Nimen vaihtaminen

vaihtamassa

Kuinka onnistuu sukunimen vaihtaminen takaisin "tyttönimeen"
avioeron harkinta-aikana? Maksaako?

16

2651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helposti

      Ajattelin itse ilmoittaa avioeron 2.vaiheen yhteydessä, että haluan ottaa tyttönimeni takaisin..sitten vain kaikki passi, ajokortti, kelakortit ym. uusimiset työllistää..no kelakortti saattaa tulla postissa..en tiedä, kun siitä ei tarvi maksaa...näin oon kuullut että onnistuu...voithan kysyä maistraatista tai kirkkoherranvirastosta..uskon, että se onnistuu vaikka heti..

      • odottaa...

        siihen saakka, että ero tulee voimaan - näin minulle sanottiin, kun asiaa kysyin. Jos haluaa nimenmuutoksen "kesken" harkinta-ajan, vie viikkoja, ennen kuin tulee voimaan. Eron yhteydessä kuulemma ilmoitusluontoinen juttu.


      • Onnellisesti vaihtanut
        odottaa... kirjoitti:

        siihen saakka, että ero tulee voimaan - näin minulle sanottiin, kun asiaa kysyin. Jos haluaa nimenmuutoksen "kesken" harkinta-ajan, vie viikkoja, ennen kuin tulee voimaan. Eron yhteydessä kuulemma ilmoitusluontoinen juttu.

        vain ilmoitat siitä viranomaiselle. Ei maksa mitään.


      • kitupiikki*
        Onnellisesti vaihtanut kirjoitti:

        vain ilmoitat siitä viranomaiselle. Ei maksa mitään.

        Koska tahansa ei voi käyttää ilmoitusmenettelyä, joka ei maksa mitään. Vain tietyissä tapauksissa: Avioliiton aikana voi kerran joko ottaa aikaisemman sukunimensä henkilökohtaiseen käyttöön puolisoiden YHTEISEN sukunimen edelle (KAKSOISNIMI) tai luopua siitä.

        "Jos puolisot ovat solmineet avioliiton ennen 1.1.1986, vaimolla on oikeus avioliiton aikana ottaa sukunimekseen se nimi, joka hänellä oli naimattomana ollessaan.

        Mikäli avioliitto on purkautunut puolison kuoleman tai avioeron vuoksi, voi puoliso ottaa takaisin sen sukunimen, joka hänellä oli viimeksi naimattomana ollessaan."

        Eli jos on solminut avioliiton 1.1.1986 jälkeen ja silloin ottanut käyttöönsä miehen nimen - niin sen voi maksutta vaihtaa vain eron jälkeen (tai puolison kuoleman). Muuten nimenvaihdoksesta joutuu pulittamaan 100-160 (tms) euroa.


    • Vaihtanut

      vaihtaa milloin hyvänsä ja muistaakseni ei maksa mitään kun eka kerran vaihtaa.
      Tottakai sitten ne paperien vaihtamiset työllistää ja osa maksaakin.

    • ...mutta maksaa
      • laki...

        muuttunut kolmessa vuodessa..? Kun silloin erosin ja otin tyttönimeni takaisin, ei maksanut mitään - kirkkohran virastossa sanottiin, että on samanlainen "toimenpide" kuin miehen nimen ottaminen naimisiin mennessä, eihän sekään maksanut. Maistraatin hinnasto taitaa koskea muissa tapauksissa tapahtuvaa nimen vaihtoa..?


      • itsekin
        laki... kirjoitti:

        muuttunut kolmessa vuodessa..? Kun silloin erosin ja otin tyttönimeni takaisin, ei maksanut mitään - kirkkohran virastossa sanottiin, että on samanlainen "toimenpide" kuin miehen nimen ottaminen naimisiin mennessä, eihän sekään maksanut. Maistraatin hinnasto taitaa koskea muissa tapauksissa tapahtuvaa nimen vaihtoa..?

        Eron tultua voimaan kävelin maistraattiin, täytin nimenmuutospaperin, maksoin virkatodistuksesta pankkia varten 4.5e ja se oli siinä. Pois lähdin tyttönimellä.Sen jälkeen piti tietenkin kortteja uusia ja koska tarvitsin joka tapauksessa uuden henk.kortin, se maksoi 48e. Niin että olipa helppo juttu(:


      • haukkui aina
        itsekin kirjoitti:

        Eron tultua voimaan kävelin maistraattiin, täytin nimenmuutospaperin, maksoin virkatodistuksesta pankkia varten 4.5e ja se oli siinä. Pois lähdin tyttönimellä.Sen jälkeen piti tietenkin kortteja uusia ja koska tarvitsin joka tapauksessa uuden henk.kortin, se maksoi 48e. Niin että olipa helppo juttu(:

        kun oltiin yhdessä, sekä minut, että sukuni, ja varsinkin sukunimeni. Nyt ollaan jo oltu 6v erossa, eikä hän vieläkään ole vaihtanut sukunimeään. Aika merkillistä, miksi ei sitten vaihda tyttönimeensä takaisin.


      • Mies jonka ex on .....
        haukkui aina kirjoitti:

        kun oltiin yhdessä, sekä minut, että sukuni, ja varsinkin sukunimeni. Nyt ollaan jo oltu 6v erossa, eikä hän vieläkään ole vaihtanut sukunimeään. Aika merkillistä, miksi ei sitten vaihda tyttönimeensä takaisin.

        olen jo uudelleen naimisissa ja meillä ei edes ollut lapsia exän kanssa niin silti hän käyttää mieluummin minun sukunimeä kuin sitä nimeä joka on myös hänen lapsillaan! En voi asialle mitään vaikka häpeän silmät päästäni kun hän käyttää ns minun nimeä koska avioliitto hänen kanssaan oli elämäni suurin virhe. Tyhmästä päästä kärsii jne...


      • kyttää joka paikassa
        Mies jonka ex on ..... kirjoitti:

        olen jo uudelleen naimisissa ja meillä ei edes ollut lapsia exän kanssa niin silti hän käyttää mieluummin minun sukunimeä kuin sitä nimeä joka on myös hänen lapsillaan! En voi asialle mitään vaikka häpeän silmät päästäni kun hän käyttää ns minun nimeä koska avioliitto hänen kanssaan oli elämäni suurin virhe. Tyhmästä päästä kärsii jne...

        vaimoni on facebookissa ja yksi päivä huomasi että ex oli tullut sinnekkin eli varmaan typeryyttään rekisteröitynyt kun luuli että niin pääsee taas jotenkin meidän elämään käsiksi...ja tietenkin sillä samalla sukunimellä...oksettavaa katsoa että hän sillä esiintyy jokapaikassa.


      • MrsEx
        kyttää joka paikassa kirjoitti:

        vaimoni on facebookissa ja yksi päivä huomasi että ex oli tullut sinnekkin eli varmaan typeryyttään rekisteröitynyt kun luuli että niin pääsee taas jotenkin meidän elämään käsiksi...ja tietenkin sillä samalla sukunimellä...oksettavaa katsoa että hän sillä esiintyy jokapaikassa.

        tuolla edellisellä kirjoittajalla ole muuta tekemistä kuin potea samansukunimisen exän tekemisiä..? Vai ovatko sukunimenne harvinaisia (alle 50 Suomessa) että kaikki muut ihmiset teidän mielestänne osaavat yhdistää, että haa, tuo on nyt taas tuon ex...? Oma valintanne on ollut, että nämä karmivat naikkoset ovat aikoinaan saaneet teidän sukunimenne "lokaan vedettäväksi".
        No, kukin tyylillään ; itse kysyin aikoinaan exältä, että pahastuuko, jos pidän hänen sukunimensä? Jotenkin vain se oli hitsaantunut niin kiinni omaan persoonaani, että tyttönimen käyttöönotto olisi tuntunut jotenkin kenotekoiselta. Hänellä ei ollut mitään sitä vastaan - vaikka kyseessä suht harvinainen nimi onkin - totesi vain, että mitäpä sitä elämästään pitäisi pitkää ajanjaksoa alkaa deletoimaan.


    • ilmoittaminen

      riittää rekisteriviranomaiselle. Olen itse sen tehnyt.

      • omanimi #2

        kannattaa pitää oma sukunimi naimisiin mennessä niin pääsee helpolla JOS ero tulee...


      • hohhoijakkaa...
        omanimi #2 kirjoitti:

        kannattaa pitää oma sukunimi naimisiin mennessä niin pääsee helpolla JOS ero tulee...

        tuohan nyt onkin TODELLA hyvä syy pitää oma sukunimi...


      • että sillai
        hohhoijakkaa... kirjoitti:

        tuohan nyt onkin TODELLA hyvä syy pitää oma sukunimi...

        No miksi se sukunimi pitää alunalkaen vaihtaa? En ole koskaan ymmärtänyt, miksi minun pitäisi ottaa mieheni sukunimi? Oma nimeni on osa minun identiteettiäni ja osa itsenäisyyttäni, joita en halua menettää avioliiton takia. Oman nimen pitäminen on minusta kaikkein järkevin ratkaisu, eikä se vähennä suhtautumistani avioliiton arvostukseen, avioliitto on minulle "pyhä" siinä mielessä, että toivon sen kestävän loppuiän, mutta kyllä rakastuneenakin on hyvä pitää jalat maassa ja järki päässä ja varautua myös siihen, että erokin voi jonain päivänä tulla. Tämän takia avioehto ja oma nimi ovat erittäin tärkeitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe