Suvun kirous

tietoa?

Uskotko, että jotkut suvut ovat kirottuja? Miten muuten selittyy ojan pohjalla kulkeva elämä sukupolvesta toiseen?
Miten kirouksesta pääsee eroon?

33

2178

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä kuuluisasta

      Kysymys on karman laista.

      • Jätetään tommoset huuhaat sikseen. Kyllä tämä on pahojen henkien tekosia aivan selekiästi.


      • tietoa?
        DorkaM kirjoitti:

        Jätetään tommoset huuhaat sikseen. Kyllä tämä on pahojen henkien tekosia aivan selekiästi.

        siitä, kuinka pahat henget seljätetään?


    • Serpico

      Mä uskon jossain määrin kiroukseen ja siunaukseen. Mä uskon siihen, että ajatukset ja lausutut sanat vaikuttavat havaittavaan todellisuuteen. Kaikella mitä me sanomme on vaikutuksensa. Sanottua ei voi ottaa takaisin, se on alkanut jo vaikuttaa. Siksi meidän pitäisi olla varovaisia sanoissamme. Jos joku nyt alkaa urputtaa mulle jeesustelusta, kuten odotettavissa on, niin sanottakoon että olen katunut paljon omia pahoja puheitani.

      Tässä mielessä mä uskon kiroukseen. Vastaavasti uskon siunaukseen, uskon että hyvät sanamme voivat parantaa haavoja, voivat kannustaa toisia, voivat eheyttää rikkinäisiä suhteita ja paljon muuta.

      • tietoa?

        kohtaa raamattua seitsemänteen sukupolveen ulottuvasta kirouksesta?


      • Serpico
        tietoa? kirjoitti:

        kohtaa raamattua seitsemänteen sukupolveen ulottuvasta kirouksesta?

        Kyllä puhutaan että pahoja tekoja seuraa rangaistus sukupulvien ajan. Mua tuo on monta kertaa mietityttänyt. Olen joskus pitänyt sitä alkeellisena taikauskona tms. Se on vaikeita kohtia. Tavallaan siinä on perääkin. Joillakin teoilla on hyvin kauaskantoisia seurauksia. Kuinka monta sukupolvea kestävä "kirous" seuraa esimerkiksi ympäristörikoksesta? Tuo mun ensimmäinen vastaus ei ottanut kantaa siihen onko kirottuja sukuja. Joillakin suvuilla näyttää olevan kirous, tai sellaista puhutaan. Voiko se kirous olla sellaista että sitä vahvistetaan siitä kertomalla? Mun mielestä niin hyvin usein on. Kuva itsestä muovaa elämää.


      • tietoa?
        Serpico kirjoitti:

        Kyllä puhutaan että pahoja tekoja seuraa rangaistus sukupulvien ajan. Mua tuo on monta kertaa mietityttänyt. Olen joskus pitänyt sitä alkeellisena taikauskona tms. Se on vaikeita kohtia. Tavallaan siinä on perääkin. Joillakin teoilla on hyvin kauaskantoisia seurauksia. Kuinka monta sukupolvea kestävä "kirous" seuraa esimerkiksi ympäristörikoksesta? Tuo mun ensimmäinen vastaus ei ottanut kantaa siihen onko kirottuja sukuja. Joillakin suvuilla näyttää olevan kirous, tai sellaista puhutaan. Voiko se kirous olla sellaista että sitä vahvistetaan siitä kertomalla? Mun mielestä niin hyvin usein on. Kuva itsestä muovaa elämää.

        Itsemurhan vaikutusta kuvataan kivellä, joka heitetään veteen; se levittäytyy laajenevina renkaina aina vain pitemmälle, jopa sukupolvien päähän.
        Entä abortti? Miksi yhteiskunta suhtautuu siihen niin kevyesti, kuin se suhtautuu?

        Mitä, jos ei kerrottaisi mitään, mutta tunnelma olisi silti aistittavissa? Eikö puhumattomuus edesauta masennuksen syntymistä samoin kuin syyllisyys, häpeä ja eristäytyminenkin?


    • Yksi tuttu lääkäri tarinoi yhtenä iltana seuraavaa. Neuvolassa käy raskaanaolevia parikymppisiä tyttöjä. Parisuhde lapsen isän kanssa on vähän niin ja näin, joten yksinhuoltajuus odottaa. Parin vuoden päästä sama pimatsu ilmaantuu jälleen paikalle maha pystyssä. Opiskelemaan ja töihin ei ehdi tehtaillessa Suomeen uusia tulevaisuudentoivoja. Köyhän ja kouluttamattoman yh:n lapset seuraavat helposti vanhempiensa ja kasvuympäristönsä esimerkkiä. Niinpä parin vuosikymmenen päästä sama kierros alkaa alusta.

      Toisessa suvussa opiskellaan ja ollaan urasuuntautuneita. Perhe perustetaan vasta yli kolmekymppisenä, jolloin lapsiluku jää ylensä pienemmäksi kuin edellisessä tapauksessa. Ajatelkaas nyt, mikä ero näillä kahdella suvulla on. Toisessa ehditään tehdä vuosisadassa viiden sukupolven aikana 3 muksua per sukupolvi eli 15 jälkeläistä ja toisessa kolmen sukupolven aikana 1 muksu per sukupolvi eli 3. Ero on 5 kertainen.

      En sano, että tämä tarina on tosi, mutta ainakin minulle se antoi ajattelemisen aihetta, miksi köyhyys mahdollisesti periytyy. Tosin syntyvyys on Suomessa aivan liian alhainen keskimäärin, joten en lähde asiaa kritisoimaan, vaikka totta olisikin.

      • vänksy

        köyhyydellä oli tämän "suvun kirous"- jutun kanssa?


      • joohhuuh
        vänksy kirjoitti:

        köyhyydellä oli tämän "suvun kirous"- jutun kanssa?

        epämääräisille asuinalueille, joissa on epämääräisiä naapureita ja joiden kanssa aikaa viettäessä saattaa ajautua epämääräisiin tekoihin. Vai väitätkö, että vuokrakasarmeissa ei olisi enemmän moniongelmaisia, narkkareita, rikollisia ja juoppoja kuin jollain ns. hyvällä omistusasuntoalueella?


      • vänksy
        joohhuuh kirjoitti:

        epämääräisille asuinalueille, joissa on epämääräisiä naapureita ja joiden kanssa aikaa viettäessä saattaa ajautua epämääräisiin tekoihin. Vai väitätkö, että vuokrakasarmeissa ei olisi enemmän moniongelmaisia, narkkareita, rikollisia ja juoppoja kuin jollain ns. hyvällä omistusasuntoalueella?

        kaikki liittyy "suvun kirous"-aiheeseen?

        Eikö se kirous suvussa nyt tarkoita sairastumisia ja varhaisia kuolemia, alttiutta itsemurhiin jne.. Mä ainakin oon käsittänyt sen noin.


      • tietoa?
        vänksy kirjoitti:

        kaikki liittyy "suvun kirous"-aiheeseen?

        Eikö se kirous suvussa nyt tarkoita sairastumisia ja varhaisia kuolemia, alttiutta itsemurhiin jne.. Mä ainakin oon käsittänyt sen noin.

        köyhyyttä ei tarvitse irtisanoa tuosta kirousvyyhdistä. Asuinalueella ja asuinalueella on järkyttävän suuria eroja ja ympäristö joko lisää hyvin- tai pahoinvointia. On kirous asua rahattomana kaupunkislummissa, jos rakastaa luontoa ja päinvastoin.
        En glorifioisi köyhyyttä.


      • tietoa?
        vänksy kirjoitti:

        kaikki liittyy "suvun kirous"-aiheeseen?

        Eikö se kirous suvussa nyt tarkoita sairastumisia ja varhaisia kuolemia, alttiutta itsemurhiin jne.. Mä ainakin oon käsittänyt sen noin.

        jos naapurissa mekkaloidaan yöt, niin miten nukut ja jaksat käydä koulua/mennä töihin?


      • Ratikkakuski
        vänksy kirjoitti:

        kaikki liittyy "suvun kirous"-aiheeseen?

        Eikö se kirous suvussa nyt tarkoita sairastumisia ja varhaisia kuolemia, alttiutta itsemurhiin jne.. Mä ainakin oon käsittänyt sen noin.

        No ensinnäkään minä en usko kiroukseen sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen. Niinpä ajattelin rationaalisesti, että "kirous" voi johtua ulkoisista tekijöistä. Ja edellä kuvaamani tilanne aiheuttaa todennäköisemmin päihteiden väärinkäyttöä, sairauksia, väkivaltaa ja ennenaikaisia kuolemia, jotka sinäkin mainitsit.


      • dayum
        joohhuuh kirjoitti:

        epämääräisille asuinalueille, joissa on epämääräisiä naapureita ja joiden kanssa aikaa viettäessä saattaa ajautua epämääräisiin tekoihin. Vai väitätkö, että vuokrakasarmeissa ei olisi enemmän moniongelmaisia, narkkareita, rikollisia ja juoppoja kuin jollain ns. hyvällä omistusasuntoalueella?

        sillä meillä jälleen koossa on onnellinen (onnellinen), onnellinen perhe.

        Ei sillä etteikö tuossa huomautuksessasi sinänsä olisi perää, mutta kaikkihan kait kuitenkin tietävät, mutta huomautan silti, että asuinalue ei automaattisesti tee ihmisestä/lapsesta laitapuolen kulkijaa. Se voi olla jopa päinvastoin. Tai itse asiassa, se ON päinvastoin jopa siinä määrin, mielestäni, että se kasvava pilttikin tekee samalla tavalla elämänsä valintoja kuin sieltä radan toiselta puoleltakin ponnistelevat lajitoverinsa sillä erotuksella, että ne vähän kurjemmat lähtökohdat voivat ehken jopa kannustaa vähän enempään (eli kunnollisempaan käyttäytymiseen) kuin sitä paremmista lähtökohdista tulevaa.

        Ei sillä että noin kävisi aina.


    • Kirous päättyy, kun jollain ihmeen onnen kantamoisella sukuun saadaan parempia geenejä. Jos ei isällä ja äidillä ole antaa lusikallista enempää niin millä rahkeilla se jälkipolvi ylöspäin ponnistais.

      • Serpico

        ja menestyminen geeneissä? Onko onnellisuus geeneissä?


      • Serpico kirjoitti:

        ja menestyminen geeneissä? Onko onnellisuus geeneissä?

        ..oteta tuota geeniä niin sanatarkasta.

        Onnistuminen ja menestyminen on luonne ja asenne kysymys. Luonne periytyy, ainakin jossain määrä. Samoin merkittävässä roolissa ovat kotoa opitut asenteet ja toimintamallit.


      • Richartti kirjoitti:

        ..oteta tuota geeniä niin sanatarkasta.

        Onnistuminen ja menestyminen on luonne ja asenne kysymys. Luonne periytyy, ainakin jossain määrä. Samoin merkittävässä roolissa ovat kotoa opitut asenteet ja toimintamallit.

        yhteiskunnan "yläluokan" jälkeläisilläkään aina heihin kohdistuneiden uravaatimusten ja odotuksien vuoksi. Monesta tulee suvun musta lammas; jos kokee suvusta poikkeavan elämäntyylin ja työn ja toiminnan tärkeämmäksi kuin suvun perinteiden vaalimisen esim ammatillisesti.

        Henkisesti siis kaikkein parhaiten voi kenties alempi keskiluokka. Siellä riittää "riittääkseen" esim amk:n tason opinnot tai jopa alemmat tutkinnot. Siellä voi olla henkisesti helpoimmat olot valita ihan oma suunta omassa elämässään.


      • tietoa?

        saa äidiltä hyvät geenit ja isältä huonot geenit. Montako sukupolvea kestää, että hyvät geenit pääsevät voitolle?


      • Oopust
        zombbari kirjoitti:

        yhteiskunnan "yläluokan" jälkeläisilläkään aina heihin kohdistuneiden uravaatimusten ja odotuksien vuoksi. Monesta tulee suvun musta lammas; jos kokee suvusta poikkeavan elämäntyylin ja työn ja toiminnan tärkeämmäksi kuin suvun perinteiden vaalimisen esim ammatillisesti.

        Henkisesti siis kaikkein parhaiten voi kenties alempi keskiluokka. Siellä riittää "riittääkseen" esim amk:n tason opinnot tai jopa alemmat tutkinnot. Siellä voi olla henkisesti helpoimmat olot valita ihan oma suunta omassa elämässään.

        Nii mone tutkimukse osottava et perhee ja suvu yhteiskunnalline asema on määräävä ko verratta yhteiskuntaluakkie välissi koulutuseroi.

        Mut ei ol kait yhttä tutkimust millast sosiaalist painet ja siit seuraavi onkelmi tule seurauksen ylemmäst yhteiskunnallisest asemast ja suvu perinteist.


      • Oopust
        tietoa? kirjoitti:

        saa äidiltä hyvät geenit ja isältä huonot geenit. Montako sukupolvea kestää, että hyvät geenit pääsevät voitolle?

        vaan vastat kysymyksil.
        Mikä on hyvä keeni? Mikä merkitys on keenil suhtees toisse keeni? Eli jos on joku hyvä keeni, tartteks se joku toisellaise keeni kylkke et se voi toimi hyvän keenin?

        Ent jo juur se on se paras yhristelmä, toiselt hyvät ja toiselt huanomma keenit?

        Kummalt sillo pitäis tul hyvät ja kummalt neet huanot?


    • Jos vaikka vähä suunnittelis elämäänsä, eikä vain eläis päivää kerrallaan?

      En usko mihinkään sukukirouksiin. Mutta, ihminenhän oppii elämään apinoimalla muita ihmisiä, joten jos apinois winnereitä luusereiden sijaan, niin sieltä ojanpohjalta voi päästä poiskin. Laiskuudesta, saamattomuudesta pois vaan ruokahalua kasvattamaan. Pitää olla näläkä tai taantuu.

      • tietoa?

        ensimmäiset 18 vuotta luusereiden ympäröimänä. Miten ne vuodet pyyhitään pois muistista vai eikö tuolla ajanjaksolla ole merkitystä, jos niin päättää?


      • tietoa? kirjoitti:

        ensimmäiset 18 vuotta luusereiden ympäröimänä. Miten ne vuodet pyyhitään pois muistista vai eikö tuolla ajanjaksolla ole merkitystä, jos niin päättää?

        jos tosiaan niin päättää. Sen on sitten eri asia, että onko kykeneväinen tekemään minkäänlaisia päätöksiä..


      • tietoa?
        relaxed_eyes kirjoitti:

        jos tosiaan niin päättää. Sen on sitten eri asia, että onko kykeneväinen tekemään minkäänlaisia päätöksiä..

        ihmisellä ei ole valinnanvaraa. Traumoissa ihminen ei useinkaan tiedosta omia motiivejaan. Ylisukupolvisissa traumoissa vielä vähemmän. Trauman uudelleen aktivoituminen on näyttämön lavastusta, joka tapahtuu pakonomaisesti ihmisen tiedostamatta miksi. Käyttäytyminen on näyttelemistä, koska se ei ole todellista.


    • Pohjalta on vain aina vaikeampi ponnistaa ylös kuin huipulta.

      Esimerkiksi monen alan yliopisto-opintoihin kiinni pääsemiseksi on LIKI 100%:sti käytävä valmennuskurssit. Jotka maksavat maltaita. Ainakin se on hidaste monelle köyhän lapselle, koska vaatii ainakin 1 välivuoden; jotta voi tienata rahat kursseihin jne. Jo pelkät lukiokirjatkin ja muut lukiomaksut ovat kalliita. Tietenkin kaikki on periaatteessa mahdollista kaikille... mutta jollei vielä kotoa saa minkäänlaista henkistä tukeakaan opiskeluun; niin aika heikoissa kantimissa on monen nuoren todelliset mahdollisuudet edetä elämässään kuin toisien. Ainakaan samalla syklin ja aina se vaatii enemmän työtä.

      Mutta kiroukseen en usko. Kyse on vain alemmista yhteiskuntaluokista ylempiin siirtymisen vaikeus. Voi vain miettiä kenen tarpeita se edistää; että näin on vieläkin nykytila nykysuomessa. Ehkä on paremminkin siis niin; että ylemmät yht.kuntaluokat KIROAVAT alemmat luokat sinne - arvattavista syistä.

      • Oopust

        komppa


    • o.nerva

      pääsee kirouksesta eroon. Jospa joku keksisi sulle hyvän, mulla on nyt loitsukirja kateissa ja lukinjalat ristissä padan pohjalla.

      http://www.youtube.com/watch?v=wthI_qP_YZg

      Ei kannata polkea samaa sokeaa polkua, mitä edeltäjä on käynyt, vaan etsiä sitä omaa.

      • Todettu on

        Meidän suku taitaa olla kirottu. Äidin puolelta suurin osa on kuollut viinaan ja isän puolelta suurin osa aivoveritulppaan. Itse en ryyppää, niin varmaan saan aivoveritulpan ja sisko taas välillä juo, niin pahaa pelkään, että viina saattaapi viedä. En tiedä johtuuko nämä ominaisuudet geeneistä vai mistä? Äidin suku on mielestäni ollut "normaaleja", ahkeria maanviljelijöitä, mutta koko veljessarjan on vienyt viina jossain vaiheessa lopulta hautaan. Heidän lapsillakin on alkanut käydä niin, vaikka luulisi heidän oppineen läksynsä saatettuaan isänsä hautaan. Sama koskee äitiäni, kun olen seurannut hänen "piilojuopotteluaan". Isäni kuoleman jälkeen. Veritulppa juttu on varmaan geeneissä, koska kolme sukupolvea on kuollut kyseiseen tautiin suorilta jaloilta, vaikka lääkärien mielestä kaikki olisikin ollut kunnossa. Tuli tässä vaan mieleen, että varmaan meidän suku on kirottu, sillä ei hyvältä oikein näytä.


      • o.nerva
        Todettu on kirjoitti:

        Meidän suku taitaa olla kirottu. Äidin puolelta suurin osa on kuollut viinaan ja isän puolelta suurin osa aivoveritulppaan. Itse en ryyppää, niin varmaan saan aivoveritulpan ja sisko taas välillä juo, niin pahaa pelkään, että viina saattaapi viedä. En tiedä johtuuko nämä ominaisuudet geeneistä vai mistä? Äidin suku on mielestäni ollut "normaaleja", ahkeria maanviljelijöitä, mutta koko veljessarjan on vienyt viina jossain vaiheessa lopulta hautaan. Heidän lapsillakin on alkanut käydä niin, vaikka luulisi heidän oppineen läksynsä saatettuaan isänsä hautaan. Sama koskee äitiäni, kun olen seurannut hänen "piilojuopotteluaan". Isäni kuoleman jälkeen. Veritulppa juttu on varmaan geeneissä, koska kolme sukupolvea on kuollut kyseiseen tautiin suorilta jaloilta, vaikka lääkärien mielestä kaikki olisikin ollut kunnossa. Tuli tässä vaan mieleen, että varmaan meidän suku on kirottu, sillä ei hyvältä oikein näytä.

        vaikka voivat siltä tuntua. Meidän määriteltäväksi jää, missä terveys loppuu ja sairaus alkaa. Mitä on terveys? Ei vain sairauden puuttumistako? Perimälle emme paljon voi tehdä, se kulkee väistämätöntä kohti, mutta asennoitumalla elämän vastoinkäymisiin vastaan panematta voi kirottunakin elellä. Jos haluat veritulppaa väistää, poista tunnetut riskit ja ala hengittää. Alkoholi ei muuten itsestään kaadu kurkkuun, käden apua tarvitaan ja se on jo tahdonalaista toimintaa. Sysisuomessa ei ole olemassakaan viinatonta sukua, aina sieltä joku juoppo putkahtaa.


      • Todettu on kirjoitti:

        Meidän suku taitaa olla kirottu. Äidin puolelta suurin osa on kuollut viinaan ja isän puolelta suurin osa aivoveritulppaan. Itse en ryyppää, niin varmaan saan aivoveritulpan ja sisko taas välillä juo, niin pahaa pelkään, että viina saattaapi viedä. En tiedä johtuuko nämä ominaisuudet geeneistä vai mistä? Äidin suku on mielestäni ollut "normaaleja", ahkeria maanviljelijöitä, mutta koko veljessarjan on vienyt viina jossain vaiheessa lopulta hautaan. Heidän lapsillakin on alkanut käydä niin, vaikka luulisi heidän oppineen läksynsä saatettuaan isänsä hautaan. Sama koskee äitiäni, kun olen seurannut hänen "piilojuopotteluaan". Isäni kuoleman jälkeen. Veritulppa juttu on varmaan geeneissä, koska kolme sukupolvea on kuollut kyseiseen tautiin suorilta jaloilta, vaikka lääkärien mielestä kaikki olisikin ollut kunnossa. Tuli tässä vaan mieleen, että varmaan meidän suku on kirottu, sillä ei hyvältä oikein näytä.

        Eikös ennen vanhaan tuntemattomia, ikäviä asioita selitetty kirouksella. Nykytiede on sitten löytänyt niihin todellisia syitä. Aivan kuin sianliha on islamissa ja juutalaisuudessa kirottu, koska siihen ennen muinoin sairastuttiin. Nyttemmin tiedetään, että se johtui bakteereista ja huonosta kypsennyksestä.


      • Anonyymi
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Eikös ennen vanhaan tuntemattomia, ikäviä asioita selitetty kirouksella. Nykytiede on sitten löytänyt niihin todellisia syitä. Aivan kuin sianliha on islamissa ja juutalaisuudessa kirottu, koska siihen ennen muinoin sairastuttiin. Nyttemmin tiedetään, että se johtui bakteereista ja huonosta kypsennyksestä.

        Kyllä kirous poistuu ,kuntulee uskoon. Jumala lupaa sanassaan tehdä laupeuden niille ,jotka uskovat Jeesukseen. Olen sen kokenutkin.Elämässä voi olla vaikeuksia,mutta ei ne kirouksia ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe