venevakuutus

uusi vene

Pitäisi uuteen purkkariin ottaa vakuutus. Kuka tarjoaa tällä hetkellä markkinoiden parhaan ja kuka eniten vältettävän sopimuksen?

35

2620

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Mika-

      Ålandiaa kehutaan hyväksi venevakuutusyhtiöksi. Ovat erikoistuneet vain venevakuutuksiin, joten osaamista siltä alalta riittää. Lisäksi se on tietääkseni ainoa yhtiö, jolla ei ole tuulirajaa vahingoille (esim Pohjola edellyttää yli 15 metrin tuulta, jos vaurio sattuu laiturissa). KOrvausmenettelystä ei ole kokemusta, kun en ole koskaan tarvinnut sitä (kop,kop).

    • ail
    • nimimerkkikin olis vaan ei toimi

      on osaavin, ei halvin. Myös jotkut muista käyttävät sitä alihankkijana (ainakin Pohjantähti).

      • nettisurffari

    • Kiitos asiallisesta aiheesta

      If:illä sen sijaan on aika heikot meriitit. Sanovat, että yli 25vee rikin vaurioita ei korvata lainkaan(?) sun muuta. Tarjosivat keväällä uutta vakuutusta, jossa talven "seisontavakuutus" (ei täyskasko siis) tulee aina automaattisesti voimaan. Kyselin tuota pari vuotta sitten ja näin se on siis heillä aina toiminut joten pelkkää sumutusta koko tarjous.

      Pahempi juttu oli kaverin "telakointivirhe" jota yhtiö ei perustellut millään tavalla. Vakuutusehdoissa ei ollut mainintaa moisesta saati ohjeita "oikeaan telakointiin" joten kaveri vaihtoi yhtiötä.

      Iffiä puskee joka ruutusta, purjehtijaliiton ja monen muun taholta tarjous-niputushintaan mutta varmasti kannattaa harkita tarttuuko moisiin bonusalennuksiin jos yhtiö ei sitten korvaakkaan kun kerran jotain tapahtuu (kaverille tuo telakointihaaveri oli ensimmäinen 20 vuoden asiakkuuden aikana).

      Viime kevään Venemestari 5/2009 kertoi jotain vakuutuksista vaikka juttu olisi toki voinut olla kriittisempikin näiden "höynäytysvaarojen" puolesta.

    • jepjepjepjepjepjep

      Ainakin Alandia lähetti vahinkotapauslomakkeet heti ja toiminta tuntui asialliselta muutenkin viime syksynä, kun tuli pieni vahinko. Vahinko olikin sitten niin pieni, etten vaatinut sitä vakuutuksesta, kun olisi huonontunut bonukset ja muut edut niin paljon, joten en osaa sanoa korvauksesta. Ifin kanssa en asioi enää ollenkaan, siihen firmaan on mennyt luotto täysin jo aikapäiviä muissa vakuutusasioissa. Vakuutuksen hinnallahan ei lopultakaan ole isosti väliä, jos se ei korvaa vahinkotapahtumaa. Tarjous kannattaa kysyä useammasta ja verrata paitsi hintoja niin myös vakuutusehtoja.

      • safety at sea

        www.yacht-pool.fi


    • luckysailor

      Hyviä kokemuksia, oma vahinkotarkastus
      meni hienosti, kaikkien kanssa ei ole ollut yhtä asiantuntevaa.

      • Vakutivak

        Alandiaa (käsittääkseni virallinen kirjoitusasu on A:lla, ei Å:lla) aina kehutaan, ja puuttuuhan sen vakuutusehdoista (http://www.alandia.com/files/Ehdot_08.pdf) tosiaan tuo eksplisiittinen tuuliraja, mutta muuten ehdot ovat kyllä kokolailla sitä samaa kuin muillakin suomalaisilla yhtiöillä.

        Sitäpaitsi en luottaisi tuohon tuulirajan puuttumiseen vakuutusehdoista liikaa. Alandian vakuutusehdoissa nimittäin kuitenkin sanotaan, että vakuutus korvaa vain "odottamattoman, ulkoisen ja äkillisesti vaikuttavan" tapahtuman aiheuttamat vahingot. En ole lakimies, mutta pelkään, että jos tuuli on tavanomainen ja masto katkeaa tai vene irtoaa kiinnityksistään satamassa, vakuutusyhtiö saattaa heittäytyä hankalaksi sillä perusteella, ettei mitään tuollaista ulkoista, odottamatonta ja äkillisesti vaikuttavaa tapahtumaa ole ollut.

        Ainakaan Alandia ei korvaa sitä iänikuista murheenkryynitapausta eli veneen uppoamista laituriin ilman ulkoista syytä. Tietääkseni ainoastaan Yacht-Pool ja mahdollisesti Pantaenius (jälkimmäisen ehtojen tarkasta tulkinnasta en ole ihan varma) korvaavat tuossa tapauksessa. Ensiksi mainitun Suomen toiminta vaikuttaa kyllä sen verran nyrkkipajamaiselta, että suhtaudun puljuun hieman epäilevästi.

        Itse päädyin hinta- ja ehtovertailun perusteella muuhun kotimaiseen vakuutusyhtiöön kuin Alandiaan. Vakuutukseen sai kaupan päälle mastovakuutuksen (joka korvaa takilavauriot nimenomaan tuulen voimakkuudesta riippumatta) ja lisäksi siihen sai otettua kimppavenejärjestelyymme tarpeellisen ja sopivan keskeytysvakuutuksen, jonka päiväkorvaus on selvästi realistisempi kuin normaalisti tarjottu naurettava 50 euroa.

        Ei Alandiassa mitään erityistä vikaakaan ole, mutta on ehkä hieman optimistista uskoa, että se olisi jotenkin kovasti erilainen kuin muut. Sellaista mielikuvaa firma varmasti tykkäisi luoda, mutta vakuutusehdot eivät välttämättä tue uskomusta.


      • DolphinD
        Vakutivak kirjoitti:

        Alandiaa (käsittääkseni virallinen kirjoitusasu on A:lla, ei Å:lla) aina kehutaan, ja puuttuuhan sen vakuutusehdoista (http://www.alandia.com/files/Ehdot_08.pdf) tosiaan tuo eksplisiittinen tuuliraja, mutta muuten ehdot ovat kyllä kokolailla sitä samaa kuin muillakin suomalaisilla yhtiöillä.

        Sitäpaitsi en luottaisi tuohon tuulirajan puuttumiseen vakuutusehdoista liikaa. Alandian vakuutusehdoissa nimittäin kuitenkin sanotaan, että vakuutus korvaa vain "odottamattoman, ulkoisen ja äkillisesti vaikuttavan" tapahtuman aiheuttamat vahingot. En ole lakimies, mutta pelkään, että jos tuuli on tavanomainen ja masto katkeaa tai vene irtoaa kiinnityksistään satamassa, vakuutusyhtiö saattaa heittäytyä hankalaksi sillä perusteella, ettei mitään tuollaista ulkoista, odottamatonta ja äkillisesti vaikuttavaa tapahtumaa ole ollut.

        Ainakaan Alandia ei korvaa sitä iänikuista murheenkryynitapausta eli veneen uppoamista laituriin ilman ulkoista syytä. Tietääkseni ainoastaan Yacht-Pool ja mahdollisesti Pantaenius (jälkimmäisen ehtojen tarkasta tulkinnasta en ole ihan varma) korvaavat tuossa tapauksessa. Ensiksi mainitun Suomen toiminta vaikuttaa kyllä sen verran nyrkkipajamaiselta, että suhtaudun puljuun hieman epäilevästi.

        Itse päädyin hinta- ja ehtovertailun perusteella muuhun kotimaiseen vakuutusyhtiöön kuin Alandiaan. Vakuutukseen sai kaupan päälle mastovakuutuksen (joka korvaa takilavauriot nimenomaan tuulen voimakkuudesta riippumatta) ja lisäksi siihen sai otettua kimppavenejärjestelyymme tarpeellisen ja sopivan keskeytysvakuutuksen, jonka päiväkorvaus on selvästi realistisempi kuin normaalisti tarjottu naurettava 50 euroa.

        Ei Alandiassa mitään erityistä vikaakaan ole, mutta on ehkä hieman optimistista uskoa, että se olisi jotenkin kovasti erilainen kuin muut. Sellaista mielikuvaa firma varmasti tykkäisi luoda, mutta vakuutusehdot eivät välttämättä tue uskomusta.

        "Ainakaan Alandia ei korvaa sitä iänikuista murheenkryynitapausta eli veneen uppoamista laituriin ilman ulkoista syytä. "

        Onko tästä kokemusta? Keskustelin meinaa Alandian edustajan kanssa tästä aiheesta messuilla, ja hän vakuutti, että veneen uppoaminen esim. läpiviennin pettäessä korvataan. En tiedä, onko käytännössä tällaistä tilannetta tullut eteen, jossa vakuutusyhtiön toiminta olisi testattu.


      • Onhan se vaikeaa
        DolphinD kirjoitti:

        "Ainakaan Alandia ei korvaa sitä iänikuista murheenkryynitapausta eli veneen uppoamista laituriin ilman ulkoista syytä. "

        Onko tästä kokemusta? Keskustelin meinaa Alandian edustajan kanssa tästä aiheesta messuilla, ja hän vakuutti, että veneen uppoaminen esim. läpiviennin pettäessä korvataan. En tiedä, onko käytännössä tällaistä tilannetta tullut eteen, jossa vakuutusyhtiön toiminta olisi testattu.

        Voi vittu näitä tolloja.


      • Joakim_
        Onhan se vaikeaa kirjoitti:

        Voi vittu näitä tolloja.

        Kaikissa vakuutusehdoissa vaaditaan ulkoinen äkillinen syy ja vielä erikseen poissuljetaan korroosiot jne. hitaasti kehittyvät.

        Alandian ehdoista:

        Korvataan:
        "23.1.1 Vakuutuksesta korvataan kohdan 24 mukaisesti vahingot,
        jotka ovat aiheutuneet vakuutuksen kohteelle odottamattoman,
        ulkoisen ja äkillisesti vaikuttavan tapahtuman kuten karilleajon,
        yhteentörmäyksen, kaatumisen, myrskyn tai muun sellaisen
        tapahtuman johdosta."

        Ei korvata (mm.):
        "23.2.1 veneelle tai sen osalle suunnittelu- tai valmistusvirheestä tai
        materiaaliviasta, kulumisesta tai tukkeutuneesta vedenottoaukosta tai
        materiaalin muuttumisesta iän, korroosion, syöpymisen, lahoamisen
        tai vuotaneen akkuhapon johdosta"

        IF:

        Korvataan:
        "Vakuutuksesta korvataan vesillä sattuneen äkillisen ja
        ennalta arvaamattoman ulkoisen tapahtuman aiheuttama
        välitön esinevahinko, jonka syynä on
        – myrsky, keskituulen nopeus 15 metriä/sekunnissa
        – törmäys kiinteään tai liikkuvaan esineeseen
        – muu äkillinen ja ennalta arvaamaton, edellä mainittujen
        kaltainen, ulkoinen tapahtuma."

        Ei korvata (mm.):
        "2. hitaasti kehittyvistä tapahtumista, kuten
        – kulumisesta, syöpymisestä, ruostumisesta tai
        osmoosista
        – sienettymisestä, homehtumisesta tai lahoamisesta
        – aineen väsymisestä tai muusta vastaavasta vähitellen
        tapahtuvasta ilmiöstä."


      • DolphidD
        Onhan se vaikeaa kirjoitti:

        Voi vittu näitä tolloja.

        sulleki! Tästä aiheesta on aika paljon puhuttu ja yleinen käsitys täällä on, että veneen uppoamista ei korvata esim. poistoputken vuotamisesta johtuvasta uppoamisesta. Alandian edustaja kuitenkin sanoi messuilla, että tällaiset uppoamiset korvataan, mutta jos vuoto on johtunut puutteellisesta huollosta, niin korvaussummaa voidaan alentaa. Joakimin postaamien ehtojen perusteella tilanne vaikuttaa kuitenkin epäselvältä.


      • Vakutivak
        DolphidD kirjoitti:

        sulleki! Tästä aiheesta on aika paljon puhuttu ja yleinen käsitys täällä on, että veneen uppoamista ei korvata esim. poistoputken vuotamisesta johtuvasta uppoamisesta. Alandian edustaja kuitenkin sanoi messuilla, että tällaiset uppoamiset korvataan, mutta jos vuoto on johtunut puutteellisesta huollosta, niin korvaussummaa voidaan alentaa. Joakimin postaamien ehtojen perusteella tilanne vaikuttaa kuitenkin epäselvältä.

        Alandian ehdot ovat tässä suhteessa ihan samanlaiset kuin muillakin suomalaisyhtiöillä. En antaisi paljonkaan arvoa edustajan messupuheille. Läpiviennin pettäminen omia aikojaan ei ole ulkoinen tapahtuma, ja vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus evätä korvaus.

        Eri asia tietenkin on se, että vakuutusyhtiöllä on tietenkin mahdollisuus tulkita vahinkotapahtumaa asiakkaan eduksi, jos se niin haluaa jostain syystä tehdä. Tässä eri yhtiöillä saattaa olla erilaisia käytäntöjä. En kuitenkaan itse paljonkaan arvosta kirjoittamattomia käytäntöjä, koska silloin asiakas heittäytyy vain vakuutusyhtiön armon varaan.


      • Vakutivak
        Onhan se vaikeaa kirjoitti:

        Voi vittu näitä tolloja.

        Läpiviennin rikkoutuminen voi olla syy, mutta ulkoinen syy se ei ole, jos rikkoutuminen tapahtuu omia aikojaan eikä esim. pohjakosketuksen vuoksi.

        Luulisi että sinua nolottaisi tuollainen toisten aiheeton nimittely.


      • Vakutivak
        DolphinD kirjoitti:

        "Ainakaan Alandia ei korvaa sitä iänikuista murheenkryynitapausta eli veneen uppoamista laituriin ilman ulkoista syytä. "

        Onko tästä kokemusta? Keskustelin meinaa Alandian edustajan kanssa tästä aiheesta messuilla, ja hän vakuutti, että veneen uppoaminen esim. läpiviennin pettäessä korvataan. En tiedä, onko käytännössä tällaistä tilannetta tullut eteen, jossa vakuutusyhtiön toiminta olisi testattu.

        Pitää tarkentaa omaa lausuntoani sen verran, ettei minulla ole mitään kokemusta siitä, korvaako Alandia käytännössä näitä puheena olleita spontaaneja uppoamisvahinkoja. Mutta siis vakuutusehdot ovat tässä suhteessa Alandialla samanlaiset kuin muillakin. Jos Alandia on korvannut, se on perustunut kirjoittamattomaan käytäntöön, ei ehtoihin - jälkimmäisten perusteella heillä olisi mahdollisuus olla korvaamatta.


      • HanPritcher
        Vakutivak kirjoitti:

        Alandian ehdot ovat tässä suhteessa ihan samanlaiset kuin muillakin suomalaisyhtiöillä. En antaisi paljonkaan arvoa edustajan messupuheille. Läpiviennin pettäminen omia aikojaan ei ole ulkoinen tapahtuma, ja vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus evätä korvaus.

        Eri asia tietenkin on se, että vakuutusyhtiöllä on tietenkin mahdollisuus tulkita vahinkotapahtumaa asiakkaan eduksi, jos se niin haluaa jostain syystä tehdä. Tässä eri yhtiöillä saattaa olla erilaisia käytäntöjä. En kuitenkaan itse paljonkaan arvosta kirjoittamattomia käytäntöjä, koska silloin asiakas heittäytyy vain vakuutusyhtiön armon varaan.

        No minäpä kysyin asiaa suoraan sylttytehtaalta:

        > Thank you very much for your response. It really made thing clearer.
        > Now I understand that, for example:
        >
        > - damage due to failure of a sea water input valve (boat sinking) would be covered
        > (except the failed valve itself)
        >
        > Is this correct? Yes

        Eli korvaa...


      • jlahlsdgholwsd
        HanPritcher kirjoitti:

        No minäpä kysyin asiaa suoraan sylttytehtaalta:

        > Thank you very much for your response. It really made thing clearer.
        > Now I understand that, for example:
        >
        > - damage due to failure of a sea water input valve (boat sinking) would be covered
        > (except the failed valve itself)
        >
        > Is this correct? Yes

        Eli korvaa...

        taas yksi juttu millä kusetettu Suomalaisia jo pitkään...

        Vaihdoin Pantaenius:lle vakuutuksen kun oli halvempi ja parempi...


    • loppu huuhaa

      Pyysin vakuutusehdot usealta vakuutusyhtiöltä ja minusta kaikki muut kuin yacht-pool pyrki ehdoissaan pikemminkin luistamaan korvauksista kuin korvaamaan vahingon.

      Paljonko 5 vuotiaassa autossa on konepellin ikävähennys jos sattuu kolari? Aivan...eli otin yacht-poolin :)

      Mitä useampi siirtyy yacht-poolin asiakkaaksi, sitä pikemmin saadaan vakuutusehdot edes jollakin tavoin järkeviksi. Tietääkö esimerkiksi kukaan ihmistä, joka olisi mennettänyt mastonsa keskituulen ylittäessä lähimmällä maa-asemalla 15m/s ? Päijänteellä tämä tarkoittaisi järvellä puuskia 25m/s.

      • 21

        Minua kiinnostaa tuo Yacht-Pool.

        Jos ehdot olivat reilut niin miten oli hintataso verrattuna muihin yhtiöihin?

        Entä vahinkotarkastus, korvauskäsittely ja laskutuslupa? Mitenköhän nämä jutut menevät verrattuna isoihin suomalaisiin yhtiöihin? Pikkuisen pelkään, että kansainvälinen korvausprosessi olisi hidas ja byrokraattinen mahdollisessa vahinkotapauksessa. Parempi kuitenkin korvaus myöhemmin kuin ei milloinkaan (viitaten noihin kotimaisten yhtiöiden korvauksista luistamisehtoihin).


      • Yacht-Pool Finland Oy ei ole vakuutusyhtiö. Sen topimialaan kuuluu vain vakuutuksien myynti ja markkinointi. Yhtiö on rekisteröity tammikuussa 2010 ja sen osakepääoma on 2500 euroa.

        Ei vaikuta kovin vakuuttavalta.


      • Sirena 40
        Hakro kirjoitti:

        Yacht-Pool Finland Oy ei ole vakuutusyhtiö. Sen topimialaan kuuluu vain vakuutuksien myynti ja markkinointi. Yhtiö on rekisteröity tammikuussa 2010 ja sen osakepääoma on 2500 euroa.

        Ei vaikuta kovin vakuuttavalta.

        Yacht Pool Finlandilla on asiamiessopimus Chartis Europe A.S:n kanssa. Chartis on yksi maailman suurimpia vakuutusyhtiöitä toimien 160 maassa.
        Yacht-Pool Internationalin kehittämät kattavat ja asiakasystävälliset ehdot ovat saaneet hyvän vastaanoton veneen omistajien keskuudessa. Yacht -Pool Finland on auktorisoitu allekirjoittamaan vakuutussopimuksia, vastaanottamaan vakuutusmaksuja ja tekemään vakuutusehtojen mukaisia korvauspäätöksiä.


      • Vakutivak
        Sirena 40 kirjoitti:

        Yacht Pool Finlandilla on asiamiessopimus Chartis Europe A.S:n kanssa. Chartis on yksi maailman suurimpia vakuutusyhtiöitä toimien 160 maassa.
        Yacht-Pool Internationalin kehittämät kattavat ja asiakasystävälliset ehdot ovat saaneet hyvän vastaanoton veneen omistajien keskuudessa. Yacht -Pool Finland on auktorisoitu allekirjoittamaan vakuutussopimuksia, vastaanottamaan vakuutusmaksuja ja tekemään vakuutusehtojen mukaisia korvauspäätöksiä.

        Oletko firman edustaja, vai miksi kopioit tekstin suoraan heidän kotisivultaan mainitsematta lähdettä? Jos olet firman edustaja, olisi reilua kertoa se suoraan, ettei mene sissimarkkinoinnin puolelle.

        Selvittäisin ennen Yacht-Poolin asiakkaaksi ryhtymistä kyllä hyvin tarkkaan, kuka siitä vakuutuksesta viime kädessä vastaa ja mitä tapahtuu, jos suomalainen edustaja esim. menee konkurssiin tai päättää vain jättää hommansa hoitamatta. Tuo kotisivukin on ollut "työn alla" jo kuukausitolkulla, mikä ei oikein anna ammattimaista vaikutelmaa toiminnasta.

        Jos täällä on Yacht-Poolin asiakkaita, olisi mielenkiintoista kuulla heiltä tekemästään sopimuksesta (ketkä ovat sopijaosapuolina jne.) ja kokemuksistaan asioinnista asiamiehen kanssa sopimus- ja korvausasioissa.


      • Hinta
        21 kirjoitti:

        Minua kiinnostaa tuo Yacht-Pool.

        Jos ehdot olivat reilut niin miten oli hintataso verrattuna muihin yhtiöihin?

        Entä vahinkotarkastus, korvauskäsittely ja laskutuslupa? Mitenköhän nämä jutut menevät verrattuna isoihin suomalaisiin yhtiöihin? Pikkuisen pelkään, että kansainvälinen korvausprosessi olisi hidas ja byrokraattinen mahdollisessa vahinkotapauksessa. Parempi kuitenkin korvaus myöhemmin kuin ei milloinkaan (viitaten noihin kotimaisten yhtiöiden korvauksista luistamisehtoihin).

        Yacht-Pool tarjosi vakuutusta, joka oli kokolailla Alandian hintainen.
        (Vakuutettava kohde, purjevene arvo 100 k€. Reilu omavastuu 800-1000€).
        Kerroin pyöri vähän yli 0,0065. Hinta on 70-80% kalliimpi kuin halvimmissa. (joissa kerroin n. 0,0036-0,0038)


      • A33

        Paljonko eri yhtiöt mahtaisivat kovata jos esim. 25 v vanha (mutta käytännössä uuden veroinen) alumiinimasto katkeaa? 100% vai 10% uuden hinnasta? Siis jos ovat omien ehtojensa perusteella korvausvelvollisia.


      • 22
        A33 kirjoitti:

        Paljonko eri yhtiöt mahtaisivat kovata jos esim. 25 v vanha (mutta käytännössä uuden veroinen) alumiinimasto katkeaa? 100% vai 10% uuden hinnasta? Siis jos ovat omien ehtojensa perusteella korvausvelvollisia.

        Kerros nyt miten 25 vuotta vanha alumiinimasto voi olla uuden veroinen? Heh. Jep.


      • A33
        22 kirjoitti:

        Kerros nyt miten 25 vuotta vanha alumiinimasto voi olla uuden veroinen? Heh. Jep.

        Uuden veroinen = toimii aivan kuten uusi (uusi ei toimi yhtään paremmin). Käytettykin kelpaisi (jos olis tarve) mutta mistähän niitä löytyisi? Purjeveneromuttamosta?


      • 13
        A33 kirjoitti:

        Paljonko eri yhtiöt mahtaisivat kovata jos esim. 25 v vanha (mutta käytännössä uuden veroinen) alumiinimasto katkeaa? 100% vai 10% uuden hinnasta? Siis jos ovat omien ehtojensa perusteella korvausvelvollisia.

        Minua ihmetyttää tämä ihmisten ajatus että vakuutusyhtiä olisi joku varaosien rahoittaja. kas kun et hae auton pakoputkelle vakuutusta ja kun se rupeaa pörisemaan niin vaadi vakuutusyhtiöltä rahoja sen uusimiseen.

        Jos 25 vuotta vanha masto menee nurin vakuuusyhtiö maksaa mahdollisesti vahingon seurauksena syntyneet kulut kuten hinauksen jne. Mutta että uusi masto pitäsi saada vakuutusyhtiön rahoilla, ei ole ihmisten ahneudella rajoja.


      • B33
        13 kirjoitti:

        Minua ihmetyttää tämä ihmisten ajatus että vakuutusyhtiä olisi joku varaosien rahoittaja. kas kun et hae auton pakoputkelle vakuutusta ja kun se rupeaa pörisemaan niin vaadi vakuutusyhtiöltä rahoja sen uusimiseen.

        Jos 25 vuotta vanha masto menee nurin vakuuusyhtiö maksaa mahdollisesti vahingon seurauksena syntyneet kulut kuten hinauksen jne. Mutta että uusi masto pitäsi saada vakuutusyhtiön rahoilla, ei ole ihmisten ahneudella rajoja.

        Järkevä ei tietenkään pyydä vakuutusyhtiöltä TULITERÄÄ mastoa, vaan vanhaa vastaavan. Mutta mistähän niitä saisi?

        Hyvin hoidettuna alumiinimasto ei muutu huonoksi 25 v:ssa, eikä edes 100:ssa. Tai ehkä menee, jos käyttää sitä pakoputkena..


    • 23

      Miksi otat vakuutuksen veneellesi?

      • 29

        Ihan rehellisesti ihmettelen kysymystäsi. Monet veneet, purjeveneet etenkin, ovat kymmenientuhansien eurojen panostuksia omistajalleen. Aika harva meistä ihan silmää räpäyttämättä voi ottaa vastaan vaikkapa 10 000 euron takaiskun (se vastaa keskiarvosuomalaisen 4-5 kuukauden nettopalkkaa).


      • 27

        eihän valtiokaan vakuuta omaisuuttaan, vaan maksaa vahingot omasta pussistaan (ts.verovaroilla). Jos on pers`taskussa rahaa kaiken varalle niin eipä kannata nähdä vaivaa vakuutusten kanssa.


      • Vakutivak
        27 kirjoitti:

        eihän valtiokaan vakuuta omaisuuttaan, vaan maksaa vahingot omasta pussistaan (ts.verovaroilla). Jos on pers`taskussa rahaa kaiken varalle niin eipä kannata nähdä vaivaa vakuutusten kanssa.

        Niin, tilastollisesti vakuuttaminen ei kannata, koska vakuutusyhtiön tehtävänä on tehdä voittoa omistajilleen. Valtio on niin suuri toimija, että se pystyy vastaamaan riskeistään ihan itse kustannustehokkaammin kuin ulkoistamalla asian vakuutusyhtiöille, jotka vetävät oman siivunsa välistä.

        Yksityishenkilölle asia on tietenkin aivan eri. Vakuutuksia otetaan nimenomaan riskien hallitsemiseksi, vaikka niiden ottaminen ei tilastollisesti kannatakaan. Nimittäin tilastot eivät paljon lohduta, kun iso riski realisoituu.

        Parasta on varautua vakuutuksilla vain todellisiin, isoihin riskeihin. Venevakuutus on useimmille varsin järkevä ostos, sillä jonkun sadantonnin purkkarin muuttuminen arvottomaksi uppoamisen seurauksena tms. tapahtuma on sellainen, että se voi tehdä ison loven talouteen loppuelämäksi. Sensijaan esim. kaikenlaiset kodinkoneille, kännyköille, ym. myytävät vakuutusturvat ovat silkkaa rahastusta, koska kenenkään raha-asiansa kohtuullisesti hoitaneen talous ei siihen kaadu, jos puhelin hajoaa. Sen sijaan, että haaskaisi rahansa ylimääräisiin pikkuvakuutuksiin, ne kannattaa säästää.


      • rautalangasta
        Vakutivak kirjoitti:

        Niin, tilastollisesti vakuuttaminen ei kannata, koska vakuutusyhtiön tehtävänä on tehdä voittoa omistajilleen. Valtio on niin suuri toimija, että se pystyy vastaamaan riskeistään ihan itse kustannustehokkaammin kuin ulkoistamalla asian vakuutusyhtiöille, jotka vetävät oman siivunsa välistä.

        Yksityishenkilölle asia on tietenkin aivan eri. Vakuutuksia otetaan nimenomaan riskien hallitsemiseksi, vaikka niiden ottaminen ei tilastollisesti kannatakaan. Nimittäin tilastot eivät paljon lohduta, kun iso riski realisoituu.

        Parasta on varautua vakuutuksilla vain todellisiin, isoihin riskeihin. Venevakuutus on useimmille varsin järkevä ostos, sillä jonkun sadantonnin purkkarin muuttuminen arvottomaksi uppoamisen seurauksena tms. tapahtuma on sellainen, että se voi tehdä ison loven talouteen loppuelämäksi. Sensijaan esim. kaikenlaiset kodinkoneille, kännyköille, ym. myytävät vakuutusturvat ovat silkkaa rahastusta, koska kenenkään raha-asiansa kohtuullisesti hoitaneen talous ei siihen kaadu, jos puhelin hajoaa. Sen sijaan, että haaskaisi rahansa ylimääräisiin pikkuvakuutuksiin, ne kannattaa säästää.

        Jos omistat vaikkapa 50 venettä, sinun kannattaa olla oma vakuutusyhtiösi, sillä yhden veneen täystuho on halvempi kuin 50 veneen vakuuttaminen. Siksi isojen toimijoiden ei kannata omaisuuttaan vakuuttaa.


      • -Mika-

        .. telakka vaatii vakuutuksen. Ja useat venesatamat. Ja kilpailuihin osallistuminen jne. Vakuutuksen ei tarvitse olla n.s. täyskasko, vaihtoehtoja on muitakin. Kevyin ja halvin on pelkkä vastuuvakuutus, joka korvaa kulussa olevan veneen muille aiheuttamat vahingot. Seuraavaksi parempi korvaa myös oman veneen vahingot ja muiden vahingot silloinkin, kun vene ei ole kulussa (toki tietyin rajoituksin).

        Se kallein vakuutus korvaa sitten veneelle tulevat vahingot omista töppäyksistäkin, jopa karilleajosta. En minäkään sellasta ottaisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe