Lävistäjiä ei valvota

ei koulutusta

Lävistyksen tekijöiltä ei vaadita minkäänlaista koulutusta eikä heitä juurikaan valvota millään tavalla. Välineiden laatua ja puhtautta ei valvota lainkaan.

Katso uutiset !!! kohta on 5 min lähetyksen alusta laskien.

http://areena.yle.fi/player/index.php?clip=418979&language=fi

Tekisinkö sittenkin lävistykseni kotioloissa puhtaalla apteekista hankitulla neulalla ?

11

592

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10-pisteen papukaija

Tai tarkalleen ottaen nuoret pääsee maksamaan terveydellään näiden huonompien tumpuloinnit. Kuten esimerkiksi tämä tapaus:
      http://www.bmezine.com/pierce/02-tongue/A40805/tngveren.html

Tuon jutun ihotautilääkärin kommentit hepatiitista ja hiv:stä oli aika rajua tekstiä. Lisäksi maininta siitä, että likaisilla neuloilla on tatuoijat/lävistäjät hommaansa maailmalla hoitaneet. En pidä kyllä yhtään selvänä, etteikö vastaavaa pääse härmässäkin tapahtumaan. Täällä kun terveysviranomaiset eivät ole tuon jutun mukaan edes sitä vähää kiinnostuneita, mitä muualla ollaan...

• napalävuistyksen ottanut

Hei vaan! Totta lävistäjille ei ole koulutusta eikä heidän toimintaansa valvota. Mutta kyllä nuo toimittajatkin ovat väärässä. Ei tarvitse yleistää muutaman jutun takia !

Itse kävin ottamassa joku aika sitten napalävistyksen ja oli ihan tervettä ja ammattitaitoista porukkaa. Välineet joita toiminpiteeseen käytettiin oli yksitellen pakattu pakkauksiin, joten niitä käytetään vain kerran ja heitetään sitten pois. Lävistäjä laittoi toiminpiteen alussa muovihanskat käteen ja desinfioi kätensä sen jälkeen kun suojahansat olivat kädessä, hän ei riisunut niitä kertaakaan ennen toiminpiteen loputtua. Korun hän otti ja desinfioi sen hyvin.

Joten mene vaan lävistysliikkeeseen ottamaan suosittelen. Jos teet itse ei vällttämättä tule niin hyvä, koska et ole aijemmin tehnyt sellaisia juttuja. Jos epäröit lävistysliikkeen hygieniatoiminnasta kysy rohkeasti ja pyydä häntä vaikka näyttämään tekovälineitä jne. jotta näkisit ja voisit arvioida hygieenisyystason.

Itse ainakin olen tyytyväinen lävistykseen ja lävistysliikkeen hygieeniatoimintaan lävistysliikkeessa jossa kävin.

Oletko koskaan miettinyt miksi lävistykset maksavat? Olisikohan vaikka siksi että lävistystarvikkeita käytetään vain kerran kuten tatuointivälineitäkin.
      Oletko myös koskaan miettinyt kampaajasi hygieeniatasoa?? Kampaamoissa ei ole varaa ostaa uusia papillotteja jokaiselle asiakkaalle vaan ne desinfioidaan erittäin hyvin.

Tietoni perustuvat siihen, että olen itse ollut vaihdossa kampaamoalalla ammattikoulussa ja itsekin desinfioinut kampoja ja papillotteja yms yms.

Joten tarkastakaa ensin hygienia taso ennenkuin alatte toiminpiteisiin. Linkkien kirjoituksissa ei varmasti ole ajateltu hygieniatasoa jos on kerran hiv:in saanut. Kyllä sellaisen hygienian puuttuminen pitäisi huomata!

• Verijuotikas

... lävistäjille ei ole koulutusta eikä heidän toimintaansa valvota. Mutta kyllä nuo toimittajatkin ovat väärässä...

Väärässä siitä, että lävistäjille ei ole koulutusta eikä heidän toimintaansa valvota, sitäkö yritit sanoa ?

... oli ihan tervettä ja ammattitaitoista porukkaa...

Pitäisikö tästä ymmärtää, että lävistäjä/tatuoija esitti tuoreen ja negatiivisen HIV-ja hepatiittitestin? Ja vielä jonkin virallisen ammattitaitotutkinnon?

... Jos teet itse ei vällttämättä tule niin hyvä, koska et ole aijemmin tehnyt sellaisia juttuja...

Jokaisella lävistäjällä on joskus se ensimmäinen maksava asiakas. Et siis tiedä, sattuuko se kohdallesi.

... Välineet joita toiminpiteeseen käytettiin oli yksitellen pakattu pakkauksiin, joten niitä käytetään vain kerran ja heitetään sitten pois...

Ei mahda pitää paikkaansa! Pihdit ja joskus jopa korutkin käytetään uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ( toivottavasti/toivottomasti autoklaavi vielä toimii...). Hartaimmat skotit käyttävät neulatkin.

...Jos epäröit lävistysliikkeen hygieniatoiminnasta kysy rohkeasti ja pyydä häntä vaikka näyttämään tekovälineitä jne. jotta näkisit ja voisit arvioida hygieenisyystason...

Tuosta ei tavis-asiakas tule hullua hurskaammaksi: siinähän sitä sitten tuijotellaan työkaluja, kuin hepo kelloa. Viruksiahan sen paremmin kuin bakteerejakaan ei näe paljaalla silmällä.

... lävistystarvikkeita käytetään vain kerran kuten tatuointivälineitäkin...

Tuohon tulikin jo kommentoitua, mutta kerrotaan nyt sekin, että esim, tatuointikone on sähkömoottorilla varustettu monimuotoinen laite, jossa on vielä erilaisia irto-osia. Itse konetta ei ole mahdollista steriloida autoklaavissa. Ja tämä kone sentään iskee epidermikseen n. 5000 iskua minuutissa. Neulan ulos tullessa sen mukana tulee myös kehon nesteitä sumuna, jopa metrien päähän itse tatuoitavasta kohteesta.

...Oletko myös koskaan miettinyt kampaajasi hygieeniatasoa?? Kampaamoissa ei ole varaa ostaa uusia papillotteja jokaiselle asiakkaalle vaan ne desinfioidaan erittäin hyvin...

Lävistyksissä ja tatuoinneissa on suuri verikontaktiriski. Sellaista riskiä ei voi edes verrata papiljottien pyörittelyyn.

Tämä oli nyt vaan pelkästään hygieniaan liittyvä kommentti. Oma lukunsa on taas lääketieteen ja anatomian puutteellinen tuntemus. Siitähän tuo yksi "kiinasta asti" tullut joensuulaislinkki osoitti...

• napalävistyksenottanut
        Verijuotikas kirjoitti:

... lävistäjille ei ole koulutusta eikä heidän toimintaansa valvota. Mutta kyllä nuo toimittajatkin ovat väärässä...

Väärässä siitä, että lävistäjille ei ole koulutusta eikä heidän toimintaansa valvota, sitäkö yritit sanoa ?

... oli ihan tervettä ja ammattitaitoista porukkaa...

Pitäisikö tästä ymmärtää, että lävistäjä/tatuoija esitti tuoreen ja negatiivisen HIV-ja hepatiittitestin? Ja vielä jonkin virallisen ammattitaitotutkinnon?

... Jos teet itse ei vällttämättä tule niin hyvä, koska et ole aijemmin tehnyt sellaisia juttuja...

Jokaisella lävistäjällä on joskus se ensimmäinen maksava asiakas. Et siis tiedä, sattuuko se kohdallesi.

... Välineet joita toiminpiteeseen käytettiin oli yksitellen pakattu pakkauksiin, joten niitä käytetään vain kerran ja heitetään sitten pois...

Ei mahda pitää paikkaansa! Pihdit ja joskus jopa korutkin käytetään uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ( toivottavasti/toivottomasti autoklaavi vielä toimii...). Hartaimmat skotit käyttävät neulatkin.

...Jos epäröit lävistysliikkeen hygieniatoiminnasta kysy rohkeasti ja pyydä häntä vaikka näyttämään tekovälineitä jne. jotta näkisit ja voisit arvioida hygieenisyystason...

Tuosta ei tavis-asiakas tule hullua hurskaammaksi: siinähän sitä sitten tuijotellaan työkaluja, kuin hepo kelloa. Viruksiahan sen paremmin kuin bakteerejakaan ei näe paljaalla silmällä.

... lävistystarvikkeita käytetään vain kerran kuten tatuointivälineitäkin...

