Taas yksi KUOLI

deeper30

miten vitus näitä voi tapahtua? olisi kiva saada uutisista enempi tietoa siitä, että mitä vittua oikein kaveri sitten teki? tuli sekunnissa ylös ja yritti ennätystä, että milloin taju ei lähde? miten kokeneella muuten voisi näin käydä. ihan oikeasti haluaisin tietää koska olen itse aloittelija. näitä vaan kuolla kupsahtaa eikä kukaan koskaan kerro selitystä miksi kaveri saattoi verensä kuplimaan? tänä vuonna jo varmaan kolmas kokenut.


Sukeltaja kuoli Kouvolassa sattuneessa turmassa
13.9.2009 17:12

A A
STT

Kouvola. Laitesukeltaja kuoli saatuaan sukeltajantaudin oireita Kouvolassa lauantaina. Mies kuljetettiin painekammiohoitoon Helsinkiin, missä hän menehtyi.

31-vuotias mies oli sukeltamassa Kouvolan Vuohijärvellä Hillosensalmen lähistöllä puolenpäivän aikaan. Taudin oireet ilmenivät sukelluksen jälkeen, ja mies vietiin pelastushelikopterilla Helsinkiin.

Mies oli kotoisin Ylämaalta. Kymenlaakson poliisin mukaan hän oli kokenut sukeltaja. Poliisi tutkii onnettomuuden syytä.

16

4984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crocop

      "kokenut sukeltaja" - vai niin?

      Onkohan kyseessä vastaava juttu kuin nämä "kokeneet sienestäjät", jotka keräävät valkokärpässieniä ja syövät?

      Eihän kokemattomuus ole mikään häpeä - tyhmyys sen sijaan on. Siitä sakotetaan - voi jopa henki mennä!

      • fwef4

        kun olen lukenut kokeneesta sukeltajasta kyseessä oli iltasanomien mukaan tyyppi joka oli laitettu kokeneempien ryhmään, olihan hänellä JO kolmekymmentä sukellusta lokikirjassaan...

        Suhteellinen käsite...


      • rewger
        fwef4 kirjoitti:

        kun olen lukenut kokeneesta sukeltajasta kyseessä oli iltasanomien mukaan tyyppi joka oli laitettu kokeneempien ryhmään, olihan hänellä JO kolmekymmentä sukellusta lokikirjassaan...

        Suhteellinen käsite...

        tiedon mukaan noussut 56 metristä.
        Ei tuolla paljoa tarvitse mennä pieleen varsinkin jos on vielä UDG:llä ollut liikkeellä...


        "miten kokeneella muuten voisi näin käydä. ihan oikeasti haluaisin tietää koska olen itse aloittelija. näitä vaan kuolla kupsahtaa eikä kukaan koskaan kerro selitystä miksi kaveri saattoi verensä kuplimaan? tänä vuonna jo varmaan kolmas kokenut."

        Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin sukeltajantaudin kaikkia mekanismeja ei vielä lähellekään tiedetä.
        Nykyiset taulukot yms. ohjeet perustuvat kokemusperäiseen tietoon ja paljon aukkoja tiedossa vielä on.
        Sukeltajantaudin voi saada vaikka tekisi kaiken taulukoiden mukaan ja oikein. Se on vain hyväksyttävä.
        Ja se kokemus ei sinällään suojaa yhtään. Jos kaksi sukeltajaa tekee asiat täsmälleen samalla tavalla ja se kokeneempi sattuu olemaan luonnostaan herkempi saattaa hän saada oireita ja se kokemattomampi ei.
        Toki kokemus auttaa estämään suoranaisia tilanteeseen johtavia virheitä.gf


      • vaaransa kaikessa
        rewger kirjoitti:

        tiedon mukaan noussut 56 metristä.
        Ei tuolla paljoa tarvitse mennä pieleen varsinkin jos on vielä UDG:llä ollut liikkeellä...


        "miten kokeneella muuten voisi näin käydä. ihan oikeasti haluaisin tietää koska olen itse aloittelija. näitä vaan kuolla kupsahtaa eikä kukaan koskaan kerro selitystä miksi kaveri saattoi verensä kuplimaan? tänä vuonna jo varmaan kolmas kokenut."

        Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin sukeltajantaudin kaikkia mekanismeja ei vielä lähellekään tiedetä.
        Nykyiset taulukot yms. ohjeet perustuvat kokemusperäiseen tietoon ja paljon aukkoja tiedossa vielä on.
        Sukeltajantaudin voi saada vaikka tekisi kaiken taulukoiden mukaan ja oikein. Se on vain hyväksyttävä.
        Ja se kokemus ei sinällään suojaa yhtään. Jos kaksi sukeltajaa tekee asiat täsmälleen samalla tavalla ja se kokeneempi sattuu olemaan luonnostaan herkempi saattaa hän saada oireita ja se kokemattomampi ei.
        Toki kokemus auttaa estämään suoranaisia tilanteeseen johtavia virheitä.gf

        Juttelin 1,5v sitten Sipadanilla ollessani australialaisen sukeltajan (mies, n. 50v) kanssa, joka kertoi saaneensa sukeltajan taudin noudatettuaan taulukoita ja sukelluksetkin oli 20-30metrissä. Ja sukelluksia oli siihen mennessä kertynyt yli sata. Sitten yhtäkkiä iski ja painekammiossa kävi. Nyt ei kuulemma uskalla sukeltaa kuin enintään kerran päivässä.


      • e56h
        vaaransa kaikessa kirjoitti:

        Juttelin 1,5v sitten Sipadanilla ollessani australialaisen sukeltajan (mies, n. 50v) kanssa, joka kertoi saaneensa sukeltajan taudin noudatettuaan taulukoita ja sukelluksetkin oli 20-30metrissä. Ja sukelluksia oli siihen mennessä kertynyt yli sata. Sitten yhtäkkiä iski ja painekammiossa kävi. Nyt ei kuulemma uskalla sukeltaa kuin enintään kerran päivässä.

        tätä tarkoitin.

        Se nyt vaan kuuluu lajiin. Kuitenkin aika harvinaisia tapauksia.

        Ja toisaalta haluttaessa aika hyvin vältettävissä, jos haluaa supervarovaiseksi ruveta.
        Joko vetäen vielä taulukoita huomattavasti kireämmin syvyyksien ja aikojen suhteen
        tai käyttämällä esimerkiksi nitroxia ilmataulukoilla (toki MOD ja happiannos huomioiden).

        Se nyt vaan on niin, että kun mennään elementtiin, jossa ihminen ei luonnostaan selviä hengissä niin ikinä siitä ei 100% turvallista saada.
        Toisaalta edelleen suurimmassa vaarassa sukeltaja on ajaessaan sukelluspaikalle ja takaisin.h


      • pikkumona

        ja kyllä hän oli oikeasti kokenut sukeltaja. Todella valitettava tapaus : (


    • >----<>----<

      Se mitä itse kuulin tapauksesta puskaradiosta.

      Oli vedetty suunniteltu 56 m dyyki UDG:llä ja EAN 50:llä.
      Dyykkissä ei ollut huomautettavaa, esim sukelluspari ei oireile. Sukellusprofiili OK
      Kaveri valittanut sukelluksen jälkeen pääkipua ja oksennellut. Iho mennyt ”marmoriksi”. Saanut pinnalla happea ensiavuksi.
      Viety pelastuskopteri Ilmarisella Medioxygeneen, jossa menehtynyt ”9 m” dekossa.

      Omia päätelmiä ja arvioita, mitä kenties ehkä tapahtui

      1 kaverilla ollut synnynnäinen PFO ja siitä johtuen saanut sukeltajantaudin

      2" ansaitsemattomaton sukeltajantauti"

      3 dekokaasun käytetty EAN 50 oli todellisuudessa ollutkin jotain muuta. Esim paikkaria, johtuen jostain inhimillisestä virheestä???

      Varmaan jotain muitakin vaihtoehtoja on, mutta mun aivoilla en keksi muuta näin nopeasti.

      • PADI-pelle Deep Diver

        En tunne noita hienoja lyhenteitä, mutta onko UDG jotain tekniikkasukeltamista? Joku semi-closed dräger vempele?

        Jos ei, niin pitäisi nitrox-sukeltajan tietää että EAN 50:llä ei sukelleta 56 metriin. Mikähän mahtoi olla pohja-aika..

        Itse en ole ns. kokenut sukeltaja. Ja mitä enemmän sukellan sitä vähemmän minusta niin tuntuu.


      • >----<>----<
        PADI-pelle Deep Diver kirjoitti:

        En tunne noita hienoja lyhenteitä, mutta onko UDG jotain tekniikkasukeltamista? Joku semi-closed dräger vempele?

        Jos ei, niin pitäisi nitrox-sukeltajan tietää että EAN 50:llä ei sukelleta 56 metriin. Mikähän mahtoi olla pohja-aika..

        Itse en ole ns. kokenut sukeltaja. Ja mitä enemmän sukellan sitä vähemmän minusta niin tuntuu.

        UDG ei oikeasti ole mikään, mutta aika usein sillä tarkoitetaan paineilmaa.
        Tulee sanoista “Universal Diving Gas“.

        Toisessa puskaradiossa puhutaan, että toi olisi ollut Trimix dyykki. En uskalla sanoa, mikä informaatio on oikea.

        Mutta joka tapauksessa tuo EAN 50 on tarkoitettu nopeuttamaan dekoilua. Ei käytettäväksi yli 21m:ssä


      • TJ..
        PADI-pelle Deep Diver kirjoitti:

        En tunne noita hienoja lyhenteitä, mutta onko UDG jotain tekniikkasukeltamista? Joku semi-closed dräger vempele?

        Jos ei, niin pitäisi nitrox-sukeltajan tietää että EAN 50:llä ei sukelleta 56 metriin. Mikähän mahtoi olla pohja-aika..

        Itse en ole ns. kokenut sukeltaja. Ja mitä enemmän sukellan sitä vähemmän minusta niin tuntuu.

        UDG = Universal Diving Gas

        Eli EAn21-sukelluskaasua. Suomeksi; tavallista paineilmaa....


      • IT
        TJ.. kirjoitti:

        UDG = Universal Diving Gas

        Eli EAn21-sukelluskaasua. Suomeksi; tavallista paineilmaa....

        Kyseisellä sukelluksella kaikki proseduurit meni oikein, kaasut oikein, toiminta oikein - ei virheitä.
        Valitettava tapaus.
        Tämä on faktaa - olen nähnyt suunnitelmat ja toteutumat-kaikista tapahtumista on mulla paperit ja käppyrät.


      • 6+7
        IT kirjoitti:

        Kyseisellä sukelluksella kaikki proseduurit meni oikein, kaasut oikein, toiminta oikein - ei virheitä.
        Valitettava tapaus.
        Tämä on faktaa - olen nähnyt suunnitelmat ja toteutumat-kaikista tapahtumista on mulla paperit ja käppyrät.

        Jep. Moni on saanut lievän taudin vaikka olis menny taulukoiden mukaan ja vielä lisäksi vähän varman päälle.


      • lippis ja viikset
        6+7 kirjoitti:

        Jep. Moni on saanut lievän taudin vaikka olis menny taulukoiden mukaan ja vielä lisäksi vähän varman päälle.

        eikös tuo ketjun alku kerro kaiken, kaikki tapahtui kouvolassa :) on se vaan sellainen mtv3 paikka se "kyme", että eihän siellä muuta tapahdukkaan kuin "onnettomuuksia", paperithetaan hajuissa...
        vaikka kuinka ne siemiet muuta väittää :))))


    • subberi

      Moni on kuollut kotionsa.

      • varova

        Totta moni on kuollut kotiinkin ja muissa liikenneonnettomuuksissa. Ainahan sukeltamisessa on ne riskit ja ne kyllä varmasti otetaan huomioon. Näitä tällaisia vain sattuu ei niitä ennalta voi kokenut sukeltajakaan arvata.. Itse harrastan vapaasukellusta ja siinäkin on omat riskinsä, vaikka kuinka olet varovainen niin aina voi sattua jotain... Mut et voi koskaan tietää vaikka kotona kompastut mattoon ja lyöt pääsi pöydänkulmaan ja se on menoa se...


    • <3

      Hän kouluttikin sukeltajia eli kyllä hän oli kokenut.
      Kaikki meni suunitelmien mukaan veden alla.
      Ja kyllä meillä suvussa on PFO.ta ja se että on ollut kipeenä pari viikkoa ennen sukellusta vaikutti.
      R.I.P rakkaani.
      Ikinä en unohda sinua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe