Olen ajellut vuoden verran Helkama S3000 (vm. 2008) miesten hybridi fillarilla ja ajattelin kirjoitella kokemuksia.
Heti alkuun sanon, että pyörän ergonomia ja yleinen ajettavuus on erittäin hyvä.
Runko - Ei moitittavaa muutoin kun, että maali ei kestä minkäänlaista kolhua vaan naarmuuntuu tosi helposti.
Vaihteet - Ei ongelmia eikä säätötarvetta.
Jarrut - Taka V-jarrut toimii ja on riittävän tehokkaat. Etu mekaaniset levyjarrut ovat hyvin tehokkaat. Vaativat kuukausittain säätöä, mutta sitten toimii.
Etuhaarukka - Toimii tavallisessa ajossa isompien iskujen vaimentajana, mutta ei ole mikään kovin herkkä.
Renkaat - pitävät hyvin kuivalla asvaltilla, mutta sateella tai hiekalla pitää ajaa kieli keskellä suuta.
Polkimet - 6kk ajon jälkeen laakerit alkoin naksumaan, purkaminen ja uudellenvoitelu ei auttanut vaan piti ostaa uudet, nyt toimii.
Satula - itse satula on ihan ok, mutta satulan ja satulaputken kiinnityskohta on maalattua/lakattua metallia ja se alkoi natisemaan kun lakka kului osittain rikki ja pääsi liikkumaan. Hioin santapaperilla koko lakan pois ja nyt satula on hiljaa.
Joustava satulaputki - tuntui jo alikuun vähän hassulta "keksinnöltä" ja siksi se sitten käytännössäkin osoittautui. Kun satulaputki painuu n. 2-4 cm sisään tien kuoppien mukaan, vaikuttaa se oleellisesti istiuma/polkuasentoon ja tekee siitä huonon. Jousi oli aivan liian löysä ja oli lähes pohjassa (80kg) kun ajoi. Kokeilin jäykentää jousta lisäämällä putkeen prikkoja ja paremmaksi tuli, mutta ei silti ei. Lisäksi putkessä oli kiertymä väljyyttä eli mutkassa penkki saattoi kääntyä hieman 1-2cm eri suuntaan kun mutka - tuntuu kummalta. Vaihdoin tilalle tavallisen kiinteän putken ja ongelma poistui.
Ohjaustanko - on erittäin hyvin muotoiltu, mutta sama natinaongelma kuin satulassakin ja sama syy. Tangon säädettävä nivel on maalattu ja kitkakohdasta maali alkoi halkeilemaan, mikä päästi sen liikkumaan. Taas santapaperi käteen, maali pois ja enää ei natise.
Ehkä pidätte mua pikkumaisena, mutta ei mun mielestä yli 500 eur pyörä saa 6kk käytön jälkeen kuulostaa intin munamankelilta, johon kuuluu niti nati naks naks äänet.
Nyt pyöräni toimii hyvin, jämäkästi ja täysin äänettömästi - toivottavasti vielä pitkään.
Suosittelisinko, en usko että ongelmatonta pyörää onkaan ja sain vaivaa nähtyäni mieleisen pelin, joten kyllä minä suosittelisin - on se monta kilpailijaa paljon mukavampi ajaa.
Helkama S3000 kokemuksia
PyöriiPettersson
0
1249
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096973- 954461
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524063- 513558
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483532- 1923525
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242989- 672734
- 492559
- 131934