Tuohon tulikin jo kommentoitua, mutta kerrotaan nyt sekin, että esim, tatuointikone on sähkömoottorilla varustettu monimuotoinen laite, jossa on vielä erilaisia irto-osia. Itse konetta ei ole mahdollista steriloida autoklaavissa. Ja tämä kone sentään iskee epidermikseen n. 5000 iskua minuutissa. Neulan ulos tullessa sen mukana tulee myös kehon nesteitä sumuna, jopa metrien päähän itse tatuoitavasta kohteesta.

...Oletko myös koskaan miettinyt kampaajasi hygieeniatasoa?? Kampaamoissa ei ole varaa ostaa uusia papillotteja jokaiselle asiakkaalle vaan ne desinfioidaan erittäin hyvin...

Lävistyksissä ja tatuoinneissa on suuri verikontaktiriski. Sellaista riskiä ei voi edes verrata papiljottien pyörittelyyn.

Tämä oli nyt vaan pelkästään hygieniaan liittyvä kommentti. Oma lukunsa on taas lääketieteen ja anatomian puutteellinen tuntemus. Siitähän tuo yksi "kiinasta asti" tullut joensuulaislinkki osoitti...

1) Tutkin asiaa ja lävistäjillä ja tatuoiden tekijöillä on mahdollisuus opiskella oppisopimuksella, mutta totta ettei toimintaa valvota ja mielestäni saisi. Toimittajat kuitenkin yleistävät liian helposti aina kaiken ja kyllä lävistäjilläkin voi olla ammattitaitoa ihan vaan kokemuksen kautta! Eihän muihinkaan ammatteihin voi välttämättä opetella muuten kuin oppisopimuksella, että mietippäs sitä.

2) terveellä ja ammattitaitoisella tarkoitin sitä että oli ihan tervejärkinen eikä mikään sekoboltsi tai kännissä ym.ym ym.! Ja että tiesi mitä teki!

3) Totta ensimmäinen maksava asiakas voi osua kohdalle mutta esimerkiksi jos selaan netistä tietoja kyseisestä lävistysliikkesstä niin luulen etten ole ensimmäinen maksava asiakas jos muut ovat kommentoineen kyseistä liikettä.

4) Jos et usko että sanon että välineet on pakattu yksitellen niin et kyllä ole itse lävistyksen omistaja tai jos olet niin jossakin sivukylän hämärässä puljussa olet kyllä saanut ottaa lävistyksesi. Itse ainakin seurasin koko ajan tarkasti kun lävistäjä otti välineitä esiin. Ja todistajakin löytyy siitä ettei hän olisi esim vaihtanut välineitä toisiin. Enkä kyllä usko että koruja voi uudelleen käyttää! Oletko ihan järjiltäsi? Kyllähän siinä jo lävistysliikkeeltä maine menee jos ne alkaa kysellä käytettyjä koruja että saavat ensikoruksi lävistysliikkeeseen.Hei haloo järjen käyttö sallittu!

5) No ei tietenkään niitä bakteereja nää silmillä ! Mutta sen näkee onko ne pakattu uudelleen vai onko pakkauksia aukaistu ennen, joka tietenkin tarkoittaa että välinettä ei ole käytetty. Ja kyllä nyt yleissilmää pitäisi sen verran olla että osaa arvioida liikkeen ulkonäöstä sen pätevyyden. Ja yleensä lävistyksiä ja tatuointeja ottavat hekilöt eivät ole sillä tavalla taiviksia etteivät tiedä mitä on tekemässä!

6) No eikai nyt kellään ole varaa ostaa aina uutta tatuointilaitetta, mutta ukson kyllä että ammattitaitoiset ymmärtävät desinfioida ne !

7) No joo ehkä ei papillottien pyörittely ole hyvä esimerkki, mutta vertaa sitte vaikka leikkaus saliin. Ei sielläkään ole varaa ostaa aina kaikkia isoimpia tavaroita joka leikkausata varten uusia!!

Tulkitsen kyllä ettet ole kovin tietoinen lävistyksistä ja tatuoinneista. Ja sanon vielä loppuun, että JÄRJREN KÄYTTÖ SALLITTU niinku kaikessa muussakin!

• Verijuotikas
        napalävistyksenottanut kirjoitti:

1) Tutkin asiaa ja lävistäjillä ja tatuoiden tekijöillä on mahdollisuus opiskella oppisopimuksella, mutta totta ettei toimintaa valvota ja mielestäni saisi. Toimittajat kuitenkin yleistävät liian helposti aina kaiken ja kyllä lävistäjilläkin voi olla ammattitaitoa ihan vaan kokemuksen kautta! Eihän muihinkaan ammatteihin voi välttämättä opetella muuten kuin oppisopimuksella, että mietippäs sitä.

2) terveellä ja ammattitaitoisella tarkoitin sitä että oli ihan tervejärkinen eikä mikään sekoboltsi tai kännissä ym.ym ym.! Ja että tiesi mitä teki!

3) Totta ensimmäinen maksava asiakas voi osua kohdalle mutta esimerkiksi jos selaan netistä tietoja kyseisestä lävistysliikkesstä niin luulen etten ole ensimmäinen maksava asiakas jos muut ovat kommentoineen kyseistä liikettä.

4) Jos et usko että sanon että välineet on pakattu yksitellen niin et kyllä ole itse lävistyksen omistaja tai jos olet niin jossakin sivukylän hämärässä puljussa olet kyllä saanut ottaa lävistyksesi. Itse ainakin seurasin koko ajan tarkasti kun lävistäjä otti välineitä esiin. Ja todistajakin löytyy siitä ettei hän olisi esim vaihtanut välineitä toisiin. Enkä kyllä usko että koruja voi uudelleen käyttää! Oletko ihan järjiltäsi? Kyllähän siinä jo lävistysliikkeeltä maine menee jos ne alkaa kysellä käytettyjä koruja että saavat ensikoruksi lävistysliikkeeseen.Hei haloo järjen käyttö sallittu!

5) No ei tietenkään niitä bakteereja nää silmillä ! Mutta sen näkee onko ne pakattu uudelleen vai onko pakkauksia aukaistu ennen, joka tietenkin tarkoittaa että välinettä ei ole käytetty. Ja kyllä nyt yleissilmää pitäisi sen verran olla että osaa arvioida liikkeen ulkonäöstä sen pätevyyden. Ja yleensä lävistyksiä ja tatuointeja ottavat hekilöt eivät ole sillä tavalla taiviksia etteivät tiedä mitä on tekemässä!

6) No eikai nyt kellään ole varaa ostaa aina uutta tatuointilaitetta, mutta ukson kyllä että ammattitaitoiset ymmärtävät desinfioida ne !

7) No joo ehkä ei papillottien pyörittely ole hyvä esimerkki, mutta vertaa sitte vaikka leikkaus saliin. Ei sielläkään ole varaa ostaa aina kaikkia isoimpia tavaroita joka leikkausata varten uusia!!

Tulkitsen kyllä ettet ole kovin tietoinen lävistyksistä ja tatuoinneista. Ja sanon vielä loppuun, että JÄRJREN KÄYTTÖ SALLITTU niinku kaikessa muussakin!

...1) Tutkin asiaa ja lävistäjillä ja tatuoiden tekijöillä on mahdollisuus opiskella oppisopimuksella...

Tottakai voi opiskella, mutta oppisopimuksen kanssa sillä taas ei ole mitään tekemistä: tällöinhän muodollisesti epäpätevä opettaa toista muodollisesti epäpäteväksi, jos ymmärrät.
        http://www.oppisopimus.net/html/yleista.html

Eikä mikään yritys ole niin tyhmä, että jättäisi hyödyntämättä ilmaisen työvoiman (=siivousavun). Vai kuvittelitko, että "oppisopimus"-henkilö pannaan heti kättelyssä lävistelemään? Tekevät muuten talkoohenkistä siivoustyötä. Talkoissahan ei makseta Tes:n mukaista palkkaa.

...! Eihän muihinkaan ammatteihin voi välttämättä opetella muuten kuin oppisopimuksella, että mietippäs sitä...

Sitten vasta miettisinkin, mikäli muihin ammatteihin voisi pätevöityä/opiskella vain oppisopimuksella. Et selvästikään ymmärrä yhteiskunnan toimivuudesta ja kouluttautumisesta mitään.

... luulen etten ole ensimmäinen maksava asiakas jos muut ovat kommentoineen kyseistä liikettä...

Voi pyhä yksinkertaisuus!
        Enhän minä liikkeestä puhunutkaan, vaan lävistäjästä: hyvässäkin liikkeessä on varmasti joskus se aloittelija joka tekee ensilävistyksensä.

... Jos et usko että sanon että välineet on pakattu yksitellen niin et kyllä ole itse lävistyksen omistaja...

Tajusit/luit väärin: sanoin "käytetään uudelleen". Ja noita välineitä voi aivan hyvin pussittaa vaikka minkälaisilla viritelmillä. Se, että joku on pussissa ei tee siitä vielä steriiliä!

...Enkä kyllä usko että koruja voi uudelleen käyttää!...

Sehän eiolekaan mikään uskonkappale: jokunen vuosi takaperin lävistäjät mm. vaihtoivat ensimmäisen kielikorun lyhyempään, pitivät ensikorun- steriloivat sen ja panivat kiertoon...siis Suomessa.

... Ja yleensä lävistyksiä ja tatuointeja ottavat hekilöt eivät ole sillä tavalla taiviksia etteivät tiedä mitä on tekemässä!...

Jatkaisin: "eivätkä ymmärrä, mitä lävistäjä tekee."

...No eikai nyt kellään ole varaa ostaa aina uutta tatuointilaitetta, mutta ukson kyllä että ammattitaitoiset ymmärtävät desinfioida ne !...

Puhuin lähinnä pihdeistä (mm. erilaiset pennington-, suoni-, lukkorengas-).
        Ja mitä tulee desinfiointiin: se on aivan eri asia, kuin sterilointi.
        http://koulut.tampere.fi/materiaalit/sote1/aseptiikka/steril.html
        http://koulut.tampere.fi/materiaalit/sote1/aseptiikka/desinfek.html

...vertaa sitte vaikka leikkaus saliin...

Ei tulisi mieleenkään verrata leikkaussalia lävistys ja tatuointiliikkeitten tiloihin! Taisit vetää lopun jo ihan vitsinä...,toivon?

...Tulkitsen kyllä ettet ole kovin tietoinen lävistyksistä ja tatuoinneista...

Sinulla on vapaus tulkita tietojani miten vaan. Minua se ei liikuta.

• kkk took my baby away

osattu kyllä valittu niinku mahollisimman paska paikka kuuvaamaan tota lävistämistä,se ämmä (sori toi nainen on kyl ihan mukava (:) nii laitto IHAN liian lyhyen korun jo ensinnäkin sen napaan!

Ja ekalle vastaajalle huomaa omasta kirjotuksestas,maailmalla on sattunu kaikkee.. tarviiko sitä jonnekki kiinaan lähtee sitä korua hankkimaan?

• hohhoijakkaa

JOo voihan lävistykseen vaikka kuollakkin. Että joo. Mutta noi on taas ihan yksityistapauksia joista tehdään kauheat yleistykset hohhoijaa... Eihän nyt kukaan ottas lävistyksiä tai tatuointeja jos ne ois niin hengen vaarallisia kuten tossa alemmassa esimerkissä. Mutta tollaset tapaukset ovat harvinaisia ja yksittäisiä... Että joo... Eipä nuilla toimittajilla näytä olevan muuta tekemistä ku yleistää kaikkea...

• Verijuotikas

... Eipä nuilla toimittajilla näytä olevan muuta tekemistä ku yleistää kaikkea....

Yleistämistä ei kai ole se, että toteaa (aivan oikein!) lävistämisen olevan työn, johon ei vaadita mitään koulutusta. Terveydenhoitoalalla tällainen meno ei tule koskaan kysymykseen. Minusta juttu oli hyvin tehty ja kantaaottavuudessaan asiallinen. Mitään liioittelua tai yleistämistä en löytänyt etsimälläkään: annettiinpa "vastapuolellekin" tilaisuus esittää näkemyksensä (joka tosin perustui mutu-tietoon).

Nähtävästi monen mielestä huonoksi ohjelman teki se, ettei se vastannut heidän maailmankuvaansa. Näen itse ohjelman hyvänä juuri sen vuoksi, että asiattomat toimijat saataisiin ruotuun ja että alalle saataisiin yhteiset pelisäännöt, pätevä koulutus ja aseptiikan tajua. Se nyt luulisi olevan kaikkien etu. Myös teidän, jotka olette ottaneet asiaksenne solvata noinkin tärkeää sarkaa kuin terveys.

• holloween

kyl toi meno tossa hommassa on ku villissä lännessä. ja viranomaset senku nukkuu. ja ite liikkeet väittää esim., et "koruja on testattu säännöllisesti terveystarkastajien toimesta" , tai esim. "Liikkeemme on terveysviranomaisten tarkastama, hyväksymä, ja valvoma"

miks pitää puhua paskaa vaan ahneuden takia?

• Lumottu kauneus

Itse olen kouluttautunut alalle oppipoika käytännöllä, en oppisopimuksella.
        Ensin vuoden katselin kuinka asiat tehdään ja miksi.
        Itse hankin omat asiakkaani aluksi jotka tiesivät ja hyväksyivät minun olevan oppipoika, kun viimein sain ammattilaiselta luvan, aloin lävistää kokopäiväisesti.

Käytettyjä koruja en ota edes vastaan, jääköön asiakkaalle varaosiksi.
        Kertaalleen käytetyt pihdit pestään ensin ultraääni pesurissa, sitten käsin jonkajälkeen ne pussitetaan ja klaavataan.
        Neulat ovat kertakäytön jälkeen jätettä.
        asiakas ei myöskään ole aina oikeassa eikä todellakaan saa mitä tahansa läpeä mikä mieleen tulee.
        Tekemäni lävistykset eivät saa aiheuttaa ongelmia myöhemminkään. esim smiley jossa riskinä ienvetäytymä tai hammaskiilteen kuluminen.
        Pitää myös tietää materiaalit ja kuinka korut käyttäytyvät ihossa.
        Itse tutkin tarkkaan mistä koruni tilaan, jotta materiaali on varmasti sitä mitä tilaan: titaania ja 316L haponkestävää terästä.
        Terveystarkastaja on todellakin tarkastanut ja hyväksynyt laitteeni ja liiketilani.
        En kiellä etteikö kaikkea vilunkia ja amatöörimäisyyttä ellei jopa typeryyttä tapahtuisi jopa täällä kotoisessa suomessa mutta kaikki lävistäjät eivät todellakaan ole lahjattomia vätyksiä vaan alansa ammattilaisia.
        Vaikkei siitä virallisen oppilaitoksen prosyyriä olekkaan.

• Jeaah juu
        Lumottu kauneus kirjoitti:

Itse olen kouluttautunut alalle oppipoika käytännöllä, en oppisopimuksella.
        Ensin vuoden katselin kuinka asiat tehdään ja miksi.
        Itse hankin omat asiakkaani aluksi jotka tiesivät ja hyväksyivät minun olevan oppipoika, kun viimein sain ammattilaiselta luvan, aloin lävistää kokopäiväisesti.

Käytettyjä koruja en ota edes vastaan, jääköön asiakkaalle varaosiksi.
        Kertaalleen käytetyt pihdit pestään ensin ultraääni pesurissa, sitten käsin jonkajälkeen ne pussitetaan ja klaavataan.
        Neulat ovat kertakäytön jälkeen jätettä.
        asiakas ei myöskään ole aina oikeassa eikä todellakaan saa mitä tahansa läpeä mikä mieleen tulee.
        Tekemäni lävistykset eivät saa aiheuttaa ongelmia myöhemminkään. esim smiley jossa riskinä ienvetäytymä tai hammaskiilteen kuluminen.
        Pitää myös tietää materiaalit ja kuinka korut käyttäytyvät ihossa.
        Itse tutkin tarkkaan mistä koruni tilaan, jotta materiaali on varmasti sitä mitä tilaan: titaania ja 316L haponkestävää terästä.
        Terveystarkastaja on todellakin tarkastanut ja hyväksynyt laitteeni ja liiketilani.
        En kiellä etteikö kaikkea vilunkia ja amatöörimäisyyttä ellei jopa typeryyttä tapahtuisi jopa täällä kotoisessa suomessa mutta kaikki lävistäjät eivät todellakaan ole lahjattomia vätyksiä vaan alansa ammattilaisia.
        Vaikkei siitä virallisen oppilaitoksen prosyyriä olekkaan.

Ihanaa kuulla tänne ammattilaisen mielipidettä ettö kyllä niitä ammattitaitosiakin lävistäjiä & tatuoijia on ! Ja puhtaudesta pidetään myös huolta niinku oon ittekki kokenu ku oon lävistyksiä käyny ottaan ! :) Koittakaahan jo uskoa että kyllä niitä osaajiakin löytyy ja hyviä paikkoja !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      44
      2176
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      184
      1978
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1372
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      825
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      56
      716
    Aihe