Viulun soitto

Silja

Onko täällä ketään joka olisi aloittanut viulun soiton aikuisena? Haluaisin kovasti aloittaa viulun soiton, mutta arveluttaa onko se hyvinkin kallis harrastus? Pitääkö ostaa oma viulu heti vai voiko sen lainata musiikkiopistosta (jossa siis aloittaa). En yhtään osaa arvioida tuntien hintaa, onko edes aikuisille (olen 23v.) suunnattuja tunteja? Mistä osaisin lähteä kyselemään? Entä sellainen seikka, että olen vasenkätinen, vaikeuttaako se mitenkään soittoa/viulun hankintaa?

:)

44

18251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viulisti

      Itse olen aloittanut viulunsoiton kun ikää oli 24.
      Musiikkiopistossa on avoin osasto jossa voi opiskella soittamista omakustannushintaan. Pistä hakukoneelle hakusanaksi musiikkiopisto niin sieltä löytyy linkkejä musikkiopistojen kotisivuille. En osaa sen tarkemmin sanoa, musiikkiopistoista koska käyn itse yksityisellä opettajalla.

      Oma viuluni on ns tusinaviulu. Maksoin siitä jotain 295€. Ihan hintansa väärti oleva soitin tosin mitä nyt sitä vähän fiksasin kun tiesin mitä piti tehdä.

      Itse aloitin ihan suosiolla Iloinen viuluniekka-kirjasta soittamisen. Vaikka kyseinen kirja onkin suunnattu 6-9 vuotialle vasta-alkajille niin kuka kieltää sen ettei sitä voisi aikuinenkin käyttää. Kieltämättä on ihan kiva soitella kappaleita joilla on nimenä mm Iloiset hanhet, viulukäsietydi, Pelle ja Palle tai jotain muuta vastaavaa.

      Vasenkätisyys ei millään tavoin vaikeuta soittoa eikä viuluja ole erikseen oikea ja vasenkätisille. Kaikki soittavat siten että, jousi on oikeassa kädessä.

      Itse olen päässyt jo pitkälle viulunsoitossa, mutta täytyy ottaa huomioon se seikka että, olen soittanut pianoa reilusti yli parikymmentä vuotta. Tuon pianonsoiton ansiosta osaan nuotit ja musiikin teorian todella hyvin. Se tietysti on helpottanut viulunsoittoa.

      Mikäli mielit oppia soittamaan todella hyvin niin 15 minuuttia päivässä ei riitä mihinkään. Joten varaudu siihen, että aikaa palaa vähintäänkin pari tuntia päivässä, siis jos mielit vielä jonakin päivänä vinguttaa esim Tartinin "paholaistrillin". Viulunsoiton tekniikka kun on välistä mitä v-mäisempää eikä mikään muu kuin harjoittelu auta.

      Jos joku sanoo että et voi oppia enää soittamaan viulua niin älä välitä niistä. He ovat vaan niitä kateellisia joista itse ei ole tekemään sitä samaa. Virtuoosisuuden voit kyllä unohtaa, mutta hyväksi viulunsoittajaksi voit vielä päästä. Ei muuta kuin tsemppiä matkaan.

      • Silja

        Kiitos vinkistä!
        Viulu on aina kiehtonut minua jollain tavalla ja nyt vasta aikuisiällä olisi aikaa/rahaa panostaa siihen. Nuorempana soitin pianoa jonkin verran, mutta ne opit ovat jääneet jo aikaa sitten. Sen soittamisen aloittaakseni pitäisi ostaa piano ja sehän ei kerrostaloon oikein sovellu...Siis kokonsa puolestakaan, viulu nyt on hieman pienempi.

        Otan yhteyttä lähimpään musiikkiopistoon ja kyselen vähän lisää :)


      • kerrostalossa
        Silja kirjoitti:

        Kiitos vinkistä!
        Viulu on aina kiehtonut minua jollain tavalla ja nyt vasta aikuisiällä olisi aikaa/rahaa panostaa siihen. Nuorempana soitin pianoa jonkin verran, mutta ne opit ovat jääneet jo aikaa sitten. Sen soittamisen aloittaakseni pitäisi ostaa piano ja sehän ei kerrostaloon oikein sovellu...Siis kokonsa puolestakaan, viulu nyt on hieman pienempi.

        Otan yhteyttä lähimpään musiikkiopistoon ja kyselen vähän lisää :)

        ja ko. soittimesta lähtee jumalattoman kova ääni. Kiva herätä vapaapäivinä aamuyhdeksältä siihen, kun toivoisi nukkuvansa pitkään kerrankin ja kuunnella sitten koko päivä samoja treenejä. En pidä naapuristani vaikka en ole koskaan häntä tavannut. Ennen hänen muuttoaan oli sentään kotirauha.


      • sähköviulu.
        kerrostalossa kirjoitti:

        ja ko. soittimesta lähtee jumalattoman kova ääni. Kiva herätä vapaapäivinä aamuyhdeksältä siihen, kun toivoisi nukkuvansa pitkään kerrankin ja kuunnella sitten koko päivä samoja treenejä. En pidä naapuristani vaikka en ole koskaan häntä tavannut. Ennen hänen muuttoaan oli sentään kotirauha.

        sähköpianosta tai sähköviulusta?? Niitä voi soittaa muita häiritsemättä, itse meinaan ostaa sähköviulun.

        Kun sähköviulussa ei ole lainkaan kaikukoppaa sen ääni kuuluu ilman vahvistinta niin hiljaa että ei kuulu varmana toiseen huoneeseenkaan. Sähköviulun ääni on silti ihan akustisen viulun kuuloinen, en minä ainakaan huomaa millään eroa, kuuntelen tätä kirjoittaessani Bond-nimisen kvartetin Duelia (ja Bond...tai bond, pienellä kirjoitettuna, on se neljästä kauniista naisesta koostuva jousikvartetti joka soittaa klassista tosin pop-rytmein). Sähköviulussa kun ei käytetä magneettisia mikrofoneja vaan piezomikkiä tallan alle upotettuna joten sen takia ääni on akustisen viulun kaltainen, sähkökitaroissahan ääni on sähköinen ja se johtuu erilaisista mikeistä, piezomikki säilyttää instrumentin alkuperäisen soundin aiheuttamatta silti esim. kiertoa tai poimimatta mitään ylimääräisiä hälyääniä ympäristöstä ja se poimii kopan tai tallan värähtelyt kun taas magneettinen mikki aiheuttaa sähkömagneettisessa kentässä poikkeamia, tuottaen sähköä kun kieli värähtelee. Siitä johtuu ero soundissa.


      • simeon kokkonen
        kerrostalossa kirjoitti:

        ja ko. soittimesta lähtee jumalattoman kova ääni. Kiva herätä vapaapäivinä aamuyhdeksältä siihen, kun toivoisi nukkuvansa pitkään kerrankin ja kuunnella sitten koko päivä samoja treenejä. En pidä naapuristani vaikka en ole koskaan häntä tavannut. Ennen hänen muuttoaan oli sentään kotirauha.

        Joo, se on ikävä, että näitä itsekkäitä ihmisiä pesii jokaikiseen kerrostaloon pilaamana toisten rauha. Niin sitä vaan vedellään viululla sooloja vaikka ei osata soittaa. Menisivät vinguttumaan melusaastettaan vaikka mehtään. Suurimmilta osin hyvin itsekkäitä ja omahyväisiä ihmisiä.


    • Epäviulisti

      Itse aloitin viulunsoiton viidennellä luokalla, kun soittaminen näytti niin kivalta. Mutta minulla i ollut innostavaa opettajaa. Joten lopetin. Innostuts loppui.Luokallani on kolme viulistia, joista kaksi on vasenkätistä, ja he ovat erittäin hyviä.

    • JariTre

      Moi,

      vasenkätisiä viuluja tehdään kyllä, lähinnä kansi tehdään symmetrisesti toisinpäin ja kielikotelo vastaavasti, otelauta pitää myös vähän sovittaa eripäin.

      Ongelma on vain niiden saatavuus. Myös tusinaviuluun voi teettää "vasenkätisen" uuden kannen. Tai ihan alkuvaiheessa voi vanhan kannen muuttaa vasenkätiseksi tekemällä uuden bassopalkin toiselle puolelle. Ei se ole iso homma. Samalla voi tusinaviulua muutenkin trimmata paremmaksi.

      Monesti vasenkätiset (kuten minä) opettelevat soittamaan oikeankätisesti.

      Jari

      • Silja

        Kiitos paljon :)
        Olen kyllä huomannut että vasenkätisten viuluja ei ole saatavilla musiikkiliikkeissä. Kunhan aloitan soittamisen huomaan kyllä nopeasti onko oikeakätisesti soittaminen helppoa! Nyt tuntuu että ei, mutta alusta asti kun opettelee niin tottuuhan siihen. Oikea käteni on kyllä kömpelö, pysyyköhän jousi edes kädessä oikein...:)


      • Svossender
        Silja kirjoitti:

        Kiitos paljon :)
        Olen kyllä huomannut että vasenkätisten viuluja ei ole saatavilla musiikkiliikkeissä. Kunhan aloitan soittamisen huomaan kyllä nopeasti onko oikeakätisesti soittaminen helppoa! Nyt tuntuu että ei, mutta alusta asti kun opettelee niin tottuuhan siihen. Oikea käteni on kyllä kömpelö, pysyyköhän jousi edes kädessä oikein...:)

        Justiinsa joo. Entä, jos kokeilisit aloittaa vaikka nokkahuilulla tai menisit vaikka lenkille? En usko, että on kenekään etu, että rääkkäät naapureitas melusaasteellas miettimällä, kumpaa kättä käytät!!! Vähän jotain rajaa!!


    • ..pianoa

      itse soitan pianoa ja sana kysynys askarruttanut, olen vasenkätinen (13v.) ja haluaisin aloittaaa sivuaineeksi viulun. olen soittanut pianoa 4 vuotta. ongelma on se etten tiedä, tulisiko soitosta mitään jos vasemmalla pitäisi viulusta "kiinni." pianoa soittaessa vasen on hieman könpelömpi, eikä liiku yhtä kätevästi kuin oikea.. olisiko jossain mahd. kokeilla, kuimmin päin soittaisin? ja miltä se nyt näyttäisi, jos orkesterissa soittaisi yksi eri päin kuin muut.. ottakaa kantaa!

    • itse viulisti/opettaja

      moi. viulunsoittoa voi harrastaa myös yksityistunteja ottamalla. esim. sibelius akatemian ilmoitustaululla voi ilmoittaa itsensä opettajaa etsiväksi. Siten voit periaatteessa ottaa niin paljon tunteja, kuin on varaa/haluat.
      Viulun vuokraaminen ei ole kauhean helppo. Se melkein pitää hankkia. Vasenkätisyyskään ei haittaa soittoa.

      • qwertyuiopåasdfghjklööööööö...

        Ajattelin ehkä aloittaa viulun soiton, ja ajattelin, että mitä maksaa yksityistunnit?? Olen 12 v.


      • violin

        moi!
        Olen suorittamassa musiikkiopistotason tutkintoa, eli "isoa ykköstä". Osaako kukaan sanoa, mitä asteikkoja isoon ykköseen pitää opetella? minulla on asteikkokirja, jossa on kaikki mahdolliset asteikot.Laajeneeko asteikkojen hallinta niin paljon 3/3 asteikkojen tasosta?


      • huilu898989
        violin kirjoitti:

        moi!
        Olen suorittamassa musiikkiopistotason tutkintoa, eli "isoa ykköstä". Osaako kukaan sanoa, mitä asteikkoja isoon ykköseen pitää opetella? minulla on asteikkokirja, jossa on kaikki mahdolliset asteikot.Laajeneeko asteikkojen hallinta niin paljon 3/3 asteikkojen tasosta?

        Itse olen suorittanut "ison ykkösen" tossa viime keväänä kiitettävin arvosanoin ja ainakin huilulla piti osata kaikki asteikot, mollit melodisesti ja harmonisesti, kolmisoinnut ja vitosenseiskat.


      • svossender
        qwertyuiopåasdfghjklööööööö... kirjoitti:

        Ajattelin ehkä aloittaa viulun soiton, ja ajattelin, että mitä maksaa yksityistunnit?? Olen 12 v.

        Toivottavasti mahdollismman paljon, että et pääse tekemään tahallista kiusaa sun hyväntahtosille naapureilles!!


    • miettinyttttt

      Hei!

      Olen miettinyt, että vaihtais pianon johonki muuhun. Olen soittanut 9-vuotta, mutta en milliäkään klassista (toivottavasti se ei vaikuta). Mietin että kuinka helppoa se on alottaa ku oon kumminki 17 ja piano taustalla. Olisko joku halukas opettamaan Lahden läheltä mua soittelemmaan??

      Hannamaria

      • Ässä hässäkkä

        Heij!

        Olen soittanut kolme vuotta pianoa ja haluaisin soittaa myös viulua.
        Onko se totta että mitä nuorempana aloittaa sitä helpompi on oppia/opetella?
        Sonja


      • Tuulilukko
        Ässä hässäkkä kirjoitti:

        Heij!

        Olen soittanut kolme vuotta pianoa ja haluaisin soittaa myös viulua.
        Onko se totta että mitä nuorempana aloittaa sitä helpompi on oppia/opetella?
        Sonja

        No siis, jos aivan lapsena aloittaa niin etuna tulee se että motoriikan kanssa viulun tekniikka kehittyy samalla sekä kun kyseessä on aika vaativa soitin niin koskaan ei ole huono oppimisen suhteen aloittaa pikkuisena ja kehittyä aikaisemmin paremmaksi soittajaksi. Sekä kun sävelkorvan kehittäminen nyt vie aikaa niin sitä sillekkin jää roimasti.

        Mutta toisaalta sellaiset puheet että jos et aloita alle 10 vuotiaana, et voi kehittyä kummoiseksi soittajaksi, ovat mielestäni ihan paskapuhetta. Monet, jopa viulunsoiton opettajatkin saattavat sitä sanoa mutta heilläkin on tietynlainen käsitys siitä kun aikuinen ihminen tahtoo oppia soittamaan että soittelisit sitä aina silloin tällöin ja opettelisit kaikkien muiden rutiinien kanssa "sitten kun kerkeät", ainakin minun käsitykseni mukaan. Tietenkin viulu niinkuin sanoin aiemmin, on vaativa soitin mutta motivaatiosta se on kiinni mille tasolle soitossa oikein haluaa kehittyä. Tiedän tapauksia jotka ovat aloittaneet aika myöhään ja ovat nyt ammattilaisia. Joten ei syytä huoleen jos moisen instrumentin soiton haluaa aloittaa. Itse aloitin vähän aikaa sitten 16-17 vuotiaana ja harjoittelen päivässä n. 2-7 tuntia lähes poikkeuksetta. Minulla itselläni ei ole paineita kehittymisen kanssa, minä vain pidän harrastuksestani kovasti ja soitan omaksi ilokseni vaikken kovin kummoisesti vielä todellakaan osaa soittaa. Musiikki on myös erittäin terapeuttista, ja varsinkin sitten kun esim. viulunsoitonkin osaa kunnolla ja saa instrumentista lähtemään oikeasti kunnollisen äänen niin se on todella nautinnollista. Aloita vaan!

        Niin ja vielä tuohon ikäluokkaan liittyen; lapset jotka aivan pikkuisena sen soiton aloittavat, eivät oikeastaan useimmiten edes aloita sitä välttämättä aivan omasta tahdosta. Vanhemmat pistävät lapsensa musiikkikouluun ja jousi käteen ja hämmästyneenä sekä ihmetellen mennään vaan eteenpäin ja instrumentti jää arkeen kuuluvaksi traditioksi. Sinä tiedät mitä tahdot, sinun identiteettisi on kehittyneempi kuin lapsella ja tulet mahdollisesti taatusti enemmän nauttimaan siitä kuin moni muu 3-5 vuotias lapsukainen vaikka heillä onkin opettelussa vähän väljempää oppimisen suhteen. Tämäkin on vaan oletus mutta ainaskin "monen" kohdalla se menee juuri näin. Tsemppiä!


    • Iikkunen

      Heips, en jaksanut laiskuuttani lueskella kaikkia vastauksia, joten en tiedä kirjoittiko jo joku tämän, mutta viulu on kallis harrastus. Musiikkiopistojen tunnit ovat melko kalliitta ja viulutkin hintavia. Halpa viulu on melko turha vehje, joten jonkun verran pitäis soittimesta pulittaa että saa edes ääntä siitä. Itse olen Tampereen konservatorioon aivan just kaksi päivää sitten ammattiopintoihin hakenut tyttönen ja opettaisin ihan mielelläni kaiken ikäisiä aloittelijoita Tampereen seudulla (kiinnostuneet laittakaa sähköpostia: [email protected]). Ja sitä todella kehoitan sinullekkin, että etsiskelet esimerkiksi musiikkiopistoiden ilmoitustauluilta tai palstoilta opiskelija opettajaa itsellesi niin pääset halvemmalla ja saat hyvää opetusta.
      Vasenkätisyys ei merkitse soittoon.
      Mä en ole näihin perehtynyt, onko aikuisille suunnattuja tunteja, mutta uskoisin kunhan on valmis pulittamaan. Viulua ei heti välttämättä lainaksi saa, mutta eipä halpa viulu nyt kauhean kalliskaan ole... tosin suosittelisin ettei sitä 100-200 viulua osta. Se on nimittäin turha se.

      Rohkasen sua kyllä siinä, että vaikka aikusena ei ammattilaiseksi tulla mutta omasta työstä se on kyse ihan niinkuin monessa muussakin asiassa. Voit oppia soittamaan ihania kappaleita ja nauttimaan siitä!

      • viulunsoittaja

        Olen 40 vuotias kaveri. Aloitin viulun soittamisen täysin tyhjästä kaksi vuotta sitten.
        Viulutunti on ollut joka viikko (60 e kuussa, sis neljä tuntia) ja olen edennyt oikein hyvin. Asemanvaihdot ja vibrato sujuu jo kohtuullisesti.
        Viulun ostin 300e thomannilta ja hyvin on soinut. Opettajakin ihmetteli miten halpisviulu voi soida näin hyvin.


      • Matti Joutkoski
        viulunsoittaja kirjoitti:

        Olen 40 vuotias kaveri. Aloitin viulun soittamisen täysin tyhjästä kaksi vuotta sitten.
        Viulutunti on ollut joka viikko (60 e kuussa, sis neljä tuntia) ja olen edennyt oikein hyvin. Asemanvaihdot ja vibrato sujuu jo kohtuullisesti.
        Viulun ostin 300e thomannilta ja hyvin on soinut. Opettajakin ihmetteli miten halpisviulu voi soida näin hyvin.

        Meillä lapset soittaneet Suzuki-metodilla viulua useamman vuoden ja päätin nyt sitten itse aloittaa myös harrastuksen 42-vuotiaana. Olen soittanut 10-vuotiaasta kitaraa, joten jonkinlaista motoriikka sormista löytyy. Tuossa jo olen aloitellut Suzuki I-vihkoa ja soitellut vanhemman pojan 1/2-viululla, joka on liian pieni. Lapset sitten hieman opastaneet jousen käytössä ja asennoissa...

        Thomannilta olen hieman katsellut viuluja. Halvin maksaa 88e, mikä varmasti riittäisi meikäläisen harrasteluihin, mutta jos pienellä lisäinvestoinnilla saisi kaverin pidemmäksi aikaa, niin hieman kalliimpi voisi myös olla järkevä vaihtoehto.

        Mikä oli tuo 300e viulu, minkä olit hankkinut?

        Onko jollain käsitystä / kokemusta näistä muista halpis-viuluista? Thomannilta olen kaikenlaisia ostellut ja useimmiten nuo heidän omat merkit ovat olleet ihan toimivia pelejä.

        http://www.thomann.de/fi/thomann_violinset_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/stentor_sr1400_violine_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/stentor_sr1500_violine_student_ii_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/gewa_allegro_violine.htm
        http://www.thomann.de/fi/rothjunius_rjv_20_1_violine_4_4.htm


      • Viulisti
        Matti Joutkoski kirjoitti:

        Meillä lapset soittaneet Suzuki-metodilla viulua useamman vuoden ja päätin nyt sitten itse aloittaa myös harrastuksen 42-vuotiaana. Olen soittanut 10-vuotiaasta kitaraa, joten jonkinlaista motoriikka sormista löytyy. Tuossa jo olen aloitellut Suzuki I-vihkoa ja soitellut vanhemman pojan 1/2-viululla, joka on liian pieni. Lapset sitten hieman opastaneet jousen käytössä ja asennoissa...

        Thomannilta olen hieman katsellut viuluja. Halvin maksaa 88e, mikä varmasti riittäisi meikäläisen harrasteluihin, mutta jos pienellä lisäinvestoinnilla saisi kaverin pidemmäksi aikaa, niin hieman kalliimpi voisi myös olla järkevä vaihtoehto.

        Mikä oli tuo 300e viulu, minkä olit hankkinut?

        Onko jollain käsitystä / kokemusta näistä muista halpis-viuluista? Thomannilta olen kaikenlaisia ostellut ja useimmiten nuo heidän omat merkit ovat olleet ihan toimivia pelejä.

        http://www.thomann.de/fi/thomann_violinset_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/stentor_sr1400_violine_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/stentor_sr1500_violine_student_ii_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/gewa_allegro_violine.htm
        http://www.thomann.de/fi/rothjunius_rjv_20_1_violine_4_4.htm

        Itse ostin tuossa pari vuotta taaksepäin tuommoisen halppisviulun ja siinä sitten kävikin näin; kohta paloi 700€ kunnon viuluun. Talla kaatuili koko ajan, kielet katkesi, vire karkasi yms.
        Jos haluaa kunnollisen ja kestävän kaverin pitää muistaa;
        - oikean kokoinen talla
        - kestävä runko
        - pitävät tapit (ja silloin säästyt vaivaltakin)
        - Pysyvä leukatuki
        - Mukava olkatuki
        - Soivat kielet

        Ja tietysti pitää muistaa kunnon jousi.
        Hiilikuitua suosittelen (:


      • sähköviulu.
        Matti Joutkoski kirjoitti:

        Meillä lapset soittaneet Suzuki-metodilla viulua useamman vuoden ja päätin nyt sitten itse aloittaa myös harrastuksen 42-vuotiaana. Olen soittanut 10-vuotiaasta kitaraa, joten jonkinlaista motoriikka sormista löytyy. Tuossa jo olen aloitellut Suzuki I-vihkoa ja soitellut vanhemman pojan 1/2-viululla, joka on liian pieni. Lapset sitten hieman opastaneet jousen käytössä ja asennoissa...

        Thomannilta olen hieman katsellut viuluja. Halvin maksaa 88e, mikä varmasti riittäisi meikäläisen harrasteluihin, mutta jos pienellä lisäinvestoinnilla saisi kaverin pidemmäksi aikaa, niin hieman kalliimpi voisi myös olla järkevä vaihtoehto.

        Mikä oli tuo 300e viulu, minkä olit hankkinut?

        Onko jollain käsitystä / kokemusta näistä muista halpis-viuluista? Thomannilta olen kaikenlaisia ostellut ja useimmiten nuo heidän omat merkit ovat olleet ihan toimivia pelejä.

        http://www.thomann.de/fi/thomann_violinset_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/stentor_sr1400_violine_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/stentor_sr1500_violine_student_ii_44.htm
        http://www.thomann.de/fi/gewa_allegro_violine.htm
        http://www.thomann.de/fi/rothjunius_rjv_20_1_violine_4_4.htm

        että muutkin ovat vasta neljän kympin paremmalla (tai huonommalla miten sen ottaa) puolella saaneet viulukärpäsen pureman, minuun se iski todella vakavasti ja keväällä viimeistään aion ostaa viulun.

        En ennen ees tajunnut miten kaunis ääni viulussa oikeastaan onkin. Ehkä joskus inhosin viuluja mutta se kai johtui siitä että jos sattui jostain kuulemaan pelimannimusaa (INHOAN pelimannimusaa).. Nyt kuuntelin Bond-kvartettia ja se sai tuon pureman aikaan.
        Ja aikaa on onneksi opetellakin ja muita instrumentteja kuten kitaraa olen soitellut minäkin joten ihan tyhjän päältä ei lähdetä.


    • 15+5=

      Tänään toi kuriiri viulun ovelle. Olen yli kolmikymppinen ja ennestään soittanut kitaraa silloin tällöin omaksi iloksi ja muiden kiusaksi noin kymmenen vuotta.

      Muutama tunti on nyt viulun opettelua takana ja kyllä oli antoisaa. Yhtä hauskaa ei ole ollut musiikin parissa vuosiin. Paskaa puhuu jotka väittää, ettei aikuisena kannata enää aloittaa. Varmasti oppii jos ei ole tumpelo ja jaksaa harjoitella.

      Kyse on vain siitä kuinka pitkälle motivaatiota riittää.

      Jos itse tykkää niin mitä sillä on väliä vaikka toisten korvat vuotaisivat verta.

    • haka-timpuri

      55 v ja 10 minsaa soittanut figelii ja eipä hassupaa (muutama tavallinen kansahymni ja semosta ihan ok.) vaikka raittui vähän handut mutta ei treenaamaan, niin ehkä joku muu mesta kun kerrostalossa, kun sitä sen verran siis olen että hausi tuotta ogelmiin nutipäille jotka ei dikkaa kallissilieta ja itekin aika saviaivoja :))) joo ei viulu fölii ja skutsii joss fokelit tsukaa ja kimis fiilis tähh.

      • selkosuomea kiitos

        voisitsä snaijaa et kaikille ei ehkä mee kaaliin toi mitä sä puliset. Eli selkosuomea kiitos!

        Mäkin olen stadista mutta edes mäkään en suoraan sanottuna tajunnut puoliakaan siitä mitä sä tuossa sanoit. Olen kyllä nuorempi iältäni enkä mä tajua tota vanhan sukupolven slangia. Tänäpäivänä ei enää puhuta samalla tavalla kuin joskus vielä 50-60-luvulla.

        Puhumattakaan että joku muu joka ei ole stadista tajuaisi. Tää palsta on kaikille suomenkielisille suomalaisille, koittakaamme siis puhua niin että kaikki tulevat ymmärretyiksi. Jos joku ugalabugalaa äidinkielenään puhuva "ei hjummarra" niin sille ei sitten voi mitään.


    • Viulun soittaja 50

      Moikka! Viulu on yleensä aloitettava alle 9 vuotiaana ! Aikuisen on jo vaikea oppia soittamaan jos aloittaa vanhempana . viulu soitto on n. 400 e per. lukukausi ja viulu = 2000 euroa

      • Anonyymi

        Viulunsoiton aloittamiselle ei ole ikärajaa ja hyvän viulun aloittelija voi hankkia 90-300 eurolla. Oppitunteja ei alkuun ole välttämätöntä käydä, sillä netistä löytyy opetusvideoita pilvin pimein. Vanhoja oppikirjoja löytyy kierrätettyinä puoli-ilmaiseksi ja kirjastotkin on olemassa. Todella edullinen harrastus siis kyseessä!


    • vasta-alkaja

      Hei! Olen 15-vuotias teini. Ja haluaisin aloittaa soittamaan viulua, koska olen hurahtanut viuluun! Luulen että kokoni on 3/4, mutta millaisen viulun minun kannattaisi soittaa? Minulla ei ole paljon varaa. Onko sivuston http://www.best2music.fi/shop/viulu-koko-3-1447p.html viulu hyvä? koska en tähtää huipulle, vaan soitan omaksi ilokseni. Toivottavasti autatte. Minulla ei ole varaa kalliiseen viuluun. Ja pitääkö tuon lisäksi tilata jotain lisäosia? Kieliä tms? Vai tuleeko kaikki mukana. Ja hei, en mene soittotunneille. Opettelen itse. Voisitteko linkittää osoitteen josta saisin hyvän vasta-alkajan viulukirjan? Jossa perusasiat selitetään hyvin? :) Siis, jokin viulukirja, josta voisin oppia jotain! Olisin todella kiitollinen jos voisitte auttaa!

    • musicismypassion.

      Moikka, olen 15v viulisti ja soitan yhdeksättä vuotta musaopistossa. Mun mielestä ei oo mitään väliä, minkä ikäsenä alottaa, jos ei ammattilaiseks tähtää. Aikuisella tekniikka ei välttämättä kerkeä kehittymään enää niin oppimisen helppouden kuin ajankin takia.

      vasta-alkaja, sun kannattaa kyllä ostaa ihan kokoviulu. Ite oon soittanu 12-vuotiaasta 4/4 viululla. Tollasissa paketeissa tulee yleensä mukana jousi, hartsi ja kielet, et ei varmaan niitä tarvi ite hommata. Suosittelisin kyllä, et kävisit jostai musiikkiliikkeestä katselemassa ite viulua, ni ei tarvitsisi katsella netistä ehkä vähä vääristäviä kuvia. Jos meet tunneille, niin viulua olis hyvä katsoo opettajan kanssa. Itsellä, vaikka harrastanu oon jo kauan ja hyvin oppinu oonki, opettaja auttoi silti uuden viulun hankinnassa. Tosin budjettikin oli aika suuri...

      Viuluni soi ja Iloinen viuluniekka- sarja on hyviä alotusvihkoja. Itse käytin pienenä myös unkarilaista Sándor Járdányi Szervánszky viuluoppikirjaa, kun opettajani oli unkarilainen. Siinä on tosin kaikki opetus saksaksi, englanniksi ja unkariksi.

      • vasta-alkaja

        kiitos tosi paljon!! Nyt olen yhdessä siskoni kanssa ostanut minulle viulun, ja täysikokoisen! Kiva että joku vastasi! Ei muuta ku rybakia kuuntelee ja sitte soittaa viulua, hih!ü kiitos!


    • @nnika

      Olen 14 ja oon 4 vuotta unelmoinu viulun soitosta...
      Oon soittanu pianoa 6 vuotta ja haluisin ottaa sivuaineeks viulun..Oon ollu vuoden sellasessa jonossa..JA EILEN, ILMOTETTIIN ETTÄ SIELÄ ON MULLE PAIKKA!! =)
      eli pääsen alottamaan vihdoinki sen viulun...:))

      Oon kyllästyny pianon soittoon ja TEORIAA vihaan YLI KAIKEN!!! =(
      oon suorittanu pianossa 2/3,..

    • SIIRI01

      Mäoon 10 ja ioon soittanu viuluu nytten 2 ja puoli vuotta. Iha hyvin osaan soittaa mut en oo sillain kyllastny siihe mutta haluisin ottaa sivuaineeks kanteleen tai poikki huilun muttaku en oo suorittanu mitään taso suorituksia mutta mulla on nyt joulukuussa se 1/3 ni mun pitäis oottaa vielä tosi kauan että suritan 2/3 koska vasta sitte saa ottaa sivuaineen. Ihan tyhmää =(

    • jipiii=D

      heips! täällä 16 v tytteli tahtoo alottaa ite soittaa viuluu! =) ooisko paha? aikaa on ja kiinnostusta! =))

    • viulistig

      meiki on 18 ja soittanu viuluu kaks vuotta :)) kivaa on ja tosiaanki kannatttaa alkaa soittaa viulua joskiinnostaa! :)

    • Mustavarpunen

      Voiko viulunsoittoa harjoitella netistä? Itse en musiikkipostoon ole menossa 15 vuotiaana ja yksityisopetus on varmaan viimeinen vaihtoehto. Jospa sitä kirjastostakin alkais ettimään, jos netti ei ole lupaaava. Myös, täällä on puhuttua huonoista-halppis-viuluista niin päteekö sama sähköviulun ostossa jos sen lähtöhinta on n. 150 e?

    • Vepsu<3<3

      olen syntynyt -99 ja olen kuullut että se ei vaikuta viulun soittamiseen millään tavalla, ja että sen voi aloittaa jo aikuisena, ja että sen oppii vaikka 50.vuotiaana, jos sen vaina haluaa oppia! itse haluaisin soittaa viulua mutta vanhempani sanovat että jos löydän hyvän paikan jossa opetetaan viulun soittamista, niin saan aloittaa soittamisen!

    • nimimerkki11

      ota yhteyttää paikalliseen musiikiopiston, tai laittaa tampereen konservatorioon lapun ilmoitustaululle että etsit opettajan kyllä se löytyy. Myös kansanopistot tarjoavat aikuiille ryhmäopetusta hyvin edullisesti

    • viulisti96

      Suosittelen todella aloittamaan viulun soiton, jos kiinnostusta löytyy:) Itse aloitin 15-vuotiaana ja olen soittanut nyt 2 vuotta. Haaveilin soitosta 3 vuotta ennen aloittamista ja oma motivaatio on tärkein! Nyt harjoittelen todella intensiivisesti 1-3 tuntia päivittäin ja kyllä, asun kerrostalossa. Naapurit joskus valittavat, mutta motivaatio ei saa siihen loppua! Käyn tavallista lukiota, mutta suoritan musiikin diplomia ja esiinnyn koulun juhlissa. Pointtini oli, että soiton aloitusiällä ei siis todellakaan ole merkitystä vain omalla asennoitumisella harrastustaan kohtaan:)

      Pyytäisin kuitenkin apua jo kokeneilta viulisteilta. Haluaisin kovasti tutustua viulun sointumaailmaan. Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos joku voisi hieman valaista, kuinka viululla voi soittaa sointuja ikään kuin "mandoliini" tyyppisesti? Eli viulu sylissä ja siitä rämpyttelemään. Eroavatko viulun soinnut jotenkin muista soinnuista ja mistä niitä voisi löytää?

      • viulistityttö

        itse en juurikaan soinnuista ole kuullut vaikka viulua olen soitellut kymmenen vuotta, pariäänet ovat sointujen kaltaisia joissa kaksi kieltä soi saman aikaisesti, esimerkiksi 3/3 tutkintoon pitää opetella pariääni asteikko..olen myös samaa mieltä viulun soiton aloittamisen iästä, voihan sen aloittaa koska tahansa, vaikka itse olen nuorena aloittanut tiedän monta jotka ovat aloittaneet soiton vanhempana...ja kärsivällisyytttä sitä tarvitaan varsinkin kun soitossa edistytään ja asemia mennään korkeammalle ja soittoon tulee erilaisia koristeluja, jousituksia, vibratoa ja nyansseja..itsellänikin on pari kertaa ollut hermot kireällä mutta kyllä se aina siittä :)


    • nimimerk1

      Minkä kokoinen viulu tulisi olla 168 senttisellä neitokaisella ? ja onko liian myöhäsitä aloittaa soitto 17 vuotiaana kun takana on 10 vuotta pianon soittoa ? lisäksi aion itsenäisesti opetella joten onko tämä mahdoton kombo ???

      • Kyllä onnistuu :)

        Tarvitset ehdottomasti kokoviulun (4/4)

        Viulunsoitto on hyvä aloittaa yleensä 4-7 vuoden iässä.

        Myöhemminkin onnistuu, kunhan omaa motivaatiota riittävästi löytyy. Vaan vaikeampaa se on!

        Itsenäisesti varsinkin!

        Mieti, onko sulla tarpeeksi motivaatiota! Viulunsoitto ei etene ilman todella ahkeraa harjoittelua.

        Tuossa tilanteessa älä lataa itsellesi kovia odotuksia. Soittamaan voit vielä oppia, ihan hyväksikin, jos teet töitä.

        Ammattimuusikon uraa tms ei kuitenkaan kannata ajatella, sillä siihen valmistautuminen olisi pitänyt aloittaa aiemmin.

        Harjoitteleminen vaatii aikaa ja paljon kärsivällisyyttä, mutta pianonsoitostahan olet jo sitä oppinut :)

        Viulunsoitto on ihanaa ja samalla haastavaa. Tsemppiä sulle! :)

        Netistä saat runsaasti matskua:

        mm.

        http://www.reddesertviolin.com/
        http://www.violinonline.com/practicetips.htm

        youtube: Violin Practice for an Adult Beginner

        youtubessa on tosi paljon hyviä videoita, maineikkaiden opettajienkin tekemiä. Niistä saat hyviä vinkkejä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe