Faktoja Norjan tilanteesta

TaallaNorjassa

Tuntuu etta vielakin on tosi monella suomalaisella "harhakuvia", etta tanne vaan tullaan juuri
esim.kalatehtaalle toihin.
Itse olen ollut taalla jo useamman vuoden matkailualan toissa, minulla on norjalainen mies. Miehen sisko on eraalla kalatehtaalla toissa, ja kylla siella vaan on 80-85% ulkomaalaisia; puolalaisia,liettualaisia ja latvialaisia. Ei yhtaan suomalaista. Kylla nama itaeurooppalaiset saavat ihan samaa palkkaa mita muutkin,etta se peruste ei pida paikkaansa etta tekisivat halvemmalla toita (sama patee taalla omallakin duunipaikalla). Taman hetken tariff esim.matkailualalla on 133kr (n. 15,5€).
Ja kuten sanottu, tama on vain matkailualan tariff, muilla aloilla on omansa ja ne loytaa:
www.fellesforbundet.no -> tariffavtaler. Tietenkin palkkaan voi vaikuttaa m m. Tyokokemus
alalta ja jos sinulla on ”fagbrev”, palkka on aina normaalia korkeampi. Fagbrev on tavallaan
ammattikoulun tutkinto, jonka saa esim. Kokit, sahkomiehet jne.
Veronpalautukset maksetaan paasaantoisesti kesakuussa, samoin kesalomarahat. Vero% on
Normaalista 25-28%, mita enempi tienaat, sita enempi maksat veroja.
Kesalomarahat on 12% vuoden bruttotuloista, eli jos tienaat vaikkapa 300.000kr (n.35000€)
Se tarkoittaa etta tasta summasta saat kesalomarahoja n.4100€, eli ei hullummin!
Kesalomarahat on verovapaita(tarkoittaen etta maksat veroja tietenkin seuraavan verovuoden aikana tasta summasta) jos tyoskentelet Norjassa pysyvasti, tai vahintaan tulet seuraavana verovuonna takaisin. Jos olet vain kesatoissa, maksat kesalomarahoista veroja n.30% viimeisen palkkasi yhteydessa.
Pohjois-Norjassa on pienia ”etuuksia”, koska sinne on vaikeampi saada tyovoimaa, siella maksetaan esim. N.3% pienempaa veroa, voi saada suurempia avustuksia paikalliselta ”Kelalta”. Ja esim. Norjalaiset voi saada osan opintolainoista anteeksi jos sitoutuu olemaan pohjoisessa toissa vahintaan 5 vuotta.
Ideaali tilanne tanne tullessa on, etta tyonantaja jarjestaa asunnon (itsella ko.tilanne, maksat periaatteessa vain nimellista vuokraa, ehka. N.100€ kuussa).

Mutta suomalaisilla on kuitenkin erittain hyva maine taalla, juuri eraassa tyopaikkapalaverissa pomo sanoi,etta taalla meidan duunipaikalla suomalaisilla on kaikista paras maine, ahkeria ja luotettavia tyontekijoita (etenkin nain pohjoismaalaisten kesken). Rakkaalla vihollisellamme Ruotsilla huonoin maine J
Ja etenkin suomen nuorisosta suurin osa ymmartaa edes auttavasti ruotsia, ja akkia se tama norja tarttuu, omasta mielesta tama on suomalaisille jopa huomattavasti helpompi oppia kuin ruotsi

Kysykaa ihmeessa jos joku tarvitsee apua.

20

3807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TN

      Hei,

      MInua kiinnostaa matkailualantyöt lähinnä Pohjois-Norjassa.

      MIkähän tilanne mahtaa parhaillaan siellä olla työtilanteen suhteen ?

      Mielelläni kääntyisin puoleesi ja kysyisin neuvoja joten please, laitatko yhteystietosi minulle osoitteessa: [email protected]

      Kiittäen,

      TN

    • piqlet

      Hei! Olen täällä Suomessa matkailualan töissä mutta tällä hetkellä työtilanne on melko huono (osa-aikatyö). Kiinnostaisi muutto Norjaan. Osaatko minulle antaa neuvoa mistä päin kannattaisi Norjasta kysellä matkailu-/hotellialan töitä? Ja ihan vaikka noita kalatehdashommia koska mies olisi niistä kiinnostunut (hänkin nyt työttömänä).

      Suuret kiitokset etukäteen.

      [email protected]

      • aloittaja

        Olisitteko te siis pidemmäksi aikaa tänne tulossa? Onko sinulla minkälainen ruotsin kielen taito? Norjassa yleensä riittää että osaa yhtä skandinaavista kieltä (ruotsi,norja,tanska). Ja yhtä siis PITÄÄ osata, muuten ei ainakaan respasta töitä löydy. En tiedä minkälaisissa matkailualan töissä olet nyt Suomessa? Ravintolassa voi riittää englanti, mutta ruotsi olisi suositeltavaa, norja tarttuukin sitten tosi nopeesti.
        Esimerkiksi www.nav.no näkyy löytyvän paljo matkailu/ravintola-alan töitä. Samoin www.finn.no
        Tai sitten alat soittelemaan/lähettämään CV:tä niihin paikkoihin mitkä kiinnostaa esim. radisson sas, scandic ja thon hotels.
        Voin sanoa jo suoralta kädeltä että kalatehtaille on TODELLA vaikea päästä, ja ne kaikki sijaitsee suurimmaksi osaksi rannikolla tai saarilla.
        Ei muutakun rohkeasti töitä etsimään, kyllä sitä aina jotakin löytyy! :) Ja suomalaisilla on hyvä maine täällä.


      • piqlet
        aloittaja kirjoitti:

        Olisitteko te siis pidemmäksi aikaa tänne tulossa? Onko sinulla minkälainen ruotsin kielen taito? Norjassa yleensä riittää että osaa yhtä skandinaavista kieltä (ruotsi,norja,tanska). Ja yhtä siis PITÄÄ osata, muuten ei ainakaan respasta töitä löydy. En tiedä minkälaisissa matkailualan töissä olet nyt Suomessa? Ravintolassa voi riittää englanti, mutta ruotsi olisi suositeltavaa, norja tarttuukin sitten tosi nopeesti.
        Esimerkiksi www.nav.no näkyy löytyvän paljo matkailu/ravintola-alan töitä. Samoin www.finn.no
        Tai sitten alat soittelemaan/lähettämään CV:tä niihin paikkoihin mitkä kiinnostaa esim. radisson sas, scandic ja thon hotels.
        Voin sanoa jo suoralta kädeltä että kalatehtaille on TODELLA vaikea päästä, ja ne kaikki sijaitsee suurimmaksi osaksi rannikolla tai saarilla.
        Ei muutakun rohkeasti töitä etsimään, kyllä sitä aina jotakin löytyy! :) Ja suomalaisilla on hyvä maine täällä.

        Kiitos vastauksesta! Tarkoitus olisi muuttaa pitkäksi aikaa, jopa ihan lopullisesti Norjaan. Suomessa olen ollut ravintolassa töissä sekä lentokenttähotellin respassa (sekä opiskeluaikoina myös tehdastyössä). Ruotsi sujuu joten kuten, on vain päässyt unohtumaan koska sitä harvemmin tarvitsee puhua. Englantia puhun erittäin sujuvasti. Olen asunut pari vuotta ulkomailla (Aasiassa) aiemmin. En välttämättä ihan alkuun olisikaan hotellin respan töitä etsimässä. Vaikka esim. hotellisiivojana/kerroshoitajana voisin aloitella tms. kunhan oppis hieman kieltä. Ravintolatyö ei oikeastaan kiinnosta enää. Osaatko vielä sanoa mikä Norjan hiihtokeskuksissa on työtilanne? Mietin että oiskohan fiksua kysellä töitä hiihtokeskuksista näin sesongin alkaessa vai olenkohan jo myöhässä. Nyt on vain tavoitteena saada jotain työtä Norjasta. Alussa käy mikä vaan ja sitten ajan kanssa voisi paikan päällä etsiä enemmänkin niitä oman alan töitä. Olen kyllä valmis tekemään mitä tahansa työtä. En vain ole oikein tiennyt mistä alkaa etsiä töitä Norjasta mutta kiitos noista linkeistä. Alan nyt surffailemaan ja lähettämään hakemuksia. Kiitokset vielä vastauksesta!


      • taas,
        piqlet kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Tarkoitus olisi muuttaa pitkäksi aikaa, jopa ihan lopullisesti Norjaan. Suomessa olen ollut ravintolassa töissä sekä lentokenttähotellin respassa (sekä opiskeluaikoina myös tehdastyössä). Ruotsi sujuu joten kuten, on vain päässyt unohtumaan koska sitä harvemmin tarvitsee puhua. Englantia puhun erittäin sujuvasti. Olen asunut pari vuotta ulkomailla (Aasiassa) aiemmin. En välttämättä ihan alkuun olisikaan hotellin respan töitä etsimässä. Vaikka esim. hotellisiivojana/kerroshoitajana voisin aloitella tms. kunhan oppis hieman kieltä. Ravintolatyö ei oikeastaan kiinnosta enää. Osaatko vielä sanoa mikä Norjan hiihtokeskuksissa on työtilanne? Mietin että oiskohan fiksua kysellä töitä hiihtokeskuksista näin sesongin alkaessa vai olenkohan jo myöhässä. Nyt on vain tavoitteena saada jotain työtä Norjasta. Alussa käy mikä vaan ja sitten ajan kanssa voisi paikan päällä etsiä enemmänkin niitä oman alan töitä. Olen kyllä valmis tekemään mitä tahansa työtä. En vain ole oikein tiennyt mistä alkaa etsiä töitä Norjasta mutta kiitos noista linkeistä. Alan nyt surffailemaan ja lähettämään hakemuksia. Kiitokset vielä vastauksesta!

        Mukava että intoa riittää! Sillä pääsee jo pitkälle! :) Itsekin aloitin aikoinani kerrossiivoojana, Suomesta oli restonomin paperit, mutta siellä palkat on suht koht huonot matkailualalla, niin lähdin itsekin tosiaan mentaliteetilla että "ihan mitä töitä vaan kunhan pääsen Suomesta pois". Nyt olen kuitenkin "jo" esimiestehtävissä isohkossa hotellissa Keski-Norjassa.
        Aivan taatusti irtoaa vielä nytkin hiihtokeskuksista hommia jos haet! Aina siellä on joukossa niitä jotka lopettavat/eivät ilmaannukkaan paikalle.
        Suomalaisilla on, kuten mainittu, hyvä maine Norjassa, ja kuitenki luonteelta pohjoismaalaiset on niin lähellä toisiaan, että sen ei pitäisi olla ongelma. Kyllä tekevälle töitä riittää! :)
        Tsemppiä hakemuksiin ja ota ihmeessä yhteyttä täällä jos tarviit neuvoa/jelppiä, autan parhaani mukaan.


    • Merilumia

      Meillä kiinostaisi koko perheenä norjan reissu. Muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen hakemassa vaihtelua elämään. :) Mutta miten lie kahden pikkulapsen kanssa onnistuisi? Niin ja tiedätkö onko Norjassa olemassa töitä lähihoitajalle ihan suomenkielellä? Muistelen joskus kuulleeni että pohjoisnorjassa voisi olla ihan suomenkielisiä vanhus-yksiköitä tai päiväkoteja? Mielellään kyllä kieltäkin opiskelisin, mutta en löydä yhtään kurssia :/ Ja hoitotyö on kuitenkin sellainen ala että ei haittais vaikka ymmärtäis mitä asiakas ihan oikeasti sanoo :D Isännälle vois ajatella esim noita kalatehtaan töitä, koska hän osaa kalaa käsitellä. Millainen tilanne lie kala tehtailla tällähetkellä?
      Kiitän ystävällisyydestäsi! :)

      • hei,

        Luulen että hoitoalalla ainoa mahdollisuus lähteä noin lyhyeksi aikaa on kesälomien aikaan.
        Sillon voi hyvinkin löytää lomitustöitä. Tuota en ihan varmaksi osaa sanoa että miten suomen kielellä pohjois-Norjassa pärjää, koska en ole siellä asunut, mutta kuulostaa kyllä ihan "järkevältä" että voisi hyvinkin suomen kielellä löytyä hoitajan töitä, mutta norja/saame on kyllä lujasti suositeltavaa, kuten itsekin mainitsit että hoitoalan töitä teet, ja silloin on kyllä mielestäni todella tärkeää että ymmärtää kaiken. Miten on sinun ruotsin kielen taidot?
        Eihän se ikinä ole helppoa pikkulasten kanssa ole lähteä, mutta luulen että ihan itsestä se on kiinni, että saa kaiken järjestymään. Se voi olla kohtuullisen vaikea löytää lastentarhapaikkaa kovin lyhyeksi aikaa, se on ainakin täälläpäin pienehkö ongelma? Saanko kysyä, että miksi niin lyhyeksi aikaa hauatte lähteä? Muuttaminen varsinkin lasten kanssa ei ole niin pieni juttu :) suosittelen kyllä ihan suosiolla pidempää rupeamaa, esim vuosi. Kuitenkin pohjois-Norjasta on kohtuullisen lyhyt matka Suomeen.

        Ainakin mitä itse tiedän, kalatehtaille on todella vaikea päästä töihin. Kuten mainitsin aiemmin, miehen siskon on yhdellä tehtaalla töissä. Se on niin sesonkityötä, riippuu ihan että miten paljo kalaa kalastajille irtoaa. Nyt on ollu hiljasempaa, välillä oli vilkkaampaa. Mutta noille vakituisille töitä riittää vaikka olis hiljasempaa, ne on just ne ekstrat joiden työt vähenee. On se sen verran epävarma tulonlähde ettei ehkä suositeltavaa. kaukana on ne ajat, jolloin tänne suomalaisetkin vain "tuli" tehtaille töihin, valitettavasti... Onko miehelläsi jotain muuta osaamista? Täällä riittää töitä insinööreille, sähkömiehille, matkailualan töitä jne.


      • kfffhhe
        hei, kirjoitti:

        Luulen että hoitoalalla ainoa mahdollisuus lähteä noin lyhyeksi aikaa on kesälomien aikaan.
        Sillon voi hyvinkin löytää lomitustöitä. Tuota en ihan varmaksi osaa sanoa että miten suomen kielellä pohjois-Norjassa pärjää, koska en ole siellä asunut, mutta kuulostaa kyllä ihan "järkevältä" että voisi hyvinkin suomen kielellä löytyä hoitajan töitä, mutta norja/saame on kyllä lujasti suositeltavaa, kuten itsekin mainitsit että hoitoalan töitä teet, ja silloin on kyllä mielestäni todella tärkeää että ymmärtää kaiken. Miten on sinun ruotsin kielen taidot?
        Eihän se ikinä ole helppoa pikkulasten kanssa ole lähteä, mutta luulen että ihan itsestä se on kiinni, että saa kaiken järjestymään. Se voi olla kohtuullisen vaikea löytää lastentarhapaikkaa kovin lyhyeksi aikaa, se on ainakin täälläpäin pienehkö ongelma? Saanko kysyä, että miksi niin lyhyeksi aikaa hauatte lähteä? Muuttaminen varsinkin lasten kanssa ei ole niin pieni juttu :) suosittelen kyllä ihan suosiolla pidempää rupeamaa, esim vuosi. Kuitenkin pohjois-Norjasta on kohtuullisen lyhyt matka Suomeen.

        Ainakin mitä itse tiedän, kalatehtaille on todella vaikea päästä töihin. Kuten mainitsin aiemmin, miehen siskon on yhdellä tehtaalla töissä. Se on niin sesonkityötä, riippuu ihan että miten paljo kalaa kalastajille irtoaa. Nyt on ollu hiljasempaa, välillä oli vilkkaampaa. Mutta noille vakituisille töitä riittää vaikka olis hiljasempaa, ne on just ne ekstrat joiden työt vähenee. On se sen verran epävarma tulonlähde ettei ehkä suositeltavaa. kaukana on ne ajat, jolloin tänne suomalaisetkin vain "tuli" tehtaille töihin, valitettavasti... Onko miehelläsi jotain muuta osaamista? Täällä riittää töitä insinööreille, sähkömiehille, matkailualan töitä jne.

        Kaksi asiaa mitæ olen kirjoittanut ajemmin :

        1. Ælkææ muuttako norjaan, asukaa suomessa ja tehkææ tøitæ norjassa. Otakaa se kruunu sieltæ pois, ja elætkææ suomessa, silloin se kannattaa. Eihæn siellæ kannattaa asua kun ruoka ja muut kulut ovat niin kalliit. Se syø sen hyvæn palkan pois.

        Jos on pikkulapsia niin yksihæn pitææ jæædæ ja toinen læhteæ. Mulla on pikkulapsia suomessa, vaimo on kotona, minæ 17 pæivææ tøissæ ja 17 pæivææ kotona. Aivan loistavaa. Neljættæ vuotta meneilææn.

        2. Hoitoalalla løytyy tøitæ. Eihæn mikææn vakkaripaikka kæy kun on keikka tyøntekiæ. Sjaisuuksia pitææ tehdæ. Niitæ saa helposti. Viikon keikka ta parin pæivæn. MUTTA : ON PAKKO OSATA RUOTSIA, muuten ei kæy. Vuokrafirmojen kautta niin saa asua pikkuhuoneessa ilmateeksi, semmonen solu missæ on yhteinen vessa ja keittiø.


    • baarimikko2

      eli oon menossa talveks lappiin kausitöihin raflaan mut pitäs löytää kesäks jotain.
      Ruotsi sujuu ja kokemusta Suomesta ja Englannista.

      www.nov.no ei ollu kovin antelias, melko nihkeesti oli paikkoja.
      Ja nimenomaan pohjoisnorja kiinnostaa.

      ystä[email protected] ota tosta tuo ystävyyson_ pois ni jääpi mailiosote jäljelle.
      kiitos jo etukäteen.

      • aloitt.

        Hei!

        Saattaa olla että noita ravintola-alan ilmotuksia alkaa ilmaantumaan sitten lähempänä kesää.
        Nyt on kuitenkin vasta talvisesonki alkamassa, niin kannattaa varmaan alkaa katteleen sitten vuoden vaihteen jälkeen uudelleen. Uskosin jotakin löytyvän, varsinkin kun sinulla on kerta ruotsin kieli hallinnassa.
        En tässä nyt sen parempia neuvoja osaa antaa. Voisit ehkä katella vuokrafirmojenkin kautta?

        Tsemppiä!


      • kfhfikk
        aloitt. kirjoitti:

        Hei!

        Saattaa olla että noita ravintola-alan ilmotuksia alkaa ilmaantumaan sitten lähempänä kesää.
        Nyt on kuitenkin vasta talvisesonki alkamassa, niin kannattaa varmaan alkaa katteleen sitten vuoden vaihteen jälkeen uudelleen. Uskosin jotakin löytyvän, varsinkin kun sinulla on kerta ruotsin kieli hallinnassa.
        En tässä nyt sen parempia neuvoja osaa antaa. Voisit ehkä katella vuokrafirmojenkin kautta?

        Tsemppiä!

        Jos osaat ruotsia niin varmasti løytyy kesæduunia Oslosta. Mun mielestæ tæælææ on jatkuva pula kesæisin ravintolapuolella. Se asuminen on sitten vaikeampi. Kun on niin korkeat vuokrat. Olisi parasta, minun mielestæ, yrittææ vuokrafirmojen kautta, silloin voi saada asua ilmateeksi pikkuhuoneessa missæ on yhteinen keittiø ja vessa.


    • taurus830

      Hei !
      Olisin kanssa kiinnostunut tietämään Norjan työpaikoista enenmmän ....lähinnä kiinnostaisi kulta ja hopea-alan työt ja tietysti atk alan rautoihin ja tukeen liittyvät työt , molempia olen tehnyt käytännössä , hopea-alan töitä paljon enenmmän ..tietäisitkö kertoa mitään mistä voisin löytää enenmmän tietoa asiasta , olen kuullut että jossain Kautakeinon alueella olisi jotain hopea-alan yrityksia ...? olen aikaisemmin tehnyt alihankintatöitä suomalaisille yrityksille /liikkeille ..., mikä on suunnilleen alan palkkataso Norjan alueella ? kielitaidosta sen verran että englanti sujuu ja ruotsikin (koulupohjat)
      kiitoksia etukäteen kaikista tiedoista jos jotain olisi saatavilla ...

      • eräs muuttaja

        Hei!
        Juuri olen itse laittamassa työpaikkahakuja kunnille, tosin eri alan töihin kuin sinä. Menepä suoraan Jobbnorge.no sivuille. Lisäksi kuntien sivuilta löytyy paljon tietoa. Googlettamaan vain. Itse laitan suoraan sähköpostilla norjankielisen tiedustelun ja lähetän sitten haluaville englanninkieliset CV:t sekä hakemuksen. Todistukset on jo englanniksi käännetty. Samalla voit tiedustella suoraan työnantajalta palkkatietoja yms. Norjassa voi huoleti vaatia mm. muuttokuluja, asuntoa yms. Palkkataso noin karkeasti lähes tupla suomeen verrattuna. Verotuksesta saa ulkomaalaisena -15% alennusta normikansalaisiin verrattuna :)


      • kfffhhk
        eräs muuttaja kirjoitti:

        Hei!
        Juuri olen itse laittamassa työpaikkahakuja kunnille, tosin eri alan töihin kuin sinä. Menepä suoraan Jobbnorge.no sivuille. Lisäksi kuntien sivuilta löytyy paljon tietoa. Googlettamaan vain. Itse laitan suoraan sähköpostilla norjankielisen tiedustelun ja lähetän sitten haluaville englanninkieliset CV:t sekä hakemuksen. Todistukset on jo englanniksi käännetty. Samalla voit tiedustella suoraan työnantajalta palkkatietoja yms. Norjassa voi huoleti vaatia mm. muuttokuluja, asuntoa yms. Palkkataso noin karkeasti lähes tupla suomeen verrattuna. Verotuksesta saa ulkomaalaisena -15% alennusta normikansalaisiin verrattuna :)

        Noniin, pieni korjaus. Jos asut norjassa sulla on tottakai sama vero kun muutkin. Jos asut suomessa ja kæyt heittæmæssæ keikka norjassa ET SAA 15% alennusta. Saat kahden ensimæisen vuoden aikana væhentææ se niinsanottu standardfradrag 10%. MUTTA silloin et saa væhentææ matkakulut eikæ "dagtraktamente" 174 Nkr/pæivæ. Se on joko tai.


      • norjas 7,5v
        kfffhhk kirjoitti:

        Noniin, pieni korjaus. Jos asut norjassa sulla on tottakai sama vero kun muutkin. Jos asut suomessa ja kæyt heittæmæssæ keikka norjassa ET SAA 15% alennusta. Saat kahden ensimæisen vuoden aikana væhentææ se niinsanottu standardfradrag 10%. MUTTA silloin et saa væhentææ matkakulut eikæ "dagtraktamente" 174 Nkr/pæivæ. Se on joko tai.

        ei missään nimessä kannata laittaa sitä naurettavaa ulk/maal vähennystä! Vaan teet matka vähenykset ym muut . ni verotus jää siihen n.25% tietenkin hankeista kiini! Itse odotan/saankin n.1000000nokin palautuksia tälle vuotta.


      • KKK..
        norjas 7,5v kirjoitti:

        ei missään nimessä kannata laittaa sitä naurettavaa ulk/maal vähennystä! Vaan teet matka vähenykset ym muut . ni verotus jää siihen n.25% tietenkin hankeista kiini! Itse odotan/saankin n.1000000nokin palautuksia tälle vuotta.

        ymmärsinkö oikein? eli silloin veroprosentti on pienempi vai?


      • 15v Norjassa
        KKK.. kirjoitti:

        ymmärsinkö oikein? eli silloin veroprosentti on pienempi vai?

        Veroprosentti on sama , mutta vähennyksiä enemmin. Jos laitat matkavähennyset ja työnantaja maksaa matkat , niin taitaa olla verottajalle selittämistä.Kyl taitaa olla Lapinlisät , jos saa millin palautukset.


      • ruotsisssa
        15v Norjassa kirjoitti:

        Veroprosentti on sama , mutta vähennyksiä enemmin. Jos laitat matkavähennyset ja työnantaja maksaa matkat , niin taitaa olla verottajalle selittämistä.Kyl taitaa olla Lapinlisät , jos saa millin palautukset.

        " Itse odotan/saankin n.1000000nokin palautuksia tälle vuotta. "
        siis miljoona palautuksia, ei mene läpi, ei palkansaajlle,Norjassakaan


      • nmhk
        ruotsisssa kirjoitti:

        " Itse odotan/saankin n.1000000nokin palautuksia tälle vuotta. "
        siis miljoona palautuksia, ei mene läpi, ei palkansaajlle,Norjassakaan

        työnantaja maksaa matkakulut kannattaa jättää standardivähennys pois? tulee siis enemmän rahaa?


      • Kata.
        15v Norjassa kirjoitti:

        Veroprosentti on sama , mutta vähennyksiä enemmin. Jos laitat matkavähennyset ja työnantaja maksaa matkat , niin taitaa olla verottajalle selittämistä.Kyl taitaa olla Lapinlisät , jos saa millin palautukset.

        Hei, tiedätkö onko norjalaisten julkistetuissa verotiedoissa kyse brutto- vai nettotuloista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe