Kaveri kateellinen?

kummastuttaa...

Alussa kun tutustuttiin kaverin kans, hän piti yhteyttä usein ja halusi tehdä kaikkea kivaa porukalla. Jutteli ja hymyili, oli kiinnostunut elämästäni, kuten minäkin hänen.

Elämäni on saanut tuulta purjeisiinsa ja olen tehnyt pari suurta saavutusta. Niistä voi olla jo kateellinen, mutta että ystävä tekisi näin? Myös tilanne on se, että jos tapaamme jossain illanvietossa uusia jätkiä, kaikki juoksee mun perässä eikä kukaan kiinnitä häneen huomiota. Sitten hän seuraavana aamuna yrittää kuittailla asiaa huumorilla, ehkä pikku vitt*ilu takana kuitenkin. En voi sille mitään, olen omaitseni ja jos musta tykätään niin minkä teen? Tai jos menestyn elämässä ja olen fiksu, minkä voin?

Nyt yhteyttä pitää vain jos ilmenee jotain asiaa minulle ja se on pakko tulla sanomaan. Ei kysele enää elämästäni vaikka olen kiinnostunut hänen, ei hymyä tai keskustelua. Pelkkää kylmää...ja vittuilua.
Tuntuu pahalle enkä voi pakottaa häntä seuraani... eikä mieli teekkään kun toinen on näin kylmä. miten olette selvittäneet vastaavanlaiset tilanteet?

21

3507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärtävä

En minäkään pystyisi pystyisi suhtautumaan sinuun kovin lämpimästi ja kiinnostuneesti, jos tuntisin itseni epäonnistuneeksi ja mitättömäksi sinun menestyvän rinnalla. Tuskin sinäkään, jos osat olisivat päinvastoin.
      Ymmärrä se. Ystävyytemme tuskin palautuu entiselleen, jos suhteenne pysyy noin epäsuhtaisena.
      Sinun sopii tietysti yrittää, mutta älä sitten pahastu vittuilusta. Ehkä ystäväsi sopeutuu tilanteeseen ja tyytyy varjoasemaan.

• nainen -87

Missä on toisen puolesta iloitseminen??
        Tuntuu olevan outo asia suurimmalle osalle ihmisistä nykyään.
        Itelläni sama juttu et kaverit kateellisia kun jäävät seinäruusuksi kun kaikki
        miehet tulee mulle jutteleen, mutta onko se mun vika.? Kyllä niitä
        miehiä niilleki riittää..
        Itse oon sen päätöksen( tai oikeastaan se on luonteenpiirre) tehnyt
        etten kadehdi. Mitään enkä ketään. Jos joku on saavuttanut jotain, olen
        iloinen toisen puolesta ja jos se on joku asia mikä minua kiinnostaa pyrin itse
        samaan. Ei siinä sen kummempaa. Kateelliset on semmosia ettei ne itse jaksa nähdä vaivaa
        onnensa eteen ja sitten kadehditaan muita.
        On ollut tilanteita että itsellä mennyt äärimmäisen huonosti ja toinen hehkuttanut onneaan
        siinä vieressä. Oon ollut vain onnellinen toisen puolesta, eihän se oo multa mitään pois.
        Ajatellut että kyllä se päivä paistaa vielä risukasaanki.
        Mikä ihme syy siinä on alkaa kaveriaan vihaamaan, eiköhän ne kaverit oo nimenomaan sitä
        varten että niiden puolesta ollaan iloisia, eikä siksi että niitten kautta koitettaisiin elää.?
        Jätän nykyään mun kavereitten kateuden omaan arvoonsa.
        Ennen alennuin siihen että vähensin pynttäämistä yms..etten vain sais liikaa huomiota miesten puolelta
        ja v'älttelin miehiä muutenkin. Enää en sellaiseen alennu. Siinäkös kiehuvat raivoissaan, ei oo
        mun asia.
        Ei toista voi muuttaa joten mahdotonta tuota asiaa on selvittää..On kaverisi häpeä jos
        hylkää sut vain koska oma pää ei kestä. Säälittävää touhua lähinnä, pitäis katkeruutensa omanaan, jos
        sellaiseen alentuu. Kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta.

• Tasoerot

Taitaa olla muuten niin, että ystävyyssuhteissa otetaan mittaa siitä, kenellä on "paremmat oltavat". Jos toinen ystävyksistä menestyy, niin toisella osapuolella pitää olla hyvä itsetunto tms, jottei tuntisi itseään epäonnistuneeksi tai mitättömäksi. Sillä eihän hänen elämänsä muutu, vaan hänen suhtautumisensa kaveriinsa.
        On tavallaan aika surullista, että ystävyys voi päättyä, jos ystävien "tasoero" muuttuu ystävyyden aikana. Mutta totta se tietyllä tavalla on.
        Hyvä, kun luin tämän vastauksen, sillä se selvensi monta asiaa yhdessä ystävyyssuhteessani. Mielestäni asia on päivänselvä, mutta eihän sitä naiivina ottanut huomioon.

• Nähty on tuollainen

Oikeesti sua vaan harmittaa kun sulla ei ole sitä vaatimatonta hiirtä, johon kukaan ei halua tututustua, ystävääsi vierellä koko ajan.
      Jos olet fiksu, niin hakeudu fiksujen seuraan, luulet vaan, olet juhlien törppö joka suitsuttaa itsekkäästi itseän tyrkylle ja muut vaan nauraa sulle takana. Mitkä tytöt on suosittuja poikien seurassa?
      Pullistelet saavutuksiesi kanssa, anna mulle illan parhaat naurut. :D

Sinä omahyväisenä et tajua jutun pointtia lainkaan.
      Olet varmasti vinoillut hänelle siitä ettei ole yhtä "viehättävä" kuin sinä, tai ehkä olet puhunut pahaa ja puukottanut, arvostellut?
      Naureskellut?
      Vaatteista, vanhemmista, opiskeluista heheh. Voi kuinka hauskaa.
      En haluaisi sinunlaistasi ystävää ja tuo ystäväsi onkin tehnyt oikean päätöksen hylätessään sinut.

Mene nyt ja kipitä niiden uusien ystäviesi mukaan, mitä täällä tilität, eikö nyt olekkaan hauskaa?

• en tiedä kyseistä juttua

Tuo on niin totta että jotkut muka menestyjät tarvitsevat ympärilleen niitä hiljaisia hiiriä ystävikseen jotta voi tuntea ympäristössään itsensä muita paremmaksi. He haluavat että toiset ovat kateellisia itselleen. Yleensä he yrittävät vielä estää näitä hiljaisia hiiriä eli "luottoystäviään" menestymästä jotta asetelmat eivät muuttuisi.

Tuo mielipide oli niin hyvä! Enpä minäkään ihmettele jos ystävyys on katkennut... Ystäviä pitää kannustaa vaikka itsensä tuntisi jotenkin menestyneemmäksi, fiksummaksi tai terveemmäksi.

• aloittaja, kummastunut

itse olen vaatimaton luonne, vaikka menestystä on minulle suotu. en leuhota sillä ja koskaan en näistä menestysasioista ole alkanut ystävälle puhumaan itse. ne on ottanut joku muu aina puheeksi ja hillitysti olen asioista kertonut kysyttäessä.

jos miehet liitelevät vierelläni, en todellakaan yritä vetää heitä tahalaan puoleeni. en siis ole tyrkyllä. paremminkin olen vähän hillitympi. itse asiassa, yl. olen ärsyyntynyt tästä kaikesta huomiosta. karistelen heitä paremminkin pois. enkä koskaan ole kenellekkään leuhottanut näistä illoista kun miehet ovat perässä juosseet.

harmittaa, että tämän erään ystävän kanssa saa niin varoa... muut ystäväni omaavat hyvän itsetunnon/luottamuksen ja heidän kanssaan voin keskustella mistä tahansa. mutta tällä eräällä on erittäin huonoitseluottamus.

en kaipaa ympärilleni mitään "hiiriystäviä" turvaksi. oloni on turvallisin ystävieni kanssa, joilla on hyvä itseluottamus ja räiskyvät menemään.

kun kehun ystävääni, hän ei ota koskaan kehuja vaan tyrmää ne. yritän olla häntä kohtaan lämmin ja ystävällinen.... mutta ei tunnun tepsivän.

• Tasoerot

Mielestäni tuossa kannattaa antaa ystävyyden hiljalleen hiipua. Kaverisi ei selvästikään pysy nahoissaan, kun sinä menestyt ja saat huomiota. Hän on kaiketi kateellinen. Mielestäni on turha hapattaa omaa vapaa-aikaansa tuollaisten kanssa. Ongelma ei ole sinussa, vaan hänen alemmuudentunteessaan. Tuo mitä kerrottiin tasoeroista, on totta. Kaikki eivät kestä sellaista, että kaveri vieressä on happy ja saavuttanut asioita. Se nähdään jotenkin itseltä pois.

Tietenkin voi olla, että olet itse jotenkin provosoinut kaverissasi tuota hänessä esiintullutta tunnetta ja toimintaa. Kukin kuitenkin vastaa omista tunteistaan, myös kateuden tunteesta. Kateus on vain siitä inhottava tunne, että sitä ei halua myöntää ja haluaa laittaa ikävän tunteen toisen henkilön piikkiin. Siitä sitten otetaan oikeutus olla ilkeitä kateuden kohteelle, vittuilu yms. Kateellinen ihminen haluaa tuhota toisen ihmisen ilon, silloin hänellä on ikäänkuin helpompi olla.

Suomessa kannattaa elää aika vaatimattomasti, eikä tuoda esille onneaan tai onnistumisiaan. Liika avoimuus ja ilon näyttäminen muuntautuu täällä helposti rehvasteluksi, johon suhtaudutaan kuin ruttoon. Sen näkee näistä saamistasi vastauksistakin, sinut tuomittiin heti idiootiksi ja oltiin tuon kateellisen ystäväsi puolella.

• tasoerot?

Tasoerot ovat aina vain omassa päässäsi. Vai onko jossain pätevä mittari, joka osoittaa sinun menestyneen paremmin työssäsi, rakkaudessasi jne.

Saattaapi olla, että se jonka tarvitset alemmalle tasolle (mikä se sitten ihmeessä onkaan?) on todellisuudessa onnellisempi kuin se, joka uskoo omaa minäkuvaansa pönkittämään luomiaan tasomittareita. Kaiken kaikkiaankin ihmiset arvottavat elämäänsä kovin toisin eivätkä nämä arvotukset ole alkuunkaan yhteismitallisia. Joku kuvittelee olevansa ylemmällä tasolla ollessaan parisuhteessa, toinen voi kokea vapauden elämänsä suurimpana onnena. Toinen ajattelee, että lapset tekevät hänestä hieman paremman kuin muut, toinen kiittelee luojaa, ettei ole lastensa sitoma. Joku on onnellinen rahoistaan, toinen sisäisestä rauhastaan...

Kateutta tarvitsevat enemmän kateuden kohteet kuin ne, joilta edelliset jotain omistamaansa kuvittelevat puuttuvan.

• Tapoja on monia.

Mullakin oli kaveri joka veti miehiä puoleensa. Asia ei minua erityisemmin haitannut, koska en ole ikinä kalastellut miesten huomiota ja viihteelle lähtemisessä kavereiden seura oli kaikkein tärkein asia. Siinä vaiheessa asia alkoi haittaamaan kun eräs hänellekkin tuttu nuorimies oli kiinnostunut minusta. Kaveri ei voinut tilannetta käsittää, vaan yritti kiinnittää huomiota itseensä ja kommentoi asiaa tavalla, joka antoi ymmärtää että mies oli nyt vähintään sekaisin kun ohitti törkeästi hänen upeutensa. Tämän ja monen muun asian jälkeen ystävyytemme alkoi hiipua.

Tällä ajoin takaa sitä, että aloittaja ei varmasti näe kaikissa tilanteissa omaa käytöstään tai mahdollisesti luulee että toinen ei "aisti" esim. vähättelyä. Jos joku itsensä jalustalle nostaa, ei hän sieltä ilman taistelua alas tule. Ja jos liikaa tottuu kehuihin, se todellakin ottaa koville jos joku muu ne itselle tarkoitetut kehut saakin.

• Nimimerkillä Kadehdittuna kärsimään joutunut olen minäkin

Tällainen kai kuuluu elämään. Ihmisten raadollisuus.

Itsekin olen ollut siinä tilanteessa, että selkeästi tullut ilmaan kummallista kilpailua miesten huomiosta.
      Se on todella surullista, koska eihän siinä ole oikeasti yhtään mitään järkeä. Itse ajattelen niin, että kateus ei ole siinä kateuden kohteessa, vaan se on siinä kadehtijassa. Kadehtivan ihmisen omanarvontunto voi olla niin nollassa, että hän kadehtii toista - oli aihetta tai ei. Ja useimmiten ei sitä aihetta edes ole! Toisen ihmisen AITO (huom! aito, ei teeskennelty) ilo on kadehtijalle myrkkyä - oli aihe mikä tahansa auringonpaisteesta tohtorinväitöskirjaan. Kaikki on ikäänkuin itseltä pois! Vaikka näin ei tosiasiassa ole ja kadehtijalla saattaa olla objektiivisesti ajatellen jopa paremmin asiat kuin kadehdittavalla. Eli ei näissä asioissa ole kunnollista logiikkaa.

On surullista kun huomaa, ettei ystävyyden jatkumiselle ole enää mahdollisuuksia.
      Sellaista vain elämä joskus on.

• Sellaista on elämä

Mistä TIEDÄT, että sinua on kadehdittu? Ethän näe toisen sisimpään. Näet korkeintaan sen, mitä haluat siellä nähdä...

• Kadehdittuna ei ole todellakaan miellyttävää olla
        Sellaista on elämä kirjoitti:

Mistä TIEDÄT, että sinua on kadehdittu? Ethän näe toisen sisimpään. Näet korkeintaan sen, mitä haluat siellä nähdä...

Mistäkö tiedän, että minua on kadehdittu? Ihan hyvä kysymys! Tiedän sen siitä, mitä kyseiset ihmiset ovat minulle suusanallisesti itse kertoneet. Ovat siis kertoneet olevansa tai olleensa tietyissä tilanteissa tai yhä edelleen kateellisia minulle. Korostan vielä sitä mitä sanoin aiemmin: mitään realistista syytä kateuden tunteeseen ei olisi ollut! Minulla ei todellakaan ole mitään sellaista, mitä kuka tahansa muu ei voisi saavuttaa. Kuten kirjoitin, kateus ei mielestäni liity lainkaan kateuden kohteeseen vaan se liittyy kadehtijan omaan pahaan oloon, huonommuuden ja arvottomuuden tunteisiin. - Näiden alkuperä on jossakin aivan muualla kuin siinä tilanteessa, missä kateus näennäisesti syntyy. Luulisin, että kateuden alkuperä on hyvin varhaisessa lapsuudessa, jonkinlaisessa perustavaa laatua olevassa vaille jäämisen, hylkäämisen kokemisessa.

Olisiko sairaaloisella kateudella jotakin yhteyttä sairaaloiseen mustasukkaisuuteen? Voisiko se problematiikka siellä taustalla kummuta samasta lähteestä?

• Kuinka oppisimme olemaan kadehtimatta?

Aloittaja,
      Senhän pitäisi olla pelkästään positiivinen, kannustava asia, että läheinen ihminen menestyy!
      Eihän se ole keneltäkään pois, jokainen saa onnistua omassa elämässään. Kaikilla on omat mahdollisuutensa, kun jaksaa olla sitkeä ja tehdä työtä.

Kurjaa, ettei omaa iloaan pysty jakamaan muiden kanssa,
      mutta tosiasia on, että vain harvat ihmiset ovat henkisesti niin kypsiä,
      että pystyvät olemaan iloisia toisen puolesta.

Monille valitettavasti vain vahingonilo on aitoa iloa, muu teeskentelyä.
      Todella ikävää. Toisen pilkkaamisesta, toiselle nauramisesta ja vähättelystä saavat liian monet ne parhaimmat hetkensä.

• Menestyjätär

Onnea menestyksestä! Ei kai kukaan kadehdi saamatonta ihmistä jossa ei ole mitään kadehdittavaa...:)

• Kateus tuhoaa

Niinhän se on, että saamattomia ihmisiä ei kadehdita.
        Kateus harvoin kuitenkaan ilmenee ihailuna tai mitenkään muutenkaan positiivisesti. Kateus on tuhoavaa, samoin mustasukkaisuus.

Siksi kateellisia ihmisiä on mielestäni syytä varoa!
        He voivat saada hyvin paljonkin vahinko aikaiseksi niin halutessaan. oikeuttavat itselleen kateuteen vedoten hyvinkin pahoja tekoja.

Ystävyyteen ei mielestäni kuulu kateus.
        Jos toinen kadehtii sinua, hän ei ole oikeasti koskaan ollutkaan ystäväsi.

• 34
        Kateus tuhoaa kirjoitti:

Niinhän se on, että saamattomia ihmisiä ei kadehdita.
        Kateus harvoin kuitenkaan ilmenee ihailuna tai mitenkään muutenkaan positiivisesti. Kateus on tuhoavaa, samoin mustasukkaisuus.

Siksi kateellisia ihmisiä on mielestäni syytä varoa!
        He voivat saada hyvin paljonkin vahinko aikaiseksi niin halutessaan. oikeuttavat itselleen kateuteen vedoten hyvinkin pahoja tekoja.

Ystävyyteen ei mielestäni kuulu kateus.
        Jos toinen kadehtii sinua, hän ei ole oikeasti koskaan ollutkaan ystäväsi.

"Jos toinen kadehtii sinua, hän ei ole oikeasti koskaan ollutkaan ystäväsi."

Kateus kuuluu kaikkien elämään. Eri asia on kykeneekö sitä myöntämään. Eri asia on myös saattaa se ilkeiksi teoiksi. Kateus voi olla parhaimmillaan ihmistä eteenpäin ajava voima.

Olen kuullut sellaisen sanonnan, että naapurinsa talosta kateellinen länsisuomalainen rakentaa yhtä komean tai komeamman, itäsuomalainen polttaa kyseisen talon. Kumpikaan ei ole paras mahdollinen vaihtoehto, mutta suosittelisin länsisuomalaista tyyliä kuitenkin.

• Kultainen keskitie

Kateus saattaa olla yleinen ja tavallinen tunne meillä ihmisillä. Jos se on hyvin häiritsevästi läsnä kaikissa ihmissuhteissa, se ei enää ole tavallista. Kateuteenkin voi jäädä kiinni, samoin kuin esimerkiksi vihaan.

Jotakin on ihmisellä silloin epätasapainossa, jos kateus myrkyttää läheisiä ihmissuhteita tai aiheuttaa vahinkoa läheisille.

Kateudesta voi tulla pakonomaista.

• :(((((((

mulla on ollu sama tilanne. Kaverit ja paras ystäväni jätti minut ja puhuivat paskaa minusta kun olivat niin kateellisia ulkonäölleni. Monelle puhuivat paskaa minusta ja levitti juoruja.

• No kai sitä voi sanoa suoraankin

Anteeksi tuo äskeinen sarkastinen viesti, mutta se on vain niin kivaa välillä leikkiä ajatuksiasi. Kuinka säälittävä oletkaan!! :)))
        Nyt voi kai puhua jo suoraankin eikä tarvitse enää leikkiä kilttiä. Inhoan sinua todella. Kaikki nämä vuodet olen inhonnut. Yritin vain olla herättämättä liikaa huomiota ja ystävällisesti vihjata ettet ole tervetullut tänne yhteisöön. Harmi että huomasit ja suutuit niin. Olet aivan liian herkkä ihminen ja välität liikaa siitä mitä me muut puhumme.

-"ystävä"

• yks "frendi"
        No kai sitä voi sanoa suoraankin kirjoitti:

Anteeksi tuo äskeinen sarkastinen viesti, mutta se on vain niin kivaa välillä leikkiä ajatuksiasi. Kuinka säälittävä oletkaan!! :)))
        Nyt voi kai puhua jo suoraankin eikä tarvitse enää leikkiä kilttiä. Inhoan sinua todella. Kaikki nämä vuodet olen inhonnut. Yritin vain olla herättämättä liikaa huomiota ja ystävällisesti vihjata ettet ole tervetullut tänne yhteisöön. Harmi että huomasit ja suutuit niin. Olet aivan liian herkkä ihminen ja välität liikaa siitä mitä me muut puhumme.

-"ystävä"

Sun täytyy olla aivan sairaalloisen kateellinen ihminen. Lääkitys auttaa tuollaiseen ajatteluun. Kukakohan tässä se säälittävä oikein mahtaakaan olla;)? Sinähän se läheisriippuvainen taidat olla jos vuosikausia kestää sanoa joku asia...

• Anonyymi

Kannattaa vaa jättää tommoset kaverit ties mitä ikävää voi tapahtua jos jatkaa kaveruutta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      549
      7182
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      327
      2705
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      387
      2038
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      127
      1244
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1203
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      4
      1149
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      91
      1016
    8. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      992
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      64
      971
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe