Aloitin pari viikkoa sitten liian rankasti vetoharjoittelun tasaisten lenkkien jälkeen. Nyt on akillesjänne aika kipeä. Ei pysty käytännössä juoksemaan. Kävelykin on kinkkaamista. Miten paranne, pelkkä lepo? Kuukauden päästä 20 km hölkkä. Ehtiikö kuntoutumaan? Jos juoksee hyvin kevyesti (silloin kun pystyy), tekeekö vain hallaa koko hommalle?
Akillesjänne
17
3904
Vastaukset
- hölköttelijä
Lepää syö buranaa tai tulehduskipulääkettä anna kylmää muutama kerta päivässä.
Jos hyvin käy niin kuukaudessa ohi mut epäilen ettei parane niin äkkiä, eikä ainaskaan kannata kokeilla juoksemista kuukauteen.
Itellä viime syksynä kävi samalla tavalla enkä vieläkään pysty juoksemaan, sauvakävelyä pystyny kuukauden verran tekemään että toivotaan ettei sulla yhtä pahasti käy!- kipeä ole
Ei akillesjänteessä tunnut kipua levossa. Liikkeelle lähitessä, jos on istuskellut tai lapäillyt jonkin aikaa, alussa kävely hieman ontuu. Vetryy siitä kyllä matkan myötä melkein normaaliksi. Eikä silloinkaan kipua ole juuri lainkaan. Lauantaina kävin lenkillä. Pystyin juoksemaan joten kuten viitisen kilometriä maastossa. Sitten oli pakko laittaa kävelyksi. On toinen asia, oliko tuossa hommassa mitään järkeä. On tosi vaikea olla juoksematta!
- Tulehdusexpertti
kipeä ole kirjoitti:
Ei akillesjänteessä tunnut kipua levossa. Liikkeelle lähitessä, jos on istuskellut tai lapäillyt jonkin aikaa, alussa kävely hieman ontuu. Vetryy siitä kyllä matkan myötä melkein normaaliksi. Eikä silloinkaan kipua ole juuri lainkaan. Lauantaina kävin lenkillä. Pystyin juoksemaan joten kuten viitisen kilometriä maastossa. Sitten oli pakko laittaa kävelyksi. On toinen asia, oliko tuossa hommassa mitään järkeä. On tosi vaikea olla juoksematta!
Akillesjännetulehdus on tosi hankala vamma, koska se pitää osata parantaa kuntoonasti. Jos lähes terveellä jalalla juoksee taas kivun esille, niin paranemisajan joutuu aloittamaan taas lähes alusta. Eli jos akillesjännetulehduksesta haluaa eroon, niin se kannattaa hoitaa heti vamman alettua, ja silloin siitä saattaa päästä pysyvästi eroon jo 2 viikossa. Yleensä toipilas jänne alkaa kipeytymään vasta lenkin loppupuolellla tai vasta lenkin jälkeen, jolloin ollaan taas lähtöpisteessä parantamisen suhteen.
- kannataa levätä
kipeä ole kirjoitti:
Akuutti akilles paranee oikealla hoidolla "nopeasti". Riippuen tapauksesta muutama viikko-kuukausi. Jos tulehtunutta jännettä rasittaa ja vaiva kroonistuu pahimmassa tapauksessa on loppuelämän riesa!
Itse olen viime kevään liukkailla tullutta akillesvaivaa parannellut ja noin neljän kuukauden jälkeen se oireilee edelleen. Eli en uskonut heti ja vaiva kroonistui. Ehkä siksi kun "olen niin kokenut" ja pieniä vaivoja on aina ollut.
Olisi vaan pitänyt olla viisaampi eikä lähteä leikkimään vaivan kanssa. Nyt hoito on tosi hankalaa ja kaikki tavoitteet on pois pyyhitty.
Eli malttia, kuukausi on lyhyt aika verrattuna esim. tuohon neljään.... - mitään?
kannataa levätä kirjoitti:
Akuutti akilles paranee oikealla hoidolla "nopeasti". Riippuen tapauksesta muutama viikko-kuukausi. Jos tulehtunutta jännettä rasittaa ja vaiva kroonistuu pahimmassa tapauksessa on loppuelämän riesa!
Itse olen viime kevään liukkailla tullutta akillesvaivaa parannellut ja noin neljän kuukauden jälkeen se oireilee edelleen. Eli en uskonut heti ja vaiva kroonistui. Ehkä siksi kun "olen niin kokenut" ja pieniä vaivoja on aina ollut.
Olisi vaan pitänyt olla viisaampi eikä lähteä leikkimään vaivan kanssa. Nyt hoito on tosi hankalaa ja kaikki tavoitteet on pois pyyhitty.
Eli malttia, kuukausi on lyhyt aika verrattuna esim. tuohon neljään....Voiko jalkaa yleensä käyttää edes kävelemiseen? En tarkoita 2 tunnnin kävelylenkkiä, vaan normaalia työmatka ym. kauppakävelyitä? Mitään lääkitystä, joka nopeuttaisi paranemista, ei ole? Entä sellaiset kylmäsalvat, linimentti? Onko ne vain kosmetiikkaa? Kortisoni? Onko edetty normaalisti, jos ei tunnut kipua? Ja jalkaa kuitenkin rasitettu kävelyn verran.
- hölköttelijä
mitään? kirjoitti:
Voiko jalkaa yleensä käyttää edes kävelemiseen? En tarkoita 2 tunnnin kävelylenkkiä, vaan normaalia työmatka ym. kauppakävelyitä? Mitään lääkitystä, joka nopeuttaisi paranemista, ei ole? Entä sellaiset kylmäsalvat, linimentti? Onko ne vain kosmetiikkaa? Kortisoni? Onko edetty normaalisti, jos ei tunnut kipua? Ja jalkaa kuitenkin rasitettu kävelyn verran.
Sitä ny normi kävelyä voi tehä jos ei kipua tunnu.
saattaa olla salvoista hieman apua mut tuskin paljoo jääpaloja sulla varmaan on sitä kannattaa käyttää ei kortisoonia heikentää jännettä, onko muuten paksuuntunu jänne kantapään yläpuolelta? Venyttely kannattaa alottaa varovasti ja sitä kannattaa tehdä ja pohje myös venyteltävä kunnolla.
Niin siihen kipuun vielä että harvoin levossa mitään särkyä tuntuu paitsi että akilles jäykistyy.. - havaittavaa
hölköttelijä kirjoitti:
Sitä ny normi kävelyä voi tehä jos ei kipua tunnu.
saattaa olla salvoista hieman apua mut tuskin paljoo jääpaloja sulla varmaan on sitä kannattaa käyttää ei kortisoonia heikentää jännettä, onko muuten paksuuntunu jänne kantapään yläpuolelta? Venyttely kannattaa alottaa varovasti ja sitä kannattaa tehdä ja pohje myös venyteltävä kunnolla.
Niin siihen kipuun vielä että harvoin levossa mitään särkyä tuntuu paitsi että akilles jäykistyy..En pysty havaitsemaan mitään merkittävää paksuuntumista jänteessä. Jääpaloja en ole vielä käyttänyt. Nopeuttaako ne paranemista vai auttavatko vain kipuun? Siis venytellä voi jo nyt kuntoutusvaiheessa? Aion ostaa jotain viilentävää voidetta. Eikö ne aja samaa asiaa kuin jääpalat. Voiteen kanssa helpompi pelata. Joskus tuntuu pohjelihaksen alapään jäykistymistä. Entä lämpö, sauna ja siellä varovainen venyttely? Hyväksi vai pahaksi? Milloin tietää, että voi lähteä kevyelle lenkille? Juuri kun pääsi vetojen myötä juoksemisen iloon, niin sitten tämä...
- hölköttelijä
havaittavaa kirjoitti:
En pysty havaitsemaan mitään merkittävää paksuuntumista jänteessä. Jääpaloja en ole vielä käyttänyt. Nopeuttaako ne paranemista vai auttavatko vain kipuun? Siis venytellä voi jo nyt kuntoutusvaiheessa? Aion ostaa jotain viilentävää voidetta. Eikö ne aja samaa asiaa kuin jääpalat. Voiteen kanssa helpompi pelata. Joskus tuntuu pohjelihaksen alapään jäykistymistä. Entä lämpö, sauna ja siellä varovainen venyttely? Hyväksi vai pahaksi? Milloin tietää, että voi lähteä kevyelle lenkille? Juuri kun pääsi vetojen myötä juoksemisen iloon, niin sitten tämä...
Sitten hyvä tilanne jos ei paksuuntumista, kylmähoito nopeuttaa parantumista, venyttelyn voit aloittaa heti mut varovasti akillekseen ja pitkiä venytyksiä. tuohon en osaa vastata ajaako voiteet saman asian kuin kylmähoito. Lääkäri sano mulle että vaiva johtuu juuri tuolta pohkeesta joten sitä kannattaa hieroo ja venytellä.
Jostain luin kun pystyt hyppeleen ilman kipua niin voi lähtee lenkille mut pidä ny pieni tauko lenkkeilyssä ettei mene jänne tosi pahaks.
Niin lämpö ja tulehdus tuskin hyvä yhdistelmä... - tietää
hölköttelijä kirjoitti:
Sitten hyvä tilanne jos ei paksuuntumista, kylmähoito nopeuttaa parantumista, venyttelyn voit aloittaa heti mut varovasti akillekseen ja pitkiä venytyksiä. tuohon en osaa vastata ajaako voiteet saman asian kuin kylmähoito. Lääkäri sano mulle että vaiva johtuu juuri tuolta pohkeesta joten sitä kannattaa hieroo ja venytellä.
Jostain luin kun pystyt hyppeleen ilman kipua niin voi lähtee lenkille mut pidä ny pieni tauko lenkkeilyssä ettei mene jänne tosi pahaks.
Niin lämpö ja tulehdus tuskin hyvä yhdistelmä...Täytyy sitten koettaa malttaa pysytella lenkkipolun ulkopuolella. Salilla aion käydä tekemässä yläkroppaa. Ja - aloittaa pienellä venytyksellä ja hieronnalla. Varmaankaan ei kannata hieroa itse jännettä! Siitä ei hyvää seuranne?
- Ehkätepsii
Ohjelma:
- yösukka
- 4 jääpalaa jänteeseen per päivä
- geelejä ja voiteita oman maun mukaan akilleeseen
- seisaaltaan parisataa varpaille nousua molemmilla jaloilla yhdessä plus 50 kpl kipujalalla, jos pystyy
- pohkeen omahierontaa, älä hiero akillesta
- pallon rullaamista jalan alla tv-uutisten ajan klo 20.30-21.00
- viikon buranakuuri
- 2 viikon lenkkitauko, sitten lyhyt testijuoksu kivun ehdoilla
Kuukauden kuluttua on kyllä hiinä ja hiinä, että pystyy 20 km hölkkäämään. Aika hitaasti nimittäin akilleet paranee.- kerran, niin...
Mikäli teit noita varpaillenousuja, niin eikö salilla uskaltasi täten tehdä jalkakyykkyä, jalkaprässiä, hack -kyykkyä? Rasittuisiko näissä akilles liikaa? Näin voisin parin viikon aikana saada jälkoihin lisää voimaa. Jonka olen muuten huomannut toimivan itselläni loistavasti. Askel kevenee huomattavasti. Kunhan ei innostu liikaa.
- Ehkätepsii
kerran, niin... kirjoitti:
Mikäli teit noita varpaillenousuja, niin eikö salilla uskaltasi täten tehdä jalkakyykkyä, jalkaprässiä, hack -kyykkyä? Rasittuisiko näissä akilles liikaa? Näin voisin parin viikon aikana saada jälkoihin lisää voimaa. Jonka olen muuten huomannut toimivan itselläni loistavasti. Askel kevenee huomattavasti. Kunhan ei innostu liikaa.
Punttijutuista en tiedä mitään. Olen hoidellut jalkojani vain käyttäen omaa kroppaa painona. Joku punttimies voisi tietää, onko punttien nosto liian kova rääkki kipeille akilleksille.
- jänteiden tuhoaja
Ehkätepsii kirjoitti:
Punttijutuista en tiedä mitään. Olen hoidellut jalkojani vain käyttäen omaa kroppaa painona. Joku punttimies voisi tietää, onko punttien nosto liian kova rääkki kipeille akilleksille.
Silloin kun akillesjänteessä tuntuu pientäkään kipua punttisalin liikkeessä, vaikka edes omalla painolla, niin ei kannata tehdä ollenkaan. Muita liikkeitä voi tehdä. Sitten kun vamma on parantunut, niin kannattaa ehdottomasti tehdä esim. varpaille nousua, koska se vähentää vammariskiä tulevaisuudessa.
Kun vamma on päällä, niin voi tehdä vesijuoksua, uintia ( ei kovaa ponnahdusta käännöksessä kipeällä jalalla ), pyöräilyn voi aloittaa ennen juoksua, kävelyä voi tehdä jos ei kipuja edes kävelyn jälkeen.
Hyviä hoitokeinoja mainittiin jo, kuten Buranakuuri, ja jännettä kiristävän lihaksen ( tässä tapauksessa pohkeen ) kieronta. Kaikista paras keino olisi lastoittaa koko nilkka viikoksi, jotta jänne ei pääse liikkumaan, mutta tuota pidettäisiin ylireagointina, joten kannattaa vaan liikkua (kävellä) mahdollisimman vähen silloin kun jänne on pahasti kipeä. Joku nilkkatuki voi tulla kysymykseen, mutta se ei saa painaa jännettä. Nepopreeninilkkatuista voi olla enempi haittaa kuin hyötyä. Ne vaan kiristävät ja joustavat, mutta eivät estä liikettä. Nimenomaan tässä tapauksessa liikkeen esto olisi tarpeen, eikä kiristys.
Olen itse hankkinut lukuisia jännetulehduksia. Paras ( ainoa ) tapa päästä niistä eroon on kyseisen jänteen rauhoittaminen heti tulehduksen alettua. Olen myös lastoitellut jänteitä omatekoisilla tuilla, jotka laitan liimasiteen alle, ei kuitenkaan heti ihoa vaste, jotta ei hierrä. Liimaside on ihan ykkönen, koska se ei jousta. Tavallinen joustava side on surkea liimasiteeseen verrattuna. Liimasiteen alle, ihoa vasten olen vielä laittanut milloin mitäkin lientä, kuten felderiä, mobilattia, tiikeribalsamia, kylmägeeliä.
Arvioisin, että tiikeribalsami ja kylmägeeli eivät enää kovinpaljon auta siinä vaiheessa kun tulehdus on päässyt rehottamaan, mutta auttavat kyllä ennaltaehkäisyssä. Mobilat ja Felder puolestaa sopivat sitten kun vamma on jo alkanut. Ultra-aaltoa ja kortisoniakin olen saanut. Sanoisin, että ultra-aallosta oli saman verran jänteelle hyötyä, kuin mitä oli haittaa roudata itsensä sinne fysikaaliseen hoitolaitokseen. Kortisonia ei kannata käyttää muuta kuin erikoistapauksissa, koska se ajan myötä haurastuttaa jännettä. Tärkeintä siis jänteen rauhoittaminen ja jännettä kiristävän lihaksen jumin laukaisu, kuitenkaan jännettä ja jänteen lähialuettä ei saa hieroa. - Paraneekohan?
jänteiden tuhoaja kirjoitti:
Silloin kun akillesjänteessä tuntuu pientäkään kipua punttisalin liikkeessä, vaikka edes omalla painolla, niin ei kannata tehdä ollenkaan. Muita liikkeitä voi tehdä. Sitten kun vamma on parantunut, niin kannattaa ehdottomasti tehdä esim. varpaille nousua, koska se vähentää vammariskiä tulevaisuudessa.
Kun vamma on päällä, niin voi tehdä vesijuoksua, uintia ( ei kovaa ponnahdusta käännöksessä kipeällä jalalla ), pyöräilyn voi aloittaa ennen juoksua, kävelyä voi tehdä jos ei kipuja edes kävelyn jälkeen.
Hyviä hoitokeinoja mainittiin jo, kuten Buranakuuri, ja jännettä kiristävän lihaksen ( tässä tapauksessa pohkeen ) kieronta. Kaikista paras keino olisi lastoittaa koko nilkka viikoksi, jotta jänne ei pääse liikkumaan, mutta tuota pidettäisiin ylireagointina, joten kannattaa vaan liikkua (kävellä) mahdollisimman vähen silloin kun jänne on pahasti kipeä. Joku nilkkatuki voi tulla kysymykseen, mutta se ei saa painaa jännettä. Nepopreeninilkkatuista voi olla enempi haittaa kuin hyötyä. Ne vaan kiristävät ja joustavat, mutta eivät estä liikettä. Nimenomaan tässä tapauksessa liikkeen esto olisi tarpeen, eikä kiristys.
Olen itse hankkinut lukuisia jännetulehduksia. Paras ( ainoa ) tapa päästä niistä eroon on kyseisen jänteen rauhoittaminen heti tulehduksen alettua. Olen myös lastoitellut jänteitä omatekoisilla tuilla, jotka laitan liimasiteen alle, ei kuitenkaan heti ihoa vaste, jotta ei hierrä. Liimaside on ihan ykkönen, koska se ei jousta. Tavallinen joustava side on surkea liimasiteeseen verrattuna. Liimasiteen alle, ihoa vasten olen vielä laittanut milloin mitäkin lientä, kuten felderiä, mobilattia, tiikeribalsamia, kylmägeeliä.
Arvioisin, että tiikeribalsami ja kylmägeeli eivät enää kovinpaljon auta siinä vaiheessa kun tulehdus on päässyt rehottamaan, mutta auttavat kyllä ennaltaehkäisyssä. Mobilat ja Felder puolestaa sopivat sitten kun vamma on jo alkanut. Ultra-aaltoa ja kortisoniakin olen saanut. Sanoisin, että ultra-aallosta oli saman verran jänteelle hyötyä, kuin mitä oli haittaa roudata itsensä sinne fysikaaliseen hoitolaitokseen. Kortisonia ei kannata käyttää muuta kuin erikoistapauksissa, koska se ajan myötä haurastuttaa jännettä. Tärkeintä siis jänteen rauhoittaminen ja jännettä kiristävän lihaksen jumin laukaisu, kuitenkaan jännettä ja jänteen lähialuettä ei saa hieroa.Kävin sunnuntaina keskiraskaalla lenkillä. Lenkin kesto n. 50 min. mäkisessä maastossa. Ylämäkiä pahimpia kävelin. itse asiassa en tuntenut kipua koko lenkin aikana enkä sen päiävän aikana. Nyt tänään tiistaina aavistuksen omaista kipua on havaittavissa. Aion vielä kokeilla oikein kevyttä lenkkiä ennen sunnuntain 20 km hölkkää. Vähän pelottaa, pääsenkö läpio tuo juoksun.
- neuvoja t
Paraneekohan? kirjoitti:
Kävin sunnuntaina keskiraskaalla lenkillä. Lenkin kesto n. 50 min. mäkisessä maastossa. Ylämäkiä pahimpia kävelin. itse asiassa en tuntenut kipua koko lenkin aikana enkä sen päiävän aikana. Nyt tänään tiistaina aavistuksen omaista kipua on havaittavissa. Aion vielä kokeilla oikein kevyttä lenkkiä ennen sunnuntain 20 km hölkkää. Vähän pelottaa, pääsenkö läpio tuo juoksun.
Jos vähänkin toipilaalla akillesjänteellä lähtee 20 km "kisaan", niin on kyllä riski, että vamman parantelu alkaa taas alusta. Toisaalta, jos alusta on pehmeä, ja reitti kohtuulusen tasainen, ja jos matkaan pääsee rennoilla pohkeilla, niin on ihan mahdollista, että jännetulehdus ei ala uudestaan. Helposti sen akillesjännetulehduksen saa vielä tuota 20 km kisaa seuraavalla viikollakin, jos ei osaa hieroa/hoitaa pohkeen jumeja pois, tai jos alkaa juoksemaan liian aikaisin.
- yaris2003
Hei, itselläni meni viime kesänä akillesjänne vasemmasta jänteestä 2/3 jänteestä repesi. Olin juoksemassa veteraanikisoissa. Pystyin vasta joulun aikaan kävelemään kunnolla. Olen entinen urheilija ja aloitin liian kovaa tauon jälkeen. Nyt en juokse, vaan kävelen,arpeutunut kudos voi katketa tai revetä uudelleen.Kannattaa varoa, mutta ei aina lääkäritkään oikeassa ole.
- Kuru;)
Veikkaan että perussyy löytyy muualta kuin akillesjänteestä.
1. nilkkanivel lukossa?
2. Ylipronaatio nilkassa?
3. Akillesjänne jäykkä?
4. Reidentakaosa jumissa?
5. Väärät kengät?
Mene hyvälle hierojalle ja aloita säännöllinen venyttely.
Lue valmennuskolmio nimistä kirjasarjaa. Löytyyy kirjastosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802