Useat tahot varoittaa!

steinerkoulusta

http://www.skepsis.fi/lehti/2001/2001-3erva.html

Skepsis ry on sitoutumaton järjestö, johon kuuluu useita huipputiedemiehiä Suomesta. Kyseinen järjestö varoittaa sivuillaan steinerkoulusta ja pitää steinerin oppeja huijauksena. Lisäksi steinerkoulusta varoittaa useat uskonnolliset yhteisöt. Esimerkiksi monet kristilliset uskontokunnat varoittavat steinerkoulusta. Mukaan lukien evankelisluterilainen kirkko. Mielestäni myös se, että muut uskontokunnat varoittavat steinerkoulusta osoittaa, että kyseessä on kilpaileva uskonto/oppijärjestelmä. Ateistien vapaa-ajattelija -lehti julkaisi myös artikkelin, jossa oli arvioitu Suomessa tehtyä väitöskirjaa, joka osoitti, että Helsingin steinerkoulun opetus pohjautui Antroposofiaan. Uskontojen uhrien tuki ry, joka on perehtynyt auttamaan lahkojen uhreja varoittaa niin ikään steinerkoulusta.

Steinerilaisille tosin minkään uskontokunnan eikä edes skeptikoiden tai ateistien varoitukset eivät uppoa, sillä ainoa oikea taho kertomaan informaatiota steinerkoulusta ovat steinerlahkolaiset. Kaikki muut uskontokunnat ja myös uskonnottomat ovat väärässä. Ainoastaan steinerlahkolaiset oikeassa. Kuulostaa ah niin tyypilliseltä lahkomeiningiltä!

32

1411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimintaa vastaan

      on useat tahot. Johtuuko valtionapu siitä, että steinerilaisilla on sattunut olemaan joitakin merkittäviä henkilöitä tyyliin Paavo Lipponen ja paikallinen sosiaalidemokraatti hakemassa rahoitusta.

      • Lipponenhan se on... Mistä ihmeestä sä sen keksit. Äkkiä poistoon tämä viesti, ettei salaliittomme ja kulisseissa kähmintämme saa laajempaa julkisuutta. Tutuliini! herätys. Meidät on paljastettu!

        Ah ja voi! (vääntelee käsiään)


    • steineräippä

      Steinerkoulu toki perustuu erilaiseen maailmankatsomukseen kuin mitä kristinusko sen perinteisessä merkityksessä. Mielestäni siinä ei kuitenkaan ole mitään pelättävää. Pohjimmiltaan steinerkoulu on kuitenkin hyvin kristillinen. Steinerin opeissa Kristus -myytillä on hyvin keskeinen sija, vaikka myös Idän uskonnoista on ammennettu viisaita ja kuolemattomia elementtejä mukaan antroposofiaan. Kaiken kaikkiaan antroposofia on mielestäni looginen ja systemaattinen tapa tarkastella mikrokosmosta ja makrokosmosta. Mielestäni antroposofia ottaa skeptikoiden hengetöntä tiedettä paremmin huomioon ihmisen hengellis- sielullis- ruumiillisena kokonaisuutena. Steinerkoulun tapa kasvattaa ihmistä tältä pohjalta, sekä huomioiden reinkarnaatiot tarjoaa selvästi peruskoulua monipuolisemman pohjan lasten henkiselle kasvulle ja valaistumiselle. Steinerkouluja on toiminut jo 90 -vuotta. Tänä aikana lapsia on kasvatettu samojen hyvien ja pysyvien ajatusten valossa. Lopputuloksena on saatu hengellisesti tasapainoisia yksilöitä. Muun muassa useat taiteilijat, toisinajattelijat ja hengentieteen kehittäjät ovat saaneet hyvän pohjan steinerkoulusta. Minä en yksinkertaisesti näe antroposofiaan perustuvassa steineropetuksessa mitään pahaa tai vaarallista. Suorastaan en ymmärrä, että mistä oikein varoitetaan?!

      • Jos karman -laki -

        ajatus johta esim. siihen, että lapsen annetaan kiusata toista tai että pienen lapsen kuolemaan pidetään hyvänä, on se puistattavaa ja enemmän kun PELOTTAVAA. Mielestäni silloin ihminen ottaa Jumalan paikan.


      • sekoita
        Jos karman -laki - kirjoitti:

        ajatus johta esim. siihen, että lapsen annetaan kiusata toista tai että pienen lapsen kuolemaan pidetään hyvänä, on se puistattavaa ja enemmän kun PELOTTAVAA. Mielestäni silloin ihminen ottaa Jumalan paikan.

        oppeja ja ihmisiä! Karmaoppiin EI kuulu ajatus, että saisi antaa jonkun sortaa toista ihmistä! Onhan kristinuskon oppikin rakkauden oppi, vaikka kristityt ovat äärimmäisen paljon tappaneet sen nimissä.


      • palstan mukaan
        sekoita kirjoitti:

        oppeja ja ihmisiä! Karmaoppiin EI kuulu ajatus, että saisi antaa jonkun sortaa toista ihmistä! Onhan kristinuskon oppikin rakkauden oppi, vaikka kristityt ovat äärimmäisen paljon tappaneet sen nimissä.

        joissakin Steinerkouluissa karman -lakiin vedoten ihmiset (opettajat) sallivat väkivallan. Miksi pienen lapsen kuolemaan - palstan mukaan - pidetään hyvänä karman lain -mukaan?


      • en osaa
        palstan mukaan kirjoitti:

        joissakin Steinerkouluissa karman -lakiin vedoten ihmiset (opettajat) sallivat väkivallan. Miksi pienen lapsen kuolemaan - palstan mukaan - pidetään hyvänä karman lain -mukaan?

        vastata. Steineräippä or anyone? Ensimmäiseen osaan esittää vain arvion: koska kiusaamiseen puuttuminen on joskus ongelmallista (esimerkiksi itseäni kiusattiin peruskoulussa ja siihen ei haluttu puuttua), niin syyttävä sormi on alkanut osoittaa opettajan mahdollista antroposofista maailmankatsomusta, koska selityksiä halutaan löytää. Antroposofiseen maailmankatsomukseen EI KUITENKAAN MISSÄÄN MUODOSSA kuulu tällainen sormien läpi katseleminen.

        Jos joku antroposofi tosiaan ajattelee näin, hän on ymmärtänyt koko karma-ajatuksen väärin. Tai no, kukapa se on oikea henkilö sanomaan mikä on väärin ja mikä ei, mutta ainakin itse olen ymmärtänyt sen aivan eri tavalla. Tekemättä jättäminen (eli puuttumattomuus kiusaamiseen) on negatiivinen teko. Sillä jos millä luulisi keräävän itselleen aika himskatin huonoa karmaa.

        Suomi24 nyt ei luonnollisesti ole paras mahdollinen lähde missään asiassa.


      • My name is Ear
        palstan mukaan kirjoitti:

        joissakin Steinerkouluissa karman -lakiin vedoten ihmiset (opettajat) sallivat väkivallan. Miksi pienen lapsen kuolemaan - palstan mukaan - pidetään hyvänä karman lain -mukaan?

        Löytyy telkkarista ;o)

        Siinähän se on esitettynä: Kun teet muille kivasti, sulle käy kivasti. Jos olet kuspeä, sulle otti ohraleipä. Vaikka tietysti taikauskoa niin silti ihan hyvä ohje...

        Älä ota jauhopäitten juttuja tosissaan tai sotke niiitä steinerkouluun. Tällä palstalla ei ole mitään tekemistä steinerkoulun kanssa. Täällä steinerkoulusta kiinnostuneet voivat väitellä keskenään ja sanoa mitä sylki suuhun tuo (yleensä eilisiä ruuantähteitä)


      • lokojojo
        My name is Ear kirjoitti:

        Löytyy telkkarista ;o)

        Siinähän se on esitettynä: Kun teet muille kivasti, sulle käy kivasti. Jos olet kuspeä, sulle otti ohraleipä. Vaikka tietysti taikauskoa niin silti ihan hyvä ohje...

        Älä ota jauhopäitten juttuja tosissaan tai sotke niiitä steinerkouluun. Tällä palstalla ei ole mitään tekemistä steinerkoulun kanssa. Täällä steinerkoulusta kiinnostuneet voivat väitellä keskenään ja sanoa mitä sylki suuhun tuo (yleensä eilisiä ruuantähteitä)

        Taas kerran steinerfaija kumoaa täällä puhujat jauhopäiksi.
        Sun kirjoitustyylisi paljastaa sinut vaikka käytätkin eri nimimerkkiä.

        Miksi ihmeessä mollaat koko ajan tänne kirjoittavia?????
        Jokaisessa viestissäsi väität toisten joko valehtelevan tai kuulleen huhuja/juoruja.

        Sulla on tosiaan steinerlainen maailmankatsomus. Tuot sen niin puhtaalla tavalla esille koko ajan. Kaikki muut puhuu pötyä paitsi sinä ja muut steinerlaisuuden puolustajat. Hyvä te!


      • lokojojo kirjoitti:

        Taas kerran steinerfaija kumoaa täällä puhujat jauhopäiksi.
        Sun kirjoitustyylisi paljastaa sinut vaikka käytätkin eri nimimerkkiä.

        Miksi ihmeessä mollaat koko ajan tänne kirjoittavia?????
        Jokaisessa viestissäsi väität toisten joko valehtelevan tai kuulleen huhuja/juoruja.

        Sulla on tosiaan steinerlainen maailmankatsomus. Tuot sen niin puhtaalla tavalla esille koko ajan. Kaikki muut puhuu pötyä paitsi sinä ja muut steinerlaisuuden puolustajat. Hyvä te!

        Jos nyt satuit edellisen kirjoittajan kommentista tunnistamaan itsesi, älä nyt silti minua ala sättimään. Jos olisit hetkeäkään kiinnostunut lukemaan, mitä minä kirjoitan, olisit varmaan huomannut kuinka kaukana "steinerlaisuus" minusta on...

        Aika jännä, kun olet ensinnäkin sitä mieltä, että minä puolustaisin antrohörhöilyä ja sen lisäksi kirjoitat, että: "Jokaisessa viestissäsi väität toisten joko valehtelevan tai kuulleen huhuja/juoruja."

        Olisiko lainkaan mahdollista, että minä kirjoitan ihan omalla nimimerkilläni ja ne muut, joita luulet steinerfaijaksi ovat... muita? Olen välillä liian laiska kirjautuakseni, mutta en kyllä omia kirjoituksiani piilottele.

        Sinun väitteisiisi tekisi mieli sanoa, että "musta on aina tosi tyhmää kun kaikki aina yleistää" mutta saattaisi piikki mennä vähän ohi?

        Minä en muista nimimerkin "lokojojo" kirjoitelleen tänne juurikaan mitään, eli oletan sinun olevan joko joku vakiomultinikki tai sitten aika tuore tapaus.

        Olisi todella kiinnostavaa kuulla, onko lokojojolla kenties joku oma mielipide, jonka hän haluaisi kanssamme jakaa? Mielellään steinerkouluun liittyvä mielipide, vaikka toki muistakin asioista mielellään keskustellaan ;o)


    • omia pohdintoja

      "Skepsis ry on sitoutumaton järjestö, johon kuuluu useita huipputiedemiehiä Suomesta."

      Linkittämäsi teksti ei vaikuta kovinkaan puolueettomalta. Tieteelliseltä argumentaatiolta odotetaan tiettyä neutraaliutta, jota ei tekstistä löydy. Ylipäätään sellaiset adjektiivit kuin "omituinen" kertovat jo ennakolta mitä mieltä "tutkija" on tutkimastaan aiheesta. Tällöin ei tarvitse paljon arvailla mitä ovat loppupäätelmät. Jos antroposofia/steinerilaisuus/whatever on tosiaan niin hullua, niin sen luulisi selviävän objektiivisesti kirjoitetusta tekstistäkin. Tekstistä löytyi myös paljon ns. töksäytyksiä.

      "Lisäksi steinerkoulusta varoittaa useat uskonnolliset yhteisöt. Esimerkiksi monet kristilliset uskontokunnat varoittavat steinerkoulusta. Mukaan lukien evankelisluterilainen kirkko."

      Mitkä muut uskonnolliset yhteisöt varoittavat steinerkoulusta kuin kristilliset yhteisöt? Tämä ei mielestä ole ylipäätään kovin vakuuttava argumentti. Tietysti jos pelkää oman ja lapsensa taivaspaikan puolesta, niin steinerkouluun laittamista voi miettiä kaksi kertaa. Ev.lut. kirkko kun ei suopeasti steinerkouluun suhtaudu, se on selvä. Tosin, määräätkö sinä itse elämästäsi vai kirkko?

      "Steinerilaisille tosin minkään uskontokunnan eikä edes skeptikoiden tai ateistien varoitukset eivät uppoa, sillä ainoa oikea taho kertomaan informaatiota steinerkoulusta ovat steinerlahkolaiset."

      Oletko ajatellut, että jotkut steinerilaiset ottavat selvää asioista monelta eri näkökannalta ja tekevät sitten omat johtopäätöksensä? Se, että he eivät taivu heti sinun näkökannallesi, ei tarkoita, että he eivät olisi sitä tiedostaneet ja miettineet.

      "Ainoastaan steinerlahkolaiset oikeassa."

      Tietääkseni antroposofeilla on sellainen opetus, ettei ole olemassa vääriä tai oikeita teitä. On vain sopivia. Siksi antroposofit tutkivat ja vertailevat eri uskontoja. Esimerkiksi evankelisluterilaiselle kirkolle tällainen oppi on luonnollisesti hyvin vieras, koska heille ajatus siitä, että esimerkiksi kristinusko ja buddhalainen voivat molemmat olla matkalla samaa päämäärää kohti, on vieras. Antroposofien oppien mukaan siis ei todellakaan ole niin, että "he olisivat oikeassa ja kaikki muut väärässä".

    • ........................

      Linkkisi paljasti lähteen, jota palstan maaniset vakiovalittajat käyttävät esiintyessään Steinerkoulun käyneenä. :-D

      Ervastin käyttämässä selvityksessä antroposofiasta, Steinerista ja viittauksessaan Steinerkouluun viitteenä ollut Ehnqvistkään ”ei kykene vastaamaan miten antroposofia ilmenee opetussuunnitelman toteutustasolla”. Mistä siis varoitetaan?

      Mistä varoitat Steinerkoulun käyneitä (tuntemiani) juristeja, väitelleitä lääketieteen ja biologiantohtoreita, tiedemiehiä, ekonomeja, tutkijoita…? Mistä varoitat Steinerkoulun käyneitä, joille Steinerkoulu on ollut vain koulu, jossa opitaan samat asiat kuin muissakin kouluissa, ja on jatkettu jatko-opiskeluihin kuten suurin osa oppilaista tekee.

      Aina joku osa ihmisistä uskoo mieluummin sitä, mitä omat havainnot ja päättelyt kertovat, kuin sitä, mitä Heikki Ervasti tai oman uskonlahkonsa dogmaattinen kiihko silmissään julistavat Steinerkoulua vastaan.

      Minulle eräs tärkeimmistä ja hyödyllisimmistä Steinerkoulusta saamistani opinjyväsistä oli ”käytä omaa päätäsi, älä muiden”.

      :-D

      • Steinerkoulusta

        Hei

        Olen lueskellut palstalla näitä juttuja Steinerkoulusta ja olen erittäin hämmentynyt.
        Olen ilmoittanut lapseni steinerkouluun, koska koulun nettisivujen (ja sieltä saamieni esitteiden) koulu perustuu yksilölliselle opetukselle ja siihen, että ymmärretään oppimisen tapahtuvan monella tavalla.

        Olemme uskonnottomia ja nyt järkytyin lukiessani näitä juttuja uskonnollisuudesta koulutuksessa. Tuollaiset " leipä viljasta, vilja valosta"- jutut on ihan ok, niinhän se oikeastikin tapahtuu, mutta henkien liittämistä lapseni kasvatukseen en halua.

        Olenko siis hakoteillä, kuuluuko koulun kasvatukseen uskonto (siis mikä tahansa uskonnollisuus)? tavallisessa peruskoulussa pääsemme silti valitsemaan elämänkatsomustiedon... minulle on ihan sama, jos joku koulu harjoittaa mitä tahansa hengellisyyttä, mutta me emme kasvata lastamme siten, joten osaisiko joku neuvoa, mistä saisin puolueetonta tietoa tästä?


      • mennä vaan
        Steinerkoulusta kirjoitti:

        Hei

        Olen lueskellut palstalla näitä juttuja Steinerkoulusta ja olen erittäin hämmentynyt.
        Olen ilmoittanut lapseni steinerkouluun, koska koulun nettisivujen (ja sieltä saamieni esitteiden) koulu perustuu yksilölliselle opetukselle ja siihen, että ymmärretään oppimisen tapahtuvan monella tavalla.

        Olemme uskonnottomia ja nyt järkytyin lukiessani näitä juttuja uskonnollisuudesta koulutuksessa. Tuollaiset " leipä viljasta, vilja valosta"- jutut on ihan ok, niinhän se oikeastikin tapahtuu, mutta henkien liittämistä lapseni kasvatukseen en halua.

        Olenko siis hakoteillä, kuuluuko koulun kasvatukseen uskonto (siis mikä tahansa uskonnollisuus)? tavallisessa peruskoulussa pääsemme silti valitsemaan elämänkatsomustiedon... minulle on ihan sama, jos joku koulu harjoittaa mitä tahansa hengellisyyttä, mutta me emme kasvata lastamme siten, joten osaisiko joku neuvoa, mistä saisin puolueetonta tietoa tästä?

        "...tavallisessa peruskoulussa pääsemme silti valitsemaan elämänkatsomustiedon..."

        Kuten myös steinerkoulussa. Kannattaa suhtautua sillä varauksella palstan kirjoittajien kokemuksiaan, että suurin osa niistä sijoittuu vähintään 10 vuoden taakse.


      • ¨^
        Steinerkoulusta kirjoitti:

        Hei

        Olen lueskellut palstalla näitä juttuja Steinerkoulusta ja olen erittäin hämmentynyt.
        Olen ilmoittanut lapseni steinerkouluun, koska koulun nettisivujen (ja sieltä saamieni esitteiden) koulu perustuu yksilölliselle opetukselle ja siihen, että ymmärretään oppimisen tapahtuvan monella tavalla.

        Olemme uskonnottomia ja nyt järkytyin lukiessani näitä juttuja uskonnollisuudesta koulutuksessa. Tuollaiset " leipä viljasta, vilja valosta"- jutut on ihan ok, niinhän se oikeastikin tapahtuu, mutta henkien liittämistä lapseni kasvatukseen en halua.

        Olenko siis hakoteillä, kuuluuko koulun kasvatukseen uskonto (siis mikä tahansa uskonnollisuus)? tavallisessa peruskoulussa pääsemme silti valitsemaan elämänkatsomustiedon... minulle on ihan sama, jos joku koulu harjoittaa mitä tahansa hengellisyyttä, mutta me emme kasvata lastamme siten, joten osaisiko joku neuvoa, mistä saisin puolueetonta tietoa tästä?

        ^Kuinka sitä hengellisyyttä pystyisi edes tarkkailemaan kun lapsilla ei ole kirjoja ja opettaja puhuu tarinoita omasta päästään. Tällä tavoin vanhemmat pysyvät ulkona kuvioista koska päivän aikana opittua ei voi mistään tarkastaa. Näin juuri saadaan antroposofia ujutettua lapsen mieleen taidokkaasti.

        Kuulin juuri kuinka steinerkoulun kolmasluokkalainen oli piirtänyt tiettyä aihetta eikä se ollut kelvannut opettajalle millään. En usko että lapsen oma luovuus pääsee esiin koska kaikki pitää tehdä tarkasti tietyllä tavalla ja tietynlaisilla liiduilla. Enemmänkin se herättää lapsissa ahdistusta.

        Kyllä meillä ainakin tuli Jumala sanan käytöstä ongelmia luokassa. Muutama perhe jotka eivät hyväksyneet tätä ilmaisua keskustelivat opettajan kanssa, mutta turhaan. Opettaja tekee niinkuin haluaa.
        Itse vaihdoin lapseni pois steinerkoulusta ja olen ollut hyvin tyytyväinen peruskouluun. Valitsimme elämänkatsomustiedon ja se on osoittautunut hyväksi valinnaksi.

        Miettikää tarkkaan ja menkää tutustumaan kouluun paikan päälle. Se on ihan luvallista! Pelkästään tarkkailemalla voitte päästä steinerkoulun ytimeen.


      • ........................
        Steinerkoulusta kirjoitti:

        Hei

        Olen lueskellut palstalla näitä juttuja Steinerkoulusta ja olen erittäin hämmentynyt.
        Olen ilmoittanut lapseni steinerkouluun, koska koulun nettisivujen (ja sieltä saamieni esitteiden) koulu perustuu yksilölliselle opetukselle ja siihen, että ymmärretään oppimisen tapahtuvan monella tavalla.

        Olemme uskonnottomia ja nyt järkytyin lukiessani näitä juttuja uskonnollisuudesta koulutuksessa. Tuollaiset " leipä viljasta, vilja valosta"- jutut on ihan ok, niinhän se oikeastikin tapahtuu, mutta henkien liittämistä lapseni kasvatukseen en halua.

        Olenko siis hakoteillä, kuuluuko koulun kasvatukseen uskonto (siis mikä tahansa uskonnollisuus)? tavallisessa peruskoulussa pääsemme silti valitsemaan elämänkatsomustiedon... minulle on ihan sama, jos joku koulu harjoittaa mitä tahansa hengellisyyttä, mutta me emme kasvata lastamme siten, joten osaisiko joku neuvoa, mistä saisin puolueetonta tietoa tästä?

        Ensinnäkin en suosittele sinun edes yrittää muodostaa mielipidettäsi tämän likasankopalstan pohjalta. :-) Ota itse selvää siitä koulusta mihin lapsesi olet ilmoittanut; steinerkoulut ovat Opetushallituksen alaisia kouluja. Mene kysymään, vaadi reksiltä vastaukset kaikkeen lastasi/opetusta koskevaan mitä mieleesi juolahtaa. Päätät sitten itse.

        Minäkin olen uskonnoton. "Luokkahenki" oli ainoa henki mistä kouluni opetuksessa koskaan on puhuttu, samoin koulun käyneellä lapsellani. Koulun kasvatukseen ei kuulu uskonto; oppilaita on erilaisista uskontokunnista ja niiden ulkopuoleltakin. Steinerkoulu on velvollinen järjestämään ET:tä jos niin haluat, se vain on niin yksinkertaista mutta totta.

        //Maasta versonnut on vilja tämä,
        armaan aurinkoisen kypsyttämä

        Rakas aurinko ja rakas maa
        teitä emme tahdo unhoittaa.//


        Tuosta "ruokarunosta"palvontaa kaivava kaivaa sitä sitten ihan mistä hyvänsä tahtoo harhoissaan.

        :-D


      • exsteiner
        Steinerkoulusta kirjoitti:

        Hei

        Olen lueskellut palstalla näitä juttuja Steinerkoulusta ja olen erittäin hämmentynyt.
        Olen ilmoittanut lapseni steinerkouluun, koska koulun nettisivujen (ja sieltä saamieni esitteiden) koulu perustuu yksilölliselle opetukselle ja siihen, että ymmärretään oppimisen tapahtuvan monella tavalla.

        Olemme uskonnottomia ja nyt järkytyin lukiessani näitä juttuja uskonnollisuudesta koulutuksessa. Tuollaiset " leipä viljasta, vilja valosta"- jutut on ihan ok, niinhän se oikeastikin tapahtuu, mutta henkien liittämistä lapseni kasvatukseen en halua.

        Olenko siis hakoteillä, kuuluuko koulun kasvatukseen uskonto (siis mikä tahansa uskonnollisuus)? tavallisessa peruskoulussa pääsemme silti valitsemaan elämänkatsomustiedon... minulle on ihan sama, jos joku koulu harjoittaa mitä tahansa hengellisyyttä, mutta me emme kasvata lastamme siten, joten osaisiko joku neuvoa, mistä saisin puolueetonta tietoa tästä?

        juu kyllä se filosofia siellä on - antroposofia. tutustu siihen ja pohdi millaisen filosofian mukaan lastasi haluat kasvattaa. jos antroposofiassa on jotain mikä tuntuu vieraalta, steinerkoulu ei ole lapsesi paikka. tulet nimittäin törmäämään antroposofisiin asioihin ennemmin tai myöhemmin.

        ei ole ihan sama mitä hengellisyyttä harjoitetaan. selvitä ensin itsellesi mitkä arvot on itsellesi tärkeitä. steinerin omalaatuinen "kristillisyys" tulee kouluissa joka päivä piilo-opetussuunnitelman tavoin esiin.

        nyt jos joku ei ymmärrä tätä piilo-opetussuunnitelmaa niin ottakaa käsitteestä selvää ennen kuin alatte valittamaan tyhjästä.


    • Siitä mistä puhut?

      Jos evlut kirkko ja uskonto on sinulle noin tärkeää, otan todellakin osaa. Antroilu ei ole yhtään sen kummempaa hihhulointia kuin mikään muukaan uskonto. On myöskin ihan turha väittää ettei antroposofia olisi uskonto. Kyllä Steinerilla antrojen parissa on melkoinen profeetan asema. Kaikki tuo hölynpöly ja kelailu "hengentieteellisten" asioiden ympärillä lähtee siitä olettamuksesta, että kaiken takana on jotain kuolemattomia sieluja ja jumalia jne. Antroposofien pohdiskelut ja teoriat ovat aivan yhtä päättömiä kuin muidenkin teologien. Niin kauan kun puhutaan jumalista ja jeesuksista, sieluista ja enkeleistä ollaan tieteen ulkopuolella.

      Aivan samalla tavalla Skepsis suhtautuu mihin tahansa pseudotieteeseen: http://www.skepsis.fi/jutut/tiede-pseudotiede.html Minä ainakin luen myös kaikki kristilliset höpötykset samaan kastiin.

      Steinerkoulu ei kuitenkaan ole suoraan verrannollinen antroposofiaan ja vaikka steinerpedagogiikka on syntynyt Steinerin pähkäilyjen perusteella ei se kuitenkaan tähtää siihen, että lapsista tehdään kuuliaisia lahkolaisia. Päinvastoin! Steiner oli niin varma oman teoriansa oikeellisuudesta, että suositti, ettei koko antroposofiaa käsitellä koulussa lainkaan. Hän varmaan ajatteli, että kun ujuttaa eukan, temperamenttien ja värimaailman, musiikin ja muitten mukana "salaa" sellaisia juttuja koulun toimintaan, jotka "nostavat lasten tietoisuutta", he ikäänkuin luonnostaan löytävät antroposofisen elämänkatsomuksen...

      Se nyt vaan on niin, että koska antroposofinen uskonto ei ole, kuten ei mikä tahansa muukaan uskonto ole totta, niin mikään määrä eukkaamista tai piirtämistä ei saa ketään "valaistumaan". Vähän sama kuin jos joku loihtisi kirouksen toisen päälle, niin eipä tuo paljon sitä jotakuta hetkauttaisi ;o)

      Jos on elämänkatsomukseltaan harras kristitty (lue "hihhuli") ei steinerkoulu varmasti ole hyvä paikka omille lapsille, koska osa saduista ja tarinoista tuo kristinuskon ulkopuolisia aineksia kertomuksina mukaan. Ateistille steinerkoulu sopii hyvin. Lasten annetaan leikkiä ja aisoita käsitellään isompina kokemuksina, eikä kukaan ole ainakaan minun lapsilleni väittänyt, että maahiset sun muut olisivat muuta kuin satuja ja tarinoita. Kai nyt lapsille saa satuja kertoa?

      Mikä muuten ihmisiä mättää siinä Mikael-juhlassa? Miksi sen tarinan kertominen on jotenkin kauheaa, mutta joulukuvaelma jotenkin hyväksyttyä? Ihan samanlaista taikauskoista satua ne ovat molemmat.

      Steinerkoulussa on monia kivoja rituaaleja, kuten adventtispiraali ekaluokkalaisille. Ne ovat minusta verrattavissa tanssiesitykseen. Sama juttu eukan kanssa. Ei niissä koikkelehtimisissä ja runoissa ole mitään salatieteellistä, jos se koikkelehtija ja hokija ei itse niin ajattele. Vanhemmista se on kiinni, millainen lapsesta kasvaa.

      Steinerkoulu on siinäkin mielessä parempi paikka (minusta) ateistin lapsille, että vanhemmalla on ensinnäkin suurempi mahdollisuus olla mukana koulutyössä "vahtimassa" ettei opettaja väärinkäytä auktoriteettiään ja yritä tuputtaa omia uskomuksiaan lapsille. Sen lisäksi sitä tarina- ja satujuttua on niin paljon ja siihen suhtaudutaan aina vain tarinoina, että voi jopa huoletta käyttää vanhan testamentin juttuja materiaalina. Ne kun on rinnastettu kaikkiin muihin satuihin, eikä lapselle tule sellaista kuvaa, että joku näistä saduista on enemmän totta kuin toinen.

      Eli enpä usko, että steinerkouluja kannattaa vastustaa muiden kuin erilaisten muitten hihhuliuskontojen tukijoiden, jos heidänkään. Paremmassa turvassa aivopesulta minun lapseni siellä ovat Suomen evankelisluterilaisen kirkon soluttaman peruskoulun sijaan...

      • omia pohdintoja

        "Se nyt vaan on niin, että koska antroposofinen uskonto ei ole, kuten ei mikä tahansa muukaan uskonto ole totta, niin mikään määrä eukkaamista tai piirtämistä ei saa ketään "valaistumaan"."

        Totta puhut! Ja minä ihmettelen vielä, että jos steinerkoulu on tosiaan niin kammottava aivopesupaikka, niin missä se näkyy? Antroposofisen liiton jäsenmäärä oli vuonna 2007 n. 800 eli luku ei päätä huimaa. Olen joskus käynyt mielenkiinnosta muutamassa tilaisuudessa ja vanhoja mummojahan siellä lähinnä istuu.

        Eli jos steinerkouluissa tuputetaan antroposofiaa, niin ainakaan sitä ei tehdä mielestäni kovin hyvin, koska antroposofia ei näytä nuoria innostavan.


      • käsitystä

        Kun vertaa sinun ja steineräipän tekstejä vierekkäin, niin kyseisen koulun käyneenä ei ole helppo muodostaa näkemystä, että kumpi teistä on paremmin steinerkoulun asioista perillä. Hupaisaa, että jaksat jakaa tuota disinformaatiotasi päivin, öin, selvinpäin ja kännissä... Selvästi asia on myös aiheuttanut unettomia öitä...

        Niin kuin joku aikaisemmassa viestiketjussa totesi, niin sinä olet lahkosi ansainnut. :D Yritä oppia elämään sen faktan kanssa, että lapsesi ovat antroposofisten lahkolaisten koulussa. Sinä ja perheesi ovat antrouskovaisten vaikutuspiirissä. Varmasti osa kristittyjen jutuista on aika hupaisaa luettavaa, mutta ne eivät missään määrin vedä vertoja antrojen touhulle, johon on yhdistetty kristinusko ja käsittämätön määrä soopaa myös muista uskonnoista...


      • muodostaa
        käsitystä kirjoitti:

        Kun vertaa sinun ja steineräipän tekstejä vierekkäin, niin kyseisen koulun käyneenä ei ole helppo muodostaa näkemystä, että kumpi teistä on paremmin steinerkoulun asioista perillä. Hupaisaa, että jaksat jakaa tuota disinformaatiotasi päivin, öin, selvinpäin ja kännissä... Selvästi asia on myös aiheuttanut unettomia öitä...

        Niin kuin joku aikaisemmassa viestiketjussa totesi, niin sinä olet lahkosi ansainnut. :D Yritä oppia elämään sen faktan kanssa, että lapsesi ovat antroposofisten lahkolaisten koulussa. Sinä ja perheesi ovat antrouskovaisten vaikutuspiirissä. Varmasti osa kristittyjen jutuista on aika hupaisaa luettavaa, mutta ne eivät missään määrin vedä vertoja antrojen touhulle, johon on yhdistetty kristinusko ja käsittämätön määrä soopaa myös muista uskonnoista...

        näkemystä.. Pahoittelen virhettä :)


      • käsitystä kirjoitti:

        Kun vertaa sinun ja steineräipän tekstejä vierekkäin, niin kyseisen koulun käyneenä ei ole helppo muodostaa näkemystä, että kumpi teistä on paremmin steinerkoulun asioista perillä. Hupaisaa, että jaksat jakaa tuota disinformaatiotasi päivin, öin, selvinpäin ja kännissä... Selvästi asia on myös aiheuttanut unettomia öitä...

        Niin kuin joku aikaisemmassa viestiketjussa totesi, niin sinä olet lahkosi ansainnut. :D Yritä oppia elämään sen faktan kanssa, että lapsesi ovat antroposofisten lahkolaisten koulussa. Sinä ja perheesi ovat antrouskovaisten vaikutuspiirissä. Varmasti osa kristittyjen jutuista on aika hupaisaa luettavaa, mutta ne eivät missään määrin vedä vertoja antrojen touhulle, johon on yhdistetty kristinusko ja käsittämätön määrä soopaa myös muista uskonnoista...

        Mikä sinulle on vaikeampaa ymmärtää. Se, että olen todella hyvin selvillä antroposofiasta ja steinerkoulusta ja tiedän miten se _oikeasti_ toimii. Vai se, että sana "lahkolainen" ei ateistille merkitse huituntuuttia. Minulle te kaikki hihhulit olette samaa sakkia.

        Teenpä päätelmiä: 1. Vain "oikeauskoinen" käyttää nimitystä "lahkolainen" 2. Vain "oikeauskoinen" jaksaa vaahdota siitä mitä muut ihmiset tekevät. 3. Sinä olet "oikeauskoinen"?

        Jos tämä tosiaan on sinun laitasi, otan osaa ja ymmärrän että seurakuntasi ja jumalasi käskee sinua ahdistelemaan vääräuskoisia. Jos taas ei ole, niin voitko selittää miksi koet niin kovin tärkeäksi steinerkoulun vastustamisen?

        Olet siis käynyt steinerkoulun ja se pilasi elämäsi? Oletko varma, että elämäsi pilaantui steinerkoulun vuoksi? Oletko joutunut kamppailemaan kauankin, että pääsit eroon sinulle syötetystä antroposofisesta uskonnosta ja takaisin oikean uskosi pariin?

        Jos elämäsi ei pilaantunut, mutta olet liikkeellä kampanjasi kanssa siksi, etteivät muut vain hairahtuisi huiputettavaksi ja antrojen aivopestäväksi, niin mitä vaadittaisiin sinun vakuuttamiseksesi siitä, ettei huolta todellakaan ole ;o)

        Antrovanhemmat toki saavat hihhuloida lastensa tulevaisuuden kustannuksella aivan halunsa mukaan. Mutta sillä valtaenemmistöllä, jota me ei-antroposofiset steinervanhemmat edustamme, ei ole huolta lastemme mielenterveydestä steinerkoulun vuoksi. Joku rikollisen surkea opettaja varmasti löytyy, kuten peruskoulunkin puolelta, mutta sellaisista voi ja pitääkin hankkiutua eroon, kuten peruskoulunkin puolella.


      • ........................
        Steinerfaija kirjoitti:

        Mikä sinulle on vaikeampaa ymmärtää. Se, että olen todella hyvin selvillä antroposofiasta ja steinerkoulusta ja tiedän miten se _oikeasti_ toimii. Vai se, että sana "lahkolainen" ei ateistille merkitse huituntuuttia. Minulle te kaikki hihhulit olette samaa sakkia.

        Teenpä päätelmiä: 1. Vain "oikeauskoinen" käyttää nimitystä "lahkolainen" 2. Vain "oikeauskoinen" jaksaa vaahdota siitä mitä muut ihmiset tekevät. 3. Sinä olet "oikeauskoinen"?

        Jos tämä tosiaan on sinun laitasi, otan osaa ja ymmärrän että seurakuntasi ja jumalasi käskee sinua ahdistelemaan vääräuskoisia. Jos taas ei ole, niin voitko selittää miksi koet niin kovin tärkeäksi steinerkoulun vastustamisen?

        Olet siis käynyt steinerkoulun ja se pilasi elämäsi? Oletko varma, että elämäsi pilaantui steinerkoulun vuoksi? Oletko joutunut kamppailemaan kauankin, että pääsit eroon sinulle syötetystä antroposofisesta uskonnosta ja takaisin oikean uskosi pariin?

        Jos elämäsi ei pilaantunut, mutta olet liikkeellä kampanjasi kanssa siksi, etteivät muut vain hairahtuisi huiputettavaksi ja antrojen aivopestäväksi, niin mitä vaadittaisiin sinun vakuuttamiseksesi siitä, ettei huolta todellakaan ole ;o)

        Antrovanhemmat toki saavat hihhuloida lastensa tulevaisuuden kustannuksella aivan halunsa mukaan. Mutta sillä valtaenemmistöllä, jota me ei-antroposofiset steinervanhemmat edustamme, ei ole huolta lastemme mielenterveydestä steinerkoulun vuoksi. Joku rikollisen surkea opettaja varmasti löytyy, kuten peruskoulunkin puolelta, mutta sellaisista voi ja pitääkin hankkiutua eroon, kuten peruskoulunkin puolella.

        Hatun nosto sinulle SF, kun jaksat huolellisesti oikoa hihhuleiden maaniset valitukset. Jännää, kuinka innokkaasti nuo tyypit jaksavat takoa kalloaan faktoihin, yhä uudelleen ja uudelleen. S&M jengiä....? :-D


      • kaikkia uskontoja
        ........................ kirjoitti:

        Hatun nosto sinulle SF, kun jaksat huolellisesti oikoa hihhuleiden maaniset valitukset. Jännää, kuinka innokkaasti nuo tyypit jaksavat takoa kalloaan faktoihin, yhä uudelleen ja uudelleen. S&M jengiä....? :-D

        Voisiko tämän osaston vakiomaanikon jotenkin poistaa listalta? Jätkä suoltaa ihanan S(k)epsiksensä varjolla kaikkea likasontaa hienon koulun päälle vuosien ajan. Menisit tiiraamaan niitä tähtiä. Siellä piilee totuus sulle:)


      • exsteiner
        kaikkia uskontoja kirjoitti:

        Voisiko tämän osaston vakiomaanikon jotenkin poistaa listalta? Jätkä suoltaa ihanan S(k)epsiksensä varjolla kaikkea likasontaa hienon koulun päälle vuosien ajan. Menisit tiiraamaan niitä tähtiä. Siellä piilee totuus sulle:)

        steinerkoulut eivät opeta kaikkia uskontoja. ateistin lapsi laitettiin kristiyhteisön tunneille sen vuoksi kun elämänkatsomustiedon tunneille ei olisi ollut riittävästi oppilaita. vanhemmat tekivät keskenään kartoituksen etn tunneille haluavista lapsista ja niitä oli yli viisi. tämä ei rehtorille kelvannut. missä se valinnanvapaus oli? vanhemmat valittivat monta vuotta kristiyhteisön uskonnon pakkosyötöstä.


      • exsteiner
        kaikkia uskontoja kirjoitti:

        Voisiko tämän osaston vakiomaanikon jotenkin poistaa listalta? Jätkä suoltaa ihanan S(k)epsiksensä varjolla kaikkea likasontaa hienon koulun päälle vuosien ajan. Menisit tiiraamaan niitä tähtiä. Siellä piilee totuus sulle:)

        steinerkoulut eivät opeta kaikkia uskontoja. ateistin lapsi laitettiin kristiyhteisön tunneille sen vuoksi kun elämänkatsomustiedon tunneille ei olisi ollut riittävästi oppilaita. vanhemmat tekivät keskenään kartoituksen etn tunneille haluavista lapsista ja niitä oli yli viisi. tämä ei rehtorille kelvannut. missä se valinnanvapaus oli? vanhemmat valittivat monta vuotta kristiyhteisön uskonnon pakkosyötöstä.


      • exsteiner kirjoitti:

        steinerkoulut eivät opeta kaikkia uskontoja. ateistin lapsi laitettiin kristiyhteisön tunneille sen vuoksi kun elämänkatsomustiedon tunneille ei olisi ollut riittävästi oppilaita. vanhemmat tekivät keskenään kartoituksen etn tunneille haluavista lapsista ja niitä oli yli viisi. tämä ei rehtorille kelvannut. missä se valinnanvapaus oli? vanhemmat valittivat monta vuotta kristiyhteisön uskonnon pakkosyötöstä.

        Ei ilmeisesti ihan viime aikoina? Todella ikävä tapaus. Oliko tässä steinerkoulussa siis varsinainen rehtori, eikä pedagogiikasta vastannut opettajakollegio, kuten käsittääkseni yleensä. Ainakin jos Stefan Leberin suuntaviivojen (ja varmaan Kaisu Virkkusenkin) mukaan mennään...

        Aika selkeä osoitus siitä, että opettajakollegio on yksivaltiasta parempi vaihtoehto. Joka tapauksessa olen ateistina pöyristynyt! Jos tuollaista vielä tapahtuu niin välittömästi lääninhallitukseen ilmoitusta. Kuvaamasi kaltaisella saarnamiehellä ei saisi olla mitään tekemistä lasten opetuksen kanssa. Joko on eläkkeellä vai vieläkö virassa?


      • ........................ kirjoitti:

        Hatun nosto sinulle SF, kun jaksat huolellisesti oikoa hihhuleiden maaniset valitukset. Jännää, kuinka innokkaasti nuo tyypit jaksavat takoa kalloaan faktoihin, yhä uudelleen ja uudelleen. S&M jengiä....? :-D

        Minulle on tämä näpyttelu yksi suurimmista huvituksista ;o)


      • ........................
        exsteiner kirjoitti:

        steinerkoulut eivät opeta kaikkia uskontoja. ateistin lapsi laitettiin kristiyhteisön tunneille sen vuoksi kun elämänkatsomustiedon tunneille ei olisi ollut riittävästi oppilaita. vanhemmat tekivät keskenään kartoituksen etn tunneille haluavista lapsista ja niitä oli yli viisi. tämä ei rehtorille kelvannut. missä se valinnanvapaus oli? vanhemmat valittivat monta vuotta kristiyhteisön uskonnon pakkosyötöstä.

        vimmalla suoltamaasi roskaa. Steinerkouluissa on uskontotunti, jolla käydään maailman uskonnot vuosien varrella läpi. Ateistien lapsien ei sille uskontotunnille tarvinnut osallistua eikä tarvitse. :-D

        Luot itsestäsi täällä todella naurettavan kuvan yrittäessäsi selittää yhden koulun (Mikä-mikä-maassa? Sitähän sinä et kykene selittämään etkä perustelemaan) ongelman olevan KAIKKIEN Steinerkoulujen tapa. Surkeaa, mutta toisaalta jossain määrin huvittavaa tosin.


      • ........................
        kaikkia uskontoja kirjoitti:

        Voisiko tämän osaston vakiomaanikon jotenkin poistaa listalta? Jätkä suoltaa ihanan S(k)epsiksensä varjolla kaikkea likasontaa hienon koulun päälle vuosien ajan. Menisit tiiraamaan niitä tähtiä. Siellä piilee totuus sulle:)

        sinulla nyt, mutta asiasi normilukijalle menee perille.

        :-)


      • exsteinerillä
        Steinerfaija kirjoitti:

        Minulle on tämä näpyttelu yksi suurimmista huvituksista ;o)

        olekaan parempaa tekemistä kuin istua täällä aukomassa päättään. Ei sitten peruskoulukaan avannut sulle ovia suureen menestykseen:))) ehkä ongelma onkin ihan vaan sun oman pikku pään sisäpuolella?


      • exsteinerillä kirjoitti:

        olekaan parempaa tekemistä kuin istua täällä aukomassa päättään. Ei sitten peruskoulukaan avannut sulle ovia suureen menestykseen:))) ehkä ongelma onkin ihan vaan sun oman pikku pään sisäpuolella?

        Siis tuo vastaa-nappula. tää varmaankin oli vastaus exsteinerille ;o)

        Hetken jo kelailin, että hä?
        -SF


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      715
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      710
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      702
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      106
      657
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      80
      644
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe