% tapauksista. Tuossa välimaastossa onkin sitten monta asiaa jota katsotaan, kumpi on hoitanut lapsia enemmän, kumpi jää vanhaan asuntoon / elinpiiriin, kumpi pystyy paremmin yhteistyöhön. Itse olen isä ja sain lapset itselleni (3v, 11v ja 13v), lähinnä koska olin aktiivisesti osallistunut lastenhoitoon aina ja pidin vanhan asunnot koska vanhemmat lapset halusivat jäädä luokseni niin sisaruksia ei haluttu erottaa... Jos isässä ei ole mitään vikaa ja et halua lapsia "pompottaa", niin mikset anna heitä isälle ja neuvottele hyvä tapaamissopimus? En ymmärrä miksi isä joka haluaa olla lastensa arjessa heti on se syyllinen pomputukseen, onhan kummatkin ihan yhdenvertaisia vanhempia lapsille (paitsi exäni mielestä joka ylimielisenä kuvitteli että äiti on ylivertainen ja siten ryssi omalta osaltaan koko oikeuskeissin). Onnea matkaan jokatapauksessa, ei ole helppo polku kuljettavaksi.

• lakimiehiä tai

sossuämmiä tarvita. YHTEISHUOLTAJUUS vapaasti, lapset kyllä sitten kulkevat molemmissa huusholleissa sopuisasti.
      Nyt on aikuisten aika kasvaa....eikä rahottaa lakimiehiä.
      Meillä kaikki meni hyvin.....kaikilla välit, nyt jo aikuisia.

• Etä-Äiti

Meillä eron tullessa jäi yhteinen lapsemme asumaan isänsä kanssa..
      Alussa tuo tuntui minusta todella pahalta.. Mutta , kun sitä ajattelin ja mielessäni pohdin.. Niin parempi ehkä näin..Hän oli kuitenkin hoitanut sairastelujeni takia poikaamme enemmän.. Ja jäi asumaan taloon, missä lapsemme oli lapsuutensa kasvanut.. Minulla on oikeus tavata lastani , aina kun haluan..
      Mielestäni on parempi että 2 aikuista ihmistä pystyvät sopimaan asioista, ilman että ruvetaan käyttämään lasta "kiista kapulana". ..

• lailla

Kyllä moni pieni alle kouluikäinen kärsii kovin yhteishuoltajuudesta. Lasta kuljetetaan vuoroviikkoina tai viikonloppuina satojen kilometrien päähän.
        Lapsen vierailu on muodollinen juttu, vaikka vanhempi itse olisi matkoilla. Uusi puolisko siinä suorittaa isäpuolena tai äitipuolena virkaa jopa vasten tahtoaan.
        Huoltajat eivät aina edes tunne toisiaan edes ulkoisesti (isä- ja äitipuolet). Kokemusta on ja vahvistusta tunteilleni sain Risto Ahosen kirjasta "Isän kädestä", joka ilmestyi tässä joskus keväällä. Kansantajuista ajattelua parisuhteesta, seksistä ja vanhemmuudesta.

Saman rallin joutuvat kärsimään vielä myöhemmin lastenlapset ja mummojen ja pappojen luona vierailevat neljällä paikkakunnalla. Harva heistä edes nauttii toistensa luottamusta edelleenkään, vaikka vuosikymmeniä on jo erosta kulunut.

• normivanhempi

Turha riidellä, lapset päättäköön ja tavatkoon etävanhempaansa aina kun haluavat.
        Ennenvanhaan äiti oli se "sossun" mielestä aina parempi vanhempi, nykyään molemmat tasavertaisia. Tottakai on ongelmaisia ihmisiä molemmissa puolissa.
        Exän kanssa voi olla siltin puheväleissä niinkuin kenen tahansa ihmisen kanssa, ei se niin paha voi olla kun siittä on joskus tykännytkin. Järkeä saa käyttää, ei kannata lietsoa silmät sokeana vihaa, kaikki siittä loppujen lopuksi kärsii.

• .,,.
        lailla kirjoitti:

Kyllä moni pieni alle kouluikäinen kärsii kovin yhteishuoltajuudesta. Lasta kuljetetaan vuoroviikkoina tai viikonloppuina satojen kilometrien päähän.
        Lapsen vierailu on muodollinen juttu, vaikka vanhempi itse olisi matkoilla. Uusi puolisko siinä suorittaa isäpuolena tai äitipuolena virkaa jopa vasten tahtoaan.
        Huoltajat eivät aina edes tunne toisiaan edes ulkoisesti (isä- ja äitipuolet). Kokemusta on ja vahvistusta tunteilleni sain Risto Ahosen kirjasta "Isän kädestä", joka ilmestyi tässä joskus keväällä. Kansantajuista ajattelua parisuhteesta, seksistä ja vanhemmuudesta.

Saman rallin joutuvat kärsimään vielä myöhemmin lastenlapset ja mummojen ja pappojen luona vierailevat neljällä paikkakunnalla. Harva heistä edes nauttii toistensa luottamusta edelleenkään, vaikka vuosikymmeniä on jo erosta kulunut.

on tyypillinen katkera esimerkki miten asioita hoidetaan, ei kaikki onneksi ole tuollaisia ja osaavat hoitaa asiansa fiksusti sopimalla.

• AVIOERO LAPSI
        lailla kirjoitti:

Kumpa lakia ja sen henkeä edes yritettäisi noudattaa. Laki lähtee : Lapsella ( ei siis isällä tai äidillä ) oikeus pitää yhteyttä molempaan vanhempaan ( ei siis pakkoa )

Itsellä oli 500 km isä luo ja ÄITI ESTI koska matka siis rasittaisi minua ( minunhan tuntemuksella ei ollut väliä ) ja koska isän uusi ei ollut äidille tuttu ( sehän ei riitä että minä tunnen )

Äidin katkerus ettei hän "kelvannut isälle" esti häntä olemasta iloinen siitä että MINUSTA ja VELJESTÄ isä kyllä välitti ja välittää yhä. Mehän olimme äidille vain pelinappuloita millä rökittää isää. Meidän OIKEUKSIEN POLKEMISELLA TAI TUNTEILLAHAN ei äidille ollut väliä.

Lapsi saattaa kärsiä siitä roudauksesta mutta yhtä hyvin siitä ettei pääse sen etävanhemman luo. JOS KERRAN EI OLE KOULUA, MIKÄ ESTÄÄ SEN KAUEMPANA ASUVAN LUONA VIERAILUN PITEMMÄKSIKIN AJAKSI esim 1-2 kuukautta, ainoastaan se toisen vanhemman luulo "korvaamattomaksi ", menehän se lapsi rikki jos on muutaman viikon äidistä erossa. ( ei muuten mene ).

Lapsen etu on että hänellä on kaksi kotia, kummankin vanhemman luona, ihan normaalissa elämässä. Epänormaalia on odottaa siltä etävanhemmalta jotakin ylisuoriutumista ja 1000 % läsnäoloa. ( harvalla ei eroperheessäkään molemmat vanhemmat ovat koko ajan läsnä )

PSS Riittävää on että lapsella on hyvät välit molempiin vanhempiin ja heidän uusiin perheisiin molempiin sukuihin. Ex -puolisollahan ei tarvistekaan olla mitään tekmistä ex-puolison sukuun...... Lastenlapset taas ovat heidän omien vanhempien päätöksen alla, ei sen mummon tai papan toiveiden lähde....

Kysymys kuuluu miksi ex-puolisoiden sukujen välillä pitäisi olla yhtään mitään ???? Oli siitä erosta päivä tai vuosikymmen.

Haluan kiittää kaikkia niitä isiä jotka ovat etäisiä, mutta jaksavat pitää yhteyttä omaan lapseen vaikka ex-vaimo heittää kuraa niskaan. Muistakaa kertoa miten tärkeä teille se lapsi on, me tarvitsemme sitä. Tietoa että vaikka rakkaus äitiä kohti loppui se ei loppunnut lasta kohtaan. Meillä lapsilla on taipumus rakastaa molempia vanhempia, eikä kumpikaan ole sen tärkeämpi kuin toinenkaan. Aikuisena sitä tajua kumpi loppujen lopuksi oli valmis uhraamaan omaa etua meidän lasten edulle ja kumpi haki vain kostoa meidän kustannuksella.

Kaikille erolapsille, pitäkää kiinni oikeudesta olla yhteydessä molempiin vanhempiin. Haistatakaa hiulut sille vanhemmalle joka estää teitä tuntemasta rakkautta ja kaipuuta etävanhempaa kohtaan oli se sitten isä tai äiti.

Aikuisen velvollisuus on osata elää vaikka kaipaakin lasta kun hän on toisen luona ilman että kaataa omaa pahaaoloa sen lapsen niskaan. Lapsella ei tätä velvollisuutta ole.

• qwerty.........
        .,,. kirjoitti:

on tyypillinen katkera esimerkki miten asioita hoidetaan, ei kaikki onneksi ole tuollaisia ja osaavat hoitaa asiansa fiksusti sopimalla.

Miksi sitten pitää erota, jos on niin fiksu?

• ...

Itselleni oli alussa tosi vaikeaa hyväksyä pojan valinta jäädä isän luokse aumaan, mutta ajan kanssa olen sopeutunut ja hän on paljon myös minun luonani, mikä tietysti auttaa tässä tilanteessa. Mutta jotain saadakseen täytyy aina jostain myös luopua... se pitää näköjään paikkansa ):

• Sopu sijaa antaa

Lapsillasi on isä joka välittää ja haluaa kuulua heidän elämään. TÄMÄ ON LAPSEN ETU.

OLEKO KUULLUT YHTEISHUOLTAJUUDESTA JA LAPSELLA ON MAHDOLLISUUS ASUA MOLEMPIEN VANHEMPIEN LUONA ( VÄHINTÄÄ LOMAT SE "ETÄÄMMÄN VANHEMMAN LUONA") Jos matka ei ole pitkä mikä estää esim kaksi viikkoa toisella ja kaksi toisen luona. Tuliko mieleen kysyä LASTEN omaa tahtoa ? PS lapselle se isä ja äiti ovat yhtä tärkeitä ja rakkaita.

Kun lapsi on riittävän vanha ( viim 12 v ) on hänen oma päätös kumman luona hän pääsääntöisesti asuu. TÄMÄKIN ON LAPSEN OIKEUS.

Oletko ajatellut ihan aitoa SOPIMISTA sillä taustalla voi olla isän pelko jäädä lapsen elämän ulkopuolelle tai joutua tyytymään muutamaan tuntiin kuukaudessa. Tilanne joka on LAPSEN EDUN VASTAINEN.

LAPSELLA PITÄISI OLLA OIKEUS MOLEMPIIN VANHEMPAAN JA VAPAA OIKEUS OLLA KUMMALLAKIN VANHEMMALLA.

IKÄVÄÄ TODELLAKIN ETTÄ MOLEMMAT VANHEMMAT AJATTELEVA VAIN OMAA ETUA, mutta unohtavat sen lapsen edun.

PS yksi avioerolapsi jonka äiti yritti käyttää meitä "pelinappuloina". Yritti siis rökittää ex-miestä ( isääni ) estämällä ja vaikeuttamalla meidän yhteyden pitoa tai oikeutta olla koko kesä isällä, muistan joka äitienpäivä kirjoittaa korttiin miten vähän meidän lasten toive hänelle koskaan merkitsi, ainut motiivi oli kosto isälleni, jopa meidän lasten oikeuksien kustannuksella.

FIKSU LASTEN ETUA AJATTELEVA HAKEE KOMPROMISSIA MISSÄ LAPSELLA ON OIKEUS YHDELLÄ LAILLA OLLA MOLEMMILLA VANHEMMALLA. VAIN TÄYDELLISEN IDIOOTTI AIKUINEN AJATTELEE VAIN OMAA ETUA.

• entäs lapsi?

2viikkoo siellä 2 viikkoo täällä kuullosta hirveän hienolta ehkä jonkun mielestä?
        Mutta ei toimi, kouluakin pitäisi käydä muka kahdella paikkakunnalla ei,ei,ei.
        Kaikki iskät ja äiskät ei asu samassa kaupungissa ja välimatkaakin voi olla paljon.
        Viikonloppuisin ja lomilla on paras vaihtoehto, yksi koti ja kakkoskoti.
        Sossuämmä sai vanhemmat ylipuhuttuu 2/2 viikkoo asumiseen ja sillon koulu ja
        muutkin asiat meni päin honkaa. Onneks sain puhuttuu järkee vanhemmilleni ja
        nykyään ns. perinteinen toinen viikonloppu ja lomat iskällä. Ne on ylpeitä musta
        ja sanovat mun olevan"ainoo järkevä ero asiantuntija" koko tapaamishommassa.

Ps. koulukin alkoi sujua paremmin

entäs lapsi? kirjoitti:

2viikkoo siellä 2 viikkoo täällä kuullosta hirveän hienolta ehkä jonkun mielestä?
        Kaikki iskät ja äiskät ei asu samassa kaupungissa ja välimatkaakin voi olla paljon.
        nykyään ns. perinteinen toinen viikonloppu ja lomat iskällä. Ne on ylpeitä musta

siis edellinen

• sopu sijaa antaa
        entäs lapsi? kirjoitti:

Puhun omasta kokemuksesta kun sanon että minulla oli matkaa isälle tuollaiset 500 km ja suurin este tapaamisille tuntui olevan äidin haluttomuus minun olla isällä. Kun kerran koulu kärsii. Keskiarvo muuten oli 9,2 joten kyllähän tuo olisi tietysti ollut toinen ilman jatkuvaa hyppäämistä.

Tämä 2 / 2 viikkoa toimii jos vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla tai kohtuu etäisyydellä. Jos välimatka on pitkä joudutaan hakemaan toinen ratkaisu.

Pointti on, että tämän "raskauden ja vaikeuden " määrittelee se lapsi ( joka sitä matkaa tekee ), vanhemmat kuunnelkaa miten paljon lapsi haluaa olla toisen vanhemman luona.

Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, mitään valmista pakettiratkasua ei ole. Kaikki vanhemmat ( isä tai äiti ) ei edes automaattisesti ajattele sen LAPSEN etua ensisijaisesti. Osalla se oma pahaolo kostetaan lapsen avulla. Edes välittäminen ei ole itsestään selvyys ( valitettavasti )

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1671
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      191
      1283
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe