Tervehdys!
Nyt on iskenyt kamala hinku aloittaa taas uintiharrastus!
Olen harrastanut nuorempana sellaiset seitsemän vuotta urheilusukellusta, sittemmin olen käynyt uimassa vähän silloin tällöin. Nyt mulla on kuitenkin niin rauhallinen syksy, että voisin käydä taas pari-kolmekin kertaa viikossa uimassa.
Haluaisin siis tietää, miten voisin käyttää aikani altaassa mahdollisimman tehokkaasti. Tavoitteeni olisi parantaa sellaista peruskestävyyttä uinnin suhteen -että jaksaisin uida pitempiä matkoja nopeammin. Mitään sellaista yhden altaanmitan supersuorituksia en ole koskaan harrastanut enkä kai jatkossakaan.
Aikoinaan sukellustreeneissä ei muistaakseni uitu mitenkään kovin määrätietoisesti, kunhan uitiin ja hiottiin taktiikkaa. Kävin silloin myös itsekseni uimassa paljon, joten koen että mulla on tekniikka ihan kunnossa.
En vain oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Treenatessa maratonillekaan ei pidä vain juosta ja juosta ja juosta, vaan juostaan hieman erilaisia lenkkejä, -vauhtileikittelyä, ylämäkiä, lyhyempää, hitaampaa, nopeampaa... Sovelletaanko tätä samaa hommaa uinnissa? Pitäisikö esim. tehdä sellaisia muutaman sadan metrin nopeampia suorituksia, sitten hengähtää, sitten uida taas lujaa? Minä yleensä vain uin muutaman kilometrin samaa vauhtia, loppuun vähän muutakin kuin kroolia.
Miten esim. kilpauimarit treenaa?
Miten tehoa uintitreeniin?
3
620
Vastaukset
- Anyki
Vuosi sitten kilpauinnin lopettaneena voinen antaa muutaman vinkin. Meillä treenit jaoteltiin aina osiin, ensin alkuverra, sitten lämmittely, pääsarja, jäähdyttely ja viimeisenä loppuverra. Tekniikkasi on ilmeisen kunnossa niinkuin itse aavistelet ja eikä muutama kilsaa jaksa kovin huonolla tekniikalla uidakaan.
Alkuverra on siis uintia (krooli/selkäuinti), vaikkapa 300-400 metriä. Lämmittelyyn ihan nimensä mukaisesti lämmittelyä, eli potkuja (esim. 4x100 sekauinnin potkuja), käsivetoja (esim. 3x200 kevyt/reipas matkavauhti eli I/II), II (eli reipas matkavauhti, esim. 6x50m II) tai ihan vain uintia (esim. 4x100 sekauintia). Kunhan lämmittelyssä saa lihakset lämpenemään, muttei hengästy pahasti niin oikeilla jäljillä ollaan.
Mielestäni uinti mielletään todella yksipuolisena lajina, mutta oikeastaan siitä saa varioimalla satoja erilaisia yhdistelmiä ja tapoja treenata. Vauhtileikittelyt sopivat uintiin mainiosti (muutenkin joka treenissä pitäisi vetää jotain maksimivauhtisia vetoja, vaikka sitten loppuverrassa 2x10m kovaa), esimerkiksi 4x50 vauhtileikittelyjä siten, että ensimmäisessä mennään 12,5m kovaa, toisessa 25m kovaa, kolmannessa 37,5 kovaa ja viimeisessä koko 50m kovaa.
Pääsarja on nimensä mukaisesti kovin osio treenistä. Se voi olla uintia (10x100 II), käsivetoja, osittain jopa potkujakin. Tai kaikkien näiden yhdistelmä. Joissain treeneissä kannattaa vain vetää peruskelausta (eli kevyellä matkavauhdilla vaikka 4x400m) ja joskus kovempaa (vaikka 2x4x75m III, eli kovaa, muttei täysiä). Joskus taas voi uida nopeuksia. Vaihtoehtoja on paljon!
Jäähdyttelyyn sopivat hyvin potkut ja käsivedot ja yleensä pääsarjan jälkeen kannattaa vetää muutama lyhyt maksimivauhtiveto, että terävyys pysyy. Loppuverryttelyä ja jäähdyttelyä tulee olla tarpeeksi, ainakin viidentoista minuutin ajan! Pelkkää uintia siitäkin voi hyvin olla 400m.- tuuti
Kiitoskiitoskiitos tosi hyvästä vastauksesta Anyki! Jotain tällaisia neuvoja kaipailinkin.
- Anyki
tuuti kirjoitti:
Kiitoskiitoskiitos tosi hyvästä vastauksesta Anyki! Jotain tällaisia neuvoja kaipailinkin.
Eipä mitään. Saa vähän vaihtelua treeniin, ettei ole aina sitä hyvinkin tutuksi tullutta kaakelien tuijotusta. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773621
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851608Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek261337- 1581252
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941023Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut161003- 351001
Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?84951Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk97864- 62775